درمان عوارض تاتوره

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

%PDF-1.7
%
477 obj
&gt
endobj

519 obj
&gt/Encrypt 478 R/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[477 86]/Info 476 R/Length 165/Prev 671572/Root 479 R/Size 563/Type/XRef/W[1 3 1]&gt&gtstream
h1Q: `iBe1RIT!Ĕ: bœa/’wYtg,Lf

مقدمه: صرع به‌صورت تشنج‌های بی‌دلیل راجعه مشخص می‌شود و 1-/5% جمعیت جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بیش از 3% از بیماران صرعی علی‌رغم درمان دارویی مناسب، تشنج‌های کنترل نشده یا عوارض جانبی مرتبط با دارو دارند. استفاده از عصارۀ گیاهی برای درمان بیماری‌ها به‌عنوان یک روش درمانی ارایه شده است. گیاه تاتوره در طب سنتی برای بعضی از اختلالات عصبی مانند صرع استفاده شده است. هدف از این تحقیق آزمودن تاتوره روی یک مدل آزمایشگاهی متمرد صرع بود. مواد و روش‌ها: 4 سر موش سوری بالغ به‌طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شده‌اند: گروه کنترل، گروه شم و سه گروه درمان. دوزهای 1، 2 و 4 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن از عصارۀ آبی دانۀ تاتوره استرامونیوم به گروه‌های درمان به مدت 24 روز با روش گاواژ داده شد. کیندلینگ شیمیایی توسط تزریق داخل صفاقی 45 میلی‌گرم بر کیلوگرم پنتیلن‌ تترازول 12 بار هر 48 ساعت یک‌بار برای القای تشنج 3 دقیقه بعد از گاواژ در گروه‌های شم و آزمایش ایجاد شد. تأخیر شروع تشنج، طول مدت تشنج و شدت تشنج اندازه‌گیری شدند. یافته‌ها: آنالیز داده‌ها نشان داد که عصارۀ آبی دانه تاتوره استرامونیوم L یک اثر قابل توجهی روی تشنج القاء شده با پنتیلن تترازول دارد. این گیاه تأخیر شروع تشنج را افزایش، شدت حملات تشنجی را کاهش و طول مدت تشنج را کاهش داد. نتیجه گیری: داده‌های حاضر نشان دادند که عصاره تاتوره استرامونیوم اثر ضد تشنجی بر تشنج القاء شده توسط پنتیلن تترازول دارد. این یافته‌ها به اثر درمانی بالقوه آن در صرع اشاره می‌کند.


 

 

URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-692-fa.html

فارسی
انگلیسی
عربی

فارسی
انگلیسی
عربی

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بنیاد دایرة المعارف اسلامی می باشد.

مقدمه و هدف: با توجه به تغييرات سيستم عصبي مرکزي به دنبال مصرف مزمن مرفين که منجر به وابستگي و اعتياد مي گردد. همچنين به علت عدم درمان قطعي يا نبود فرايندهاي پيشگيري براي ايجاد وابستگي به مواد مخدر، و از طرفي با توجه به توصيه هاي زياد براي مصرف داروهاي گياهي بخاطر ارزاني، در دسترس بودن و عوارض جانبي کم تر، در اين تحقيق اثر مصرف يکي از اين گياهان بر روند اعتياد بررسي مي گردد. هدف از اين مطالعه بررسي اثر مصرف مزمن بذر گياه داتوره بر کميت هاي رفتاري سندرم ترک مرفين به عنوان مهم ترين شاخص وابستگي و اعتياد بوده است.مواد و روش ها: حيوانات تحقيق با مصرف افزايشي مرفين از طريق آب آشاميدني طي 21 روز معتاد مي شدند. پس از ايجاد وابستگي براي مشاهده کميت هاي رفتاري سندرم ترک فارماکولوژيک در گروه مربوطه، نالوکسان (mg/kg i.p 2.5) تزريق و علايم سندرم ترک تا 4 دقيقه بعد از تزريق مشاهده مي شد. در گروه سندرم ترک فيزيولوژيک 48 ساعت بعد از قطع مصرف مرفين علايم ثبت مي گشت. در گروه هاي مورد درمان دوزهاي موثره داروهاي مورد نظر به شکل خوراکي طي مدت مصرف مرفين به حيوانات خورانده مي شد.نتايج: نتايج حاصل از بررسي اثر دوزهاي مختلف داتوره مقدار mg/kg 7 را به دوز موثره نزديک نشان داد. از علايم قابل شمارش در سندرم ترک فيزيولوژيک رفتار انزال توسط داتوره و متادون نسبت به گروه کنترل کاهش معناداري پيدا کردند (p&lt.5). همچنين رفتار دندان قروچه توسط متادون و رها نسبت به گروه کنترل کاهش معناداري پيدا کرد (p&lt.5). از طرفي بروز علامت غيرقابل شمارش اسهال توسط عصاره گياه داتوره و متادون بمقدار بارزي نسبت به گروه کنترل کاهش يافت. از رفتارهاي سندرم ترک فارماکولوژيک علايم غيرقابل شمارش رفتار حرکت سگ خيس و کاهش وزن توسط داتوره، و رفتار پريدن توسط داتوره، متادون و رها نسبت به گروه هاي کنترل خود کاهش معناداري يافتند (به ترتيب .5 و p&lt.1). همچنين رفتار انزل توسط داتوره و متادون و رفتار دندان قروچه توسط سه داروي داتوره، متادون و رها کاهش يافت که نسبت به گروه هاي کنترل خود تفاوتشان معنادار بود. علاوه بر اينها رفتار غيرقابل شماش اسهال در سندرم ترک فارماکولوژيک به شکل بارز توسط عصاره داتوره و متادون کاهش يافته است.نتيجه گيري: با توجه به مقايسه داده هاي به دستامده در مطالعه حاضر مي توان چنين نتيجه گرفت که در مقايسه با داروي متادون، علي رغم اثرات پراکنده عصاره گياه بر کميت هاي سندرم ترک فيزيولوژيک در کل اثر آن بر اين کميت ها بارز نيست. اما بررسي اثر داروي متادون و عصاره گياه بر کميت هاي سندرم ترک فارماکولوژيک اثر معنادارتر عصاره را بر اين کميت ها نشان مي دهد. تحقيقات تکميلي براي بررسي ترکيب موثره عصاره و مسير آبشاري دقيق اين ترکيب بر روند وابستگي به مرفين مد نظر بوده که در مطالعات بعدي انجام خواهد گرفت.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

درمان عوارض تاتوره

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *