داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان
داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
سمیرا عنایتی

افزایش هورمون مردانه در زنان علت اصلی سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) می باشد. آندروژن های اضافی مانند تستوسترون عامل اصلی بسیاری از علائم PCOS مانند آکنه، موهای بیش از حد بدن، ریزش موی سر، لکه های تیره روی پوست و حتی افزایش وزن نامعلوم می باشد. رژیم غذایی سالم یکی از بهترین راه های درمان گیاهی هورمون مردانه در زنان و مدیریت اختلال غدد درون ریز است. بنابراین از رژیم غذایی مناسب برای درمان PCOS و کاهش هورمون مردانه در زنان استفاده کنید. در ادامه چند داروی گیاهی برای کاهش هورمون مردانه در زنان معرفی خواهیم کرد.

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

اگر شما رژیم PCOS دارید و سعی می کنید که مصرف نوشابه و کافئین خود را کاهش دهید. چای های گیاهی انتخاب خوبی برای کاهش هورمون مردانه در زنان می باشند. چای نعناع خاصیت آنتی آندروژنی دارد که می تواند برای زنان مبتلا به PCOS مفید باشد. محققان در مطالعه ای که در بیمارستان عمومی ایستبورن انگلستان انجام شد، اثرات ضد آندروژن چای نعناع را در زنان مبتلا به PCOS مورد مطالعه قرار دادند.۴۲ زن مبتلا به PCOS دو فنجان چای نعناع در روز دریافت کردند و به مدت یک ماه مصرف را ادامه دادند. در پایان آزمایش، میزان تستوسترون مجموع و آزاد در این گروه از زنان کاهش یافت، در حالی که LH و FSH نیز افزایش یافت. بیماران همچنین کاهش علائم دیگری از هیپرآندروژیسم مانند نابجارویی مو یا هیرسوتیسم را گزارش کردند.

هر روز ۲-۳ لیوان چای نعناع بنوشید. این درمان گیاهی هورمون مردانه در زنان واقعا تسکین دهنده و آرام بخش است که همچنین به شما کمک می کند تا آرام باشید. همچنین در هضم غذا کمک می کند و برای سلامت روده شما مفید است.

 

مرزنجوش یکی دیگر از داروی گیاهی کاهش دهنده هورمون مردانه در زنان است که تستوسترون را کاهش می دهد و اغلب برای تنظیم چرخه قاعدگی و هورمون ها استفاده می شود. به ویژه، چای مرزنجوش می تواند به کاهش سطح آندروژن های آدرنال در زنان مبتلا به PCOS کمک کند. محققان دانشگاه اردن در مطالعه ۲۵ زن با PCOS، چای مرزنجوش یا چای دارونما را به مدت ۳۰ روز  و به مقدار دو بار در روز مصرف کردند. در پایان این آزمایش، زنانی که چای مرزنجوش را استفاده کردند، مقدارDHEA-S ( آندروژن دیگری که توسط غدد آدرنال تولید می شود) و سطح انسولین ناشتا کاهش پیدا کرد.

شما می توانید از مرزنجوش به عنوان یک گیاه برای طعم غذا استفاده کنید. این گیاه مدیترانه ای را می توان با سوپ ها و خورش ها  ترکیب کرد و می تواند به عنوان یک جایگزین پونه کوهی استفاده شود. از یک فنجان چای کاهش دهنده تستوسترون با دم کردن گیاه مرزنجوش تازه یا خشک شده با یک فنجان آب برای ۵ تا ۱۰ دقیقه لذت ببرید.

در طب سنتی ژاپنی، قارچ ریشی قرمز به عنوان یک آنتی آندروژن بسیار قوی و داروی گیاهی کاهش دهنده هورمون مردانه در زنان مورد استفاده قرار می گرفته است. محققان دانشگاه Kyushu در ژاپن اثرات ضد آنودروژنیک ۲۰ نوع قارچ را مطالعه کردند و دریافتند که قارچ Reishi قویترین عملکرد را در کاهش مقدار تستوسترون دارد. این مطالعه نشان داد که قارچ Reishi به میزان قابل توجهی سطح ۵-آلفا ردوکتاز را کاهش می دهد و از تبدیل تستوسترون به DHT قوی تر جلوگیری می کند. سطوح بالای  DHT  یک عامل قوی برای علائم PCOS مانند آکنه، رشد موهای زاید، آلوپسیا و لکه های تیره روی پوست می باشد.

قارچ ریشی دارای طعم تلخ هستند، بنابراین اغلب به صورت چای مصرف می شوند. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از این قارچ های ژاپنی برای پخت و پز استفاده کنید. قارچ ها را به مدت یک شب در آب خیس کنید و قبل از پختن آب را دور بریزید. این کمک می کند تا تلخی آن از ببن برود و سپس قارچ را می توان به راحتی به صورت سرخ کرده، بخارپز، سوپ و کباب مصرف کرد.

تخم کتان منبع عالی از فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ ، و اسید آمینه ضروری می باشد، که همه ی این موارد برای رژیم غذایی PCOS مفیداست. با این حال، دانه های کتان همچنین توانایی ضد آندروژن قوی دارند، و یکی از قوی ترین داروی گیاهی کاهش دهنده هورمون مردانه در زنان می باشد. در یک مطالعه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه Duke، به یک زن ۳۱ ساله مبتلا به PCOS،  سی گرم تخم کتان به مدت ۴ ماه داده شد. کاهش سطح آندروژن در این مطالعه موردی به مراتب بیشتر از هر مداخله رژیم غذایی می باشد که تا به امروز گزارش شده است، کاهش معنی داری در میزان آندروژن مشاهده شد، مجموع تستوسترون سرم ۷۰٪ کاهش یافت، تستوسترون آزاد سرمی به میزان ۸۹٪ و میزان تستوسترون آزاد ۶۵٪ کاهش یافت. این خانم همچنین وزن خود را کم کرده و حساسیت به انسولین آن بهبود یافت.

بهترین راه برای استفاده از دانه های کتان، این است که آنها را آسیاب کنید، زیرا تخم کتان می تواند از دستگاه گوارش انسان به راحتی عبور کند. تخم کتان دارای طعم ملایم و نادری است، به طوری که شما به راحتی می توانید آنها را به همراه ادویه، سبزیجات خشک، خمیر، سوپ، سالاد، بلغور جو دوسر و تقریبا همه چیز بخورید.

شبدر قرمز یک منبع غنی از فیتواستروژن است. استروژن های گیاهی محلول در آب هستند. آنها توانایی پذیرش گیرنده های استروژن بدن را دارند، به همین دلیل است که می توانند تستوسترون را کاهش دهند. مطالعات نشان داده است که ایزوفلاوون های شبدر قرمز تاثیر معنی داری بر کاهش تستوسترون و میزان DHT دارند.

دانشمندان در حال بررسی امکان استفاده از فیتواستروژن های حاصل از شبدر قرمز به عنوان جایگزینی برای استروژن هستند. برگ های شبدر قرمز دارای طعم لوبیا مانند هستند و به راحتی می توانند به سالاد، سوپ و کباب اضافه شوند. با این حال، نوع وحشی آن دارای بیشترین مواد مغذی است. آنها را می توان به چای و یا به سالاد و سوپ اضافه کرد و یا حتی به عنوان یک چاشنی استفاده نمود.

شیرین بیان یک درمان فوق العاده برای عدم تعادل هورمون در PCOS به دلیل خاصیت ضد آندروژنی آن است. دانشمندان دانشگاه Padua ایتالیا دریافتند که شیرین بیان می تواند تستوسترون سرم را کاهش دهد و می تواند به عنوان یک درمان جادویی برای نابجارویی مو یا هیرسوتیسم و ​​سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. تحقیقات دیگر نشان داد که بیماران مبتلا به PCOS که از اسپیرونولاکتون (داروهای ضد آندروژنی) استفاده می کنند، در صورت مصرف دوز اضافی ۳.۵ گرم شیرین بیان به صورت روزانه بهتر می شوند.

چای خانگی را با ریشه های شیرین بیان درست کنید. بسیاری از مردم متوجه می شوند که یک چای ترکیبی از شیرین بیان و ریشه پونه سفید در تنظیم تعادل هورمون ها و کاهش هورمون مردانه مفید است.ریشه شیرین بیان می تواند برای ساخت آبنبات یا درمان نیز استفاده شود.

از دیگر راههای کاهش تستوسترون در زنان مصرف ماهی های آب سرد است. ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. به طور خاص، ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و شاه ماهی غذاهای خوب برای کاهش هورمون مردانه هستند. مطالعات نشان داده است که مکمل امگا ۳ می تواند غلظت سرمی تستوسترون را کاهش دهد و عادت ماهانه را تنظیم کند. دانشمندان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ، ۷۸ خانم با اضافه وزن و مبتلا به PCOS را با مصرف مکمل های امگا۳ به میزان ۳  گرم در روز را به مدت ۸ هفته مورد مطالعه قرار دادند. در پایان آزمایش، غلظت تستوسترون به طور معنی داری در گروهی از زنان به میزان قابل توجهی پایین آمد و باعث تنظیم قاعدگی در تقریبا نیمی از افراد شد.
خبر خوب این است که افزودن ماهی یا روغن ماهی به رژیم غذایی، میزان تستوسترون را کاهش خواهد داد. به علاوه ماهی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی PCOS  است زیرا منبع خوبی از پروتئین، چربی های سالم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. خوردن ماهی کوچک مانند ساردین و ماهی خال مخالی همچنین میزان کلسیم مورد نیاز رژیم غذایی را تامین می کند! در هفته ۲-۳ وعده ماهی بخورید.

از اههای کاهش تستوسترون در زنان مصرف بادام و گردو می باشد. همه آجیل منبع خوبی از چربی های سالم هستند. اما زمانی که توانایی کاهش تستوسترون مطرح میشود، گردو و بادام برتر می شوند. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، ۳۱ زن مبتلا به PCOS، گردو یا بادام حاوی ۳۱ گرم چربی در روز به مدت ۶ هفته دریافت کردند. در پایان آزمایش، محققان دریافتند که گردو باعث افزایش غلظت هورمون جنسی-گیرنده گلبولین (SHBG) از ۴/۳۸ ± ۴/۴ به ۴/۴۳ ± ۱/۴ نانومول در لیتر (۰۰۳۸/۰ = P) می شود و بادام آندروژن آزاد را از ۲/۶ ±۴ /  به مقدار  (P = 0.0470) 1.8±۰.۳ کاهش می دهد.

موردی که ممکن است تعجب شما را برانگیزد این است که SHBG  یک پروتئین است که به تستوسترون متصل می شود و می تواند میزان تستوسترون آزاد شما را در خون کاهش دهد و علائم PCOS را بهبود بخشد. خوردن این آجیل ها همچنین تاثیرات مثبتی بر روی لیپید های پلاسما و فعالیت انسولین دارد، و آنها را باید به رژیم غذاییPCOS اضافه کرد.

آیا شما داروی گیاهی برای کاهش هورمون مردانه در زنان را امتحان می کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

ترجمه شده در سایت خلایق
منبع:
sepalika.com


۱۳۹۶-۰۵-۰۹

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
نسرین رجبعلی زاده
· Published ۱۳۹۶-۰۵-۰۹


۱۳۹۵-۱۰-۲۸

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۱۰-۲۸


۱۳۹۵-۰۹-۲۵

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۰۹-۲۵


۱۳۹۷-۰۵-۲۱

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
سمانه طبسی
· Published ۱۳۹۷-۰۵-۲۱

مشاوره چشم پزشکی توسط متخصصین مرکز چشم پزشکی بصیر

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

باز نشر مطالب تنها با ذکر نام سایت خلایق و ذکر آدرس و درج بک لینک khalayegh.com مجاز است.

در صورتیکه تستوسترون به طور معمول به عنوان یک هورمون مردانه دیده می شود، در زنان نیز (البته در مقادیر بسیار کوچکتر) وجود دارد. با این حال، بین ۴-۷٪ از زنان آمریکایی در تخمدانها بیش از حد تولید تستوسترون می کنند، که معمولا منجر به ایجاد بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovary syndrome) می شود. تستوسترون زیادی در زنان می تواند منجر به ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری، و همچنین برخی از نشانه های ناراحت کننده مانند آکنه، تغییر صدا و رشد موی صورت شود. کاهش میزان تستوسترون در زنان اغلب با داروها انجام می شود، اگر چه تغییرات تغذیه ای می تواند تاثیر مثبتی نیز داشته باشد.

۱- با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید

اگر احساس می کنید که مشکلی در هورمون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آزمایش خون می تواند عدم تعادل هورمون را تشخیص دهد. علائم معمول زیاد بودن استروژن، بروز ناگهانی احساسات و غضب است، اما علائم زاید بودن تستوسترون ممکن است کمتر قابل تشخیص باشد و زمان بیشتری برای پیشرفت آن صرف شود. ژنتیک و عوامل ناشناخته محیط زیست غده های معینی (تخمدان، هیپوفیز و غده فوق کلیه) را به سوء عملکرد سوق می دهند و باعث تولید بیش از حد تستوسترون می شوند.

۲- دیابت خود را کنترل کنید

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

دیابت نوع ۲ با کاهش حساسیت سلولی به اثرات انسولین مشخص می شود. دیابت نوع ۲ اغلب به وسیله چاقی ایجاد می شود و منجر به تولید بیش از حد انسولین می شود که باعث می گردد تا تخمدانها بیشتر تستوسترون تولید کنند. بنابراین، چاقی، دیابت نوع ۲ (مقاومت به انسولین)، تولید تستوسترون بالا و PCOS اگر زمان کافی برای پیشرفت پیدا کنند اغلب در زنان به صورت هم زمان با هم ایجاد می شوند. پزشک می تواند میزان انسولین و قند خون شما را آزمایش کند تا ببیند آیا شما در خطر ابتلا به بیماری دیابت هستید یا خیر.

۳- برای قرص های ضد بارداری با دکتر خود مشورت کنید

هنگامی که PCOS از سطوح بالای تستوسترون بالا میرود، اگر چرخه قاعدگی متوقف شود (در زنان قبل از یائسگی)، خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش مییابد. به این ترتیب، بهتر است که شروع به ایجاد چرخه طبیعی قاعدگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کند. این کار می تواند به راحتی با تکمیل قرص های پروژسترون و یا با استفاده از قرص های ضد بارداری انجام شود که به طور منظم حاوی استروژن و پروژسترون است. به یاد داشته باشید قاعدگی که بر اثر مصرف قرص ایجاد می شود باروری شما را (توانایی باردار شدن) بازیابی نمی کند.

۴- داروهای ضد آندروژن مصرف کنید

گزینه دیگری برای زنان که میزان تستوسترون بالا دارند، به ویژه اگر آنها دچار دیابت نیستند و ترجیح می دهند که قرص های ضد بارداری مصرف نکنند، داروهای ضد آندروژن است. آندروژن ها گروهی از هورمون های مرتبط با هم هستند، از جمله تستوسترون، که مسئولیت رشد ویژگی های مردانه است. داروهای ضد آندروژن معمولا شامل اسپرینولاکتون (آلدکتون)، لوپرولید (لوپرون، ویادور، الیگار)، گزرلین (زولدکس) و ابریلیک (پلناکسیس) می باشد. پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که برای شش ماه داروهای ضد آندروژن را در دوزهای پایین مصرف کنید تا اثربخشی آن را در مقایسه با اثرات جانبی منفی سنجیده شود.

۱- محصولات سویا بیشتر بخورید

سویا غنی از ترکیبات فیتواستروژنیک هستند که به عنوان ایزوفلاون ها شناخته می شوند (به ویژه ژن هایستین و گلیسین). این ترکیبات تاثیر استروژن در بدن را تقلید می کنند که می تواند تولید تستوسترون را به طور متوسط ​​کاهش دهد. سویا همچنین حاوی ترکیبی است به نام  daidzein که می تواند در برخی از افراد در روده بزرگ (این فرایند نیاز به برخی از باکتری های خوب دارد) به ضد اندروژنیک بالا ترکیب شده با اکول (equol) تبدیل گردد. اکول می تواند به طور مستقیم تولید یا اثرات تستوسترون را کاهش دهد.

۲- به رژیم غذایی خود بذر کتان بیشتری اضافه کنید

دانه های کتان دار اسیدهای چرب امگا ۳ (که دارای اثر ضد التهابی هستند) و ترکیبات آن لیگناها هستند که بسیار استروژنی هستند (تولید استروژن را تحریک می کنند). لیگناها همچنین قادر به کاهش سطح کلسترول و تستوسترون در بدن خود هستند، در حالی که تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون رل نیرومندتر متوقف می کند. به خاطر داشته باشید که دانه های کتان برای هضم توسط افراد باید از ابتدا موجود باشد. پودر کتان را روی غلات صبحانه و یا ماست بخورید. شما همچنین می توانید نان های گندم خالص همراه با دانه های کتان(بزرک) را در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یافت کنید.

۳- مصرف چربی خود را محدود کنید

تستوسترون یک هورمون استروئیدی است که نیاز به تولید کلسترول دارد. کلسترول تنها در چربی های اشباع شده از محصولات حیوانی (گوشت، پنیر، کره و غیره) یافت می شود. برخی از کلسترول برای ساخت هورمون های استروئیدی و تقریبا تمام غشاهای سلولی بدن ضروری است، اما رژیم های همراه با چربی اشباع، باعث افزایش تولید تستوسترون می شوند. علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع نشده (آوکادو، بسیاری از آجیلها، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن کافیشه) باعث افزایش سطح تستوسترون نیز می شوند. اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) تنها چربی های مرتبط با کاهش میزان تستوسترون هستند.

۴- از کربوهیدرات های تصفیه شده اجتناب کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده دارای قند قابل هضم (گلوکز) هستند. که سطوح انسولین را افزایش می دهد و باعث می شود تا تخمدانها تستوسترون بیشتری تولید کنند-روند مشابه دیابت نوع دو، گرچه اثر آن به جای کوتاه مدت، بلند مدت است. بنابراین، از کربوهیدرات های تصفیه شده (هر چیز با شربت ذرت فروکتوز بالا) اجتناب کنید و کربوهیدرات های سالمتری مانند محصولات گندم خالص ، انواع توت ها و میوه های مرکبات، سبزیجات فیبردار، سبزیجات برگدار و حبوبات را انتخاب کنید.

۵- استفاده از داروهای گیاهی را نیز در نظر بگیرید

گیاهانی وجود دارند که می توانند اثرات ضد آندروژنی (بر اساس پژوهش های مختلف حیوانات) داشته باشند، اگر چه اثر مستقیم آنها بر میزان تستوسترون زنان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. گیاهانی که معمولا برای خواص آنتی آندروژنی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از  نخل اره ای ، توت خشک، کوهاش سیاه(بومی امریکای شمالی)، شیرین بیان، نعنای تند و چای نعناع و روغن اسطوخودوس. همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاهی که دارای شهرت در توانایی تأثیر گذاری بر هورمون ها را دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

پیلینگ پوست یا همان پیلینگ شیمیایی پوست، یک روش لایه برداری از پوست است که از یک محلول شیمیایی و…

اگزما، یک التهاب پوستی است که می تواند موجب علائم گوناگون از راش قرمز خارش دار تا زخم های تکه…

کف لگن، به مجموعه ای از عضلات گفته می شود که یک زنجیر یا حلقه در میان لگن ایجاد می…

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

محمد مهدی اعلایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تعداد متولدین چهارماه نخست سال 94 را که دراستان تهران به ثبت رسیده است 67 هزار 530 واقعه برشمرد و گفت : این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/2 درصد رشد داشته است .

وی افزود : از میان متولیدن سال 94 در استان تهران 51/4 درصد را پسران و 48/6 درصد را نیز دختران تشکیل می دهند .

اعلایی همچنین تعداد فوتی های استان تهران را در چهار ماه نخست امسال 17 هزار و 67 واقعه دانست و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال 93 حدود 1/8 درصد افزایش داشته است

وی با اشاره به اینکه در هر ساعت در استان تهران 6 نفر فوت می کنند مهمترین دلایل مرگ و میر در این استان را بیماری های قلبی و عروقی با 45/19 درصد ، بیماری های سرطانی با 11/96 درصد و بیماری های تنفسی را 9/63 درصد اعلام کرد .

مدیرکل ثبت احوال استان تهران به وقایع حیاتی ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت : در چهارماه نخست امسال 30 هزار و 318 زوج با یکدیگر ازدواج کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9/23 درصد رشد نشان می دهد .

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان

وی میانگین سنی ازدواج در استان تهران را 30 سال برای مردان و 26 سال برای زنان دانست .

اعلایی آمار طلاق های ثبت شده در چهار ماه سال 94 را 10 هزار و 555 واقعه برشمرد و افزود : این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 57 صدم درصد رشد داشته است .

وی تعداد دوقلوزایی های استان تهران را در این مدت 1182 واقعه اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 41 واقعه سه قلوزایی و یک واقعه چهارقلوزایی ثبت شده است .

اعلایی 5 نام انتخابی شهروندان تهرانی را برای نوزادان پسر خود به ترتیب امیرعلی ، محمدطاها ، امیرحسین ، امیرعباس و علی و برای نوزادان دختر خود به ترتیب فاطمه ، زهرا ، نازنین زهرا ، باران و حلما دانست .

مدیرکل ثبت احوال استان تهران همچنین با بیان اینکه 5 هزار نام در بانک اطلاعاتی ثبت احوال وجود دارد، افزود : خانواده ها می توانند با مراجعه به این بانک نام فرزندان خود را انتخاب کنند .

 

دیدگاه شما

آدرس وبسایت

داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان
داروی گیاهی کاهش تستوسترون در زنان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *