کیست مویی چیست و راه درمان آن




خانه

موبایل

 

کیست مویی چیست و راه درمان آن

 

کیست مویی در پایین کمر

کیست پیلونیدال یا کیست مویی از وجود یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر، در فاصله بین دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می شود. این حفره که ممکن است اندازه ای به قطر یک الی چند سانتیمتر داشته باشد، گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست و توسط چند سوراخ ریز به سطح پوست راه دارد.

این کیست مستعد ابتلا به عفونت است. کیست مویی در مردان شایعتر است. عفونت کیست معمولاً در اوایل بزرگسالی آغاز میشود.

این مشکل گاهی بدون علامت است و فقط در معاینه، سوراخ های ریز پوستی در فاصله بین دو باسن دیده می شود. گاهی نیز ترشحات چرکی یا خونابه از سوراخ های مذکور خارج می گردد.اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود، ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد آبسه می شوند که با درد شدید همراه است.

 

 

علتاین بیماری در افراد پر مو دیده می شود و شامل حال کسانی است که شغل های نشسته دارند، به همین علت به آن بیماری رانندگان هم گفته می شود.بعضی علت آن را فرورفتن موهای این ناحیه به داخل پوست می دانند.بیماران هنگامی مراجعه می کنند که مو وارد بدن شده و یک عفونت موضعی ایجاد کند. بعد از آن به مرور زمان به صورت یک آبسه در آید و موجب درد و توده پشت (بالای شکاف باسن ) می گردد.

 

علایم شایعدر صورت عفونت نکردن کیست، علامتی وجود ندارد. با ایجاد عفونت، علایم زیر بروز میکنند:ورم، درد، قرمزی و احساس درد با لمستب و لرزترشح چرکدرد موقع نشستن

* اگر هنگام نشستن احساس ناراحتی میکنید، یک بالش مخصوص در محل نشستن خود قرار دهید.

درمان کیست عفونی شده معمولا شامل برش آبسه و تخلیه چرک از آن و گاهی جراحی به منظور برداشتن کل ناحیه عفونی میباشد

عوامل افزایش دهنده خطر تعریق زیاد بدن

پوشیدن لباس تنگ

 

 

پیشگیریلیزر موهای زاید برای پیشگیری از ایجاد بیماری و پیشگیری از عود پس از جراحی موثر است.حمام کردن یا دوش گرفتن روزانه برای تمیز نگهداشتن ناحیه کیستپوشیدن لباس سبک و گشادجلوگیری از چاقی

 

درمانعفونت کیست، با مصرف آنتیبیوتیک و جراحی قابل درمان است.

در صورت عفونت کیست، از حمام آب گرم برای تخفیف درد استفاده کنید. در یک لگن آب گرم به مدت 1 تا 15 دقیقه بنشینید و این کار را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

درمان کیست عفونی شده معمولا شامل برش آبسه و تخلیه چرک از آن و گاهی جراحی به منظور برداشتن کل ناحیه عفونی میباشد. التیام زخم جراحی ممکن است چند ماه به طول انجامد، زیرا زخم باید از عمق ترمیم شود.

 

یک تکه گاز استریل باید برروی زخم قرار داد تا هم امکان هواخوردن زخم وجود داشته باید و هم از ساییده شدن لباسها به زخم جلوگیری شود.جراحی کیست مویی بهترین درمان آن است که بیمار سریع تر مورد عمل جراحی قرار گیرد، چون هر چه زمان بگذرد وسعت کیست مویی شده و سوراخ های جدیدی روی پوست ظاهر می شوند.

در مواردی که فرد دچار آبسه (تجمع چرک در محل) شده باشد، با روش بی حسی موضعی و ایجاد برش در محل آبسه، تخلیه چرک صورت می گیرد و با شستشوی منظم، علائم التهابی آبسه مرتفع خواهد شد و پس از رفع التهاب، عمل جراحی اصلی که همان خارج کردن کیست است انجام می گیرد.در مواردی که کیست عفونت نکرده است، یا ترشحات از مجرای کیست وجود دارد، ولی عفونت یا التهاب دیده نمی شود، از همان ابتدا عمل جراحی برای خارج کردن تمام کیست انجام می گیرد.

 

انواع روش های جراحی1- جراحی به روش باز: در این روش، کیست حاوی مو پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه نمی شود. در نتیجه حفره ای به جا خواهد ماند که تدریجا از کف پر خواهد شد. اندازه این حفره به اندازه کیست بستگی دارد و به زبان ساده ممکن است به اندازه یک گردو و حتی یک پرتقال باشد. از محل عمل تا حدود یک هفته ترشحاتی خارج می شود و پس از آن تدریجا ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد.

2- جراحی به روش بسته : در این روش، کیست حاوی مو پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه زده می شود و حدود ده روز بعد، بخیه ها کشیده می شوند.

 

مراقبت های پس از عمل1- در روش جراحی باز پس از اتمام عمل جراحی، محل زخم با پانسمان فشرده پر می شود و بسته به نظر پزشک پس از یک الی دو روز پانسمان خارج خواهد شد. در این زمان حفره ای تو خالی وجود خواهد داشت که علیرغم ظاهر ترسناکی که دارد فاقد خطر جدی است.لازم است که روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است، نشست، طوری که زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ کند و ترشحات آن را تمیز کند. سپس موضع خشک می شود و با گاز مرطوب روی آن پوشانده می شود.

بافت طبیعی که تدریجا در این مکان تشکیل می شود رنگ قرمز یا صورتی دارد. گاهی نیز بافت زرد رنگی ایجاد می شود که لازم است با کشیدن گاز مرطوب به روی آن، تمیز گردد. در صورتی که این کار باعث درد شدید شود، می توان قبل از آن چند قطره محلول بی حس کننده مثل لیدوکائین داخل زخم ریخت و پس از چند دقیقه کار تمیز کردن را شروع نمود.مصرف داروی مسکن در موارد درد شدید توصیه می شود.

بسته به صلاحدید پزشک، گاهی از پمادهایی که رشد بافت را تسریع می کنند، یا پمادهایی که بافت های غیر مفید را حل می کنند استفاده می شود. حجم ترشحات پس از یک هفته کاهش پیدا می کند و فرد پس از یک هفته می تواند فعالیت های خود را شروع کند.

 

2- در روش جراحی بسته، به طور معمول پانسمان اولیه به مدت سه الی پنج روز در محل حفظ می شود و در صورت تداوم ترشحات، تعویض پانسمان توصیه می شود. بسته به نظر پزشک گاهی پماد چرک خشک کن موضعی یا داروی چرک خشک کن خوراکی تجویز می شود. بسته به نظر پزشک، گاهی در محل زخم درن گذاشته می شود. درن لوله ای است که ترشحات را از محل زخم خارج می کند ( در مورد مراقبت از درن از پزشک خود راهنمایی بگیرید).معمولا بخیه ها پس از یک الی دو هفته خارج می شوند و پس از حدود یک هفته فعالیت های خود را می توانید آغاز کنید.

 

منبع:tebyan.net

کیست مویی چیست و راه درمان آن


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همه‌ی شما می‌دانید که نشستن به‌مدت طولانی هم برای سلامت قلب‌تان مضر است و هم یکی از عوامل افزایش وزن و ازجمله دلایل چاقی شکمی است. اما فقط این نیست؛ نشستن طولانی‌مدت یکی از دلایل ایجاد کیست نیز هست. این کیست‌های دردناک که به کیست مویی معروف هستند، در قسمت پایین کمر و بین شکاف باسن ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها اگرچه خطرناک نیستند، اما ممکن است آن‌قدر عفونی و دردناک شوند که فعالیت‌های روزمره را برای فرد دشوار سازند. اگر می‌خواهید در مورد کیست‌ مویی بدانید، با «چطور» همراه شوید. این مطلب شما را به‌طور کامل با علائم کیست مویی، علل بروز، پیشگیری و روش درمان کیست مویی آشنا خواهد کرد.

کیست مویی چیست و راه درمان آن

سینوس پیلونیدال (PNS)، یک حفره یا سوراخ کوچک در پوست است که ممکن است با مایع یا چرک پر شود و باعث ایجاد کیست یا آبسه گردد. این کیست ها در قسمت بالای شکاف بین باسن ایجاد می‌شوند. یک کیست مویی معمولا حاوی مو، کثیفی و مواد زائد است. این کیست می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند و در اغلب موارد عفونی می‌شود. اگر عفونی شود، چرک و خون از خود ترشح می‌کند و بوی بدی پیدا خواهد کرد.

بیماری PNS اغلب، مردان را گرفتار می‌کند و در جوانان دیده می‌شود. همچنین در افرادی که زیاد می‌نشینند، مانند رانندگان تاکسی، شایع‌تر است.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد که علت آن ترکیبی از تغییر هورمون‌ها (چون بعد از بلوغ اتفاق می‌افتد)، رشد مو و اصطکاک ناشی از لباس یا نشستن طولانی‌مدت باشد.

فعالیت‌هایی که موجب اصطکاک می‌شوند، مانند نشستن، می‌توانند باعث شوند مویی که در این ناحیه در‌حال‌رشد است، به زیر پوست برگردد. بدن این مو را بیگانه تلقی می‌کند و علیه‌ی آن واکنش ایمنی نشان می‌دهد؛ شبیه عکس‌العملی که نسبت به فرورفتن یک تراشه‌ی چوب در پوست نشان می‌دهد. این پاسخ ایمنی باعث ایجاد کیست در اطراف مو می‌شود، حتی گاهی اوقات ممکن است فرد حفره‌های متعددی داشته باشد که در زیر پوست به‌هم متصل هستند.

ممکن است شما در ابتدا به‌جز یک فرورفتگی کوچک و چال‌مانند روی سطح پوست‌تان، هیچ‌گونه علامت قابل‌توجهی نداشته باشید. با‌این‌حال هنگامی‌که این فرورفتگی عفونی شود، به‌سرعت به یک کیست (یک کیسه‌ی بسته پر از مایع) یا یک آبسه (یک بافت متورم و ملتهب که در آن چرک جمع می‌شود) تبدیل خواهد شد.

نشانه‌های عفونت عبارت‌اند از:

همچنین ممکن است شما تب خفیفی داشته باشید، اما این علامت چندان شایع نیست.

اگر مورد شما در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، هیچ‌گونه دردی نداشته باشید و هیچ علامتی از التهاب وجود نداشته باشد، احتمالا پزشک‌تان یک آنتی بیوتیک وسیع‌الطیف برای شما تجویز خواهد کرد. یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف، آنتی‌بیوتیکی است که طیف وسیعی از باکتری‌ها را از بین می‌برد. باید بدانید که این روش، کیست مویی را درمان نمی‌کند بلکه شما را از عفونت و احساس ناراحتی خلاص می‌کند. پزشک‌تان به شما توصیه خواهد کرد که مدتی بعد دوباره برای معاینه مراجعه کنید، به‌طور منظم موزدایی کنید یا محل موردنظر را تیغ بزنید و به بهداشت شخصی‌تان توجه کنید.

این روش، علائم آبسه یا چرک جمع‌شده در درون حفره را تسکین می‌دهد. قبل از انجام این روش، پزشک‌تان یک بی‌حسی موضعی به شما خواهد داد. سپس با استفاده از یک چاقوی کوچک، آبسه را باز می‌کند. آنگاه هرگونه مو، خون و چرک را از درون آبسه خارج و آن را تمیز می‌کند.

سپس یک پانسمان استریل روی زخم قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد که از درون ترمیم شود. این زخم معمولا در عرض ۴ هفته بهبود می‌یابد و اکثر افراد به هیچ درمان دیگری نیاز پیدا نمی‌کنند.

پزشک برای این نوع درمان، اول یک بی‌حسی موضعی به شما خواهد داد. سپس فنول، یک ترکیب شیمیایی که به‌عنوان ضدعفونی‌کننده به‌کار می‌رود، را به داخل کیست تزریق می‌کند. ممکن است لازم باشد که این روند چندین بار تکرار شود. درنهایت این درمان باعث می‌شود که ضایعه، سفت و بسته شود.

این درمان، نرخ عود بسیار بالایی دارد. بنابراین روش درمانی متداولی برای کیست مویی نیست. پزشکان در برخی از موارد، جراحی را به‌عنوان بهترین روش درمان انتخاب می‌کنند.

اگر کیست مویی شما دائما عود می‌کند یا بیش از یک دسته کیست مویی دارید، پزشک‌تان یک عمل جراحی را به شما توصیه خواهد کرد. در ابتدا تحت یک بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرید. سپس جراح، ضایعات را باز می‌کند و تمام چرک‌ها و کثیفی‌های آنها را خارج می‌کند. هنگامی‌که این کار انجام شد، جراح زخم‌ها را بخیه می‌کند. پس از جراحی پزشک‌تان توضیح خواهد داد که چگونه باید پانسمان‌ها را عوض کنید و به شما توصیه خواهد کرد که برای جلوگیری از رشد مو در داخل زخم، محل مورد نظر را اصلاح کنید.

باتوجه به شدت اختلال و نوع درمان، کیست مویی معمولا در عرض ۴ تا ۱۰ هفته برطرف می‌شود.

کیست مویی (PNS) ممکن است باعث بروز چند عارضه شود. اینها عبارت‌اند از عفونت زخم و عود کیست مویی حتی پس از جراحی.

علائم زیر نشان می‌دهند که زخم عفونی شده است:

شما می‌توانید با شست‌وشوی روزانه‌ی ناحیه‌ی موردنظر با صابون ملایم، شستن صابون به‌طور کامل، خشک نگه‌داشتن ناحیه و پرهیز از نشستن به‌مدت طولانی از عود کیست مویی جلوگیری کنید.

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، کیست مویی با نشستن طولانی‌مدت در ارتباط است. اما شما می‌توانید با پیروی از راه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن مداوم، سطح سلامتی خود را ارتقا بدهید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

درمان کیست مویی با لیزر در یک جلسه و توسط فوق تخصص کولورکتال

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

کیست مویی چیست و راه درمان آن

بسیار مفید بود

سپاسگزارم.

خیلی خوبی

واقعا جالب و عالی ممنون

لطف دارید فهیمه جان.

ممنون

سپاس از لطف‌تون.

نمیدونستم. جالب بود

ممنون دوست گرامی.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


چطور احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

عفونت ادراری در کودکان؛ علائم، دلایل و راه های درمان

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما –  کیست مویی یا سینوس پیلونیدال همان سینوسی است که معمولا مو دار است و زیر پوست بین کفل ها کمی بالاتر از مقعد ایجاد می شود.

سینوس بصورت عمودی بین کفل ها ایجاد می شود و به ندرت در نواحی دیگر بدن رخ میدهد، و تنها راه درمان کیست مویی خارج کردن کیست به روش جراحی می باشد. به جز روش جراحی هیچ درمان دارویی و یا گیاهی وجود ندارد. این عارضه از سن ۱۵ تا ۲۴سال شایع است و بعد از ۴۰ سالگی غیر شایع می باشد.

دلیل واقعی کیست مویی (سینوس پیلونیدال) هنوز مشخص نیست و فرضیه های مختلفی وجود دارد. برای مثال فرضیه ای می گوید این یک ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل ها است و به همین خاطر بین افراد خانواده رخ می دهد. ناهنجاری در این بخش از پوست بخاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد می کند.

کیست مویی چیست و راه درمان آن

فرضیه دیگر می گوید در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل ها , گودی یا فرورفتگی پیدا می کند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده ی چرکی می شود.

دلیل هرچه باشد , زمانی که مو در پوست گیر کند باعث خارش و التهاب می شود. پوست ملتهب هم عفونت می کند و پس از مدتی عفونت دائمی و تکراری می شود. سپس عفونت منجر به سینوسی می شود که دارای قطعاتی از مو است.

علائم کیست مویی یا سینوس پایلونیدال به شرح زیر است:

خطرات دیگر این کیست ایجاد جوش چرکی (دمل)، عود کردن مجدد کیست، عفونت پوستی که ممکن است در کل بدنتان پخش شود.

در انگلستان از هر صد هزار نفر حدود ۲۶ نفر دچار کیست مویی می شوند و در کودکان و افراد بالای ۴۰ سال نادر و برای مردان چهار برابر زنان رخ می دهد (چون بیش از زنان مو دارند).

یک سری عوامل نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند مانند:

شایع ترین محل کیست مویی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد که کیست مویی پایین کمر یده می شود بیماران معمولا با شکایت وجود آبسه مقعدی، ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند. علامت آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد.

اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست مویی را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارض مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با نوع دیگری از لیزر یا بدون لیزر برداشته شود.

در هر حالت درمان این بیماری در هر مرحله، جراحی است، به هیچ وجهی درمان دارویی در کیست موئی به هیچ نحوی درست نیست جز زمانی که به عنوان کار کمکی لحاظ شود، که جراحی صورت گرفته و یا بعد از اینکه جراحی صورت می گیرد به منظور آماده کردن بیمار آنتی بیوتیک و پس از عمل نیز آنتی بیوتیک تجویز می گردد اما خود آنتی بیوتیک به عنوان درمان قطعی به هیچ وجه موردی ندارد.

بایست درمان جراحی انجام شود همان طوری که از صدها سال قبل عمل جراحی با شیوه برداشتن توده و دوختن زخم حاصله انجام می پذیرفت، ولی در کل جراحی کیست مویی به صورت باز و یا به صورت بسته با نظر جراح انجام پذیر است به طور قطع نمیتوان برای همه از یک روش استفاده کرد با توجه به تجربه حاصله در این باره امروزه با بهره گیری از لیزراین جراحی به آسانی وبا درصد موفقیت بالا انجام پذیر است

کیست مویی را چه با چاقو و چه با لیزر می توان جراحی کرد اما از عیب های جراحی با چاقو، احتیاج به جراحی، بیهوشی و چند هفته در خانه خوابیدن، درد و پانسمان کردن های بسیار است اما در جراحی با لیزر این ها اتفاق نمی افتد، می توان از برتری های درمان با لیزر برای کیست موئی به خوبی برد.

در این حالت جراحی بی حسی موضعی انجام می شود و همین بی حسی موضعی ۲۴ تا ۴۸ ساعت جلوی درد بیمار را می گیرد و پس از آن نیز درد زیادی اتفاق نمی افتد و احتیاجی به تراشیدن و بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار هر وقت که به حمام می رود با همان لیف و صابون بعد از چند روز می تواند داخلش را شسته و در نتیجه بعد از ۲۴ ساعت یا نهایتاً ۴۸ ساعت می تواند به آسانی نشسته و کارهای روزانه خود را انجام دهد.

نبض ما – گردآوری

همه چیز درباره درمان خشکی مو و موهای وز

8 روش برای درمان شوره سر در طب سنتی

7 روش برتر جوانسازی صورت را بشناسید

ماسک کلاژن ساز خانگی را چگونه تهیه کنیم؟

لیفت صورت با نخ [روش انجام، مزایا و معایب، تفاوت نخ ها، هزینه]

7 علت خاکستری شدن رنگ مو

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

کیست مویی چیست و راه درمان آن

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مجله دلگرم | کیست مویی یا کیست پیلونیدال به کیست دمپایی نیز معروف است به شکل یک تو رفتگی در قسمت انتهایی کمر و بین باسن بوجود میاید. این کیست بدلیل یک (یا چند) تار مویی که رشد نکرده اند پدید آمده و اگر درمان نشود تبدیل به آبسه گشته و جوشی بزرگ و پر از چرک بوجود میاورد.

کیست مویی با جراحی قابل درمان است اما با توجه به محلی که قرار دارد، دوره نقاهت پس از جراحی بسیار طولانی است. روش دیگری که میتوانید برای درمان کیست مویی استفاده کنید، راهکار های خانگی میباشد. (البته راهکار های خانگی برای شرایط وخیم مناسب نیست) این راهکار های خانگی که در ادامه به شما معرفی میکنیم میتواند حتی آبسه را نیز درمان کرده و از بازگشت این بیماری پیشگیری کند.

بیماری پیلونیدال توسط یک تار مو رشد نکرده در یک شکاف نابالغ پوستی در قسمت بالایی بین دو باسن بوجود میاید.

با گذر زمان این تار مو رشد بیشتری پیدا کرده و زیر پوست جمع میشود.

کیست مویی چیست و راه درمان آن

در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن نسبت به این تار مو واکنشی نشان میدهد که همچون پاسخی به عوامل خارجی بیماری زا است.

در فاز بعدی یک آبسه مو دار زیر پوست تشکیل میشود. دندانه های ریز ریشه مو از جلوگیری آن از سطح پوست پیشگیری میکند.

با گذر زمان در محل آبسه کراتین تشکیل شده و فولیکول مو نیز رشد میکند. در این شرایط یک تیوب اپیتلیالیزه شده زیر پوست تشکیل میشود، یعنی سلول های پوستی که وظیفه آن ها ترمیم بافت آسیب دیده پوست است، برای محافظت فولیکول مو، یک لایه پوست جدید تشکیل میدهند.

این تیوب برخی اوقات ممکن است در لایه چربی زیر پوست پاره شده و یک آبسه پیلونیدال را بوجود آورد.

در مراحل ابتدایی، کیست پیلونیدال همچون یک تو رفتگی بنظر میرسد. در این مرحله رشد داخلی فولیکول مو آغاز شده است.

زمانیکه کیست عفونی میشود، ترشحات و عفونت ها شدت پیدا کرده و زیر پوست آبسه پیلونیدال تشکیل میدهد. پس از این فاز است که کیست مویی به شکل یک جوش ملتهب بزرگ بنظر میرسد.

درد کیست مویی در مرحله شروع عفونت ها به اوج خود میرسد. در ادامه علائم کیست مویی که معمولا در انتهای ستون فقرات و بین باسن تشکیل میشود را برای تان آورده ایم.

اگر عفونت شدید شده و آبسه در چربی زیر جلدی پاره شود، عوارض جانبی همچون ضعف، تب و حالت تهوع بوجود میاید.

اگر بدنبال روش های پیشگیری از کیست مویی هستید، احتمالا به تازگی دچار یکی از این کیست های شده اید و دوست دارید از ایجاد دوباره آن جلوگیری کنید.

اولین و یکی از مهم ترین اقدامات در راستای پیشگیری از کیست مویی، رعایت بهداشت میباشد. باید نواحی جنسی و علی الخصوص بین باسن همیشه تمیز و خشک باشد. رطوبت و اصطکاک زیاد بین باسن مهم ترین علت عدم رشد مو در این ناحیه و تشکیل کیست مویی میباشد.

همیشه مو های باسن و بین باسن خود را اصلاح کنید و یا از کرم های موبر (و یا کرم هایی که رشد مو را کاهش میدهند) استفاده کنید. همچنین هنگام حمام رفتن، از مواد طبیعی که خاصیت ضد میکروبی دارند استفاده کرده و آن را درون وان بریزید. (مواردی همچون روغن های طبیعی که خواص آنتی باکتریال قوی دارند)

هنگام نشستن از انداختن وزن خود روی قسمت انتهایی باسن پرهیز کنید.

چاقی یکی از عوامل اصلی ایجاد کیست پیلونیدال میباشد چراکه باعث افزایش فشار به باسن و شدن اصطکاک در این ناحیه میگردد.

در ادامه 15 روش خانگی درمان کیست مویی را آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.



برای رفع کیست پیلونیدال و از بین بردن درد حاصل از آن میتوانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کمپرس آب گرم به تخلیه ترشحات کیست نیز بسیار موثر است.

یک تکه پارچه نخی برداشته و آن را درون آب داغ قوطه ور کنید. سپس پارچه را خارج کرده و آب اضافی آن را بگیرید. پارچه را روی ناحیه متاثر قرار داده اجازه دهید که مدتی بماند. اینکار را تا زمانیکه ترشحات کیست خارج شود باید روزی 4 مرتبه تکرار کنید.
همچنین میتوانید از لگن آب گرم نیز استفاده کرده و باسن خود را درون آن قرار دهید. روش دیگر استفاده از آب گرم است. میتواند هنگام استحمام آب گرم روی کیست بریزید. همه ی این کار ها به نرم شدن پوست کیست کمک کرده و باعث میشود که ترشحات ان سریع تر تخلیه گردد.

توجه داشته باشید که کمپرس آب گرم میتواند به تسریع خروج ترشحات کمک کند اما نمیتواند از رشد کیست جلوگیری کند.

روغن چای یک مرهم بسیار قوی است چراکه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بسیار قوی میباشد. روغن درخت چای یکی از بهترین روش های خانگی درمان کیست مویی میباشد چراکه میتواند از عفونی شدن ان پیشگیری کنید.

روغن چای براحتی میتواند به پوست نفوذ کرده و با خواص ضد میکروبی که دارد به جلوگیری از رشد کیست کمک کند.

کمی روغن درخت چای تهیه کرده و در نسبت 1 به 1 آب به آن اضافه کنید (1 قسمت روغن و 1 قسمت آب) این مخلوط را روی کیست قرار داده و اجازه دهید که به مدت 1 دقیقه باقی بماند. در نهایت محل را با آب ولرم شسته و بطور کامل خشک کنید.
تا زمانیکه شاهد بهبود وضعیت خود باشید، باید این روش درمانی را روزانه 3 مرتبه تکرار کنید.

خواص ضد التهابی سرکه سیب میتواند به کاهش ورم کیست مویی کمک کند.

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی میباشد و به همین دلیل میتواند از رشد باکتری ها و عفونی شدن کیست جلوگیری کند.

جهت استفاده از سرکه سیب برای درمان کیست پیلونیدال 2 قاشق چایخوری سرکه را در یک نصفه فنجان آب مخلوط کنید. یک تکه پنبه و یا پارچه نخی برداشته و آن را درون محلول بگذارید. سپس محلول آغشته به سرکه و آب را برداشته و روی کیست و اطراف آن قرار دهید. پنبه یا پارچه باید به مدت یک دقیقه روی کیست بماند و پس از این مدت باید آن را بردارید.

تا زمانی که وضعیت تان بهبود پیدا کند باید اینکار را روزانه 3 مرتبه انجام دهید.

از سرکه سیب بصورت خوراکی نیز میتوانید استفاده کنید. برای اینکار 1 قاشق چایخوری سرکه را درون یک لیوان آب ریخته و بنوشید. برای اثرگذاری مناسب باید 2 مرتبه در روز اینکار را تکرار کنید.

به جرات میتوان گفت که بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان کیست مویی منیزیم سولفات که نوعی نمک است میباشد.

منیزیم سولفات میتواند به سرعت زیادی وضعیت تان را بهبود دهد چراکه این ترکیب شیمیایی باعث میشود کیست خیلی سریع محتویات خود را ترشح کند.

از دیگر فواید نمک منیزیم سولفات میتوان به توانایی آن در کاهش تورم و درد ناشی از کیست اشاره کرد.

یک قاشق از این نمک را در دو فنجان آب حل کرده و درست مثل روشی که در مورد قبلی اشاره کردیم و با استفاده از یک تکه پنبه و پارچه نخی محلول را به مدت 3 دقیقه روی کیست خود قرار دهید.


اینکار را باید روزانه یک مرتبه انجام دهید.

یکی دیگر از راه های استفاده از نمک منیزیم سولفات برای درمان کیست مویی این میباشد که ان را درون آب وان حمام بریزید. به ازای هر 3 سانتی متر ارتفاع آب در وان باید یک فنجان نمک ریخته و به مدت 2 دقیقه در آن بمانید.

یکی از راحت ترین روش های درمان کیست پیلونیدال استفاده از روغن کرچک میباشد.

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به همین دلیل میتواند تورم و درد ناشی از کیست مویی را درمان کند. با بهبود درد و تورم سرعت درمان بیماری نیز افزایش پیدا میکند.

کیست مویی چیست و راه درمان آن

کمی روغن کرچک تهیه کرده و به آن حرارت دهید. یک تکه پارچه نخی و یا یک تکه پنبه را درون روغن قوطه ور کرده، روی کیست قرار داده و با یک بانداژ آن را بسته و در محل خود محکم کنید.

اینکار را باید سه بار در روز انجام دهید اما بیاد داشته باشید که هر دفعه میبایست بانداژ و پنبه را عوض کنید.

استفاده از روغن کرچک را تا زمانی که کیست پیلونیدال بطور کامل درمان شود باید ادامه دهید.

سیر احتمالا بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان کیست مویی میباشد چراکه دارای عوامل آنتی باکتریال بسیار قوی بوده که سیستم ایمنی را تقویت کرده و روند بهبود بیماری را تسریع میکند.

برای استفاده از سیر جهت درمان کیست پیلونیدال باید ابتدا برگ سیر را برداشته با استفاده از چاقو آن را خرد و له کنید. سپس سیر له شده را روی کیست قرار داده و روی ان را با گاز پانسمان ببندید. به مدت چند روز باید اینکار را انجام دهید. (یکبار در روز)
به عنوان یک روش جایگزین میتوانید دو برگ سیر خام و تازه بخورید و پشت آن هم یک لیوان آب بنوشید.

آلوئه ورا نه تنها نمیتواند مشکلات پوستی را درمان میکند بلکه درد و تورم ناشی از کیست مویی را نیز بهبود میدهد. خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آلوئه ورا میتواند سرعت بهبود بیماری را افزایش دهد.

جهت استفاده از آلوئه ورا برای درمان کیست پیلونیدال باید چند برگ از این گیاه دارویی شگفت انگیز را تهیه کرده و ژل آن را تخلیه کرده و به مدت 15 تا 2 دقیقه روی کیست به آرامی ماساژ دهید. در انتها نیز با آب ولرم بشویید. اینکار را باید 3 مرتبه در روز انجام دهید.

زردچوبه سرشار از ماده ای به کورکومین میباشد. کورکومین خواص ضد التهابی بسیار قوی داشته و میتواند تورم و درد ناشی از کیست مویی را بخوبی درمان کند.

از دیگر فواید زردچوبه میتوان به ویژگیهای ضد عفونی کننده ان اشاره کرد. این خصوصیت زردچوبه در درمان کیست های عفونی بسیار موثر است.

کمی پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. این خمیر را باید روی کیست گذاشته و اجازه دهید که خشک شود. در انتها خمیر خشک شده را با آب ولرم بشویید. این کار را باید سه مرتبه در هفته انجام دهید تا اثرگذار باشد.

چای سیاه خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل از وخیم شدن کیست جلوگیری میکند. چای سیاه از تشدید شدن عفونت کیست نیز پیشگیری میکند.

خواص ضد التهابی چای نیز در کاهش تورم و درد کیست موثر است.

جهت استفاده از چای کیسه ای برای درمان کیست پیلونیدال یک تی بگ برداشته و به مدت 5 دقیقه در آب جوش آن را دم کنید. سپس چای کیسه ای را از درون آب خارج کرده و آب اضافی آن را بطور کامل بگیرید. حالا باید چای کیسه ای را روی کیست قرار داده و آن را پس از 1 دقیقه بردارید.

برای چند روز اینکار را باید تکرار کنید. (چند مرتبه در روز)

چریش دارای خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده بسیار قوی است و به همین دلیل میتواند از عفونی شدن کیست مویی جلوگیری کند.

چند عدد برگ چریش را آسیاب کنید تا خمیری بشود. سپس این خمیر را روی کیست قرار داده و پس از 2 دقیقه با آب داغ بشویید.

جوش شیرین یک عامل ضد میکروبی قوی است که میتواند با هرگونه عفونتی مبارزه کند. جوش شیرین همچنین میتواند تورم و التهابات ناشی از کیست پیلونیدال را نیز برطرف کند.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با همین مقدار سرکه سیب مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را باید روی کیست قرار داده و پس از 2 دقیقه نیز آن را بشویید

برای تاثیرگذاری هرچه بهتر باید هر روز از این روش استفاده کنید.

همه میدانیم که پیاز یک ضد عفونی کننده و ضد میکروب بسیار قوی میباشد و حتی هنگام سرماخوردگی هم توصیه میشود که چند برش از آن را در اتاق محل کار و یا اتاق خواب قرار دهیم.

پیاز نه تنها میتواند کیست را درمان کند بلکه از عفونی شدن آن نیز پیشگیری میکند.

یک برش ضخیم پیاز روی کیست قرار داده و بوسیله بانداژ آن را در جای خود ثابت کنید. هر 2 یا 3 ساعت یکبار باید پیاز را تعویض کنید.

زمانی که صحبت از مواد طبیعی که قدرت ضد میکروبی قوی دارند میشود، عسل حرف های زیادی برای گفتن دارد چراکه دارای خواص ضد میکروبی بسیار قوی بوده و میتواند کیست پیلونیدال را بخوبی درمان کند.

دارچین نیز یک عامل ضد میکروبی بسیار قوی است که میتواند بخوبی با عفونت ها مبارزه کند. دارچین همچنین به افزایش سرعت بهبود بیماری نیز کمک میکند.

کمی عسل و دارچین روی کیست قرار دهید. پس از 15 دقیقه آن را شسته و اینکار را روزانه 1 الی 2 مرتبه انجام دهید تا موثر واقع شود.

روغن نارگیل یک ضد قارچ و ضد میکروب بسیار قدرتمند است و استفاده از آن برای درمان کیست مویی یکی از روش های خانگی محبوب میباشد.

چربی های مفید موجود در روغن نارگیل میتواند التهابات را کاهش داده و به بهبود پوست کمک کند.

انگشت خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و روی کیست بمالید. روغن نارگیل باید به مدت چند ساعت روی پوست بماند تا اثر گذار باشد.


از این روش باید روزانه 2 مرتبه استفاده کنید.

گیاه بابا آدم یکی از گیاهان دارویی برای درمان کیست مویی میباشد. مدت های زیادی است که از این گیاه برای درمان اگزما استفاده میشود. بابا آدم میتواند سموم را از بدن و مخصوصا از بافت بیمار (کیست) خارج کند و به همین دلیل است که میتواند در درمان کیست پیلونیدال موثر باشد.

یک قاشق چایخوری پودر بابا آدم را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید، آن را روی کیست قرار داده و پس از 15 دقیقه با آب بشویید.

باید روزانه 2 مرتبه از این روش درمانی استفاده کنید.

در ادامه باید و نباید هایی که جهت درمان کیست مویی باید رعایت کنید را آورده ایم.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت ها برای ما ارسال کنید.

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *