داروی سوزش سر دل

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

به ندرت احساس سوزش سردل می تواند علامتی از سرطان معده و یا مری باشد

 

سوزش سردل یا همان سوزش سرمعده اگرچه در ظاهر مشکل کوچکی است اما ممکن است نشانه برخی بیماری های خطرناک تر باشد.

داروی سوزش سر دل

 

این علائم یعنی سوزش سردل:

– آروغ‌ زدن‌ یا برگشت‌ مختصر محتویات‌ معده‌ به‌ دهان، که‌ باعث‌ ترش‌ کردن‌ می‌شود.

– احساس‌ سنگینی، سوزش‌ یا ناراحتی‌ در قفسه‌ سینه‌

– مشکل‌ در بلع‌

– درد خفیف‌ یا احساس‌ نفخ‌

– ندرتاً استفراغ‌

 

سوزش معده نشانه یک بیماری مزمن

بیماران مبتلا به بیماری گرد اغلب دچار حالت سوزش معده هستند، اما این وضعیت علامتی از شرایطی وخیم تر خواهد بود. گرد یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که در اثر بازگشت اسید معده و یا محتویات آن به مری رخ می دهد، این رفلاکس، سبب تحریک دیواره مری شده و در نهایت منجر به گرد می شود. اگر حالت سوزش معده و یا رفلاکس اسید را حداقل دوبار در هفته تجربه می کنید، زمان آن رسیده که به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرده و علائم را جدی بگیرید.

 

چنانچه مبتلا به گرد شده باشید و نسبت به درمان آن اقدام نکنید، به تدریج به پیشرفت بیماری دیگری تحت عنوان مری بارت کمک خواهید کرد. در مری بارت، بافت قسمت انتهایی مری از اپیتلیوم سنگفرشی به سلول های پوششی روده تغییر وضعیت می دهد، این حالت سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان مری می شود.

 

سوزش سردل ممکن است نشانه برخی بیماری های خطرناک تر باشد

 

سوزش سر معده یعنی زخم معده؟

اولسر، زخمی است که ممکن است در پوشش داخلی معده با آن مواجه شوید. درد اولسر معده را می توان در قسمت فوقانی شکم تا نزدیک قفسه سینه احساس کرد و گه گاهی مشابه درد سوزش معده توصیف می شود. اگر این بیماری به خوبی درمان نشود، منجر به خونریزی، ایجاد سوراخ در دیواره معده و انسداد میان معده و روده کوچک خواهد شد. اگر چه بعضی از این اولسر ها خود محدود شونده هستند، دسته ای دیگر، نیازمند آنتی بیوتیک تراپی و حتی جراحی خواهند بود.

 

زخم معده دارید؟

اگر دائما و بدون هیچ دلیل خاصی دچار سوزش معده می‌‌شوید و هفته‌ایی 2یا3 بار و از چهار هفته دچار این مشکل می‌‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید. هر چند در مواقع سوزش معده ناشی از برگشت اسید به مری است، اما گاهی می‌‌تواند نشانه ی زخم معده باشد. این نوع زخم‌‌های گوارشی زخم‌‌هایی هستند که درون معده ایجاد می‌‌شوند.

 

شایع‌ترین علامت زخم دستگاه گوارش سوزش در نواحی بین بالای ناف تا زیر قفسه سینه و در شدت‌‌های متفاوت می‌‌باشد. در بعضی موارد درد و سوزش زخم‌‌های گوارشی می‌‌تواند باعث بیدار کردن شما در شب شود. در بعضی از موارد زخم‌‌های کوچک گوارشی نشانه‌ای ندارند.

 

سایر علائم شامل: درد شدید بخصوص هنگام خالی بودن معده، سوزش معده. . .

زخم معده اغلب همراه با زخم دوازده است و در مردان سیگاری میانسال یا مسن و پر استرس دیده می‌‌شود. زخم‌‌های معده با سرعت کمتری از زخم دوازده التیام می‌‌یابند، احتمال بدخیمی دارند و اغلب همراه با التهاب معده (گاستریت) هستند. اکثرزخم‌‌ها کوچک (با قطر کمتر از 2 سانتیمتر)بوده و پراکندگی زخم‌‌های پپتیک معده معمولا در ابتدای معده، است.

 

در مواقع سوزش معده ناشی از برگشت اسید به مری است

 

سرطان با سوزش سردل ارتباط دارد؟

به ندرت احساس سوزش سردل می تواند علامتی از سرطان معده و یا مری باشد. چنانچه بیش از سه هفته است که این حالت را همراه با دشواری در بلع تجربه می کنید، باید به فکر پزشک باشید! از دیگر نشانه های سوزش معده مرتبط با سرطان های اشاره شده، احساس چسبندگی غذا داخل گلو حین بلع، کاهش وزن عمول، احساس پری بی دلیل، تهوع و استفراغ و درد در قسمت فوقانی معده است.

 

سوزش معده یا فتق هیاتال

دیافراگم به طور طبیعی فضایی کوچک برای عبور مری به سوی معده دارد. در حالت فتق هیاتال، قسمتی از معده به قفسه سینه وارد می شود و با بازگشت اسید و غذا به داخل مری، می تواند سبب ایجاد حالت سوزش معده شود. اگر دچار علائم حاد و یا مقاوم سوزش معده هستید، غالبا درمان دارویی کافی نخواهد بود و جراحی برای اصلاح وضعیت معده ضرورت می یابد.

 

منبع:alodoctor.com

داروی سوزش سر دل


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

در این زمینه سئوالاتی را از آقای دکتر حمید واحدی، فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد پرسیده اند و ایشان پاسخ داده اند.

داروی سوزش سر دل

سوزش سردل، ناشی از برگشت اسید معده به قسمت تحتانی مری و تحریک و ایجاد التهاب در این ناحیه می‌باشد.

تصویر بالا نشان می دهد که چگونه اسید و محتویات معده به سمت بالا و ابتدای مری برمی گردند( با کلیک کردن بر روی تصویر می توانید به شکل واضح و بزرگ آن را مشاهده کنید).

مکانیسم‌های متعددی را علت ایجاد کننده سوزش سردل می‌دانند. مهم‌ترین عامل را ریفلاکس یا برگشت مواد اسیدی معده به سمت بالا مطرح می‌کنند. ولی معروف‌ترین و مقبول‌ترین علت را می‌توان ناشی از شل شدن موقت اسفنکتر (دریچه) قسمت تحتانی مری، بیان کرد. از مشخصات این بیماری، احساس سوزش در پشت جناغ و محوطه دهان، بدون زور زدن یا تقلامی باشد.

بیمار صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب، احساس بد طعمی و بدمزگی در داخل دهان دارد.

این عارضه در افراد چاق  و نیز در افرادی که  سیگار می‌کشند، یا الکل مصرف می‌کنند، و یا عادات غذایی خاص دارند، شایع‌تر می‌باشد. به‌علاوه مصرف برخی داروها نیز می‌توانند زمینه ‌ساز این حالت باشد. در نهایت کسانی که دچار “هرنیا هیاتال” یا “فتق”  (نوعی بالا کشیدگی معده از سوراخ دیافراگم مری به داخل محوطه قفسه سینه) هستند، نیز معمولاً از این عارضه رنج می‌برند. ولی می‌تواند، هیچ‌کدام از مواد ذکر شده وجود نداشته باشد، ولی فرد به سوزش سر دل مبتلا گردد.

غذاهای حجیم و آبکی (مثل آب گوشت یا آش) به علت اتساع معده می‌توانند، باعث تشدید این حالت شوند. از سوی دیگر مصرف غذاهای چرب، پرادویه و پرفلفل، نوشابه‌های گازدار، مصرف مایعادت فراوان همراه غذا، نوشیدن چای (خصوصاً پررنگ) بعد از غذا، قهوه ، نسکافه، مصرف زیاد کاکائو و شکلات‌های کاکائویی،پیاز و عرق نعناع نیز از علل تشدید کننده مشکل بیماران محسوب می‌شوند.

در درمان بیماری ابتدا لازم است، تغییراتی در شیوه زندگی و عادات غذایی  بیماران با توصیه‌های انجام شده، داده شود. در بسیاری از بیماران تنها با انجام همان نکات کوچک و بدون هیچ درمان دیگری می‌توان این بیماری را کنترل کرد. درمان دارویی مرحله دوم درمان است. مسلماً توأم کردن درمان دارویی و شیوه مناسب زندگی و غذایی بهترین نتیجه را خواهد داشت. داروهای مصرفی عمدتاً داروهای کاهنده ترشح اسید معده و نیز داروهای افزایش دهنده حرکات رو به جلوی دستگاه گوارش است. در مورد مدت زمان مصرف دارو توسط بیمار، مقدار و زمان مشخصی وجود ندارد. همه بیماران حداقل باید 6- 3 ماه دارو مصرف کنند، به عبارتی در اکثر بیماران لازم است، دارو برای مدت شخصی به دستور پزشک و براساس شرایط بیمار ادامه یابد.

قبل از شروع‌ دارو، بیمار باید در زندگی روزمره خود تغییراتی ایجاد کند.عمده این موارد به قرار زیر است:

الف- کاهش وزن در صورت چاقی، به‌‌خصوص چاقی شکمی

ب- عدم استفاده از لباس‌های تنگ به‌خصوص در ناحیه دور شکم یا کمر

ج- عدم استفاده از دخانیات و الکل

د- عدم مصرف نوشابه‌های گازدار

هـ – عدم مصرف مایعات زیاد مانند آب همراه غذا (بهتر است فرد یک لیوان آب، حداقل نیم ساعت بعد از غذا بنوشد).

و- کاهش حجم و افزایش تعداد وعده‌های غذایی به 6-5 مرتبه در روز

ز- عدم مصرف چای زیاد در طول روز به‌خصوص بعد از غذا

ی- گذاشتن یک بالش بیش‌تر زیر سر هنگام خواب جهت بلندتر قرار گرفتن سر و نیم‌ تنه فوقانی.

ادامه دارد

 سوزش سر دل یا ترش کردن غذا 

 درمان سوزش معده 

 مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند 

 مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود 

 گیاهان موثر بر سوء هاضمه 

 روشی جدید برای درمان تنبلی معده 

سوزش سردل چیست ؟                                                                                                          دانلود این مطلب

 سوزش سردل یا رفلاکس معده-مری ، به برگشت غذا از معده به مری گفته می شود . نشانه مشخص این مشکل سوزش ناراحت کننده پشت استخوان سینه است . بعضی مواقع سوزش سردل بصورت سوءتغذیه ، ترش کردن ، درد در قسمت بالای شکم یا سینه ، برگشت غذا یا مایع به داخل دهان یا افزایش تولید بزاق توسط بیمار شرح داده می شود. سوزش سردل یک علامت شایع است که حداقل ماهی یکبار در بیش از 6 میلیون آمریکایی رخ می دهد.

 در زنان ، معمولا اولین تجربه سوزش سردل در دوران حاملگی رخ می دهد . مطالعات نشان می دهد که در بیش از 5% زنان حامله ، سوزش سردل در حاملگی وجود دارد که بخاطر هورمونهای حاملگی وفشار جنین در حال رشد است.نشانه های سوزش سردل بعد از زایمان فروکش می کنند.

داروی سوزش سر دل

  

  عامل بوجود آورنده سوزش سردل چیست ؟

 معده هر روزه ، اسید تولید می کند . بطور طبیعی ، مقدار کمی از این اسید از طریق دریچه ای که بین معده و مری قرار دارد و(( اسفنکتر انتهایی مری)) یده می شود به مری برمی گردد. در صورت تکرار این مساله یا بالا بودن مقدار اسید برگشتی آسیب مری اتفاق می افتد و فرد علامتدار می شود.

  

 علل شایع بوجود آورنده سوزش سردل:

  – حاملگی – خوردن غذای زیاد بخصوص غذای چرب

  – شکلات، قرص نعناع – سس گوجه(ماکارونی ،پیتزا) 

  – دراز کشیدن بعد از غذا – قهوه وچای

  – سیگار کشیدن – الکل ونوشابه های گازدار – اضافه وزن

  – بعضی داروهای شل کننده عضلانی و داروهای فشارخون

  

  تشخیص :

داروی سوزش سر دل

 تشخیص سوزش سردل برپایه علایم تیپیک بیمار است که با مصرف آنتی اسیدها یا سایر داروهای بلوک کننده اسید بهبود می یابند.

 گاهی سوزش سردل علایم غیر معمول ایجاد می کند ، اگر بی دلیل سرفه می کنید یا اخیرا مبتلا به آسم یا لارنژیت (گرفتگی صدا وزخم حنجره ) شده اید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا این امر می تواند ناشی از اسید برگشتی معده باشد.

  

  چگونه می توان سوزش سردل رادرمان کرد؟

 بسیاری از افراد می توانند به راحتی علایم سوزش سردل را با استفاده از رژیم غذایی ، تغییر در شیوه زندگی و محدودیت در استفاده از داروهای آنتی اسید کنترل کنند.

  

  تغییر در شیوه زندگی :

  ¯ تعداد دفعات غذا خوردن را زیاد کنید ولی حجم غذا را در هر وعده کم کنید

  ¯ اجتناب از غذاهای چرب ، قهوه و چای ، شکلات ، قرص نعناع ، الکل، سیگار کشیدن ، نوشابه های گازدار

  ¯ نگهداری وزن در حد طبیعی

  ¯ اجتناب از غذا خوردن 3-2 ساعت قبل از خواب

  ¯ بالا بردن سر 12-1 سانتی متر موقع خواب

  

  آیا سوزش سردل در دراز مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود؟

 بله در موارد شدید ، برگشت اسید ممکن است منجر به زخم مری ، تنگی ومشکلات پیش سرطانی گردد. مطالعات اخیر نشان می دهد که سوزش سردل مزمنی که بطور مناسب درمان نشده و سالها طول کشیده باشد، خطر سرطان مری را افزایش می دهد .

  

  در صورت وجود کدام علایم سوزش سردل باید به پزشک مراجعه کرد؟

  – وجود علایم سوزش سردل 2 یا بیش از دوبار در هفته

  – عدم بهبودی علیرغم مصرف دارو

  – بلع دردناک بخصوص غذاهای جامد

  – انسداد، تنفس صدادار، گرفتگی صدا که بدنبال برگشت اسید به حنجره اتفاق می افتد

  – نشانه های خونریزی (استفراغ با زمینه قهوه ای )

  – کاهش وزن بدون توجیه

  – علایم رفلاکس که بیش از یکسال طول کشیده باشد

  

  برای ارزیابی سوزش سردل چه زمان و کدام آزمایشات باید انجام شود ؟

 وقتی علایم تکراری ، شدید باشند و با تغییر شیوه زندگی و مصرف آنتی اسیدها کنترل نشود آزمایشات زیر باید انجام شوند:

  

  تست تفسی :

 در این تست ، یک لوله پلاستیکی از راه بینی وارد می شود تا فشار و مقدار اسید معده برگشتی به داخل مری را اندازه گیری کنند. این بررسی برای بیمارانی که علایم شدید و غیر طبیعی سوزش سردل دارند صورت می گیرد.

  

  اندوسکوپی:

 در این آزمایش یک لوله قابل انعطاف باریک از دهان وارد مری ، معده وقسمت ابتدایی روده می شود. پزشکان معمولا برای انجام اندوسکوپی پشت حنجره را با اسپری بی حس می کنند و آرامبخش داخل وریدی تجویز می شود.

 اندوسکوپی بهترین راه برای بررسی آسیبهای ناشی از سوزش سردل است . اگر انجام اندوسکوپی ضروری باشد، طی حاملگی نیز بدون خطر است.

  

  اقدامات جراحی در موارد شدید و مزمن بیماری :

 دریچه مصنوعی در قسمت معده کار گذاشته می شود تا از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند ، لازم است فرد بعد از عمل ، یک هفته یا در بیمارستان بماند.

  

  لاپاراسکوپی:

 دراین روش جراحی جدید، لوله باریکی از سوراخ کوچکی روی شکم عبور می کند و دریچه ای را در قسمت معده جهت جلوگیری از برگشت اسید به معده نصب می کند. جراحان ماهر زیادی نتایج خوبی از این عمل بدست آورده اند. بعد از این عمل بستری بیش از چند روز ضرورتی ندارد.

  

  چه درمانهایی برای سوزش سردل در حاملگی مناسب است؟

 طی حاملگی ، باید با مصرف داروهای مورد استفاده برای رفلاکس ، علایم سوزش سردل مادر را تا زمان رشد مناسب جنین بهبود داد.

  قدم اول: – تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی

  قدم دوم: – آنتی اسیدها ممکن است مناسب باشند . بی کربنات سدیم ممکن است باعث اسیدوز متابولیک شده و در حاملگی نباید مصرف شوند. منیزیم موجود در آنتی اسید ممکن است روی انقباضات رحمی در طول زایمان تاثیر بگذارد لذا باید در سه ماهه آخر بارداری از مصرف آن اجتناب کرد.

  قدم سوم : – سوکرالفات در حاملگی مناسب واثربخش می باشد. آنتی اسیدها ممکن است مناسب باشند، اما باید حتما پزشک در جریان باشد.

  قدم چهارم: – سایر اقدامات درمانی باید فقط وقتی استفاده شود که به نفع مادر باشد و عارضه ای روی رشد جنین نداشته باشد.

  

  از کجا می شود اطلاعات بیشتری درباره بیماری سوزش سر دل کسب کرد ؟

  مرکز تحقیقات گوارش وکبد گلستان همه روزه آماده پاسخگویی به سئوالات شماست

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *