حجامت برای رفع سردرد

حجامت برای رفع سردرد
حجامت برای رفع سردرد


 

 

URL: http://hms.gmu.ac.ir/article-1-1961-fa.html

هنگامی که به سردرد فکر می‌کنیم، احساسِ درد شدید و ناراحتی به ذهنمان می‌آید. سر درد یکی از رایج‌ترین انواع بیماری هاست. خوردن پنیر، پرتقال، شکلات و قهوه با معده خالى مى تواند موجب بروز سردرد شود. همچنین کم آبى، نداشتن فعالیت ورزشى و رژیم‌هاى سخت در سردرد موثر هستند.درطب سنتی سردردها به ۴ دسته کلی تقسیم میگردد که عبارتند از:۱- سردردهای صفراوی :علائم سردرد صفراوی عبارت است از :درد از پیشانی و جلوی سر شروع می شود ـ در گرما و با عطرهای گرم تشدید می گردد ـ این سردرد کلپیشانی و چشم را فرا می گیرد ـ معمولا در مردها مشاهده می گردد.درمان : سرکه انگبین (دو واحد عسل + دو واحد عرق نعنا + یک واحد سرکه انگور طبیعی) یا آب زرشکو هر غذای سردی یا استشمام سرکه ـ آب نارنج یا آبلیمو و… میتواند درمان اورژانسی باشد. ولی برایدرمان اساسی باید سرکه انگبین ۴۰ روز مصرف شود و سپس با حجامت عام درمان قطعی است.

۲-سردردهای دموی :علائم سردردهای دموی عبارت است از : درد از پیشانی شروع و کل سر را فرا میگیرد و در شقیقه نبضدارد ـ با گرما شدت می گیرد ـ عصبانیت و عطرهای گرم از دیگر عوامل تشدید کننده هستند ـ در مردانبیشتر دیده می شود.درمان : دو مرحله حجامت عام ماهی یکبار سپس یک مرحله حجامت سر که دو هفته بعد از حجامتعام دوم انجام می گردد.(بهتر است حجامت عام در نیمه دوم ماه قمری مخصوصا روزهای ۱۷ یا ۱۹ یا ۲۱ماه قمری انجام گردد.) اگر شدت سردردها زیاد باشد حجامت عام باید سه مرحله انجام شود سپسحجامت سر انجام گردد.

۳- سردردهای بلغمی :علائم سردردهای بلغمی عبارت است از: درد معمولا از گردن و پشت سر شروع میشود ـ هنگام سردیو استرس تشدید می شود ـ با بوهای گرم آرام می شود ـ بعضی مواقع همراه با حالت تهوع می باشد.در زنان معمولا بیشتر دیده می شود.درمان : بسته به شدت سردی سر درمان بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز طول میکشد.۱- حجامت گرم کتف (بادکش) ۲۱ مرحله۲- ارده با شیره انگور هفته ای ۵ وعده صبحانه۳- استشمام عطر گرم شبها موقع خواب جلوی بینی۴- روغن مالی با روغن کنجد روی ملاج سر۵- ترک و یا کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه*توجه : اگر سردرد در خانم بود استفاده شبی یک لیوان عرق رازیانه با عسل توصیه می شود.

۴- سردردهای سوداوی :علائم سردردهای سوداوی عبارت است از : این سردرد معمولا کل سر را فرا می گیرد ـ معمولا به هربهانه ای این سردرد ایجاد میگردد.(سرو صدا ـ عصبانیت ـ شلوغی ـ ترافیک ـ استرس ـ آلودگی هوا و…)سردرد شایع بین زنان و مردان در عصر حاضردرمان : سردردهای سوداوی معمولا ۴ الی ۶ ماه نیاز به درمان دارند.۱- خوراک سرکه انگبین شبی یک لیوان۲- ماساژ سر پا و پنجه پا۳- شانه زدن موها با شانه های زبر۴- بادکش گرم کتف ۲۱ مرحله۵- حجامت عام دو مرحله ماهی یکبار۶- حجامت سر در ماه سوم۷- احتمالا حجامت پشت گوش در ماه چهارم۸- ترک غذاهایی که ایجاد سودا میکند از جمله (بادمجان ـ سوسیس و کالباس ـ ادویجات تند ـ گوشتگوساله و گاو ـ چای سیاه و سبز ـ قهوه و نسکافه ـ سرخکردنی ها ـ سیگار ـ قلیان و …)


العالم – گوناگون

احادیث متعددی از ائمه اطهار(ع) در حوزه سلامتی، پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف و درمان آنها به دست ما رسیده است که در ادامه برخی از احادیث درباره راه‌های خلاصی از سردرد آمده است:

امام کاظم(ع): شستن سر با خطمی در روز جمعه، از سنت است، روزی را سرشار می‌سازد، فقر را بازمی‌دارد، مو و پوست را نکو می‌کند و مایه ایمنی از سردرد است.

امام صادق(ع): پیامبر خدا(ص) به‌هنگام افطار با حلوایی آغاز می‌کرد و بدان، روزه می‌گشود؛ اگر حلوا نمی‌یافت با شکرینه‌ای دیگر یا چند دانه خرما و اگر نیز یافت نمی‌شد، با آب نیم‌گرم. آن گاه می‌فرمودند: این معده و جگر را پاک می‌کند و سردرد را از میان می‌برد.حجامت برای رفع سردرد

رسول اکرم(ص): شستن پاها با آب سرد پس از بیرون آمدن از حمام، مایه ایمنی از سردرد است.

امام صادق(ع): چه خوب روغنی است روغن بنفشه، درد را از سر و چشمان می‌برد.

پیامبر خدا(ص): حنا خضاب اسلام است، ثواب عمل مؤمن را می‌افزاید، سردرد را از میان می‌برد، چشم را تیزبین می‌کند، قدرت آمیزش را افزون می‌سازد و مهتر گیاهان خوشبو در دنیا و آخرت است.

امام صادق(ع): پیامبرخدا(ص) چون سردرد داشتند، به روغن کنجد انفیه می‌کرد؛ به‌نقل از علی‌بن یقطین: به امام رضا(ع) نوشتم که در سرم، سردی شدیدی حس می‌کنم به‌گونه‌ای که چون بادی به من می‌خورد، چیزی نمی‌ماند که از هوش بروم؛ امام در پاسخ برایم چنین نوشت: بر تو باد انفیه عنبر و زنبق، پس از خوردن غذا، تا به‌اذن خداوند عافیت یابی.

رسول خدا(ص): حجامت در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب‌کوری، پیسی و سردرد است.

روزی امام رضا(ع) برای یکی از خدمتکاران که گرفتار تب و سردرد می‌شد، کاسنی خواست و فرمود آن را آرد کنند، سپس آن را به‌روی کاغذی قرار داد و روغن بنفشه به‌رویش ریخت و این مخلوط را بر پیشانی شخص گذاشت، آنگاه فرمود: بدانید که این، تب را می‌برد، برای سردرد سودمند است و آن را از میان می‌برد.

منبع: تسنیم

حجامت برای رفع سردرد
حجامت برای رفع سردرد
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *