کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری
کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

مجله اینترنتی فارسیلو – مجله آنلاین برای فارسی زبانان


طرز تهیه اشکنه ساده


طرز تهیه اشکنه عدس


طرز تهیه اشکنه آلبالو


طرز تهیه اشکنه الو بخارا و به

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری


حمله خرس به مرد مرودشتی

موافقت روحانی با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان


شرایط جدید معافیت سربازی


تصادف مرگبار در محور ازنا- اراک


عوارض داد زدن سر کودک + درمان داد زدن

شخصیت شناسی بر اساس نوع لباس پوشیدن افراد


چه زمانی برای ازدواج مناسب است؟ + ویدئو

درباره دلفین و انواع نژاد آن بیشتر بدانید؟


ماستیت چیست؟ علایم ماستیت + درمان


سرطان لوکمی یا سرطان لوسمی چیست؟


Myeloma | سرطان میلوما چیست؟


نقش ویتامین c در ورزش و بدنسازی


تکنیک های رفع استرس


نقش ویتامین b6 در دوران بارداری و جنین


نقش ویتامین c در پیشگیری از سرطان


عواقب غیر قابل جبران تنبلی چشم در کودکان


چه زمانی برای ازدواج مناسب است؟ + ویدئو


قیمت دلار چگونه تعیین می‌شود؟


دیرین دیرین | این قسمت: گناه ناکار

ویتامین b6 برای بارداری ضرر دارد؟ خیر، ویتامین B6 از دیگر ویتامین‌های ضرورری بدن است که در زنان باردار برای جنین و نوزاد شیرخوار حتی برای رفع تهوع نقش مهمی دارد. اگر تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید، باید بدانید که زمان مصرف ویتامین b6 در بارداری دقیقاً چه موقع است یا مقدار مصرف ب6 در بارداری چه اندازه است و از عوارض قرص ویتامین b6 در بارداری نیز باید مطلع شوید. کمبود ویتامین b6 در بارداری خطرات جدی برای مادر و جنین به همراه دارد، این ویتامین را می‌توان در منابع غذایی یا به صورت قرص و آمپول ب۶ در بارداری مورد استفاده قرار داد. از تاثیرات ویتامین b6 در دوران بارداری و جنین بیشتر بدانید.

در این مطلب می‌خوانید:

مصرف ویتامین b6 در دوران بارداری مفید است؟ ب شش نقش مهم و اساسی در زمینه سنتز آمینواسیدها، متابولیزه کردن پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی و … دارد. ویتامین ب ۶ در باردری به ساخته شدن سلول‌های خونی، بهبود عملکرد مغزی و بسیاری از علائم نامطلوب دیگر کمک می‌کند. در ادامه به برخی از فواید ویتامین b6 برای زنان باردار اشاره کرده‌ایم ۱. نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم عصبی دارد.

تنها شما نیستید که علائمی تهوع دارید، یکی از مشکلات زنان باردار تهوع صبحگاهی است. ویتامین B6 ضد تهوع است و مصرف مرتب آن به تهوع کمک می‌کند، اما لازم است قبل از مصرف حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید، ممکن است حالت تهوع شما دلیلی بر کمبود این ویتامین نباشد، پزشک با بررسی شرایط و آگاهی از سلامت شما در صورت تشخیص مناسب ترین دوز مصرف ویتامین b6 را به شما پیشنهاد می‌دهد. بهترین جایگزین ویتامین ب۶ برای رفع تهوع زنجبیل است، گیاه دارویی زنجبیل سرگیجه و تهوع را برطرف می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، دوره بارداری است، اگر در سه ماه آخر باردری هستید، نباید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید، چراکه محققان بر این باورند مصرف این گیاه دارویی در ۳ ماه آخر باردری منجر به افزایش ریسک زایمان زودرس می‌شود.

آیا مصرف ویتامین b6 در دوران شیردهی برای کودک نقش موثری دارد؟ مصرف ویتامین ب۶ فقط در بارداری نیست، بلکه در دوران شیردهی هم باید مقدار تجویز شده را مصرف کنند. مادرانی که در دوران شیردهی هستند، ویتامین b6 مصرف کنند. مصرف پیریدوکسین کافی به انتقال سیگنال‌های عصبی بدن و ایجاد رفلکس کمک می‌کند. کمبود این ویتامین و سایر ویتامین‌ها موجب کاهش منابع شیر مادر شده و نوزاد شیرخوار نیاز به پیریدوکسین کافی برای توسعه مغز و نخاع دارد، پزشکان برای مادران مصرف ب۶ را تا پایان دوره شیردهی پیشنهاد می‌کنند، یکی دیگر از نقش‌های مهم این ویتامین تشکیل هورمون ملاتونین (Melatonin) است که باعث تنظیم چرخهٔ خواب می‌شود.

نتها ویتامین b6 در دوران بارداری نیاز است، بلکه ویتامین‌های گروه B از جمله: ویتامین B1 ویتامین B2 ویتامین B3 ویتامین B5 ویتامین B6 ویتامین B7 ویتامین B9 یا اسید فولیک ویتامین B12 به همان اندازه باید مصرف شوند، بهترین گزینه برای تامین منابع کافی ویتامین گروه b و b6 داشتن رژیم غذایی مناسب است. بهترین منابع چه فراورده‌هایی هستند؟

ویتامین ب۶ چگونه به جنین کمک می‌کند؟ همانطور که اشاره کردیم ویتامین پیریدوکسین در بهبود عملکرد مغزی و تقویت سیستم عصبی مادر باردار نقش موثری دارد و از این رو به رشد جنین کمک فراوانی می‌کند، با مصرف مقدار کافی ویتامین ب شش سیستم ایمنی بدن مادر تقویت شده و جنین بدون تداخل و بیماری‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد.

آیا این مولتی‌ویتامین بر آینده نوزاد متولد شده هم تاثیر دارد؟ نیازی به نگرانی نیست که حتماً بایستی مقادیر زیادی ویتامین b6 در بارداری مصرف کنیم تا از نوزاد مراقبت کنیم، ویتامین ب شش در فراورده‌های غذایی روزانه ما وجود دارد، این مورد فقط به دستور پزشک باید مصرف شود. کمبود پیریدوکسین ممکن است نوزاد متولد شده به صداهای اطراف خود حساس شود و با کوچکترین صدا واکنش منفی (بدخلقی) از خود نشان دهد.

از عوارض قرص ویتامین b6 در بارداری هم بدانید؛ هرچیزی اندازش خوبه، درسته ب۶ از ویتامین‌های محلول در آب هست و مصرف زیاد آن از طریق مجاری ادراری دفع میشه، اما مصرف بیشتر از حد مقدار آن، که دستگاه ادراری توان دفع آن‌را نداشته باشد باعث صدمات شدید برای مادر و حتی جنین در حال رشد دارد، از مهم‌ترین عوارض ب۶ در بارداری بر اثر مصرف زیاد می‌توان به: آسیب‌های عصبی، علائم درماتیت یا اگزما (التهاب پوستی)، آلرژی به نور (allergy حساسیت)، سوزش معده، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد.

عوارض گفته شده بیشتر بر اثر مصرف زیاد مکمل‌ها یا قرص ویتامین B6 رخ می‌دهد و تاکنون عوارضی مبنی بر مصرف بیش‌از اندازه منابع غذایی حاوی ویتامین ب۶ گزارش نشده است. مصرف زیاد ویتامین b6 برای جنین نیز عوارض دارد. بهترین راه یا اولین قدم برای دریافت ویتامین مواد غذایی هستند، قرص و دارو فقط با دستور پزشک با دوز مشخص شده به عنوان قدم دوم گزینه بعدی است.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین b6 در بارداری چه موقع است؟ و چه مقدار باید مصرف کنیم؟ بهتر است زیاده روی نکنیم، اول از همه اگر لازم به مصرف به صورت قرص و مکمل بود، به دستور پزشک گوش کنید، حتماً دوز مصرفی مناسبی با شرایط شما تجویز می‌کند، 3 تا 4 بار در روز به میزان 10 میلی‌گرم مجاز است، برای شروع بهتر است روزی ۱ یا ۲ عدد ویتامین مصرف شود و در حالت تهوع هر 8 ساعت توصیه شده است. مولتی ویتامین های بارداری به مقدار ده میلی‌گرم ویتامین ب۶ دارند که بیشتر به صورت روزانه مصرف می‌شوند، در صورتی که از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به مصرف ویتامین b6 خالص ندارید.

هشدار! مطالب ارائه شده صرفاً جنبه افزایش اطلاعات عمومی داشته و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود در دوران بارداری یا از ویتامین b6 در دوران شیردهی بدون دستور پزشک استفاده شود، تنها مصرف ویتامین‌ها با دستور پزشک متخصص یا ماما بوده و بهترین جایگزین ویتامین ب۶ منابع غذایی و مولتی ویتامین‌ها هستند.

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در قسمت نظرات اطلاع رسانی کنید، در اسرع وقت پاسخ گو هستیم.

منبع: مجله زنان / فارسیلو

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

ویتامین D چیست؟ منابع غذایی، فواید و عوارض

10 نکته طلایی از اقدامات قبل از بارداری

ویتامین C | ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید چیست؟

ویتامین هایی ضروری بعد از زایمان و دوران شیردهی کدامند؟

نقش ویتامین D در بارداری و جنین

ویتامین های دوره بارداری برای مادر و جنین

مجله سلامت


نقش ویتامین c در ورزش و بدنسازی


تکنیک های رفع استرس


نقش ویتامین c در پیشگیری از سرطان


ماستیت چیست؟ علایم ماستیت + درمان


24 خواص روغن و دمنوش زنجبیل


آشنایی با آویشن؛ 27 خواص شگفت‌انگیز


خواص مریم گلی برای جوش صورت


خواص مریم گلی پنبه ای + عوارض

خواص مریم گلی برای مو / درمان سفیدی و ریزش مو


تریپتوفان؛ منابع غذایی، خواص و عوارض


ویتامین B6؛ منابع غذایی، فواید و عوارض


مقدار مصرف ویتامین c مجاز بدن


10 راه طبیعی مراقبت از چشم


نقش اسید فولیک در بارداری و جنین


5 واکسن مهم؛ واکسن های قبل از بارداری


اهمیت سلامت دندان در بارداری چیست؟


آمادگی جسمی قبل از بارداری


تاثیر ویتامین c در بارداری و جنین


آشنایی با شیرین بیان و 30 خواص دارویی


24 خواص روغن و دمنوش گل گاوزبان

آموزش آشپزی

طرز تهیه اشکنه ساده

طرز تهیه اشکنه عدس

طرز تهیه اشکنه آلبالو

طرز تهیه اشکنه الو بخارا و به

طرز تهیه آش انار

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین b6 با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود و جزو ویتامین‌های گروه B است. تمام ویتامین‌های این گروه نقش مهمی در عملکرد فیزیکی و روانی فرد دارند. مهمترین نقش آنها کمک به سوخت‌وساز، عملکرد عصبی، عملکرد کبد، سلامت پوست، سلامت چشم و افزایش سطح انرژی است. حتما بخوانید:ویتامین b3 یا نیاسین چیست و در چه غذاهایی یافت می‌شود؟منابع ویتامین B؛ کمبود ویتامین B چه عوارضی در پی دارد؟علائم کمبود ویتامین در صورت شما

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

پیریدوکسال، پیریدوکسال ۵-فسفات و پیریدوکسامین از مشتقات ویتامین b6 هستند. این ترکیبات در فعالیت‌های زیستی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. ویتامین B۶ به‌خاطر تأثیرش در فعالیت‌های مهمی مانند حرکت، حافظه، صرف انرژی و جریان خون هر روز در بدن مصرف می‌شود. کمبود ویتامین b6علائم مختلفی بر جای می‌گذارد. با اینکه برخی علائم کمبود ویتامین B۶ موقتی‌اند، اما برخی دیگر از آنها می‌توانند بسیار جدی باشند.

ویتامین B۶ به سلامت دستگاه عصبی، ساخت هموگلوبین (که اکسیژن را به کمک گلبول قرمز در بدن پخش می‌کند)، تبدیل غذای مصرفی‌ به انرژی، تنظیم قند خون، تسکین درد، ساخت پادتن‌هایی که از بدن‌مان محافظت می‌کنند و بهبود حال روحی کمک می‌کند.

کمبود ویتامین b6 در جوامع غربی نادر است. زیرا در این کشورها اکثر مردم کالری کافی دریافت می‌کنند و مشکل سوء‌تغذیه به‌ندرت مشاهده می‌شود. برخی متخصصین معتقدند مصرف بیش‌از‌حد ویتامین b6 نسبت به کمبود آن شیوع بیشتری دارد.

مقدار مناسب مصرف این ویتامین برای بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال ۱٫۳ میلی‌گرم در روز است. معمولا این مقدار از ویتامین b6 با تغذیه‌ی طبیعی و دریافت کالری کافی تأمین می‌شود. متخصصین معتقدند پس از ۵۰ سالگی مقدار دریافت این ویتامین برای بهره‌مندی از تمام فوایدش باید به ۱٫۷ میلی‌گرم در روز برسد. این امر باعث می‌شود افراد سالخورده بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین b6 قرار داشته باشند.

با اینکه کمبود ویتامین B۶ چندان شایع نیست، ولی بر اساس مطالعات کمبود آن احتمال بروز مشکلات و اختلالات گوناگون را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین b6 در بلندمدت ممکن است موجب بروز علائم زیر شود:

ویتامین b6 در عملکرد دستگاه عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث اختلالات عصبی روان‌پزشکی (نوروسایکیاتریک) مانند تشنج، میگرن، درد مزمن و اختلالات روحی مانند افسردگی شود.

کمبود ویتامین B۶ می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و روماتیسم مفصلی را افزایش دهد. بر اساس تحقیق دیگری که در این رابطه صورت گرفت کمبود ویتامین B۶ در افراد مسن شیوع بیشتری دارد و نتیجه‌ی آن می‌تواند افزایش خطر بیماری آلزایمر و سایر شکل‌های زوال عقل باشد.

با توجه به اینکه افراد مسن بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین B۶ قرار دارند، توصیه می‌شود این افراد در صورت از دست دادن اشتها، کمتر شدن غذای مصرفی‌، کاهش وزن و مشکلات ناشی از سوءجذب مواد مغذی به پزشک مراجعه کنند تا کمبود ویتامین b6 در آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

ویتامین b6 در بسیاری از غذاهایی که در طی روز می‌خوریم، وجود دارد. این غذاها شامل مغزها، دانه‌ها، بعضی از گوشت‌ها و طیور، آووکادو و بعضی از حبوبات است.

همچنین ویتامین b6 در ویتامین ب‌‌کمپلکس و مولتی‌‌ویتامین‌ها نیز وجود دارد. مصرف این مکمل‌ها زمانی که استرس شدید، کمبود انرژی، تغییرات خلق‌وخو، فعالیت‌های شدید فیزیکی، بیماری‌های قلبی، سندروم پیش‌قاعدگی، درد مزمن یا سردردهای منظم میگرنی را تجربه می‌کنید و نیز برای افراد بالای ۵۰ سال مفید است.

مقدار مناسب مصرف ویتامین b6 با توجه به سن و جنسیت به شکل زیر است:

تمام ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند؛ به این معنا که مقدار اضافی آنها از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل مصرف زیاد ویتامین b6 معمولا عوارضی به دنبال ندارد. با این‌حال در برخی موارد مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند موجب بروز واکنش‌هایی در بدن شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B۶ معمولا در اثر مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین b6 و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین b6 مصنوعی مانند نوشابه‌های انرژی‌زا بروز می‌کند. مصرف زیاد ویتامین B۶ ممکن است باعث بروز واکنش‌هایی در بدن مانند خواب‌رفتگی عضلات، کنفوزیون و سایر علائم ناخوشایند موقتی شود.

از آنجا که ویتامین b6 محلول در آب است، بدن قادر نیست مقدار اضافی آن را برای نیاز آینده‌اش ذخیره کند. بنابراین برای تأمین ویتامین b6 موردنیاز، باید آن را روزانه از طریق غذاها یا مکمل‌ها دریافت کرد.

با اینکه مصرف مکمل‌های ویتامین b6 برای برخی افراد سودمند است، ولی بهتر است آن را از طریق غذاها و به‌طور طبیعی تأمین کنید. برخلاف مواد مغذی‌ای که به‌طور مصنوعی به غذاها اضافه می‌شود، بدن به‌خوبی می‌تواند ویتا‌مین‌هایی را که به‌طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، مورد استفاده قرار دهد.

زمانی که ویتامین‌ها بیشتر از یک نوع باشند بدن بهتر از آنها استفاده می‌کند. فعل و انفعالات و تأثیرات متقابل ویتامین‌ها و مواد مغذی به گونه‌ای است که وقتی با هم مصرف شوند، تأثیر بیشتری دارند. بنابراین برای بهره‌مندی حداکثری از فواید ویتامین‌ها و مواد معدنی بهتر است آنها را از مواد طبیعی و غذاهای مغذی تأمین کنید.

اگر برای تأمین ویتامین b6 مجبورید از مکمل‌ها استفاده کنید، بهتر است از مکمل‌های باکیفیتی که از منابع غذایی طبیعی تهیه شده‌اند و فاقد مواد سمی و پرکننده‌ها (موادی که برای افزایش حجم دارو به‌کار می‌رود) هستند، استفاده کنید. مصرف مکمل‌های B کمپلکس باکیفیت که از ترکیب چندین ماده‌ی مغذی تهیه شده‌اند، باعث می‌شود بدن‌تان مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آنها را بهتر شناسایی کند و آنها را مانند ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی مصرف کند.

غذاهای زیر بهترین منابع غذایی برای تأمین ویتامین b6 هستند. درصدهای موجود بر مبنای نیاز بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال یعنی ۱,۳ میلی‌گرم در روز است.

ویتامین b6 برای تنظیم ترکیبی به‌نام «هموسیستئین» در خون موردنیاز است. هموسیستئین نوعی اسیدآمینه است که با مصرف غذاهای پروتئینی به‌خصوص گوشت به‌دست می‌آید. بالا بودن مقدار هموسیستئین در خون می‌تواند موجب بروز التهابات، پیشرفت بیماری‌های قلبی، بیماری‌های رگ‌های خونی و در نهایت حملات قلبی شود.

در نبود مقدار کافی ویتامین b6، هموسیستئین تولیدشده در بدن به لایه‌ی پوششی رگ‌های خونی صدمه می‌زند. این امر ممکن است باعث تولید پلاک‌های خطرناک و در نهایت موجب حملات قلبی و سکته‌های مغزی شود.

بر اساس مطالعات دریافت ویتامین b6 و فولات در بیماران به طرز چشمگیری از غلظت هموسیستئین می‌کاهد. ویتامین B۶ می‌تواند مشکل هموسیستئین بالا را درمان کند و در درمان آسیب‌های وارده به رگ‌های خونی مؤثر باشد.

ویتامین B۶ در کنترل فشار خون و کلسترول نیز مؤثر است. فشار خون و کلسترول بالا از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

کمک به رشد و عملکرد مغز از فواید ویتامین B۶ است. بر اساس مطالعات کمبود ویتامین B۶ می‌تواند عملکرد حافظه را تغییر بدهد و منجر به بروز اختلالات شناختی، بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از افزایش سن شود.

یکی از راه‌هایی که ویتامین B۶ به عملکرد مغز کمک کند، کنترل سطح هموسیستئین است. هموسیستئین علاوه بر ضررهایی که برای سلامت قلب دارد، می‌تواند به نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی هم آسیب وارد کند.

ویتامین b6 در تولید هورمون‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین نقش مهمی دارد. این دو هورمون به‌عنوان «هورمون‌های شادی» شناخته می‌شوند و به بهبود حال روحی، افزایش انرژی و تمرکز کمک می‌کنند. محققان معتقدند کمبود سروتونین در کودکان ممکن است باعث برخی اختلالات رفتاری مانند اختلال کم‌توجهی-‌بیش‌فعالی شود. مصرف ویتامین b6 در کودکانی که دچار اختلالات رفتاری و یادگیری هستند، می‌تواند مفید باشد.

برخی از داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین مغز عملکردی مشابه ویتامین b6 دارند. بر اساس تحقیقات ویتامین B۶ بر تولید سروتونین و پیام‌رسان عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز مؤثر است. اینها هورمون‌های ضروری برای ثبات حال روحی فرد و پیشگیری از افسردگی، درد، خستگی و اضطراب هستند. بنابراین ویتامین B۶ در بهبود حالت روحی فرد و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن مؤثر است.

با توجه به نقشی که ویتامین b6 در تولید این هورمون‌ها دارد، مصرف آن در درمان اختلالات روحی و مشکلات ناشی از کمبود آن مؤثر است. بر اساس تحقیقات مصرف مکمل‌های ویتامین B۶ در بیماران موجب بهبود حال روحی، کاهش درد، جلوگیری از کمبود انرژی و افزایش تمرکز می‌شود.

ویتامین b6 برای ساخت هموگلوبین در خون ضروری است. هموگلوبین به کمک گلبول‌های قرمز در بدن حمل می‌شود و در انتقال اکسیژن به سلول‌ها ضروری است. کم‌خونی نتیجه‌ی کاهش گلبول‌های قرمز است. خستگی و درد از علائم کم‌خونی هستند. بر اساس مطالعات، مصرف ویتامین B۶ علائم کم‌خونی را بهبود می‌بخشد و در بعضی موارد از بروز آن پیشگیری می‌کند.

در بسیاری از موارد رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی باعث بروز بیماری‌های چشم می‌شوند. بر اساس مطالعات دریافت ویتامین b6 به همراه سایر ویتامین‌ها مانند فولات در پیشگیری از اختلالات چشم و از دست دادن بینایی مؤثر است. ویتامین B۶ می‌تواند شروع بسیاری از بیماری‌های چشم مانند «دژنراسیون ماکولا» وابسته به سن را به تأخیر بیندازد.

کمبود ویتامین B۶ می‌تواند علائم روماتیسم مفصلی مانند درد را تشدید کند. بر اساس مطالعات اولیه افرادی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند بیشتر از افراد عادی به ویتامین b6 نیاز دارند. دلیل این امر دردهای عضلانی و مفصلی ناشی از التهابات مزمن است. مکمل‌های ویتامین B۶ در کنترل دردهای عضلات و مفاصل ناشی از التهاب مفصل مؤثر است.

بر اساس مطالعات مصرف مکمل‌های ویتامین b6 می‌تواند موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود. ویتامین B۶ جریان خون را افزایش می‌دهد، انسداد رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و با عوامل مؤثر بر بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند.

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

مصرف زیاد ویتامین b6 یا ویتامین B کمپلکس در پیشگیری یا درمان علائم سندروم پیش‌قاعدگی مؤثر است. بر اساس مطالعات ویتامین B۶ با دردهای سینه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد و حتی جوش‌هایی که پیش از قاعدگی به‌وجود می‌آیند، مبارزه می‌کند.

ویتامین B۶ به خاطر تأثیری که بر روی پیام‌رسان‌های کنترل درد در مغز دارد، در کاهش علائم سندروم پیش‌قاعدگی مؤثر است. علاوه بر این با افزایش جریان خون و مدیریت هورمون‌ها به تسکین علائم آن کمک می‌کند. به زنانی که به‌طور مداوم سندروم پیش‌قاعدگی را تجربه می‌کنند، مصرف منظم ویتامین B کمپلکس از ۱۰ روز پیش از شروع قاعدگی توصیه می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند ویتامین b6 در کاهش شدت حالت تهوع و تهوع زمان بارداری مؤثر است. در مطالعه‌ای به گروهی از زنان باردار ویتامین b6 و به گروه دیگر پلاسیبو (دارونما) داده شد. نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد گروهی که ویتامین B۶ مصرف کرده بودند نسبت به گروه دیگر در ۲۴ ساعت آینده بسیار کمتر دچار حالت تهوع شدند.

برخی از مطالعات از تأثیر مثبت ویتامین B۶ در کاهش حملات آسم حکایت دارند. این ماده‌ی مغذی به کاهش خس‌خس سینه‌ی ناشی از حملات آسم کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین b6 توانست شدت و دفعات تکرار حملات آسم را کاهش بدهد.

ویتامین B۶ به بدن کمک می‌کند هورمون ملاتونین بسازد. این هورمون به ما کمک می‌کند بخوابیم. ملاتونین مسئول تنظیم ساعت زیستی بدن است. بنابراین بدن ما خواهد توانست به‌موقع بیدار شود و به‌موقع به خواب برود.

برخی شواهد حاکی از آن است که مصرف ویتامین b6 به همراه برخی مواد معدنی مانند منیزیم در پیشگیری و درمان سنگ کلیه مؤثر است. از این رو مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری‌هایی که احتمال بروز سنگ کلیه را در آنها افزایش می‌دهد، توصیه می‌شود.

ویتامین b6 زمانی که در مقادیر بالا مصرف شود، می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی ویتامین B۶ با پزشک مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با ویتامین b6 تداخل دارند عبارتند از:

برگرفته از: draxe

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خوب

نامعلوم

عالی

رژیم و تغذیه

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

افزایش متابولیسم بدن و تر با ۱۰ راهکار علمی

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای بدن است که کمبود آن پیامدها و نشانه هایی در پی دارد که در ادامه به مهم ترین پیامدها و نشانه های کمبود ویتامین B6 اشاره می شود

این ویتامین سخت کوش فعالیت های زیادی در بدن انجام می دهد. ویتامین B6 بر روی خلق و خو، اشتها، خواب و افکار شما تاثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقاا اکسیژن در خون به تمام بخش های بدن به این ویتامین احتیاج دارد. کمبود ویتامین B6 در بدن به ندرت اتفاق می افتد اما به هرحال در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله برطرف شود.

بیشتر بدانید : آشنایی با ویتامین B6

اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی کاهش پیدا کند، ممکن است دچار آنمی یا کم خونی شود، به این معنا که سلول های قرمز خون کم می شوند. این امر باعث خستگی و ضعف می شود. به علاوه کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.

نشانه های کمبود ویتامین B6 می تواند روی پوست ظاهر شود. در بدن تغییر مواد شیمیایی اتفاق می افتد. اغلب کمبود ویتامین B6 باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش می شود که معمولا روی صورت بروز می کند و درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis نامیده می شود. این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند. اگر دچار کمبود ویتامین B6 باشید، بروز علائم چند ماه یا چند سال طول می کشد.

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری

دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. لب ها ممکن است پوسته پوسته شود و گوشه لب ها ترک بخورد. به علاوه زبان ملتهب می شود.

کمبود ویتامین B6 ممکن است توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش دهد. این مسئله می تواند یک چرخه باطل ایجاد کند. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به این نوع بیماری ها هستید، برای جبران ویتامین B6 نیاز به مقدار بیشتری از آن دارید. با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران کنید.

آیا انگشت های دست و پاهایتان سوزن سوزن می شوند؟ علت این مشکل اختلالات عصبی است که نوروپاتی محیطی نامیده می شود. کمبود ویتامین B 6 باعث بروز نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.

نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 را به شما اعلام کند. اگر نوزاد را در بیشتر از 6 ماه با چیز دیگری به جز شیر خودتان تغذیه نکنید، کودک دچار کمبود ویتامین B6 می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی ممکن است منجر به بروز تشنج شود. به علاوه کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را ببش از حد حساس می کند و در نتیجه هر سر و صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.

مادران بیشتر از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارد. اگر احساس تهوع و استفراغ می کنید (و این احساس فقط به صبح خلاصه نمی شود) نیاز به مکمل ویتامین B6 دارید. اما لازم است این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

ویتامین B6 به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند. اگر متوجه بروز احساسات آشفته یا مایوس کننده شدید، به ویژه اگر سن بالایی دارید، کمبود ویتامین B6 می تواند علت بروز آن باشد. کمبود ویتامین B6 احتمال بروز افسردگی بعد از سکته مغزی، شکستن لگن یا سایر بیماری های مهم را افزایش می دهد. B6 گاهی با سایر ویتامین های گروه B همکاری می کند. اگر دچار کمبود این ویتامین شوید، ممکن است توانایی های ذهنی شما نیز کاهش پیدا کند.

کمبود ویتامین B6 احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. محققان علت ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و سرطان را نمی دانند، اما بررسی ها نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و بروز سرطان های معده و مری را نشان داده اند. به علاوه کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان را در صورت مصرف هورمون های استروئیدی افزایش می دهد، سرطان هایی مانند سرطان پستان و پروستات.

میزان نیاز بدن به ویتامین B6 در روز ارتباط مستقیم با سن و سال شما دارد. نوزادهای 7 تا 12 ماه به میزان 0.3 میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. با بالا رفتن سن میزان نیاز شما به ویتامین B6 افزایش پیدا می کند. اگر بیشتر از 50 سال سن دارید، تقریبا به 5 برابر از این ویتامین احتیاج دارید: 1.7 میلی گرم در روز برای مردان و 1.5 میلی گرم در روز برای زنان. خانم های باردار بیش از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارند، یعنی 1.9 میلی گرم در روز.

دریافت تمام ویتامین B6 مورد نیاز از غذا آسان است. گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی از دم دست ترین منابع این ویتامین هستند. تنها 90 گرم از ماهی تن حاوی تقریبا نیمی از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B6 است. همان مقدار از ماهی سالمون 30 درصد و همان مقدار گوشت مرغ 25 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.

اگر سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت دوست دارید بهتر است بدانید یکی از منابع دریافت ویتامین B6 هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپفروت). یک فنجان نخود فرنگی و لوبیا چیتی نصف نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.

کمبود ویتامین B6 به شکل جدی به ندرت رخ می دهد. اما در برخی سالمندان به خاطر غذا نخوردن کافی یا عدم جذب مواد مغذی توسط بدن ممکن است دچار کمبود ویتامین B6 شونئ. بیماری های کلیوی و سایر شرایطی که باعث می شوند مواد مغذی توسط روده کوچک به خوبی جذب نشوند، از مهم ترین علل بروز کمبود ویتامین B6 هستند. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز یک عامل دیگر است.

اگر قادر به دریافت ویتامین B6 کافی از غذاها نیستید، مکمل ها می توانند این کمبود را جبران کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین B6 هستند یا اینکه می توانید ویتامین B6 را به طور مجزا مصرف کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید یا مکمل دیگری مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه در مصرف ان محتاط باشید. مصرف زیاد ویتامین B6 به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود. حداکثر میزان مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

بیشتر بدانید : کمبود این ویتامین=عصبانیت و پرخاشگری

بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف

بیشتر بدانید : 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

بیشتر بدانید : این ویتامین ها آنقدرها هم مهم نیستند، گاهی مضر هم هستند!!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

هوای آلوده باعث انباشته شدن سموم زیادی در بدن می شود ولی خبر خوب ایت است که سم زدایی بدن در هوای آلوده کار سختی نیست

اشتباه است که تصور کنید زنان در پریود میل جنسی ندارند اگر میل جنسیتان در دوره قاعدگی افزایش پیدا می کند باید بدانید این امر کاملا طبیعی است

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری
کمبود ویتامین ب۶ در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *