درمان فتق ناف به روش طب سنتی

متخصصان پزشکی اغلب به این نتیجه می رسند که عواملی که به فتق کمک می کنند عبارت است از :


چای بابونه یکی از طبیعی ترین و مطمئن ترین راه ها برای درمان مشکلات مختلف سلامتی از جمله فتق است. بابونه حاوی آنتی اکسیدان ها و منبعی از خواص آرام بخش است. این خواص می تواند به کاهش درد و التهاب در ماهیچه های معده کمک کند. فتق موجب سوزش سوزن شدن شکم می شود. شما باید حداقل یک فنجان چای بابونه تازه را بخورید تا ماهیچه های دستگاه گوارش شما را آرام کنند.

دارچین یک ادویه قوی است که شامل خواص ضد التهابی فراوانی است. متخصصان تغذیه از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی استفاده می کنند. مصرف چای دارچین می تواند دردهای داخلی شکم شما را تسکین دهد. هنگامی که از فتق رنج می برید، احساس درد می کنید. چای دارچین باعث کاهش درد می شود. مطالعات مختلف نشان داده اند که ادویه پودر شده دارچین به عنوان یک ضد باکتری و ضد نفخ عمل می کند. آشکار است که منابع طبیعی اثرات طلوب ندارد..

درمان فتق ناف به روش طب سنتی

یکی از ساده ترین درمان ها و در عین حال موثرترین آنها مصرف آب گرم با معده خالی است. گفته شده است که التهاب داخلی را درمان می کند. فتق یک التهاب عضلات شکمی است. شما باید سعی کنید حداقل یک لیتر آب گرم را در صبح بخورید. همچنین، اگر درد و تورم کاهش نیافته باشند، بلافاصله قبل از اینکه به یک مشکل سلامتی شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

متخصصان بهداشت آن را به عنوان عامل ضد التهابی در نظر می گیرند. سرکه سیب برای خنثی کردن اسیدیته ناشی از فتق شناخته شده است. هنگام سوزش سر دل، باید سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این نیز یک روش موثر برای خلاص شدن از احساس سوزش است. شما می توانید آن را به دستور العمل های متمایز اضافه کنید و یا حتی سالاد خود را با سرکه سیب به سطح برسانید.

مخمر آب جو می تواند اثرات شگفت انگیزی را در درمان بیماران مبتلایان به فتق ناف داشته باشد. شما باید یک قاشق چای خوری مخمر را در یک لیوان آب گرم رقیق کنید و آن را بنوشید. توصیه می شود این مخلوط را یکبار در روز به صورت روزانه مصرف کنید که تورم و فتق بین برود.. مخمر جو دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوان است . همچنین یک درمان مفید برای کاهش سریع اختلالات معده و سوزش سر دل است که مشکلات رایج در فتق وجود را برطرف می کند.


ریشه زنجبیل گزینه ایده آلی برای درمان فتق است. شما باید آب گوجه فرنگی را انتخاب کنید زیرا حاوی خواص ضد التهابی است. علاوه بر این، مصرف زنجبیل خام به همان اندازه مفید است برای کاهش درد فتق مفید استسعی کنید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشد..

پودر فلفل سیاه می تواند خیلی از آنچه انتظارش را دارید برای شما مفید باشد. فلفل سیاه قرن ها بخشی از داروهای خانگی است. و حتی امروز، می توانید آن را برای درمان فتق انتخاب کنید. گفته می شود ترکیبات موجود در فلفل مفید برای درمان اختلالات روده است. این ادویه می تواند رفلکس اسیدمعده به مری را کاهش دهد که بخشی از تورم را بهبود می بخشد.

روغن مشتق شده از دانه های کاستور برای حفظ سلامت معده ضروری است. متخصصان تغذیه معتقدند که این روغن از التهاب جلوگیری می کند همچنین هضم مناسب را تشویق می کند. شما می توانید روغن دانه کاستور را در ناحیه آسیب دیده برای جلوگیری از علائم دردناک و کاهش تورم استفاده کنید. روغن می تواند باعث التهاب شود.

یخ به تورم و نفخ ناشی از بیماری فتق کمک می کند این وضعیت کاملا دردناک است و باعث ناراحتی بسیاری می شود. شما می توانید وضعیت را با قرار دادن یک یخ بسته در منطقه آسیب دیده تسکین دهید. این باعث شدت قرمزی و تورم شود.

بسیاری از ریشه ها شامل شیرین بیان در درمان فتق بسیار مفید است. فتق ممکن است به مری و معده ختم شود. شما باید چای را با ریشه شیرین بیان مصرف کنید. شیرین بیان بافت های آسیب دیده را جوان سازی می کند و درد و التهاب را به علت ویژگی های تسکین دهنده اش کاهش می دهد. برای رسیدن به نتایج بهتر باید روزی یک بار شیرین بیان مصرف کنید.

آلوئه ورا درمان طبیعی بسیاری از بیماری هاست که می تواند درد فتق را در مدت زمان کوتاهی درمان کند. کافی است کمی از ژل آلوئه ورا را جدا کرده و با کمی آب مخلوط کنید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند هر روز صبح با معده خالی آن را مصرف کنند. شما همچنین می توانید آن را به طور موضعی بر روی پوست خود اعمال کنید.

فتق یک مشکل جدی برای سلامت است. شما می توانید درد و التهاب را از طریق داروهای طب طبیعی و خانگی برطرف کنید. با این حال، هنوز توصیه می شود به دنبال کمک پزشکی و درمان مناسب باشید


کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .


ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم


معصومه راهی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

درمان فتق ناف به روش طب سنتی

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد.

در مورد ارتوگناتیک و جراحی آن چه اطلاعاتی دارید؟ چه کسانی به ارتوسرجری نیاز دارند؟ چه علائمی در فرد وجود دارد که می توانید تشخیص دهید فک فرد،

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می

محققان قرص جدیدی را تولید کرده اند که می تواند انسولین را مستقیما به دیواره معده بیاورد. سوال اینجاست که آیا تزریق انسولین به زودی تنها بخشی از

چه اصول و قوانینی برای فنگ شویی خانه و محل کار وجود دارد؟ چگونه میتوان انرژی مثبت بیشتری را به سوی خانه و یا محل کار خود فرستاد؟

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

درمان و عوارض داروها

درمان فتق ناف به روش طب سنتی

موبایل

فيبروم هاي رحمي و در مان هاي آنفيبروم رحم چيست؟ فيبروم رحم يا تومورخوش خيم عضله ي صاف رحم، شايع ترين تومور لگني در نزد زنان است که تقريباً در پنجاه درصد زنان و معمولاً در سنين باروري بين 25 تا 4 سالگي ديده مي شود.انواع فيبروم ها را ببريد. فيبروم ها بر اساس محل آن ها در رحم تقسيم بندي مي شوند. شايع ترين محل وجود آن ها اينترامورال ( داخل عضله رحم)، ساب سروزال ( به صورت توده ي برجسته اي خارج رحم) و زير مخاطي ( داخل حفره رحم) هستند. نوع سوم يعني زير مخاطي که از همه ي موارد نادرتر است با بيشترين تظاهرات باليني از جمله منوراژي يا خونريزي شديد قاعدگي و نازايي همراه است.شايع ترين علامت فيبروم هاي رحمي چيست؟ هرچند فيبروم هاي رحم در اندازه ي کوچک تر مي توانند بدون علامت باشند و فقط هنگام انجام سونوگرافي هاي به صورت اتفاقي تشخيص داده مي شوند، ولي حداقل در پنجاه درصد بيماران عوارضي مانند دردهاي لگني، افزايش خونريزي هاي قاعدگي، درد شديد زمان قاعدگي و تکرر ادرار ( به علت فشار روي مثانه) و نازايي ديده مي شود.

البته معمولاً فيبروم علت شايعي براي نازايي نيست و فقط در ده درصد موارد آن هم فيبروم هاي بزرگ زير مخاطي ممکن است باعث نازايي شوند که در اين صورت درمان آن ها قبل از حاملگي ضروري است. هم چنين در اکثر موارد، فيبروم ها باعث سقط جنين نمي شوند مگر آن که تعداد آن ها زياد يا بزرگ بوده و بيشتر فضاي داخل رحم را اشغال کرده باشند که در اين صورت ممکن است باعث سقط يا زايمان زودرس شوند.درمان قطعي فيبروم هاي رحم چيست؟ در واقع بيشتر فيبروم هاي رحم در اندازه هاي کوچک بدون علامت هستند و در صورت کشف اتفاقي آنها در سونوگرافي با توجه به بي علامت بودن آنها، اقدام خاصي لازم نيست و بيمار فقط بايد هر سه تا شش ماه يکبارجهت کنترل سايز فيبروم ها يا ايجاد علايمي مثل درد شکم و مشکلات قاعدگي نيز بايد اقدام به درمان جراحي يا طبي کرد، البته در فيبروم هاي بزرگ علامت دار درمان قطعي، جراحي و برداشت فيبروم يا « ميو مکتومي» است که در آن احتمال عود فيبروم در محل هاي ديگر رحم مدتي پس از جراحي نيز وجود دارد.آيا خانمي که فيبروم رحمي دارد، مي تواند حامله شود؟ بله، البته بستگي به تعداد و محل فيبروم هاي رحم دارد. در صورتي که تعداد فيبروم ها بسيار زياد و سايز رحم از حد نرمال خارج شده باشد يا اندازه ي فيبروم ها بسيار بزرگ ( بالاي شش الي هفت سانتي متر) باشد، بهتراست قبل از حاملگي در مشاوره ي پيش از بارداري در صورت تشخيص فيبروم، ابتدا درمان جراحي انجام شود و بعد با فاصله ي زماني مشخص پس از جراحي اقدام به بارداري شود.فيبروم ها درحاملگي چه عوارضي ايجاد مي کنند؟ همان طور که قبلاً گفته شد، فيبروم علت شايعي براي نازايي نيست و فقط در ده درصد موارد ممکن است سبب نازايي شود، ولي اگر خانمي با وجود فيبرومي در رحم حامله شود، به علت تغييرات هورموني در اين دوران ممکن است (به خصوص در سه ماهه اول و دوم بارداري) فيبروم هايش بزرگ تر شوند.

گاه در اين دوران در داخل فيبروم ها، خونريزي ايجاد مي شود که همراه با درد شديد شکم به صورت حادو ناگهاني و تب بالا خواهد بود که در بسياري از موارد اين حالت با شکم حاد جراحي يا آپانديست يا کيست پاره شده ي تخمدان اشتباه شده و اگر دقت نشود ممکن است باعث انجام جراحي غيرضروري در دوران بارداري شود که عوارض فراواني از جمله زايمان زودرس به دنبال خواهد داشت.

در صورت بروز خونريزي در داخل فيبروم دربارداري، لازم است بيمار تا زمان کنترل خود به خودي علايم و قطع درد. در بيمارستان بستري و با مسکن و تب بر تحت نظر باشد. هر چند در اکثر موارد نياز به جراحي نيست. فيبروم هاي متعدد زير مخاطي که در داخل لايه ي داخلي رحم برجسته هستند، ممکن است سبب ايجاد سقط در سه ماهه ي اول يا دوم بارداري شوند، حتي گاهي علت سقط هاي مکرر جنين ( بيش از سه سقط در سابقه بيمار) همين فيبروم ها هستند که در اين صورت درمان جراحي و برداشت فيبروم ها قبل از اقدام به بارداري بعدي، جهت پيشگيري از سقط ضروري است.

گاهي نيز فيبروم هاي زير مخاطي ممکن است به علت کم کردن فضاي داخلي رحم باعث ايجاد زايمان زودرس در بارداري شوند. هم چنين فيبروم هاي بزرگ که در قسمت تحتاني و نزديکي دهانه ي رحم قرار دارند، ممکن است در ماه آخر بارداري و در هنگام زايمان طبيعي، باعث عدم پيشرفت زايمان شوند و به صورت مانع در راه خروجي جنين عمل کنند که در اين صورت انجام عمل سزارين ضروري است.اگر در هنگام عمل سزارين، هم زمان فيبروم رحم نيز وجود داشته باشد، مي توان در همان زمان اقدام به برداشت فيبروم يا ميو مکتومي کرد؟ خير، به طور کلي بهتر است در هنگام عمل سزارين برداشت هم زمان فيبروم انجام نگيرد، زيرا درحاملگي بافت رحم و ضمائم بسيار پر خون است و در صورت هر نوع دستکاري جراحي احتمال خونريزي شديد از جاي فيبروم وجود دارد که در صورت عدم کنترل آن ممکن است جراح مجبور به برداشت کامل رحم براي حفظ جان بيمار شود.آيا احتمال بدخيم شدن فيبروم ها وجود دارد؟بله، ولي احتمال بدخيم شدن آن خيلي کم و تقريباً نزديک به صفراست. اين احتمال بدخيمي در مواردي که فيبروم هاي کوچک پس از يائسگي به صورت ناگهاني و بدون هيچ گونه تحرک هورموني شروع به رشد سريع و ناگهاني کنند، بيشتر است. در اين مورد لازم است سريعاً عمل جراحي برداشت رحم و ضمائم يا « هيسترکتومي » براي بيمار به علت شک به بدخيمي احتمالي انجام گيرد.در اکثريت موارد پس از يائسگي به علت عدم ترشحات هورموني تخمدان، فيبروم هاي رحمي شروع به چروکيده و کوچک شدن مي کنند و گاه در داخل آنها رسوب کلسيم ايجاد مي شود که در اين موارد هيچ گونه اقدامي لازم نيست و فقط بايد کنترل ساليانه با سونوگرافي رحم انجام گيرد.آيا درمان هاي غير جراحي نيز براي فيبروم وجود دارد؟امروزه سعي مي شود که حتي الامکان از روش هاي طبي براي درمان استفاده شود تا ريسک جراحي به بيمارتحميل نشود.

داروهايي به صورت تزريقي و خوراکي در دسترس هستند که مي توانند قاعدگي هاي فرد را طبيعي کرده و ميزان خونريزي و درد بيمار را کاهش دهند تا زماني که فرد به سن يائسگي برسد و پس از آن به علت قطع ترشح هورمون هاي تخمداني فيبروم ها به تدريج کوچک تر و چروکيده تر مي شوند. البته تصميم گيري در مورد اين درمان ها به عهده جراح و متخصص زنان بر اساس معاينه و شرايط فيبروم است.منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره11.

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .جدیدترین روش درمان فیبروم رحم1

درمان و عوارض داروها

درمان فتق ناف به روش طب سنتی

موبایل

فيبروم هاي رحمي و در مان هاي آنفيبروم رحم چيست؟ فيبروم رحم يا تومورخوش خيم عضله ي صاف رحم، شايع ترين تومور لگني در نزد زنان است که تقريباً در پنجاه درصد زنان و معمولاً در سنين باروري بين 25 تا 4 سالگي ديده مي شود.انواع فيبروم ها را ببريد. فيبروم ها بر اساس محل آن ها در رحم تقسيم بندي مي شوند. شايع ترين محل وجود آن ها اينترامورال ( داخل عضله رحم)، ساب سروزال ( به صورت توده ي برجسته اي خارج رحم) و زير مخاطي ( داخل حفره رحم) هستند. نوع سوم يعني زير مخاطي که از همه ي موارد نادرتر است با بيشترين تظاهرات باليني از جمله منوراژي يا خونريزي شديد قاعدگي و نازايي همراه است.شايع ترين علامت فيبروم هاي رحمي چيست؟ هرچند فيبروم هاي رحم در اندازه ي کوچک تر مي توانند بدون علامت باشند و فقط هنگام انجام سونوگرافي هاي به صورت اتفاقي تشخيص داده مي شوند، ولي حداقل در پنجاه درصد بيماران عوارضي مانند دردهاي لگني، افزايش خونريزي هاي قاعدگي، درد شديد زمان قاعدگي و تکرر ادرار ( به علت فشار روي مثانه) و نازايي ديده مي شود.

البته معمولاً فيبروم علت شايعي براي نازايي نيست و فقط در ده درصد موارد آن هم فيبروم هاي بزرگ زير مخاطي ممکن است باعث نازايي شوند که در اين صورت درمان آن ها قبل از حاملگي ضروري است. هم چنين در اکثر موارد، فيبروم ها باعث سقط جنين نمي شوند مگر آن که تعداد آن ها زياد يا بزرگ بوده و بيشتر فضاي داخل رحم را اشغال کرده باشند که در اين صورت ممکن است باعث سقط يا زايمان زودرس شوند.درمان قطعي فيبروم هاي رحم چيست؟ در واقع بيشتر فيبروم هاي رحم در اندازه هاي کوچک بدون علامت هستند و در صورت کشف اتفاقي آنها در سونوگرافي با توجه به بي علامت بودن آنها، اقدام خاصي لازم نيست و بيمار فقط بايد هر سه تا شش ماه يکبارجهت کنترل سايز فيبروم ها يا ايجاد علايمي مثل درد شکم و مشکلات قاعدگي نيز بايد اقدام به درمان جراحي يا طبي کرد، البته در فيبروم هاي بزرگ علامت دار درمان قطعي، جراحي و برداشت فيبروم يا « ميو مکتومي» است که در آن احتمال عود فيبروم در محل هاي ديگر رحم مدتي پس از جراحي نيز وجود دارد.آيا خانمي که فيبروم رحمي دارد، مي تواند حامله شود؟ بله، البته بستگي به تعداد و محل فيبروم هاي رحم دارد. در صورتي که تعداد فيبروم ها بسيار زياد و سايز رحم از حد نرمال خارج شده باشد يا اندازه ي فيبروم ها بسيار بزرگ ( بالاي شش الي هفت سانتي متر) باشد، بهتراست قبل از حاملگي در مشاوره ي پيش از بارداري در صورت تشخيص فيبروم، ابتدا درمان جراحي انجام شود و بعد با فاصله ي زماني مشخص پس از جراحي اقدام به بارداري شود.فيبروم ها درحاملگي چه عوارضي ايجاد مي کنند؟ همان طور که قبلاً گفته شد، فيبروم علت شايعي براي نازايي نيست و فقط در ده درصد موارد ممکن است سبب نازايي شود، ولي اگر خانمي با وجود فيبرومي در رحم حامله شود، به علت تغييرات هورموني در اين دوران ممکن است (به خصوص در سه ماهه اول و دوم بارداري) فيبروم هايش بزرگ تر شوند.

گاه در اين دوران در داخل فيبروم ها، خونريزي ايجاد مي شود که همراه با درد شديد شکم به صورت حادو ناگهاني و تب بالا خواهد بود که در بسياري از موارد اين حالت با شکم حاد جراحي يا آپانديست يا کيست پاره شده ي تخمدان اشتباه شده و اگر دقت نشود ممکن است باعث انجام جراحي غيرضروري در دوران بارداري شود که عوارض فراواني از جمله زايمان زودرس به دنبال خواهد داشت.

در صورت بروز خونريزي در داخل فيبروم دربارداري، لازم است بيمار تا زمان کنترل خود به خودي علايم و قطع درد. در بيمارستان بستري و با مسکن و تب بر تحت نظر باشد. هر چند در اکثر موارد نياز به جراحي نيست. فيبروم هاي متعدد زير مخاطي که در داخل لايه ي داخلي رحم برجسته هستند، ممکن است سبب ايجاد سقط در سه ماهه ي اول يا دوم بارداري شوند، حتي گاهي علت سقط هاي مکرر جنين ( بيش از سه سقط در سابقه بيمار) همين فيبروم ها هستند که در اين صورت درمان جراحي و برداشت فيبروم ها قبل از اقدام به بارداري بعدي، جهت پيشگيري از سقط ضروري است.

گاهي نيز فيبروم هاي زير مخاطي ممکن است به علت کم کردن فضاي داخلي رحم باعث ايجاد زايمان زودرس در بارداري شوند. هم چنين فيبروم هاي بزرگ که در قسمت تحتاني و نزديکي دهانه ي رحم قرار دارند، ممکن است در ماه آخر بارداري و در هنگام زايمان طبيعي، باعث عدم پيشرفت زايمان شوند و به صورت مانع در راه خروجي جنين عمل کنند که در اين صورت انجام عمل سزارين ضروري است.اگر در هنگام عمل سزارين، هم زمان فيبروم رحم نيز وجود داشته باشد، مي توان در همان زمان اقدام به برداشت فيبروم يا ميو مکتومي کرد؟ خير، به طور کلي بهتر است در هنگام عمل سزارين برداشت هم زمان فيبروم انجام نگيرد، زيرا درحاملگي بافت رحم و ضمائم بسيار پر خون است و در صورت هر نوع دستکاري جراحي احتمال خونريزي شديد از جاي فيبروم وجود دارد که در صورت عدم کنترل آن ممکن است جراح مجبور به برداشت کامل رحم براي حفظ جان بيمار شود.آيا احتمال بدخيم شدن فيبروم ها وجود دارد؟بله، ولي احتمال بدخيم شدن آن خيلي کم و تقريباً نزديک به صفراست. اين احتمال بدخيمي در مواردي که فيبروم هاي کوچک پس از يائسگي به صورت ناگهاني و بدون هيچ گونه تحرک هورموني شروع به رشد سريع و ناگهاني کنند، بيشتر است. در اين مورد لازم است سريعاً عمل جراحي برداشت رحم و ضمائم يا « هيسترکتومي » براي بيمار به علت شک به بدخيمي احتمالي انجام گيرد.در اکثريت موارد پس از يائسگي به علت عدم ترشحات هورموني تخمدان، فيبروم هاي رحمي شروع به چروکيده و کوچک شدن مي کنند و گاه در داخل آنها رسوب کلسيم ايجاد مي شود که در اين موارد هيچ گونه اقدامي لازم نيست و فقط بايد کنترل ساليانه با سونوگرافي رحم انجام گيرد.آيا درمان هاي غير جراحي نيز براي فيبروم وجود دارد؟امروزه سعي مي شود که حتي الامکان از روش هاي طبي براي درمان استفاده شود تا ريسک جراحي به بيمارتحميل نشود.

داروهايي به صورت تزريقي و خوراکي در دسترس هستند که مي توانند قاعدگي هاي فرد را طبيعي کرده و ميزان خونريزي و درد بيمار را کاهش دهند تا زماني که فرد به سن يائسگي برسد و پس از آن به علت قطع ترشح هورمون هاي تخمداني فيبروم ها به تدريج کوچک تر و چروکيده تر مي شوند. البته تصميم گيري در مورد اين درمان ها به عهده جراح و متخصص زنان بر اساس معاينه و شرايط فيبروم است.منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره11.

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .جدیدترین روش درمان فیبروم رحم1

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *