درمان دل درد و اسهال نوزادان

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

درمان دل درد و اسهال نوزادان

وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، سیستم هاضمه‌اش خیلی درگیر یادگیری فرایند تغذیه و دفع و می‌شود. این سیستم باید خود را با خوردن و نوشیدن هماهنگ کند. نباید فراموش کنید که دستگاه گوارش او همچنان درحال رشد و توسعه است، پس به‌وجودآمدن برخی مشکلات مانند دل درد نوزاد، نفخ نوزاد و اسهال نوزاد طبیعی است. فرقی نمی‌کند که کوچولوی عزیزتان در برابر دل درد و علائم آن مثل یک سرباز، قوی و مقاوم است یا خیلی حساس و شکننده است. در این مقاله ۵ علت دل درد نوزاد و راه‌های درمان دل درد نوزاد را توضیح داده‌ایم.

ممکن است حین فرایند هاضمه، هوا هم وارد شکم نوزاد و در آنجا حبس شود. انگار بادکنکی پر از هوا درون روده‌ها به‌وجود می‌آید که فشار و به‌تبع آن درد ایجاد می‌شود.

پزشکان به‌طور قطعی نمی‌دانند که چه چیزی باعث حساس بودن نوزادان نسبت به گاز می‌شود و دقیقا نمی‌دانند که علت تعداد دفعات زیاد دل درد نوزاد در اثر گاز چیست. احتمالا ریشه‌ی این مشکل به دستگاه گوارش نوزادان باز می‌گردد. این دستگاه هنوز کاملا رشد نیافته است. وجود گاز، طبیعی است و ازطریق باکتری‌های عادی و متداولی که در روده‌ی نوزاد زندگی می‌کنند، ایجاد می‌شود. البته گریه نوزاد، نق زدن و شیر خوردن با شیشه شیر هم می‌تواند باعث ورود هوای اضافی به روده‌ها شود.

وقتی روده‌های نوزاد پر از گاز می‌شود، شکم او کمی حالت متورم و بادکرده پیدا می‌کند یا ممکن است کمرش را خم کند و به‌خاطر درد تقلا کرده و اذیت بشود. پیچ و تاب خوردن نوزاد به‌خاطر این است که دلش درد می‌کند. در این حالت، کودک نِق هم می‌زند و با گریه کردن، باد بیشتری را وارد روده‌های خود می‌کند. دل درد نوزاد که ناشی از تجمع گاز در روده‌ها است معمولا در ۶ تا ۸ هفتگی به بدترین حالت خود می‌رسد و شدیدترین شکل ممکن را پیدا می‌کند. یادتان باشد که دل درد نوزاد در اثر گاز روده‌ها معمولا یک مشکل سلامتی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد. درواقع با رشد نوزاد، کنار آمدن نوزاد با آن راحت می‌شود.

باید تلاش کنید تا گاز روده‌ی نوزاد تخلیه شود: نوزاد را بخوابانید و به‌آرامی پاهایش را به حالتی شبیه دوچرخه حرکت بدهید. سعی کنید زانوهایش را به سینه‌اش بچسبانید. این کار را چندین بار تکرار کنید. می‌توانید نوزاد را روی پاهای خود بگیرید، به‌طوری‌که پاهایش به حالت ضربدری قرار گرفته باشد و پشتش به شما باشد. سپس پاهایش را به سمت بدنش جمع کنید. اگر این کارها تأثیری نداشت، بهتر است از قطره‌ی سایمیتیکون استفاده کنید. این قطره‌ها را می‌توانید بدون نسخه هم از داروخانه بخرید. قطره‌ی سایمیتیکون ضرری ندارد و برای برخی، مشکل دل درد نوزاد را کاملا حل می‌کند و برای برخی دیگر خیر. درصورت تجویز پزشک، شیاف گلیسیرین هم می‌تواند مفید واقع بشود. (شیاف ضرری ندارد و برای نوزاد ایجاد درد نمی‌کند، ولی باید برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید).

اگر نوزادی کوچک در خانه دارید حتما با مقوله‌ی تُف کردن او و بیرون ریختن آب دهانش آشنا هستید. پزشکان به این حالت، رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری می‌گویند.

دستگاه گوارش نوزاد هنوز تکامل پیدا نکرده است. پس این‌طور فرض کنید: شیری که با بسته شدنش، ارتباط معده و مری را قطع می‌کند و مانع از بازگشت و بالا آوردن غذا و نوشیدنی‌ها می‌شود، در نوزادان بسیار ضعیف‌تر از بزرگسالان است. بنابراین، غذایی که نوزاد می‌خورد دوباره به‌راحتی در دستگاه گوارشش بالا می‌آید. به‌ویژه اگر غذا را به مقدار زیاد و سریع خورده باشد.

نوزادان دچار این رفلاکس هستند و تا زمانی که عوارض ناراحت‌کننده‌ی دیگری با رفلاکس به‌وجود نیاید، مشکلی در کار نیست. اما اگر رفلاکس با سرفه کردن، مسدود شدن راه گلو، حالت تهوع، کبود شدن، کاهش وزن نوزاد و در حالت شدید استفراغ همراه بشود، یعنی پای مشکلی پزشکی در میان است. دراین‌صورت، باید به پزشک مراجعه شود، زیرا ممکن است مشکل ناشی از بازگشت اسید به مری باشد.

سعی کنید از بروز رفلاکس جلوگیری کنید. چطور؟ می‌توانید در میانه‌ی غذا دادن به کودک، کمی وقفه بیندازید و صبر کنید تا آروغ بزند و فرصت بیشتری برای هضم غذا داشته باشد. مثلا وقتی از یکی از سینه‌ها شیر خورد یا بطری شیرش به نیمه رسید، مدتی صبر کنید و بعد از آروغ زدن و کمی فاصله مجددا باقی شیر را به او بدهید. این کار باعث می‌شود تا باد اضافی وارد روده‌ی او نشود و از دل درد نوزاد جلوگیری به عمل آید.

در پایان غذا دادن به نوزاد هم باید دقت کنید تا آروغش را بزند. اگر بعد از غذا، نوزاد به‌راحتی آروغ نمی‌زند، باید به‌دنبال حالات بدنی خاصی بگردید که نوزاد با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها می‌تواند به‌راحتی آروغ بزند. بدن کودک را به سمت جلو خم کنید یا او را روی یکی از پهلوهایش بخوابانید و پهلویش را مالش بدهید. علاوه‌براین، می‌توانید او را روی شکم بخوابانید و به‌آرامی پشتش را بمالید. کار دیگری که می‌توانید انجام بدهید، این است که بعد از شیر دادن به نوزاد، او را به‌مدت ۲۰ دقیقه که غذایش در حال هضم است، در حالت ایستاده نگه دارید.

به‌جز راهکارهای عنوان‌شده، کار زیادی نمی‌توان درباره‌ی این مشکل انجام داد. فقط باید همیشه آمادگی داشته باشید و زمان‌هایی که بیرون از منزل هستید، لباس اضافی و پیش‌بند و را با خود ببرید. البته زحمت‌تان زیاد می‌شود و باید کلی لباس کثیف را بشویید، ولی بدانید که این اوضاع موقتی است و با رسیدن نوزاد به ۶ ماهگی تا ۱ سالگی، این هم می‌گذرد و تمام می‌شود.

حدود یک‌سوم نوزادان به بیماری‌های رفلاکس یا بازگشت اسید به مری دچار هستند. اگر نوزادتان زیاد آب دهان و غذایی را که می‌خورد، برمی‌گرداند و همانطور که در مورد قبل اشاره کردیم این موضوع توأم با درد یا سایر مشکلات جسمانی است، احتمالا با مراجعه به پزشک متوجه خواهید شد که به بازگشت اسید به مری دچار است.

دقیقا مانند مشکل بیرون ریختن آب بزاق، این مشکل در برخی نوزادان حادتر است. با اینکه این مشکل می‌تواند برای نوزاد واقعا آزاردهنده باشد، با بزرگ‌ترشدن و تقویت ماهیچه‌ها کم‌کم درمان می‌شود.

کودکان مبتلا به رفلاکس، درد زیادی می‌کشند و در طول غذا خوردن یا بعد از آن معمولا به‌شدت گریه می‌کنند. ضمن اینکه علائم آشکاری چون سرفه کردن، خس خس سینه و تنفس، استفراغ و بسته شدن راه نفس هم در آنها دیده می‌شود. والدین معمولا بنا به حس غریزی با بروز علائمی طلوب درمی‌یابند که مشکلی در میان است. با تکیه بر این حس و با مشاهده‌ی علائم دردناک، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک مرتبا آروغ بزند و بعد از غذا خوردن، سرش را بالا نگه دارید، به کاهش درد و عوارض این مشکل کمک شایانی خواهید کرد. درصورتی‌که نوزاد، هنگام خواب خیلی غلت نمی‌زند، بهتر است زیر رخت‌خواب او کتاب یا بالشی بگذارید تا سرش حدود ۳۰ درجه بالا بیاید. پزشک هم معمولا برای این نوع از دل درد نوزاد، داروهای مسدودکننده H2 تجویز می‌کند (مثل شربت زانتاک نوزادان که با نسخه پزشک قابل خریداری است). مسدودکننده‌های H2، موجب کاهش اسید معده می‌شوند به همین خاطر نوزاد کمتر بابت رفلاکس اذیت می‌شود. اگر دیدید که کودک کبود شده یا به‌سختی نفس می‌کشد، سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

تا زمانی که کودک احساس ناراحتی نداشته باشد، هیچ عیبی ندارد که ۸ تا ۱۰ بار در روز مدفوع می‌کند یا هر ۷ تا ۱۰ روز فقط یک‌بار این کار را انجام دهد. یبوست در کودکان و نوزادان، زمانی شکل می‌گیرد که باید دفع انجام بگیرد، اما امکانش وجود ندارد.

با تغییر غذا، احتمال وقوع یبوست به‌وجود می‌آید. مثلا وقتی غذای کودک از شیر عادی به شیر خشک بدل می‌شود یا بالعکس، ممکن است یبوست به‌وجود بیاید. با اضافه کردن یک غذای جامد جدید به رژیم غذایی نوزاد نیز شاید یبوست اتفاق بیفتد.

حواس‌تان را به مدفوع کودک جمع کنید. اگر مدفوعش شبیه توپ‌های سفت و کوچک باشد یعنی یبوست گرفته است. وجود فشار در حین مدفوع یا خارج کردن مقدار زیادی باد روده هم به‌معنای دچار شدن به یبوست است. مدفوع سیاه، قهوه‌ای مایل به قرمز و قرمز هم نشان از وجود خون و یبوست دارد. درصورت مشاهده‌ی خون در مدفوع، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مدفوع سبز، زرد یا قهوه‌ای است ظاهرا مشکلی نیست.

برای درمان این نوع از دل درد نوزاد باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. بنا به سن نوزاد، پزشک می‌تواند مصرف آب سیب یا آب گلابی (تا ۳۱٫۱ گرم در روز به‌ازای هر ماه از زندگی نوزاد تا ۴ ماهگی) را برای درمان یبوست نوزاد تجویز کند. تنها درصورتی‌که پزشک موافقت کرد، می‌توانید از شیاف گلیسیرین هم استفاده کنید. شیاف گلیسیرین به‌راحتی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. این ماده به نوزاد کمک می‌کند تا مجرای خروج مدفوعش چرب‌تر شده و دفع راحت‌تر صورت بگیرد.

وقتی نوزاد مکررا دچار دفع به حالتی آبکی و شل است، یعنی اسهال دارد. اسهال نوزادان خطرناک است، زیرا می‌تواند به کم‌آبی شدید بدن‌شان بینجامد.

اسهال زمانی به‌وقوع می‌پیوندد که نوزاد درمعرض ویروس قرار بگیرد (مثلا از برادر-خواهر بزرگ‌ترش به او منتقل شود) یا غذایی آلوده و خراب خورده باشد. برخی از انواع مواد غذایی هم موجب اسهال می‌شوند. ازآنجایی‌که والدین مراقب نظافت نوزاد هستند و غذاهای سالم و تمیز به فرزندشان می‌دهند، عامل اصلی ابتلا به اسهال معمولا چیزی نیست جز ویروسی مزاحم.

یادتان باشد که نوزادان به‌خاطر مصرف شیر معمولا دارای مدفوعی شل‌تر از حالت عادی بزرگسالان هستند. بنابراین سریعا فکر نکنید که کودک‌تان اسهال گرفته است. درصورتی‌که مدفوع به‌شدت شل و آبکی شود، باید به اسهال شک کنید.

ازآنجایی‌که با اسهال گرفتن، کودک دچار کم‌آبی در بدن می‌شود، مراجعه به پزشک بسیار ضروری است. متخصصین کودک برای معاینه‌ی وضعیت بدن نوزاد، او را وزن می‌کنند تا مطمئن شوند وزن زیادی از دست نداده، آب فراوانی از بدنش خارج نشده است و با کشف علت ابتلا به اسهال به مداوا می‌پردازند.

برای درمان اسهال نوزاد می‌توانید به او محلول‌های الکترولیت مانند پدیالیت بدهید. البته باید درباره‌ی استفاده از این محلول ساخته‌شده از آب‌قند و نمک با پزشک مشورت کنید. اگر نوزادتان می‌تواند مواد غذایی به‌جز شیر بخورد، از موادی کمک بگیرید که باعث قطع اسهال می‌شوند. مثلا موز، برنج، نان تُست، پوره سیب و . نوزاد باید مایعات کافی (شیر یا شیرخشک) بخورد و حداقل ۴ تا ۵ بار پوشکش را خیس کند. البته این میزان مختص نوزادان است. برای کودکان نوپا این عدد باید به ۳ تا ۴ بار برسد.

نکته‌ی دیگری که باید برای جلوگیری از اسهال درنظر داشته باشید، عدم استفاده از آب‌میوه‌هایی است که در فروشگاه‌ها برای نوزادان وجود دارد. این آب‌میوه‌ها حاوی مقدار زیادی شکر هستند و باعث دفع مقدار زیادی آب از روده می‌شوند. برخی پزشکان هم به والدین توصیه می‌کنند تا برای نوزاد واکسن روتاویروس (rotavirus) بزنند. این ویروس عامل اسهال و استفراغ است. چنین واکسنی قبل از ۳ ماهگی در ۲ یا ۳ دوز مصرفی تزریق می‌شود.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

درمان دل درد و اسهال نوزادان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلامت و تربیت کودک

علت یبوست کودکان؛ علائم، پیشگیری و درمان خانگی آن

بازی فکری کودکان؛ ۱۴ بازی برای تقویت ذهن و خلاقیت کودک

علت دل درد کودکان؛ علائم و درمان‌های خانگی آن

علائم اوتیسم در کودکان؛ ۹ نشانه که باید هرچه‌ زودتر شناسایی شود

علت اسهال نوزاد؛ پیشگیری و ۵ روش‌ درمان آن

معرفی کتاب دزیره؛ عاشقانه ای در دل تاریخ فرانسه

نظریه امید اسنایدر؛ آیا تفکر امیدوارانه در رسیدن به موفقیت نقش دارد؟

برگزاری جلسات به روش اساتید هاروارد؛ کتابی راهگشا برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار

روانشناسی ایجاد انگیزه؛ ۱۲ راهکار برای اینکه همین الان باانگیزه شوید

خودنظم‌دهی؛ چطور اهداف بلندمدت‌مان را فدای لذت‌های کوتاه‌مدت نکنیم؟

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود. خوشبختانه این وضعیت بدون ‌ضرر است و به خودی خود برطرف می ‌شود. این به شما بستگی دارد که از تمیزی و سالم بودن چشمان کودک خود مطمئن باشید. با این حال، در برخی موارد، علائم مربوط به چشم ‌های پرآب ممکن است نشان دهنده عوارض جدی باشند که باید توسط پزشک متخصص اطفال مورد بررسی قرار بگیرد. این مقاله از بخش

ترک شکم پس از زایمان در میان زنان رایج است. شما ممکن است ترک های عمیقی که در مناطق مستعد تجمع چربی مثل پستان، باسن، بازوها، شکم و ران به وجود می آیند، داشته باشید. آن ‌ها ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی یا از دست دادن ناگهانی چربی در این مناطق به وجود بیایند. در این مقاله از بخش پوست و مو و زنان و زایمان دکتر سلام، به شما می‌گوییم که چگونه می ‌توانید از طریق درمان ‌های خانگی و درمان‌ های

در مورد فتق ناف پس از بارداری و زایمان چه می دانید؟ آیا با این جمله موافقید که گفته می شود در حالی که بارداری زمانی برای تغییرات و پدیدار شدن عوارض سلامتی است، اما اگر به آغوش گرفتن فرزندتان فکر کنید، تمام مشکلات ناپدید می شوند. خوب، بله و نه! چون گاهی اوقات عوارض پس از زایمان مثل فتق ناف می ‌تواند زندگی شما را مشکل کند. فتق ناف پس از بارداری چیست؟ چگونه این مشکل بره روزمره شما را دچار مشکل می‌ کند؟

فهمیدن این که باردار هستید می ‌تواند یک لحظه فوق العاده برای زوج ‌هایی باشد که منتظر پدر و مادر شدن هستند. در حالی که گرفتن تست بارداری از داروخانه آسان ‌ترین راه برای فهمیدن این موضوع است، اما چند گزینه دیگر نیز وجود دارند که می ‌توانید برای تست بارداری خود  امتحان کنید. یکی از این گزینه ها، خمیردندان است. اگر نمی‌ توانید به فروشگاه بروید، از خمیردندان می توانید استفاده کنید و گذشته از این، دارای یک جنبه سرگرم کننده نیز برای این

عبارت “شما چیزی هستید که می خورید اندکی درست است. حقیقت نهایی آن چیزی است که شما هضم می کنید بنابراین، آیا آنزیم های گوارشی برای هضم بهتر و جذب مواد مغذی ضروری هستند؟ به نظر شگفت انگیز می رسد، البته تا زمانی که نحوه عملکرد دستگاه گوارش، کمتر شناخته شده بود. طبق یک مطالعه که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، امروزه میزان بروز بیماری ها افزایش یافته که به دلیل کمبود آنزیم های گوارشی مرتبط با مواد مغذی هستند.  در این مقاله

درمان دل درد و اسهال نوزادان

چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود. خوشبختانه این وضعیت بدون ‌ضرر

ترک شکم پس از زایمان در میان زنان رایج است. شما ممکن است ترک های عمیقی که در مناطق مستعد تجمع چربی مثل پستان، باسن، بازوها، شکم

ساده ترین تعریف از لیپوماتیک همان کاهش ذخایر چربی است که در حین سادگی فواید بسیاری هم دارد. علاوه بر زیبایی باعث کاهش بیماری هایی همچون کبد چرب،

در مورد نقش مصرف روی بر باروری چه می دانید؟ برخلاف عقیده عمومی، افراد زیادی وجود دارند که از مزایای مصرف روی بر باروری آگاه هستند. توجه به

در مورد فتق ناف پس از بارداری و زایمان چه می دانید؟ آیا با این جمله موافقید که گفته می شود در حالی که بارداری زمانی برای تغییرات

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا فکر می کنید کودک شما دل درد دارد؟ چطور می توانیم مطمئن شویم؟ دلیل دل درد کودک چیست؟

اگر کودکتان به طور غیر طبیعی داد و بیداد می کند، ممکن است دل درد داشته باشد. توجه کنید که از چه زمانی کودک ناراحت به نظر می رسد. (آیا مدت کوتاهی پس از غذا خوردن است؟) همچنین چه نشانه دیگری دارد؟ مثلا تب، استفراغ یا اسهال. برای کمک به خودتان و چنانچه نیاز است برای انتقال به دکترش، از این اطلاعات بهره ببرید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است.

حالت های زیر رایج ترین دلایل دل درد در کودکان هستند:

کولیک تعبیر قدیمی دل درد و دیگر نشانه های درد کودک است. کولیک اصطلاحی است جهت توصیف گریه غیر قابل کنترل در کودک سالم. اگر کودکتان کمتر از 5 ماه دارد و به طور مفرط و غیر قابل کنترل بیش از 3 ساعت در 3 روز یا روزهای هفته برای حداقل 3 هفته گریه می کند و توضیح پزشکی برای بی تابی او وجود ندارد، او کولیکی است (کولیک دارد).

درمان دل درد و اسهال نوزادان

متاسفانه درمانی برای کولیک وجود ندارد (والدین و پزشکان پیشنهادات فراوانی در تلاش برای آرام کردن گریه و درد کودک دارند). خبر خوش این است که کودکان پس از 4 ماهگی به میزان کافی بهبود می یابند و در 5 ماهگی کولیک را پشت سر می گذارند. (اطلاعات کاملتر درباره دل درد نوزادان زیر 6 ماه)

باد معده در میان کودکان، در 3 ماه اول زندگی که روده هایشان در حال رشد کردن است، عادی است. همچنین بین ماه های 6 تا 12 به دلیل گرایش آن ها به امتحان کردن غذاهای مختلف برای اولین بار.

رایج ترین مشکل دل درد در کودکانی که به تازگی غذاهای جامد را شروع کرده اند، یبوست است. اگر روده کودکتان کمتر از حالت عادی کار می کند، به خصوص اگر در 3 روز یا یک بار هم کار نکرده است و موقع کار کردن راحت نیست، او به احتمال زیاد دچار یبوست است. نشانه دیگر مدفوع سفت و خشک است که به سختی خارج می شود.

اگر کودکتان غذای جامد می خورد، می توانید با تغذیه او توسط غذاهایی که ایجاد مدفوع شل تر می نمایند (مانند بلغور جو، زردآلو، گلابی، آلو و نخود فرنگی) و کاهش آن دسته از غذاها که باعث سفت تر شدن مدفوع می گردند (مانند موز، سیب، هویج و برنج) از یبوست او بکاهید.

نوشاندن مایعات به کودک نیز مفید است. ورزش هم می تواند به حرکت روده کمک کند. سعی کنید کودک را به پشت بخوابانید و پاهایش را به حالت دوچرخه سواری حرکت دهید.

اکثر نوزادان بعد از غذا خوردن کمی از غذا را بیرون می ریزند یا حتی استفراغ می کنند. اگر این حالت اغلب برای کودکتان اتفاق بیفتد، آن را رفلاکس معده به مری (یا فقط رفلاکس) می ند. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که دریچه بین مری و معده به درستی کار نمی کند و غذا و اسید معده، از معده به سمت گلو می رود. رفلاکس ممکن است سبب ناراحتی معده و احساس سوزش در گلو و قفسه سینه گردد. در کودکان در همان سال اول رفلاکس کاهش پیدا می کند. اگر فکر می کنید کودکتان ممکن است رفلاکس داشته باشد با پزشک صحبت کنید تا روش هایی برای کاهش علائم رفلاکس و همچنین راهکارهایی جهت نظارت بر این بیماری را توصیه نماید.

اگر کودک شما از اسهال و استفراغ رنج می برد ممکن است مبتلا به ورم معده که به آنفلوآنزای معده نیز معروف است گردیده باشد. این بیماری، بعد از سرماخوردگی، دومین بیماری شایع در آمریکاست.

اگر آنفلوآنزای معده در کودک شما سبب استفراغ و اسهال به همراه تب و کاهش اشتها شود ممکن است به سرعت منجر به کم شدن آب بدن گردد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که از دریافت مقدار زیادی مایعات (شیر خشک یا شیر مادر) توسط کودک هنگام مبارزه با بیماری مطمئن شوید. اگر گمان می کنید کودک دچار کم آبی شده با پزشک تماس بگیرید.

باور کنید یا نه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می تواند سبب دل درد در کودک شود. به این دلیل که مقدار زیادی از مخاط ایجاد شده در بیماری تنفسی به گلو راه می یابد و می تواند معده را تحریک کند. برخی کودکان برای پاک شدن مخاط استفراغ می کنند و بدین ترتیب درد از بین می رود.

عفونت دستگاه ادراری و حتی عفونت گوش گاهی می توانند سبب مشکلات معده از جمله تهوع و استفراغ شوند.

آلرژی غذایی می تواند منجر به استفراغ، اسهال و درد معده شود. اگر کودک شما دارای مدفوع خونی یا بثورات خارش دار است ممکن است به علت حساسیت غذایی باشد. اگر کودکتان به یک غذا حساسیت داشته باشد، بدنش با آن غذا همانند یک مهاجم رفتار می کند و به یک حمله سیستم ایمنی دست می زند و این سبب بروز علائم آلرژی خواهد شد که ممکن است خفیف یا شدید باشد. (اطلاعات کاملتر درباره آلرژی غذایی کودکان)

اگر کودک تا 2 ساعت پس از مصرف غذایی خاص، به طور مداوم دچار علائم آلرژی شد با دکترش تماس بگیرید تا درصورت لازم شما را به یک متخصص آلرژی کودکان جهت آزمایش ارجاع دهد. به هرحال عدم تحمل لاکتوز (قند اصلی موجود در شیر) – زمانی که بدن فاقد آنزیم لازم برای هضم لاکتوز است- در کودکان نادر است. معمولا این حالت بعدها در دورا ن کودکی و یا در طول سال های نوجوانی نمایان خواهد شد.

اگر کودک شما یک دقیقه خوب به نظر می رسد و دقیقه بعد، از درد به خود می پیچد، پاهایش را سیخ می کند و به شدت گریه می کند، به خصوص اگر شدت این علائم در حال افزایش است و کودکتان دچار استفراغ گردیده با دکتر تماس بگیرید. اگر نمی توانید فورا کودک را به دکتر برسانید، او را به اورژانس برسانید.

این علائم ممکن است علائم انسداد روده باشد. مانند تنگی پیلور (زمانی رخ می دهد که عضلاتی که از معده به سمت روده می روند ضخیم شده به طوری که غذا نمی تواند عبور کند).

اگر کودک شما در طول سفر، در ماشین یا وسیله نقلیه دیگر، بیمار به نظر می رسد ممکن است دچار بیماری حرکت باشد. کارشناسان معتقدند که بیماری حرکت زمانی اتفاق می افتد که بین آن چه که کودک می بیند و آن چه که با قسمت های حساس به حرکت بدنش (مانند گوش داخلی و برخی از اعصابش) حس می کند، یک قطع ارتباط رخ می دهد.

وقتی حرکت احساس شود ولی دیده نشود (برای مثال در یک کشتی بدون پنجره) گوش داخلی به مغز پیام می فرستد که حرکت حس می کند ولی چشم ها به مغز می گویند که همه چیز بی حرکت است. در نتیجه این عدم تطابق، مغز دچار توهم می شود و چنین استنباط می کند که این توهم به واسطه سم داخل معده است بنابراین مغز برای پاک کردن این سم فرضی با استفراغ پاسخ می دهد.

شما می توانید در طول مسافت های طولانی به کودکتان استراحت دهید تا کمی هوای تازه تنفس کند. مطمئن شوید که قبل از سواری غذای کمی در شکم اوست. قبل از مشورت با دکتر، هیچ دارویی برای بیماری حرکت به کودک ندهید.

در کانال تلگرام ninikadeh و یا در اینستگرام نی‌نی کده همراه ما باشید و یا در  نی نی کده عضو شوید.

سلام کودک من شش ماهه است میخوام بدونم از این به بعد چی نوشیدنی هایی بهش بدم که دچار کم آبی نشه

سلام باران ایابهتر از اصولی دیگر هم استفاده کنید

کودک من پنجاه روزشه گاز روده زیادی دفع میکنه که با درد دفع میشه یبوست هم داره چکارکنم دل دردش خوب بشه

سلام نوزاد منم دقیقا همین مشکلو پیدا کرده.یبوست داره.و خیلی زور میکنه تا دفع کنه.مدفوعشم سفته.

گاهی وقتی مدفوع کودک سفت میشود و از مقعد کودک خارج نمیشه، شما باید اطراف مقعد را کمی چرب کنید تا کودک بتونه راحت تر عمل دفع را انجام بده. بخصوص در مواردی که کودک به گریه افتاده و می دونید که مدفوعش سفت شده

من واسه اینکه مدفوع کنه از عطاری فلوس خریدم بهش چند قطره دادم خوب شده.ولی بعد از اون مدفوعش سفت شده.نمی دونم واسه بچه تو این سن(۴۷ روز) طبیعیه یا نه؟میگن عرق نعنا هم خوبه.

سلام آذر جان
برای کودک زیر شش ماه، هیچ گونه چیزی از عطاری ها نگیرید. مشورت با دکتر رو برای همین وقتها گذاشتن . با جون بچه تون بازی نکنید.

با سلام دخترم از اواخر1ماهگی دچار نفخ شدید شد دکترش به بنده پرهیز مطلق محصولات گاوی و سبزیجات و حبوبات و شیرو. دادن الان که6ماهش تموم میشه اگه فرنی رو با شیر پاستوریزه درست کنم بازم نفخ میکنه؟با چی باید درست کرد؟بازم خودم شیرو . نخورم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟باتشکر.

نوزادان تا پایان 6 ماهگی ( و گاهی تا 5 ماهگی طبق دستور پزشک کودکتان) فقط و فقط باید شیر بخورند. یا شیر مادر یا شیر خشک.
اما از اوایل ماه هفتم می توانید به کودک خود فرنی بدهید. اما اگر کودک شما به محصولات گاوی حساسیت دارد، قبل از مصرف محصولات گاوی با پزشک مشورت کنید و اگر شیردهی پستانی می کنید، خودتان نیز نباید محصولات گاوی را مصرف کنید.

پسرمن شش ماهشه. تاالان همیشه بیقراربوده. خیلی هم گریه میکنه. سه ماهه که دیگه وزنش هم بیشترنمیشه.
نمیدونم چشه.پزشک متخصص هم نمیدونه چرا؟
چیکارکنم؟

الناز جان
کودک خود را حتما پیش یکی دو تا متخصص دیگر ببرید. پزشک باید برای کودک شما آزمایشات لازم رو بنویسه .
سه ماه زیاد نشدن وزن، زنگ خطری است برای سلامت کودک شما.

امروزکه مطالب شماروخوندم متوجه شدم مشکل پسرمن درحال حاضر،رفلاکس معده است،برای درمانش چی‌ کارکنم،که حداقل اذیتش کمترشه؟

الناز خانم
تشخیص بیماری با پزشک است. همچنین اگر تشخیص بدهد که ریفلاکس داره، به شما راهکارهای مراقبت از کودک را یاد میدهد که کوچولوی شما اذیت نشه تا جای ممکن.

درمان دل درد و اسهال نوزادان

سلام دوستان، دختر من وارد ۶ ماهگی شده . هم شیر خودمو یمخوره و هم شیر خشک. به توصیه دکترش غذای کمکی را شروع کردم
ولی تازگی شبها خوب نمیخوابه و درگیره، دست و پاهاشو به زمین میکوبه بیدار میشه. لطفا راهنمایی ام کنید

سلام .
بسیاری از چیزها می تونه موجب ناراحتی کودک در خواب شب بشه و پیدا کردن دلایل گریه کودک، کار دکتر است. اما شما باید وضع پوشک کودک را کنترل کنید. ممکنه یه وقت از پوشکش ناراحت باشه. برخی کودکان به برخی پوشک ها حساس هستند و ممکنه پوشک منجر به سرخ شدن یا جوش زدن پای کودک شود.

همچنین ممکنه کودک شما (در صورت گریه) گوش درد داشته باشه. با توجه به اینکه غذای کمکی را شروع کرده اید، ممکنه کودک کمی دلپیچه داشته باشه که در اوایل شروع غذای جامد، این مورد اتفاق میفته. سایر موارد را که شما متوجه نمی شوید، باید از دکتر کودک خود سوال کنید.

کودک مان 18 روزه شده بسیار زور میزنه و دل درد است، ولی گریه اش فقط برای چند دقیقه است. آیا نیاز است پیش دکتر مراجعه کنیم بخاطری همین مشکل یا که صبر کنیم وضیعتش خوب میشه. تشکر

سلام دخترمن 6.5ماهشه کولیک داشت گریه های شدید ک 4ماهگی گریش تموم شدولی مثل قبلا هنوز فقط نیم ساعت مخابه سرنیم ساعت باگریه از خاب بیدارمشه البته ب خودش میپیچه مثل مار بعد بیدار مشه حتی شباهم همینطوریه روزی 6بارهم سکسکه میکنه ایا این بخاطر کولیکشه یا بیماره؟چن بار دکتر بردم گفت رشدش خوبه دیفن بده ک بخابه خیلی نگران سلامتیشم توروخدا کمکم کنین

سلام
کودک خود را پیش یک متخصص کودکان ببرید و درباره کولیک و گریه هاش بطور کامل با دکتر صحبت کنید. ممکنه انسداد روده باشه یا حتی یک گوش درد ساده . تشخیص کار پزشک است. دنبال درمان در سایتها و وبلاگ ها نگردید. سلامت باشید

سلام.دخترم یک سال و نیمه هست.از خواب میپره و دلشو میگیره و گریه میکنه .نمیدونم چیکار کنم.دلش پیچ میره.

دلپیچه (در صورتی که طولانی مدت نباشه) در خیلی از کودکان پیش میاد.
کودک رو باید نزد متخصص ببرید . ممکنه نیاز به آزمایش باشه .

دخترم 2سالشه.دو روزه دل درد داره.غذا نمیخوره.تقریبا اسهالم داره.علایم سرماخوردگی هن داره.دلیلش چیه؟درمانش چیه؟

با سلام
دختر من چهار ساله است اخیرا بعد از خوردن پنج شش لقمه میگه شکمم درد می کنه و میل به ادامه غذا خوردن نداره.یبوست هم داره که برای درمان آن طبق نظر پزشک شربت peg مصرف می کنه ممنون می شم راهنمایی بفرمایید

سلام پسر من شش ماهشه دل درد داره و مدفوع هم نمیکنه چیکار کنم؟
لطفا جوابمو سریع بدید اگه میشه به م ارسال کنید جوابتونو

سلام
پسرم 8ماهش داره تموم میشه و از6ماهگی که غذای کمکی روبراش شروع کردم مدفوع سفتی داشته تازگیا هم سفت تر شده ولی اصلا با زور دفع نمیکنه و اصن موقع دفع گریه نمیکنه.و یه ماهه که وزن اضافه نکرده فقط حدود 1 گرم اضافه کرده آیا به مدفوعش ربط داره؟؟؟؟چیکارکنم؟؟؟؟

سلام
کودک شش ماهه دارم .مشکلش اینه که جدیدا به حالت دل درد به خودش میپیچه بدون گریه کردن وقتی حواسش را پرت میکنیم این حالت از بین میره .وقتی هم به بیرون از خونه میریم این حالت خیلی خیلی کم میشه چه کار کنم .؟

سلام دخترم 2 ماهشه باد معده زیاد داره و روزی یکبار مدفوع نداره و اونم بصورت اسهاله شکم درد داره و از درد پاهاش رو سیخ میکنه و گریه شدید میکنه نگرانشم خیلی چیکار کنم؟

سلامپسرمن سه ماه ونیم.شکمش هرچهاروزیکبارکارمیکنه .گازروده زیادداره بابوی بد..راهنماییم کنیدلطفا

سلام؛ ممنونم از مدیریت محترم سایت
خواستم بدونم دختر بنده الان 2سال تموم است. و تقریبا یک سال پیش ؛شبها تو خواب گریه میکرد و ما از دکترش سوال کردیم میگفت رفلاکس معده داره.که شربت رانیتیدین میدادیم؛ اما الان جدیدا ی دو هفته ای است دوباره شبها تو خواب گریه میکنه و پاهاش رو بالا و پایین میکنه؛ که حدودا 1تا2دقیقه بعدش خوب میشه و میخوابه ؛ ما میخواستیم بدونیم این علامت خدایی نکرده انسداد روده و نیست؟؟؟ در ضمن تو روز که بیدار اصلا این طور نیست. و اشتهاش هم کمه..شیر مادرشو میخوره؛ ولی مادرشم شیرش خیلی کم شده و سیرش نمیکنه؛ باسپاس فراوان

با سلام دخترم 2 ماهشه و در طول روز خیلی باد معده داره ضمنا شکمش هم شله و دل درد داره

باسلام و خسته نباشید
بچه من ده روزشه,زمانی که میخواد دسشویی(پی پی) کنه گریه میکنه ایا به نظر شما کودک من دل درد داره؟؟؟

بچه من حرکت روده هاش کم شده به خاطر همین مدفوع نمیکند چکار کنم

باسلام دختر 8ساله دارم كه از كودكي در بعضي اوقات روز كه اكثراشب واول صبح است شكم درد دارد آزمايش وسونوگرافي انجام دادم ولي چيزي نشان نداد لطفا راهنمايي كنيد ايا ميتواند به هورمون بدن ربط داشته باشد چون عرقش خيلي بد بو است .شکم دخترم به نسبت کمی بزرگ است

سلام بچه من بیست و پنج روزشه .دفع مدفوع و ادرارش خوبه ولی باد معدش رو با زور دفع میکنه به خودش میپیچه دست و پاشو جمع میکنه .خیلی زور میزنه و به خودش فشار میاره .لطفا راهنماییم کنین.ممنون

سلام گل پسر امروزسی وهفتمین روزشه که به دنیا اومده،دل درد شدیدی دارد ونمیتواند مدفوع کند،علت ان چیست؟سپاسگذارم

دخترم 6ماه داره قبلا کولیک دداشت تا 5 ماهگی گریه های شدیدش کم شدن ولی الان همش غر میزنه بعضی وقتها بدون دلیل گریه میکنه وبا بغل کردن هم ِاروم نمیشه به خودش میپیچه. نیم ساعتی یه دفعه از خواب میپره و گریه میکنه و دفع گاز معدش رو با گریه بیرون میده.دکترم قطره پدی لاکت بهش داد ولی تاثیر نداشت. خواهش میکنم راهنماییم کنید از نگرانی دارم دیوونه میشم.

سلام پسر من سه سالشه از نوزادی تا دو سالگی درگیر رفلاکس بود و اصلا بادگلو نمیزد ولی از دوسالگی به بعد هر چیزی که میخوره حتی یه لیوان اب 5_6 بار باد گلو میزنه? میخواستم علتشو بدونم و اینکه بدونم طبیعیه یا نه؟

سلام کودک من 7 ماهشه الان وقتی نفس میکشه به خودش فشار میاره بعضی وقتها هم استفراق میکنه اسهال هم نداره دوسه شبه اینجوری شده یک دفعه میبینی گریه میکنه انگار دلش درد میگیره

سلام دخترم دو ماهشه و شدیدا رفلاکس و کولیک داره و به تشخیص دکتر شیرخشک ar بهش میدم. دو هفته اول آپتامیل معمولی میدادم و شکمش روزی چند بار کار میکرد تا اینکه دیگه کار نکرد و دو سه روز یکبار اونم با کلی زور زدن و گریه اما مدفوعش سفت نبود. وقتی شیرخشک ar شروع کردم با هر بار شیر خوردن دفع داشت بعد از چند روز یبوست گرفت الان دو هفته هست که یبوست گرفته و هر بار داره زور میزنه باید پوشکشو باز کنم پاهاشو بگیرم بالا تا بتونه کمی دفع کنه و کاملا سفت. از دکترش پرسیدم میگه باید ببلاک کامفورت بهش بدی اما اونم دادم از دماغ و دهنش فواره ای برمیگردونه. از زمانی که یبوست گرفته شدیدا بی خواب شده و از دل درد به خودش میپیچه و گریه میکنه.
توروخدا راهنمایی کنید چیکار کنم.

نوزاد من دوماهشه هر چی مادرش شیر میده بلافاصله به صورت اسهال پس میده از تولد تا الان نه وزن اضاف کرده نه کم کرده
بستریه بیمارستان بازهم همینجوره
چه کار کنیم مادرش ممنوع از لبنیاط و شیرینی و آبمیوه کردن میگنش چیپس و پفک بخور

سلام‌ ! کودک من 45 روزش است بسیار گیریه میکند به دوکتور مراجعه کردیم میگه دل درد‌ است و پیچیش دارد همچنان معده اش میکروبی شده به دلیل اینکه مامانش شیر ندارد از شیر خشک استفاده میکنیم . نمیدانم دلیل میکروبی شدن معده اش چی است ؟؟؟

سلام . دختر من شدید پیچش دلدرد گاز معده دارد که به سختی معده اش دفع میکند آنهم با بلغم . دو روز از داروی دوکتور دادم اما نتیجه نداده . برایش شیر خشک sma میدم نمیدانم دلیل بیماری اش چی است و چی کنم تا صحت یاب شود؟؟؟ لطفا جواب منو بفرستید تا نگرانی ام برطرف بشه ممنون

برای کسانی که شکم بچهشون شکمشون سفت شربت pgتولید شیرتز خیلی جواب می ده همه روغنا به غیر روغن زیتون شکمو سفت می کنن حتی کره من روی دخترم تمتحان کردم جواب داده

من دخترم ٣سالشه وباد شکمش داره چکار باید براش کنم از عطار دوا گرفتم نتیجه نداده چ خاکی بریزم توروخدا خسته شدم

سلام پسرم هنوز سه ساله ش تموم نشده آب زیاد میخوره چند روز که آب خوردنش زیادتر شده نگرانم نکنه دلیل یه بیماری باشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

دختر من 2 سالشه چند روزه در طول روز چند بار ميگه آي دلم در حد 1 ثانيه ولي بعد خوب ميشه و هيچي نميگه نمي دونم چرا اينجوري مي كنه ؟ ( البته زير دلشو نشون ميده)در سن 1 سالگي برديمش دكتر كفت رفلاكس داره و نبايد محصولات گاوي بهش بديد 1 ماهي بهش نداديم ولي خيلي فرق نكرد الان چون از شير گرفتيم روزي يه پاكت شير گاوي ميخوره . موندم دليل اين دل دردش چيه و بايد چكار كنم؟

پسرم 8 ساله است دو سالگی دچار اسهال خونی شد و کونولوسکوپی شدگفتن کولیت روده دارد بدون اینگه دارویی مصرف کند بعد از آن همیشه صبحانه می خورد می گوید دلم درد می کند الان باز ازمایش دادم در مدفوع خون دکتر خوب می شود معرفی کنید آیا طب سنتی جواب می دهد دکتر خاتمی چه جور دکتری

اگرکسی بچه اش این مشکل دارد و جواب گرفته میشه من راهنمایی کنه چیگار کنم

سلام پسرم٩ماهش ٣ روزه إسهال داره در ضمن هنگام شكم زدن به شدت زور مىزنه در صورتى كه شكمش كاملن شلهدرد شكم هم داره

سلام بهتره به متخصص اطفال مراجعه نمایید تا علت اسهال کودکتان مشخص شود. میتوانید به کودک خودتان کته ماست وموز بدهید و کمی عرق نعنا هم میتوانید بدهید. فقط کمی شیرین کنید که بتواند بخورد. اگر کودکتان شیر خودتان را میخورد به کودکتان شیر زیاد بدهید. فعلا مولتی ویتامین را با مشورت متخصص کودکان قطع کنید. وقتی خوب شد ادامه میدهید

باسلام من دختری 6ساله دارم چندروزی است معلم مهد اومیگوید که دخترم صبح توی مهد میگوید دل درد دارم وکاهی نیز ظهر موقع برگشتن همین حرف راتکرارمیکند ولی اکثرا اوقات در منزل هیچ گونه صحبتی درمنزل نسبت به دل دردش حرفی نمیزند وواکنش نشان نمیدهدلطفامن راراهنمایی کنید باید چه کاری انجام بدهم

دوستان كسي راجع به تغذيه كودك 2ساله كه عمل انسداد روده انجام داده داره؟بعد عمل چه چيزهايي نبايد بخوره؟

بهتره با جراح کودکتان مشورت نمایید

سلام پسرم۳۸روزشه مدفوعش خیلی به سختی میاد. یبوست هم نداره. مدفوعش سبزرنگ و آبکیه

سلام اگر یبوست ندارد مشکلی نیست

دخترم دوسال ونیمشه دوروزه تب شدید داره بردم دکتر گفته معدش ویروسیه داروداده ولی اصلابهتر نشده و تو تب داره میسوزه چکار کنم

سلام دختر من 3سال ونیمشه یک شب کوکو سبزی زیاد خورد فرداش گفت دلم دردمیکنه فکرکردم بخاطر پرخوردی دلش سنگینه عرق نعناع بهش دادم اون روز گلاب ب روتون همش استفراغ میکرد الان یه هفته است ک هنوز میگه دلم درد میکنه ولی دیگه استفراغ نمیکنه دکترش هم بردم ولی فایده نداشت.خواهشا راهنماییم کنید

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

پورتال جوانان ایرانی

اکثر بچه‌ ها هرازگاهی دچار اسهال می‌شوند اما خوشبختانه اسهال معمولاً در اثر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که دوام زیادی ندارند و معمولاً خطرناک نیستند. اما بااینجال خیلی مهم است که بدانید برای تسکین آن یا پیشگیری از آن چه باید بکنید.

اسهال—دفع مدفوع شل و آبکی به دفعات زیاد در طول شبانه‌روز—معمولاً بر اثر عفونت‌های معده و روده توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها ایجاد می‌شود.

درمان دل درد و اسهال نوزادان

میکروب‌های خاصی که موجب اسهال می‌شوند در مناطق جغرافیایی مختلف برحسب سطح بهداشت و رشد اقتصادی آن، متفاوت هستند. بعنوان مثال، کشورهای درحال توسعه که بهداشت ضعیفی دارند و مواد زائد انسانی بعنوان کود استفاده می‌شود، وقتی باکتری‌های روده یا انگل‌ها محصولات کشاورزی و آب آشامیدنی را آلوده می‌کنند، دچار شیوع بیماری اسهال می‌شوند.

در کشورهای توسعه‌یافته، ازجمله ایالات متحده امریکا، شیوع بیماری اسهال معمولاً در اثر آلوده شدن ذخیره آب، تماس فرد با فرد در مکان‌هایی مثل مهدهای کودک و یا مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود.

به طور کلی، عفونت‌هایی که موجب اسهال می‌شوند شدیداً مسری هستند. اکثر موارد آن تازمانیکه فرد دچار اسهال است به افراد دیگر قابل انتقال می‌باشد و برخی
عفونت‌ها حتی برای از این مدت نیز مسری هستند.

عفونت‌های اسهال از طرق زیر قابل انتقال هستند:

• دست‌های آلوده
• آب و غذای آلوده
• برخی حیوانات خانگی
• تماس مستقیم با مدفوع (در توالت یا از طریق پوشک بچه آلوده)

هر چیزی که میکروب عفونی با آن در تماس باشد می‌تواند آلوده شود. این می‌تواند شامل اسباب‌بازی‌ها، میز تعویض پوشک نوزاد، سطوح موجود در دستشویی‌ها و توالت‌ها و حتی دست‌های کسی که غذا را آماده می‌کند، باشد. بچه‌ها ممکن است با دست زدن به یک سطح آلوده، مثل توالت یا اسباب‌بازی، و بعد گذاشتن دست‌هایشان در دهان، بیمار شوند.

یکی از عوامل متداول اسهال گاستروانتریت ویروسی است (که آنفولانزای معده یده می‌شود و می‌تواند موجب حالت‌تهوع و استفراغ هم شود). ویروس‌های مختلفی می‌توانند موجب گاستروانتریت ویروسی شوند که می‌توانند خیلی سریع از وسایل خانه، مدرسه و مهدکودک منتقل شوند زیرا بسیار عفونی هستند. بااینکه علائم آن معمولاً چند روز باقی نمی‌ماند اما بدن بچه‌های مبتلا (مخصوصاً نوزادان) که قادر نیستند مایعات کافی مصرف کنند، ممکن است دچار کم‌آبی شود.

عفونت روتاویروس نیز یکی از دلایل متداول گاستروانتریت در کودکان است. روتاویروس معمولاً موجب اسهال آبکی و انفجاری می‌شود اما ممکن است همه این علائم را
نشان ندهند. روتاویروس اخیراً در طول زمستان و اوایل بهار، بخصوص در مهدهای کودک و بخش اطفال بیمارستان‌ها موجب شیوع اسهال شده است اما واکسنی برای
آن ساخته شده است که از ۷۵ درصد از موارد عفونت روتاویروس و ۹۸ درصد موارد حادی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد پیشگیری می‌کند.

گروه دیگری از ویروس‌هایی که می‌تواند در کودکان موجب اسهال شود، مخصوصاً در فصل تابستان، انتروویروس، مخصوصاً ویروس کوک‌ساکی است.

انواع مختلفی از باکتری و انگل می‌تواند موجب اسهال شود. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

• باکتری ای‌.کولی (E. coli): اکثر عفونت‌های ای.کولی از طریق غذا و آب آلوده مثل همبرگرهایی که به خوبی پخته نشده باشند یا میوه‌های نشسته‌ای که با کود حیوانی در تماس بوده باشند، منتقل می‌شوند. عفونت‌های ای.کولی، که معمولاً کودکان را در چند سال اول زندگیشان مبتلا می‌کند، می‌تواند از طریق آب استحمام یا استخر و حیوانات خانگی نیز منتقل شود.

• باکتری سالمونلا انتریتید (Salmonella enteritidis): این باکتری که در مرغ و تخم‌مرغی که به خوبی پخته نشده باشد یافت می‌شود، یکی از دلایل اصلی مسمومیت غذایی مخصوصاً در طول تابستان است.

• باکتری کامپیلوباکتر (Campylobacter): نوزادان و کودکان معمولاً در طول تابستان به این عفونت‌ها مبتلا می‌شوند. این باکتری‌ها معمولاً در مرغی که خوب پخته نشده باشد، یافت می‌شود.

• باکتری شیگلا (Shigella): عفونت شیگلا در خانواده، بیمارستان و مهدهای کودک به سرعت منتقل می‌شود. بچه‌های ۲ تا ۴ ساله از سایرین به این عفونت مبتلا می‌شوند.

• انگل جیاردیا (Giardia): عفونت با جیاردیا خیلی سریع از طریق وسایل بچه، منابع آب آلوده، مخصوصاً پارک‌های آبی و استخرها، رودخانه‌ها و آکواریوم منتقل می‌شود (این باکتری در برابر کلر مقاوم است).

• انگل کریپتوسپوریدوم (Cryptosporidium): این انگل که در آب آشامیدنی و آب اماکن تفریحی یافت می‌شود، معمولاً علت اصلی اسهال در مهدکودک‌ها و سایر مکان‌های عمومی است. کریپتوسپوریدوم معمولاً موجب اسهال آبکی می‌شود که دو هفته یا به طول می‌انجامد.

عفونت‌های اسهالی بخشی طبیعی از کودکی است اما اسهال می‌تواند نشانه بیماری‌ها و مشکلات غیرعفونی مختلفی هم باشد، مخصوصاً اگر چندین هفته یا به طول انجامد. اسهال می‌تواند نشانه آلرژی‌های غذایی، عدم تحمل لاکتوز یا بیماری‌های دستگاه گوارش، مثل بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده باشد.

علائم اسهال معمولاً با دل‌پیچه شده و به دنبال آن اسهالی می‌آید که از چند روز طول نمی‌کشد. عفونت‌هایی که به دلیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌هایی که موجب اسهال می‌شوند اتفاق می‌افتند، می‌تواند علائم دیگری نیز به دنبال داشته باشند:

• تب
• کمبود اشتها
• حالت‌تهوع
• استفراغ
• کاهش وزن
• کم‌آب شدن بدن

در موارد گاستروانتریت، بچه‌ها ابتدا دچار تب و استفراغ می‌شوند و بعد به دنبال آن اسهال اتفاق می‌افتد.

بااینکه پیشگیری از ابتلای فرزندتان به عفونت‌هایی که ممکن است موجب اسهال شوند تقریباً غیرممکن است اما در زیر به راهکارهایی برای کاهش

احتمال ابتلای آنها اشاره می‌کنیم:

• دقت کنید که فرزندتان حتماً به طور مرتب و خوب، مخصوصاً بعد از توالت رفتن و قبل از غذا خوردن، دست‌های خود را شستشو دهد. شستن دست‌ها موثرترین راه برای پیشگیری از عفونت‌هایی است که از فرد به فرد منتقل می‌شود. دست‌های آلوده میکروب‌هایی با خود حمل می‌کند که وقتی بچه‌ها ناخن‌های خود را می‌جوند، انگشتشان را می‌مکند، با دست غذا می‌خورند یا به طریق دستشان را در دهانشان فرو می‌کنند، به بدن آنها منتقل می‌شود.

• سطوح موجود در توالت و دستشویی را تمیز نگه دارید تا از انتقال میکروب‌های عفونی جلوگیری شود.

• میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن خوب و کامل بشویید، زیرا آب و غذا نیز می‌توانند میکروب عفونی با خود همراه داشته باشند.

• سطوح کابینت‌های آشپزخانه و وسایل پخت و پز را بعد از اینکه با گوشت خام مخصوصاً مرغ در تماس بودند، به خوبی شسته و تمیز کنید.


به محض اینکه گوشت را از سوپرمارکت به خانه آوردید، آن را در یخچال بگذارید و تازمانی آنها را بپزید که صورتی رنگ باشند. بعد از اتمام غذا خوردن، باقیمانده آن را سریعاً در یخچال بگذارید.

• هیچوقت از آب رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها ننوشید مگراینکه مسئولین محلی آن را برای آشامیدن تایید کرده باشند. در برخی کشورهای درحال توسعه، بهتر است فقط از آب‌های آشامیدنی بطری استفاده شود تا آب شهری.

• قفس یا ظرف غذای حیوانات را در همان سینک ظرفشویی که غذای خانواده را آماده می‌کنید، نشویید.

•    محل غذا خوردن حیوانات خانگی را از محل غذاخوری افراد خانواده جدا کنید.

در شرایطی که فرزندتان دچار اسهال شد یا کمتر از شش ماهه بود یا در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

درمان دل درد و اسهال نوزادان

•    اسهالی طولانی‌مدت و شدید داشت
•    تب ۱۰۲ درجه فارنهایت یا داشت
•    دچار استفراغ مکرر شد یا از نوشیدن مایعات سر باز زد
•    دچار درد شدید شکم شد
•    دچار اسهالی بود که خود و مخاط در آن مشاهده می‌شود

اگر به نظر می‌رسد بدن فرزندتان دچار کم‌آبی شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم کم آب شدن بدن عبارتند از:

• خشک شدن دهان
• نبود اشک موقع گریه کردن
• گود رفتن چشم‌ها
• نداشتن ادرار یا خیس نکردن پوشک به مدت ۶ تا ۸ ساعت برای نوزادان (یا فقط مقدار کمی ادرار زرد تیره)
• نداشتن ادرار به مدت ۱۲ ساعت در بچه‌های بزرگتر (یا فقط مقدار کمی ادرار زرد تیره)
• خشک و سرد شدن پوست
• بیحالی
• خستگی و گیجی در بچه‌های بزرگتر

اسهال خفیف تاجاییکه فرزندتان رفتاری عادی داشته باشد و از نوشیدن مایعات و خوردن غذا خودداری نکند، معمولاً جای نگرانی ندارد. اسهال خفیف معمولاً طی چند روز برطرف می‌شود و کودکان با مراقبت و استراحت در خانه و مصرف کافی مایعات بهبود می‌یابند.

کودک مبتلا به اسهال خفیف که دچار کم‌آبی یا استفراغ نشود، می‌تواند به خوردن یا نوشیدن غذاها و مایعات همیشگی، ازجمله شیر مادر یا شیرخشک برای نوزادان و شیر برای بچه‌های بالای یک سال، ادامه دهند. درواقع، یک رژیم‌غذایی عادی حتی می‌تواند طول مدت دوره اسهال را نیز کاهش دهد. البته بد نیست در طول این مدت حجم سبک‌تری از غذا را در اختیار بچه‌های کوچکتر قرار دهید.

آنتی‌‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروس برای مواردی از اسهال که علت باکتریایی و ویروسی دارند تجویز نمی‌شود زیرا اکثر بچه‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند. اما برای جلوگیری از عفونت باکتریایی (مثل سالمونلوز) به بچه‌های خیلی کوچک یا آنهای که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گاهی‌اوقات آنتی‌‌بیوتیک تجویز خواهد
شد.

اگر علت بیماری انگلی باشد، می‌توان آن را با داروهای ضدانگل برای درمان و کوتاه کردن دوره بیماری برطرف کرد. پزشک ممکن است آزمایش مدفوع برای کودک تجویز کند که در آن از فرنزدتان نمونه مدفوع گرفته می‌شود و در آزمایشگاه تحت بررسی قرار می‌گیرد تا میکروبی که علت اسهال بوده است (باکتری، ویروس، یا انگل) شناخته شود.

بااینکه ممکن است وسوسه شوید به فرزندتان از انواع داروهای بدون نسخه ضداسهال بدهید اما اینکار را کنید مگر به تجویز پزشک.

مهمترین نگرانی در درمان اسهال جایگزین کردن مایعات و الکترولیت‌هایی (نمک و موادمعدنی) است که از طریق اسهال، استفراغ و تب از بین رفته‌اند. برحسب میزان از دست رفتن مایعات و شدن اسهال و استفراغ، پزشک دستورات زیر را خواهد داد:

• درصورت نبود علائم کم‌آب شدن بدن، رژیم غذایی عادی کودک دنبال شود و برای جبران مایعات از دست رفته، نوشیدنی‌های بیشتری به کودک داده شود.
• به نوزادان شیرخشک یا شیرمادر داده شود.
• درمورد کودکانی که دچار کم‌آبی شده‌اند، از محلول‌های تامین آب بدن برای جبران مایعات از دست رفته استفاده شود.

بسیاری از مایعات شفافی که توسط والدین استفاده می‌شود یا در گذشته توسط پزشکان تجویز می‌شد، دیگر برای بچه‌های مبتلا به اسهال مناسب نیست. پس از ارائه
نوشیدنی‌های زیر به بچه‌های مبتلا به اسهال خودداری کنید: اب ساده، سودا، چای، آبمیوه، دسر ژله‌ای، سوپ مرغ یا نوشیدنی‌های ورزشی. این مایعات ترکیب درستی از قند و نمک در خود ندارند و حتی ممکن است موجب وخیم‌تر شدن اسهال کودک شوند. جبران آب از دست رفته بدن برای نوزادان و بچه‌های کوچک نباید هیچوقت با آب ساده تامین شود زیرا میزان کافی سدیم، پتاسیم و سایر موادمعدنی و مغذی مهم را در خود ندارند.

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که کودکانی که علائمی از کم آب شدن را نشان می دهند، از محلول‌های خوراکی مخصوص برای جایگزین کردن آب و املاح بدنشان استفاده کنند. این محلول‌ها از اکثر مغازه‌ها و داروخانه‌ها بدون نسخه قابل خریداری است. پزشک تجویز خواهد کرد که از چه برند محلولی و به چه میزان خریداری کنید و طریقه مصرف آن را نیز برایتان توضیح خواهد داد.

در برخی موارد، کودکان مبتلا به اسهال شدید ممکن است نیاز به دریافت سرم‌های مایعات در بیمارستان پیدا کنند. بهترین راه برای کنترل وضعیت اسهال کودکان به شدت آن، علت بیماری (نوع میکروب) و سن، وزن و علائم فرزندتان بستگی دارد. پس حتماً توصیه‌های درمانی لازم را از پزشک فرزندتان سوال کنید.

KidsPersia.com

برچسب ها : دارو برای اسهال کودکاندرمان اسهالعلت اسهال

۲۲ خرداد, ۱۳۸۷

۳۰ فروردین, ۱۳۹۰

۱۹ خرداد, ۱۳۸۷

خیلی خوبو عالی بود

خوب بود

باسپاس وتشکر از رهنمودهای شما

لطفا درخصوص درمان تب ۳۹درجه نوزاد ۵ماهه و رفع اسهال آن توضیح دهید

سلام
تشکر از مطالب خوب ومفیدتون بسیار عالی بود

بسیار عالی بود متشکرم
اتابک

عالی بود

سلام خوب بود. متشکرم

بسيار عالي ومفيد با تشكر

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال کردن

مد و مسائل زندگی

وقتی دیگران شما را دست کم میگیرند چه باید کرد

۱۸ فروردین, ۱۳۹۵

ازدواج و خانواده

تصورات غلط درباره روابط

۴ خرداد, ۱۳۸۷

تغذیه و تناسب اندام

چند وقت یکبار باید خودتان را وزن کنید؟

۳ تیر, ۱۳۹۴

ورزش و تحرک

کراتین : آنچه باید در مورد مکمل کراتین بدانید

۶ خرداد, ۱۳۸۷

مد و مسائل زندگی

شخصیت، شجاعت، وجدان

۲۷ خرداد, ۱۳۸۷

چطور کسی که عاشقش بودید را فراموش کنید

بررسی خودارضایی از نقطه نظر علمی

تنفر از والدین: چرا برخی فرزندان از والدین خود متنفر میشوند؟

وقتی مردی شما را بخواهد

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

بیشتر

مد و مسائل زندگی

ویژگی‌های شخصیتی: ارثی یا اکتسابی؟

۲۹ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۱ هدیه که از هر چیز خانم‌ها را هیجان زده می‌کند

۲۶ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

لباس‌هایی که حتما باید در کمد یک خانم امروزی پیدا شود

۲۶ آذر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

ایست قلبی : علائم، علل، پیشگیری و کمکهای اولیه

۲۵ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

وقتی زندگی بر وفق مراد نیست چه کنیم؟

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۰ ایده ساده برای ست کردن مادر و دختری

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۸ قانون مهم قبل از ست کردن کیف و کفش برای خانم‌های خوش سلیقه

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

هفت لباس و اکسسوری زمستانه ضروری برای پسربچه‌ها

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۹ روش افراد موفق برای مقابله با استرس

۱۴ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۳ نکته درمورد روابط که از درد کشیدن‌تان جلوگیری می‌کند

۱۲ آذر, ۱۳۹۷

روشهای موفقیت

هشت روش طلایی برای دستیابی به موفقیت مالی

۱۱ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

یک دیکتاتور چگونه قدرتش را تقویت و تثبیت میکند؟

۲ آذر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

انواع پر خطر ویروس HPV (پاپیلوم انسانی)، نشانه ها، تشخیص و درمان

۲۸ آبان, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

ارتباط استرس و دیابت

۲۳ آبان, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

خیانت زن به مرد در زندگی مشترک

۲۲ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چطور استرس ناشی از کمال‌گرایی را کاهش دهیم

۲۰ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

پنج روش ست کردن لباس آقایان برای مهمانی‌های رسمی

۱۹ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۱ روش عالی برای تقویت ناخن و افزایش زیبایی آن

۱۹ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

نقش دولت ها در رشد اقتصادی

۷ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

۱ آبان, ۱۳۹۷

روشهای موفقیت

هشت روش طلایی برای دستیابی به موفقیت مالی

۱۱ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۱ هدیه که از هر چیز خانم‌ها را هیجان زده می‌کند

۲۶ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

لباس‌هایی که حتما باید در کمد یک خانم امروزی پیدا شود

۲۶ آذر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

ایست قلبی : علائم، علل، پیشگیری و کمکهای اولیه

۲۵ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

وقتی زندگی بر وفق مراد نیست چه کنیم؟

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۰ ایده ساده برای ست کردن مادر و دختری

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۸ قانون مهم قبل از ست کردن کیف و کفش برای خانم‌های خوش سلیقه

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

هفت لباس و اکسسوری زمستانه ضروری برای پسربچه‌ها

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۹ روش افراد موفق برای مقابله با استرس

۱۴ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۳ نکته درمورد روابط که از درد کشیدن‌تان جلوگیری می‌کند

۱۲ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

ویژگی‌های شخصیتی: ارثی یا اکتسابی؟

۲۹ آذر, ۱۳۹۷

کلیه حقوق سایت برای مردمان محفوظ است . استفاده غیر تجاری مطلب همراه با ذکر منبع و لینک مجاز می باشد.




خانه

موبایل

چه چیزی موجب دل درد بچه می شود

اگر بچه شما به طور غیرمعمول بهانه گیری می کند، ممکن است دل درد داشته باشد. وقتی بچه شما احساس ناراحتی می کند، حواستان باشد. به مخصوص بعد از خوردن غذا. ممکن است او علایم دیگری نظیر تب، استفراغ و اسهال هم داشته باشد. درصورت لزوم با پزشک او تماس بگیرید و از این اطلاعات برای فهم مشکل بچه استفاده کنید. این موارد شایع ترین دلیل درد دل بچه ها هستند.ازکجا بفهمید بچه دل درد دارد؟ چه چیزی موجب دل درد بچه می شود؟قولنج یا کولیکزمانیکه یک بچه سالم به طور غیرقابل کنترل گریه می کند، می گویند قولنج یا کولیک کرده است. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بیش از حد و به طور غیرقابل کنترل برای بیش از سه ساعت پشت سر هم یا روزهای هفته حداقل برای سه هفته گریه می کند و هیچ توضیح پزشکی برای این موضوع وجود ندارد، او قولنج کرده است. متاسفانه هیچ درمانی برای قولنج نیست. والدین و پزشکان سعی می کنند راههای مختلفی برای آرام کردن بچه و قطع کردن گریه او ارائه دهند. اما خبر خوب اینجاست که بچه ها بین سه تا چهار ماهگی پیشرفت قابل توجهی داشته و وقتی پنج ماهه می شوند، دیگر قولنج نمی کنند. درد گاز معدهگاز معده هم یکی از مشکلات رایج بین بچه ها در سه ماهه اول زندگی آنها که روده آنها در حال بزرگ شدن است، به شمار می رود. در سن شش تا دوازده ماهگی هم به دلیل اینکه آنها خیلی از غذاها را برای اولین بار امتحان می کنند، دچار این مشکل می شوند.یبوسترایج ترین درد شکم بچه زمانی است که آنها یبوست دارند. اگر روده های بچه شما کمتر از حد معمول کار می کنند و به خصوص اگر شکم او  در سه روز یا کار نکرده و وقتی هم کار می کند، با مشکل روبروست، احتمالا او یبوست دارد. نشانه دیگر مدفوع سخت و خشک است که به سختی از روده او بیرون می آید. اگر بچه شما غذاهای سفت می خورد، می توانید با دادن غذاهایی که شکم او را به کار می اندازند، مدفوع او را نرم کنید. زردآلو، گلابی، آلو و لوبیا می توانند مفید باشند. در عوض جلوی خوردن غذاهایی مثل موز، سیب، هویچ، برنج و کدو را بگیرید.همچنین به بچه مایعات بیشتری دهید. تمرین و ورزش هم می تواند به حرکت روده ها و کار کردن شکم کنند. بچه را روی تخت بخوابانید و پاهای او را به صورت دوچرخه زدن تکان دهید. ریفلاکسبچه ها بعد از غذا خوردن کمی تف می کنند و هر از گاهی بالا می آورند. اگر بچه شما اغلب این کار را می کند، این را ریفلاکس می ماند. ریفلاکس زمانی رخ می دهد که دریچه بین مری و معده بچه خوب کار نمی کند و غذا و مواد اسید از معده به سمت گلو غرغره می شوند. ریفلاکس می تواند درد معده و حس سوزش در گلو و سینه را موجب شود. بچه ها در سال اول زندگی خود از ریفلاکس خلاص می شوند. اگر احساس می کنید بچه شما ریفلاکس دارد، مهم است که با دکتر خود حرف بزنید. دکتر می تواند راههای برای کاهش علایم این بیماری به شما ارائه دهد. 

درمان دل درد و اسهال نوزادان

ریفلاکس در نوزادان

  آنفولانزای معدهبچه شما استفراغ می کند و اسهال دارد؟ اگر این طور است، ممکن است گاستروآنتریت یا آنفولانزای معده داشته باشد. این دومین بیماری رایج در بین کودکان در ایالات متحده بعد از سرماخوردگی است. اگر آنفولانزای معده موجب استفراغ یا اسهال بچه شما می شود و با تب و کاهش اشتها همراه است، می تواند به زودی به کم آبی بدن بچه منجر شود. برای همین مهم است که به بچه خود درحالیکه با مریضی روبروست مایعات زیادی به صورت شیر مادر یا شیرشیشه بدهید. اگر هم او دچار کم آبی بدن شد، با دکتر تماس گیرید.

 

عفونت های دیگرباور بکنید یا نکنید، سرماخوردگی و آنفولانزای معمول می توانند منجر به درد شکم بچه شوند. به این خاطر که مخاط تولید شده در زمان تنفس بچه در دوران بیماری به پایین گلو رفته و می تواند معده او را تحریک کند. بعضی از بچه ها آن مخاط را به صورت استفراغ از بدن خود بیرون می آورند. این جالب نیست ولی معمولا درد را از بچه دور می کند. عفونت ادراری مثانه و حتی عفونت گوش هم ممکن است بعضی اوقات درد شکم و اسهال و استفراغ را باعث شود.آلرژی غذاییآلژی های غذایی می توانند منجر به اسهال، استفراغ و درد شکم شوند. اگر بچه شما مدفوع خونی یا جوش های خارشی دارد، ممکن است آلرژی غذایی عامل آن باشد. اگر بچه شما به غذا آلرژی دارد، بدن او نسبت به غذا به عنوان یک عامل مهاجم برخورد کرده و سیستم ایمنی در زمان حمله به کار می افتد و علایم آلرژی بروز می کنند که می توانند خفیف یا جدی باشند. اگر بچه با مشکل تنفسی روبروست یا صورت و لبهای متورم دارد یا بعد از خوردن اسهال و استفراغ دارد، حتما با پزشک تماس گیرید. اگر بچه شما به طور پیوسته، بعد از خوردن یک غذای مشخص علایمی بروز می دهد، با دکتر او حرف بزنید. ضمن اینکه عدم تحمل لاکتوز یا نارسایی لاکتاز یا نوعی عدم توانایی در سوخت و ساز و هضم لاکتوز و قند و شیر در بدن است، در نوزادان نادر است. این معمولا دیرتر یا در طول ده سال نخست زندگی بچه  نمایان می شود.

  

انسداد روده در کودکان

   انسداد رودهاگر بچه شما یک لحظه خوب است و یک دقیقه دیگر حالش بد می شود، پاهایش را می کشد و سخت گریه می کند، به خصوص اگر این علایم درحال تشدید هستند و بچه به طور مرتب استفراغ می کند، با دکتر تماس گیرید. این علایم ممکن است نشان دهنده انسداد روده و تنگی دریچه پیلور یا درهم رفتگی شکم باشند. مسمومیتاگر بچه شما چیزی سمی نظیر قرص و دارو و گیاه یا یک ماده شیمیایی بلعیده این می تواند موجب دل درد و اسهال و استفراغ شود. حالت تهوع در حال حرکتاحتمال دارد بچه شما در زمان حرکت ماشین یا وسایل نقلیه دیگر حالت تهوع داشته و بالا می آورد. کارشناسان می گویند این زمانی رخ می دهد که نوعی قطع ارتباطی بین چیزی که بچه می بیند و آنچه با حس حرکت اعضای بدنش، مثل داخل گوش و برخی عصب هایش احساس می کند، وجود دارد. می توانید در طول سفرهای خود توقف کنید تا بچه هوای تازه استنشاق کند. اگر او قبل از راه افتادن چیزی بخورد، بهتر است. بدون مشورت با دکتر هیچ دارویی به او ندهید.

منبع:niniban.com


تازه مادران بخوانند

تخفیفات زمستانی

تخفیف مواد غذایی تا 3 درصد

تا 4 درصد تخفیف ، ویژه تبلیغات در بیتوته

شب یلدا رو با تخفیف ویژه گلیتال رنگی تر کن

خرید انلاین محصولات زناشویی،6 درصد تخفیف

جشنواره ویژه یلدا

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *