اثر قرص متفورمين بر لاغري

خواص دارویی و گیاهی

اثر قرص متفورمين بر لاغري
اثر قرص متفورمين بر لاغري

اگر به دنبال تاثیر متفورمین برای لاغری هستید خواندن این مطلب به شما توصیه می شود. در این مقاله می خواهیم بدانیم که آیا استفاده از متفورمین برای لاغری بی خطر است یا خیر و اینکه چرا گاهی پزشکان آن را برایتان تجویز می کنند؟ پیش از اینکه تصمیم بگیرید از قرص متفورمین برای لاغری استفاده کنید بهتر است اطلاعاتی درباره چگونگی تاثیر این قرص و عوارض آن، نحوه عملکرد متفورمین برای لاغری کسب کنید. برای تصمیم گیری درست با ما همراه شوید.

 

متفورمین در سال 1950  به بعد به عنوان یک داروی شایع برای درمان و پیشگیری دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گرفت. یکی از تاثیرات متفورمین برای لاغری کاهش وزن است اما عوارض جانبی متفورمین برای لاغری کم است و هزینه اش نیز بالا نیست. کاهش وزن معمولا برای کم شدن خطر دیابت نوع 2 مطلوب است. آیا همه می توانند از متفورمین برای لاغری استفاده کنند؟

 

متفورمین برای لاغری و کاهش وزن افراد چاق بی خطر است. با این حال شاید مصرف این دارو برای همه مناسب نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان زیاد بالا نیست. پس قبل از مصرف حتما با پزشکتان در میان بگذارید. بر اساس تحقیقات، متفورمین به کاهش وزن برخی افراد کمک می کند. با این حال دقیقا مشخص نیست که چرا متفورمین باعث کاهش وزن شود. یک تئوری این است که شاید متفورمین با پایین آوردن اشتها باعث می شود کمتر غذا بخورید. حتی ممکن است چگونگی ذخیره سازی و استفاده از چربی های بدن را نیز تغییر دهد.

اثر قرص متفورمين بر لاغري

برخی تحقیق ها نشان داده اند متفورمین موجب کاهش وزن می شود اما راه حل سریعی نیست. بر اساس یک تحقیق بلند مدت، کاهش وزن مربوط به متفورمین به مرور و طی یک تا دو سال اتفاق می افتد. مقدار کاهش وزن نیز در هر فرد متفاوت است. در این تحقیق متوسط وزن کم شده پس از دو سال 2 تا 3.5 کیلوگرم بوده است.

مصرف دارو بدون رعایت عادات سالم دیگر، ممکن است سبب کاهش وزن نشود. اشخاصی که در طول مصرف متفورمین رژیم غذایی سالم و ورزش دارند بیشتر وزن کم می کنند. شاید دلیلش این باشد که متفورمین مقدار کالری سوزی در طول ورزش را تقویت می کند. اگر ورزش نکنید از این مزیت نیز محروم می شوید.

کاهش وزن ممکن است تا زمان مصرف متفورمین ادامه دار باشد. این یعنی اگر این دارو را متوقف کنید، احتمال بازگشت به وزن اولیه تان زیاد است. حتی اگر هم مصرف دارو را ادامه دهید، ممکن است به مرور وزن کم شده برگردد.

به عبارت دیگر، متفورمین قرص جادویی کاهش وزن نیست که خیلی ها منتظرش هستند. این قرص فقط در بعضی افراد موجب کاهش وزن می شود. یکی از مزایای متفورمین این است که اگر موجب کاهش وزن نشود منجر به افزایش وزن هم نمی شود.

در دیگر داروهای درمان دیابت نوع 2 کاهش وزن دیده نمی شود. متفورمین تنها کالری دریافتی را کاهش می دهد و تاثیری بر درصد چربی بدن ندارد. همچنین مصرف متفورمین برای لاغری در کنار ورزش، تاثیر بالاتری روی کاهش وزن بدن نسبت به ورزش تنها دارد.

 

 

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت یا اضافه وزن و چاقی باشید ممکن است پزشک برای کنترل دیابت متفورمین تجویز کند. در واقع حتی اگر مبتلا به دیابت و پیش دیابت هم نباشید ممکن است این دارو برایتان تجویز شده باشد.
به این نوع استفاده از متفورمین استفاده خارج از دستور العمل می گویند، یعنی سازمان جهانی غذا متفورمین را به عنوان یک داروی کاهش وزن نمی شناسد و تایید نمی کند. در نتیجه اطلاعات کمی درباره تاثیر گذاری آن روی کاهش وزن وجود دارد.

 

یکی از ویژگی های اصلی متفورمین، کاهش مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین از دلایل اصلی ابتلا به دیابت و از عوامل کمک کننده به کاهش وزن است و می تواند منجر به سندروم تخمدان پلی کیستیک شود. متفورمین، مقدار تولید گلوکز کبد و جذب آن توسط روده را کاهش می دهد اما جذب از طریق عضلات را بالا می برد.

 

اگر پزشک برایتان متفورمین تجویز کرد، خودش نیز درباره مقدار دوز مصرف آن تصمیم می گیرد. احتمالا مصرف متفورمین را از دوز پایین شروع می کنید و طی چند هفته مقدار آن را افزایش می دهید. این کار مقدار عوارض جانبی کاهش می دهد.

 

 

به این نکته توجه داشته باشید که مصرف متفورمین ممکن است موجب تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، ناراحتی معده و ناراحتی گوارش، تنگی نفس، دردهای عضلانی، تشنج و رعشه، اختلالات گفتاری – رفتاری و حواس پرتی شود. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید.

 

 

اگر در طول مصرف متفورمین وزن کم کردید ممکن است نتیجه مصرف این دارو باشد یا نباشد. کاهش وزن دلایل دیگری را نیز شامل می شود. برای مثال، برخی مشکلات سلامتی موجب از دست دادن اشتها شوند. این مشکلات عبارتند از:

داروهای دیگری نیز موجب کاهش وزن می شوند:

همچنین مشکلات سیستم گوارشی که موجب کاهش وزن می شوند عبارتند از:

متفورمین برای کسانی که مشکل مقاومت به انسولین دارند و کسانی که سالم هستند در کاهش وزن کمک می کند. اما در افراد سالم، کاهش وزن چشم گیری ایجاد نمی کند. استفاده از دارویی مانند متفورمین بدان معنا نیست که بعد از مصرف هرچیزی دلتان خواست بخورید و انتظار کاهش وزن داشته باشید. خوردن دارویی مانند متفورمین در کنار یک برنامه غذایی سالم همراه با ورزش، موثر است.

 

 

متفورمین دارویی نسبتا بی خطر است و عوارض جانبی آن معمولا با گذشت زمان از بین می رود. هر نوع کاهش وزنی که با خوردن این دارو به دست می آورید موقت و ناچیز است. اما اگر نگران مقدار وزنی هستید که هنگام خوردن متفورمین کم کرده اید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند تشخیص دهد چه چیزی موجب کاهش وزنتان شده و اگر نگرانی باشد دستور العمل به شما خواهد داد.
چه متفورمین مصرف کنید یا خیر، در صورت کاهش وزن مرتب و نداشتن انرژی و اشتها باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بی دلیل و بدون هیچگونه تلاشی طی 6 تا 12 ماه اخیر بیش از 5 کیلوگرم وزن کم کرده باشید نیز باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

مسیر رسیدن به کاهش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. روش کاهش وزن پزشکان متخصص، ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم غذایی با مشاورین به اندام صحبت کنید مخصوصا اگر مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت هستید.

برخی از سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید:

نویسنده: هولی کلامر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاه

اثر قرص متفورمين بر لاغري

نام
*

ایمیل

با عضویـت در خبرنامـه جدیدترین مطالب سایـت را در ایمیل خود داشتـه باشید

ممنون! ایمیل شما ثبت شد.

khobsho – ارائه تخصصی انواع رژیم لاغری و رژِیم غذایی

در این مطلب میخواهیم به این سوال پاسخ دهید : بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری چه موقع است؟ قبل از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم ، میخواهیم به شما در مورد این قرص اطلاعاتی بدهیم چرا که هرچه اطلاعات شما بالاتر باشد بهتر میتوانید در مورد مصرف این قرص تصمیم بگیرید.

اولین چیزی که باید از خودمان بپرسیم این است که اصلا این قرص چیست و کاربرد اصلی آن برای چه چیزی است ؟ آیا استفاده از قرص متفورمین عوارضی دارد ؟ اگر اینطور است آن عوارض چه هستند ؟ آیا این قرص برای لاغر شدن گزینه مناسب و درستی است ؟ چه موقع زمان درسا استفاده از این قرص است ؟ … اینها سوالاتی هستند که با مطالعه کامل مقاله به جواب آنها خواهید رسید.

بیشتر بخوانید : بهترین رژیم غذایی برای لاغری ؛ بررسی کامل ۷ رژیم برتر سال ۲۰۱۹

در ادامه قبل از بررسی بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری ، میخواهیم اطلاعات شما را درمورد این قرص بالا ببریم پس با ما همراه باشید .

اثر قرص متفورمين بر لاغري

قرص متفورمین از سال ۱۹۵۰ برای درمان دیابت نوع دو استفاده شده و یکی از عوارض این داروی ارزان ، لاغر شدن افراد است . البته این کاهش وزن بیشتر یک عامل مثبت برای افرادی است که مبتلا به بیماری دیابت هستند اما خب بعضی اوقات عوارض یک دارو ،  دلیل استفاده از آن برای موارد دیگر میشود .

قرص متفورمین برای موارد مختلفی استفاذه میشود . این موارد عبارتند از :

دیابت، بیماری است که بر اثر آن بدن افراد نمیتواند برای تنظیم قند خون انسولین ترشح کند و یا اینکه بدن افراد در مقابل انسولین مقاوم شده و انسولین نمیتواند واکنش طبیعی خودش را انجام دهد. در نتیجه میزان قند خون بالاو بالاتر میرود.

بعد از خوردن  غذا ، قند خون افزایش یافته و باعث میشود که غذه پانکراس مقدار زیادی انسولین برای کنترل قند خون ترشح کند. در نتیجه ی ترشح انسولین  ، مغز تحت تاثیر قرار گرفته و شخص بیشتر احساس گرسنگی میکند و بیشتر هم غذا میخورد . هرچه بیشتر غذا خوررده شود ، کبد چرب تر میشود و کبد چرب باعث به وجود آمدن چربی درناحیه شکم میشود.

وقتی از قرص متفورمین استفاده میشود، این قرص اجازه ورود قند از کبد به خون را نمیدهد و به مقدار زیادی از ورود قند در خون جلوگیری میکند. در نتیجه ، انسولین ترشح نشده و گرسنگی کاذب به وجود نمی آید . افراد با مصرف یک قرص متفورمین قبل از غذا به راحتی میتوانند  تا حد زیادی قند خون و همچنین وزن و سایز خود را کنترل کنند.

طبق تحقیقات انجام گرفته ، افراد جوان میتوانند با مصرف یک قرص ، به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چربیها ، وزن خود را کاهش داده و آن را حفظ کنند .علاوه بر موارد ذکر شده این دارو قابلیت کم کردن قند و کلسترول خون را دارد . همچنین مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم کرده و و باعث کاهش جوش و آکنه در افراد میشود.

اگر شما نیز مانند خیلی از افراد دیگر قصد مصرف متفورمین به منظور لاغری را دارید بهتر اول از همه زیر نظر پزشک باشید و دوم بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری را دانسته و بر اساس آن جلو بروید.

قرص متفورمین را معمولا هر روز بین ۲ تا ۳ بار به همراه وعده های غذایی مصرف کنید و به خاطر داشته باشید هیچ گاه در استفاده از این قرص افراط نکنید . متاسفانه بار ها دیده شده بعضی از افراد مقدار مصرفی در هر وعده و یا تعداد مصرف قرص در روز را بر حسب علاقه خود تغییر میدهند که این کار کاملا اشتباه است . در صورتی که فراموش کردید قرص را طبق برنامه بخورید ، بلافاصله پس از اینکه متوجه شدید آن را بخورید ولی اگر در نزدیکی وعده غذایی بعد یادتان آمد که نخورده اید، آن را رها کرده و با وعده غذایی بعد همان یک قرص را بخورید.

درهنگام مصرف متفورمین ، نباید کارهایی را انجام دهید که به کم شدن زیاد میزان سطح قند خون در بدن شما منجر شود . به طور مثال کارهای از انجام کارهای زیر پرهیز کنید :

اگر این نکات را رعایت نکنید ، دچار افت شدید قند خون شده و باید منتظر عوارض زیر باشید :

اینها عوارضی هستند که در اثر کمبود قند در بدن شما رخ خواهند داد . هرگاه که یکی از موارد بالا را احساس کردید ، به سرعت خوراکی و یا نوشیدنی حاوی قند مصرف کنید. بهترین موادی که میتوانید در این شرایط استفاده کنید ، موارد زیر هستند .

توجه : متفورمین برای مدت طولانی قند خون شما را پایین نگه میدارد . در هر حال اگر قرص متفورمین را استفاده میکنید بهتراست همیشه یک ماده قندی و شیرین مثل شکلات و یا آبنبات  ، با خودتان داشته باشید . برخی از بیماران قرص گلوکز را همیشه همراه خود دارند تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنند.

  توجه داشته باشید اگر لحظه ای احساس کردید که بدنتان به سمت تشنج و یا عدم هوشیاری میرود ، به هیچ عنوان چیزی نخورید و ننوشید . چراکه ممکن است منجر به خفگی شود . در این شرایط بهترین کار تماس با اورژانس است . همانطور که قبل تر هم گفتیم متفورمین میزان قند خون شما را برای مدت طولانی پایین نگه میدارد بنابراین طبیعی است که علائم کمبود قند در بدن شما ادامه پیدا کند . در صورتی که علائم تشدید شدند به سرعت با اورژانس تماس گرفته و تا بهبود وضعیت بدنتان، در بیمارستان  تحت مراقبت قرار بگیرید.

اگر یکی از عوارض زیر را در بدنتان مشاهده کردید به سرعت با پزشک تماس گرفته و این علائم را با او در میان بگذارید. علائمی که در ادامه آنها را نام خواهیم برد ، میتوانند نشان از وجود اسیدوز لاکتیک باشید که شدیدا خطرناک بوده و باعث مرگ شخص میشوند .

در صورتی که تمایل به استفاده از متفورمین دارید حتما موارد احتیاط را در نظر داشته باشید . بهتر است قبل از  استفاده با توجه به نظر پزشک ، آزمایش های مورد نیاز را انجام دهید .

 

با توجه به نکاتی که در مقاله ی ” بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری ” ذکر شد ، میتوانید از این قرص برای لاغر کردن و کاهش وزن استفاده کنید . برای نتیجه گیری قوی تر ، بهتر است طبق یک برنامه اصولی غذایی پیش رفته و از میزان مناسبی از پروتوئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها در وعده های غذاییتان استفاده کنید .

تیم تحریریه کلینیک خوبشو متشکل از کارشناسان و متخصصات تغذیه و تناسب اندام همواره در تلاش است تا بهترین و جدیدترین مطالب علمی روز دنیا در زمینه لاغری ، رژیم های غذایی و تناسب اندام را برای داشتن یک زندگی سالم و ایده آل برای شما عزیزان فراهم آورد.

مطلب قبلی

لاغری شکم و پهلو با طب سنتی ؛ روشی سالم و بسیار موثر

مطلب بعدی

ورزش در خانه برای لاغری شکم

رژیم غذایی در جدول ؛ ۴ جدول کامل برنامه رژیم غذایی روزانه برای لاغری

بهترین رژیم غذایی برای لاغری ؛ بررسی کامل ۷ رژیم برتر سال ۲۰۱۹

رژیم ۲۱۶، موفق ترین رژیم لاغری سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ کدام یک بهتر است؟

نام

ایمیل

وبسایت

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پستهای اخیر

رژیم غذایی در جدول ؛ ۴ جدول کامل برنامه رژیم غذایی…

بهترین رژیم غذایی برای لاغری ؛ بررسی کامل ۷ رژیم برتر…

اثر قرص متفورمين بر لاغري

رژیم ۲۱۶، موفق ترین رژیم لاغری سال ۲۰۱۸ و…

پستهای اخیر

رژیم غذایی در جدول ؛ ۴ جدول کامل برنامه رژیم غذایی روزانه…

بهترین رژیم غذایی برای لاغری ؛ بررسی کامل ۷ رژیم برتر سال…

رژیم ۲۱۶، موفق ترین رژیم لاغری سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ کدام یک بهتر است؟

پستهای اخیر

رژیم غذایی در جدول ؛ ۴ جدول کامل برنامه رژیم غذایی روزانه…

بهترین رژیم غذایی برای لاغری ؛ بررسی کامل ۷ رژیم برتر سال…

رژیم ۲۱۶، موفق ترین رژیم لاغری سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

رژیم کتوژنیک یا اتکینز ؛ کدام یک بهتر است؟

نام تجاری:متفورتکس

متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابت ی موثر است. متفورمین برای

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

دوست عزیز اگر راهنمایی میخوای برای دریافت برنامه ورزشی و بدنسازی میتونی

0

0


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

اثر قرص متفورمين بر لاغري

قرص متفورمین یکی از داروهایی است که امروزه حسابی بر سر زبان‌ها افتاده و افراد زیادی از این قرص برای استفاده می‌کنند. شما تا به‌حال از چه روش‌هایی برای لاغری استفاده کرده‌اید؟

آیا وسوسه مصرف قرص متفورمین سراغتان آمده؟ تا چه حد از تأثیر آن بر لاغری آگاهید؟ در این مطلب علاوه‌بر معرفیِ کامل قرص متفورمین و تأثیر آن بر کاهش وزن و لاغری، به فواید و اثرات جانبی این قرص نیز خواهیم پرداخت.

 

متفورمین (Metformin) یکی از قرص‌هایی است که برای کنترل میزان قند خونِ افراد مبتلا به دیابتِ نوع ۲ (افراد غیروابسته به انسولین)، درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلال متابولیسم کربوهیدرات تجویز می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت معمولاً قند خونشان از حد نرمال بالاتر می‌رود و پزشک نیز برای کنترل قند خون بیماران قرص متفورمین را تجویز می‌کند تا سطح قند خونشان از حد طبیعی بالاتر نرود.

اما مصرف قرص متفورمین فقط برای بیماری‌ها نبوده و  امروزه کاربرد این قرص گسترش یافته و افراد سالم دارای اضافه وزن نیز از قرص متفورمین برای لاغری و کاهش وزن استفاده می‌کنند. اما سؤال این‌جاست که آیا مصرف قرص متفورمین در لاغری مو‌ٔثر بوده و هیچ عارضه‌ای ندارد؟ در ادامه این مطلب در مورد لاغری با قرص متفورمین صحبت خواهیم کرد.

برطبق تحقیقات، قرص متفورمین به لاغر شدنِ بعضی از افراد کمک می‌کند، اما هنوز علت آن کمی مبهم بوده و نیاز به بررسی بیشتری دارد. در یکی از مطالعات صورت گرفته، این فرضیه شکل گرفت که مصرف متفورمین، باعث کاهش اشتهای فرد شده و در نتیجه بدن، از ذخایر چربی موجود استفاده کرده و فرد لاغرتر می‌شود.

 

نتیجه تحقیقات نشان داد که اثربخشیِ این دارو برای لاغری، راه‌ِحل فوری نبوده و باید مصرف قرص متفورمین، حداقل یک تا دو سال ادامه داشته باشد تا به‌صورت تدریجی وزن فرد کاهش یابد.

مقدار کاهش وزن نیز بین افراد مختلف متفاوت بوده و به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست. میزان کاهش وزن نیز بعد از دو سال استفاده از قرص متفورمین، به‌صورت تقریبی ۳ تا ۵ کیلوگرم بوده است.

 

مقاله مرتبط: (کاهش وزن تضمینی و چشم‌گیر با بهترین رژیم لاغری)

در اصل این قرص ابزاری برای کنترل میزان قند خون است. از طرفی ورزش هم همین کارکرد را داشته و باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود. حال اگر متفورمین و ورزش را با یکدیگر ترکیب کنیم، بدون‌ِشک تبدیل به سلاح قدرتمندی برای کنترلِ قندخون افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در مورد مت فورمین این است که اگر مصرف این قرص با عادت‌های مفید مانند ورزش و تغییر رژیم غذایی همراه نشود، هیچ تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت و حتی ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود.

کسانی‌که در کنار مصرف این قرص، به ورزش و رژیم غذایی سالم بپردازند، بدون‌ِشک بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را از این رویه مشاهده خواهند کرد.

یکی از دلایل این اثرگذاری نیز به افزایش کالری‌سوزی با ورزش بعد از مصرف قرص بازمی‌گردد. در نتیجه اگر ورزش نکنید، نتیجه مطلوبی از مصرف قرص متفورمین نخواهید گرفت.

 

اگر شما اضافه وزن دارید و مبتلا به دیابت نوع دو هستید، احتمال اینکه پزشک قرص متفورمین را برای شما تجویز کند وجود دارد؛ تا علاوه‌بر تنظیم قند خون احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کاهش یابد و وزنتان هم کم شود. البته احتمال اینکه پزشک برای کاهش وزن افراد سالم هم متفورمین تجویز کند وجود دارد.

 

احتمالاً پزشک، تجویز این قرص را از دوز پایین شروع می‌‌کند و کم‌کم طی چند هفته مقدار آن را افزایش ‌می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا عوارض جانبیِ قرص کمتر بشود.

 

قرص متفورمین همانند بسیاری از قرص‌ها عوارض دارد؛ به‌عنوان مثال با قطع مصرف این قرص بعد از مدتی وزنتان به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. البته اگر این اتفاق بیفتد، بازهم نشان می‌دهد که شما خوش‌شانس بوده‌اید؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است با قطع مصرف، وزنتان از قبل هم بیشتر شود!

 

هرچند که لاغری با قرص را اصلاً به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، اما می‌توان گفت جای نگرانی وجود ندارد و قرص متفورمین جزء کم‌خطرترین قرص‌هاست. این قرص اگر هم برایتان عوارضی داشته باشد، طولانی‌مدت نبوده و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

اگر جدای از عوارض، نگران لاغری بیش‌ازحد با قرص متفورمین هستید، بهتر است حتماً با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند در مورد این‌که چه عوامل دیگری زمینه‌ساز کاهش وزن است، کمکتان کند.

 

اگر احساس می‌کنید که بعد از مصرف قرص متفورمین انرژی همیشگی را نداشته و اشتهایتان بیش‌ازحد کم شده؛ اگر در مدت ۶ تا ۱۲ ماه بیش از ۵ کیلوگرم وزنتان کم شده یا کاهش وزن غیرطبیعی داشتید؛ حتماً این موارد را با پزشک مطرح کرده و از او در مورد مصرف قرص متفورمین مشورت بخواهید.

 

 

برطبق مطالعاتی که روی مادرانِ مصرف‌کننده مت فورمین صورت گرفت، قرص متفورمین فقط بر مادر تأثیرگذار نبوده و جنین را نیز درگیر خواهد کرد. هرچند که تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ استفاده از قرص متفورمین برای مادران باردار را بی‌خطر نشان داد و مشخص شد که این قرص باعث کنترل وزن نوزاد و زایمان آسان می‌شود، ولی حتماً پیش از مصرف آن با پزشک و مامای خود مشورت کنید.

 

قرص متفورمین دارویِ نجات‌بخش و راه‌ِحل فوق‌العاده‌ای که در انتظارش بودید، نیست. مصرف این قرص باعث لاغری همه افراد نشده و فقط بعضی‌ها از آن نتیجه می‌گیرند.

تنها مزیت مت فورمین این است که اگر شما را لاغر نکند، باعث چاقی‌تان هم نخواهد شد. این در حالی است که قرص‌های دیگر برای درمان دیابت نوع دو، ممکن است وزن شما را افزایش دهد.

سازمان غذا و دارو، استفاده از قرص متفورمین برای لاغری را تأیید نکرده و کاربرد این قرص، هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف خودسرانه این دارو بپرهیزید تا دچار عوارض جانبیِ مصرف دارو نشوید.

اثر قرص متفورمين بر لاغري

یادتان باشد که بهترین و تضمینی‌ترین راه‌ِحل برای لاغری و تناسب اندام دائمی، استفاده رژیم غذایی کم‌کالری در کنار برنامه ورزشی اصولی و کاملاً شخصی است.

اگر می‌خواهید ۱۲۰ سال عمر کنید و زندگیِ شاد و سالمی داشته باشید، پس یوگای خنده را به برنامه‌های روزانه خود اضافه کنید. شاید این اولین‌باری باشد که مطلبی در …

اگر جزو ورزشکارانی هستید که قصد دارید دونده دو ماراتن شوید، نکات بسیار زیادی است که باید از افراد باتجربه و کارشناسان این رشته ورزشی بیاموزید؛‌ به‌عنوان مثال بسیاری از …

تسکین درد کمر به شیوه های زیادی ممکن است – و همواره نیازمند نسخه پزشکی نیست. گاهی به جای درمان پزشکی و متعارف می توانند روش های ساده ای را …

ساعت‌های طولانی تمرین در باشگاه و پیروی از رژیم‌های سختی که برای کاهش وزن و لاغری باید پایبندشان بود؛ کسب درآمد و چند شغله‌بودن در کنار بچه‌داری، دیگر اجازه رفتن به باشگاه …

اکنون این عادات بد را کنار بگذارید تا در آینده باعث توقفتان نشود

در گذشته مسئله مفاصل تنها مشکل افراد کهنسال بوده است. اما امروزه جراحان ارتوپد افرادی را در حدود …

تاکنون واژه شین اسپلینت را شنیده‌اید؟ این عبارت برای اشاره به درد ساق پا است. حال فرقی نمی‌کند که این درد در قسمت داخلی یا بیرونیِ استخوان ساق پا یا …

شناخت دستگاه های بدنسازی باشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد. دستگاه اسمیت نیز یکی از این دستگاه های بسیار مهم و کاربردی داخل باشگاه است. در این مقاله فیتامین با هدف …

قطعاً شما هم بارها شنیده‌اید که مردان نسبت به زنان، خوش‌اندام‌تر هستند و از تناسب اندام بیشتری برخوردارند. در گذشته مطالعاتی در مورد مقایسه سرعت جذب اکسیژن(VO2 MAX) در کودکان …

چگونه از پله ها برای تمرین با وزن بدن استفاده کنیم

تمرینات ورزشی با وزن بدن یکی از روتین های ورزشی است که در سال ها اخیر به محبوبیت زیادی دست …

قوی تر شدن رویای بسیاری از بدنسازان است؛ اما خیال بافی، راه رسیدن به این هدف نیست. بسیاری از بدنسازان در مورد تمرینات قدرتی دچار سوء تفاهم می شوند و …

آیا می‌دانید که با چند اشتباه ساده بعد از باشگاه ممکن است تمام زحماتتان را بر باد دهید و با رکود کاهش وزن مواجه شوید؟ به احتمال ۹۹درصد، بعد از …

برای اینکه اثبات کنیم باشگاههای بدنسازی دیگر فقط متعلق به مردان نیست، چندین مزیت بزرگ کار با  وزنه ی سنگین را برایتان لیست می کنیم.
مفاصلتان قوی می شود
با افزایش سن …

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

021-22863760


025-32143

info@Fitamin.ir

© کليه حقوق محتوای اين سایت متعلق به فیتامین ( بخش ورزشی دکترکرمانی ) می‌باشد

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!

سلامت نیوز: متفورمین دارویی است که برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. متفورمین را افراد مبتلا به پیش دیابت نیز می توانند به عنوان پیشگیری کننده استفاده کنند. متفورمین یک داروی محبوب است چون به خوبی کار می کند، عوارض جانبی کمی دارد و هزینه اش نیز آنچنان بالا نیست.به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در کنار دیابت، متفورمین نشان داده می تواند مزایایی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز داشته باشد. دلیل اصلی بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست و این بیماری، یک عدم تعادل هورمونی در خانم ها است که می تواند شامل بی نظمی در قاعدگی، کیست در تخمدان ها و هورمون آندروژن اضافی شود.یکی از عوارض جانبی معمول دریافت متفورمین، کاهش وزن است. کاهش وزن معمولا برای کاهش خطر دیابت نوع 2 مطلوب است و به همین دلیل متفورمین برای کاهش و کنترل دیابت نوع 2 مفید است.چون کاهش وزن می تواند نتیجه خوردن متفورمین باشد، آیا همه می توانند از آن برای کاهش وزن استفاده کنند؟

آیا متفورمین برای استفاده بی خطر است؟کمی اما نه به صورت کامل. تحقیقات نشان داده متفورمین برای درمان مشکل اضافه وزن در افراد چاق، بی خطر است. با این حال شاید دریافت متفورمین برای همه انتخاب مناسبی نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان آنچنان بالا نیست.مطلع کردن پزشکتان قبل از دریافت هرگونه دارویی ضروری است.

متفورمین چگونه عمل می کند؟متفورمین در سال 1950 به عنوان داروی ضد دیابت معرفی شد و از آن زمان به بعد به عنوان یک داروی شایع برای درمان و پیشگیری دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از روش های اصلی که متفورمین با آن کار می کند، کاهش مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است و همچنین می تواند منجر به سندروم تخمدان پلی کیستیک شود.با اینکه مکانیزم اصلی اینکه چگونه متفورمین به کاهش وزن کمک می کند، کاملا مشخص نیست اما همین که باعث می شود مقاومت به انسولین کاهش بیابد، یکی از عوامل کمک کننده به کاهش وزن است.متفورمین، مقدار تولید گلوکز توسط کبد و جذب گلوکز توسط روده را کاهش می دهد و جذب گلوکز توسط عضلات را بالا می برد.متفورمین بیشتر به عنوان دارویی برای حساس کردن بدن به انسولین کاربرد دارد تا یک داروی کاهش وزن. در واقع کاهش وزن یکی از عوارض جانبی است که متفورمین در بدن به همراه دارد.

آیا متفورمین به کاهش وزن کمک می کند؟در یک تحقیق که سال 2012 انجام گرفت، بی خطر بودن و تحمل پذیری متفورمین برای کاهش وزن آزمایش شد. این آزمایش روی داوطلبانی انجام شد که در برنامه پیشگیری از دیابت شرکت کرده بودند. در گروهی که متفورمین استفاده می شد، هیچگونه مشکلی دیده نشد.همچنین گروهی که متفورمین استفاده می کردند، در مقایسه با گروه دیگری که شبه دارو به آنها داده می شد وزن پایین تر و میان تنه لاغر تری پیدا کردند.همچنین شرکت کنندگان به مدت دو سال مصرف متفورمین و دارونما را ادامه دادند. بعد از دو سال مشاهده شد گروهی که متفورمین استفاده می کنند، به کاهش وزنشان ادامه داده اند.محققان به این نتیجه رسیدند که متفورمین، دارویی مفید برای پیشگیری از دیابت است و تا بیش از 10 سال دوام دارد.دیگر تحقیقات نشان دادند متفورمین به تنهایی کالری دریافتی را کاهش می دهد و تاثیری بر درصد چربی بدن ندارد. همچنین مصرف متفورمین در کنار ورزش، تاثیر بالاتری روی کاهش وزن بدن نسبت به ورزش تنها دارد.با این حال، همه تحقیقات با استفاده از متفورمین به کاهش وزن قابل توجهی دست پیدا نکردند. برخی تحقیقات نیز نشان دادند کاهش وزن با استفاده ازمتفورمین فرآیندی سریع نخواهد بود. شاید یک تا دو سال طول بکشد تا متوجه کاهش وزن محسوسی با استفاده از متفورمین شوید.در صورت نداشتن مشکل دیابت آیا می توان متفورمین استفاده کرد؟متفورمین به نوعی طراحی شده تا به افرادی که دچار مشکل دیابت نوع 2 هستند، کمک کند قند خون خود را کنترل کنند.اگر مشکل قند خون نداشته باشید، می توانید از متفورمین استفاده کنید؟ در یک تحقیق که سال 2013 انجام شد محققان به آزمایش کاهش وزن در افراد چاقی پرداختند که عده ای از آنها مشکل مقاومت به انسولین داشتند و گروهی نیز خیر.متفورمین، میزان کاهش وزن را در هر دو گروه افزایش داد. با این حال افرادی که بیشتر به انسولین مقاوم بودند، از کسانی که به انسولین حساس بودند وزن بیشتری کم کردند.این تحقیق نشان داده متفورمین می تواند به کسانی که مشکل مقاومت به انسولین دارند و کسانی که سالم هستند در کاهش وزن کمک کند.با این حال، تحقیقات دیگر کاهش وزن چشمگیری را در افرادی که مشکل قند خون نداشتند نشان نمی دهند. به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای تاثیر متفورمین روی کاهش وزن نیاز است. نویسنده: هولی کلامرمنابع:ffectiveness of Metformin on Weight Loss in Non-Diabetic Individuals with Obesity – https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0032-1327734Long-Term Safety, Tolerability, and Weight Loss Associated With Metformin in the Diabetes Prevention Program Outcomes Study – http://care.diabetesjournals.org/content/35/4/731.short

قدس آنلاین- مهسا اسلامی: به تازگی مصرف قرص متفورمین که نوعی قرص کاهش دهنده قند خون برای بیماران دیابتی و توسط پزشک متخصص تجویز می شود با باوری غلط که باعث کاهش وزن می شود در بین جوانان مخصوصاً بانوان ها رایج شده است.

باوری غلط و خطرناک که باعث عوارض جبران ناپذیر در فرد مصرف کننده خواهد شد. و به اطمینان می توانیم بگوییم به انجام این کار فقط می توان گفت لاغری کاذب به شرط از دست دادن سلامتی در این مورد گفتگویی با  دکتر حسین دکترای داروسازی داشته ایم که خواندنی است و زنگ خطری برای تمام بانوان و افرادی است که از روی بی اطلاعی و صرفاً برای کاهش وزن به مصرف این قرص روی می آورند. * آقای دکتر حسینی قرص متفورمین در اصل برای چه مشکلی در سیستم ایمنی بدن تجویز می شود؟ ** قرص متفورمین نوعی دارو مخصوص افرادی است که قند خون آنها از حد نرمال 140-110 بالاتر می رود که این خود نیز دلایل متفاوتی دارد «دیابت ارثی، افزایش وزن، تغییرات هورمونی و…» ترکیبی داخل این قرص وجود دارد که باعث نشست قند خون بیمار می شود و از افزایش قند خون و عوارض آن جلوگیری می کند. حتی افرادی که قند خون آنها تا 150 هم می باشد به خوردن قرص توصیه شوند و با پیاده روی و رژیم غذایی سالم و کمتر کردن وعده های غذایی شیرین بیماری کنترل می شود. * علت استفاده از این قرص در بین بعضی از افراد مخصوصاً بانوان چیست؟ ** متأسفانه توسط افرادی شیاد این طرز فکر در بعضی افراد بوجود می آید که با مصرف این قرص چون باعث کاهش قند خون می شود اشتها کاهش می یابد در نتیجه کاهش وزن به دنبال خواهد داشت در حالی که حتی اگر این مسأله درست هم باشد حداکثر تا 3 ماه اولیه آن هم حداکثر کاهش وزن 2-1 کیلو می باشد و بعد از 3 ماه کم کم عوارض خود را نشان داده و در 6 ماه کامل ظاهر می شود. * عوارضی که بعد از این مصرف و با گذشت 3 تا 6 ماه گریبانگیر مصرف کننده می شود چگونه اند؟ ** استفاده از این قرص به دلیل اینکه قند خون را کاهش می دهد فشار خون را پایین می آورد و اگر فرد در این حالت از محلول قندی استفاده نکند احتمال شوک و غش در آن بسیار بالا می رود کم کم مصرف این قرص بر روی سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد که همراه با حالت تهوع شدید و استفراغ و ضعف و بی حالی شدید همراه است و ضعف در سیستم ایمنی بدن انسان را مستعد به ابتلا به انواع بیماریها که کوچکترین آنها سرماخوردگی های مکرر، سوؤ تغذیه، ریزش مو می باشد تا بیماریهای سخت تر مثل آسیب های جدی به کبد و عملکرد آن که سلطان بدن نامیده می شود و ضرر رساندن به عملکرد این عضو مهم عملکرد تمامی ارگانهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. * آقای دکتر توصیه شما به این افراد چیست واقعیت استفاده از این برداشت نادرست به نفع چه کسانی است؟ ** ابتدا توصیه من به تمام همکارانم این است این قرص و قرص های مشابه را بدون نسخه پزشک به هیچ فردی که خواستار خرید آن است نفروشند دوماً به تمام افراد بخصوص بانوان توصیه می کنم برای لاغری بدنبال راههای اشتباه و پر ضرر نباشند و به حرف دیگران که متخصص نیستند اصلاً توجه نکنند بهترین روش برای لاغری ورزش مداوم و رژیم غذایی سالم و حتی قرص و داروهای لاغری هم که در داروخانه ها موجود است فقط باید با تجویز پزشک و دادن آزمایشات لازم توسط پزشک متخصص توصیه می شود زیرا گاهی چاقی هورمونی، ارثی و یا عملکرد نامرتب بعضی غدد مثل تیروئید می باشد که درمان خاص خود را می طلبد.

تمامی حقوق برای قدس آنلاین محفوظ است.

© 2018 www.qudsonline.ir


 

حال اگر متفورمین و ورزش را با یکدیگر
ترکیب کنیم، بدون شک تبدیل به سلاح قدرتمندی برای کنترل قند خون افراد
دیابتی خواهد شد. امروزه کاربرد این قرص گسترش یافته و افراد چاق و سالم
نیز در کنار ورزش، از این قرص معجزه‌آسا برای لاغری و کاهش وزن استفاده
می‌کنند. اما آیا مصرف قرص متفورمین به کاهش وزن کمک نموده و هیچ عارضه‌ای
نخواهد داشت؟ در ادامه این مقاله، تمامی این جوانب را مورد بررسی قرار
خواهیم داد.


 


 


 

اثر قرص متفورمين بر لاغري

برطبق مطالعات صورت گرفته، قرص متفورمین به
کاهش وزن بعضی از افراد کمک کند؛ اما هنوز علت آن، کمی مبهم بوده و نیاز
به تحقیقات بیشتری دارد. در یکی از بررسی‌های صورت گرفته، این فرضیه شکل
گرفت که مصرف متفورمین، باعث کاهش اشتهای فرد شده و در نتیجه بدن، از ذخایر
چربی موجود استفاده کرده و فرد لاغرتر خواهد شد.


 

نکته‌ای که در  نتیجه تحقیقات، مطرح شده
این است که اثربخشیِ این دارو برای لاغری، راه‌حل فوری نبوده و باید مصرف
قرص متفورمین، حداقل یک تا دو سال ادامه داشته باشد تا به‌صورت تدریجی وزن
فرد کاهش یابد. مقدار کاهش وزن نیز بین افراد مختلف متفاوت بوده و به
هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی و بسط به همه افراد نیست. میزان کاهش وزن نیز بعد از
دو سال استفاده از قرص متفورمین، به‌صورت تقریبی ۳ تا ۵ کیلوگرم بوده است.


 


 

نکته قابل توجه دیگر، در مورد مصرف قرص
متفورمین این است که اگر مصرف قرص با دیگر عادت‌های مفید مانند ورزش و
تغییر رژیم غذایی همراه نشود، هیچ تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت و حتی
ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود.


 

کسانی‌که در کنار مصرف قرص متفورمین، به
ورزش و رژیم غذایی سالم بپردازند، بدون شک بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را از
این رویه مشاهده می‌کنند. یکی از دلایل این اثرگذاری نیز به افزایش کالری‌سوزی با ورزش بعد از مصرف قرص باز می‌گردد. در نتیجه اگر ورزش نکنید، نتیجه مطلوبی از مصرف قرص متفورمین نخواهید گرفت.


 


 

علاوه‌بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره
کردیم، به احتمال بسیار زیاد، با قطع مصرف داروی متفورمین، وزنتان به حالت
اولیه باز خواهد گشت؛ البته اگر این اتفاق بیفتد، بازهم نشان می‌دهد که
شما خوش‌شانس بوده‌اید؛ زیرا ممکن است با قطع مصرف متفورمین، وزنتان از قبل
هم بیشتر شود!


 


 

اگر شما اضافه وزن دارید یا فردی چاق هستید
و البته مبتلا به دیابت نوع دو باشید، احتمال اینکه پزشک، قرص متفورمین را
برای شما تجویز کند وجود خواهد داشت، تا علاوه‌بر تنظیم قند خون، احتمال
ابتلا به دیابت دو کاهش یابد و وزنتان هم کم شود. البته احتمال اینکه پزشک
برای کاهش وزن افراد سالم هم متفورمین تجویز کند وجود دارد.


 


 

اگر بخواهیم به‌صورت ساده بگوییم، قرص
متفورمین داروی نجات‌بخش و راه‌حل فوق‌العاده‌ای که در انتظارش بودید،
نخواهد بود. البته این کل ماجرا نیست؛ باید بدانید که مصرف قرص متفورمین
باعث لاغری همه نشده و فقط بعضی از افراد از آن نتیجه می‌گیرند. تنها مزیت
قرص متفورمین این است که اگر شما را لاغر نکند، باعث چاقی‌تان هم نخواهد
شد. این در حالی است که دیگر قرص‌های استفاده‌شده برای درمان دیابت نوع دو،
ممکن است وزن شما را افزایش دهد؛ اما به یاد داشته باشید که سازمان غذا و
دارو، استفاده از قرص متفورمین برای لاغری را تأیید نکرده و کاربرد این
قرص، هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف
خودسرانه این دارو بپرهیزید تا دچار عوارض جانبیِ مصرف دارو نشوید.


 


منبع: فیتامین

محققین اخیراً بیان کرده اند که متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابتی موثر است. متفورمین برای درمان بیماران دیابتی استفاده می شود.

مطالعات زیادی در گذشته نشان می داد که مصرف کوتاه مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود.

متفورمین نمی گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود. هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند، زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می دهد. انسولین مترشحه با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شود. در نتیجه بیشتر غذا می خورید و کبد چربی بیشتری می سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه ی شکم می شود.

اثر قرص متفورمين بر لاغري

این بررسی نشان می دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت ها کاهش می دهد.

همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون  را کاهش می دهد، مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می شود.

هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

باید متذکر شوم که استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید.

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه

كاهش وزن به وسیله قرص های لاغری 

کاهش چربی‌های اضافی شکم 

راه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن 

مواد غذایی چربی سوز 

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟ 

قرص های چربی سوز چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟ 

می خواهم لاغر شوم 

آیا رژیم لاغری تنها راه حل است؟ 

علل ناكامى در رژیم های لاغری 

توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن 

پیاده روی بهترین، آسان ترین و ارزان ترین راه برای تناسب اندام 

درمان کیست تخمدان در خانم ها با متفورمین 

اثر قرص متفورمين بر لاغري
اثر قرص متفورمين بر لاغري
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *