دارو گیاهی برای کاهش اوره خون

دارو گیاهی برای کاهش اوره خون
دارو گیاهی برای کاهش اوره خون

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

در حال حاضر بسیاری از مردم اهمیتی به سطح اسید اوریک بدن خود نمی دهند در حالی که میزان اسید اوریک بدن دقیقا مثل سطح کلسترول و قند خون بسیار مهم است .در این مطلب از سایت ، درباره اسید اوریک و سطوح نرمال آن توضیحاتی داده شده است و در ادامه آن به برخی از روش های خانگی و گیاهی کاهش اسید اوریک بدن بدون استفاده از دارو ، اشاره شده است .

فهرست

اسید اوریک ، یک اسید ضعیف است که معمولا به صورت مونو سدیم اورات در بدن وجود دارد که در پلاسما حل شده است.اسید اوریک در فرایند سنتز پورین تولید می شود.پورین شامل کربن ، نیتروژن ، آدنین و گوانین است.پورین برای تولید DNA و RNA ، پروتئین ها ، نشاسته ، تنظیم آنزیم ها و … ضروری است.زمانی که سلول های بدن می میرند پورین ایجاد می شود و در نهایت نتیجه سنتز پورین تولید اسید اوریک است.

میزان اسید اوریک بدن بستگی به میزان تولید و میزان حذف آن دارد.زمانی که تعادل بین میزان تولید اسید اوریک و میزان دفع آن به هم می خورد ، سطح اسید اوریک بدن بالا رفته و باعث بروز مشکلات بعدی می شود.میانگین غلظت استاندارد اسید اوریک در بدن مردان 5/1 ± 1 میلی گرم در دسی لیتر  و در بدن زنان 4 ± 1 میلی گرم در دسی لیتر است .اسید اوریک در بدن نقش بسیار مهمی دارد و باعث می شود مغز عملکرد بهتری داشته باشد .دارو گیاهی برای کاهش اوره خون

اگر اسید اوریک در خون زیاد باشد ، میزان منیزیم اورات (MSU) در مفاصل بدن بالا می رود که می تواند باعث ایجاد درد و التهاب شود. درد و التهاب مفاصل یکی از نشانه های نقرس است.بالا بودن سطح اسید اوریک علاوه بر نقرس می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و بیماری های کلیوی را افزایش دهد.

اگر والدین و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ شما دچار این مشکل باشند شما نیز ممکن است به این مشکل دچار شوید. البته این احتمال بسیار پایین و در حد یک درصد است .

افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند معمولا اسید اوریک بالایی دارند.

سطوح بالای اسید اوریک با برخی از بیماری های متابولیک مانند دیابت و چاقی ارتباط دارد.افراد چاق 5 برابر بیشتر از سایرین دچار افزایش اسید اوریک بدن می شوند.

مردان بیشتر از زنان دچار افزایش اسید اوریک خون می شوند.این ممکن است به دلیل تمایل بیشتر مردان به مصرف پروتئین باشد.علاوه بر این مردان معمولا بیشتر از زنان الکل و سیگار مصرف می کنند.

مصرف برخی از داروها مانند داروهای دیورتیک ، فوروزماید ، آسپرین و پریازامینید باعث کاهش دفع اسید اوریک توسط کلیه ها می شود.

مصرف غذاهای غنی از پورین ( مانند گوشت ، قلب ، ماهی ، میگو ،خرچنگ و …) می تواند باعث افزایش اسید اوریک بدن شود.

برخی از بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه می تواند باعث کاهش دفع اسید اوریک بدن شود.

اولین اقدام برای جلوگیری از افزایش اسید اوریک خون ، اجتناب از خوردن غذاهای است که باعث افزایش اسید اوریک خون می شود.دو سوم از اسید اوریک ، در بدن تولید می شود و یک سوم دیگر آن از طریق خوراکی هایی که می خوریم و پورین موجود در خوراکی ها تولید می شود.برخی از خوراکی ها و گوشت ها و ماهی ها حاوی پورین هستند.اسید اوریک از طریق تخریب پورین تولید می شود.برخی از خوراکی های حاوی پورین عبارتند از :

100 گرم از مواد خوراکی موجود در این گروه غذایی حاوی حدود 150 الی 1000 میلیگرم پورین است به همین دلیل افرادی که اسید اوریک بالایی دارند باید از مصرف خواراکی های موجود در این گروه غذایی خودداری کنند.مانند : اندام های داخلی حیوانات (جگر ، قلب ، کلیه و…) ، گوشت بلدرچین ، تخم مرغ ، خاویار ، برخی از ماهی ها (مانند ماهی خال مخالی ، شاه ماهی ، ماهی قزل آلا ) و …

این گروه شامل خوراکی هایی است که در 100 گرم از این خوراکی های ، 50 الی 150 میلی گرم پورین وجود دارد.این گروه حاوی مقدار متوسطی از پورین هستند.بیمارانی که اسید اوریک بالایی دارند باید مصرف این خوراکی ها را کم کنند ولی نیازی به قطع کامل مصرف نیست .برخی از خوراکی های موجود در این گروه عبارتند از : مرغ ، میگو ، جو دوسر ، برنج قهوه ای ، لوبیا ، سویا ، بادام زمینی ، نخود فرنگی ، توفو  و…

برخی از میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند :

لوبیا سرشار از ویتامین های C، B1، B2 و مواد معدنی  و اسید آمینه های مورد نیاز بدن است.با این حال کسانی که اسید اوریک بالایی دارند باید از خوردن برخی از لوبیاها خودداری کنند زیرا می تواند اسید اوریک بدن را افزایش داده و باعث افزایش درد نقرس و درد مفاصل شود.

نخود فرنگی منبع خوبی از مواد مورد نیاز بدن است و خواص زیادی برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی دارد.با این وجود به دلیل داشتن پورین ، می تواند سطح اسید اوریک بدن را افزایش دهد.نخود فرنگی حاوی اسید فولیک، ویتامین C، K1، B و … است.این مواد موجود در نخود فرنگی قادر به فعال کردن پروتئین در بدن هستند و افزایش متابولیسم پروتئین به افزایش سطح اسید اوریک منجر می شود.

مارچوبه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامت بدن است و بخصوص گلوتاتیون و آسپاراژین موجود در مارچوبه خواص ضد پیری دارد و از برخی از سرطان ها جلوگیری می کند.با این حال طبق تحقیقات اخیر ، مارچوبه باعث افزایش سطح اسید اوریک بدن می شود و افرادی که دچار نقرس و درد مفاصل هستند باید مصرف آن را محدود کنند.

قارچ در بین سبزیجات یکی از غنی ترین منابع پروتئین است.علاوه بر این قارچ دارای مقادیر خوبی ویتامین B2 ، ویتامین B12، کلسیم و برخی از اسیدهای آمینه است.با این وجود مصرف قارچ می تواند برای کسانی که اسید اوریک بالایی دارند مضر باشد .

مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف چربی های اشباع شده می تواند پردازش و دفع اسید اوریک بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش سطح اسید اوریک در بدن شود.علاوه بر این مصرف غذاهایی که حاوی چربی اشباع شده هستند می تواند باعث چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی شوند.کسانی که دچار مشکل بالا بودن اسید اوریک هستند باید از غذاهای سرخ شده ، شیر و سایر خوراکی های حاوی چربی اشباع ، دوری کنند.

مصرف مقدار مناسب آب در طول روز می تواند باعث دفع سموم بدن شود.علاوه بر این ، مصرف آب می تواند ادرار را رقیق تر کرده و از تشکیل کریستال اسید اوریک و ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند کسانی که اسید اوریک بالایی دارند روزانه مقدار زیادی آب بنوشند تا از نقرس و سنگ کلیه پیشگیری شود.

سیب و سرکه سیب حاوی مقدار خوبی از پتاسیم است و می تواند محیط اسیدی و قلیایی بدن را متعادل کند . این خاصیت سیب و سرکه سیب می تواند به کنترل سطح اسید اوریک بدن کمک کند.

یکی دیگر از روش های کاهش اسید اوریک بدن بدون مصرف دارو ، افزایش دریافت ویتامین C از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات مختلف است.ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند ولی به دلیل اینکه ویتامین C نوعی ویتامین محلول در آب است ، بدن ما قادر به ذخیره سازی این ویتامین نیست و ما باید نیاز روزانه بدن به این ویتامین ضروری را به صورت منظم از طریق تغذیه مناسب تامین کنیم .

مطالعات نشان می دهد ویتامین C می تواند میزان دفع اسید اوریک را افزایش دهد.برخی از منابع ویتامین C عبارتند از : گل کلم ، سبزیجات سبز رنگ ، پرتقال ، گریپ فروت ، پاپایا ، کیوی ، توت فرنگی ، زغال اخته و …مصرف آبلیموی طبیعی در وعده صبحانه نیز می تواند به سرعت میزان اسید اوریک بدن را کاهش دهد.برخی از مهم ترین میوه های مفید برای کاهش اسید اوریک عبارتند از :

موز یکی از میوه های مغذی است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. یکی از این خواص موز ، کاعش اسید اوریک بدن است.هر موز متوسط حاوی مقدار زیادی کالری، ویتامین B6، ویتامین C، فیبر، کلسیم منیزیم و اسید فولیک است .میزان بالای پتاسیم موجود در موز به حفظ فشار خون و کاهش میزان اسید اوریک بدن کمک می کند.

اسید مالیک یکی از مواد موجود در سیب است که توانایی خنثی کردن اسید اوریک را دارد.اگر سطح اسید اوریک خون شما بالاست می توانید هر روز سه وعده بعد از وعده های غذایی یک عدد سیب بخورید.

خوردن گواوا به طور منظم می تواند سطح اسید اوریک خود را کاهش دهد.

گیلاس سرشار از ویتامین C است و خاصیت ضد التهابی دارد.خوردن گیلاس می تواند اسید اوریک خون را کاهش دهد.علاوه بر این خوردن گیلاس می تواند از تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل  جلوگیری کند.

انگور خاصیت ادرار آور دارد و نوعی میوه قلیایی است.انگور دارای مقدار زیاد آب است و سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.مصرف منظم و روزانه انگور می تواند میزان اسید اوریک بدن را کاهش دهد.

هندوانه نیز مانند انگور و بسیار بیشتر از انگور خاصیت ادرار آور دارد و می تواند برای کاهش اسید اوریک بدن بسیار مفید باشد.

آناناس سرشار از اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک ، اسید مالیک و بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین A، ویتامین B، به خصوص ویتامین C (تا 60٪ ) و بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن است .آب آناناس برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه ، آرتروز و نقرس بسیار مفید است.

لیمو نوعی میوه اسیدی است با این حال آب لیمو وقتی وارد بدن می شود ،به ایجاد محیط قلیایی در بدن کمک می کند و باعث کاهش سطح اسید اوریک خون می شود.

خیار حاوی مقداری ویتامین C ، پتاسیم و آب است و خاصیت قلیایی دارد.پتاسیم باعث افزایش ادرار شده و دفع اسید اوریک بدن را افزایش می دهد.

برخی از سبزیجاتی که برای کاهش اسید اوریک بدن مفید هستند عبارتند از :

گل کلم سرشار از ویتامین C است و میزان بسیار کمی پورین دارد.همچنین گل کلم خاصیت ادرار آور دارد و می تواند میزان دفع اسید اوریک را افزایش دهد.

کلم بروکلی نیز خواصی مانند گل کلم دارد ولی میزان پورین آن بسیار کمتر از گل کلم است .

بادمجان نیز خاصیت قلیایی دارد و ادرار آور است و پورین ندارد.

کاهش وزن و لاغر شدن می تواند تا حد زیادی به طور طبیعی اسید اوریک بدن را کاهش دهد.دارو گیاهی برای کاهش اوره خون

استرس بیش از حد می تواند باعث افزایش اسید اوریک و بیشتر شدن درد مفاصل و نقرس شود.

اکثر روغن ها باعث افزایش اسید اوریک بدن می شوند مخصوصا اگر برای سرخ کردن غذا استفاده شوند و یا بیش از حد گرم شوند ولی روغن زیتون اینطور نیست.علاوه بر این روغن زیتون حاوی ویتامین E است و این ویتامین می تواند سطح اسید اوریک خون را کاهش دهد.

مصرف دانه های کتان برای کاهش التهاب بدن بسیار مفید هستند.علاوه براین طبق تحقیقات اخیر ، دانه های کتان می توانند میزان اسید اوریک بدن را تا حد زیادی کاهش دهند.مصرف دانه کتان به مدت 6 ماه ممکن است تا 36 درصد سطح اسید اوریک بدن را کاهش دهد.

 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه ایمیل معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما ایمیل خواهد شد.

این نام و آدرس ایمیل را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

در طب سنتی شرقی از کرفس به عنوان درمان کننده سردرد، هضم کننده غذا، ادرارآور، ضدنفخ و تقویت کننده قوای جنسی یاد شده است.

در گذشته نیز معتقد بودند خوردن این سبزی به رفع ورم مفاصل کمک می کند و امروزه این باور به اثبات رسیده است.

– .

زمانی که میزان اسیداوریک در بدن افزایش می یابد و بیماری هایی مانند نقرس و درد مفاصل بروز می کند، مصرف کرفس می تواند سطح اوره را پایین آورد.

به افراد دچار ضعف اعصاب نیز توصیه می شود کرفس بخورند.دارو گیاهی برای کاهش اوره خون

امروزه در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، در تهیه بیش از 60 فراورده دارویی گیاهی ضدورم از دانه کرفس استفاده می شود.

اسانس دانه‏ کرفس دارای خاصیت ضدمیکروب، آرام بخش و کاهش دهنده قندخون است اما این دانه در کشور ما کمتر کاربرد دارد.

 از میان مهم ترین خواص ثبت شده کرفس، می توان به خاصیت ضددرد، آرام بخش، ضدالتهاب مفاصل، ضدباکتری، ضدتشنج، آنتی اکسیدان (ضدسرطان)، التیام دهنده دردهای روماتیسمی، ضداسپاسم (گرفتگی ماهیچه ها)، افزایش دهنده قوای جنسی، ادرارآور، کاهش دهنده چربی خون و فشارخون (به دلیل ادرارآوربودن)، مقوی و محرک معده اشاره کرد.

کرفس سبزی ادرارآوری است و هر ماده غذایی ای که خاصیت ادرارآوری داشته باشد، باعث کاهش فشارخون می شود.

دارو گیاهی برای کاهش اوره خون
دارو گیاهی برای کاهش اوره خون
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *