داروی گیاهی جهت درمان اسهال خونی

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

اِسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این حالت می‌تواند چند روز به طول بیانجامد و موجب کم آبی بدن می‌شود که در پی از دست دادن مایعات رخ می‌دهد.

 

نشانه‌های کم آبی معمولاً با از بین رفتن کشش طبیعی پوست و تغییر در شخصیت آغاز می‌شود. این وضعیت می‌تواند پیشروی کند و در حالات حادتر منجر به کاهش ادرار، رنگ‌پریدگی، ضربان سریع قلب، و کاهش در پاسخگویی شود. ولی مدفوع روان اما بدون آب در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند می‌تواند طبیعی باشد.

 

عمده‌ترین دلیل اسهال عفونت روده‌ها است که ممکن است در پی این شرایط به وجود بیاید: ویروس، باکتری، انگل یا وضعیتی که به عنوان اسهال و استفراغ شناخته می‌شود. این آلودگی‌ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می‌شوند که آلوده به مدفوع شده‌اند یا مستقیماً از فردی منتقل می‌شوند که به این بیماری آلوده شده است. این بیماری را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد: اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت، و اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد، به عنوان اسهال پایدار شناخته می‌شود

 

داروهای گیاهی برای درمان اسهال

 بومادران برای درمان اسهال و دل‌درد بسیار موثر است

 

بومادرانبومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. ازجمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی است. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای – معده‌ای ازجمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است. بومادران سالیان دراز در طب عوام به‌عنوان بندآورنده خونریزی ازجمله هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شود. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین می‌دانند که باعث کاهش زمان انعقاد می‌شود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد می‌گردد. اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به‌عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به‌عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

احتیاط:بهتر است در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

طریقه و مقدار مصرف:مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 1 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌شود. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد. 

نمک برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده می شود

 

 نمکنمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظسطح pH  دستگاه گوارش کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده.سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنیددر فواصل زمانیکوتاه در طول روز بنوشید.

  دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است

 

دارچیندارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود.طریقه و مقدار مصرف:روزانه می‌توان 4-2 گرم از پودر دارچین استفاده کرد. استفاده از اسانس آن، روزانه بین 2/-5 / گرم بلامانع است. دارچین به‌صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف می‌شود.دم‌کرده: به 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و 2 دقیقه به حال خود می‌گذاریم. بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف‌شده را میل می‌کنیم. دم‌کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط:استفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود.

موارد منع مصرف:در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.

زنجبیل به دلیل خاصیت ضد باکتری،برای درمان اسهال و استفراغ مفید است

 

زنجبیلزنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد.  اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده  به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن  جرعه ای عسل  به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید  حالتان بهتر است.   شما همچنین می توانید  زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید  یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.

توجه: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

انقوزه با باکتری ها مبارزه می کند و در نتیجه  علائم اسهال و استفراغ  را کاهش میدهد

 

انقوزهسرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس ها و باکتری ها  مبارزه کرده و در نتیجه  علائم اسهال و استفراغ  را کاهش میدهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می شود یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به  یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید.دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی  انقوزه به ادویه کاری و مواد غذاییروزانه اضافه کنید.    

ریحان می تواند معده را قوی تر کند و از اسهال و استفراغ جلوگیری کند

 

 ریحانریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم  است  همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و  از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.

مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل  ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.همچنین می توانید  ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.

همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

 منابع:

wikipedia.orgtebyan.netpersianteb.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

آکاایران,روزه,اخبار,خانواده,فال,سرگرمی,آشپزی,شیرنی پزی

186

بررسی بیماری اسهال و اسهال خونی و درمان گیاهی آن و

                           اسهال و اسهال خونى و درمان گیاهی آن

 

اسهال یا شكم روش،  بیماری است كه فضولات معده، پى در پى و به شكل مایع دفع مى شود. اسهال اغلب در اثر خوردن غذاى فاسد یا آشامیدن آب آلوده و مصرف سبزیجات نشسته و آغشته به میكرب بوجود مى آید.

اسهال خونى، بیمارى واگیر دارى است كه بوسیله میكرب یا انگل مخصوص تولید مى شود و توسط مگس یا حشرات آلوده به میكرب منتقل مى گردد.

براى قطع اسهال، چند روزى صبحها مقدار یك فنجان چاى پر رنگ مایه دار میل كنند و اگر میل به آب دارند آب جوشیده را قبلا تهیه و در ظرفى آماده داشته باشند. در مواقع تشنگى از آب جوشیده استفاده نمایند و اگر عرق نعناع

بجاى آب میل كنند بهتر است.

غذاهاى شخص مبتلا به مرض اسهال باید آش انار – آش سماق – حریرهء بادام – كته ماش – كته با ماست – نان نعناع تازه – تخم مرغ آب پز سفت با نعناع و امثال اینها باشد. در اسهال خونى فقط باید ماست خالص بدون نمك میل شود.

درمان اسهال:

بهترین دارو براى اسهال اینست كه، جو را سه روز در آب خیس كرده و این مایع را بنوشید.

براى درمان اسهال خونى با ازگیل، باید یك كیلو ازگیل را با هشتصد گرم شكر و یك لیتر آب در ظرفى بریز ید و آن ظرف را مدت سه ربع ساعت روى آتش بگذارید تا بجوشد. بعد آن را در چهار شیشه بكنید و در آن را محكم ببندید و هر روز صبح ناشتا محتوى یكى از آن شیشه‌ها را بخورید و تا ظهر هیچ غذاى دیگرى صرف ننمائید.

برنج چه پوست كنده و چه پوست نكنده باشد، وقتى در آب زیادى پخته شود داراى خاصیت قابض مى شود. به همین علت است كه آب ( شوربا ) را كه آب برنج پخته است در مورد اسهال تجویز مى كنند و در این مورد باید بیست تا

بیست و پنج گرم برنج را در یك لیتر و یا مقدار بیشترى آب جوشانید و صاف كردو هر وقت میل پیدا شد آن را مصرف كرد.

آب برنج كه به این ترتیب تهیه و مصرف گردد نه موجب پیوست و نه لینت بى اندازه مى شود، بلكه مزاج را معتدل و منظم مى كند.

براى درمان اسهال – بیست تا پنچاه گرم گل و ساقه و برگ ریحان را در یك لیتر آب جوش مدت دوازده دقیقه د م كنید و بعد آن را صاف كرده و با عسل و یا شكر شیرین كنید و یك فنجان از آن را بعد از هر غذا مصرف كنید.

براى درمان اسهال خونى – پانزده تا سى گرم برگ درختچه ی زرشك را كه خشك شده باشد در نیم لیتر آب سرد بریزید و روى آتش بگذارید تا به جوش آید و یك دقیقه بجوشد. بعد آن را صاف كنید و با عسل شیرین سازید و هر روز سه فنجان از آن را بین غذا مصرف كنید.

اگر زغال اخته ی فرنگى خوب رسیده و تازه باشد و خورده شود اسهال را به كلى معالجه مى كند و تنها میوه ایست كه مى توانید در مورد اسهال هر قدر میل داشتید بخورید.

جوشانده ی غلیظ زغال اخته ی فرنگى تازه یا خشك آن به مقدار یك مشت در نیم لیتر آب كه كمى شكر به آن اضافه شود در اسهالهاى شدید مفید است و آثار شفا بخشى دارد. این خوشانده را باید چهار تا شش فنجان در هر روز مصرف

كرد و در موارد یكه مرض شدید است باید هر دو ساعت یك فنجان از آن رامصرف نمود.

جوشانده پوست خارجى میوه درخت گردو، به مقدار پنجاه تا شصت گرم، در یك لیتر آب به صورت محلول شست و شو براى شكم روش و اسهال خونى استفاده مى شود.

براى رفع شكم روش و اسهال، یك مشت پوست پیاز را با دقت بشوئید و آن را در آب مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس شیره ی آن را با فشار در آورید و مایعى كه بدین ترتیب بدست آمد با شكر شیرین كنید و هر روز سه یا چهار بار آن

را بخورید.

پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوى در دفغ اسهال مفید است.

دمكرده گل مریم نخودى براى رفع اسهال مفید است. در این مورد یك قاشق دسر خورى مریم نخودى خشك را در یك لیوان آب جوش مىریزند و روزى چهار فنجان از آن مى نوشند.

گیلاس دارى خاصیت ضد عفونى علیه تخمیر روده‌هاست و در اسهال ساده و اسهال خونى مفید واقع مى شود،

یك قاشق جاى خورى گل خشك نیلوفر آبى را در یك فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دم كرده و روزانه دو تا سه فنجان میل كنید تا اسهال خونى درمان شود.

به را اگر قطعه قطعه كنند و در آب بجوشانند، جوشانده اى مقوى بدست مى آید كه در عین حال قابض است و در مواردى كه عمل هضم به زحمت صورت مى گیرد و اسهال هاى سبكى در اثر بى حالى و تنبلى روده‌ها پیدا مى شود مصرف مى گردد.

جوشانده ی برگهاى اسفناج در شستشوى امعاء و احشاء در موقع شكم روش و اسهال اثر مهمى دارد.

مصرف سوسنمبر براى اسهال مفید است. مقدار مصرف آن ده تا بیست و پنج گرم در یك لیتر آب جوش است.

براى رفع اسهال، خلال نارنج، پوست پسته و چاى سبز، از هر كدام پنج گرم بجوشانید و صاف كنید و با نبات آن را شیربن نموده میل كنید.

نعناع خشك را اگر با چاى سفید به مقدار مساوى دم كرده مثل چاى میل نمائید در درمان اسهال موثر است.

تخم مرغ را بپزید و بجاى نمك روى آن مقدارى نعناع خشك سائیده شده بپاشید و میل نمایید تا اسهال را بر طرف كند.

هویج مثل تمام سبزیها و از همه ی آنها اعمال روده‌ها را منظم مى كند، مصرف آن در اسهال مفید است.

تخم بزرگ براى رفع اسهال نافع است. در این مورد، یك قاشق سوپ خورى بزرگ را در یك لیوان آب خیسانیده به بیمار می دهند.

سماق قابض و براى اسهال مزمن مفید است. اگر با تخم گشنیز خورده شود اسهال را درمان مى كند.

زردآلوى تازه دارویى علیه اسهال است.

آب لیمو به مقدار زیاد ” باسیل ” هاى اسهال خونى را نابود مى كند.

دمكرده ریشه گل ختمى به مقدار سى گرم در یك لیتر آب، براى اسهال خونى مفید است.

دارچین براى رفع اسهال مصرف مى شود.

دمكرده برگ خشك درخت انگور به مقدار بیست و پنج گرم در یك لیتر آب در مورد اسهال مصرف مى شود.

هسته‌ها انگور را اگر بكوبند و با عسل مخلوط كنند و به كسانى كه دچار اسهال شده اند بخورانند بیمارى آنها را معالجه مى كند.

رازیانه براى درمان اسهال به كار مى رود.

جوشانده برگ و گل سیب زمینى به مقدار سى گرم در یك لیتر آب براى اشخاصى كه مبتلا به اسهال هستند مفید است.

ماست را اگر در كیسه اى بریزید كه ترشابه آن خارج شود و آن را میل كنید هم دواست و هم غذا. ماست خالص بدون ترشابه براى همه نوع اسهال مفید است.

پرتقال با نان كامل و مرباى به، ضد اسهال است.

مصرف باقلا به كسانى كه از اسهال خونى در زحمتند توصیه شده است.

در مورد اسهال خونى، عسل معجزه مى كند.

لیمو، اسهال و اسهال خونى را بر طرف مى كند.

براى معالجه اسهال خونى با انگور باید هر نیم ساعت به نیم ساعت یك لیوان آب انگور نوشید و شبها ده تا دوازده ساعت چیزى نخورد تا شكم كاملا استراحت كند و روزها شكم را حمام آفتاب داد یا كمپرس گرم روى آن گذاشت. بدین

ترتیب با پیروى از رژیم انگور خواهیم توانست بدون استعمال و مصرف داروهاى شیمیایى كه عكس العمل مضرى در بدن دارند فقط با انگور، اسهال هاى خونى را معالجه كنیم.

جوشانده برگهاى تازه و جوان بوته توت فرنگى به مقدار یك مشت در نیم لیتر علیه اسهال مصرف مى شود.

یك قاشق شربت خورى اسفرزه و كمى نبات در یك استكان آب جوش بریزید و میل كنید، فورى اسهال خونى را بر طرف مى كند.

احتیاط – ترنجبین براى اسهال خونى مضر است.

 

 


کاربری یا  *


رمز عبور  *


ورود

تعداد زیادی گیاه و داروی گیاهی وجود دارد که میتواند برای درمان اسهال استفاده شود. گیاهانی که بسیار موثر هستند معمولا حاوی یک یا چند ماده طبیعی هستند که در داروهای بیماری مقابل نیز یافت می‌شوند.

1-تانن ها علت گسی و طعم تلخ بسیاری از گیاهان هستند.داروی قابض موجب کاهش التهاب روده میشود. آنها به لایه پروتئین غشاهای مخاطی متصل شده و باعث ضخیم شدن آنها میشود.این امر جذب مواد سمی و نیز تولید ترشحات را کاهش میدهد.

2-پکتین عنصر اصلی ضد اسهال متداول کائوپکتیت است.پکتین یک فیبر محلول است که توده ای به مدفوع اضافه کرده و بیماری روده را تسکین میدهد.

3-موکلیاژ(لعاب گیاهی) نیز درد روده را تسکین داده و با جذب آب و تورم به مدفوع می افزاید.

زرشک حاوی بربرین است که خواص ضد پروتوزوئیک دارد.بیماریهای پروتوزوئیک که عامل اسهال شامل اسهال خونی،وبا،کاندیدا و ژیاردیا میباشند.بربرین و پالماتین هر دو از اجزا فعال زرشک بوده و خواص ضدباکتری دارند.یکی دیگر از اجزا زرشک،بربامین است. بربرین و بربامین،شبه قلیا(آلکایید)ها و ضد باکتری هایی قوی هستند که که قابلیت افزایش تولید گلبول های سفید و پلاکت ها را دارند.

به دلیل خواص ضد باکتری و ضد ویروسی استراگالوس،آنرا یک درمان طبیعی خوب رای اسهال در نظر میگیرند. استراگالوس شامل پلی ساکارید هایی است که سیستم ایمنی را تقویت،و فعالیت فاگوسیت ها را تحریک می کند(گلبول های سفید خون). هم چنین سطح پادتن های طبیعی که در جریان خون یافت می‌شود را افزایش می‌دهد.

این گیاه دارویی مورد استفاده برای اسهال،فقط باید در دوز پایین مورد استفاده قرار گیرد، دوزهای بالاتر می‌توانند اسهال را تشدید کرده و باعث نفخ شکم در برخی افراد شوند.به عنوان یک گیاه تلخ،این گیاه روند گوارش را تحریک میکند.پیکروهیزا،سیستم ایمنی بدن ،شامل فعالیت سلولی B و T و نیز فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک میکند.این دارو دارای خواص ضد مالاریا بوده و نیز برای بیماریهای کبدی نیز قابلیت استفاده دارد.

اکیناسه به عنوان محرک ایمنی شناخته می‌شود. اجزای فعال آن پلی ساکاریدها و آلکامیدهایی هستند که پاسخ‌های ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. همچنین حاوی پلی اتیلن هایی است که دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضد ویروسی هستند. به نظر می رسد که اکیناسه،فعالیت آنزیم هیالورونیداز را تحت تاثیر قرار دهد. این آنزیم بافت پیوندی را تجزیه کرده و به باکتری ها و میکروب ها اجازه حرکت در سراسر بدن را میدهد.

آگریمونی با توجه به محتوای تانن بالا،به عنوان درمان گیاهی اسهال مورد استفاده قرار میگیرد.چندین آزمایش بالینی این استفاده را تایید و کمیسیونE،آگریمونی را برای اسهال معمولی تایید میکند.

خرنوب سرشار از تانن-موادی که در بسیاری از گیاهان یافت میشود-میباشد،که اثر الزام آوری بر روی غشای مخاطی مجاری روده دارد. این باعث افزایش اثربخشی آن در بزرگسالان مبتلا به اسهال می‌شود ، اما وقتی برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد،موجب اسهال میشود.جز ابتدایی شیمیایی اولیه عمدتا شکر و تانن هستند که در پوسته آن یافت میشود.زمانی که پوسته ها مصرف میشود،استحکام صمغ مانند به عنوان عامل غلیظ شدن برای کمک به بدن جهت حفظ آب و چسبیدن مدفوع های آبدار به یکدیگر عمل میکند.

پسیلیوم به عنوان یک درمان گیاهی برای اسهال و تسکین یبوست به دلیل کیفیت بالای آن و محتوای فیبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم های دانه ها بوسیله جذب آب پف می کنند، بنابراین مقدار زیادی به مدفوع اضافه می شود.

ترجمه شده توسط : عطاری آنلاین محلول 

منبع انگلیسی : Diarrhea Treatment

مشاهده ادامه متن

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محلول ، بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات گیاهی

ما همواره سعی داریم بی طرفی را رعایت کنیم محصولات تمام تولید کنندگان را برای انتخاب بهتر شما مشتریان در عطاری آنلاین قرار داده ایم .

اسهال خونی بدون تب اسهال خونی نشانه چیست اسهال خونی در نوزادان علت اسهال خونی اسهال خونی عبارت است از التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و علائمی از قبیل اسهال و تب دارد. اسهال خونی علل مختلفی دارد. در این مقاله دو دلیل بروز اسهال خونی، یعنی بیماری التهابی روده و دوم یک باکتری به شیگلا را بررسی می کنیم.


 


 


 


علت اسهال خونی چیست؟


 

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماریزا ایجاد میشود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهـال خـونی ایجاد میشود، زخمهای درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده میگردند.
در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد میگردد. مقدار کمی مدفوع و تکه های زخم به عنوان بلغم و خون خارج میشود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری میتواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام میگیرد. همچنین زمانی که علت اسهـال خونـی، میکروبها باشند همراه آن نیز تب وجود دارد.


 


مهمترین عوامل ایجاد اسهال خونی عبارتند از:


 


بی‌احتیاطی‌های تغذیه‌ای


تغییرات آب و هوایی


غذاهای فاسد


خوردن ترکیبات ناسازگار تغذیه‌ای با همدیگر


زندگی شتابزده


محیط زیست ناسالم


 


 


انواع اسهال خونی


 


اسهال خونی باکتریایی


 

اسهال‌ باکتریایی در اثر نوعی عفونت باکتریایی در لایه سطحی پوشاننده روده ها ایجاد میگردد. این بیماری در صورت شیوع بسیار مسری و همه گیر بوده و با تماس فرد بیمار با دیگران سریعا انتقال می یابد. از زمان‌ ورود باکتری ‌ها تا ظهور علایم‌ 4-1 روز طول‌ می ‌کشد. این باکتری عموما از طریق مصرف آب و غذای الوده به بدن انسان وارد میگردد و با علایمی نظیر دل پیچه، تب، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ و داشتن اسهـال خونـی که گاهی به دفع مزاج 2 تا 3 با در روز نیز می انجامد.


 

برای درمان این نوع از اسهـال خونـی، اولین مرحله اقدامات‌ تشخیصی‌ شامل‌ بررسی‌ آزمایشی‌ و کشت‌ نمونه‌ مدفوع‌ است. درمان‌ شامل‌ جایگزینی‌ مایعات‌ از دست‌ رفته‌، غذای‌ کم‌ حجم‌، و نیز گاهی‌ دارو می ‌شود. همچنین به دلیل مسری بودن آن، فرد مبتلا را باید از بقیه‌ جدا نمود. برای‌ تخفیف‌ درد، یک‌ صفحه‌ گرم‌ کننده‌ یا شیشه‌ آب‌ داغ‌ را روی‌ شکم‌ قرار دهید. بیمار باید مرتباً مایعات‌ دریافت‌ کند. بستری‌ کردن‌ بیمارانی‌ که‌ شدیداً مریض‌ احوالند (خصوصاً کودکان‌ کم‌ سن‌ و سالی‌ که‌ کم‌آبی‌ دارند) ضروری است. در این موارد بیمار جدا از بقیه‌ بستری‌ می‌ شود و مایعات‌ تکمیلی‌ از راه‌ سرم‌ به‌ وی‌ رسانده‌ خواهد شد.


 


اسهال خونی همراه با عطش


 

در برخی مواقع این نوع اسهال علاوه بر علایم ذکر شده، همراه با عطش بسیار فرد بیمار است. در این حالت علاوه بر راهکارهای ذکر شده برای درمان خانگی اسهال در طب سنتی، و داروهای تجویز شده برای درمان اسهال، میتوان از تخم خرفه نیز برای کاستن عطش بیمار استفاده نمود. به این منظور مقداری تخم خرفه را بجوشانید و دائما به جای خوردن آب از آب صاف شده خرفه به بیمار بدهید.


 


اسهال خونی همراه با صدا و گاز و نفخ


 

اگر این نوع اسهال همراه با صدا کردن شکم، ایجاد گاز و نفخ باشد، بهترین داروی گیاهی، گلنار فارسی، زیره سیاه و سبز، بلوط و تخم گشنیز است. این مواد را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب نموده و روزی سه قاشق از آن استفاده شود. همچنین استفاده از آبلیموی تازه نیز برای درمان مفید است به این منظور آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، 3 تا 4 بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهـال خونـی در طب سنتی است.


 

لازم به ذکر است بدانیم با توجه به اینک اسهالی که همراه با دفع خون باشد، اغلب ناشی از ورود باکتری های بیماریزا در بدن بسیار خطرناک است به ویژه در کودکان و افراد کهنسال، چنانچه متوجه مخاط، خون یا چرک در مدفوع شدید و یا اگر بعد از 12 ساعت همچنان حرکت روده شل است و فرد بیمار کمتر ادرار می کند و ادرار غلیظ دارد (زرد تیره)، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


 


 


درمان اسهال خونی با طب سنتی


 


آبلیموی تازه


 

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، ۳ تا ۴ بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهـال خونـی در طب سنتی است.


 


تخم شنبلیله


 

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و به کناری بگزارید. یک چهارم قاشق غذاخوری از این پودر را با یک فنجان ماست تازه که دو تا سه مرتبه در روز خورده شود. بلغم را از مدفوع پاک میکند. یک قاشق غذاخوری شیره برگ شنبلیله که با ۱ تا ۲ عدد کشمش سیاه خورده شود نیز اسهـال خونـی را تسکین میدهد.


 


پوست پرتقال + هسته کشمش


 

یک قاشق غذاخوری پوست خشک شده پرتقال را بکوبید و آسیاب کنید تا پودر شود. به آن یک قاشق غذاخوری هسته کشمش بزرگ سیاه اضافه کنید. بخش میوه‌ای کشمش طبع ملین دارد و حال آنکه هسته‌های آن چنان خاصیتی ندارند. هسته را پودر کنید و آن را به پوست پرتقال خشک که آسیاب کرده‌اید، اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را یکبار در روز و به مدت ۳ تا ۴ روز بخورید. این ترکیب زخمهای موجود در روده ها را التیام بخشیده و از خروج بلغم در مدفوع جلوگیری میکند.


 


 

بهترین داروهای خانگی امتحان شده برای درمان اسهال خونی


 


۱. آب پرتقال یا آب‌دوغ


 


مواد لازم: آب پرتغال یا آب دوغ


 


روش انجام این درمان:


 

– یکی از این نوشیدنی‌ها را در طول روز بنوشید.


 

* چند وقت یک بار می‌توانید این درمان را تکرار کنید؟


 

۳ تا ۴ لیوان از این نوشیدنی‌ها را می‌توانید در طول روز بنوشید.


 


* این درمان چگونه تاثیر خود را می‌گذارد؟


 

مصرف آب پرتقال روش خوبی برای متوقف کردن اسهال خونی است. شما همچنین می‌توانید آب‌دوغ را به جای آب پرتقال بنوشید. این نوشیدنی باعث ترویج رشد باکتری‌های خوب در معده می‌شود. متناوبا، شما می‌توانید پنیر کورد هم بخورید. هم آب‌دوغ و هم پنیر کورد حاوی باکتری‌های خوب هستند که اسید استیک تولید می‌کنند و باکتری‌های مضر را در معده از بین می‌برند.


 


۲. روغن کرچک


 


مواد لازم:


 


– ۱ قاشق چایخوری روغن کرچک


– ۱ قاشق چایخوری آب زنجبیل


– نصف فنجان آب گرم


 


روش انجام این درمان:


 

– روغن کرچک و آب زنجبیل را در آب گرم بریزید و مخلوط حاصل را بنوشید.


 

* چند وقت یک بار می‌توانید این درمان را تکرار کنید؟


 

شما می‌توانید این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.


 


* این درمان چگونه تاثیر خود را می‌گذارد؟


 

روغن کرچک حذف سریع‌تر مواد سمی را از دستگاه گوارش تسهیل می‌کند. این روغن به عنوان یک روان‌کننده و ملین ملایم عمل می‌کند.


 


 


 


 

درمان اسهال خونی در طب سنتی , درمان اسهال خونی با سیب

درمان اسهال خونی در طب سنتی , درمان اسهال خونی با سیب

درمان اسهال خونی در طب سنتی , درمان اسهال خونی با سیب

درمان اسهال خونی در طب سنتی , درمان اسهال خونی با سیب


 


 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *