داروی برای هضم بهتر غذا

خواص دارویی و گیاهی

اپک تایمز

21 شهریور 1393

Temps de lecture : [est_time]

(Shutterstock)

 

مشکلات گوارشی هرگز موضوعی نیست که بخواهیم با آن کنار بیاییم. نه تنها دردناک است، بلکه گاهی ممکن است خجالت‌آورنیز بشود. خوشبختانه تعدادی از گیاهان هستند که غالبا‌ً در آشپزی روزانه به کار می‌روند که همچنین به دلیل قابلیت آنها در آرام کردن دستگاه گوارش، باارزش قلمداد می‌شوند.

مریم گلی

داروی برای هضم بهتر غذا

مریم گلی یک گیاه ضد ویروس قدرتمند است و همچنین به دستگاه گوارش کمک می‌کند که به طور یکنواخت کار کند. علاوه بر کمک کردن به معده در هضم پروتئین، مریم گلی به برطرف کردن گاز نیز کمک می‌کند. این گیاه به عنوان یک گیاه آرام‌بخش و تسکین‌دهنده، در آرام کردن اعصاب و کنترل اضطراب فوق‌العاده است. مریم گلی زمینی، طعمی دارد که ممکن است کمی تلخ باشد، در حالی‌که نوع تازه‌ی این گیاه به سرعت کپک می‌زند. مریم گلی ساییده و پاک شده نوع فراگیر این گیاه می‌باشد.

پونه‌ی کوهی

یک قاشق چایخوری پونه‌ی کوهی دارای قدرت آنتی اکسیدان بیشتری از یک پیمانه‌ی کامل زغال‌اخته است؛ که همچنین باعث می‌شود وقتی که آرام کردن مشکلات دستگاه گوارش مطرح باشد یکی از نیرومندترین گیاهان باشد. پونه‌ی کوهی یک گیاه شدیداً قلیایی است که آن را یک انتخاب ایده‌آل برای مقابله با التهاب و حالت اسیدی می‌کند. بعلاوه، این گیاه می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی به دلیل عطر مطبوع آن یک گیاه محبوب است. رشد بیش از اندازه‌ی مخمرها در معده و روده می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که رزماری با آن مقابله می‌کند. آن همچنین درمان خوبی برای سوء هاضمه، نفخ، گاز، درد و یبوست می‌باشد. با اینکه مکمل‌هایی برای آن وجود دارد، خوردن تازه و خشک این گیاه بسیار مؤثرتر می‌باشد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خواص تسکین‌دهنده‌‌ی آن در جهان شناخته شده است. درواقع وقتی فردی دچار اضطراب و تنش می‌شود، گوارش او شروع به کند شدن می‌کند. این کندی ممکن است باعث بروز برخی ناراحتی‌ها شود. استفاده از اسطوخودوس در غذا به آرام کردن روده کمک کرده و باعث می‌شود حرکتی که باید داشته باشد را نگه دارد. به عنوان یک غذای قلیایی اسطوخودوس همچنین به کاهش حالت اسیدی و التهاب کمک می‌کند.

نعناع

زمانی که مسأله‌ی تحریک دستگاه گوارش مطرح باشد، نعناع به عنوان یکی از بهترین گیاهان مطرح می‌‌‏شود. اسید موجود در معده را آرام می‌کند و واکنش‌های کلی آن را نیز مهار می‌کند. با اینکه نعناع تازه، انتخاب اول در درمان یبوست، اسهال، نفخ، گاز و سوء هاضمه است، استفاده از آن به صورت چای نیز بسیار مفید می‌باشد.

آویشن

این گیاه خواص تسکین‌بخشی طبی دارد که آن را در زمان ناراحت بودن معده تبدیل به یک افزودنی ایده‌آل برای غذا می‌کند. از آنجایی‌که دارای خواص ضد ویروسی می‌باشد، افزوده شدن آن به غذا، به معده در از بین بردن اسید کمک می‌کند. آویشن همچنین با رشد بیش از اندازه‌ی مخمر و باکتری‌های بد که معده را ناراحت می‌کند، مقابله می‌کند.

قبل از اینکه به دنبال دارو در داروخانه بگردید و یا از داروهای تجویز شده که اثرات جانبی بدی می‌تواند داشته باشد استفاده کنید، سعی کنید تعدادی از گیاهان ذکر شده در بالا را به غذای خود اضافه کنید تا به داشتن سیستم گوارشی سالم کمک کند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.



:

مشاهده نسخه کامل
: چه داروهاي به هضم بهتر و سريعتر غذا كمك ميكنن




خانه

موبایل

 

 

داروی برای هضم بهتر غذا

• به گونه ای غذا بخورید که هضم بهتری صورت گیرد.ابتدا شما باید غذاهایی را که به آسانی هضم می شوند را در بین وعده های غذایی تان میل کنید و سپس به سمت غذاهای پیچیده تر بروید. به یک اتوبان فکر کنید، اگر که ماشین هایی که سرعت کم دارند در جلو باشند، ماشین های با سرعت زیاد را در پشت خود نگه می دارند و همین باعث ترافیک می شود. دقیقا همین کار برای غذای شما اتفاق می افتد. غذاهایی که سریعا هضم می شوند را ابتدا بخورید و سخت تر ها را نگه دارید تا در نیمه دوم وعده غذایی تان بخورید. در زیر توالی زمانی برای گروه های مختلف غذایی آورده شده است.آب و آب میوه: 2 تا 3 دقیقهمیوه ها و فالوده و سوپ: 3 تا 45 دقیقهسبزیجات: 3 تا 45 دقیقهلوبیا، غلات و نشاسته ها: 2 تا 3 ساعتگوشت، ماهی، مرغ: 3 یا چند ساعت

 

• نوشیدنی های گرم و یا ولرم با وعده غذایی تان مصرف کنید.نوشیدنی های یخ و خنک پروسه هضم را کند می کنند بطور مثال گذاشتن یخ روی یک عضله را نگاه کنید. عضله سفت می شود و به خوبی عمل نمی کند آب گرم یا آبی که در دمای اتاق باشد، آب میوه یا چای بدون کافئین هضم مناسب را برای شما فراهم می آورد. ( فقط ترافیک را به یاد آورید، نوشیدن مایعات مقدم تر از وعده های غذایی است.)

 

• در زمان های مناسب غذا بخورید.خیلی مهم است که غذایی که می خورید و زمانی که آن را میل می کنید، از قبل معین باشد. خوردن غذاهای مشابه و زمان های مشخص در روز اثرات معینی بر روی سیستم گوارش شما دارد.

 

• از اینکه چه چیزی می خورید و اندازه آن چقدر است آگاه باشید.مصرف بیش از حد غذا یکی از دلایل مهم هضم نشدن غذا است. مغز ما علائم احساس پر بودن را دقیقا 1 دقیقه بعد از اینکه واقعا احساس پر بودن بکنید می فرستد. پس قبل از اینکه احساس پر بودن بکنید دست از غذا خوردن بکشید. عجیب این است که 1 دقیقه بعد می فهمید که سیر هستید.

 

• غذایتان را کامل بخورید و در حین غذا خوردن صحبت نکنید.جویدن کامل غیر کامل و صحبت کردن در حین غذا خوردن می تواند باعث بلعیدن ناسب شود. سیستم گوارش ما به گونه ای طراحی نشده که بتواند تکه های بزرگ غذا را هضم کند، وقتی که ما ابعاد بزرگ در معده مان قرار می دهیم می تواند باعث شود که هضم غذا نیمه کاره انجام شود.

 

• در حین غذا خوردن آرام باشیدغذا خوردن در عجله باعث می شود که استرس شما بالا رود و پروسه هضم غذا کند شود. محیط آرام و زیبایی را در حین غذا خوردن برای خود ایجاد کنید و برای غذا خوردن خود زمان کافی بگذارید.

 

• در وضعیت بدنی مناسبی قرار داشته باشید.وقتی که خمیده یا قوز دار غذا می خورید فشار زیادی را روی ارگان های شکمتان وارد می کنید. این فشار زیاد می تواند منجر به هضم ضعیف غذا شود. شما باید نشستن به حالتی شانه هایتان رو به عقب و چانه تان رو به بالا است غذا بخورید این حالت اجازه می دهد که ارگان های گوارشی شما فضای بیشتری داشته باشند و همین امر باعث بهبود گوارش شما می شود.

 

• شب ها دیر وقت غذا نخوریدبدن ما خصوصا سیستم گوارشی مان کار خود را در بعدالظهر ها کند می کنند و در این ساعات بعدالظهر استراحت کرده و دوباره جوان می شوند. زمانی که ما در ساعات انتهایی شب غذای زیادی وارد معده مان می کنیم آنزیم های های کافی برای هضم غذا وجود ندارد. این غذا های هضم نشده در معده تان می ماند و باعث می شود که راحت بخوابید.

 

• راه رفتن تند بعد از غذا خوردنحرکت نکردن تا 3 دقیقه بعد از غذا را فراموش کنید. افزایش فعالیت فیزیکی می تواند باعث جلو حرکت کردن دستگاه گوارش شما بشود و در نهایت منجر به افزایش تولید آنزیم های گوارشی شود. این می تواند باعث کامل شدن گوارش شما بشود

 

• چرخش های نخاعیچرخش های نخاعی باعث می شود که میزان مواد سمی که در سیستم عصبی آزاد می شود را کاهش دهد که همین اثر ارام بخشی دارد. زمانی که شما در وضعیتی قرار دارید که پای خود را دراز کرده اید، به آرامی به سمت راست بروید نگه دارید در حالیکه 5 نفس عمیق می کشید و سپس به سمت چپ خم شوید و این پروسه را تکرار کنید.

منبع:farya.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

پروسه هضم غذا باعث تجزیه غذا به قسمت های کوچک و اجازه به بدن برای جذب انرژی مواد مغذی موجود در آن میشود . تجزیه غذا مدت زمان های متفاوتی نسبت به نوع ماده غذایی را دارند . شما بوسیله روش های زیر میتوانید هضم غذا را سریعتر و بهتر از همیشه انجام دهید . دقت کنید که روش های ذکر شده برای طولانی مدت و احساس سبکی همیشگی هستند و با استفاده از آنها دیگر احساس سنگینی ، دیر هضم شدن غذا ، رودل کردن و دیگر مشکلات گوارشی را ندارید .

ورزش کنید یا تحرک داشته باشید . افزایش فعالیت فیزیکی باعث حرکت غذا در سیستم گوارشی میشود . این حرکت میتواند باعث افزایش سرعت هضم غذا و کمک کردن به هضم غذا بشود .

تحرک داشتن باعث کمک به تحریک عضلات صاف در سیستم گوارش شده که باعث سرعت بخشیدن به تجزیه غذا میشود .

داروی برای هضم بهتر غذا

استراحت کنید . خواب باعث زمان دادن به سیستم گوارش برای ترمیم و استراحت را میدهد که در نهایت باعث قابلیت هضم سریعتر و موثرتر غذا میشود .

به سمت چپ بخوابید . بعضی از تحقیقات نشان داده اند که خوابیدن به سمت چپ باعث افزایش قدرت هضم غذا میشود .

بعد از غذا سریعا نخوابید . ۲ الی ۳ ساعت صبر کنید .

آب بنوشید . نوشیدن مایعات مخصوصا آب در هنگام غذا خوردن یا بعد از آن باعث کمک به هضم غذا میشود . مایعات باعث کمک به بدن برای تجزیه غذا و آبرسانی به بدن میشود .

پر آبی بدن کمک به تولید بزاق و مایعات در معده میشود . همچنین آب باعث نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست میشود .

غذای پر از فیبر بخورید . فیبر باعث کمک قابل توجهی  به هضم غذا میشود . استفاده از فیبر بالا در غذا باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا و جلوگیری از ایجاد یبوست میشود .

فیبر با جذب آب به خود باعث اضافه کردن وزن و حجم به مدفوع میشود که با همین شیوه از یبوست جلوگیری میکند ، باد معده را کم میکند و از اسهال جلوگیری میکند . البته مصرف آب فراوان نیز لازم میباشد .

مواد غذایی حاوی  فیبر :

غلات سبوس دار

میوه جات

سبزی جات

آجیل

مغزها

حبوبات

ماست بخورید . ماست منبع طبیعی از پروبیوتیک و دیگر ارگانیسم های زنده است که برای سیستم گوارش ضروری هستند .

چگونه ماست به سرعت هضم غذا کمک میکند :

سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده

ترغیب کردن بدن برای رشد باکتری های خوب

کاهش زمان ریکاوری بدن در هنگام عفونت و همچنین تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن در افراد دارای سندروم روده تحریک پذیر

زنجبیل بخورید . زنجبیل هزاران سال است که برای کمک به هضم غذا شناخته شده است . زنجبیل باعث تحریک آنزیم هایی میشود که باعث موثرتر کردن هضم غذا و کمک به هضم آن می شود .

همچنین زنجبیل باعث افزایش انقباضات ماهیچه های معده میشود که باعث کمک به حرکت سریعتر غذا به روده کوچک میشود .

غذای کم چرب میل کنید و غذای سرخ شده نخورید . غذاهای پرچرب و سرخ شده میتواند باعث سوزش معده ( رفلاکس معده ) بشوند زیرا به چیزی از قابلیت معده برای تجزیه آن نیاز میباشد .

معده میفهمد که این غذا برای هضم کردن مشکل است و کل پروسه هضم را آرام میکند .

مواد غذایی مانند  لیست زیر را کمتر مصرف کنید :

گوشت فرآوری شده

سیب زمینی سرخ کرده

بستنی

کره

پنیر

داروی برای هضم بهتر غذا

غذای زیاد تند مصرف نکنید . غذای تند میتواند باعث تحریک شدن گلو و مری بشود که در نهایت باعث سوزش مری یا همان رفلاکس معده میشود . همچنین این مواد باعث آرام کردن مراحل هضم غذا میشوند و میتوانند اسهال و دیگر مشکلات گوارشی را بوجود بی آورند .

مصرف لبنیات را قطع یا کم کنید . کسانیکه به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند در صورت مصرف لبنیات دچار باد معده ، دیر هضم شدن غذا و دیگر عوارض سیستم گوارشی میشوند .

گوشت قرمز نخورید یا مصرف آن را کاهش دهید . گوشت قرمز میتواند شما را دچار یبوست کند که باعث کاهش حرکات روده و کم شدن سرعت هضم غذا میشود . گوشت قرمز حاوی چربی میباشد که پروسه هضم غذا را طولانی میکند . گوشت قرمز حاوی آهن زیادی است که میتواند ایجاد یبوست کند .

وعده های غذایی کم حجم با تعداد میل کنید . به جای خوردن ۳ وعده غذای پر حجم از ۴ الی ۵ وعده غذای کم حجم در طول روز استفاده کنید . هر ۳ ساعت غذا بخورید تا از گرسنگی جلوگیری کنید .

از غذای آماده استفاده نکنید . غذای های آماده و حتی بیسکوییت و چیپس و .. عموما دارای نگه دارنده ، مواد افزونی و دیگر مواد شیمیایی هستند . سعی کنید از میوه جات و سبزیجات تازه ، برنج قهوه ای ، ماکارونی سبوس دار ، لوبیا ، آجیل و مغزها در طول روز استفاده کنید .

غذا را خوب بجوید . اولین قسمت هضم غذا جویدن آن میباشد . سعی کنید غذا را خوب بجوید و با بزاق دهان ترکیب کنید تا هضم غذا را راحت تر کنید .

از مکمل پروبیوتیک استفاده کنید . پروبیوتیک نوعی باکتری میباشد که به بالانس کردن میکرو ارگانیسم های داخل روده کمک میکند . نشان داده شده است که مصرف پروبیوتیک اضافه باعث افزایش باکتری های مفید روده بزرگ و افزایش کارایی سیستم گوارشی میشود .

مکمل آنزیم گوارشی مصرف کنید . این آنزیم ها به صورت داروهای بدون نسخه قابل خرید میباشد . این مکمل ها باعث تجزیه غذا و کمک به جذب آسان تر آنها میکند . اگر این آنزیم ها موثر باشند باعث بهتر و سریعتر شدن پروسه هضم غذا میشوند .

مهر ۲۱, ۱۳۹۷ در ۷:۵۴ ق.ظ

اتفاقا در پزشکی توصیه میشه که به سمت چپ بخوابید.چون رفلاکس معده راکم میکنه.

پاسخ دادن

مهر ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۰ ب.ظ

مصرف اب هنگام غذا خوردن یا یکساعت بعد از اون ایجاد کننده رفلاکسه و کسایی ک دچار رفلاکسن بشدت اسیب میبینن.علم نوین واقعا داره طب قدیم ک هزاران سال مردم در سلامت بودن رو نابود میکنه واقعا تجارت بیماری اسم مناسبیه براش

پاسخ دادن

مهر ۱۹, ۱۳۹۷ در ۳:۴۰ ب.ظ

سلام خوردن آب با غذا باعث ایجاد رفلاکس معده در افراد سالم نمیشه ، اما در مورد کسانیکه رفلاکس معده دارن پیشنهاد میشه آب با غذا نخورن ، چون ممکنه باعث ایجاد رفلاکس معده بشه . چیزایی که گفته شدن عمومی هستش و هر کس باید با توجه به شرایط سلامتی و بیماری هایی که داره از اونها استفاده کنه . مثلا برای تامین کلسیم گفته میشه لبنیات بخورید ، اما کسانی هستند که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ؛ با خوردن لبنیات دچار مشکلات زیادی میشوند . این افراد باید این قسمت از مقاله رو نادیده بگیرند و به دنبال راهی مناسب با توجه به بیماریشون باشند .

پاسخ دادن

مهر ۱۴, ۱۳۹۷ در ۶:۳۵ ب.ظ

خداییش ما موندیم تو عمرم همیشه شنیدم آب خوردن نزدیک غذا فقط ضرره

پاسخ دادن

خرداد ۱۷, ۱۳۹۷ در ۶:۲۰ ب.ظ

سلام در همه نوع طب، چه سنتی و چه مدرن گفته شده قبل،بعد و هنگام غذا آب و مایعات دیگر خورده نشود و همچنین باید به سمت راست خوابید.شما چطور این دو موضوع را وارونه گفته اید؟

پاسخ دادن

خرداد ۲۴, ۱۳۹۷ در ۸:۲۸ ق.ظ

سلام خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت و برای ما نظر ارسال کردید . با توجه به گفته مایو کلینیک آمریکا که یکی از معتبرترین منابع پزشکی دنیا هستش ، نوشیدن به همراه غذا و بعد از آن مشکلی نداره و حتی به هضم غذا کمک هم میکنه . البته اگه انگلیسی در گوگل سرچ کنید میبینید که بسیاری از نیز همین نظر رو دادند . این لینک مصرف آب در سایت مایو کلینیک : https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/digestion/faq-258348 که نوشته : There’s no concern that water will dilute the digestive juices or interfere with digestion. In fact, drinking water during or after a meal actually aids digestion.

Water is essential for good health. Water and other liquids help break down food so that your body can absorb the nutrients. Water also softens stool, which helps prevent constipation.

این هم ترجمه اش : هیچ دلیلی وجود ندارد که آب مایع هضم کننده غذا را رقیق کند یا در پروسه هضم اختلالی ایجاد کند . در حقیقت ، نوشیدن آب در هنگام یا بعد از غذا خوردن ، به هضم غذا کمک میکند . آب برای سلامتی مفید است . آب و دیگر مایعات به تجزیه غذا کمک کرده و بدن میتواند مواد مغذی را جذب کند . آب همچنین باعث نرم کردن مدفوع شده که از یبوست جلوگیری میکند .

پاسخ دادن

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

بسیاری افراد در مقاطعی از زندگی خود به مشکل بی خوابی دچار میشوند که

تقسیم غذای خود با سگ راه خیلی جذابی برای اخت گرفتن و دوستی با

چین‌وچروک پیشانی به‌صورت چشمگیری سن شمارا بالا نشان می‌دهد اما خوشبختانه راه‌های زیادی برای

آفتاب سوختگی چیست ؟ نوعی التهاب پوستی میباشد که در اثر تماس زیاد با

ماست بهترین ماده خانگی برای نگهداری از پوست و مو است !! با ما

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *