دارو گیاهی ضد استرس

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

استرس، اضطراب، فشارهای روحی! نگرانی و دلهره! نگرانی از دیر رسیدن، نگرانی از عدم موفقیت، ترس از آینده، ترس از بی‌پولی، استرس‌های شغلی و تحصیلی و هزار و یک دلیل دیگر که باعث می‌شوند اضطراب تمام وجود آدم رابگیرد و امانش را ببرد.

 اضطراب و استرس 7 سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند. زالزالکزالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید. اسطوخودوساسترس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود. گیاه جینسنگگیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 5 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.  

بادرنجبویهبادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود. سنبل الطیبسنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید. بابونهبابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 

 گیاه رازکرازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 1 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است. چند توصیه‌ی کلیاول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.* به طور منظم ورزش کنید.* مواد غذایی متنوعی در بره‌ی غذایی‌تان بگنجانید.* مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.* به اندازه‌ی کافی بخوابید.* روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.* زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.* به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید. منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– استرس و اضطراب به دلیل پذیرفتن مسئولیت در مسائل مختلف، استرس های زیست محیطی و کمبود مواد مغذی، در دوره کنونی بسیار شایع است. برخی از گیاهان بدون اینکه عوارض جانبی زیادی در مقایسه با داروها داشته باشند، می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. گیاه ضد استرس ، مکمل های گیاهی ضد اضطراب، بر اساس دانش پزشکی دارویی، می توانند مفید باشند.

علاوه بر این، مصرف مکمل های مناسب حاوی سیترات منیزیم محلول در آب، امگا ۳، ویتامین D، B-complex و روی هم ضروری می باشد. مصرف آب آشامیدنی تمیز، مدیتیشن، طب سوزنی، طبیعت گردی و یوگا نیز می توانند در حفظ سلامتی کلی مفید باشند.

در زیر به معرفی تعدادی گیاه ضد استرس می پردازیم :

گون (Astragalus) به طور گسترده ای برای انواع بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. گون یک گیاه ضد استرس است.

به طور معمول برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است، اما خاصیت ضد استرس آن، می تواند بدن را از استرس های فیزیکی، ذهنی یا احساسی محافظت کند.

این گیاه مقدار ترکیبات ضد استرس موجود در بدن که موجب ترمیم و جلوگیری از آسیب های ناشی از استرس می شوند را افزایش می دهد. گون به شکل ریشه خشک، ریشه خرد شده و پودر شده می تواند بسته بندی و مصرف شود.

جنسینگ هندی (Ashwaganda) به عنوان یک اکسیر برای افزایش طول عمر و زندگی شناخته شده است. جنسینگ هندی یک گیاه ضد استرس است و در واقع این گیاه از طریق جایگزینی ذخایر حیاتی بدن شما، کمک به بدن برای تطابق با استرس و تقویت سیستم های بدن مانند سیستم عصبی و غده فوق کلیوی موجب سلامتی بدن شما می شود.

به نظر می رسد بسیاری از مزایای جنسینگ هندی به دلیل توانایی های عصاره آن برای کاهش هورمون استرس، کورتیزول است. هنگامی که شما تحت استرس مزمن هستید و سطح کورتیزول شما افزایش پیدا می کند، تعادل هورمون های دیگر بدن و انتقال دهنده های عصبی به هم می ریزد که منجر به علائمی مانند اضطراب، افسردگی و کم خوابی می شود.

گیاه سنبل الطیب (Jatamansi) یک گیاه ضد استرس است و به کاهش اضطراب کمک می کند. این کار از طریق متعادل کردن ترشح انتقال دهنده های عصبی در سیستم عصبی و کنترل واکنش های بیوشیمیایی که در بدن اتفاق می افتد، انجام می شود.

این عمل موجب آرامش ذهن می شود و در نتیجه سلامت روان بهبود می یابد. از آنجا که این گیاه برای تقویت ذهن نیز مؤثر است، مانع از شک و تردید در افکار و موجب آرامش ذهن می شود.


قارچ ساپروفیت چیست؟


1خاصیت عجیب چای ماچا


فواید چای رویبوس+ طرز تهیه چای قرمز


فواید ریشه و چای گل قاصدک و مضرات آن

این عمل برای پیشگیری از افسردگی، اختلالات اضطراب و اختلالات دوقطبی مفید است. همچنین خواب راحت و آرام را برای کسانی است که شرایط استرس زا دارند فراهم می کند.

همچنین ریشه گیاه سنبل الطیب (Valerian) برای هزاران سال به عنوان آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب استفاده می شود. استفاده روزانه از آن در درمان اضطراب، بهبود خواب، کنترل حملات ترس، کاهش سردردها، درد قاعدگی، مشکلات گوارشی و آرام و ریلکس کردن بدن موثر است.

به دلیل کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب، ریشه سنبل الطیب می تواند به طور قابل توجهی در مدیریت استرس روزانه موثر باشد. استرس مزمن ممکن است موجب اضطراب شما شود، اما خود اضطراب نیز باعث می شود احساس اضطراب و استرس بیشتری داشته باشید.

با بهبود سطح GABA، ریشه این گیاه موجب ریلکس شدن ذهن و بدنتان می شود. از آنجا که ریلکسیشن متضاد استرس است، ریشه سنبل الطیب یک راه طبیعی برای کمک به حفظ استرس و کیفیت زندگی شما می باشد.

فرنجمشک (Skullcap) یک گیاه بسیار محبوب برای متعادل کردن هورمون ها در بدن است، زیرا موجب ترشح اندورفین می شود و به طور کلی خلق و خوی شما را متعادل می کند. همچنین می تواند به عنوان یک تونیک عصبی برای حمایت از سلامت سیستم عصبی در افرادی که به مدت مدیدی تحت استرس قرار گرفته اند استفاده شود.

این امر مخصوصا برای تسکین استرس گردن و شانه ای است که توسط استرس ذهنی یا عاطفی ایجاد می شود موثر است. بعضی افراد معتقدند که فرنجمشک همچنین می تواند به کاهش بی خوابی ناشی از استرس خفیف نیز کمک کند.

گل ساعتی (Passionflower) یک آرام بخش و آرامش بخش عصبی و بهبود خواب است. خواص آن به خوبی شناخته شده است و به شما کمک می کند تا آرام باشید و از خواب شبانه خود لذت ببرید. به طور کلی این یک گیاه آرام بخش مغذی است و برای اضطراب، بی خوابی، سردرد استرسی و تحریک پذیری مفید می باشد.

ریحان دارای خواص طبیعی برای از بین بردن اضطراب و استرس است و تاثیرات آرامش بخش، آسوده کردن ذهن و کاهش استرس دارد. ریحان می تواند پاسخ طبیعی بدن به هر نوع استرس را بهبود بخشد، زیرا دارای یک ترکیب سازگار است که باعث کاهش سطوح هورمون استرس می شود.

تیم ترجمه نبض ما

منبع: annasapothecary     

دکتر سلام


درمان و علل کلیه سنگ ساز +ویدئو


مشکلات روانی و اثرات آن در ناباروری و نازایی


درمان اسپاسم عضلانی به کمک اوزون تراپی


ناگفته های استنت گذاری یا بالون زدن قلب


روز جهانی فیبریلاسیون دهلیزی

ویدیو های سلامت


علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]


رفع سریع دندان درد به روش خانگی


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی


بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *