التهاب گلو بدون درد

التهاب گلو بدون درد
التهاب گلو بدون درد

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

تفاوت علائم گلودرد ناشی از تورم لوزه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگیدر سرماخوردگی، فرد بیمار علاوه‌بر گلودرد دچار علائمی مثل آبریزش یا گرفتگی بینی هم می‌شود، اما در ورم لوزه‌ها معمولا علائمی مثل التهاب لوزه همراه با لکه ها‌ی سفید یا زرد روی لوزه‌ها بروز می‌کند. از دیگر نشانه‌های الهتاب لوزه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

گلودرد و صدای خشک و گرفته

 

مقدمه

حنجره یا جعبه صوتی قسمتی از بدن است که در تنفس و صحبت کردن نقش بسیار مهمی دارد. وجود سرطان در این ناحیه عملکرد افراد را در زمینه های مختلف مختل می کند. این نوع سرطان که نوعی از سرطان های سر و گردن می باشد، در افراد بالای ۶۰ سال رایج است و در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان دیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به «سرطان حنجره» مراجعه فرمایید. در این قسمت می خواهیم علایم سرطان حنجره را بهتر بشناسیم و بیشتر با این نوع سرطان آشنا شویم. البته نباید با مشاهده چند مورد از این علایم نگران شد، ولی اگر احساس خطر می کنید می توانید به پزشک مراجعه فرمایید.

فهرست

التهاب گلو بدون درد

ممکن است احساس کنید صدایتان گرفته و کمی خشن شده. تغییر صدا می تواند به علت تغییر ساختار تارهای صوتی ایجاد شود. تارهای صوتی کمی سفت می شوند و انعطاف خود را از دست می دهند. در این صورت صدا ممکن است گرفته شود و با خشونت همراه شود. اگر تغییر صدایتان بیش از دو هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه فرمایید. در بیشتر موارد که شروع سرطان از تارهای صوتی است، این علامت جزو علایم اولیه است. ولی در سایر موارد که سرطان حنجره از قسمت های دیگر حنجره و گردن شروع می شود، تغییر صدا هنگامی مشاهده می شود که سرطان به تارهای صوتی برسد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تغییرات صدا الزاما به معنای وجود سرطان حنجره نمی باشد. برای مثال فردی که حین صحبت کردن به حنجره خود فشار می آورد نیز دچار گرفتگی و خشونت صدا می شوند. تفاوت بیشتر در علت ایجاد این علامت است. یعنی مثلا اگر کسی سیگار بکشد و الکل مصرف کند، در مقایسه با کسی که دائم داد می زند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان گلو و حنجره مبتلا شود؛ در حالیکه که صدای هر دو گرفته و خشن است.

ممکن است هنگام قورت دادن غذا، در ناحیه گلو احساس درد داشته باشید. یا نتوانید غذا را به راحتی قورت دهید. وجود توده سرطانی و تغییر ساختاری و بافتی تارهای صوتی موجب ایجاد مشکلات بلع می گردند. همچنین ممکن است حتی در قورت دادن آب هم دچار مشکل شوید.

ممکن است احساس کنید که جسمی در گلویتان گیر کرده که حتی با سرفه کردن و محکم قورت دادن از بین نمی رود. یا ممکن است احساس کنید گلویتان ورم کرده و وجود این ورم شما را اذیت می کند. در واقع توده سلول های سرطانی ساختار آناتومیکی حنجره شما را از حالت طبیعی خارج کرده اند و شما احساس می کنید که یک جسم خارجی در گلویتان وجود دارد.

شایع ترین علت ایجاد سرطان حنجره، کشیدن سیگار است. افراد به دلیل مصرف سیگار سرفه های طولانی و مزمن دارند. همچنین تغییر شکل تارهای صوتی سرفه های پی در پی را به دنبال خواهد داشت. گاهی هم احساس سرفه به شما دست می دهد. یعنی شما می خواهید سرفه کنید تا جسمی که احساس می کنید در گلویتان گیر کرده خارج شود.

سرطان حنجره می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه گلو شود. گاهی درد گلو ممکن است در گوش نیز حس شود. به این نوع درد، «درد ارجاعی» گویند. البته دردی که از ناحیه گلو به ناحیه گوش کشیده شده است، خیلی رایج و شایع نیست.

در موارد شدید که توده سرطانی رشد کرده است، فرد نمی تواند به خوبی نفس بکشد. توده سرطانی در راه جریان هوا قرار گرفته و تنفس را مختل می کند. همچنین ممکن است تنفس فرد همراه با ایجاد صدا باشد، یعنی هوا حین عبور به توده سرطانی برخورد کرده و ایجاد صدا کند. گاهی هم مشاهده می شود که فرد احساس خفگی می کند.

کاهش وزن می تواند به دلیل سرطان در افراد مشاهده گردد. کاهش قابل توجه وزن به کاهش بیش از ۵% وزن بدن در طی ۶ الی ۱۲ ماه اطلاق می گردد که اگر این شرایط را دارید حتما باید به پزشک مراجعه فرمایید. از سایر علایم کاهش خطرناک وزن می توان به خستگی، کاهش اشتها، افزایش ابتلا به بیماری و عفونت ها (ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن)، و تغییراتی در کمیت و کیفیت رفتن به دستشویی اشاره نمود.

ویدئو فوق تصویربرداری استروبوسکوپی از سرطان حنجره می باشد. استروبوسکوپی کمک می کند تا متخصص بتواند فضای حنجره را مشاهده و ارزیابی کند.

این علایم ممکن است در کنار دیگر علایم سرطان حنجره مشاهده گردد که نسبت به موارد قبلی کلی ترند. این علایم عبارتند از تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی (قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست، خارش)، درد در ناحیه سینه، نفس بدبو، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها، و تولید خلط به طور دایم.

اگر این نشانه ها را بیش از دو هفته در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه فرمایید. البته وجود این علایم به معنای وجود قطعی سرطان نیست، چرا که این علایم در سایر بیماری ها مانند عفونت گلو و حتی سرماخوردگی نیز مشاهده می گردد. پس اگر این علایم را داشتید بهتر است با مراجعه زود هنگام به پزشک، از علت ایجاد این علایم مطلع شوید. اگر نیاز بود، پزشک شما را به متخصص ارجاع خواهد داد تا علت اصلی و نوع بیماری مشخص گردد.

پس از تشخیص، نوبت درمان است. سرطان حنجره پس از درمان، عوارضی را برجای خواهد گذاشت. یکی از این عوارض تغییر صدای فرد است که گفتاردرمانگر می تواند در این زمینه به فرد کمک کند. همچنین در حیطه مشکلات بلع نیز می تواند مداخله داشته باشد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به گفتاردرمانی در سرطان حنجره مراجعه فرمایید.

در این متن به معرفی علایم سرطان حنجره پرداختیم. به طور کلی سرطان های حنجره (تومور) در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند و این بدین معناست که احتمال بهبودی در آن ها در مقایسه با سایر سرطان ها وجود دارد. حدود ۷۰ درصد از افراد دارای سرطان حنجره حداقل به مدت ۵ سال پس از تشخیص زنده می مانند و حدود ۶۰ درصد از این افراد پس از تشخیص، میتوانند حداقل تا ۱۰ سال دیگر زندگی کنند. پس اگر سیگار می کشید، بهترین پیشگیری ترک سیگار است.

آیا علائم فوق را تجربه و یا در اطرافیان مشاهده کرده اید؟ نظر خود را در بخش زیر با دیگران به اشتراک بگذارید! همچنین می توانید جهت دریافت ” مشاوره رایگان ” با متخصصین توان درمان ارتباط برقرار کنید.

{“@context”: “http://schema.org/”, “@type”: “VideoObject”, “name”: “سرطان حنجره”, “contentUrl”: “http://g1.asset.aparat.com/flv_video_new/4690/926b3d53e211fa0440f2f317db316dca14067294-360p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImY2ODdiNjcyNzE5Mjk5NmE5ZDc2NWNhZjk2MGUzNWE1IiwiZXhwIjoxNTUyMTU4OTE1LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.65DTX_r-_a-joGYgMvp0ha8pBxEd24CfvIwtXMIPXMk”, “duration”: “PT01M07S”, “thumbnailUrl”: “https://tavandarman.com/wp-content/uploads/2018/07/laryngeal-cancer-signs.jpg”, “uploadDate”: “2019-3-09T14:45:00+03:30”, “isFamilyFriendly”: “True”, “description”: “استروبوسکوپی به تصویربرداری رنگی از حنجره گفته می شود. این تصویربرداری به متخصص کمک می کند تا اختلالات حنجره را بهتر تشخیص داده و برنامه ی درمانی متناسب را ارائه دهد.”, “productionCompany”:{“name”: “tavandarman”, “url”: “https://Tavandarman.com”}, “publisher”:{“@type”: “Organization”, “name”:”توان درمان”, “url”:”https://tavandarman.com/laryngeal-cancer-signs/”, “logo”:{“@type”:”ImageObject”, “url”:”https://tavandarman.com/wp-content/uploads/2018/03/logo-1-1.png”}}}

وبسایت توان درمان به مدیریت محمدجواد راشدی در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1397 All Rights Reserved © 2017 – 2019 Tavandarman.com

خانم هستم آقا هستم

همه ما با آن احساس ناخوشايند گرفتگي و درد و خارش در گلو آشنا هستيم. چنين احساسي ممكن است ناشي از يك آلرژي فصلي يا سرماخوردگي ويروسي يا يك عفونت ميكروبي شديد باشد. در ميان اين حالت ها، گلودرد چركي با باكتري استرپتوكوك، اگر درمان نشود، مي تواند بسيار خطرناك باشد. براي همين شما بايد بدانيد بين گلودرد ويروسي و گلودرد باكتريايي چه تفاوت هايي وجود دارد تا براي درمان نوع استرپتوكوكي (باكتريايي) با آنتي بيوتيك مناسب تجويز شده توسط پزشك، اقدام كنيد (آنتي بيوتيك در درمان سرماخوردگي و گلودرد ويروسي هيچ تاثيري ندارد).

به دنبال نقطه هاي سفيد بگرديد

حتماً ديده ايد كه پزشك در زمان گلودرد به شما مي گويد: «بگو آآآ…»، شما بايد بدانيد كه در زمان بروز عفونت باكتريايي در گلو، ممكن است نقطه نقطه هاي سفيدي روي لوزه ها و ته گلو ببينيد كه ديدن آنها به معناي عفونت شديد ميكروبي است. لوزه هاي بزرگ شده و قرمز هم بيشتر به نفع عفونت ميكروبي است. گاه ممكن است چرك هم در ته گلو ديده شود.

اگر سرفه و آب ريزش داريد…

سرفه كردن متوالي و ريختن مخاط بيني از پشت بيني روي گلو مي تواند احساس ناخوشايندي در گلو ايجاد كند. در عفونت با باكتري استرپتوكوك شما معمولاً شاهد احتقان بيني، آبريزش بيني و سرفه نيستيد و اينها معمولاً نشانگر سرماخوردگي يا همان بيماري ويروسي هستند.

درجه دماسنج چه عددي را نشان مي دهد؟

سرماخوردگي و عفونت هاي ويروسي باعث ايجاد تب مي شوند و معمولاً تب انها بسيار خفيف است اما برعكس عفونت با استرپتوكوك تب بالا ايجاد مي كند. تب بالاي ۵/۳۸ درجه سانتي گراد به طور معمول نشانگر عفونت ميكروبي نيازمند درمان است. اما يادتان باشد عفونت ميكروبي هم ممكن است اصلاً تب ايجاد نكند يا تب خفيف ايجاد كند.

ميكروب ها بيشتر درد دارند

اگر گلودرد ويروسي و باكتريايي را در زمان هاي مختلف عمرتان تجربه كرده باشيد مي دانيد كه درد گلو با باكتري بسيار بيشتر است. گلودرد ويروسي چند روزه حتي بدون درمان خوب مي شود اما گلودرد ميكروبي هر روز كه بگذرد شديد و شديدتر مي شود. اگر گلودردتان خيلي شديد است به استرپتوكوك فكر كنيد، در ضمن يادتان باشد كه عفونت ميكروبي ممكن است دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ و كاهش شديد اشتها را موجب شود كه در عفونت ويروسي به طور خيلي مشخص و شديد وجود ندارد.

نسخه مفيد مادربزرگ ها

نسخه هاي مادربزرگ ها مي تواند در كاهش علائم سرماخوردگي هاي ويروسي و ميكروبي مفيد باشد. استفاده از آب نمك رقيق (يك سر قاشق چاي خوري نمك در يك ليوان آب ولرم) براي شستشوي گلو و سينوس ها از آن نسخه هايي است كه به خوبي التهاب و درد موضعي را كم مي كند. استفاده از شيوه قديمي نفس كشيدن در بخار آب جوش يا استفاده از دستگاه بخور هم مي تواند درد گلو و سينوس ها را كاهش دهد.

چرا بستني؟

شايد تصور كنيد خوردن بستني در زمان گلودرد شديد سخت باشد اما بايد بدانيد كه سرما اثر بي حس كنندگي دارد. در ضمن خوردن بستني حتي با گلوي متورم هم آسان است. جدا از بستني، ميلك شيك، ژلاتين و سوپ هاي گرم هم مي توانند در كاهش درد موثر باشند يادتان باشد در زمان گلودرد بهتر است از خوردن غذاهاي تند و پرادويه خودداري كنيد. با توجه به اينكه در زمان سرماخوردگي و عفونت چركي گلو تا مي توانيد مايعات بخوريد، البته بهتر است از خوردن مايعات ترش خودداري كنيد چرا كه آنها گلو را تحريك مي كنند.

آنتي بيوتيك بخوريم يا نه؟

اگر عفونت باكتريايي استرپتوكوك داشته باشيد با آنتي بيوتيك مناسب طول دوره بيماري شما و علائم آن كاهش مي يابد. در ضمن تجويز آنتي بيوتيك مناسب باعث كاهش عوارض اين بيماري هم خواهد شد. اما در مورد سرماخوردگي هاي ساده و ويروسي بايد گفت كه استفاده از آنتي بيوتيك ها در اين موارد بسيار اشتباه كرد.

اگر در موارد نامناسب آنتي بيوتيك مصرف كنيد ممكن است باكتري ها را به اين آنتي بيوتيك ها مقاوم كنيد و در نتيجه ميكروب هايي شكل بگيرند كه بسيار قوي هستند و هيچ دارويي بر آنها تاثير نمي گذارد و حتي مي توانند مرگبار هم باشند.

تا دانه آخر قرص ها را بخوريد

اگر گلودرد باكتريايي داشته باشيد پزشك تان براي شما آنتي بيوتيك خوراكي يا تزريقي، براي يك هفته تا ۱۰ روز تجويز مي كند. ممكن است يك تا ۲ روز پس از شروع مصرف آنتي بيوتيك حس كنيد حال تان خوب شده است و بقيه داروها را نخوريد اما اين كار بسيار اشتباه است زيرا خطر شديدتر شدن بيماري را در پي دارد. در ضمن يادتان باشد كه حتماً پس از پايان گلودرد چركي تان مسواكي را كه در آن روزها از آن استفاده كرده ايد، دور بيندازيد.

هيچ وقت به كودك آسپيرين ندهيد

در زمان گلودردهاي چركي يا ويروسي استفاده از مسكن هايي كه نياز به تجويز پزشك ندارند (مثل استامينوفن)، ايبوپروفن يا ناپروكسن) در كاهش درد موثر است. در اين مواقع به كودكان و نوجوانان داروي آسپيرين ندهيد چرا كه از عوارض جانبي آسپيرين در كودكان و نوجوانان بيماري خطرناك و گاه مرگبار «سندرم ري» است.

استفاده از داروهاي دكونژستان هم مي تواند در كاهش آبريزش بيني و شدت التهاب بيني و گلو موثر باشد.

گلودردهاي طولاني مدت را چه كنيم؟

حتي اگر گلودردتان شديد نبود اما يك هفته طول كشيد يا اگر گلودردتان شديد و شديدتر شد، حتماً به پزشك مراجعه كنيد. ممكن است براي تشخيص قطعي نياز به نمونه برداري از گلو و لوزه ها و گاه در موارد شديد نياز به انجام كشت خون باشد. بيماري ريفلاكس يا برگشتن از معده به مري، بيماري مونون كلئوز عفوني و چند بيماري ديگر مي توانند باعث گلودردهاي طولاني مدت شوند.

سيب سبز/ شماره ۱۰۳/ نيمه دوم آذر ماه ۹۲/ منبع: Agust ۲۰۱۳/women health/ ترجمه: سيما هاشمي

شما هم احتمالاً در طول عمرتان علائم درد گلو را تجربه کرده‌اید. خارش و سوزش گلو آزاردهنده است به‌خصوص اگر با دیگر علائم سرماخوردگی همراه شود. درد گلو می‌تواند حسابی آدم را مستأصل کند.

با این حال شما می‌توانید در اکثر موارد درمان‌های فوری بدون مراجعه به دکتر را اجرا کنید. در اینجا ۱۰ راهکار برای مواقعی که به گلو درد دچار می‌شوید را به شما معرفی می‌کنیم:

قرقره‌ کردن با آب گرم و نمک به نرم شدن گلوی ملتهب کمک می‌کند. نمک مخاط اضافی را از بافت‌های متورم و ملتهب به خود جذب می‌کند و ناراحتی در گلو را کم می‌کند.

توصیه می‌شود یک چهارم تا یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با ۱۱۰ تا ۲۲۷ گرم آب گرم ترکیب کنید. نمک را کاملاً در آب حل کنید. بعد به مدت چند ثانیه قرقره کنید و آب را تف کنید. عمل قرقره کردن را چند بار در روز تکرار کنید.

برخی از قرص‌های مکیدنی گلو که نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند حاوی منتول هستند، ماده‌ای که می‌تواند بافت گلو را به آرامی کرخت کند. این کار باعث می‌شود موقتاً از سوزش و درد گلو خلاص شوید.

التهاب گلو بدون درد

آب‌نبات‌ها و قطره‌های سرفه‌ تولید بزاق را افزایش می‌دهند و موجب می‌شود گلویتان نرم شود. با این حال آب‌نبات‌ها و قطره‌های سرفه به اندازه‌های قرص‌های مکیدنی نمی‌توانند گلو را نرم کنند و ممکن است مجبور شوید تعداد بیشتری از آن‌ها را مصرف کنید.

به خردسالان قرص و آب‌نبات مکیدنی ندهید چون خطر خفگی وجود دارد.

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، اکثر درد گلوها ناشی از فعالیت ویروس‌ها هستند. ویروس‌ها را نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. سرماخوردگی‌های ویروسی باید طول دوره‌ی خود را در بدن طی کنند تا خوب شوند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی که نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند التهاب و ورم را در گلو کاهش دهند و درد و خارش گلو را کم کنند.

چای گرم که با عسل شیرین شده باشد می‌تواند گلوی تحریک‌شده را آرام کند. چای ضمناً آب بدن را هم تأمین می‌کند که گام مهم دیگری برای درمان درد گلو است.

شما می‌توانید از چای سبز استفاده کنید که یک نوشیدنی ضد باکتری هم هست، درد را تسکین می‌دهد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و التهاب را کاهش می‌دهد.

عسل خواص دیگری هم دارد . تحقیقات نشان می‌دهد که عسل ضد سرفه‌ی مؤثری است و به‌اندازه‌ی داروهای ضد سرفه‌ی بدون نسخه مؤثر است.

ترکیبی از عصاره‌ی گیاه اکیناسئا و مریم‌گلی را به صورت اسپری در گلو به کار ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند که این ترکیب گیاهی به‌اندازه‌ی داروهای ضد سرفه‌ی بدون نسخه‌ مؤثر است.

مایعات کافی نوشیدن گامی مهم در درمان درد گلو است. اگر شما دچار کمبود مایعات باشید بدن شما نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند تا گلویتان به شکلی طبیعی مرطوب و نرم بماند. این امر موجب تشدید ورم و التهاب گلو می‌شود.

آب انتخاب خوبی است همچنین چای گرم و سوپ. چای یا سوپ داغ ممکن است گلوی حساس شما بسوزاند و مشکل را بیشتر کند.

از کافئین و الکل دوری کنید چون موجب خشکی بدن می‌شوند.

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند بافت‌های ملتهب و ورم‌کرده‌ی بینی و گلو را نرم و آرام کند. یک دستگاه بخار ساز سرد در اتاقتان نصب کنید تا میزان رطوبت اتاق بالا رود.

اگر دستگاه رطوبت ساز ندارید می‌توانید از بخار ناشی از دوش آب گرم استفاده کنید تا درد و تورم گلویتان را کاهش دهید.

می‌توانید با آب داغ هم بخور بگیرید. آب داغ را در ظرفی بریزید و با حوله‌ای که روی سر خود می‌اندازید داخل آن ظرف نفس بکشید. چند دقیقه در بخار نفس بکشید و این کار را هر وقت دوباره لازم شد انجام دهید تا گلو و مجاری تنفسی‌تان نرم شود.

برای افزایش رطوبت محیط می‌توانید آب را در یک قابلمه بجوشانید و در آن را باز بگذارید تا بخار آن رطوبت خانه را افزایش دهد. می‌توانید در آن یک قاشق عصاره‌ی نعنا بریزید تا رایحه‌ی آن موجب گشایش مجاری تنفسی شود.

وقتی در گلویتان دچار انسداد و گرفتگی می‌شوید یک یا دو بالش اضافه زیر سر بگذارید. ارتفاع اضافه به شما کمک می‌کند راحت‌تر نفس بکشید. وقتی گرفتگی و انسداد برطرف شود دیگر مجبور نیست با دهان باز بخوابید چون این کار موجب خشکی بیشتر گلو می‌شود.

ویروس‌ها عامل بیشتر گلودردها هستند اما گاهی باکتری‌هایی مانند استرپتوکوکوس مقصر هستند که موجب گلو درد میکروبی یا عفونی می‌شوند. اگر گلو درد شما بعد از چند روز خوب نشد یا بدتر شد یا دچار تب شدید به پزشک خود مراجعه کنید، شاید احتیاج به آنتی‌بیووتیک داشته باشید.

اگر پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرد آن را تا پایان دوره‌ی درمان مصرف کنید. مصرف دارو را قطع نکنید حتی اگر علائمتان از بین رفت و حالتان بهتر شد. قطع کردن آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود برخی باکتری‌ها باقی بمانند و موجب دوباره مبتلا شدن شما شوند و این باکتری‌های نجات یافته ممکن است نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

گلو درد از بیماری‌‌های شایع بین کودکان است. عامل بیماری عمدتاً ویروس است و بعد چهار پنج روز خودبه‌خود خوب می‌شود. اگر کودک شما دچار تب ۳۸.۳ درجه‌ای یا بالاتر شد وی را نزد متخصص اطفال ببرید. تب ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی باشد بنابراین لازم است با داروی ضد باکتری درمان شود.

شما می‌توانید درد بچه را با استفاده از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص کودکان تسکین دهید. اگر بچه زیر شش ماه است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید. به بچه‌های زیر ۱۸ ماه آسپرین (بافرین) ندهید زیرا خطر ایجاد عارضه‌ی نادر ولی خطرناکی به نام سندروم ری بر اثر مصرف آن در این سن وجود دارد.

راه‌های دیگری که برای کاهش درد گلو درد کودک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

برای بچه‌ها از افشانه‌های گلو استفاده نکنید. این محصولات حاوی بنزوکائین هستند که ممکن است در برخی کودکان واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

لازم نیست درد گلو را تحمل کنید. داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند درد و رنج این بیماری را تسکین دهند. اما اگر درد بهتر نشد و یکی از شرایط زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

یکی از راه‌های پیشگیری از گلو درد شستن دست‌ها با آب گرم و صابون در طول روز است. اگر به روشویی دسترسی ندارید می‌توانید از مواد ضد باکتری الکلی استفاده کنید. بعد از تماس با سطوح عمومی مانند دستگیره‌های در یا صفحه‌کلیدها، دست دادن با دیگران یا بعد از برخورد داشتن با افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند دستان خود را بشویید.

سعی کنید دوروبر کسی که بیمار است نباشید. وسایل شخصیتان را با کسی به اشتراک نگذارید مانند مسواک، لیوان و قاشق و چنگال. با درست خوردن، خوب خوابیدن و ورزش کردن مقاومت بدن خود را بالا ببرید.

 

منبع: healthline

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاه


نام


ایمیل

مطالب سایت نیمروز بصورت اختصاصی تهیه می‌شود و هرگونه نقل قول از سایت نیمروز بدون مجوز کتبی ممنوع و پیگرد قانونی دارد

التهاب گلو بدون درد
التهاب گلو بدون درد
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *