جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس

جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس
جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

متخصصان در انگلستان می‌گویند درمان بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) در آینده نزدیک در این کشور تغییر خواهد کرد و درمان با سلول‌های بنیادی خونساز جای درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را خواهد گرفت.

تحقیق در مورد استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ام اس در چند سال گذشته نشان از موثر بودن این روش داشته است و اکنون نتایج یک تحقیق بین‌المللی و بزرگتر هم نتیجه تحقیقات قبلی را تایید می کند که روش جدید پیشرفت بیماری را متوقف و علائم را سبک‌تر می‌کند.

با این حال متخصصان تاکید می‌کنند که این روش درمانی برای تمام بیماران مناسب نیست.

رشته‌های اعصاب مثل سیم برق هستند، در وسط سیم برق یک رشته نازک فلزی قرار دارد که کار هدایت الکتریسیته را انجام می‌دهد و روی آن پوششی لاستیکی قرار دارد که از رشته هادی برق محافظت می‌کند.

در بدن هم همین طور است، روی رشته عصبی را لایه‌ای محافظ به نام میلین می‌پوشاند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به دلایل ناشناخته، ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی، به این غلاف میلین حمله کرده و آن را تخریب می‌کند.

این تخریب علاوه بر اینکه خود عصب را در معرض آسیب قرار می‌دهد هدایت جریان الکتریکی در عصب را هم مختل می‌کند، انگار سیم برقی که عایقش کنده شده دچار اتصالی شود.

این باعث می‌شود اعصاب نخاعی و مغزی که دیگر لایه محافظ ندارند بتدریج دچار تحلیل و تخریب شوند که نتیجه آن معلولیت‌ و ناتوانی‌های مختلف است.

تا به حال اساس درمان استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بوده است که فقط جلوی فعالیت نابجای سیستم ایمنی را می‌گرفت اما روش جدید امکان ترمیم نسبی اعصاب را هم فراهم می‌کند.

تحقیق جدید روی صد بیمار در شیکاگو (آمریکا)، شفیلد (انگلستان)، اپسالا (سوئد) و سائوپائولو (برزیل) که همگی مبتلا به نوع عود و فروکش (relapsing remitting) ام اس بودند. در این نوع بیماری مدتی عود می کند بعد مدتی در حالت فروکش است تا اینکه دوباره عود کند.

نتایج اولیه این تحقیق در نشست سالانه انجمن پیوند مغز استخوان اروپا ارائه شد که در لیسبون پرتغال برگزار شد.

در این تحقیق بیماران دو گروه شدند، برای یک گروه پیوند سلول های بنیادی خونساز (haematopoietic stem cell transplantation) انجام شد و گروه دیگر با دارو تحت درمان قرار گرفتند.

پس از یک سال، در بین کسانی که با سلول‌های بنیادی درمان می‌شدند بیماری یک نفر عود کرد در حالی که در گروهی که با دارو درمان می‌شدند بیماری ۳۹ نفر عود کرد.

پس از سه سال پیوند سلول بنیادی در درمان سه نفر ناموفق بود (شش درصد) در حالی که درمان دارویی به سی نفر (شصت درصد) جواب نداده بود.

علاوه بر این، آنها که با پیوند سلول بنیادی درمان شده بودند ناتوانی‌هایشان نیز کاهش یافته بود در حالی که در گروه دیگر کاملا برعکس بود.

پیش از درمان با سلول بنیادی، ابتدا باید با شیمی درمانی سنگین سیستم ایمنی معیوب بیمار را از کار انداخت که می‌تواند تجربه ناخوشایندی باشد. پس از ان است که سلول‌های بنیادی را که از خون و مغز استخوان خود بیمار گرفته شده به او تزریق می‌کنند.

این سلول‌های بنیادی چون در مراحل اولیه هستند فاقد نقصی هستند که بیماری را ایجاد می‌کند.

پروفسور بزیل شاراک، متخصص نورولوژی در بیمارستان رویال هلامشر، می‌گوید این نتایج اولیه هستند با این حال بهترین نتیجه‌ای است که تا به حال در کارآزمایی‌های ام اس دیده است.

دکتر سوزان کولهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، می‌گوید پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) بزودی درمان تثبیت شده و فراگیر ام اس در انگلستان خواهد شد.

تخمین زده شده این روش به اندازه درمان قدیمی هزینه دارد، حدود سی هزار پوند.




 


 

صفحه فوق یافت نشد

جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس

Page not found.

دیدن نظرات

نسخه چاپی

در فصل گرما، بیماران مبتلا به ام‌اس رنج بیشتری می‌‌برند، دلیل این امر باید کمبود ملاتونین باشد. مولتیپل اسکلروز یا ام‌اس یا تصلب بافت چندگانه یک بیماری خودایمنی است که در آن غلاف‌های ایمنی میلین آسیب می‌بینند. سلول‌های آسیب‌دیده در مغز و نخاع هستند و عواقب ناشی از بیماری می‌توانند بسیار متفاوت از اختلال بینایی تا خستگی، از فلج تا اختلالات حسی در دست و پا باشند.

آسونتا دال‌بیانکو متخصص مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه وین می‌گوید: در مراحل اولیه بیماری، نمود آن به شکل حمله است. بنابراین تعداد و شدت این حملات در بیماران مختلف، تفاوت می‌کند.

عوامل محیطی نیز بر روند بیماری تأثیر می‌گذارند. مطالعات نشان داده است که نور تأثیرگذار است و بیماران در بهار و تابستان رنج بیشتری به نسبت پاییز و زمستان دارند. لوتسز هارمس، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه شریته برلین می‌گوید که دلیل این موضوع بایستی به دلیل اختلال در میزان ملاتونین، هورمونی که در غده صنوبری تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می‌کند، باشد. مقدار ملاتونین تولید شده به طور عمده بستگی به میزان نور دارد. اگر هوا روشن باشد و خورشید بتابد، تولید ملاتونین کاهش می‌یابد. بنابراین در تابستان میزان ملاتونین بدن اکثر مردم پایین‌تر از زمستان است.جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس

در مبتلایان به ام‌اس برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن یعنی لنفوسیت‌های تی به صورت نادرست هدایت می‌شوند. یعنی به جای پشتیبانی از دستگاه ایمنی در کار خود، بافت بدن را به عنوان یک موجود خارجی بالقوه‌ بیماری‌زا شناسایی و به آن حمله می‌کنند.

هارمس می‌گوید به نظر می‌رسد که بالا بودن سطح ملاتونین در بدن فعالیت این سلول‌های مضر را کاهش دهد. پژوهشگران همچنین نشان داده‌اند که تزریق روزانه پنج میلی‌گرم از این هورمون به مدت ۹۰ روز سبب شده است که بیماران مبتلا به ام‌اس حال عمومی بهتری داشته باشند.

با این حال برای بررسی اثر ایمنی این هورمون نیاز به پژوهش‌های دقیق‌تری بر روی انسان وجود دارد. استفاده از این هورمون برای بیماران مبتلا به ام‌اس که از بی‌خوابی رنج می‌برند گزینه‌ای خوبی‌ست. هارمس می‌گوید این روش درمانی باید با پزشک معالج مطرح شود.

در حال حاضر ۱۶ نوع دارو برای درمان بیماری ام‌اس تجویز می‌شود. با توجه به این که هیچ فاکتور مشخصی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد بنابراین برنامه درمانی ویژه برای هر بیمار ارائه نمی‌شود. در واقع تنها تفاوت بین بیماران تعداد و شدت حملات است، که می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

دکتر توماس برگر، متخصص مغز و اعصاب و سرپرست کلینیک ام‌اس شهر اینسبروک اتریش می‌گوید: ما نمی‌توانیم بیماری را درمان کنیم. هدف‌مان این است که حملات را متوقف کنیم. داروهای فعلی به طور متوسط روی ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران درست عمل می‌کنند بنابراین داروی جدید نیاز نداریم. آن چه کم داریم یک درمان طبقه‌بندی‌شده و منظم است که بر اساس آن بتوانیم به هر بیمار یک نحوه‌ی درمان پیشنهاد کنیم. برای این کار ما احتیاج به بیومارکر یا زیست‌نشانگری قابل اعتماد داریم. نشانگر زیستی در حوزه پزشکی شاخصی قابل اندازه‌گیری برای تشخیص وجود یک بیماری است که گاهی شدت بیماری را نیز نشان می‌دهد.

دکتر برگر افزود که در ۲۵ سال گذشته حساسیت بر روی بیماری در افکار عمومی افزایش یافته و بنابراین تشخیص بیماری در بین افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال نیز بیشتر شده است. او تأکید کرد که افزایش شیوع بیماری در کشورهای خاورمیانه، جهان عرب و نیز آمریکای جنوبی از مواردی‌ست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

شمار زنان مبتلا به بیماری ام‌اس در جهان، چهار برابر مردان مبتلا به این بیماری است.

نمایش نظرات

© 2019 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس
جدیدترین راههای درمان بیماری ام اس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *