درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

چرا هورمون تستوسترون برای مردان مهم است. افزایش هورمون تستوسترون در بدن مردان باعث چه اتفاقاتی می شود؟

تنها تاثیر مصرف تستوسترون برای مردان بهبود زندگی جنسی شان نیست و اتفاقات خوب دیگری نیز در بدن آنها رخ خواهد داد. درمان جایگزینی تستوسترون به نظر مانند تزریق چشمه جوانی می ماند. جایگزین کردن سطوح از دست رفته تستوسترون یعنی سفر به گذشته و سال هایی که جوان تر بودند.با بالا رفتن سن مردان، سطح تستوسترون شان کاهش پیدا می کند و این یک مشکل بزرگ است. به گفته دکتر رونالد تالمر (Ronald Tamler) استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی ایچان در مونت سینای، تستوسترون به پروتئینی به آندروژن androgen  که در سراسر بدن و مغزتان وجود دارد متصل شده و به کنترل و تنظیم سطح عملکردهای بدن کمک می کند. اگر میزان کافی تستوسترون در خون وجود نداشته باشد، گیرنده های آندروژن در سراسر بدن و مغز، بی کار خواهند ماند که منجر به علایمی مانند کاهش میل جنسی، نعوظ و ارگاسم ضعیف، ناتوانی در ساخت عضله، انرژی پایین یا فقط احساس غم و ناراحتی، شرایطی که هیپوگونادیسم (hypogonadism، پایین بودن سطح تستوسترون) یده می شود، یعنی بدن قادر به تولید کافی تستوسترون نیست.اینجاست که پای درمان جایگزینی تستوسترون (درمانی که سطح پایین آمده تستوسترون شما را بالا می برد) به میان می آید. تستوسترون را به عنوان مکمل با تزریق، ژل یا چسباندن روی لثه و حتی دئودورانت می توان استفاده کرد. انتخاب نوع مکمل به سلیقه شخصی و پوشش بیمه شما بستگی دارد. در حال حاضر، درمان تستوسترون فقط برای مردانی است که واقعا سطح تستوسترون پایینی داشته باشند، معمولا کمتر از 3 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dl) در آزمایش خون. اگر در محدوده معمولی باشید، درمان تستوسترون جزو گزینه های شما نخواهد بود، به هر حال برایتان خوب هم نیست. اگر در حال درمان جایگزین تستوسترون هستید، احتمالا متوجه برخی تغییرات کوچک و بزرگ خواهید شد که گاهی خوشایند هستند و گاهی ناخوشایند. ممکن است همه آن ها را نبینید و ممکن است بلافاصله بعد از مصرف ایجاد نشوند.

اگر می خواهید بدانید : مکمل تستوسترون، برای چه کسانی و چرا؟

به گفته دکتر آبراهام مورگنتالر (Abraham Morgentaler) مدیر موسسه سلامت مردان در بوستون، زمانی که تستوسترون کم است، ممکن است متوجه شوید که میل جنسی تان فروکش کرده است. گیرنده های آندروژن در بخش هایی از مغزتان قرار گرفته اند که میل جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین، اگر تستوسترون کافی برای فعال کردن آن ها نداشته باشید، ممکن است متوجه افت میل جنسی شوید. زمانی که تستوسترون از دست رفته تان را جایگزین می کنید، گیرنده های آندروژن بخشی از مغز که میل جنسی را کنترل می کنند، فعال می کنید. در واقع بازگرداندن میل جنسی سالم یکی از بزرگترین مزایای درمان جایگزینی تستوسترون است.به علاوه، درمان تستوسترون با بالا بردن میل جنسی، نعوظ شما را هم بهبود بخشیده و رضایت بیشتری از آن خواهید داشت. برای کار کردن گیرنده های آلت تناسلی که به احتباس خون در آن (نعوظ) کمک می کنند، به تستوسترون نیاز دارید. گیرنده ها این فرایند را هدایت می کنند و اگر به اندازه کافی تستوسترون نداشته باشید، این فرایند ضعیف خواهد شد.تنها قطعه گمشده پازل مشکل نعوظ، تستوسترون نیست، نعوط به اعصاب و جریان خون سالم نیازمند است. بنابراین، درمان تستوسترون به تنهایی نمی تواند درمانی برای اختلال نعوظ باشد.

اگر می خواهید بدانید : اختلال نعوظ در آقایان 3 علت دارد

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

ماهیچه ها شدیدا به تستوسترون پاسخگو هستند، یکی از موثق ترین علایم قابل دید هنگام درمان جایگزین تستوسترون، افزایش توده عضلانی است. دلیلش این است که گیرنده های آندروژن در بافت ماهیچه ای وجود دارند، بنابراین تستوسترون آن ها را فعال کرده و رشد را تحریک می کند. البته برای به حداکثر رساندن این مزیت، باید تمرینات قدرتی خود را به بهترین شکل پیگیری کنید.علاوه بر افزایش توده عضلانی بدون جربی، برخی مردان از دست دادن چربی را هم گزارش داده اند. از آن جایی که تستوسترون به صورت مستفیم تاثیری در از دست دادن چربی ندارد، بخشی از تاثیر کاهش چربی آن به لطف افزایش توده عضلانی است، هر چه عضله بیشتری داشته باشید، نرخ متابولیسم پایه بدن (basal metabolic rate یا BMR) افزایش پیدا می کند، یعی بدن تان در حال استراحت کالری بیشتری می سوزاند.به گفته دکتر جد کامینتسکی (Jed Kaminetsky) استادیار بالینی بخش اورولوژی مرکز پزشکی NYU Langone یادآور می شود، بخشی از این تاثیر ممکن است به خاطر این باشد که تستوسترون انگیزه بیشتری برای ورزش و عرق ریختن به شما می دهد، بنابراین برای مشاهده نتایج بیشتر، فشار بیشتری به خودتان وارد می کنید.

اگر می خواهید بدانید : توصیه هایی برای عضله سازی و کاهش چربی بدن شما

کمبود تستوسترون در مردان بسیار رایج است و علامت اولیه آن خستگی است و زمانی که این مشکل درمان می شود، بسیاری از مردان می گویند که انرژی شان بهبود پیدا کرده است. همچنین بسیاری از مردم گزارش داده اند که احساس گیجی آن ها که با کمبود تستوسترون در ارتباط است هم بهبود داشته است. با این که هنوز محققین مطمئن نیستند که تستوسترون چه نقشی بر انرژی ایفا می کند، اما یکی از فرضیات این است که روی میتوکندری ها (mitochondria) که انرژی سلولی را تولید می کنند، اثرگذار است. این نظریه هنوز تایید نشده ولی تستوسترون می تواند میتوکندری ها را روشن کرده تا انرژی سلولی بیشتری تولید نمایند. ممکن است به گیرنده های آندروژن هم مربوط باشد. اگر آن ها ورودی کافی نداشته باشند، باعث ایجاد خستگی می شوند. بنابراین بالا آوردن سطح تستوسترون می تواند به معکوس شدن این روند کمک کند. 

همانند تاثیری که بر انرژی می گذارد، کارشناسان پاسخ دقیقی برای این که چرا تستوسترون چنین تاثیر عمیقی روی خلق و خو می گذارد، ندارند ولی تاثیرات بالقوه ای روی بهبود زندگی دارد. در برخی موارد، تاثیر روی خلق و خو مهمترین مزیتی است که از تستوسترون می بینیم. همه شاهد این مزیت نیستند، ولی وقتی شاهد آن هستیم، بسیار قابل توجه است. در عمل بیماران می گویند، حالم خیلی خوب است، شاید فقط گاهی احساس خستگی کنم. و بعد از مدتی می گویند، صبح که بیدار می شوم، نسبت به روزی که در پیش رو دارم خوش بین هستم. سال هاست که چنین حسی نداشته ام. در مطالعه ای که سال 212 در مجله مردان مسن  (The Aging Male) منتشر شد، مطرح شده بود که بعد از 12 ماه درمان تستوسترون، علایم مردانی که مبتلا به افسردگی شدید تا متوسط بودند، بین 2 تا 17 درصد کاهش پیدا کرد. تحقیقات اخیر هم از این نتیجه حمایت می کند، بزرگترین آزمایش کنترل تصادفی تستوسترون به   T Trials، که یک سال قبل کامل شد. نشان داد مردانی که تستوسترون دریافت کرده اند، نسبت به مردانی که دارونما دریافت کرده بودند، بهبود خلق و خوی بیشتری داشتند.

اگر می خواهید بدانید : خلق و خوی مردان به این هورمون وابسته است

برخی از افراد در ناحیه جلو و ساق پا ممکن است متوجه کمی تورم شوند، زیرا تستوسترون می تواند باعث شود بدن تان مایع اضافی در خود نگه دارد. این مشکل برای اغلب مردم اهمیت زیادی ندارد.در صورتی که از یک درمان غیر روزانه مانند تزریق که یک جا دوز بالاتری تستوسترون دریافت می کنید، داشته باشید، به احتمال بیشتری درگیر این عارضه خواهید شد. ممکن است متوجه نیم تا یک کیلو افزایش وزن شوید که البته بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

استفاده از درمان جایگزینی تستوسترون ممکن است نوع پوست شما را تغییر دهد، بهتر یا بدتر کند. مانند سایر هورمون ها، تستوسترون می تواند تولید روغن را افزایش دهد که لزوما چیز بدی نیست. برای سلامت پوست مهم است، بنابراین ممکن است در نهایت با ظاهر بهتری روبرو شوید. با این حال تولید بیش از حد روغن می تواند منجر به برون ریزی شود.خوشبختانه، این مشکل شایع نیست، و معمولا در مردانی که سابقه آکنه داشته اند، مشاهده می شود ( اگر در یادآوری پوست دوران نوجوانی تان تردید دارید ممکن است دچار این عارضه شوید). همانند احتباس مایعات، این عارضه زمانی که از درمان هایی مثل تزریق که یک جا دوز بالاتری دریافت می کنید، استفاده شود، دیده می شود.

در همه مردان (چه تستوسترون دریافت کنید چه نکنید) مقداری از تستوسترون به هورمون استرادیول (estradiol) که فرمی از استروژن است، تبدیل می شود. در مردانی که به صورت طبیعی بافت سینه بیشتری دارند، تستوسترونی که دریافت می کنند به طور طبیعی تبدیل به استرادیول شده که می تواند رشد بافت سینه را تحریک کند. به این مشکل بزرگ شدن پستان مردانه یا ژنیکوماستی (gynecomastia) گفته می شود که نسبتا غیر معمول است، حتی یک مورد در سال هم مشاهده نمی شود. اگر این اتفاق بیافتد احتمالا پزشک تان درمان را برای یکی دو ماه متوقف کرده و اجازه می دهد که بافت سینه تان به حالت عادی برگردد و دوباره مصرف تستوسترون را به همراه دارویی که تبدیل آن به استرادیول را متوقف کند، آغاز می کند.

اگر می خواهید بدانید : چرا بعضی از مردها سینه هایی بزرگ دارند؟

درمان جایگزین تستوسترون معمولا با هشدارهای جدی همراه است، از قبیل حمله قلبی، سکته مغزی و افزایش سرطان پروستات، ولی این موارد هنوز بحث برانگیز هستند و شواهد اخیر در حال از بین بردن برخی از این ترس ها است. در مورد حمله قلبی و سکته مغزی، نگران این هستند که تستوسترون یه دلیل اتصال به گیرنده آندروژن که مغز استخوان را برای تولید سلول های خونی تحریک می کند، باعث غلیظ شدن خون شود. خون غلیظ با افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی در ارتباط است. ولی شواهد محکمی برای ارتباط بین مشکلات قلبی عروقی و تستوسترون وجود ندارد، و مطالعات اخیر پیشنهاد می دهند که سطح نرمال تستوسترون از این حملات پیشگیری می کند.یک مکانیسم که این جا نقش بازی می کند، کاهش چربی بدن است که با بالا رفتن کیفیت سلامت همراه است و درمان جایگزینی تستوسترون می تواند این امر را تقویت کند. تحقیقات بیشتری برای تایید آن مورد نیاز است و برای ایمنی لازم است که پزشک تان حین درمان، تعداد سلول های قرمز خون تان را تحت نظر داشته باشد.تا آن جا که به سرطان پروستات مربوط می شود، شواهد گیج کننده است. زیرا در پروستات گیرنده های آندروژن وجود دارد که تستوسترون می تواند باعث رشد آن شود. پس اگر از قبل، پروستات تان بزرگ شده و ادرار کردن را برایتان سخت کرده، تستوسترون می تواند این مشکل را تشدید کند.همچنین اگر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستید، تستوسترون می تواند آن را تشدید کند، اگر چه سندی برای اینکه تستوسترون سبب ابتلا به سرطان پروستات می شود، وجود ندارد.

اگر می خواهید بدانید : افزایش هورمون تستوسترون در مردان

اگر می خواهید بدانید : باورهای غلط درباره یک هورمون مردانه

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

مدل لباس های برتر در اسکار 219،جنیفر لوپز تا لیدی گاگا

عکس های برندگان اسکار 219 با جوایزشان

اگر هر روز یک پیاز خام بخورید چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

یک رژیم 3 روزه با 4.5 کیلوگرم کاهش وزن!

عکس های المیرا دهقانی، آیدا جو و پاشا حسینی بازیگران «لحظه گرگ و میش»

بهترین غذا های کاهش دهنده وزن، لیست کامل

آموزش تصویری تنگ کردن شلوار جین

بهترین مدل آرایش در مراسم اسکار از 1948 تا 215

15 لوکیشن واقعی که فیلم‌های ترسناک مشهور در آنجا ساخته شدند!! (+عکس)

این بیماری ها باعث چاقی تان می شوند

اگر اندام سیبی شکل دارید این غذاها را بخورید!!

کودکان زد اسکار کجا هستند و چه کار می کنند؟! + عکس

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاری در سر

علت و درمان کمر درد قاعدگی

مدل لباس های برتر در جوایز گرمی 219، جنیفر لوپز تا لیدی گاگا

5 واقعیت از زندگی ژاکلین کندی همسر رئیس جمهور آمریکا !+ تصاویر

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

رنگ مو هلویی را با چه ترکیب رنگی درست کنم؟

برای فرم دهی سینه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

توپک های شکلاتی، یک دسر نیم ساعته و خوشمزه

علت درد بالای شکم بعد از غذا خوردن چیست؟

مینا وحید، شقایق فراهانی و نیلوفر پارسا در اکران منتقدین

جملاتی در مورد دوستی که هر کسی باید بداند!

رنگ مدفوع خبر میدهد از سر درون

اکستنشن مژه چیست و چه عوارضی دارد؟

رژیم های لاغری یکی از روش های لاغر شدن و کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. در این مقاله به شما یک رژیم لاغری سه روزه برای کاهش وزن را معرفی می کنیم

اگر در هر یک از زمینه های خانواده، ترس، اضطراب،افسردگی، روابط عاطفی، روابط زناشویی و مسائل جنسی نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

هورمون تستوسترون یکی از هورمون‌های جنسی مردانه است. تستوسترون در باروری، افزایش توده‌‌ عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول‌های قرمز خون مؤثر است. کاهش هورمون تستوسترون به پایین‌تر از محدوده‌ی سالم، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی ازجمله ناباروری در مردان شود. البته روش‌هایی برای افزایش مجدد هورمون تستوسترون وجود دارد. در این مقاله شما را با هورمون تستوسترون، علائم کاهش هورمون مردانه (هیپوگنادیسم)، رابطه کاهش تستوسترون با افزایش سن و راه‌های افزایش تستوسترون آشنا خواهیم کرد.

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

هورمون تستوسترون مسئول رشد ویژگی‌های جنسی مردان است. هورمون‌ها پیام‌‌رسان‌های شیمیایی هستند که موجب ایجاد تغییرات ضروری در بدن می‌شوند. زنان نیز هورمون تستوسترون تولید می‌کنند، اما مقدار آن کمتر از مردان است.

تستوسترون از دسته‌ی هورمون‌های آندروژنی است که به‌طور عمده در سلول‌هایی از بیضه‌ها به‌ سلول‌های «لیدیگ» تولید می‌شود.

در مردان هورمون تستوسترون علاوه‌بر تولید اسپرم وظایف دیگری نیز برعهده دارد. این وظایف عبارت‌اند از:

پایین‌بودن سطح تستوسترون در مردان موجب ناباروری می‌شود. این امر به‌خاطر نقش تستوسترون در رشد و بلوغ اسپرم است. با اینکه تستوسترون یک هورمون مردانه است، ولی در زنان می‌تواند موجب افزایش میل جنسی، افزایش تراکم استخوان و افزایش قدرت عضلات شود. البته مقادیر بالای تستوسترون در زنان می‌تواند موجب بروز ناباروری و طاسی شود.

سطح هورمون تستوسترون در بدن توسط مغز و غده‌ی هیپوفیز کنترل می‌شود. پس از تولید، تستوسترون با جریان خون در بدن به گردش در می‌آید تا وظایف خود را انجام بدهد.

فعالیت برخی نقاط بدن توسط تستوسترون تنظیم می‌شود. بالابودن یا پایین‌بودن هورمون تستوسترون می‌تواند موجب بروز اختلال در این نقاط از بدن شود.

پایین بودن هورمون تستوسترون (هیپوگنادیسم) در مردان می‌تواند موجب بروز علائم زیر شود:

با گذشت زمان و ادامه‌ی پایین‌بودن تستوسترون، ممکن است علائم زیر در مردان بروز کند:

پایین‌بودن ادامه‌دار تستوسترون یا پایین‌بودن مزمن تستوسترون می‌تواند موجب بروز پوکی استخوان؛ نوسانات خُلقی، کاهش انرژی و کوچک شدن بیضه در مردان شود.

دلایل بروز این پدیده عبارت‌اند از:

از آن‌ سو مقدار بیش‌ازحد تستوسترون می‌تواند موجب بلوغ قبل از ۹ سالگی شود.

در زنان بالابودن تستوسترون می‌تواند موجب بروز برخی الگوهای فیزیکی مردانه مانند طاسی، کلفتی صدا و قاعدگی نظم شود. علاوه‌بر اینها سایر عوارض بالابودن تستوسترون در زنان عبارت‌اند از:

براساس مطالعات جدید، بالابودن سطح تستوسترون در زنان خطر بروز «فیبروم رحم» (تومور خوش‌خیم عضله‌ی صاف رحم) را افزایش می‌دهد.

می‌توان عدم‌تعادل هورمون تستوسترون را از طریق آزمایش خون تشخیص داد و در صورت لزوم، روند درمانی مناسب را شروع کرد.

با افزایش سن، میزان هورمون تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد.

تأثیرات کاهش تدریجی هورمون تستوسترون در مردان در سال‌های اخیر توجهات بیشتری را به خود جلب کرده است. این پدیده با عنوان «هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن (هیپوگنادیسم دیرهنگام) نیز شناخته می‌شود.

پس از ۴۰ سالگی، غلظت تستوسترون در مردان سالیانه ۱٫۶٪ کاهش می‌یابد. روند کاهش تستوسترون موجب می‌شود تا معمولا قبل از ۶۰ سالگی «هیپوگنادیسم» در مردان شناسایی شود.

تقریبا ۴ مرد از هر ۱۰ مرد زیر ۴۵ سال، به «هیپوگنادیسم» مبتلا هستند. از سال ۲۰۱۲ به بعد شمار مردان مسنی که در آنها پایین‌بودن تستوسترون تشخیص داده شده، ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

پایین‌بودن تستوسترون با افزایش مرگ‌ومیر در مردان مسن ارتباط دارد. با اینکه بسیاری از علائم «هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن با علائم طبیعی کهولت سن یکسان است، ولی این پدیده به‌عنوان یک بیماری شناخته می‌شود.

علائم «هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن عبارت‌اند از:

«هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن، علاوه‌بر اختلال در عملکرد جنسی، احتمال بروز بیماری‌های سوخت و سازی و بیماری های قلبی-عروقی را نیز افزایش می‌دهد.

درجه‌ی کاهش تستوسترون در مردان مسن متفاوت است. اما شمار مردانی که تأثیرات کاهش تستوسترون را تجربه می‌کنند، روبه‌ افزایش است. زیرا امید به‌ زندگی افزایش یافته و اکنون مردان بیشتری از مرز ۶۰ سالگی عبور می‌کنند. در نتیجه افراد بیشتری تأثیرات کاهش تستوسترون را احساس می‌کنند.

روند درمان «هیپوگنادیسم» ناشی از بیماری، با «هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن متفاوت است.

یکی از راه‌های درمان پایین‌بودن تستوسترون، استفاده از مکمل‌های تستوسترون است. البته تاکنون هیچ مکمل تستوسترون خوراکی برای فروش در ایالات متحده تأیید نشده است.

در یک مطالعه، تأثیرات مکمل‌های تستوسترون (با دوز ۸۰ میلی‌گرم در روز) در مردان مسن بررسی شد. در این مطالعه تأثیرات بالقوه‌‌ی این مکمل‌ها برروی تحرک عملکردی، عملکرد شناختی، غلظت مواد معدنی استخوان، ترکیب بدنی، چربی و کیفیت زندگی موردبررسی قرار گرفت.

محققان در این مطالعه هیچ اثر منفی از مصرف مکمل تستوسترون مشاهده نکردند. البته مکمل‌های تستوسترون در تحرک عملکردی، غلظت مواد معدنی استخوان یا عملکرد شناختی بهبودی ایجاد نکردند. محققان تنها تأثیراتی را در ترکیب بدنی و کاهش عوامل خطرزای مربوط به سوخت‌وساز مشاهده کردند.

مقایسه‌ی مکمل‌های تستوسترون با دارونما نشان داد، مکمل‌های تستوسترون به کاهش توده‌ی چربی و افزایش توده‌ی بدنی بدون چربی کمک می‌کند.

البته تا زمانی که شواهد محکم‌تری از فایده‌ و سلامت این مکمل‌ها به‌دست نیامده، باید تنها افراد مسنی از این روش استفاده کنند که از علائم بالینی شدید پایین‌بودن تستوسترون رنج می‌برند.

براساس توصیه‌‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده مکمل‌های تستوسترون برای درمان «هیپوگنادیسم» ناشی از افزایش سن مناسب نیستند و بهتر است تجویزشان برای محدود به «هیپوگنادیسم» ناشی از بیماری‌ها شود.

درمان جایگزینی تستوسترون می‌تواند به بهبود برخی علائم ناشی از پایین‌بودن تستوسترون کمک بکند. مطالعات نشان می‌دهند درمان جایگزینی تستوسترون به‌طور عمده بر افزایش استحکام استخوان و سطح هموگلوبین خون تأثیر دارد، ولی تأثیری بر عملکرد ذهنی فرد ندارد. روش‌های درمان جایگزینی تستوسترون عبارت‌اند از:

این روش درمانی می‌تواند عوارض جانبی زیر را به‌دنبال داشته باشد:

تصمیم گیری راجع‌ به شروع درمان جایگزینی تستوسترون نیازمند درک درست از مزایا و خطرات احتمالی این روش است.

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

به‌عنوان مثال مطالعه‌ی تازه‌ای نشان داد که این روش می‌تواند مرگ‌ومیر و سکته مغزی را در مردانی که سطح تستوسترون‌شان پایین است، کاهش بدهد. البته نتایج این مطالعه متناقض است.

با تمام این تفاسیر به مطالعات بیشتری نیاز است تا پزشکان با دانستن مزایا و خطرات این روش نسبت به تجویز آن تصمیم‌ بگیرند.

پروهورمون‌ها نوعی از استروئیدها هستند. از آنها اغلب برای کمک به کاهش وزن و عضله سازی استفاده می‌شود.

تعدادی مکمل‌ پروهورمون در بازار برای درمان پایین‌بودن تستوسترون وجود دارد. از جمله این مکمل‌ها می‌توان به «دهیدرواپی آندروسترون» (DHEA) و یک محصول گیاهی ساخته‌شده از گیاه «خارخَسَک» اشاره کرد. البته در سال ۲۰۱۴ لایحه‌ای درمورد ممنوعیت ساخت استروئیدهای آنابولیک تصویب شد.

از آن زمان انواع قانونی دیگری از پروهورمون‌ها تولید شد. درباره‌ی تأثیرگذاری این پروهورمون‌های جدید در افزایش سطح تستوسترون هنوز مطالعات کافی صورت نگرفته است. ممکن است این درمان‌ها خطراتی برای سلامت افراد ایجاد بکنند. از جایی که مکمل‌های گیاهی برای عرضه در بازار نیازی به اثبات بی‌خطربودن‌شان ندارند، توصیه می‌شود درخصوص استفاده از آنها احتیاط بکنید.

پروهورمون‌ها می‌توانند سطح تستوسترون را افزایش بدهند. اما به‌طور همزمان سطح هورمون پروژسترون (از هورمون‌های زنانه) را نیز افزایش می‌دهند. این امر می‌تواند به عدم‌توازن کلسترول و کاهش کلسترول خوب منجر شود.

عوارض جانبی بالقوه‌ی پروهورمون‌ها در کنار فواید اثبات‌نشده‌ی آنها، باعث شده این گزینه‌ی درمان یک روش ریسکی برای افزایش تستوسترون محسوب شود.

سطح تستوسترون برای ادامه‌ی حیات مردان بسیار مهم است. سطح این هورمون با افزایش سن، کاهش می‌یابد. اگر علائمی از کاهش تستوسترون شدید در فرد ظاهر شد، ممکن است این امر ناشی از بروز بیماری‌ باشد.

روش‌های درمان پایین بودن تستوسترون ممکن است عوارضی از خود برجای بگذارد. بنابراین باید نسبت به مزایا و معایب روش‌های درمانی آگاه بود. اغلب اوقات پایین بودن تستوسترون مشکل فیزیکی برای فرد ایجاد نمی‌کند و درمان آن ضرورتی نخواهد داشت.

برای اینکه بدانید نیاز به درمان دارید یا خیر، با پزشک مشورت بکنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

از بین بردن جای سوختگی؛ هرآنچه باید درمورد زخم سوختگی بدانید

آموزش زبان برای کودکان؛ ۱۰ روش کاربردی و ساده

بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

خواص روغن اسطوخودوس برای مو؛ روش استفاده و عوارض جانبی

فروش خانه؛ با این ۱۰ نکته خانه‌تان را سریع‌تر بفروشید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

در صورتیکه تستوسترون به طور معمول به عنوان یک هورمون مردانه دیده می شود، در زنان نیز (البته در مقادیر بسیار کوچکتر) وجود دارد. با این حال، بین ۴-۷٪ از زنان آمریکایی در تخمدانها بیش از حد تولید تستوسترون می کنند، که معمولا منجر به ایجاد بیماری به سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic oy syndrome) می شود. تستوسترون زیادی در زنان می تواند منجر به ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری، و همچنین برخی از نشانه های ناراحت کننده مانند آکنه، تغییر صدا و رشد موی صورت شود. کاهش میزان تستوسترون در زنان اغلب با داروها انجام می شود، اگر چه تغییرات تغذیه ای می تواند تاثیر مثبتی نیز داشته باشد.

۱- با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید

اگر احساس می کنید که مشکلی در هورمون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آزمایش خون می تواند عدم تعادل هورمون را تشخیص دهد. علائم معمول زیاد بودن استروژن، بروز ناگهانی احساسات و غضب است، اما علائم زاید بودن تستوسترون ممکن است کمتر قابل تشخیص باشد و زمان بیشتری برای پیشرفت آن صرف شود. ژنتیک و عوامل ناشناخته محیط زیست غده های معینی (تخمدان، هیپوفیز و غده فوق کلیه) را به سوء عملکرد سوق می دهند و باعث تولید بیش از حد تستوسترون می شوند.

۲- دیابت خود را کنترل کنید

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان

دیابت نوع ۲ با کاهش حساسیت سلولی به اثرات انسولین مشخص می شود. دیابت نوع ۲ اغلب به وسیله چاقی ایجاد می شود و منجر به تولید بیش از حد انسولین می شود که باعث می گردد تا تخمدانها تستوسترون تولید کنند. بنابراین، چاقی، دیابت نوع ۲ (مقاومت به انسولین)، تولید تستوسترون بالا و PCOS اگر زمان کافی برای پیشرفت پیدا کنند اغلب در زنان به صورت هم زمان با هم ایجاد می شوند. پزشک می تواند میزان انسولین و قند خون شما را آزمایش کند تا ببیند آیا شما در خطر ابتلا به بیماری دیابت هستید یا خیر.

۳- برای قرص های ضد بارداری با دکتر خود مشورت کنید

هنگامی که PCOS از سطوح بالای تستوسترون بالا میرود، اگر چرخه قاعدگی متوقف شود (در زنان قبل از یائسگی)، خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش مییابد. به این ترتیب، بهتر است که شروع به ایجاد چرخه طبیعی قاعدگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کند. این کار می تواند به راحتی با تکمیل قرص های پروژسترون و یا با استفاده از قرص های ضد بارداری انجام شود که به طور منظم حاوی استروژن و پروژسترون است. به یاد داشته باشید قاعدگی که بر اثر مصرف قرص ایجاد می شود باروری شما را (توانایی باردار شدن) بازیابی نمی کند.

۴- داروهای ضد آندروژن مصرف کنید

گزینه دیگری برای زنان که میزان تستوسترون بالا دارند، به ویژه اگر آنها دچار دیابت نیستند و ترجیح می دهند که قرص های ضد بارداری مصرف نکنند، داروهای ضد آندروژن است. آندروژن ها گروهی از هورمون های مرتبط با هم هستند، از جمله تستوسترون، که مسئولیت رشد ویژگی های مردانه است. داروهای ضد آندروژن معمولا شامل اسپرینولاکتون (آلدکتون)، لوپرولید (لوپرون، ویادور، الیگار)، گزرلین (زولدکس) و ابریلیک (پلناکسیس) می باشد. پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که برای شش ماه داروهای ضد آندروژن را در دوزهای پایین مصرف کنید تا اثربخشی آن را در مقایسه با اثرات جانبی منفی سنجیده شود.

۱- محصولات سویا بخورید

سویا غنی از ترکیبات فیتواستروژنیک هستند که به عنوان ایزوفلاون ها شناخته می شوند (به ویژه ژن هایستین و گلیسین). این ترکیبات تاثیر استروژن در بدن را تقلید می کنند که می تواند تولید تستوسترون را به طور متوسط ​​کاهش دهد. سویا همچنین حاوی ترکیبی است به  daidzein که می تواند در برخی از افراد در روده بزرگ (این فرایند نیاز به برخی از باکتری های خوب دارد) به ضد اندروژنیک بالا ترکیب شده با اکول (equol) تبدیل گردد. اکول می تواند به طور مستقیم تولید یا اثرات تستوسترون را کاهش دهد.

۲- به رژیم غذایی خود بذر کتان بیشتری اضافه کنید

دانه های کتان دار اسیدهای چرب امگا ۳ (که دارای اثر ضد التهابی هستند) و ترکیبات آن لیگناها هستند که بسیار استروژنی هستند (تولید استروژن را تحریک می کنند). لیگناها همچنین قادر به کاهش سطح کلسترول و تستوسترون در بدن خود هستند، در حالی که تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون رل نیرومندتر متوقف می کند. به خاطر داشته باشید که دانه های کتان برای هضم توسط افراد باید از ابتدا موجود باشد. پودر کتان را روی غلات صبحانه و یا ماست بخورید. شما همچنین می توانید نان های گندم خالص همراه با دانه های کتان(بزرک) را در فروشگاه های مواد غذایی یافت کنید.

۳- مصرف چربی خود را محدود کنید

تستوسترون یک هورمون استروئیدی است که نیاز به تولید کلسترول دارد. کلسترول تنها در چربی های اشباع شده از محصولات حیوانی (گوشت، پنیر، کره و غیره) یافت می شود. برخی از کلسترول برای ساخت هورمون های استروئیدی و تقریبا تمام غشاهای سلولی بدن ضروری است، اما رژیم های همراه با چربی اشباع، باعث افزایش تولید تستوسترون می شوند. علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع نشده (آوکادو، بسیاری از آجیلها، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن کافیشه) باعث افزایش سطح تستوسترون نیز می شوند. اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) تنها چربی های مرتبط با کاهش میزان تستوسترون هستند.

۴- از کربوهیدرات های تصفیه شده اجتناب کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده دارای قند قابل هضم (گلوکز) هستند. که سطوح انسولین را افزایش می دهد و باعث می شود تا تخمدانها تستوسترون بیشتری تولید کنند-روند مشابه دیابت نوع دو، گرچه اثر آن به جای کوتاه مدت، بلند مدت است. بنابراین، از کربوهیدرات های تصفیه شده (هر چیز با شربت ذرت فروکتوز بالا) اجتناب کنید و کربوهیدرات های سالمتری مانند محصولات گندم خالص ، انواع توت ها و میوه های مرکبات، سبزیجات فیبردار، سبزیجات برگدار و حبوبات را انتخاب کنید.

۵- استفاده از داروهای گیاهی را نیز در نظر بگیرید

گیاهانی وجود دارند که می توانند اثرات ضد آندروژنی (بر اساس پژوهش های مختلف حیوانات) داشته باشند، اگر چه اثر مستقیم آنها بر میزان تستوسترون زنان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. گیاهانی که معمولا برای خواص آنتی آندروژنی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از  نخل اره ای ، توت خشک، کوهاش سیاه(بومی امریکای شمالی)، شیرین بیان، نعنای تند و چای نعناع و روغن اسطوخودوس. همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاهی که دارای شهرت در توانایی تأثیر گذاری بر هورمون ها را دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

آتروفی واژینال، به تغییرات واژن اطلاق می شود که در اثر میزان کاهش هورمون استروژن ایجاد می شود. به این

کلسترول، یک ماده چربی مانند و مومی است که تحت عنوان لیپید شناخته می شود و وجود آن برای عملکرد

تست بیوپسی، یک روش پزشکی است که شامل برداشتن نمونه کوچک از بافت بدن برای بررسی زیر میکروسکوپ می باشد.

بلوغ، دوره ای از زندگی است که در آن بدن شما رشد کرده و از کودکی وارد بزرگسالی می شود.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *