داروهای کاهنده چربی خون

خواص دارویی و گیاهی

مسئول واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو در مصاحبه با خبرگزار وبدا گفت:رژیم غذایی نا مناسب، استفاده از غذاهای چرب و پر کالری، فرهنگ نا صحیح استفاده بیش از حد از غذاهای فست فود، مصرف زیاد گوشت قرمز، استفاده کم از میوه و سبزیجات و زندگی کم تحرک ماشینی باعث شده است افراد زیادی به مشکل چاقی و بالا بودن چربی و کلسترول خون مبتلا باشند.

دکتر راضیه رضوی پور گفت: اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی و ورزش است که می تواند همراه با استفاده از داروی تجویز شده از سوی پزشک موثر باشد. نکاتی در مورد برخی داروهای پر مصرف در چربی خون وجود دارد که می تواند به استفاده موثرتر از آنها کمک کند. به طور مثال داروی اتورواستاتین را می توان بدون توجه به زمان صرف غذا در هر زمان از روز استفاده کرد و می بایست از مصرف همزمان آن با آب گریپ فروت خودداری شود همچنین استفاده از این دارو در بارداری و شیردهی ممنوع است.

وی ادامه داد: جم فیبروزیل دارویی است که بهتر است نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود. مصرف جم فیبروزیل همراه با داروی لوواستاتین باعث بروز درد و التهاب مفاصل می شود و ممکن است تاثیر داروهای ضد انعقاد خوراکی را افزایش دهد و مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

داروهای کاهنده چربی خون

دکتر رضوی پور درخصوص داروی سیمواستاتین گفت: سیمواستاتین از جمله داروهایی است که بهتر است شب ها بدون توجه به زمان صرف غذا استفاده شود. دوزاژ دارو را هر 4 هفته یکبار می بایست تنظیم نمود. در صورت کاهش سطح کلسترول به کمتر از مقدار هدف، باید دوز دارو را کاهش داد. مصرف دارو در زمان شیردهی توصیه نمی شود و در زمان بارداری ممنوع است.

 وی توصیه کرد: مصرف داروی فنوفیبرات همراه با غذا باعث جذب بهتر آن می شود. شایعترین عارضه دارو، عوارض گوارشی است. مصرف دارو در افراد مبتلا به بیماری های کیسه صفرا و اختلالات عملکرد کبدی و در مادران شیرده ممنوع است.

همچنین داروی نیکوتینیک اسید بهتر است همراه با غذا مصرف شود تا عوارض گوارشی آن کاهش یابد. در مصرف همزمان با داروهای پایین آورنده فشار خون و داروهای پایین آورنده چربی خون مانند لوواستاتین و آتورواستاتین می بایست احتیاط شود و اگر بیمار دچار علائم شبیه آنفولانزا (احساس بد حالی ،تهوع و استفراغ) کاهش ادرار و تیره شدن رنگ ادرار، کاهش اشتها ، ضعف و درد عضلانی ، بی نظمی ضربان قلب یا تاری دید شد به پزشک مراجعه کند.

وی در خاتمه تاکید کرد: داروی کلستیرامین هرگز نباید به صورت خشک مصرف شود و باید پودر در آب، شیر یا آب میوه ریخته و مصرف شود. سایر دارو ها باید حداقل یک ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از مصرف کلستیرامین به بیمار داده شود. مصرف طولانی مدت این دارو موجب بروز کمبود ویتامین های  A,D,E,K و فولیک اسید می شود. بنابراین استفاده از مکمل های خوراکی می تواند موثر باشد و به طور کلی در بارداری و شیردهی باید با احتیاط فراوان و با مشورت پزشک مصرف شود.

استان فارس، فسا، میدان ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا – تلفن تماس: 5335791-71-98+

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال نزد دانشگاه علوم پزشکی فسا محفوظ می باشد.



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *