داروی گیاهی ضد تشنج

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

%PDF-1.5
3 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOˎ+8%pH{6ajۈT$XklKC`
BXz|.q!?vCvl&gt4F֏A ^(t-(N. JM
_kplmAola/@ 5.H’wF
endstream
endobj
5 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 6 R&gt&gt
endobj
6 obj
&gt
stream
xmO
+樇$}JU&gtk6Vo2찳1w( Do(rt.9ZlDKR9pDxkJᶤ ^

                                                          تشنج (seizures) و درمان گیاهی آن

تشنج چیست؟

تشنج نمود ظاهری یک فعالیت نابه جا در مغز است. براساس آن­که این فعالیت نا به جا در کدام قسمت مغز ایجاد شده و تظاهر بیرونی آن به چه شکل باشد؛ تشنج­ها به انواع مختلف دسته­بندی می­شوند.

داروی گیاهی ضد تشنج

به اجمال می­توان گفت: تشنج­های جزیی یا موضعی در مواردی است که فرد بی­هوش نمی­شود. و امّا اگر فرد بی­هوش گردد، تشنج او از نوع عمومی خبزالیزه است.

در انواع مختلف تشنج موضعی، ممکن است فقط یک قسمت از بدن دچار حرکت­های بی­اختیار گردد، یا احساس خاصی را به شکل سوزن شدن یا سیخ شدن موها در قسمتی از بدن داشته باشد و یا ادعا کند صدایی را که وجود ندارد، شنیده است یا بوی خاصی را احساس کند و ، که این حملات بسیار کوتاه در حد کمتر­ از یک تا دو دقیقه است.

گاهی افراد به اشتباه تشنج موضعی را حالت روانی تلقی می­کنند و حال آن که در این نوع تشنج، فرد برای مدت کوتاهی ارتباط هوشیارانه خود را با محیط از دست می­دهد. به عبارت دیگر به خوبی متوجه اطراف خود نیست و در آن مدت ممکن است کارهای تکراری مثل پلک زدن مکرر، مالیدن دست­ها به هم، قدم زدن، چرخیدن و را داشته باشد که پس از پایان تشنج، اصلاً آن­ها را به یاد نمی­آورد. این تشنج معمولاً از نقطه­ای خاص در مغز منشأ می­گیرد و درمان نشدن آن می­تواند به اختلال حافظه منجر شود.

تشنج دیگری از جمله تشنج­های عمومی وجود دارد که به آن آبسانس به معنای نیاب گفته می­شود. این تشنج معمولاً از سنین کودکی تا نوجوانی شروع می­شود و بسیار کوتاه مدت در حد 1 تا 2 ثانیه ولی با تکرار زیاد است. کودک برای مدت بسیار کوتاهی هوشیاری خود را از دست می­دهد، ولی به زمین نمی­خورد و فقط حالت مات­زدگی پیدا می­کند. این تشنج خوش خیم است و معمولاً عوارض مغزی ندارد، ولی چون می­تواند بارها تکرار شود، ممکن است منجر به افت تحصیلی گردد. آموزگاران از جمله کسانی هستند که متوجه این اختلال در دانش­آموز خود می­شوند، زیرا وی کلماتی را در دیکته جا می­اندازد و یا هنگام صحبت کردن دچار مات زدگی یا مکث می­شود.

به تشنجی که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند و با سقوط، بی­هوشی، کبود شدن، خرخر کردن، سفت شدن عضلات و سپس حرکات منظم در بدن و سر و گردن خود را نشان می­دهد، گراندمال می­گویند. این تشنج بر خلاف شکل ظاهری آن که شدید است و اطرافیان را ناراحت می­کند، معمولاً به خوبی با دارو کنترل می­شود.

درمان گیاهی تشنج

مصرف دمكرده و تنطور و اسانس گشنیز براى تشنج و خستگى اعصاب مفید و مؤثر است.

طریقه ی مصرف دمكرده گشنیز بدین گونه است كه باید یگ قاشق قهوه خورى از تخم گشنیز را در یك فنجان آب داغ ده دقیقه دم كنند و بعد از هر غذا آن را بنوشند.

گشنیز را شرکت دارویی زردبند به صورت افشره تولید کرده و میتوان آن را به صورت 3 تا 5 قطره در یک لیوان آب مصرف کرد این افشره در داروخانه های کشور قابل دسترسی است.

اسانس یا همان افشره گشنیز را به مقدار یك تا سه قطره روى یك حبه قند ریخته و سه یا چهار بار در روز از صرف غذا مصرف مى كنند.

شبدر ضد تشنج است؛ وقتى تشنجات عضلانى و یا عصبى در بدن ظاهر گردید باید از شبدر كمك گرفت.

جوشانده برگ و گل سیب زمینى به مقدار سى گرم در یك لیتر آب براى اشخاصى كه دچار تشنج و حمله عصبى شده اند مفید است.

نعناع سبز در رفع دل بهم خوردگیهاى تشنجى و تشنجات عصبى مفید است.

نعنا فلفلی ضد تشنج است. مقدار مصرف آن ده تا بیست و پنج گرم در یك لیتر آب جوش است.

شاه پسند طبى ضد تشنج است. دمكرده آن، سى تا چهل گرم در یك لیتر آب است كه باید ده دقیقه جوشانده شود.

زیرفون ضد تشنج است. جوشانده‌اش به مقدار ده گرم در یك لیتر آب تهیه مى شود. دم كرده گل زیرفون به مقدار پانزده تا سى گرم در یك لیتر آب هم ضد تشنج اعصاب است.

همچنین دم كرده یا جوشانده این گیاهان براى رفع تشنج مصرف مى شود:

داروی گیاهی ضد تشنج

سنبل ختائى – سرخ ولیك – زعفران – بابونه – آویشن – آویشن كوهى – انقوزه – انیسون – اسطوخدوس – مریم گلى – فرنجمشگ (براى تشنج معرق) – میوه گلپز.

مطالب مرتبط :گیاهان دارویی و درمان نازاییبیماری های ریوی و درمان گیاهی آندرمان گیاهی آسم و سرفه و برونشیتضعف قوای شهوانی (قوه باء) و درمان گیاهی آنلاغری و درمان آندیابت (بیمارى قند) و درمان گیاهی آنچاقى و درمان گیاهی آنتصفیه خون با گیاهان داروییبیماریهاى كبد و درمان گیاهی آنحساسیت (هیستامین) و درمان گیاهای آنكك و مك و درمان گیاهی آنمیخچه و زگیل و درمان گیاهی آنسیاتیك و درمان گیاهی آنتهوع و دل بهم خوردگى(استفراغ) و درمان گیاهی آنبهداشت زنان و درمان گیاهی مشکلات زنانههمورئید (بواسیر) و درمان گیاهی آنبیماریهاى قلبى و درمان گیاهی آنهموفیلى (عدم انعقاد خون) و درمان گیاهی آناسپری ضد آفت آویشن زردبندعفونتهاى داخلى و درمان گیاهی آناسهال و اسهال خونى و درمان گیاهی آناشتها و كم اشتهایى و درمان گیاهی آنآنژین – گلو درد و درمان گیاهی آندل درد و درمان گیاهی آنتشنج (seizures) و درمان گیاهی آننفخ و درمان گیاهی آنرماتیسم و درمان گیاهی آنكمر درد علت ها و درمان گیاهی آنسردرد و میگرن و درمان گیاهی آنکم خونی و درمان گیاهی آنفشار خون و درمان گیاهی آندرمان گیاهی بیماری های کلیهدرمان گیاهی تنگى نفسبی خوابی و درمان گیاهی آندرمان گیاهی گریپ – زكام – آنفلوانزاتب و درمان گیاهی آندرمان گیاهی بیماری های عصبیدرمان گیاهی ناراحتیهاى مجارى ادراردرمان گیاهی آسمدرمان گیاهی اگزما ،خارش پوست و حساسیت (آلرژی)درمان گیاهی یبوستدرمان گیاهی پسوریازیسعوامل ریزش مو و درمان آن

مطالب مرتبط :

گاز گرفتن گونه ، فشردن محکم دندان ها بر روی قسمت داخلی گونه است. اغلب اوقات هنگام خواب اتفاق می افتد و این گاز گرفتن فراتر از یک عادت بد است. گاز گرفتن گونه می‌ تواند نشانه استرس یا اضطراب بیش از حد باشد. زمانی که جویدن و یا گاز گرفتن در یک دوره طولانی انجام می‌ شود، باعث آسیب به دهان و منجر به زخم و جراحت می ‌شود. این عمل تکرار شونده ممکن است نشانه ‌ای از اضطراب باشد که به عنوان رفتار

شما ممکن است درباره بتاکاروتن، لیکوپن، زاکسانتیین، لوتئین و کانتاگزانتین، مطالبی را شنیده باشید، اما آیا درباره استاگزانتین هم چیزی شنیده اید؟ استاگزانتین به عنوان یکی از قوی ترین کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها در طبیعت است که از جنبه های بسیاری برای سلامت مفید است، از کاهش چین و چروک گرفته تا بهبود و افزایش سرعت کارهای روزمره شما. این رنگدانه قدرتمند به انواع خاصی از غذاهای دریایی، رنگ قرمز_ نارنجی می دهد و سلامت بینایی وسلامت مغز و قلب را ارتقاء می بخشد

طب فشاری نوعی روش درمانی جایگزین است که از روش چین باستان پیروی می کند. هدف آن، کاهش بیماری های مختلف با تلاش بر اصلاح و بهبود گردش خون و نیروی زندگی در بدن انسان می باشد. در این مقاله از بخش پزشکی و زنان و زایمان دکتر سلام، به بررسی طب فشاری می پردازیم. این روش، مشکلات باروری در زنان و مردان را بهبود می بخشد. ناباروری امروزه به دلیل شیوه زندگی ناسالم و استرس زا افزایش یافته است. اگر چه مداخلات پزشکی مختلف

چشمان به هم چسبیده یا پر آب، یک وضعیت عادی در کودکان است که در ۲۰ درصد از همه کودکان مشاهده می ‌شود. خوشبختانه این وضعیت بدون ‌ضرر است و به خودی خود برطرف می ‌شود. این به شما بستگی دارد که از تمیزی و سالم بودن چشمان کودک خود مطمئن باشید. با این حال، در برخی موارد، علائم مربوط به چشم ‌های پرآب ممکن است نشان دهنده عوارض جدی باشند که باید توسط پزشک متخصص اطفال مورد بررسی قرار بگیرد. این مقاله از بخش

ترک شکم پس از زایمان در میان زنان رایج است. شما ممکن است ترک های عمیقی که در مناطق مستعد تجمع چربی مثل پستان، باسن، بازوها، شکم و ران به وجود می آیند، داشته باشید. آن ‌ها ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی یا از دست دادن ناگهانی چربی در این مناطق به وجود بیایند. در این مقاله از بخش پوست و مو و زنان و زایمان دکتر سلام، به شما می‌گوییم که چگونه می ‌توانید از طریق درمان ‌های خانگی و درمان‌ های

داروی گیاهی ضد تشنج

آیا می دانید تشخیص کوررنگی به چه صورتی انجام می شود؟ با انواع کوررنگی آشنایی دارید؟ افرادی که به بیماری کوررنگی دچار هستند نمی توانند رنگ های قرمز،

در مورد خیریه کودکان فرشته اند چیزی شنیده اید؟ آیا دوست دارید به جمع این خیریه بپیوندید و در کارهای آنها شریک شوید؟ این خیریه در مراسم های

تخمک گذاری یعنی زمانی که در سیکل ماهانه، بدن تخم یا تخمکی را از تخمدان ها آزاد می کند. این تخمک از طریق لوله فالوپ راه خود را

در مورد عفونت مجاری ادراری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا میتوان این بیماری را با راهکارهای خانگی و روش های گیاهی درمان کرد؟ دستگاه ادرار شما از چندین بخش

گاز گرفتن گونه ، فشردن محکم دندان ها بر روی قسمت داخلی گونه است. اغلب اوقات هنگام خواب اتفاق می افتد و این گاز گرفتن فراتر از یک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

داروی گیاهی ضد تشنج

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .


 

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *