دارو برای طبخال

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود

 تبخال‌ها به‌خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کنند. تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال‌ها به واسطه نوع یک ایجاد می‌شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می‌شود و تبخالی که ایجاد می‌شود تا یک هفته روی پوست می‌ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌های عصبی پنهان می‌شود، بنابراین هیچ‌وقت به‌طور کامل درمان نمی‌شود.چه کسانی مستعد تبخال هستند؟بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که اغلب به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می‌کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای از افراد بدشانس دچار تبخال می‌شوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، 6ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال می‌شود.چه چیزی باعث تحریک تبخال می‌شود!ویروس نوع یک تبخال زمان خود را در حالت غیرفعال به‌سر برده و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود این ویروس از حالت مخفی بودن بیرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال می‌شوند اما برخی دیگر با تجربه هر بار استرس تبخال می‌زنند.ویروس تبخال چگونه منتشر می‌شود؟ویروس تبخال از طریق مایعات بدن منتشر می‌شود. در حقیقت ویروس تبخال اغلب روی لب‌های فردی که دچار عفونت شده، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد.بنابراین یکی دیگر از راه‌های اصلی انتقال و انتشار آن از راه بوسیدن است. از آنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق هم می‌تواند زندگی کند، استفاده مشترک از ابزارها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌های مشترک برای نوشیدن هم می‌تواند باعث انتشار ویروس آن شود.درمان تبخال با طب سنتیبا سیر و پیاز ضدعفونی کنیدخوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه نیز به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است. 

دارو برای طبخال

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر و پیاز به‌صورت موضعی برای بهبود تبخال موثر است

 روغن اسطوخودوساسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود. 

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد آن را درمان می کند

 

 شیر سرد

شیر دارای ماده ای به لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم ها تشکیل شده اند، از این مرهم استفاده کنید.

 

شیر، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند

  مصرف لبنیاتبرای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

 

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد

  گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

 

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای بازسازی تبخال مناسب است

  سکنجبین و خاکشیر بنوشیدشربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌کننده باشد.

 

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است

   شیرین بیان

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

 

ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد

 

 عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دوقطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود

 

  یخ

عملکرد یخ به این شکل است که محیطی ناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

یخ، دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد

  

دارو برای طبخال

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

مجله سیب سبز

نمناک

آوای سلامت

 

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

​​ 

 

تبخال

تبخال نوعی عفونت ویروسی است که در نواحی مخاطی، تناسلی، پوستی و سیستم عصبی بدن ایجاد می‌شود. عامل ایجاد تبخال، ویروس هرپس دارد که در دو نوع HSV1 (تبخال لب و دهان ،مخاط) و HSV2(تبخال تناسلی) دسته‌بندی می‌شود. ویروس هرپس ممکن است تا ماه‌ها و سال‌ها در بدن نهان بماند ولی در هنگام ظهور نشانه‌‎ها، فرد معمولا در روز دوم  یا سوم متوجه تبخال می‌شود. مدت زمان ماندگاری علائم آشکار تبخال حدود 2 تا 12 روز است و معمولا بعد از رفع تبخال، اثر بلندمدتی بر روی پوست بر جای نمی‌ماند.

فردی که دچار تبخال می‌شود، معمولا در دفعات بعدی شکل ضعیف شده‌ای از علائم را تجربه خواهدکرد و درصورت استفاده از روش‌های درمان مناسب، می‌تواند دفعات و شدت تبخال‌ها کاهش یابد. خوب است بدانید رایج‌ترین نوع تبخال، تبخال لب و تبخال تناسلی است.

دارو برای طبخال

شکل انتقال

نحوه‌ انتقال تبخال از طریق تماس مستقیم فرد آلوده با سایر افراد است. بوسیدن، استفاده از وسایل شخصی، آرایشی و وسایل غذاخوری مشترک از ‌شایع‌ترین دلایل انتقال تبخال است. در مورد تبخال تناسلی هم، نحوه انتقال از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروسHSV2  است.

خوب است بدانید کودکان در صورتی که با یک فرد آلوده به ویروس در تماس مستقیم قرار بگیرند، به راحتی آلوده می‌شوند و ویروس HSV تا سال‌ها در بدن آن‌‎ها  باقی خواهد ماند.

از آن‌جایی که ویروس تبخال به شکل نهان در بدن افراد می‌ماند، ممکن است افراد بدون اینکه نشانه‌های ظاهری تبخال را داشته باشند، حامل ویروس باشند و آن‌را به دیگران منتقل کنند.

علائم

نشانه‌های اولیه تبخال شامل احساس سوزش، خارش، گزگز، درد، تاول، ضعف بدنی و در مواقعی بزرگ شدن غدد لنفاوی است. از علائم  دیگری که مشخصاً مربوط به تبخال تناسلی است، می‌توان به سوزش هنگام ادرار و احتباس ادرار هم اشاره کرد.

نکته‌ قابل توجه در مورد ویروس تبخال این است که این ویروس ممکن است نواحی اطراف چشم و خود ساختار چشم را هدف قرار دهد. در تبخال چشمی، نشانه‌هایی مانند درد در چشمان، ترشح و احساس وجود شی خارجی در چشم، از علائم رایج تبخال هستند. در صورت بروز این علائم حتما باید به چشم پزشک مراجعه شود.

 

 

عوامل زمینه ساز

از دلایلی که به عنوان عوامل زمینه ساز در بروز بیماری تبخال از آن‌ها یاد می‌شود، می‌توان به تابش مستقیم نور خورشید، تب، استرس، قرارگرفتن در معرض لیزر و قاعدگی در خانم‌ها اشاره کرد. ویروس تبخال توسط عوامل فوق ممکن است از حالت پنهان در سیستم عصبی خارج شده و علائم ظاهری بر روی لب، مخاط و نواحی تناسلی ایجاد کند.

نحوه تشخیص

این ویروس معمولا توسط پزشکان و با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. معمولا پزشکان با مشاهده نشانه‌ها و سوالاتی در مورد علائم بالینی ویروس، تبخال را تشخیص می‌دهند. البته در مورد ویروس HSV2 که مربوط به تبخال تناسلی است، ممکن است برای تشخیص ویروس نیاز به آزمایش باشد.

 

درمان تبخال

بهترین راه درمان تبخال در گام اول، جلوگیری از آلوده شدن به ویروس است. از آن‌جایی که تبخال می‌تواند در سیستم عصبی بدن به شکل نهان بماند، اگر کسی به این ویروس مبتلا شود، فارغ از علائم دوره‌ای، معمولا تا مدت بسیار زیادی (حتی تا آخر عمر) ویروس با او باقی می‌ماند. رعایت بهداشت ، مراقبت از وسائل شخصی و عدم ارتباط مستقیم پوست یا مخاط با فرد آلوده بهترین راه جلوگیری از ابتلا به تبخال است.

 احتمالا در مورد درمان خانگی تبخال لب  و انواع دیگر آن اطلاعاتی داشته باشید. خوب است بدانید از لحاظ علمی، درمان‌هایی مانند پماد و قاشق یخ تاثیری در بهبود علائم و درمان تبخال ندارد. تنها راهی که برای کنترل و درمان تبخال وجود دارد استفاده از قرص است. قرص‌های ضدتبخال علاوه بر کاهش احتمال انتقال ویروس، تعداد دفعات و شدت بروز تبخال‌ها را کاهش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بشتر، ویدئو زیر را مشاهده کنید.

​​

​​​

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *