دارو برا فشار خون پایین

خواص دارویی و گیاهی

لیست مطالب :

فشار خون پایین وضعیتی است که در آن فشار خون فرد کم است و باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند سرگیجه، خستگی، حالت تهوع، بینایی تیره، تپش قلب و سردی پوست می‌شود. برای درمان فشار خون پایین با دکتر نیم همراه باشید.

فشار خون پایین
خطرناک است ازجمله خطرات آن می‌توان به شوک اشاره کرد، شوک وضعیتی است که خون به
ارگانی‌های اصلی بدن ازجمله قلب و مغز به‌اندازه کافی نمی‌رسد. از دیگر خطرات آن می‌توان
به پایین آمدن تمرکز اشاره کرد، این مشکل سبب می‌شود که شما در انجام کارها تمرکز
خود را از دست بدهید و دچار سرگیجه شوید.

معمولاً علل اصلی
فشار خون پایین کم‌آبی بدن، استراحت طولانی‌مدت، کمبود مواد غذای، کاهش حجم خون،
مشکلات قلبی، بارداری، اختلالات اندوکرین و شرایط عصبی باشد. بعضی از داروها مانند
مسدودکننده‌های آلفا، مسدودکننده‌های بتا، دیورتیک ها، داروهای ضدافسردگی و دیگر
موارد می‌تواند منجر به فشار خون پایین شوند.

هنگامی‌که فرد دچار
فشار خون پایی می‌شود معمولاً توصیه می‌شود که نمک و مایع مصرفی خود را افزایش
دهد. همچنین نوشیدنی‌های الکلی و غذاهایی با کربوهیدرات بالا مانند نان، برنج،
ماکارونی و سیب‌زمینی را کاهش دهد.دارو برا فشار خون پایین

در ادامه چند روش‌هایی برای درمان فشار خون پایین در خانه برای شما آورده‌ایم، با همراه باشید.

آب نمک به علت وجود
سدیم درون نمک سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود.

کشمش یک روش طبیعی عالی برای درمان فشار خون پایین است.

ریحان بسیار برای درمان فشار خون پایین بسیار مقوی است زیرا غنی از ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و پانتووتنیک است. علاوه بر این به توازن ذهن و کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

مصرف یک فنجان قهوه
قوی، شکلات داغ، کولا و یا هر نوع نوشیدنی کافئین دار می‌تواند به‌طور موقت فشار
خون شمارا افزایش دهد. اگر از فشار خون پایین رنج می‌برید، هنگام صبح یک فنجان
قهوه بخورید یا همراه یکی از وعده‌های غذایی مصرف کنید.

ریشه شیرین بیان یکی
دیگر از داروهای خانگی محبوب بری عادی کردن فشار خون پایین ناشی از سطح پایین کورتیزول
است. تجزیه کورتیزول را متوقف می‌کند و عملکرد آدرنالین سالم را حمایت می‌کند.
همچنین در درمان سندرم خستگی مزمن مؤثر است.

آب چغندر قند خام می‌تواند
سبب بالا بردن فشار خون شود.

بادام و شیر از داروهای خانگی سنتی برای درمان فشار خون پایین است.

رز ماری برای درمان فشار خون پایین مفید است زیرا سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. روزانه 1 میلی‌لیتر از روغن رز ماری را با اضافه کردن به غذاهای خودمصرف کنید.

مخلوط کردن آب هویج با مقداری عسل راهی آسان برای درمان فشار خون پایین است.

آب لیمو برای درمان فشار خون پایین بسیار مؤثر است. به‌ویژه هنگامی‌که از کم‌آبی رنج می‌برید.

به‌جای اینکه روزی 3
وعده‌غذا بخورید، همان غذا را به 6 وعده کوچک‌تر تقسیم کنید زیرا ممکن است معده و
روده شما خون کافی برای را هضم غذا را نداشته باشد و ضربان قلب شما به‌اندازه کافی
افزایش پیدا نمی‌کند.

نظر

فشار خون پایین‏ یا کم فشاری خون به پایین آمدن فشار خون زیر حد طبیعی گفته می‏ شود. محدوده‏ی طبیعی فشار خون از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

فشار خون پایین همانند فشار خون بالا، برای بدن عوارضی را ایجاد می کند که می توان به ضعیف شدن قلب، بی ‏حالی، ضعف، سرگیجه، خستگی و غش اشاره کرد.

درمان فشارخون پایین وابسته به این است که بدانیم علت اصلی این کاهش چه بوده است؟ به همین دلیل روش‏ های درمانی از یک نفر به نفر دیگر متفاوت است. پزشک داروهای مناسب با شرایط فرد را برایش تجویز می‏ کند.

در اینجا برخی از دلایل شایع کاهش فشارخون آمده است:

* از دست دادن خون و عفونت خونی

دارو برا فشار خون پایین

گاهی اوقات کاهش فشارخون به دلیل فقدان خون ناشی از خونریزی می‏ باشد. این شرایط می ‏تواند به وسیله تزریق خون و مایعات داخل وریدی درمان شود. اگر علت عفونت باشد، باید توسط آنتی بیوتیک ‏ها و مایعات داخل وریدی درمان شود.

* کم آبی بدن:

یکی از دلایل کم فشاری خون، کم آبی بدن است. اگر علت کم فشاری خون شما، کم‏ آبی باشد، بایستی با مایعات و املاح درمان شوید.

مایعات حجم خون را افزایش می‏ دهند.

اگر کم ‏آبی خفیف باشد و با حالت تهوع و استفراغ همراه نباشد، باید با مصرف مایعات و الکترولیت‏ها از راه دهان درمان شود.

کم آبی متوسط تا شدید به درمان تحت نظارت پزشک در بیمارستان نیاز دارد.

* برادیکاردی (کند شدن غیرطبیعی ضربان قلب)

این مشکل ناشی از تجویز داروها است. بنابراین با اصلاح دوز و یا قطع کردن دارو، درمان خواهد شد.

* تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب)

درمان کم فشاری خون ناشی از تاکیکاردی به ماهیت و طبیعت تاکیکاردی وابسته است. با کمک داروها یا با دِفیبریلاتور(دستگاه الکتریکی که با ایجاد شوک، موجب ایست انقباض ماهیچه‏ های قلب می ‏شود) تاکیکاردی قلبی می‏ تواند درمان شود.

* تغذیه نادرست

اگر علت کم فشاری خون مشخص نباشد، شما فقط باید کارهایی را انجام دهید که فشارخون ‏تان را بالا ببرد و علایم و عوارض آن را کاهش دهد.

تغذیه ‏ی نادرست و سوء تغذیه نیز دو دلیل مهم کم فشاری خون هستند. سوء تغذیه به دلیل فقدان کالری کافی، پروتئین، ویتامین‏های گروه B مخصوصا ویتامین B5 یا پنتوتنیک اسید و ویتامین‏ C ایجاد می‏شود.

یکی دیگر از دلایل فشارخون پایین اضطراب است.

فشار خون پایین با روش‏های مختلفی می ‏تواند درمان شود. یکی از راه‏ های مهم برای پیشگیری از افت فشارخون، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح می ‏یاشد.

تغذیه‏ی صحیح

زمانی که تغذیه ‏ی ناسب عامل اصلی افت فشارخون باشد، مصرف کافی و متعادل مواد غذایی، لازم به نظر می ‏رسد.

رژیم غذایی شما باید از غلات، سبزیجات، میوه‏ها، ماهی و مرغ کم چرب غنی باشد.

آب سبزیجات(آب هویج یا گوجه فرنگی و)، روغن‏های مفید و نمک دریایی تصفیه نشده برای شما بسیار مناسب است.

 

درمان و یا بهتر است بگویم که پیشگیری از افت فشار خون، مدت زیادی طول می ‏کشد، اما با راه کارهای زیر می‏ توانید نتایج خوبی بگیرید:

* آب بیشتری بنوشید

تا می‏توانید آب بنوشید و از مصرف الکل بپرهیزید، زیرا الکل موجب کم ‏آبی بدن و کاهش فشار خون در افرادی که دچار افت فشار خون هستند، می‏ شود (در اکثر مقالات به نخوردن الکل سفارش می‏شود و من مخصوصا آن را برای ‏تان ذکر کردم تا مشخص شود که اسلام با چه دلیل و منطق روشنی، مصرف این ماده را حرام اعلام کرده است). 

* وعده‏های غذایی کمتر و کم کربوهیدرات مصرف نمایید.

وعده‏های غذایی کم کربوهیدرات را به میزان چند بار در روز مصرف نمایید. به طور کلی از مصرف زیاد مواد کربوهیدراتی اجتناب کنید.

* نمک

استفاده از نمک برای پیشگیری از فشار خون پایین دارای اهمیت و با ارزش است.

نمک را نه از آن چه سفارش شده و نه کمتر، بلکه به میزان توصیه شده مصرف نمایید (حداکثر 6 گرم در روز).

توجه داشته باشید که دریافت بیش از اندازه نمک منجر به پر فشاری خون، نارسایی قلبی و دریافت کم آن نیز، موجب بدتر شدن کم فشاری خون خواهد شد.

* میوه‏ها

به مقدار فراوان میوه بخورید. آب میوه‏ها می ‏توانند موجب جوان شدن شما و در نتیجه جلوگیری از افت فشارخون شوند. اگر برای ‏تان امکان دارد و میوه بخورید. میوه ها برای تنظیم عملکرد بدن شما بسیار سودمند هستند.

موارد فوق از جمله مهم ترین مواردی هستند که باید همیشه در خاطر داشته باشید. با این راه ‏کارها به طور قطع شما می ‏توانید از افت فشارخون جلوگیری نمایید.

گیاهان دارویی

* آب چغندر:

با نوشیدن آب چغندر می‏ توانید کاهش فشارخون ‏تان را کنترل کنید. برای نتیجه ‏گیری بهتر به بیماران توصیه می ‏شود که یک فنجان آب چغندر را به میزان دو بار در روز بنوشند. به این ترتیب بهبودی قابل ملاحظه‏ای حاصل خواهد شد.دارو برا فشار خون پایین

* سنبل هندی:

سنبل هندی هم یک درمان خانگی بسیار موثر برای بهبود کاهش فشارخون است.

مصرف این گیاه معمولا به میزان 3 تا 4 دانه توصیه می ‏شود. معمولا مصرف مقدار خیلی کمی کافور و دارچین با این گیاه توصیه می‏ شود. شما همچنین می‏ توانید یک معجونی را با خیساندن 15 تا 2 گرم از این گیاه در 25 سی ‏سی آب جوش تهیه نمایید و این مخلوط را سه بار در روز مصرف کنید.

* حمام نمک فرنگی:

این کار یکی از راه‏های آسان برای درمان فشارخون پایین می‏ باشد. برای این کار حدود یک و نیم کیلوگرم نمک فرنگی(سولفات منیزی) را در یک وان آب گرم معمولی حل کنید و به مدت 1 تا 12 دقیقه در این محلول غوطه ‏ور شوید. بهترین زمان انجام این کار، قبل از رفتن به رختخواب می ‏باشد. فقط مراقب باشید سرما نخورید.

ورزش

یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که می توانید برای درمان فشارخون پایین انجام دهید، ورزش است. پیاده روی آرام و دوچرخه سواری مخصوصاً در هوای آزاد و شنا بهترین ورزش ها هستند.

فشار خون تان پایین است؟

کنترل فشار خون در منزل

چگونه فشار خون را كنترل كنیم؟

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

مواظب رگ‌هایتان باشید!

پنیر لبنه ، دارای طعمی تند، خامه ای و فوق‌ العاده مغذی است و یک جزء ضروری مورد استفاده در غذاهای خاورمیانه برای هزاران سال است. در واقع، در برخی از مناطق، این پنیر را میتوان در هر چیزی پیدا کرد، از پیش غذا و دسر گرفته تا چیزهای دیگر. نه تنها دارای تنوع زیادی است بلکه با چند دستور ساده، می توانید آن را در آشپزخانه خود تهیه کنید. این پنیر، همچنین در لیست غذاهای پروبیوتیک قرار می گیرد که برای سلامتی روده مفید

در مورد لیپوساکشن چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید فرق این روش با تامی تاک چیست؟ هر دو روش به برگرداندن زیبایی شکم پس از بارداری یا کاهش وزن زیاد، کمک می کنند. ولی آیا اطلاع دارید که کدام یک بهتر چربی های اضافی شکم را خارج می کنند؟ با عوارض آنها آشنایی دارید؟ آیا میتوان هر دو روش را با هم مورد استفاده قرار داد؟ در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام به بررسی دو تکنیک لیپوساکشن و تامی تاک می پردازیم. لیپوساکشن شکم

در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام می خواهیم به بررسی راه های درمان خانگی افتادگی و شل شدن پوست ، بپردازیم. همه دوست دارند پوست زیبایی داشته باشند. با این حال، زمان می گذرد و ما نمی توانیم علائم پیری را تغییر دهیم. پیری بیش از حد، بر پوست ما تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، هنگامی که وارد روند سالخوردگی خود می شوید، پوست شما به دلیل کاهش تولید کلاژن، انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد.در نتیجه،

زخم اثنی عشر که به عنوان زخم معده نیز شناخته می شود، شامل یک زخم بر روی پوشش داخلی معده یا اثنی عشر (ابتدای روده کوچک) است. زخم های دردناکی روی سطح معده وجود دارند و می توانند تاثیر بدی بر روی معده و روده کوچک شما داشته باشند. این مشکل به دلیل عدم تعادل آنزیم های گوارشی اتفاق می افتد. این ضایعات زمانی رخ می دهد که پوشش معده، دوازدهه و بافت زیرین، بدون محافظ باقی می مانند. زخم معده چهار برابر از

نوتروپنی چیست؟ در مورد این عارضه چقدر اطلاعات دارید؟ آیا نوتروپنی نوعی بیماری محسوب می شود یا فقط شرایطی است که می تواند باعث بروز بیماری شود؟ علائم نوتروپنی چیست و چگونه باعث بروز مشکل می شود؟ آیا می دانید چگونه میتوان از این عارضه پیشگیری کرد و یا آن را تشخیص داد؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام می خواهیم به بررسی نوتروپنی بپردازیم. نوتروپنی چیست؟ نوتروپنی زمانی رخ می ‌دهد که تعداد نوتروفیل بسیار کمی دارید. نوتروفیل نوعی سلول‌ خونی دارو برا فشار خون پایین

پنیر لبنه ، دارای طعمی تند، خامه ای و فوق‌ العاده مغذی است و یک جزء ضروری مورد استفاده در غذاهای خاورمیانه برای هزاران سال است. در واقع،

زخم معده یک بیماری شایع در این زندگی مدرن است. با توجه به درمان مناسب، عوامل تغذیه نیز  نقش مهمی را در کاهش علائم بیماری و پیشگیری موثرتری

آیا به دنبال سفت شدن پوست خود هستید؟ آیا از افتادگی و شل شدن پوست صورت و گردن خود خسته شده اید؟ می دانید که سفت شدن پوست

در مورد لیپوساکشن چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید فرق این روش با تامی تاک چیست؟ هر دو روش به برگرداندن زیبایی شکم پس از بارداری یا کاهش

در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام می خواهیم به بررسی راه های درمان خانگی افتادگی و شل شدن پوست ، بپردازیم. همه دوست

در مورد کلستاز بارداری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال خارش پوست در بارداری را تجربه کرده اید؟ این کاملا طبیعی و شایع

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

میزان دقیق فشار خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد و معمولا هم یک عدد مشخص برای آن به دست می‌آید اما باید این نکته‌ی مهم را دانست که میزان فشار خون، ثابت نیست. فشار خون ممکن است به شدت در نوسان باشد و در فاصله‌ی بین دو بار تپش قلب به میزان زیادی تغییر کند. وضعیت قرار گرفتن بدن، میزان استرس، شرایط جسمانی، ضرب آهنگ تنفسی و نوع داروهای مصرفی فرد از جمله عواملی هستند که در بی‌ثباتی فشار خون، تأثیر دارند. از طرف دیگر، نوع تغذیه‌ی شما و اینکه چه موقع از شبانه روز فشار خون‌تان را اندازه بگیرید هم در کم و زیاد شدن مقدار فشار خون تأثیر دارد. فشار خون معمولاَ شب‌هنگام افت می‌کند و هنگام بیداری به مقدار قابل توجهی بالا می‌رود. براساس باور عامه‌ی مردم، فشار خون بالا خطرناک است و باید به آن توجه داشت چون خطر وقوع سکته‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فشار خون بالا، شایع‌تر است. با این همه باید توجه داشت که فشار خون پایین هم یک بیماری است و ممکن است به اندازه‌ی فشار خون بالا خطرناک باشد. پس باید به اندازه‌ی فشار خون بالا، در موردش بدانیم. چه بسا، فشار خون شما و یک فرد دیگر برابر باشد اما فشار خون شما پایین و مال او طبیعی باشد. دلیلش این است که فشار خون آن شخص، در حالت عادی و طبیعی، همین است. به اعتقاد پژوهشگران، بعید است که فشار خون به حالت مزمن درآید مگر این که یک سری عوامل مهم به ایجاد این حالت منجر شوند. با ما و این نوشته همراه شوید تا به اتفاق هم درباره‌ی فشار خون پایین و عوامل آن و نیز عوارض و تأثیراتی که روی بدن انسان دارد بدانیم.حتما بخوانید: غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند
دارو برا فشار خون پایین

فشار خون یعنی مقدار فشاری که خون در حین پمپاژ شدن توسط قلب، به جداره‌ی رگ‌ها وارد می‌کند. فشارخون معمولا بر مبنای دو عدد سنجیده می‌شود؛ فشار خون انقباضی که حداکثر فشار خون است و فشارخون انبساطی که حداقل میزان فشارخون است.

فشار خون انقباضی (Systolic): عدد اول یا همان عدد در سنجش میزان فشار خون است. این عدد در واقع مقدار فشاری است که قلب در زمان تپش و رساندن خون به اندام‌های بدن ایجاد می‌کند.

فشارخون انبساطی (Diastolic): فشار انبساطی، کم‌ترین مقدار فشار خون است و به مقدار فشار خون در هنگام استراحت قلب اشاره دارد.

در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ۱۲ روی ۸ گفته میشود. عدد ۱۲، فشار خون انقباضی و عدد ۸، فشار خون انبساطی است.

حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون‌تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، ۱۱۵ میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار ۱۱/۵) و فشار خون انبساطی‌تان ۵۰ میلی‌متر جیوه (یعنی عدد ۵) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از ۱۱۰ میلی‌متر جیوه به ۹۰ میلی‌متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می‌شود چون مغز دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

افت ناگهانی فشارخون اگر در اثر خونریزی شدید، عفونت‌های جدی یا واکنش‌های آلرژیک رخ بدهد بدون شک زندگی فرد را تهدید می‌کند. از طرف دیگر شیوه‌ی زندگی افراد هم بر میزان فشار خون تأثیر خواهد گذاشت. ورزشکاران و افرادی که به طور منظم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند معمولا فشار خون پایین‌تری دارند و افراد غیرسیگاری و آنهایی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و وزن طبیعی دارند معمولا فشارخون طبیعی دارند. فشار خون در برخی موارد نادر، نشانه است؛ در واقع، یکی از نشانه‌های اختلالات جدی که زندگی فرد را تهدید می‌کنند.

بارداری: سیستم گردش خون زنان در دوره‌ی بارداری به سرعت دچار انبساط می‌شود و رگ‌ها به اصطلاح «بزرگ‌تر» می‌شوند. بنابراین در دوره‌ی بارداری، شدت فشار خون به‌ طور قابل توجهی کم می‌شود. البته این یک امر طبیعی است و فشار خون بعد از پایان دوره‌ی بارداری به سطح قبلی خود یعنی زمان پیش از حاملگی برمی‌گردد.

مشکلات قلبی: چند نوع نارسایی قلبی به فشار خون پایین منجر می‌شود. افت شدید ضربان قلب (bradycardia)، مشکلات مربوط به دریچه‌ی قلب، حمله‌ی قلبی و نارسایی‌های ناشی از آن از جمله این نارسایی‌ها هستند. این عوامل ممکن است به فشار خون پایین منجر شوند چون جلوی گردش کافی خون در بدن را می‌گیرند.

مشکلات مربوط به غدد درون‌ریز: عوارض مربوط به غده‌ی تیروئید و به عنوان مثال بیماری پاراتیروئید، نارسایی غدد فوق کلیوی (بیماری ادیسون)، کاهش قند خون (hypoglycemia) و در برخی موارد بیماری دیابت ممکن است سرآغاز ابتلا به افت فشار خون باشد.

کم آبی بدن یا دهیدراته شدن (Dehydration): وقتی آب بدن‌تان کم می‌شود و بدن از آن که آب دریافت کند آب از دست دهد بدن شما دچار کم آبی شده است. کم آبی بدن حتی اگر از نوع خفیف باشد باعث ضعیف شدن بدن می‌شود و فرد دچار سرگیجه و خستگی می‌شود. تب، اسهال و استفراغ شدید، استفاده‌ی بیش‌ از حد از داروهای‌ ادرارآور و ورزش شدید هم ممکن است به کم آبی بدن منجر شود. عارضه‌ی موسوم به کم حجمی خون (شوک هیپوولمیک)، جدی است. در اینجا بدن به حدی آب از دست می دهد که ممکن است به مرگ فرد منجر شود. وقتی دچار کم آبی شدید می‌شویم حجم خون در رگ‌ها پایین می‌آید. کاهش حجم خون باعث افت ناگهانی فشارخون می‌شود در نتیجه اکسیژن به اندازه‌ی کافی به بافت‌ها نمی‌رسد. اگر شوک هیپوولمیک بلافاصله درمان نشود فرد دچار عارضه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت از دست خواهد رفت.

از دست دادن خون: اگر بدن بر اثر ایجاد یک جراحت عمیق یا بزرگ مقدار قابل توجهی خون از دست بدهد یا دچار خونریزی داخلی شود فشار خون به شدت پایین می‌آید.

گندخونی یا عفونت شدید (septicemia): اگر عفونت بدن وارد جریان خون شود گندخونی یا عفونت شدید اتفاق می‌افتد. این عارضه ممکن است زندگی فرد را تهدید کند چون روی فشار خونش تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.

واکنش‌های آلرژیک شدید (anaphylaxis): آنافلاکسی در واقع، پاسخ آلرژیک شدید به داروها و طیف وسیعی از مواد و داروهای حساسیت‌زا است. آنافلاکسی هم ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد. به طور معمول آنافلاکسی از مواد غذایی، داروها، سم حشرات و لاتکس (لاستیک خام) نشئت می‌گیرد. این شوک آلرژیک ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی در فرد شود . کهیر، خارش، تورم گلو و افت فشارخون از جمله علائم آنافلاکسی است.

کمبود مواد مغذی موجود در رژیم غذایی فرد: کمبود ویتامین B-12 و فولیک اسید از عواملی هستند که باعث می‌شوند بدن انسان نتواند به مقدار کافی گلبول قرمز تولید کند. این مسئله به کم خونی (anemia) منجر می‌شود و کم خونی، ذاتا فشار را پایین می‌آورد.

پزشکان افت ناگهانی فشارخون یا هیپوتانسیون را با توجه به یک سری علل و عوامل مرتبط به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند. برخی از انواع فشارخون پایین را با هم مرور می‌کنیم.

این افت فشار خون ناگهانی، هنگام تغییر وضعیت بدن شما بروز می‌کند، مثل وقتی که به شکل ناگهانی از حالت ایستاده به حالت نشسته تغییر وضعیت می‌دهید یا بلافاصله دراز می‌کشید. به طور معمول وقتی بدن در حالت ایستاده است نیروی جاذبه خون را به سوی قسمت‌های پایینی پا می‌کشاند. بدن برای جبران کمبود خون در قسمت‌های بالایی سعی می‌کند ضربان قلب را بالا ببرد تا مطمئن شود مغز به اندازه‌ی کافی خون دریافت می‌کند. این مکانیسم جبرانی در افراد دچار فشارخون وضعیتی با شکست مواجه می‌شود و فرد دچار افت ناگهانی فشارخون می‌شود در نتیجه سرگیجه، سبکی سر و تاری دید را تجربه می‌کند و حتی ممکن است غش کند. افت فشار وضعیتی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. از دست دادن آب بدن، دراز کشیدن‌های طولانی، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمازدگی شدید، واریس پیشرفته (که در آن رگ‌ها به شدت گشاد می‌شوند) و اختلالات عصبی خاص از جمله دلایل افت فشار خون هستند. از طرف دیگر مصرف تمام داروهایی که پیش‌تر درباره‌ی آنها صحبت کردیم ممکن است روی این نوع افت فشار اثر بگذارد. داروهایی که برای کنترل فشارخون بالا تجویز می‌شوند هم در این مورد مؤثرند. افت فشار وضعیتی، اختلالی است که در سالمندان دیده می‌شود و می‌توان گفت، تقریباَ ۲۰ درصد از افراد بالای سن ۶۵ سال آن را تجربه کرده‌اند. با این همه افت فشارخون وضعیتی در افراد جوان سالم هم بروز می‌کند. به خصوص وقتی به طور ناگهانی از روی صندلی بلند می‌شوند و می‌ایستند یا کسانی‌که مدت طولانی پاهایشان را روی هم می‌اندازند، یا وقتی که بعد از کار به مدت طولانی، چمباتمه می‌زنند.

افت فشارخون بعد از غذا، در واقع افت ناگهانی در فشارخون بعد از خوردن است و معمولاَ در بزرگسالان مسن‌تر بروز می‌کند. همان‌طور که گفته شد وقتی بدن در حالت ایستاده قرار دارد به دلیل وجود نیروی جاذبه، خون در پا جمع می‌شود. از طرف دیگر بعد از خوردن غذا باید مقدار زیادی خون به دستگاه گوارش بدن برسد. بدن برای رساندن خون به دستگاه گوارش، معمولاَ ضربان قلب را بالا می‌برد. از طرف دیگر توانایی رگ‌های خونی در انتقال خون محدود است به همین دلیل این مکانیسم در برخی افراد مختل می‌شود. به این ترتیب این افراد دچار سرگیجه و غش می‌شوند. افت فشار خون بعد از غذا شباهت بسیار زیادی به فشارخون بالا در افراد یا عملکرد دستگاه عصبی خودمختار دارد؛ به عنوان مثال در بیماری پارکینسون چنین است. کم کردن دوز داروهای فشار خون و پرهیز از پرخوری، وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات کمتر؛ علائم این اختلال را کاهش می‌دهند.

این اختلال باعث افت فشار خون بعد از ایستادن‌های طولانی می‌شود. سرگیجه، تهوع و غش کردن از جمله علائم و نشانه‌های این اختلال هستند. علت وقوع عارضه افت فشار عصبی، ایجاد اختلال در رابطه قلب و مغز است و در جوانان دیده می‌شود. همان‌طور که گفته شد بعد از ایستادن به دلیل جمع شدن خون در پاها، قلب می‌خواهد خون را به مغز برساند و سعی می‌کند جریان خون را به حالت عادی برگرداند. اما این مکانیسم در افراد مبتلا به اختلال فشار خون پایین عصبی به خوبی عمل نمی‌کند. در این افراد، اعصاب واسط بین قلب و مغز به درستی کار نمی‌کنند. در حالت طبیعی، اعصاب موجود در بطن چپ قلب باید به مغز پیام دهند که فشار خون پایین آمده است. بالعکس، آنها به مغز پیام می‌دهند که فشار خون افزایش یافته است. در نتیجه مغز ضربان قلب را کاهش می‌دهد و این کاهش به افت فشار خون منجر می‌شود. این عمل موجب جمع شدن مقدار بیشتری خون در پاها می‌شود در نتیجه خون کمتری به مغز می‌رسد. در این هنگام فرد دچار سرگیجه و سبکی سر شده و حتی ممکن است غش کند.

دیگر این اختلال، سندرم خجالتی‌هاست. این اختلال نادر در اثر آسیب دیدگی پیشرفته سیستم‌های عصبی خودکاری مثل فشار خون، ضربان قلب، تنفس و گوارش اتفاق می‌افتد. لرزش ماهیچه‌ها،کندی حرکت، ناهماهنگی اندام بدن و گفتار و نیز بی‌اختیاری از علائم شایع این نوع اختلال است اما مشخصه‌ی اصلی آن افت فشار وضعیتی حاد و فشار خون بالا هنگام دراز کشیدن است.

برگرفته از: mayoclinic

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

دارو برا فشار خون پایین

با سلام، لطفا اگر ممکنه عکس بالا را پاک بفرمایید چون حاوی بیکن گوشت خوک هست. عکس ظرف غذا رو میگم. با فرهنگ و عقاید ما جور نیست.

درود
عکس مدنظر شما حذف شد.

خب نباشه .مشکلش چیه؟تو جامعه هزار تا چیز هست که مناسب فرهنگ ایران نیست. آدم باید خودش مناعت طبع داشته باشه.متاسفم واستون که انسان رو بدون اختیار میدونین.اصلا شما از کجا فهمیدین ک گوشت خوکه؟ نکنه خودتون مصرف کردین؟

منم متأسفم واستون که خیلی راحت به دیگران حمله می کنید و قضاوتشون می کنید.

وقت شما بخیر
بله حق با شماست من ب شما حق میدم کاملا تند رفتم و معذرت میخوام امیدوارم منو ببخشین .

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو


معرفی کتاب گوگل چگونه کار می کند

پرتو درمانی چیست و چه عوارضی دارد؟

طرز تهیه فلافل؛ سس‌ها، نحوه سرو، نکات و ارزش غذایی

دیابت بی مزه؛ دلایل، نشانه‌ها، انواع و روش‌های درمان آن

خوشه های خشم؛ فریاد اعتراض کشاورزان فقیر آمریکایی

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

افرادی که دارای فشارخون پایین هستند نگران نباشند چرا که افت فشار خون قابل درمان و کنترل است اما اگر در درمان نشود باعث تضعیف قلب، علائم خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، خستگی مزمن و حتی غش می شود. در ادامه با انواع و دلایل فشار خون پایین و همچنین علائم فشار خون پایین آشنا شوید. خواندن این مطلب به همه توصیه می شود.

فشار خون (Blood pressure) یعنی مقدار فشاری که خون در حین پمپاژ شدن توسط قلب، به جداره رگ ها وارد می کند. فشارخون معمولا بر مبنای دو عدد سنجیده می شود؛ فشار خون انقباضی که حداکثر فشار خون است و فشارخون انبساطی که حداقل میزان فشارخون است.

فشار خون انقباضی (Systolic): عدد اول یا همان عدد در سنجش میزان فشار خون است. این عدد در واقع مقدار فشاری است که قلب در زمان تپش و رساندن خون به اندام های بدن ایجاد می کند.

فشارخون انبساطی (Diastolic): فشار انبساطی، کم ترین مقدار فشار خون است و به مقدار فشار خون در هنگام استراحت قلب اشاره دارد.

دارو برا فشار خون پایین

در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از 12 روی 8 میلی متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون 12 روی 8 گفته می شود. عدد 12، فشار خون انقباضی و عدد 8، فشار خون انبساطی است.

حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب 9 و 6 میلی متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، 115 میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار 11/5) و فشار خون انبساطی تان 5 میلی‌متر جیوه (یعنی عدد 5) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش 2 میلی متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از 11 میلی متر جیوه به 9 میلی متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می شود چون مغز دیگر نمی تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

پایین بودن فشار خون و یا کم فشاری خون را می توان با قرائت فشار کمتر از 9 میلی متر جیوه روی 6 میلی متر جیوه تعیین کرد. با این حال اکثر پزشکان فشار خون پایین را در صورتی به عنوان یک مشکل توصیف می کنند که فرد علائم فشار خون پایین را داشته باشد.

اگر این علائم وجود نداشته باشد، فشار خون پایین موجب نگرانی نیست. با این حال زمانی که کم فشاری خون این علائم را بوجود آورد، می تواند نشانه این باشد که خون کافی به اندام ها نمی رسد.

پایین آمدن فشار خون می توانید به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

اگر افت فشار خون شما، به علت بیماری قلبی باشد، ممکن است با احساس درد در قفسه سینه و یا حتی حمله قلبی مشخص شود.

برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین هیچ علامتی ندارند. در این افراد، فشار خون پایین به طور کلی خطرناک یا باعث نگرانی نیست. با این حال حتی نشان دادن یک یا دو نشانه از نشانه های زیر می تواند بروز یک مشکل را نشان دهد. فشار خون پایین می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

فشار خون پایین یا افت فشار خون یک کاهش ناگهانی جریان خون به اندام های بدن است که باعث بروز علائم شوک می شود.

پایین بودن فشار خون ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک عارضه جدی پزشکی است که ناشی از کاهش جریان خون در سراسر بدن می شود. این امر می تواند به اعضای بدن، در سطح سلولی آسیب برساند.

علائم شوک عبارتند از:

فردی که علائم شوک را تجربه می کند نیازمند مراقبت فوری پزشکی است.

داشتن فشار خون پایین در دوران بارداری بسیار شایع است. اغلب اوقات فشار خون پایین مشکلات عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از تولد نوزاد سطح فشار خون به حد نرمال می رسد. در برخی موارد، فشار خون پایین می تواند برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد.

به طور کلی شما برای فشار خون پایین در دوران بارداری نیازی به درمان ندارید. پزشکان معمولا دارو را برای زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی داشته باشند یا عوارض احتمالی وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون شما در طول سه ماهه سوم افزایش یابد.

در ادامه نکات کاربردی برای پیشگیری از افت فشار خون را بشناسید:

در زمانی که دچار افت فشار خون شدید، می توانید از این موارد برای بالابردن فشار خون استفاده کنید:

در زمانی که متوجه شدید فشار خون شما پایین آمده، به هیچ وجه از این مواد غذایی مصرف نکنید:

وقتی فشار خون پایین بیاید جریان خون به اندازه کافی به قلب، مغز و اندام های حیاتی بدن ارسال نمی شود. اما نباید نگران باشد زیرا با رعایت چند نکته می تواند فشار خون خود را کنترل کنید.

چند نکته مهم برای کنترل فشار خون عبارتند از:

تجربه کردن هر یک از علائم پایین بودن فشار خون ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می کند باید به دنبال مراقبتهای فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.

سخن پایانی

بر خلاف فشارخون بالا که با بسیاری از مشکلات بالقوه بهداشتی همراه است، پایین بودن فشار خون اغلب به عنوان شاخص خوب سلامتی در نظر گرفته می شود.

آیا مطلب ” همه چیز درباره فشار خون پایین یا افت فشار خون ” برای شما مفید بود ؟

متخصصین ما در کلینیک پوست و مو رنسانس با انجام تزریق چربی زیبایی را به چهره شما بازمی گردانند و []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *