درمان عفونت قارچی واژن چیست

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

خارش مزمن واژن، خارش غیر قابل تحمل است که با دارو درمان می شود

 

درمان عفونت قارچی واژن چیست

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن عبارت است از رشد بیش از اندازهٔ قارچ‌ها در ناحیهٔ مهبل که منجر به آزار شخص مبتلا می‌گردد.عفونت واژن به دلیل رشد بیش از اندازهٔ قارچ کاندیدا است. این نوع قارچ در حالت طبیعی در شمار کم در ناحیهٔ مهبل وجود دارد. این عفونت جزو بیماری‌های آمیزشی به شمار نمی‌آید اما در میان افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند دیده می‌شود.

 

۷۵ درصد از خانم‌ها دست کم یک بار در زندگی‌شان دچار این عفونت واژن شده‌اند و نیمی از آن‌ها دست کم دو بار عفونت داشته‌اند. نزدیک به ۵٪ بیش از سه بار در یک سال دچار عفونت شده‌اند. این نوع عفونت پس از عفونت واژینوز باکتریال، فراگیرترین نوع عفونت مهبلی است.

 

چه چیزی باعث عفونت قارچی واژن می شود؟قارچ کاندیدا یک میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه واژن است. باکتری لاکتوباسیل رشد آن را تحت کنترل نگه می دارد. اما اگر تعادل سیستم شما به هم بخورد، این باکتری ها کارآمد نخواهند بود. این موضوع، منجر به رشد بیش از حد قارچ می شود که علایم عفونت قارچی واژینال را ایجاد می کند.عوامل متعددی می توانند باعث عفونت قارچی شوند، از جمله:- آنتی بیوتیکها (مقدار لاکتوباسیلوس (“باکتری خوب) را در واژن کاهش می دهد)- بارداری-دیابت بدون کنترل- سیستم ایمنی ضعیف- استرس- کمبود خواب

– عادات غذایی خوردن فقیر، از جمله غذاهای شیرین به مقدار زیاد- عدم تعادل هورمونی در نزدیکی دوره قاعدگیاگر شما عفونتهای قارچی مکرر یا مشکلی برای از بین بردن عفونت قارچی با درمان متعارف دارید، ممکن است یک نوع دیگر از کاندیدا عامل آن باشد. آزمایش می تواند نوع کاندیدا را مشخص کند.

 

  خارش واژن معمولاً با ترشحات غیر طبیعی همراه است که سبب نگرانی زن ها می شود

علائم عفونت قارچی واژن ۱- ترشحات واژن: یکی از شایع ترین علایم عفونت قارچی واژن در طول دوران بارداری، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش و سوزش: ناحیه تناسلی زنان مبتلا به عفونت قارچی واژن معمولا متورم می‌باشد و در طول بارداری احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن: موقع عفونت قارچی واژن، بوی طبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی طبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.

تذکرترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی واژن اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید. اگرچه امکان درمان طبیعی عفونت قارچی واژن در دوران بارداری وجود دارد، اما به دلیل اهمیت این دوران بهتر است مادران مبتلا تحت نظر پزشک متخصص زنان به درمان این بیماری بپردازند. خانم‏ها به محض برطرف شدن علایم، مصرف داروهایشان را قطع می‏کنند اما این کار باعث عود دوباره بیماری خواهد شد.

 

درمان عفونت واژن به شدت و نوع عفونت بستگی دارد

 

درمان عفونت قارچی واژناگر می خواهید برای درمان عفونت واژن از داروهای تجویزی اجتناب کنید، می توانید سعی کنید عفونت های قارچی واژن را با داروهای طبیعی درمان کنید، اما این داروها به عنوان داروهای دارای اندیکاسیون، موثر و قابل اعتماد نیستند. برخی از داروهای محبوب طبیعی عبارتند از:-روغن نارگیل-کرم عصاره ی درخت چای-سیر-شیاف واژینال بوریک اسیدقبل از استفاده از کرم ها یا روغن ها به واژن خود، از تمیز بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید.

شما همچنین می توانید قبل از تلاش برای درمان گیاهی عفونت واژن، با پزشک خود صحبت کنید. این مهم است زیرا:-اگر علائم شما به علت چیزی غیر از یک عفونت قارچی ساده باشد، پزشک شما می تواند به تشخیص وضعیت شما کمک کند.

-بعضی از گیاهان می توانند با داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشند و یا می توانند سایر عوارض جانبی ناخواسته را ایجاد کنند.

 

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی واژینال√ لباس‌های زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.√ طی روز لباس‌های زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید.

√ همیشه نواحی تناسلی و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروب‌ها را سرعت می‌بخشد.

√ هیچ‌گاه لباس‌های خیس و مرطوب را به تن نکنید. چنانچه لباس‌هایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.√ از پودر تالک در اطراف ناحیه تناسلی استفاده نکنید زیرا پودر تالک رطوبت را در خود نگه می‌دارد.√ در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می‌کنید حداکثر آن را هر سه تا چهار ساعت یک بار عوض کنید. √ نوار بهداشتی (پد) را باید هر چهار تا شش ساعت یک بار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.√ به طور منظم سطح خارجی نواحی تناسلی را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن نواحی تناسلی نیازی به استفاده از صابون نمی‌باشد.√ زنان برعکس مردان، پس از ادرار و اجابت مزاج باید همیشه از سمت جلو به طرف عقب، خود را بشویند. این کار از رانده شدن باکتری‌های انتهای دستگاه گوارش به ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند.

 

√ پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می‌توانید از سشوار (با درجه باد سرد) نیز استفاده کنید.√ از دوش مخصوص دستگاه تناسلی استفاده نکنید چرا که این عمل ترشحات و باکتری‌های طبیعی و محافظ این ناحیه را می‌شوید.√ سرخود آنتی بیوتیک نخورید. مصرف بی‌رویه و سرخود آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید و طبیعی را که به حفظ سلامتمان کمک می‌کنند از میان برده و زمینه ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.√ خانم‌هایی که در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی‌اند و همچنین خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند از آنجا که سطوح هورمون‌های بدن آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود، باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند.√ در صورت بروز نشانه هایی مثل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی بویژه وقتی که ترشحاتی در این قسمت از بدن می‌بینید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 منبع:

niniban.com

mahlol.com

salamatnews.com

 


آنچه بانوان باید بدانند

درمان عفونت قارچی واژن چیست

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

درمان عفونت قارچی واژن چیست

عفونت قارچی واژن یا کاندیدیازیس، نوعی بیماری شایع در زنان است. این بیماری به‌ دلیل تعادل شدن میزان باکتری‌های مفید واژن و افزایش سلول‌های قارچی ایجاد می‌شود. خارش شدید، تورم و تحریک، از نشانه‌های عمومی این بیماری هستند. در موارد خفیف، این علائم پس از چند روز بهبود می‌یابند، اما در شرایط حاد ممکن است که بیماری تا دو هفته به طول بینجامد. عفونت قارچی واژن، جزو عفونت‌های منتقله‌ی جنسی (STI) نیست، چرا که حتی بدون تماس جنسی نیز انتقال می‌یابد. در این مطلب، به علائم این بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

یکی دیگر از نشانه‌های مهم این بیماری، ترشحات واژینال به رنگ خاکستری مایل به سفید است. این ترشحات در برخی از افراد پنیری‌شکل و در برخی دیگر رقیق و آبکی هستند.

هرچه درمان عفونت قارچی به تأخیر بیفتد، نشانه‌های آن شدیدتر خواهد شد

باکتری مفیدی به لاکتوباسیلوس در واژن زندگی می‌کند که از رشد و نموِ نوعی قارچ موسوم به کاندیدا (که نوعی میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه‌ی واژن است) جلوگیری می‌کند. در صورت بهم ریختن تعادل در نسبت این قارچ و باکتری‌ مفید واژن، باکتری نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد؛ درنتیجه، رشد بیش‌ازحد قارچ، باعث بروز نشانه‌های عفونت قارچی واژینال می‌شود.

عوامل متعددی در بروز عفونت قارچی واژن نقش دارند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عامل اصلی بسیاری از عفونت‌های قارچی، نوع خاصی از قارچ به کاندیدا آلبیکنس است. عفونت ناشی از این نوع کاندیدا به‌راحتی قابل‌درمان است. اما اگر عفونت قارچی به‌طور مداوم عود کند یا با درمان‌های شناخته‌شده‌ی معمول قابل‌درمان نباشد، این احتمال وجود دارد که عفونت، ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا باشد. برای تشخیص نوع قارچ کاندیدا باید آزمایش بدهید.

تشخیص عفونت قارچی بسیار ساده است. در مرحله‌ی اول، معمولا پزشک درمورد سابقه‌ی ابتلا به عفونت قارچی و حتی سایر بیماری‌های منتقله‌ی جنسی سؤال می‌کند. در مرحله‌ی بعد، پزشک لگن، دیواره‌ی واژن، رحم و همچنین ناحیه‌ی اطراف آنها را معاینه می‌کند.

گاهی پزشک با توجه به مشاهدات، ترشحات واژن را جمع‌آوری می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. معمولا این کار برای زنانی که به‌طور مداوم دچار عفونت قارچی می‌شوند یا عفونت‌‌شان با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد، انجام می‌شود.

عفونت قارچی واژن، با توجه به شدت علائم، روش‌های درمانی متفاوتی را می‌طلبد. پزشک می‌داند که کدام نوعِ درمان برای عفونت شما بهتر است، اما گاهی می‌توان این بیماری را در منزل و با درمان‌های خانگی نیز درمان کرد.

معمولا پزشک برای درمان عفونت‌های ساده، مصرف کرم ضدقارچ، پماد، قرص یا شیاف را برای یک تا سه روز توصیه می‌کند. برای عفونت‌های ساده می‌توان از داروی‌های بدون نسخه هم استفاده کرد. برخی از این داروها عبارتند از:

اگر پس از مصرف این داروها، علائم عفونت را مشاهده کردید (مثلا دو ماه بعد)، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که نشانه‌های عفونت قارچی شدید یا پیچیده را داشته باشید، پزشک‌تان در موارد زیر حتما درمان شما را آغاز خواهد کرد:

برای درمان عفونت قارچی شدید، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

درصورتی‌ که عفونت قارچی‌تان طی مدت کوتاهی مجددا عود کند، ممکن است همسرتان نیز به این بیماری مبتلا باشد. بهتر است از او بخواهید تا برای معاینه به پزشک مراجعه کند. استفاده از روش‌های ایمنی و پیشگیری‌کننده درهنگام آمیزش جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه آمده است، از ابتلا به عفونت قارچی واژن جلوگیری کنید:

مواردی که هرگز نباید انجام بدهید:

بسیاری از زنان قادرند تا دلیل عفونت قارچی‌شان را پیدا کنند. مثلا برخی از آنها می‌دانند که پس از مصرف آنتی‌بیوتیک دچار خارش یا قرمزی واژن می‌شوند. به تغییرات رفتار بدن‌تان دقت کنید. اگر بتوانید دلیل عفونت را بفهمید، می‌توانید از عود احتمالی آن در آینده جلوگیری کنید.

در بسیاری از موارد می‌توان این بیماری را با درمان‌های خانگی برطرف کرد. با این‌ حال، اگر طی چند روز علائم بیماری بدتر شد یا نشانه‌های جدیدی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان خانگی، مصرف ماست ساده‌ی یونانی است. ماست حاوی مواد پروبیوتیک و باکتری‌های مفید و ضروری مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که محیط واژن را سالم نگه می‌دارند. برخی از پروبیوتیک‌ها در جلوگیری از کاندیدا آلبیکنس مؤثر هستند. بهتر است از ماست ساده و فاقد شکر افزودنی استفاده کنید، چرا که شکر قارچ‌های کاندیدا را تغذیه و رشد آنها را تسریع می‌کند.

اسیدبوریک نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است. بسیاری از زنان ادعا می‌کنند که این دارو برای درمان برخی از عفونت‌های قارچی واژن که دربرابر درمان‌های دیگر مقاوم هستند، مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹، نتایج امیدوارکننده‌ای را از تأثیر اسیدبوریک موضعی در درمان عفونت قارچی به نمایش گذاشت. برخی ‌ها ادعا می‌کنند که شیاف اسیدبوریک نیز در درمان این بیماری مؤثر است.

مقادیر زیاد اسیدبوریک می‌تواند به آسیب کلیوی، نارسایی‌ حاد سیستم گردش خون و حتی مرگ منجر شود. از مصرف اسیدبوریک به‌صورت خوراکی خودداری کنید و آن را روی پوست آسیب‌دیده نمالید. در دوران بارداری تحت هیچ شرایطی از این دارو استفاده نکنید. همیشه قبل از مصرف موضعی، اسیدبوریک را با آب رقیق کنید.

روغن پونه‌ی کوهی (گیاه مرزنگوش) که در درمان عفونت قارچی واژن مؤثر است، با ادویه‌ی پونه‌ی کوهی که در فروشگاه‌های موادغذایی وجود دارد متفاوت است. این روغن از پونه‌ی وحشی به دست می‌آید و حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو ضدقارچ‌هایی قوی هستند.

براساس پژوهشی، این روغن می‌تواند رشد کاندیدا آلبیکنس را متوقف یا سرعت رشد آن را کند نماید. روغن پونه‌ی کوهی، نوعی رقیق‌کننده‌ی طبیعی خون است. افرادی که به‌ دلیل بیماری دیگری از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنند یا مشکل انعقاد خون و کمبود ویتامین K دارند نباید از این روغن استفاده کنند.

هرگز از روغن‌های اسانسی به‌شکل خوراکی استفاده نکنید. بهترین روش برای مصرف روغن پونه‌ی کوهی، استنشاق آن به‌شکل بخور است. برخی از مطالعات، در حال بررسی روش‌های دیگری برای استفاده از این روغن هستند؛ بنابراین درحال‌حاضر بهتر است آن را به‌صورت مخلوط با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید. سه تا پنج قطره از این روغن را با حدود ۳۰ گرم از روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید. آن را روی پوست بگذارید و ماساژ بدهید یا اینکه مانند بخور استنشاق کنید. روغن اسانسی را کاملا به واژن نزدیک نکنید.

پروبیوتیک‌ها به برقراری تعادل بین باکتری و قارچ کمک می‌کنند. مواد پروبیوتیکیِ حاوی انواع باکتری‌های خانواده‌ی لاکتوباسیلوس را در رژیم‌غذایی‌تان بگنجانید.

مکمل‌های خوراکی مفید هستند، اما تأثیر کامل آنها بر عفونت قارچی ۱۰ روز طول می‌کشد. برای دستیابی به نتایج سریع‌تر، بهتر است که از شیاف پروبیوتیک استفاده کنید.

روغن نارگیل بسیار چرب است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. روغن نارگیل خواص ضدقارچی دارد و براساس مطالعات برای مقابله با کاندیدا آلبیکنس مؤثر است.

قبل از مصرف روغن نارگیل، اطمینان حاصل کنید که خالص و طبیعی است. می‌توانید این روغن را مستقیم روی محل مورد نظر بمالید.

روغن درخت چای نیز جزو روغن‌های اسانسی است و برای از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که شیاف واژینالِ حاوی روغن درخت چای نیز می‌تواند در بهبود قارچ مؤثر باشد. روغن درخت چای می‌تواند تعادل باکتری‌های واژن را حفظ کند.

درمان عفونت قارچی واژن چیست

روغن درخت چای فوق‌العاده قوی است، پس بهتر است که برای مصرف، آن را با روغن‌های پایه‌ای همچون روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. هرگز آن را به‌صورت خوراکی مصرف نکنید. مصرف مداوم این روغن خطرناک است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان عفونت قارچی واژن، حمام سرکه‌ی سیب است. سرکه خواص دارویی زیادی دارد. اجزای اسیدی سرکه می‌توانند تمام انواع میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرند. نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با آب نیمه گرم در وان حمام مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

برای این‌ کار از دوش واژینال استفاده نکنید، زیرا تمام باکتری‌ها (هم مفید هم مضر) را از بین می‌برد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیر در نابود کردن قارچ کاندیدا مؤثر است. با این‌ حال، هنوز به‌طور کامل روشن نیست که آیا در شرایط غیرآزمایشگاهی نیز اثربخش است یا خیر. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند استفاده‌ی موضعی از سیر در ناحیه‌ی واژن با سوزش و درد شدید همراه است. بنابراین برای استفاده از مزایای سیر، بهتر است تا مقدار آن را در رژیم‌غذایی افزایش دهید.

براساس مطالعات آزمایشگاهی، پراکسیدهیدروژن ضدباکتری و نابودکننده‌ی قارچ است. با اینکه این ماده برای همه‌ی گونه‌های قارچ کارساز نیست، اما برخی زنان به‌طور موضعی از آن استفاده می‌کنند و ادعا دارند که مؤثر است. قبل از مصرف پراکسیدهیدروژن روی دستگاه تناسلی، آن را رقیق کنید و مصرف آن را از ۵ روز متوالی ادامه ندهید.

ویتامین C تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند بدن شما را به حالت تعادل برگرداند. ویتامین C (اسید آسکوربیک) خوراکی، خواص ضدمیکروبی دارد و می‌تواند رشد قارچ کاندیدا را متوقف کند.

استفاده‌ی موضعی از این قرص ممکن است موجب سوزش پوست حساس واژن شود. پس به جای استفاده‌ی موضعی از آن، بهتر است که مصرف خوراکی ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند و آن را برای مقابله با عفونت قارچی توانمند می‌سازد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون.من دو ساله پیش قارچ داشتم به پزشک مراجعه کردم درمان شدم ولی گاهی دیواره های واژنم دونه های ریز بهم چسبیده بوجود میاد همراه با سوزش ادرار.میخواستم بدونم اینم بیماری قارچ محسوب میشه با تشکر

بسیار هم عالی ، استفاده کردیم

عوارض سقط جنین؛ ۷ عارضه خطرناک که باید جدی گرفت

هورمون استروژن چیست؛ فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی آن

علائم زایمان؛ ۹ نشانه که آمدن بچه نزدیک است

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

ماتریس اولویت بندی کارها؛ چطور از وقت و استعدادهایمان بهتر استفاده کنیم؟

علائم شستشوی لباس چه معنایی دارند؟

طراحی آرایشگاه زنانه با ایده های خلاقانه

۶ ابزار اولویت بندی برای افزایش بهره وری و مدیریت بهتر زمان

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

عفونت های قارچی واژن یکی از شایع ترین بیماریهایی است که در زنان دیده میشود.علت عفونت قارچی واژن یک قارچ است که به تعداد کم در واژن زندگی میکنند.یک عفونت قارچی واژن،که به کاندیدیاسیس واژینال نیز شناخته میشود،میتواند زمانی که تعداد زیادی سلولهای این قارچ در واژن رشد کنند،گسترش یابد.اگرچه علائم میتواند از اذیت شدن تا غیرقابل تحمل بودن فرق داشته باشد،اکثر عفونت های قارچی واژن به آسانی میتوانند درمان شوند.تمام کاری که باید انجام دهید این است که مراقب علائم آن باشید که ممکن است شامل درد،خارش واژن،قسمت های پوستی تحریک شده و سوزش باشد.البته از روش های استفاده از دارو و درمان خانگی عفونت واژن که در این مقاله به آن توضیح داده شده هم می توانید استفاده کنید.

۱)علائم را بررسی کنید.

تعدادی علائم فیزیکی وجود دارند که میتوانند نشانه ی عفونت قارچی واژن باشند.شایع ترین علائم شامل:

۲)علت های احتمالی را در نظر بگیرید.

درمان عفونت قارچی واژن چیست

اگر در تشخیص مبتلا بودن یا نبودن به یک عفونت قارچی واژن مشکل دارید،پس بعضی از شایع ترین علل بروز عفونت قارچی واژن را در نظر بگیرید:

۳)یک تست pH خانگی خریداری کنید.

مانند تست های بارداری،تست هایی وجود دارند که میتوانند مخص کنند در واژنتان چه اتفاقی در حال رخ دادن است.ph طبیعی واژن تقریبا ۴ است که کمی اسیدی است.دستورات همراه با تست را دنبال کنید.

۴)تشخیص را با پزشکتان تائید کنید.

اگر تا بحال هیچگاه عفونت قارچی واژن نداشته اید یا راجع به تشخیص تان مطمئن نیستید،باید با پزشک یا پرستار در مطب متخصص زنان قرار ملاقات بگذارید.پزشک یا پرستارتان یک معاینه ی کوتاه واژن انجام خواهد داد و سپس با استفاده از یک وسیله مانند گوش پنبه،از ترشحات واژنتان نمونه برداری می کند تا عفونت قارچی واژن را تشخیص دهد.این کار wet mount یده میشود.پزشکتان ممکن است برای رد کردن سایر علل علائمتان،دستور آزمایشات اضافه ای بدهد.

۱)در خود درمانی احتیاط کنید.

به یاد داشته باشید که شما باید فقط در صورتی یک عفونت قارچی واژن را درمان کنید که به تشخیص تان مطمئن باشید.اما این را در ذهن داشته باشید که بسیاری از زنانی که قبلا نیز عفونت قارچی واژن داشته اند،همچنان در تشخیص این عفونت اشتباه می کنند.حتی اگر ذره ای به تشخیص تان شک دارد،به پزشک مراجعه کنید.

۲)یک تجویز با درمان داروی خوراکی بگیرید.

پزشکتان ممکن است یک ورق قرص ضد قارچ فلوکونازول(Diflucan) تک دُز خوراکی برایتان تجویز کند.میتوان انتظار داشت که در ۲۴-۱۲ ساعت اول نتیجه بگیرید.

۳)از درمان موضعی استفاده کنید.

این شایع ترین شکل درمان است.درمانهای موضعی هم بدون نسخه و هم با نسخه موجود هستند.این درمان ها شامل کرم های ضد قارچ،پماد و شیاف هستند که داخل واژن استفاده میشوند.کرم ها و پمادهای بدون نسخه در داروخانه ها موجود هستند.اگر در انتخاب آنها مشکل دارید،میتوانید از داروساز بخواهید تا کمکتان کند.

۴)دوره ی درمان را کامل کنید.

زمانی که علائمتان از بین رفت استفاده از این داروها را متوقف نکنید.تا زمانی که دستور داده شده است،طبق دستورالعمل آنها را مصرف کنید.

۵)بدانید که درمان وابسته به عفونت است.

درحالیکه عفونت قارچی واژن خفیف باید طی چند روز از بین برود،درمان عفونت های قوی تر به طور موثر،میتواند طول بکشد.پزشکتان میتواند داروهایی برایتان تجویز کند که تا۲ هفته از آنها استفاده کنید.

۱)زغال اخته ۱۰۰% خالص بنوشید.

زغال اخته میتواند هردو عفونت قارچی واژن و عفونت مجاری ادرار را درمان و از آنها پیشگیری کند.حتما آب زغال اخته خالص بخرید زیرا قند موجود در آب زغال اخته فقط مشکلتتان را بدتر خواهد کرد.

۲)ماست ساده بخورید یا از آن استفاده کنید.

ماست بخورید یا از آن در ناحیه ی واژینال استفاده کنید.همچنین میتوانید ماست را با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن یا با قرار دادن ماست در یک اپلیکاتور تامپون پلاستیکی و سپس فریز کردن آنها،ماست را درون واژنتان وارد کنید.به این دلیل که ماست حاوی باکتریهای مفیدی است که میتوانند تعداد باکتریهای مفید داخل واژن را افزایش دهند.

۳)از پروبیوتیک استفاده کنید.

همچنین میتوانید از مکمل های خوردنی حاوی lactobacillus acidophilus استفاده کنید که معمولا به عنوان پروبیوتیک شناخته میشوند.میتوانید این مکمل ها را از داروخانه ها تهیه کنید.بعضی زنان از شیاف های پروبیوتیک نیز برای کمک به درمان عفونت قارچی واژن استفاده می کنند اگرچه شواهد برای تاثیرگذاری این شیاف ها نظم است و نیاز به تحقیقات دارد.

۴)استفاده ی قند و کافئین تان را کاهش دهید.

قند درون شکلات،آبنبات و حتی آبمیوه میتواند باعث بالا رفتن قند خون شود که رشد قارچ ها را افزایش میدهد.کافئین نیز میتواند اثرات قند را با افزایش سرعت بالا رفتن قند خون بدتر کند.

۵)مراقب لباس هایی که میپوشید باشید.

درمان عفونت قارچی واژن چیست

از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید و شورت های نخی بپوشید تا به واژنتان اجازه دهید هوا بخورد و خنک بماند.قارچ ها در محیط گرم و مربوط رشد می کنند پس مطمئن شوید لباس هایتان خشک هستند و هوا در آنها جریان دارد تا از رشد قارچ ها در واژن تان جلوگیری کنید.

۶)از قرص های Alka Seltzer استفاده کنید.

اگرچه این قرص ها برای درمان دل درد،گیجی پس از مستی و خارش بدن به فروش میروند،نه برای عفونت های قارچی،اسید سیتریکِ درونِ آنها میتواند مراحل اولیه ی عفونت قارچی واژن را درمان کند.

۷)از سرکه ی سیب استفاده کنید.

سرکه ی سیب زمانی که با آب تازه رقیق شود و با آن دوش گرفته شود،میتواند عفونت قارچی را راحتتر و حتی درمان کند. میتوانید از این مخلوط روزی ۱ یا ۲ بار برای دوش گرفتن استفاده کنید.همچنین میتوانید با استفاده از یک پنبه ی توپی،واژنتان را با آن آغشته کنید.اینکار التهاب را کاهش میدهد و شما را از خارش رهایی میدهد.

۸)از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل میتواند درمانی عالی برای عفونت قارچی واژن باشد.اگر به طور منظم و حداقل روزی ۲ بار اطراف واژن مالیده شود،میتواند قارچ ها را از بین ببرد و به طور کامل شما را از عفونت رهایی دهد.

۹)از سیر استفاده کنید.

سیر درمان موثر دیگری برای درمان عفونت قارچی واژن است.یک حبه سیر را به ۲ قسمت ببرید و در طول شب آن را درون واژنتان قرار دهید.برای چند شب این کار را تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.اگرچه،باید مواظب باشید زیرا سیر ممکن است باعث کمی سوزش در واژنتان شود و بوی بد همیشگی آن میتواند شما را اذیت کند.

مطالبتون عالی بودسپاسگزارم

منظورتون از بوی همیشگی چی بوده قسمتی که درباره ی گذاشتن سیر گفتین

سیر بوی بدی همیشه داشته

خیلی کامل و عالی بود.ممنوپ

عالی بود. سپاس
از عوامل ابتلا ب قارچ ها استفاده از پد هم هست.بعضی خانما ب برخی مارک ها حساسیت دارند.مثلا نوع مشبک و دستمال توالت ها

mersi ali va kamrl bof

مطالب بسیار جامع و کامل بود، متشکرم

بسیار عالی بود ممنون.

سیر رو روی سطح استفاده کردم و حس کردم دچار حریق شده ام،،، برای لحظاتی سوختم تا ب اب دسترسی پیدا کردم واثر سیر رو شستم،
ممنون از اطلاعات خوبتون

بهتر از این نمیشه
ااااااافریییین???

عالی و کافی بود .بسییییار کمکم کرد مطالبتون.ممنونم???

عالی بود ممنون

عالی عالی بود ممنون به سوزش لحظه ایش می
ارزید

ali bud..mrc

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

سینوزیت مزمن، بیماری شایعی است که در آن حفره های پیرامون مسیر بینی که به سینوس خوانده می شود،

بیماری فلج اطفال، بیماری ویروسی می باشد که منجر به آسیب شدید عصبی شده و در نهایت فلج شدن، دشواری

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، بیماری مزمن و خطرناکی است که در اثر ویروس اچ آی وی ایجاد می

بیماری وبا یک بیماری باکتریایی است که معمولا از طریق آب آلوده انتشار می یابد. وبا موجب اسهال شدید و

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *