تشخیص دلار تقلبی

خواص دارویی و گیاهی

تشخیص دلار تقلبی
تشخیص دلار تقلبی

هر کشوری برای حفظ امنیت و اسکناس های خود تدابیر امنیتی امنیتی را اندیشیده است که جعل اسکناس را سخت می کند. اکثر جاعلین اسکناس نمی توانند کاملا بی نقص اسکناس ها را جعل کنند و معمولا چندین اشتباه در کار خود دارند . با چند بررسی ساده که در این بخش از نمناک برایتان آورده ایم می توانید اسکناس دلار اصل را از اسکناس دلار تقلبی تشخیص دهید.

دلار در حال حاضر به صورت هفت اسکناس یک، دو، پنج 10، 20، 50 و 100 دلاری چاپ می شود که همه شان دارای هفت فاکتور امنیتی هستند. 100 دلاری با ارزش ترین پول چاپ شده آمریکا می باشدکه روی آن تصویر بنجامین فرانکلین سیاستمدار، مخترع، و دیپلمات اهل ایالات متحده آمریکا و در پشت این اسکناس یک تصویر از سالن استقلال نقش بسته است. بر روی یک دلاری آمریکا تصویر جرج واشینگتن و بر پشت آن نشان آمریکا نقش بسته است.

تکراری نبودن شماره سریال ها:

چاپ اسکناس های تقلبی با شماره سریال های مختلف کار سختی است بنابراین بیشتر اسکناس های تقلبی با شماره سریال هاییکسان چاپ می شوند . برای تشخیص اسکناس اصل از تقلبی می توان از این ویژگی استفاده کرد و با بر زدن اسکناس ها شماره سریال ها را کنترل کرد تا همه از یک نوع نباشند. در صورتی که دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال ها از 00 تا 99 خواهند بود و اگر نو نباشند نیز به صورت تصادفی می باشند.

تشخیص دلار تقلبی

اگر اسکناس اصل 100 دلاری را کج کنید عدد 100 در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می کند.

دو شماره سریال یکسان در دو طرف اسکناس 100 دلاری به رنگ سبز چاپ شده است . اگر این دو رنگ غیریکسان باشند، دلار تقلبی است.

حاشیه اسکناس در دلار تقلبی به طور معمول ناهموار، تار و شکسته است اما در دلار اصل با طرح خاصی چاپ شده است.

ضخامت اسکناس دلار اصل، نازک تر از دلار تقلبی است.

برای تشخیص اسکناس اصل از نوع تقلبی آن به نقاط پر جوهر اسکناس دلار یک آهنربای قوی نزدیک کنید ، اگر اسکناس اصل باشد ، جوهر اسکناس به علت داشتن ذرات بسیار ریز آهن جذب آهنربا می شود.

یکی از عدد های نوشته شده 100، 50، 20 و …در هر چهار گوشه اسکناس دلار حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می زند.

برجسته بودن برخی نوشته ها

برخی از نوشته های اسکناس های 100 دلاری برجسته هستند. عبارت United States of America در اسکناس 100 دلاری برجسته است.

تصویر نامرئی:

تصویر رییس جمهور موردنظر در قسمت سفید رنگ اسکناس وجود دارد که در نور می توانید او را ببینید.

نوار امنیتی:

در صورتی که اسکناس را در مقابل نور بگیرید می توانید یک نوار امنیتی درون آن مشاهده نمایید. نوارامنیتی زیر نور فرابنفش رنگ متفاوت و درخشانی با بقیه نقاط اسکناس دارد. نخ امنیتی اسکناس 5 دلاری آبی، 10 دلاری نارنجی، 20 دلاری سبز، 50 لاری زرد و 100 دلاری صورتی خواهد بود. اگر اسکناس زیر فرابنفش سفید بماند پس دلار تقلبی است.

برای تشخیص دلار اصل از نوع تقلبی آن آن را در دست بگیرید و لمس کنید زیرا ساخته شده از نوعی کتان است که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی شود. اگر زمان زیادی با دلار سر و کار داشته باشید می توانید با لمس آن به راحتی متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل شوید.

در اسکناس های تقلبی گوشه های اعداد و شکل ها به شکل گرد چاپ می شوند و دارای وضوح و دقت کافی نیستند اما در دلار اصل گوشه های اعداد و شکل ها دارای نوک تیزی هستند. پایین بودن کیفیت پرینتر ها سبب می شود که چاپ این تیزی ها با وضوح و دقت کافی نباشد.

 

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.



نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز عبور

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

مرا به خاطر بسپار

تشخیص دلار تقلبی

در بازار خرید و فروش ارز، ما روزانه شاهد داد و ستد دلار و یوروهای زیادی هستیم، یکی از معضلات خریداران در این خصوص ترس از خرید  دلار و یوروها تقلبی بودن آنهاست و از دست رفتن سرمایه آنها میباشد لذا در این پست ما راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی را برای شما آماده کردیم تا بتوانیم با بخشی از این راهکارها ریسک خرید دلار و یورو تقلبی را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

برای تشخیص دلار و یورو تقلبی این امکان وجود دارد که کسی با نگاه کردن به مشخصات فیزیکی اسکناس، مانند جوهر، رنگ و متن، یا با یک اسکنر یا چراغ خاص طراحی شده، آن را شناسایی کند. در حال حاضر در ایالات متحده حدود ۱۴۷ میلیون دلار، ارزش  اسکناس های تقلبی تخمین زده شده است. در این راهنما، ما به صاحبان کسب و کار کوچک کمک می کنیم تا دانش لازم را برای تشخیص دلار و یورو تقلبی و صرفه جویی هزاران اسکناس در اختیار داشته باشند.

اکنون اجازه دهید به نحوه شناسایی دلار و یورو تقلبی بپردازیم.

دلار و یورو تقلبی گاهی اوقات یک یا دو ویژگی امنیتی را کپی می کنند، اما به ندرت همه آنهاقابل کپی هستند. بنابراین، اگر شما این ۸ ویژگی را در یک اسکناس چک کنید، باید بتوانید به سرعت دلار و یورو تقلبی بشناسید. ما در بیشتر نمونه ها از اسکناس ۲۰ دلاری استفاده می کنیم، زیرا بیشترین تقلب در مورد این اسکناس وجود دارد.

در اینجا ۸ راه برای شناسایی دلار تقلبی وجود دارد:

یکی از اولین مواردی که هنگام چک کردن اسکناس دلار، این است که ببیند آیا نام اسکناس در گوشه پایین سمت راست دارای رنگ مناسب است. تمام این صفات  امنیتی اسکناس ۵ دلاری یا بیشتر به سال ۱۹۹۶ باز می گردد.

به عنوان مثال، هنگامی که اسکناس ۲۰ دلاری را  مستقیم نگاه می کنیم، ۲۰ در گوشه سمت راست پایین، باید رنگ مسی داشته باشد. اما اگر شما بالای اسکناس را بچرخانید، به رنگ سبز تبدیل خواهد شد. تصاویر زیر را ببینید. تصویر سمت چپ از یک نمای بالاتر به رنگ مسی است. اما، وقتی که آن را حرکت می دهد، برق   می زند.در اسکناس ۱۰۰ دلاری جدید، به رنگ سبز بوده  و هنگامی که حرکت  داده می شود سبز و مسی را نشان می دهد.

تمام  اسکناس های معتبر ایالات متحده دارای چاپ برجسته هستند. شما می توانید تفاوت در عمق تصویر را در سمت راست با بزرگ کردن ببینید.  اسکناس های تقلبی ها دارای این چاپ برجسته نیستند. برای شناسایی چاپ برجسته، ناخن خود را بر روی یقه / ژاکت  بکشید تا  چاپ برجسته را حس نمایید. اگر نتوانستید ، بهتر است یک بررسی عمیق تر بر روی اسکناس انجام دهید.

ریز چاپ ها نشانه اصلی بودن اسکناس هستند. اسکناس های جعلی دارای این خطوط ظریف نیستند. چاپگرها به ندرت توانایی چاپ آنها را دارند.  نگاهی دقیق به اسکناس کنید تا ریزچاپ ها را ببینید.

چاپگر های اسکناس تقلبی  چنین تجهیزات چاپی پیچیده ای ندارند تا ریز چاپ ها را به صورت کافی انجام دهند و واقعا قابل خواندن باشند. اگر با یک ذره بین نگاه کنید ، می توانید به سرعت بگویید که آیا ریزچاپ میکرو معتبر است یا نه. اگر غیر قابل خواندن باشد، احتمالا تقلبی است.

اگر به یک  اسکناس معتبر (همانطور که در سمت راست دیده می شود)  نگاه کنید، خواهید دید که در لایه های  آن نخ های قرمز و آبی وجود دارد. چاپگر سعی می کند این را با چاپ قرمز و آبی بر روی اسکناس در یک الگوی مشابه پخش کنند. اما یک نگاه نزدیک اغلب نشان می دهد که چنین چاپی صرفا سطحی است و شما را به  سمت تقلبی سوق می دهد.

ویژگی امنیتی بعدی برای جستجو،  واتر مارک است. در بسیاری از اسکناس های جدید، واتر مارک در واقع یک چهره سه بعدی در اسکناس می باشد. در برخی موارد، این فقط یک نقطه بیضی است.چندین چیز را در هنگام بررسی واتر مارک در اسکناس باید در نظر بگیرید :

نخ امنیتی یکی از شاخص های متمایز امنیتی در اسکناس معتبر است.

اگر شما هر اسکناسی را در نور نگه دارید، یک  نخ امنیتی خواهید دید. تست نهایی این است که لایحه را در نور UV ی قرار دهید و نخ امنیتی را مشاهده نمایید. این اقدام امنیتی اضافی برای ایجاد یک راه سریع تشخیص اسکناس تقلبی می باشد.  . در اینجا محل و رنگ نخ  امنیتی بر روی اسکناس های مختلف آمده است:

اسکناس ۱۰۰ دلار چاپ شده دارای یک ویژگی امنیتی اضافی است. یک نوار امنیتی آبی سه بعدی قابل مشاهده در وسط اسکناس است.

آخرین چیزی که برای چک کردن اسکناس، این است که مطمئن شوید شماره سریال مطابق با شماره سریال و  سال چاپ شدبر روی اسکناس باشد. هر اسکناس یک شماره سریال دارد که مربوط به سالی خاص است. فقط مطمئن شوید که حرف چاپ شده در ابتدا ی شماره سریال با سال مربوطه و  بالعکس مطابقت داشته باشد.

 

 

 

هر اسکناس ارز رایج کشورهای مختلف دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد است که در اولین نگاه یا با کمی دقت قابل تشخیص است. اگر این نکات کلی در اسکناس موجود نباشد به طور قطع باید به جعلی بودن آن شک کرد.

 

اسکناس‌های یورو در ارقام ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ موجود و رایج هستند؛ پس اگر یک اسکناس ۱۵ یورویی به دست شما رسید آن را نپذیرید. هر اسکناس یورو رنگ و تصویر مخصوص به خود را دارد.

 

برخلاف اسکناس‌های دلار که همگی در یک اندازه چاپ می‌شوند، اسکناس‌های یورو ابعاد متفاوتی دارند. این تفاوت هم جلوی جعل را می‌گیرد و مزیت اصلی آن تشخیص آسان‌تر تفاوت در ارقام اسکناس‌ها است. ابعاد اسکناس‌های یورو اصلی:

 

 

 

اسکناس‌های یورو از جنس کتان هستند که باعث دوام بیشتر و همین طور جنس متمایز می‌شود. با لمس اسکناس یورو متوجه می‌شوید که بافت آن با کاغذ متفاوت است و استحکام بیشتری دارد. اگر نقش‌های روی اسکناس را لمس کنید به راحتی متوجه برجسته بودن بعضی نقوش می‌شوید. اسکناس یورو تقلبی به طور معمول بافتی نرم و صاف دارند.

تشخیص دلار تقلبی

بانک مرکزی چند سالی است که سری جدید اسکناس یورو معروف به سری اروپا را چاپ و توزیع می‌کند. در سری جدید اسکناس‌ها ویژگی‌های ضد تقلب بیشتری افزوده شده است. از مهم‌ترین تفاوت‌ها در سری جدید اضافه شدن واترمارک مجسمه اسطوره یونان باستان اروپا است.

اگر اسکناس را به سمت نور بگیرید، واترمارک پرتره اروپا نمایان می‌شود. به علاوه در نوار امنیتی نقره‌ای اسکناس هم همین پرتره قابل مشاهده است.

 

 

 

به جز موارد اساسی که در ابتدا باید به آن‌ها در تشخیص اسکناس یورو تقلبی توجه کرد، موارد دیگری از ویژگی‌های امنیتی وجود دارد که نیاز به دقت بیشتر یا ابزارهایی مثل ذره بین، لامپ فرابنفش یا زیر قرمز دارند؛ جعل کردن این نکات جزیی که در ادامه آمده است نسبت به موارد کلی کار دشواری است.

 

همه اسکناس‌های یورو واترمارک مخصوص به خود را دارند که در گوشه چپ روی اسکناس قرار دارد. این واترمارک تصویر همان سبک معماری است و در بافت اسکناس چاپ شده است. برای تشخیص اسکناس یورو تقلبی کافی است آن را به سمت نور بگیرید تا واترمارک مشاهده شود. در اسکناس‌های جعلی تصویر واترمارک یا موجود نیست یا روی اسکناس چاپ شده و واضح نیست.

 

با وجود هولوگرام، تشخیص اسکناس یورو تقلبی کار آسانی است. وابسته به رقم اسکناس، این هولوگرام به شکل نوار یا یک چند ضلعی در اسکناس قابل مشاهده است. در اسکناس یورو با تغییر زاویه دید رنگ هولوگرام تغییر می‌کند. در اسکناس‌های جعلی یورو هولوگرام چاپی تغییر رنگ نمی‌دهد و یک تصویر ثابت است.

 

 

همه انواع اسکناس‌های یورو نوار عمودی دارند که درون بافت اسکناس است و چند ویژگی امنیتی مختلف را در خود دارد. اول این که در جلوی نور رنگی تیره و متمایز دارد. دوم این که قسمت نوار دارای حروف یا ارقام مربوط به اسکناس است. در سری جدید علامت یورو (€) به صورت ریزنویسه چاپ شده است. در اسکناس جعلی این ریز نویسه‌ها یا وجود ندارند یا ابعاد بزرگ‌تر و تاری دارند.

 

در کنار هولوگرام که گفته شد، اسکناس یورو دارای عناصر دیگری است که با تغییر زاویه دید و کج کردن اسکناس مقابل چشم تغییر رنگ می‌دهند. در اسکناس‌های ۵۰ یورو و بالاتر رقم اسکناس مقابل نور از صورتی به سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد؛ البته رنگ‌ها وابسته به نوع اسکناس متفاوت هستند.

 

چاپ میکرو یعنی نویسه یا اشکالی که در ابعاد میکرو در اسکناس چاپ شده‌اند برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند؛ باید با ذره بین آن‌ها را ببینید. این تکنیک چاپ جعل و چاپ اسکناس تقلبی یورو را دشوار می‌کند. اگر بدون ذره بین به اسکناس نگاه کنید این نویسه‌ها بصورت خطوط باریکی دیده می‌شوند اما با ذره بین اشکال یا کلماتی مانند (EURO) یا ستاره قابل دیدن است.

 

همان طور که گفته شد در تشخیص اسکناس یورو تقلبی گرفتن آن جلوی نور چندین ویژگی امنیتی را نمایان می‌کند اما اگر به این سطح هم راضی نبودید با قرار دادن اسکناس زیر نور فرابنفش یا زیر قرمز چند ویژگی دیگر را هم به شما نشان خواهد داد.

اسکناس یورو واقعی سری قدیم زیر فرابنفش نور را بازتاب نمی‌کند یا درخششی ندارد اما در سری جدید معروف به اروپا سه رنگ زیر فرابنفش منعکس می‌شود که وابسته به رقم اسکناس متفاوت است. در زیر نور زیر قرمز، فقط گوشه راست روی اسکناس که شامل یک تصویر معماری و هولوگرام است قابل مشاهده خواهد ماند. اسکناس یورو تقلبی زیر نور فرابنفش بازتابی روشن دارد که جعلی بودن واترمارک و نوار امنیتی را لو می‌دهد.

تمامی این موارد بخشی از راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی بود که برای آگاهی و جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجه در اختیار شما قرار داده شد. اما بهتر است برای خرید دلار و یورو از صرافی های مجاز استفاده کنید تا افرادی که آگاهی کاملی از آنها نداریم. امیدوارم این مطالب به اطلاعات شما افزوده باشد.

مطالب دیگر

۳۶ قدم تا بهبود سئو

غولهای فناوری در راه انرژی تجدید پذیر

شاهکار جدید از فیسبوک

پهبادهای در خدمت انسان

اگر تمایل دارید به عنوان نویسنده با ما همکاری داشته باشید، به آدرس ایمیل Info[at]sepantadp.com، درخواست خود را ارسال نمایید.

تمام مطالب نوشته شده در مجله داده پردازی سپنتا، مختص این نشریه تولید شده است و باز انتشار آنها فقط با کسب اجازه کتبی مجاز است.



مدتی  است که بانک مرکزی به منظور کاهش التهاب ارزی، فروش ارز به صورت اسکناس را در صرافی های سراسر کشور  ممنوع کرده و اگر چه به نظر نمی رسد این رویه طولانی مدت باشد، اما به هر حال سبب خرید و فروش ارز از طریق دلالی و خیابانی شده که این امر، ریسک خرید ارز تقلبی به خصوص دلار تقلبی را افزایش می دهد. وقتی شما از سیستم خارج  صرافی یا بانک نسبت به خرید دلار اقدام کنید، هیچ سند رسمی برای خرید ارز نداشته و نه خریدار و نه حتی فروشنده، به خوبی نمی داند که ارز مربوطه، تقلبی است یا اصل! برای این که بدانیم دلار تقلبی را چگونه میتوان به صورت ظاهری با دلار اصل تشخیص داد، این گفتار، راهکارهایی ارائه می کند.

هشدار جدید نیروی انتظامی درباره افزایش ارزهای تقلبی

با ما همراه باشید.

تشخیص دلار  اصل

تشخیص دلار تقلبی

در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار بر اساس آنچه که در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچرهای امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک هفت اسکناس یک دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای هفت فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

فیچرهایی برای تشخیص دلار تقلبی و اصل

ضخامت اسکناس دلار یکی از راه های تشخیص دلار اصل و تقلبی است. دلار اصل، نازک تر از دلار  تقلبی  است

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های تشخیص دلار تقلبی ، مقایسه آن با اسکناسی است که مطمئن هستید اصل است. همه اسکناس‌های دلار به جز ۱ و ۲ دلاری از سال ۱۹۹۰ به بعد حداقل یک بار بازطراحی شده‌اند.

دلار اصل، سطح صاف و یکنواختی ندارد. چرا که با چاپگر های معمولی و حتی خیلی حرفه ای هم نمی توان آن را چاپ کرد و فناوری چاپ آن، محرمانه است

نخ امنیتی زیر نور فرابنفش رنگ متفاوت و درخشانی با بقیه نقاط اسکناس دارد. نخ امنیتی اسکناس ۵ دلاری آبی، ۱۰ دلاری نارنجی، ۲۰ دلاری سبز، ۵۰ لاری زرد و ۱۰۰ دلاری صورتی خواهد بود. اگر اسکناس زیر فرابنفش سفید بماند پس دلار تقلبی است.

حاشیه اسکناس با طرح خاصی چاپ شده است که در اسکناس دلار تقلبی به طور معمول ناهموار، تار و شکسته هستند

اگر با ذره‌بین به حاشیه دور تصویر پرتره نگاه کنید میبینید جمله (THE UNITED STATES OF AMERICA) در طول آن تکرار شده است. با چشم غیر مسلح این جمله به شکل یک خط دیده می‌شود.

دو شماره سریال یکسان در دو طرف تصویر پرتره چاپ شده است که رنگ سبزی مطابق لوگو خزانه داری دارد. اگر این دو رنگ غیریکسان باشد، باید به اصل بودن اسکناس شک کرد.

فیچرهای امنیتی دلار

نخ امنیتی دلار اصل را جدی بگیرید

پشت و رو اسکناش ۵ دلاری و ۱۰ دلاری

پشت اسکناس ۵۰ دلاری و ۱ دلاری

پشت و رو اسکناس ۲ دلاری اصل

خدای نکرده اونطرف آب بگیرنتون پدر صاحبتون دستتون میارن واسه تقلبی

سلام عالی بود
کاشکی در مورد بقیه ارز ها مثل یورو و پوند هم مطلب بذارید

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

روش‌های کاربردی و سریع تشحیص اصل بودن دلار که معمولا استفاده می‌شوند عبارتند از:

 1 – جنس اسکناس: راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

 2 – وضوح بالا: گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌ ها را با وضوح و جزئیات بالا ندارند.

 3 – تکراری نبودن شماره سریال ها: این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌ها می‌شود شماره سریال‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال‌ها از 00 تا 99 خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

تشخیص دلار تقلبی

 4 – براق بودن یکی از عددها: در هر چهار گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (100، 50، 20 و غیر) که یکی از آن‌ها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

جالب بود چه باحال

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

روش‌های کاربردی و سریع تشحیص اصل بودن دلار که معمولا استفاده می‌شوند عبارتند از:

 1 – جنس اسکناس: راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

 2 – وضوح بالا: گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌ ها را با وضوح و جزئیات بالا ندارند.

 3 – تکراری نبودن شماره سریال ها: این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌ها می‌شود شماره سریال‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال‌ها از 00 تا 99 خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

تشخیص دلار تقلبی

 4 – براق بودن یکی از عددها: در هر چهار گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (100، 50، 20 و غیر) که یکی از آن‌ها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

جالب بود چه باحال

خواه ناخواه فعلا “دلار” به روال گذشته حکمران بازار ارز ایران است؛ حتی اگر تک نرخی شود، معامله آن قاچاق یا قرار باشد زمانی یورو یا پول محلی جایگزین آن شود. در هر حال همواره ارز خواستنی این بازار بوده و در مواقعی اشتها برای چنگ زدن به آن تشدید شده است. در این بین سوءاستفاده از این تقاضا و قالب‌کردن نوع تقلبی ارز خاص آمریکایی به مخاطبان ناآشنا مورد توجه است.

به گزارش ایسنا، در چند ماه اخیر که بازار ارز دچار نوسانات شدیدتری نسبت به گذشته شد و قیمت دلار در روندی افزایشی قرار گرفت و از ۶۰۰۰ تومان نیز گذشت،  با افزایش تقاضای خرید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، دلالان و یا افراد دیگری به طرق مختلف و با شدت بیشتری دست به خرید و فروش دلار زدند که خود با توجه به التهابی که وجود داشت می‌توانست موجب سوء استفاده برخی شود. از این رو  پلیس در رابطه با خرید دلارهای تقلبی هشدار داد و به مخاطبان بازار ارز اعلام کرد که مراقب سوء استفاده‌های احتمالی باشند. این در حالی است که حتی بعد از تصمیم دولت برای تک نرخی شدن ارز از حدود ۱۰ روز پیش و ممنوعیت مبادله دلار در بازار آزاد و خارج از سیستم بانکی همچنان برخی تحرکات برای خرید و فروش دلار در بازار از سوی دلالان و یا افرادی وجود دارد که بازهم می‌تواند خطر خرید دلار تقلبی را در شرایطی که صرافی‌ها معامله‌ای انجام نمی‌دهند را افزایش دهد، از این رو توجه به اسکناس مورد خرید و اصل بودن آن برای مشتری ضروری است.

در رابطه با اینکه چگونه دلار غیرتقلبی خریداری شود و اصل قابل شناسایی باشد، اولین مسئله این است که باید به صرافی‌های مجاز  و همچنین شعب ارزی و یا ارزی- ریالی  بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت. اما در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار بر اساس آنچه که در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچرهای امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک هفت اسکناس یک دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای هفت فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

تشخیص دلار تقلبی

اول “جنس” کاغذ است که سه چهارم اسکناس‌های آمریکایی از کتان و یک چهارم از پارچه تشکیل می‌شوند و دارای خطوط قرمز، آبی بوده و فیبرمانند هستند. دومین مورد به “مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا” برمی‌گردد که به شکل سبز رنگ و در سمت راست اسکناس زده می‌شود. فاکتور سوم “سطح برجسته” دلار است که به راحتی از طریق لمس کردن قابل حس خواهد بود. “مهر بانک مرکزی آمریکا” مورد چهارم است که به رنگ مشکی و در سمت چپ دلار قرار دارد.

“پرتره” دیگر مشخصه دلار آمریکایی است که حاوی اشخاص مشهور آمریکاست و روی اسکناس نقش بسته است. همچنین “شماره سریال” ششمین فاکتور امنیتی این اسکناس‌هاست که متشکل از اعداد و حروف است که در صورت گرفتن اسکناس در برابر نور به شکل متفاوتی از حالت عادی نشان داده می‌شود. هفتمین فاکتور امنیتی اسکناس دلار “نوار امنیتی سه بعدی” است که روی آن قرار دارد و به رنگ آبی یا بنفش در اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری به طور خاص دیده می‌شود.

                     

راه‌های شناسایی ۱۰۰ و ۵۰ دلاری

اما در مبادلات دلاری دو اسکناس ۵۰ و ۱۰۰ دلاری رایج تر بوده و بیشتر مبادله می شود که در ادامه جزئیات بیشتری در مورد نحوه فیوچرهای امنیتی آنها مطرح می‌شود.

در مورد اسکناس ۱۰۰ دلاری یکی از شناسنه‌ها واترمارک است. با نگه داشتن ۱۰۰ دلاری در مقابل نور، تصویر کم رنگ “بنجامین فرانکلین” -مخترع آمریکایی-در فضای خالی راست اسکناس را پیدا کنید. تصویر از هر دو سمت اسکناس قابل مشاهده است.

نکته دیگر تغییر رنگ جوهر در اسکناس است به طوری که اگر کمی اسکناس را کج کنید عدد ۱۰۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می‌کند. همچنین با کج کردن اسکناس تغییر رنگ زنگ را در دوات از مسی به رنگ سبز مشاهده می کنید، بدین معناکه با حرکت اسکناس زنگ در داخل دوات ناپدید یا پیدا شود.

نوارامنیتی سه بعدی دیگر مشخصه امنیتی اسکناس ۱۰۰ دلاری است. در حالی اسکناس را پشت و رو می کنید، به نوار آبی رنگ نگاه کنید، همان طور که می‌بینید ناقوس‌های آبی رنگ با حرکت اسکناس به ۱۰۰s تغییر شکل می‌دهد. هنگامی که می‌چرخانید(پشت و رو)، زنگ‌ها و ناقوس‌ها از سمتی به سمت دیگر می روند و اگر آن را به سمت راست بچرخانید، آنها بالا و پایین می‌روند.

نخ امنیتی راه دیگر شناسایی ۱۰۰ دلاری است و در تاروپود کاغذ قرار دارد و بر روی آن چاپ نشده است. اسکناس را در مقابل نور نگه دارید تا یک نخ امینتی که به صورت عمودی در سمت چپ اسکناس قرار دارد، نمایش داده شود. این نخ امنیتی به حروف USA و ارقام ۱۰۰ با الگویی متناوب منقش شده و از هر دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. هنگامی که این نخ در برابر نور ماوراء بنفش قرار بگیرد، به رنگ صورتی روشن در می‌آید.

         

        

اما در مورد مشخصه‌ها اسکناس ۵۰ دلاری باید گفت که اگر اسکناس را در برابر نور نگه دارید یک نخ امینتی که به صورت عمودی در سمت راست پرتره قرار دارد، می‌بینید. این نخ منقش به متن USA ۵۰ و یک پرچم کوچک با الگویی متناوب وارد شده و از هر دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. هنگامی که این نخ در برابر نور ماوراء بنفش قرار بگیرد، به رنگ زرد در می آید.

همچنین با نگه داشتن ۵۰ دلاری در مقابل نور، تصویر کم رنگ “گرانت” -رئیس جمهور اسبق آمریکا- در فضای خالی راست اسکناس نمایان می‌شود، تصویر از هر دو سمت اسکناس قابل مشاهده است. در عین حال که اگر  کمی اسکناس را کج کنید، عدد ۵۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می‌کند.

انتهای پیام

ای بابا قرار شد که یورو مورد استفاده قرار گیرد پس لازم است برای “از ما بهتران” راههای شناخت یورو تقلبی را نشان میدادی! برای مردم عادی شناختن همان 10هزارتومانی خودمان کفایت میکند!

تشخیص دلار تقلبی
تشخیص دلار تقلبی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *