داروی گیاهی ارامبخش

خواص دارویی و گیاهی

رزرو هتل

بلیط پرواز

قیمت تشک طبی

تالار پذیراییبلیط هواپیما چارتر

مزون

وقت خواب‌تان شده ولی نمیتوانید بخوابید! بی‌ خوابی کلافه‌تان کرده است؟

راه‌های زیادی برای غلبه بر بیخوابی و بدخوابی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از مکمل‌های گیاهی یا حتی مصرف خود آن گیاه می‌باشد. این گیاهان معطر می‌توانند بعد از یک روز سخت کاری، به آرامش و استراحت شما کمک کنند.

معمولاً فکر می‌کنیم هرکسی که دوروبرمان است صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب سرحال‌تر و باحوصله‌تر از ماست؛ هرکسی غیر از خودمان! شاید دیگر به این نتیجه رسیده باشید که آدم صبح نیستید، اما احتمالاً یک مشکل پنهان وجود دارد که باعث می‌شود صبح‌ها بدخلق و بی‌حوصله باشید و هنوز علت واقعی‌اش را کشف نکرده‌اید.

شاید مشکل اینجاست که برای به خواب رفتن، دردسر دارید و شب‌ها ناچارا بیدار می‌مانید و تقلا می‌کنید. شما واقعاً از صبح متنفر نیستید، فقط انرژی کافی برای لذت بردن از آن را ندارید!

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای غلبه بر بیخوابی و عدم توانایی برای به خواب رفتن وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از مکمل‌های گیاهی یا حتی مصرف خود آن گیاه می‌باشد. این گیاهان معطر می‌توانند بعد از یک روز سخت کاری، به آرامش و استراحت شما کمک کنند.

آزمایشات بالینی نشان داده‌اند، مصرف دمنوش گل ساعتی به شما کمک می‌کند بهتر به خواب بروید، ثابت شده است که این گیاه، اعصاب و اضطراب را آرام می‌کند؛ این دو عامل از اصلی‌ترین دلایل ناتوانی در به خواب رفتن هستند.

گل ساعتی به غیر از تسکین اعصاب و روان، بدنتان را هم آرام می‌نماید. عصاره گل ساعتی، اعصاب افرادی را که از سندرم پای بیقرار رنج می‌برند، آرام می‌کند؛ بیماری که شب‌ها روی می‌دهد.

شقایق کالیفرنیا، یک متعادل کننده ملایم برای هیجانات و یک درمان آرام بخش برای زمان‌هایی است که استرس دارید. این گیاه به کاهش اضطراب‌های روزانه کمک کرده و باعث می‌شود بدون احساس گیجی و عوارض ناخواسته‌ای که داروهای شیمیایی دارند به خواب بروید.

شقایق کالیفرنیا یک ضداسپاسم بوده و علائم فیزیکی استرس و درد را تسکین می‌دهد. این گیاه برای کاهش حالت‌های ناشی از شکم درد در نوزادان مفید است. در بچه‌هایی که در سنین مدرسه هستند، این راهکار طبیعی می‌تواند واکنش‌های استرسی مانند شب ادراری یا آسم را تخفیف دهد.

شقایق کالیفرنیا را می‌توان در چای ریخت یا همراه با لوسیون‌ها و انواع روغن به صورت موضعی استفاده کرد.

رازک، گیاهی است که با همان تلخی‌اش می‌تواند به خواب شبتان کمک کند و برای مبارزه با اضطراب و بی‌قراری بسیار مفید است. اگر مدام از خواب می‌پرید، رازک گیاهی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید آن قدر در خواب بمانید تا زمانی که به خوبی استراحت نمایید. رازک چون تلخ است، نمی‌توانید مقدار زیادی از آن را با چایتان ترکیب کنید. اما همان مقدار کم هم می‌تواند بیخوابی تان را کاهش دهد.

ضمناً اگر داروهای خواب آور مصرف می‌کنید از رازک استفاده نکنید چون اثر دارو را تشدید می‌کند.

بابونه، داروی سبکی است که معمولاً شب‌ها همراه با چای دم می‌کنند. بابونه علاوه بر کاهش اضطراب و بیخوابی، احساس ناخوشی و کسالت جسمی را هم کمتر می‌کند. این گیاه، علائم سوزش معده، تهوع و کولیت را هم تسکین می‌دهد و همچنین تأثیری آرامبخش روی خراش‌ها و حساسیت‌های پوستی دارد. اگر می‌خواهید تأثیرات بابونه را قوی‌تر کنید، کمی از مقدار چایی که معمولاً دم می‌کنید از بابونه استفاده کرده و بگذارید حدود 15 دقیقه دم بکشد. هنگام دم کشیدن روی قوری را بپوشانید تا مواد مفیدی که خواص آرامبخش دارند از دمنوش‌تان کم نشوند.

استوخودوس یا استوقدوس در لیست گیاهانی که به خواب کمک می‌کنند، معروف‌ترین و احتمالاً پرمصرف‌ترین‌شان است. همان رایحه استوقدوس کافی است تا خستگی یک روز کاری را از تنتان دور کند.

آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که استوقدوس اضطراب و بیخوابی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود. در پژوهش‌های انجام شده معلوم شد این گیاه، مرحله خواب موج آرام را طولانی‌تر می‌کند؛ نوعی خواب عمیق که برای سرحال و باانرژی بیدار شدن ضروری است.

پخش کردن رایحه استوقدوس، چه از طریق افشاندن عصاره آن روی بالشت و چه با استفاده از دستگاه، شما را با آرامش به خوابی عمیق برده و باعث می‌شود صبح روز بعد، سرحال و باانرژی برای آغاز روزتان حاضر باشید.




طب سنتی و مکمل, گیاهان دارویی 6,272 بازدید

سنبل‌الطیب یا والرین که دیگر آن علف گربه است، گیاهی است با بوی بسیار مطبوع و گل‌های سفید و صورتی که معمولا به صورت وحشی در حاشیه رودها در بیشترین مناطق ایران می‌روید. سنبل‌الطیب دارای خاصیت گرم و خشک بوده و دارای خاصیت آرام بخش قوی است.

ریشه این گیاه دارای ارزش دارویی برای بیماری‌های مختلف سیستم اعصاب و روان است. اثرات دارویی ریشه تازه سه برابر خشک‌شده آن است.

به صورت عام، سنبل‌الطیب برای کمک به درمان مشکلات زیر کمک‌کننده است:

مشکلات خواب و بی‌خوابی، افسردگی، سردردهای میگرنی، اضطراب و دلهره، تشنج، ام‌اس، پارکینسون، تیک‌های عصبی و سایر مشکلات و بیماری‌های سیستم اعصاب.

مصرف دم‌کرده سنبل‌الطیب باعث بهبود کیفیت خواب و درمان بی‌خوابی می‌شود. به این منظور می‌توان ۵‌ـ ‌۳ گرم از ریشه این گیاه را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب‌جوش دم کرده و روزی دو سه بار میل شود.

مصرف این اسانس در درمان دردهای شدید از جمله کمردرد و درد سیاتیک نیز موثر است.

از دیگر مصارف آن کمک به درمان سکسکه‌های مقاوم است.

دم‌کرده مخلوط سنبل‌الطیب و به‌لیمو نیز نوشیدنی بسیار مفیدی برای درمان مشکلات بی‌خوابی است.

همچنین افرادی که از مشکلات خواب دیدن زیاد یا کابوس شبانه رنج می‌برند می‌توانند این نوشیدنی مفید را در کاهش این مشکل تجربه کنند.

به کسانی که از انواع درد‌های مزمن رنج می‌برند می‌توان توصیه کرد دم‌کرده ریشه این گیاه یا پودر آن را استفاده کنند.

برای تمام بیمارانی که مشکلات بی‌خوابی، افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های عصبی دارند توصیه می‌شود با مشورت با پزشک متخصص گیاهان دارویی از دم‌کرده سنبل‌الطیب به صورت کمکی در کنار سایر داروهای خود استفاده کنند، البته بهتر است در دوز بالا استفاده نشود، چون دوزهای خیلی بالای آن می‌تواند خطرناک یا اعتیاد‌آور باشد.

همچنین توصیه می‌شود در دوران حاملگی از این گیاه استفاده نشود. در بعضی افراد حساسیت به این گیاه گزارش شده است. مصرف زیاد سنبل‌الطیب برای کلیه‌ها مضر است.

افشره ۹گیاه۲ سایکودایجست، حاوی سنبل الطیب به همراه گیاهان مفید و مرغوب دیگر، مقطر بسیار خوبی برای تقویت اعضای رییسه، تنظیم خلط سودا و رفع عوارض ناشی از سودا مزاجی و رفع استرس و نگرانی بی مورد است.

برچسبآرام بخش آرام بخش گیاهی آرامبخش افسردگی بیماری اعصاب خواص سنبل الطیب درمان با سنبل الطیب سنبل الطیب گیاهان دارویی

۱۳۹۷-۰۵-۱۸

۱۳۹۷-۰۴-۱۲

۱۳۹۷-۰۲-۱۰

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.




خانه

موبایل

 

استرس، اضطراب، فشارهای روحی! نگرانی و دلهره! نگرانی از دیر رسیدن، نگرانی از عدم موفقیت، ترس از آینده، ترس از بی‌پولی، استرس‌های شغلی و تحصیلی و هزار و یک دلیل دیگر که باعث می‌شوند اضطراب تمام وجود آدم رابگیرد و امانش را ببرد.

 اضطراب و استرس 7 سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند. زالزالکزالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید. اسطوخودوساسترس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود. گیاه جینسنگگیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 5 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.  

بادرنجبویهبادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود. سنبل الطیبسنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید. بابونهبابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 

 گیاه رازکرازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 1 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است. چند توصیه‌ی کلیاول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.* به طور منظم ورزش کنید.* مواد غذایی متنوعی در بره‌ی غذایی‌تان بگنجانید.* مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.* به اندازه‌ی کافی بخوابید.* روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.* زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.* به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید. منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

در تحقیقات سال‌های اخیر در مورد گیاهان موثر در مشکلات عصبی (روحی روانی) تعدادی گیاه به عنوان شاخص انتخاب شده‌اند، از آن جمله گل ساعتی، سنبل‌الطیب، اکلیل کوهی، اسطوخودوس، بادرنجبویه و علف چای می‌باشد.یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی کاهش یا عدم آرامش است. گرچه تلاش محققان و دانشمندان باعث کشف داروهای شیمیایی متعدد برای رفع این مشکلات شده ولی عوارض جانبی این‌گونه داروها به خصوص در طولانی‌مدت باعث نگرانی مصرف‌کنندگان آن‌هاست. به همین دلیل از چند دهه قبل، تلاش برای تهیه داروهایی با منشأ گیاهی به منظور آرام‌بخشی شروع شده و با کمک تجربه‌های ارزشمند گذشتگان و علوم پیشرفته امروزی، داروهای گیاهی مختلفی با اثر آرام‌بخش و ضدافسردگی و به شکل نوین تهیه شده است. از بین گیاهانی که از قدیم به این منظور استفاده می‌شده‌اند و امروزه با صنایع داروسازی جدید به فرآورده‌های نوین تبدیل شده‌اند، می‌توان گیاهان سنبل‌الطیب (علف گربه)، رزماری (اکلیل کوهی)، بادرنجبویه (ملیس)، گل ساعتی، نعناع، رازک و را برد.سنبل‌الطیبگیاه سنبل‌الطیب با فارسی علف گربه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی استفاده می‌شده است. قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه‌های آن است که بوی خاصی دارد و می‌تواند باعث سرمستی گربه شود به همین دلیل این‌گونه یده می‌شود. مصرف سنتی آن به صورت 5 گرم ریشه‌های له شده و جوشانده است و می‌توان روزی یک یا دو نوبت از آن مقدار استفاده کرد ولی امروز از این ریشه‌ها در صنایع داروسازی فرآورده‌هایی به شکل قرص، کپسول و قطره تهیه می‌شود که می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. نکته قابل اهمیت و احتیاط این است که داروهای ساخته شده از این گیاه را نباید به مدت طولانی مصرف کرد و باید پس از دو یا سه هفته مصرف آن برای یک یا دو هفته قطع شود.رزماریقسمت مورد استفاده گیاه رزماری (اکلیل کوهی) برگ‌های معطر آن است که از قدیم به صورت دم‌کرده به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده بوده است. امروزه از این گیاه فرآورده‌هایی به اشکال مختلف تهیه می‌شود که می‌توان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است. برای این کار می‌توان 5 گرم گیاه را خرد کرد و روی آن یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت 2 دقیقه روی بخار قرار داد سپس آن را صاف کرد و نوشید. می‌توان مصرف این مقدار را دو بار در روز تکرار کرد و بهتر است یک نوبت آن شب، هنگام خواب باشد. گل ساعتیقسمت مورد استفاده گیاه گل ساعتی گل‌های آن است که بسیار زیباست. این گیاه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی مورد استفاده بوده است. امروزه نیز در صنایع داروسازی از آن فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌کنند. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است و می‌توان حدود 5 تا 7 گرم از گل‌های خشک آن را به صورت دم‌کرده هر روز استفاده کرد. نکته مهم و مورد احتیاط این است که فرآورده‌های این گیاه نیز به طور ممتد و طولانی‌مدت نباید استفاده کرد زیرا آلکالوئیدی در آن وجود دارد که می‌تواند باعث وابستگی شود بنابراین بهتر است مصرف آن دوره‌ای باشد و پس از مدتی مصرف قطع و بعد از مدتی دوباره شروع شود.بادرنجبویهبادرنجبویه گیاهی با علمی Melissa officinalis و از خانواده نعناع می‌باشد. شباهت ظاهری زیادی به نعناع دارد ولی برگ‌ها نازک‌تر، سبز کمرنگ و دارای بوی مطبوع و متفاوت از نعناع است. گرچه این گیاه دارای خواص زیاد و متعددی از جمله خواص ضدویروس، ضدآلزایمر، ضدنفخ و درد و اسپاسم می‌باشد ولی یکی از اثرات آن آرام‌بخش و رفع بدخوابی است. از بادرنجبویه فرآورده صنعتی بدین منظور در ایران هنوز تهیه نشده است ولی می‌توان بر روی 5 گرم از برگ یک لیوان آب جوش ریخته و مدت 15 دقیقه بگذاریم دم بکشد (بر روی بخار) سپس صاف کرده و میل نمود. می‌توان روزی تا دو نوبت این کار را تکرار کرد.

  

 اسطوخودوساسطوخودوس با علمی Lavanula officinalis از خانواده نعناع است. از رایحه این گیاه در صنایع عطرسازی استفاده زیادی به عمل می‌آید و دارای خواص متعددی است ولی یکی از خواص آن‌ آرام‌بخش و رفع بدخوابی است. از این گیاه هنوز در ایران فرآورده صنعتی به منظور فوق تهیه نشده است و می‌توان آن‌ را به صورت دم‌کرده کاملا شبیه به گیاه قبلی مصرف نمود. علف چایقوی‌ترین گیاه در مورد اثرات ضدافسردگی مربوط به علف چای با علمی Hypericum perforatum از خانواده Hypericaceae می‌باشد این گیاه ارتباطی با گیاه چای معمولی ندارد ولی علف هرز مزارع چای است به همین دلیل بدین مشهور است. ‌های فارسی دیگر آن گل راعی، هزار چشم و هوفاریقون است. این گیاه بیش از ده سال است که در صنایع دارویی به صورت قطره و به هایپیران در حال تولید است. داروهای مشابه که از این گیاه توسط بیش از صد کارخانه داروسازی در دنیا تهیه می‌شوند پرمصرف‌ترین داروی گیاهی در ده سال اخیر جهان است. اثرات مهم قطره هایپیران عبارت‌اند از: ضداضطراب و دلهره، رفع بدخوابی، ضد رخوت و سستی، مسکن درد، تسکین‌دهنده افکار مغشوش، ضدمیگرن، ضدعدم تمرکز و فراموشی، ایجاد سرخوشی، ضدوسواس، آرام‌بخش در بیش‌فعالی و تسکین بعضی از انواع وزوز گوش است. گذشته از آثار فوق در کاهش عوارض قبل و زمان قاعدگی از جمله تغییرات خلق و خو، سردرد و دل‌دردها تأثیر خوبی بر جای می‌گذارد. این داروها بدون عارضه بوده و یا عوارض غیرجدی گذرا مانند دل آشوب معده را برای حداکثر دو درصد افراد به دنبال دارد که پس از دو هفته مصرف برطرف می‌گردد. میزان و طریقه مصرف در راهنمای دارو ارائه شده و از دسته داروهایی است که احتیاج به نسخه نداشته و می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه‌ها دریافت نمود.منابع:هفته ه سلامتماهه دنیای تغذیهتبیان


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

ریشه این گیاه دارای ارزش دارویی برای بیماری‌های مختلف سیستم اعصاب و روان است. اثرات دارویی ریشه تازه سه برابر خشك‌شده آن است. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *