داروی گیاهی برای رفع قبضیت

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

داروی گیاهی برای رفع قبضیت

 

گیاهان دارویی

* ابتدا غذا به وسیله دندان‌ها باید خوب جویده شود و با بزاق دهان خوب مخلوط شود. خوب جویدن و نرم نمودن، اولین گام برای هضم بهتر مواد غذایی در بدن می‌باشد.

 

* دوم باید غذا در محیط آرام و به دور از استرس خورده شود و در معده مواد غذایی با شیره معده خوب مخلوط شود. شیره معده ماده‌ای به پپسین ترشح نموده و پروتئین‌های درشت مواد غذایی به مواد ساده‌تری تبدیل می‌شود، این کوچک شدن و نرم شدن از یبوست جلوگیری می‌کند.

 

در اینجا دستگاه کبدی، ماده صفرا را وارد جهاز هاضمه نموده و در حل کردن مواد چربی مۆثر است. معده در تنظیم غذا، نقش مخزن ذخیره را داراست و تأثیر شیره یا اسید معده در هضم غذا بسیار است.

 

* یبوست ممکن است بر اثر کمبود تراوش‌های کبدی و لوزالمعده و روده نیز باشد. برای رفع این عامل، غذاهای سلولزدار مثل آرد سبوس‌دار و سبزی‌های تازه مفید است.

 

* ساعات خوردن غذا و منظم خوردن نیز در رفع یبوست مۆثر است.

 

* پرخوری و رتب خوردن و پر نمودن معده بسیار زیان آور است. استراحت دادن به معده و نخوردن به مدت کوتاه، باعث می‌شود که دستگاه گوارش استراحت نموده و کار خود را خوب انجام دهد.

 

* سبزیجات و داروهای گیاهی علاوه بر فعال نمودن معده، در هضم غذا بسیار مفید است.

 

* غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس در هضم غذا مشکل ایجاد می‌کنند.

 

* غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

 

 

برای رفع یبوست

1- خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

 

2- مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج

 

3- مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی

 

4- خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

 

5- مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

 

6- هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

 

داروی گیاهی برای رفع قبضیت

7- صبحانه کامل خورده شود.

 

8- شب غذای سبک میل شود.

 

 

آلوئه ورا برای رفع یبوست

مشخصات ظاهری این گیاه، درختچه با برگ‌های ضخیم گوشتی است. در داخل این برگ‌ها مایع ژل‌های ذخیره شده و در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند.

 

خواص درمانی این گیاه: آلوئه ورا بهبود دهنده آرتروز، تقویت کننده معده و اثنی‌عشر و روده، برطرف کننده یبوست و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، B12، C و E می‌باشد. ضد استرس و ضعف اعصاب معده می‌باشد، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن بوده و تنظیم کننده هضم غذا و دفع مواد زائد را از روده بسیار آسان می‌کند.

 

آب درون برگ گیاه را روزی یک فنجان قبل از غذا هر روز میل کنید.

 

گشنیز و رفع یبوست

این گیاه علفی در تمام مناطق ایران رشد می‌کند. ساقه گیاه کوتاه و نازک و برگ‌های آن بسیار لطیف می‌باشد. تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده می‌باشد. برای جلوگیری از یبوست روزی 2 گرم سبزی گشنیز را خُرد کرده و میل کنید. برای رفع یبوست روزی یک استکان آب گشنیز صبح ناشتا یا شب موقع خواب با یک قاشق روغن زیتون مصرف شود.

 

 

بادرنجبویه و رفع یبوست

این گیاه از خانواده نعناع می‌باشد و عطر مخصوص به خود دارد. در مناطق خراسان رشد می‌کند.

 

برگ‌های آن پنج‌های بریده و ریز می‌باشد. مانند گشنیز است با این تفاوت که برگ‌های آن پهن‌تر و بریدگی در آن است.

 

دارای ویتامین‌های A، B و C و تقویت کننده معده و روده می‌باشد و صفرا را از بین می‌برد.

 

1 گرم برگ بادرنجبویه را در یک لیوان بجوشانید و با یک قاشق پودر گل سرخ و یک قاشق روغن زیتون یک شربت غلیظ درست کرده و روزی یک استکان میل کنید. یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده دستگاه گوارش می‌باشد.

 

کاهو و رفع یبوست

شکل ظاهری آن دارای برگ‌های پهن و ساقه کوتاه و دارای گل‌های صورتی می‌باشد.

 

خواص مهم آن: سرشار از ویتامین‌های K، B و P همراه با مواد معدنی، ید، کلسیم، منیزیم و مواد قندی، سلولز، کمی نشاسته، کلروفیل، آهن، پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌باشد.

 

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است.

 

 

منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یبوست مشکل ناخوشایندی است و می‌تواند زندگی را تلخ و آزاردهنده کند. وقتی که یبوست دارید و دچار نفخ شکم هستید به تنها چیزی که فکر می‌کنید، بهبودی سریع است. افراد بسته به سیستم بدنی خود، ممکن است به صورت متفاوتی دچار یبوست شوند و تعریف این بیماری برای آن‌ها متفاوت باشد.در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این بیماری، علائم و روش‌های درمان یبوست با داروهای گیاهی آشنا شوید.

داروی گیاهی برای رفع قبضیت

وقوع یبوست در هر فرد بنا به شکل عملکرد و سیستم بدنی او متفاوت است. مثلا، اگر حرکات روده در هفته کمتر از ۳ بار باشد، یعنی فرد دچار یبوست شده است. اما بعضی دیگر از افراد هر روز نیاز به دفع ضایعات رودوی دارند و اگر یک روز این اتفاق نیفتد، یعنی دچار یبوست شده‌اند. مدفوع کسانی که یبوست دارند هم سفت و خشک است و هم دفع آن کار آسانی نیست. به‌طور کلی، وقتی شکم و روده کمتر از ۳ بار در طول هفته برای دفع آماده باشند، فرد دچار یبوست می‌شود. احتمال اینکه یبوست به‌طور مقطعی یا مزمن در بدن رخ بدهد هم وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که درمان یبوست با داروهای گیاهی هم ممکن است. اما چه گیاهانی و چطور؟

یبوست، مشکل ناخوشایندی است که علائمی به شرح زیر دارد:

برای رفع یبوست، داروها و درمان‌های گیاهی و خانگی هم تجویز می‌شود.

دلایل مختلفی می‌تواند در ابتلا به یبوست نقش داشته باشد:

پیدا کردن درمان یبوست با داروهای گیاهی کار دشواری نیست. بسیاری از مُلیِن‌هایی که بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارند، حاوی مواد درمانی گیاهی هستند. داروهای گیاهی دارای ماده آنتراکوئینون هستند. این ماده می‌تواند روده‌ها را به دفع تحریک کند. درمان یبوست با داروهای گیاهی با انتقال مایعات بدن به روده و افزایش حرکات حلقوی و آرام‌آرام روده همراه است. این حرکات باعث می‌شوند تا روده منقبض شود و مواد از سمت روده به راست‌روده یا رکتوم بروند. مصرف فیبر و مایعات برای رفع یبوست بسیار ضروری و لازم است. درمان‌های گیاهی زیر می‌تواند به رفع یبوست کمک کند:

درمان یبوست با داروهای گیاهی می‌تواند سریع‌ و مفید باشد. خارگوزن گیاهی است که از عصاره پوسته گونه‌ای از درختی به همین گرفته می‌شود. خارگوزن باعث تحریک روده و تشویق آن به حرکت و انقباض می‌شود. اگر از خارگوزن در کوتاه‌مدت استفاده شود، به درمان یبوست کمک می‌کند، ولی مصرف مداوم آن دردهای شکمی یا بر هم زدن تعادل الکترولیت‌ها در بدن را به‌همراه دارد. علاوه‌براینها، مصرف آن به‌مدت طولانی می‌تواند باعث بروز نارسایی‌های کبدی خفیف تا شدید شود.

یکی از انواع گونه‌ای از موز سبز هم گیاه بارهنگ کتانی است که می‌تواند به‌عنوان ملین طبیعی به رفع یبوست کمک کند. از عوارض جانبی این درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمی‌دانیم تا به حال پای ریواس را میل کرده‌اید یا نه؛ در هر حال شیرینی بسیار خوشمزه‌ای است اما فواید ریواس به دنیای شیرینی‌پزی محدود نمی‌شود و از آن می‌توان برای درمان یبوست هم بهره برد. هرچند بنا به پژوهشی که در مجله اتنوفارماکولوژی (Ethnopharmacology) به چاپ رسیده است، ریواس به‌خاطر وجود ماده تانِن دارای خواص ضداسهال است. به‌همین‌خاطر برای رفع یبوست باید از آن فقط در کوتاه‌مدت بهره گرفت.

از ماده سنا هم برای تخلیه روده قبل از، برخی از عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. سنا برای رفع یبوست هم کاربرد دارد. میوه درخت سنا از برگ آن نرم‌تر است و به‌عنوان درمانی برای یبوست باید فقط در کوتاه‌مدت و به اندازه دُوز لازم مصرف شود. قرص‌های سنا هم در کارخانه‌ها تولید می‌شود. اگر از این درمان گیاهی در بلندمدت و با دوز مصرفی زیاد استفاده کنید، احتمال تخریب کبد به وجود می‌آید. وجود گلیکوزیدها در سنا باعث تحریک روده و دستگاه گوارش می‌شود.

نارون قرمز یا دردار هم برای رفع یبوست استفاده می‌شود. این ماده باعث تحریک اعصاب در مجرای گوارشی می‌شود و با ترشح مخاط و امکان دفع، بدن را از فشار یبوست نجات می‌دهد. برای بررسی آثار بلندمدت نارون قرمز، مطالعات چندانی انجام نشده است. این گیاه حاوی ماده چسبناکی به موسیلاژ یا لیزاب است که سطح داخلی مجرای گوارشی را می‌پوشاند و به رفع یبوست کمک می‌کند. البته مصرف هم‌زمان آن با برخی از داروها باعث عدم جذب آنها در بدن می‌شود.

انواع چای‌های درمانی هم می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به درمان یبوست کمک کنند. مصرف مایعات گرم برای ورود آب به بدن مفید است و آب‌رسانی به بدن هم از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. آب اضافی در مدفوع به دفع آسان‌تر و نرم‌تر شدن آن کمک می‌کند. در واقع، یکی از اصلی‌ترین علل یبوست، کم شدن آب بدن است. گرم بودن انواع چای هم یکی از عوامل محرک برای دفع است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استرس یکی از دلایل عمده بروز مشکلات در دستگاه گوارش است. به‌همین‌خاطر است که بعضی از افراد برای کاهش تنش و اضطراب خود، چای‌های مختلف می‌نوشند.

در ادامه درمان یبوست با داروهای گیاهی، به معرفی تعدادی چای معروف پرداخته‌ایم:

چای نعنا فلفلی، یکی از درمان‌های معروف برای مشکلات دستگاه گوارش است. بسیاری از داروهای بدون نسخه برای مشکلات دستگاه گوارشی دارای ترکیباتی حاوی عصاره نعنافلفلی هستند. وجود ماده‌ای موسوم به مِنتول در چای نعنا فلفلی باعث تسکین دردهای معده می‌شود و به تحرک روده هم کمک می‌کند. نوشیدن چای نعنا فلفلی بعد از هر وعده غذایی به رفع مشکلات معده و یبوست کمک می‌کند.

درمان یبوست با داروهای گیاهی بسیار متنوع است. زنجبیل هم یکی دیگر از مواد مؤثر برای رفع یبوست است و بسیاری از افراد از چای آن برای از بین بردن مشکلات گوارشی و بهبود هاضمه بهره می‌برند. بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین و حجیم، نوشین چای زنجبیل به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد. نوشیدن این چای یک یا دو بار در طول روز بعد از هر وعده غذا به هضم غذا و افزایش حرکات روده کمک می‌کند.

قاصدک هم می‌تواند به مشکلات نه‌چندان جدی دستگاه گوارش مانند نفخ و یبوست کمک کند. مصرف چای قاصدک به کبد کمک می‌کند تا صفرا تولید کند؛ در نتیجه به‌صورت غیرمستقیم در رفع یبوست هم نقش دارد. این چای با افزایش آب بدن در نقش یک ماده ادرارآور هم ظاهر می‌شود و یبوست خفیف را از بین می‌برد. برای تسهیل فرایند هاضمه، بهتر است بعد از هر وعده غذایی از چای قاصدک استفاده کنید.

انواع چای و قهوه هم آثار لینت‌دهندگی (یعنی شل بودن و نرم بودن مدفوع که حالت فیزیولوژیک و مطبوع روده است) دارند. وجود کافئین در این مواد باعث می‌شود تا حرکات روده افزایش پیدا کند. نوشیدن چای سیاه، چای سبز و قهوه در صبحگاه باعث افزایش هوشیاری و شادابی می‌شود و روده‌ها را هم به‌کار می‌اندازد. البته برخی از افراد نسبت به مواد موجود در قهوه حساس هستند و مصرف آن می‌تواند برایشان توأم با عوارض جانبی باشد.

چای ریشه شیرین بیان برای رفع مشکلات دستگاه گوارشی بسیار معروف است. مواد موجود در آن دارای خواص ضدالتهاب هستند و به هضم غذا کمک می‌کنند. بعد از مصرف هر وعده غذایی، نوشیدن این چای به دفع و هضم بهتر کمک خواهد کرد.

چای ریشه پف‌نبات که احتمالا آن را با مارشمالو شنیده‌اید هم مانند شیرین‌‌بیان دارای خواص تسکین و لینت‌دهندگی دستگاه گوارش است و به‌عنوان یک چای گیاهی پراستفاده، شناخته می‌شود. بهتر است، این چای را در پایان روز بنوشید.

جعفری هم گیاهی است که برای رفع اختلالات هاضمه از آن به‌وفور استفاده می‌شود. چای حاوی دانه یا برگ‌های جعفری می‌تواند در رفع یبوست خفیف مفید باشد. در گذشته هم مردم با جویدن ساقه و برگ جعفری به رفع بوی بد دهان و نفخ شکم خود کمک می‌کردند.

چای بابونه هم به‌خاطر خواص تسکین‌دهندگی و عطرش استفاده می‌شود. نوشیدن چای بابونه بعد از غذا یا در پایان روز به تسکین ماهیچه‌های روده می‌انجامد و مدت زمان میان مصرف غذا و افزایش حرکات روده را کاهش می‌دهد.

درمان یبوست با داروهای گیاهی باعث بروز مشکلاتی در بدن هم خواهد شد؟ مصرف چای‌های ‌برده، تسکین‌دهنده و محرکی برای رفع یبوست هستند، اما باید به چند نکته درباره مصرف آنها توجه کرد. فقط افراد بزرگسال مجاز به مصرف چای‌های گیاهی هستند و اثرات این مواد روی کودکان متفاوت است. برای رفع یبوست در کودکان باید درباره ملین‌های مختلف موجود در داروخانه‌ها که بدون نسخه به فروش می‌رسند، با پزشک مشورت کرد.

نکته مهم دیگر این است که داروهای گیاهی به تأیید سازمان جهانی غذا و دارو نرسیده‌اند. از این رو، در ترکیبات آنها از دوز استاندارد و معینی از مواد مختلف گیاهی بهره برده نمی‌شود. ضمن اینکه میزان مواد موجود در ساخت آنها مورد آزمایش‌های تخصصی قرار نمی‌گیرد و در نتیجه ممکن است برای بدن ضرر داشته باشند. یعنی اگر چه به درمان یک مشکل کمک می‌کنند اما می‌توانند باعث بروز مشکلات دیگر شوند. مصرف موضعی فراورده‌های بابونه و گیاه دیگری موسوم به فندق افسونگر باعث رفع مشکلات بواسیر و راست‌روده می‌شوند.

برخی مواد موجود در انواع چای گیاهی باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. برای مثال، مصرف زیاد چای سنا می‌تواند منجر به اسهال شود. ممکن است، مواد فعال موجود در این چای‌های درمانی با برخی از داروها تداخل داشته باشند. بنابراین، قبل از مصرف هر یک از انواع چای‌های درمانی بهتر است درباره تداخل آن با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، از پزشک یا داروساز سؤال کنید.

نوشیدن چای‌هایی که برده شد، به رفع یبوست کمک می‌کنند، اما به‌عنوان راهکار درمانی در بلندمدت مناسب نیستند. اگر می‌خواهید برای رفع یبوست خود از چای‌های درمانی بهره ببرید، باید به پزشک مراجعه و علت یبوست مزمن‌تان را کشف کنید. پزشک می‌تواند به ارائه راه‌حلی بلندمدت برای رفع مشکل یبوست بپردازد. ممکن است دلیل یبوست به‌خاطر مشکلات پنهان دیگری در بدن باشد؛ پس مراجعه به پزشک ضروری است. به‌طور کلی برای اطمینان از اثرات چای‌های درمانی برای رفع یبوست، باید با متخصص و پزشک صحبت کنید.

داروهای بدون نسخه و ملین متنوعی در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند. استفاده از راهکارهای زیر هم مانع از بروز مجدد یبوست می‌شود:

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، برخی از انواع چای به رفع یبوست در کوتاه‌مدت کمک می‌کنند اما برای از بین بردن این مشکل در بلندمدت باید ریشه مشکل را کشف و درمانی جدی‌تر را پیگیری کنید. اگر اغلب دچار یبوست می‌شوید و این مشکل تا چند روز طول می‌کشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی‌که گاهی به‌طور موقتی دچار یبوست می‌شوید، جای نگرانی نیست اما اگر این مشکل دائمی شود و علائم زیر را دارید، باید حتما نزد پزشک بروید:

اگر بعد از چندین هفته مصرف ملین، مشکل شما رفع نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی از افراد فکر می‌کنند که مصرف داروهای گیاهی هیچ عارضه‌ای به‌دنبال ندارد، اما چنین تفکری کاملا اشتباه است. زیرا ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می‌شود، تداخل داشته باشند یا عوارضی در بدن به‌وجود بیاورند که از آنها بی‌خبر هستید.

داروی گیاهی برای رفع قبضیت

کودکان هم برای رفع یبوست نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند و حتما باید آنها را نزد پزشک ببرید. قبل از مصرف هر داروی گیاهی هم، به‌ویژه در زمان بارداری و شیردهی باید درباره مصرف یا عدم مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

انواع سالاد که خود یک وعده غذایی کامل هستند

مدل سبک های یادگیری VAK؛ چطور سبک یادگیری‌مان را پیدا کنیم؟


معرفی کتاب گوگل چگونه کار می کند

پرتو درمانی چیست و چه عوارضی دارد؟

طرز تهیه فلافل؛ سس‌ها، نحوه سرو، نکات و ارزش غذایی

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *