عوارض بی حسی از کمر در زایمان طبیعی

دکتر رویا تقی‌پور، متخصص زنان، زایمان و نازایی با تاکید بر این‌که روش اپیدورال اکنون ایمن‌ترین و کم‌عارضه‌ترین روش بیهوشی در سزارین محسوب می‌شود، می‌گوید: مهم‌ترین مزایای اپیدورال نسبت به بیهوشی عمومی، نیاز نداشتن به لوله‌گذاری تراشه است که برای باز ماندن راه‌های هوایی از طریق بینی و دهان صورت می‌گیرد و شل‌کننده‌های عضلانی که قبل از بیهوشی عمومی حتما باید تزریق شود.
این متخصص می‌افزاید: از عوارض و خطرات احتمالی این اقدامات در حین بیهوشی عمومی، احتمال بازگشت محتویات معده به داخل ریه به دلیل افزایش فشار رحم باردار روی معده واختلال در اکسیژن‌رسانی به مادر حین لوله‌گذاری تراشه و اثر آن بر جنین است.

تزریق داروی بی‌حسی در فضای نخاعی
اما اگر می‌خواهید بدانید طی فرآیند بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال چه اتفاقی می‌افتد، خوب است بدانید با تزریق داروی بی‌حسی موضعی به داخل فضای اپیدورال (فضای بین مهره‌ای کمری) می‌توان درد ناشی از زایمان از جمله سزارین را تسکین بخشید.
به گفته دکتر تقی‌پور، هنگام ایجاد بی‌حسی نخاعی پیش از زایمان، ورود ماده بی‌حس‌کننده از طریق یکی از فضاهای بین‌مهره‌ای کمری صورت می‌گیرد و معمولا از کاتتر (لوله ظریف) ثابتی برای این منظور استفاده می‌شود تا امکان تزریقات مکرر حتی برای کاهش درد مادر پس از زایمان نیز با استفاده از آن امکان‌پذیر شود.
این متخصص زنان تاکید می‌کند: بی‌حسی اپیدورال برای اعمال جراحی مربوط به شکم و اندام تحتانی به کار می‌رود. این نوع بی‌حسی در بسیاری موارد، به عنوان مکمل بیهوشی عمومی بخصوص برای اعمال جراحی قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا اپیدورال؟
البته اپیدورال هم روشی بدون عیب نیست و از معایب آن می‌توان به احساس ناخوشایند بی‌حرکتی در ناحیه دست و پا طی بی‌حسی اشاره کرد. چنین عارضه‌ای می‌تواند در برخی افراد به اختلال در کنترل فشار خون و احساس فشار در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس منجر شود. البته دکتر تقی‌پور با اشاره به این مطالب تاکید می‌کند: با این حال در زایمان به روش سزارین، بیهوشی موضعی توصیه می‌شود که علت آن به خطرات بیهوشی عمومی بازمی‌گردد. البته میان روش‌های بی‌حسی موضعی نیز اپیدورال به دلیل عوارض کمتر از جمله عاری بودن از عارضه سردرد وافت فشار خون اولویت دارد. همچنین امکان کار‌گذاری کاتتر برای ادامه بی‌دردی بعد از سزارین نیز از مزایای آن است.

منع استفاده از اپیدورال
البته برخی افراد نباید از اپیدورال استفاده کنند. دکتر تقی‌پور با تاکید بر این مساله می‌افزاید: موارد منع به کارگیری این روش شامل وجود عفونت در محل انجام اپیدورال، رضایت نداشتن باردار، بالا بودن فشار مغز واحتمال خطر خونریزی، استفاده مادر از داروهای ضدانعقادی و فشار خون پایین مادر می‌شود. در مقابل، کسانی که بیماری‌های سیستمیک مثل بیماری‌های قلبی و ریوی، سردردهای میگرنی و فشار خون متغیر دارند یا معده‌شان پر است، باید حتما از روش اپیدورال استفاده کنند.

عوارض
بسیاری از بارداران به دلیل آن‌که از احتمال بروز کمردرد‌های طولانی‌مدت پس از زایمان به‌واسطه به‌کارگیری اپیدورال شنیده‌اند، از پذیرش آن سر باز می‌زنند. بر خی نیز بر این باورند که ناکافی بودن مهارت متخصص که این روش را انجام می‌دهد در بروز عوارض ناشی از آن بسیار موثر است.
اما دکتر تقی‌پور همه این موارد را صرفا باور اشتباهی می‌داند که بین مردم رواج یافته است و می‌گوید: تعداد کمی از زنان پس از اپیدورال دچار عارضه پر دردی می‌شوند، یعنی اظهار می‌کنند بی‌حسی اپیدورال در آنان ناکافی است و در نهایت به بیهوشی عمومی نیاز پیدا می‌کنند. البته دیده شده این عارضه با افزایش شاخص توده بدنی در ارتباط است، یعنی در زنان چاق بروز پیدا می‌کند. همچنین احتمال افت فشار خون، شایع‌ترین عارضه جانبی اپیدورال محسوب می‌شود که در یک سوم بارداران بشدت بروز می‌یابد. بروز خون مردگی زیر پوست و حملات تشنجی نیز از عوارضی است که کمتر شایع است.عوارض بی حسی از کمر در زایمان طبیعی

لطفا نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

بی­حسی اپیدورال یکی از انواع روش­های کاهش درد مورد استفاده در هنگام زایمان است. متخصص بیهوشی یک سوزن در قسمت پایین کمر در فضای اپیدورال وارد می­کند. سپس سوزن را خارج ولی کاتتر پلاستیکی نازک روی سوزن را باقی می­گذارد. بعد از آن از طریق کاتتر داروی بی­حس کننده را وارد کمر می­کند تا محل زایمان را بی­حس کرده و درد را کاهش دهد.

شما ممکن است بی­حسی اپیدورال را به عنوان بخشی از زایمانتان انتخاب کرده باشید. این غیر معمول نیست که برخی از مادران در هنگام آماده شدن برای زایمان در بیمارستان بی­حسی اپیدورال  را انتخاب می­کنند و برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند زایمانی بدون بی­حسی و مسکن داشته باشند. این کاملاً به خودتان بستگی دارد. در این مقاله جوانب مثبت و منفی بی­حسی اپیدورال توضیح داده شده است.

تصمیم به انجام بی­حسی اپیدورال در نهایت، کاملا بر عهده خود شما است. پزشکتان توضیحاتی در خصوص خطرات بی­حسی اپیدورال برای شما و سلامت نوزاد ارائه می­دهد و همچنین در خصوص فوایدی که می­تواند این روش برایتان داشته باشد توضیح می­دهد. ما برای کمک به شما، یک لیست از برخی از جوانب مثبت و منفی اپیدورال را آورده­ایم. بهتر است نگاهی به آن بیندازیم:

از جوانب مثبت بی­حسی اپیدورال می توان به  کمک به تسکین درد و کمک به مسائل زایمانی مانند موارد زیر اشاره کرد:عوارض بی حسی از کمر در زایمان طبیعی

نی نی کده: مقایسه کامل بی­‌حسی اپیدورال و زایمان طبیعی 

همه مادران کاندید انجام بی­حسی اپیدورال نیستند. پزشکتان اگر در معرض عوارض بی­حسی اپیدورال هستید با شما صحبت کرده و گزینه­‌های دیگری را به شما معرفی می­کند. مواردی که نباید از بی­حسی اپیدورال استفاده کنید شامل موارد زیر است:

 

جوانب مثبت و منفی، بی­حسی اپیدورال به انتخاب نوع زایمان توسط مادر بستگی دارد. به طور کلی دو نوع از زایمان وجود دارد  زایمان طبیعی و زایمان با کمک. تفاوت­های این دو در زیر ذکر شده است:

زایمان طبیعی، زایمانی است که در آن مادر تمایل دارد زایمانی کاملاً بدون استفاده از داروها و مسکن داشته باشد. مادران می­توانند از تکنیک های طبیعی شامل خودآرامی، تنفس عمیق، ماساژ، و تغییر وضعیت فیزیکی بدن، جهت کاهش درد استفاده کنند.

زایمان با کمک، زایمانی است که در آن مادر تصمیم به استفاده از یک روش تسکین درد در هنگام زایمان می­گیرد. شامل، بی­حسی اپیدورال، و یا دیگر داروهای ضد درد به صورت داخل وریدی که درد را تسکین خواهد داد، اما به کودک آسیب نمی رساند. داروهایی که می توان برای تسکین درد استفاده شود در زیر مشخص شده است:

بی­حسی اپیدورال است تنها گزینه برای تسکین درد زایمان نیست. دیگر گزینه های تسکین درد شامل استفاده از داروهای مخدر که به صورت داخل وریدی در طول زایمان استفاده می شود و به آرامی قبل از شروع زایمان تزریق می­شوند داروهایی مانند ستادول، دمرول، نوباین، فنتانیل، و مورفین. به غیر از جوانب مثبت و منفی بی­حسی اپیدورال، این داروها نیز معایب و مزایای خود را دارند.

مصرف این نوع دارو احساس درد در مغز کاهش داده و اجازه می دهد که مادر تا شش ساعت در طول زایمان استراحت کند.

درد را کاهش می­دهد اما به طور کامل از بین نمی­برد و می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی در مادر و کودک مانند: اختلال در تنفس، تهوع و خواب آلودگی شود.

کلینیک مایو جوانب مثبت و منفی استفاده از تمام داروها در طول زایمان، از جمله بلوک نخاعی، تزریق بی حسی موضعی، بلوک پودندال و آرام بخش­ها را توضیح می­دهد.

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *