حجامت سر برای سردرد

حجامت سر برای سردرد
حجامت سر برای سردرد

هنگامی که به سردرد فکر می‌کنیم، احساسِ درد شدید و ناراحتی به ذهنمان می‌آید. سر درد یکی از رایج‌ترین انواع بیماری هاست. خوردن پنیر، پرتقال، شکلات و قهوه با معده خالى مى تواند موجب بروز سردرد شود. همچنین کم آبى، نداشتن فعالیت ورزشى و رژیم‌هاى سخت در سردرد موثر هستند.درطب سنتی سردردها به ۴ دسته کلی تقسیم میگردد که عبارتند از:۱- سردردهای صفراوی :علائم سردرد صفراوی عبارت است از :درد از پیشانی و جلوی سر شروع می شود ـ در گرما و با عطرهای گرم تشدید می گردد ـ این سردرد کلپیشانی و چشم را فرا می گیرد ـ معمولا در مردها مشاهده می گردد.درمان : سرکه انگبین (دو واحد عسل + دو واحد عرق نعنا + یک واحد سرکه انگور طبیعی) یا آب زرشکو هر غذای سردی یا استشمام سرکه ـ آب نارنج یا آبلیمو و… میتواند درمان اورژانسی باشد. ولی برایدرمان اساسی باید سرکه انگبین ۴۰ روز مصرف شود و سپس با حجامت عام درمان قطعی است.

۲-سردردهای دموی :علائم سردردهای دموی عبارت است از : درد از پیشانی شروع و کل سر را فرا میگیرد و در شقیقه نبضدارد ـ با گرما شدت می گیرد ـ عصبانیت و عطرهای گرم از دیگر عوامل تشدید کننده هستند ـ در مردانبیشتر دیده می شود.درمان : دو مرحله حجامت عام ماهی یکبار سپس یک مرحله حجامت سر که دو هفته بعد از حجامتعام دوم انجام می گردد.(بهتر است حجامت عام در نیمه دوم ماه قمری مخصوصا روزهای ۱۷ یا ۱۹ یا ۲۱ماه قمری انجام گردد.) اگر شدت سردردها زیاد باشد حجامت عام باید سه مرحله انجام شود سپسحجامت سر انجام گردد.

۳- سردردهای بلغمی :علائم سردردهای بلغمی عبارت است از: درد معمولا از گردن و پشت سر شروع میشود ـ هنگام سردیو استرس تشدید می شود ـ با بوهای گرم آرام می شود ـ بعضی مواقع همراه با حالت تهوع می باشد.در زنان معمولا بیشتر دیده می شود.درمان : بسته به شدت سردی سر درمان بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز طول میکشد.۱- حجامت گرم کتف (بادکش) ۲۱ مرحله۲- ارده با شیره انگور هفته ای ۵ وعده صبحانه۳- استشمام عطر گرم شبها موقع خواب جلوی بینی۴- روغن مالی با روغن کنجد روی ملاج سر۵- ترک و یا کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه*توجه : اگر سردرد در خانم بود استفاده شبی یک لیوان عرق رازیانه با عسل توصیه می شود.

۴- سردردهای سوداوی :علائم سردردهای سوداوی عبارت است از : این سردرد معمولا کل سر را فرا می گیرد ـ معمولا به هربهانه ای این سردرد ایجاد میگردد.(سرو صدا ـ عصبانیت ـ شلوغی ـ ترافیک ـ استرس ـ آلودگی هوا و…)سردرد شایع بین زنان و مردان در عصر حاضردرمان : سردردهای سوداوی معمولا ۴ الی ۶ ماه نیاز به درمان دارند.۱- خوراک سرکه انگبین شبی یک لیوان۲- ماساژ سر پا و پنجه پا۳- شانه زدن موها با شانه های زبر۴- بادکش گرم کتف ۲۱ مرحله۵- حجامت عام دو مرحله ماهی یکبار۶- حجامت سر در ماه سوم۷- احتمالا حجامت پشت گوش در ماه چهارم۸- ترک غذاهایی که ایجاد سودا میکند از جمله (بادمجان ـ سوسیس و کالباس ـ ادویجات تند ـ گوشتگوساله و گاو ـ چای سیاه و سبز ـ قهوه و نسکافه ـ سرخکردنی ها ـ سیگار ـ قلیان و …)


العالم – گوناگون

احادیث متعددی از ائمه اطهار(ع) در حوزه سلامتی، پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف و درمان آنها به دست ما رسیده است که در ادامه برخی از احادیث درباره راه‌های خلاصی از سردرد آمده است:

امام کاظم(ع): شستن سر با خطمی در روز جمعه، از سنت است، روزی را سرشار می‌سازد، فقر را بازمی‌دارد، مو و پوست را نکو می‌کند و مایه ایمنی از سردرد است.

امام صادق(ع): پیامبر خدا(ص) به‌هنگام افطار با حلوایی آغاز می‌کرد و بدان، روزه می‌گشود؛ اگر حلوا نمی‌یافت با شکرینه‌ای دیگر یا چند دانه خرما و اگر نیز یافت نمی‌شد، با آب نیم‌گرم. آن گاه می‌فرمودند: این معده و جگر را پاک می‌کند و سردرد را از میان می‌برد.

حجامت سر برای سردرد

رسول اکرم(ص): شستن پاها با آب سرد پس از بیرون آمدن از حمام، مایه ایمنی از سردرد است.

امام صادق(ع): چه خوب روغنی است روغن بنفشه، درد را از سر و چشمان می‌برد.

پیامبر خدا(ص): حنا خضاب اسلام است، ثواب عمل مؤمن را می‌افزاید، سردرد را از میان می‌برد، چشم را تیزبین می‌کند، قدرت آمیزش را افزون می‌سازد و مهتر گیاهان خوشبو در دنیا و آخرت است.

امام صادق(ع): پیامبرخدا(ص) چون سردرد داشتند، به روغن کنجد انفیه می‌کرد؛ به‌نقل از علی‌بن یقطین: به امام رضا(ع) نوشتم که در سرم، سردی شدیدی حس می‌کنم به‌گونه‌ای که چون بادی به من می‌خورد، چیزی نمی‌ماند که از هوش بروم؛ امام در پاسخ برایم چنین نوشت: بر تو باد انفیه عنبر و زنبق، پس از خوردن غذا، تا به‌اذن خداوند عافیت یابی.

رسول خدا(ص): حجامت در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب‌کوری، پیسی و سردرد است.

روزی امام رضا(ع) برای یکی از خدمتکاران که گرفتار تب و سردرد می‌شد، کاسنی خواست و فرمود آن را آرد کنند، سپس آن را به‌روی کاغذی قرار داد و روغن بنفشه به‌رویش ریخت و این مخلوط را بر پیشانی شخص گذاشت، آنگاه فرمود: بدانید که این، تب را می‌برد، برای سردرد سودمند است و آن را از میان می‌برد.

منبع: تسنیم

میگرن با طب سنتی درمان میشود. این مقاله رو با این جمله شروع کردم تا خیالتون رو راحت کنم.

البته این رو هم بگم که خیلی از سردردها در میگرن ها دسته بندی نمیشن و به خاطر علتی مثل عفونت، بیماری، گرسنگی و … پدید میان.

هرچقدر هم که شدید باشند.

اصلا میگرن به معنای سردرد شدید نیست !!

حجامت سر برای سردرد

میگرن سردردی ضربان دار است که از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. این سردرد می تواند همراه با نشانه های تهوع، نورگریزی (فرار کردن از محیط های نورانی) صدا گریزی (فرار از سر و صدا) باشد.

بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی نشانه هایی را برای شروع سردرد دریافت می کنند.

این نشانه ها می تواند نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی، تنفسی یا حرکتی باشد به نشانه ی اینکه سردرد به زودی شروع می شود.

معمولا در این مراحل است که افراد برای پیشگیری به قرص های آکسار و استامینوفن پناه می برند. متاسفانه عوارض این داروها بعد از مدتی در معده و دستگاه گوارش آنها پدیدار می شود.

در طب سنتی ۲۸ نوع سردرد داریم. از بین این ۲۸ نوع چهار مورد اونها هستند که شیوع بیشتری دارند، و اگه درمان اینها رو بگیم خیلی از سردرد های دیگه رو هم پوشش میده.

در طب جدید علت میگرن ناشناخته است و معمولا آن را پیوند می زنند به عوامل ژنتیکی یا اضطراب و افسردگی. اما در طب سنتی عامل سردرد اختلال و تجمع صفرا یا سودا یا همان سردی و گرمی در مغز است.

چهار مورد از شایع ترین انواع سردرد رو در زیر لیست کردیم که خودتون باید بسنجید سردرد شما از کدوم نوعه ؟

این نوع سردرد از شقیقه ها شروع میشه و تا پشت چشم پیشروی می کنه. گاهی یک چشم و گاهی هر دو چشم.

کسانی که این سردرد رو دارند همیشه میگن که یک رگی پشت چشم شون هست که دلشون می خواد اون رو با انبردست قطع کنند !!

معمولا آدم های صفراوی و دموی (گرم و خشک یا گرم و تر) و به خصوص دموی، مبتلا به این نوع سردرد میشن.

در بحث های مزاج شناسی توضیح دادیم که صفرا به خاطر ذاتیاتش یعنی آتیش بودنش همیشه گرایش به بالا داره.

اگه دقت کرده باشید وقتی زمستان لای درب خونه باز میشه اولین جایی که سرما می خوره پای شماست.

و کف زمین و اتاق اختلاف دمای بسیار زیادی دارند.

برای همین صفرا (گرم و خشک) بیشتر وقت ها در سر تجمع می کنه.

برای درمان این نوع میگرن تا دو هفته صبح ها دمنوش گل راعی یا هوفاریقون و شب ها (سر شب و موقع غروب) دمکرده ی گل بهارنارنج بخورید.

توجه داشته باشید که بیش از دو هفته نباید خوردن این دارو رو ادامه بدید. البته گل هوفاریقون یا راعی تداخل دارویی با یک سری از قرص های شیمیایی هم داره که می تونید در اینجا بررسی کنید.

برای غلبه ی صفرا و درمان میگرن صفراوی طبق گفته ی آیت الله تبریزیان :

روغن بنفشه با پایه ی کنجد در بینی بچکانند و روی پیشانی هم بمالند.

سویق عدس و آلوی سیاه و شیرخشت و … که صفرا را کاهش دهند.

به تجربه دیده شده که اطبای ماهر بعد از شناخت علت سردرد، با یک حجامت ساده از پشت ساق های پا (عضله های دوقلو)، میگرن رو برای همیشه درمان می کنند.

حجامت عام هم می تونه مفید باشه و البته فصد قیفال.

همه ی اینها رو باید به پزشک مختصص طب سنتی رجوع کنید.

این نوع میگرن هم مثل حالت قبل هستش یعنی از پیشانی شروع میشه و تا ملاج امتداد پیدا می کنه. گاهی هم البته چشم ها رو میگیره.

این نوع سردرد ها ناشی از غلبه ی دم (خون) هست و با حجامت درمان میشه.

مخصوصا حجامت عام و پشت ساق ها.

خوراک معتدل مثل سکنجبین مصفا رو فراموش نکنید. اگه براتون سخته این نوع سکنجبین رو درست کنید می تونید از مراکز معتبر طب سنتی تهیه کنید ولی اینو بدونید که هیچ چیز اون چیزی که خودتون می سازید نمیشه !!

البته برای این کار باید تحت نظر پزشک طب سنتی باشید.

دو مرتبه حجامت عام با فاصله ی بیست روز و بعد از اون یک مرتبه حجامت سر می تونه این نوع سردرد رو درمان کنه.

طول درد این نوع میگرن سی ساله است. دلیلش هم اینه که بعد از سی سال کم کم بدن رو به سردی میره و این سردی باعث میشه از حرارت خون کاسته بشه و میگرن هم درمان بشه.

از سن پنجاه سالگی سن رو به سردی میره.

این نوع میگرن از پشت سر شروع میشه. هنگام استرس و سردی شدت بیشتری پیدا می کنه.

این نوع سردرد در خانم ها بیشتر شایعه (البته به این معنی نیست که خانم ها سردردهای قبلی رو نمیگیرند.)

حالا چرا در خانم ها ؟ چون خانم ها طبع شون نسبت به آقایون سرد تره و این قضیه رو در آموزش های مزاج شناسی در همین وبسایت کاملا توضیح دادیم.

حجامت سر برای سردرد

با استشمام بوهای گرم آرامش و بهبود پیدا می کنه.

ممکنه با حالت تهوع همراه باشه.

سردرد میگرنی سرد که در زنان بیشتره و هرچه سن بیشتر بشه اتفاقا تشدید میشه. (دلیل ؟ قبلا هم توضیح دادیم با بالا رفتن سن حرارت بدن کاهش پیدا می کنه و سردی روی سردی اضافه می شه و این نوع میگرن هم بدتر میشه)

با حجامت گرم یعنی بادکش گرم بهبود پیدا می کنه.

ارده و شیره انگور که از خوراکی های گرم محسوب میشه می تونه کمک زیادی به افرادی که دارای طبع سرد هستند بکنه.

استشمام بوهای گرم مثل عطر گل محمدی و نرگس و اسپند هم خیلی خیلی خوبه. استشمام این بوها هم می تونه افسردگی رو درمان کنه و هم باعث شجاعت میشه !!)

مالیدن اسانس نعنا روی پیشانی هم می تونه براشون مفید باشه.

کل سر را تحت فشار قرار میدهد.

سکنجبین (ترکیب دو واحد عسل + یک واحد سرکه انگور + یک واحد عرق نعنا)

کلا این رو بدونید که ماساژ پا برای هر نوع میگرنی عالیه. اما برای این نوع میگرن بیشتر عالیه !!

حجامت عام بعد از دو هفته از ماساژ

حجامت سر بعد از حجامت عام.

حجامت از پشت گوش یا زالو درمانی هم ممکنه نیاز داشته باشه که باید حتما حتما حتما زیر نظر طبیب طب سنتی انجام بشه.

۲۴ نوع دیگر در طب سنتی وجود داره که بعضی ها به خاطر گرسنگی و بیخوابی و پرخوابی و بیماری پدید میاد و هرکدام درمان های خاص خودش را دارد.

با طب سوزنی هم میشه درمان کرد. اتفاقا نتایج خیلی خوبی هم گرفته میشه.

اما چند تا ایراد داره

سوزن های طب سوزنی در یک سری نقاط خاص فرو می رود و اصلا درد ندارد؛ حتی شما متوجه فرو رفتن اونها هم نمیشید.

طب سوزنی در بدن ۱۴ مسیر انرژی رو تعیین کرده و اسم اونها رو مریدین گذاشته و هرجا گرفتگی انرژی وجود داشته باشه به این نتیجه میرسه که اون گرفتگی رو باز کنه.

میگرن بیشتر اوقات یعنی گرفتگی در مریدین های معده و کیسه ی صفراست.

توصیه می کنم برای درمان میگرن اگه هر روشی رو تست کردید و به نتیجه نرسیدید دنبال یک شخص حاذق برای درمان با طب سوزنی بگردید.

یک روش تسکین دهنده ی سرپایی هم این جا آموزش میدیم که می تونید در مواقعی که سردتون درد گرفت اینکار رو انجام بدید.

در بین شصت و انگشت صوابه، در قسمت نرمی دست یک نقطه ای وجود داره.

اگر شروع بند اول از انگشت شصت رو در ابتدای پرده ی نرم بین دو انگشت شصت و صوابه

قرار بدید، انتهای اون میشه همون نقطه ی مورد نظر.

با ماساژ اون در هر دو دست می تونید شدت سردرد رو کاهش بدید.

شاید برای شما هم جالب باشه اما خیلی از سردرد ها میان چون صاحب اونها دوست داره بیان !!!!

خیلی ها احساس جالبی بهشون دست میده که از سردرد هاشون جلوی دیگران تعریف کنند (حالا یا برای جلب ترحم یا جنبه ی ماجراجویانه ی اون)

مثلا میان تعریف می کنن که من دیروز یک ساعت و نیم زیر دوش آب گرم واستاده بودم که سردردم تسکین پیدا کنه !

یا میگن چهار تا قرص خوردم برای درد میگرن ولی اصلا وانگذاشت !!

متاسفانه یا خوشبختانه این یک بحث اثبات شده است (پلاسبو و دارونما درمانی)؛ که تلقین ها در میگرن های ما نقش موثری دارند.

به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد.

با چند جلسه مدیتیشن و آرامش دادن به ذهن تون و معطوف کردن حواس به نقاط دیگری از بدن؛ یا تکنیک های شرطی سازی بدن زیر نظر یگ پزشک هیپنوتراپ می تونید نتایج بسیار شگفت انگیزی برای درمان سردرد ها تون بگیرید.

حتما امتحان کنید؛ حتی یک جلسه هم می تونه خیلی خیلی کارساز باشه. (البته زیر نظر پزشک و درمانگری که مجوزهای لازم رو داره)

کتابهای دستان شفا بخش انسان شفا بخش و شفای زندگی اثر خانم لوییز هی

کتاب بعد دیگر وجود، اثر خوزه سیلوا

کتاب های ژوزف مورفی (تعداد زیادی از کتاب های اون در بازار وجود داره که خیلی خیلی میتونه براتون مفید باشه! )

شاید بگید که این کتابها چه ربطی به درمان میگرن داره !

اما در این کتابها توضیح داده میشه که غیر از این جسم که ما با اون سر و کار داریم، بعدی دیگر هم در وجود خودمان داریم به نام ناخودآگاه، ذهن، روح یا هر اسم و عنوان دیگری که می خواهیم روی آن بگذاریم.

در واقع بسیاری از فعل و انفعالات بدن ما رو اون بُعد داره کنترل می کنه. مثلا در مورد راه رفتن؛ ما تصمیم نمی گیریم که قدم برداریم و با زاویه ای ۴۵ درجه قدم بعدی رو برداریم و وزن مون رو کنترل کنیم و روی زمین نیفتیم !! بلکه پاهامون تکون می خوره و می بینیم که داریم راه میریم

یا ضربان قلب، ترشح آنزیم های بدن و خیلی دیگر از کارها.

این بُعد اونقدر قوی هست که بتونه یک سری درد های پیش پا افتاده ی ما مثل میگرن رو هم درمان کنه.

بارها در لابلای مقالات توضیح دادیم که طبق فرمایش امام معصوم علیه السلام :

المعده بیت کل داء

معده؛ خانه ی بیماری هاست.

خیلی از امراض ما ریشه در معده دارند، معده اولین جایی است که غذا در آن قرار میگیرد و بالطبع آسیب پذیری بیشتری دارد. در مزاج شناسی به زبان آدمیزاد، کاملا توضیح داده ایم که چقدر معده مهم هستش و چقدر ساده می تونید از طیف زیادی از بیماری ها جلوگیری کنید.

متاسفانه خیلی وقت ها دریچه ی معده گشاد شده و گازهای معده بعد از خوردن غذا (مخصوصا غذاهای آبکی مثل اشکنه و آبگوشت) متصاعد میشن و به سمت بالا میان و باعث سردرد میشن.

اگر شما هم جزو این چنین افرادی هستید، یعنی میگرن شما ریشه در معده ی شما داره بهتره به راهکار های زیر عمل کنید

قبل از غذا یک لیوان دمنوش نعنا فلفلی بخورید…

بعد از غذا یک قاشق چای خوری سیاه دانه بخورید و کمی راه بروید.

این کار علاوه بر تقویت معده باعث میشه بخارات زائد اون کنترل بشن و میگرن های دردآور رو پدید نیاورند.

در معده هم می تونه صفرا تجمع کنه و هم بلغم.

درمان هرکدوم هم راه های خاصی داره و باید زیر نظر طبیب انجام بشه. اما به صورت یک اصل از ما به یادگار داشته باشید که

می تونه معده ی شما رو به آفساید ببره.

همچنین در آغوو مشاهده کنید :

مزاج بدن خود را بشناسید

چرا کبد چرب دارم؟

چرا ژاپنی ها طول عمر بالایی دارند؟


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در
اینستاگرام دنبال کنید

به کانال ما در تلگرام بپیوندید

کلیپ های مارو دنبال کنید

ما را در گوگل پلاس دنبال کنید


حجامت


زالو درمانی


فصد


تغذیه


بارداری


بیماری ها

حجامت سر برای سردرد
حجامت سر برای سردرد
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *