کمبود روغن موتور

کمبود روغن موتور
کمبود روغن موتور

علیرضا نیک‌آئین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نوسانات و افزایش قیمت مواد اولیه در پالایشگاه‌ها باعث شده تا قیمت پایه بسیاری از روغن‌های موتور خودرو با افزایش روبه‌رو شود، اظهار داشت: علاوه بر این هزینه‌های حمل‌ونقل نیز افزایش پیدا کرده است که در مجموع در حال حاضر قیمت روغن موتور خودرو بیش از 40 درصد گران شده است.

وی افزود: گرانی روغن باعث شده تا برخی فروشندگان برای سودجویی بیشتر عرضه را کاهش داده  و همین امر عاملی است تا روغن در بازار به‌وفور پیدا نشود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه با افزایش قیمت روغن موتور بازار فروش روغنهای تقلبی نیز در سطح بازار رونق پیدا کرده است، افزود: روغن‌های تقلبی خودرو را به هیچ عنوان نمی‌توان از روغن‌های اصل تشخیص داد. این موضوع ضربه بزرگی را به تعمیر خودرو خواهد زد به‌نحوی که تعمیرکار گیربکس و موتور خودرو را تعمیر کرده اما وقتی روغن تقلبی استفاده می‌شود خودرو بعد از طی چند کیلومتر باز خراب شده و باید راهی تعمیرگاه شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه قیمت روغن‌های تقلبی ارزان‌تر از روغن‌های اصل است و همین موضوع عاملی می‌شود که رغبت مردم به خرید آنها بیشتر شود، در این زمینه باید واحدهای نظارتی تمرکز زیادی را به مراکز توزیع روغن داشته و مانع ورود روغن‌های تقلبی به بازار شوند.

نیک‌آیین در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه بسته‌بندی روغن‌های تقلبی بسیار حرفه‌ای انجام می‌شود تصریح کرد: بازرسی اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌همراه تعزیرات حکومتی باید بازار را رصد کرده و مانع این‌گونه اقدامات شوند.کمبود روغن موتور

 در تصویر زیر نمونه‌ای از کشف کارگاه تولیدی روغن تقلبی خودرو از سوی اصناف اتاق شهریار را مشاهده می‌کنید:



از گذشته به رانندگان توصیه می‌شد که پیش از استارت پیشرانه‌ی خودرو، آب و روغن آن‌ را بررسی کنند. در این مطلب به مهم‌ترین نکاتی می‌پردازیم که هر راننده‌ای، باید درباره‌ی روغن خودرو بداند.

حرکت خودرو به سه ماده‌ی بسیار مهم که ما مسئول تأمین آن‌ها هستیم، وابستگی دارد. این مواد، سوخت، آب و روغن موتور هستند. از دیدگاه تئوری، بنزین یا گازوئیل طی احتراق با هوا، تأمین‌کننده‌ی انرژی لازم برای حرکت خودرو است و آب، قطعات درگیر را خنک می‌کند. در این میان، روغن یا هر روان‌کننده‌ی دیگر، حرکت قطعات این سیستم را ممکن می‌کند.

همه‌ی ما می‌دانیم که روغن موتور هم مثل سوخت، باید در پیشرانه‌ی خودرو ریخته و به طور مداوم بازرسی شود؛ اما زمان تعویض، نوع روغن و مقدار آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از خودروهای مدرن با سیستم‌های پیشرفته، هنوز نتوانسته است جای یک راننده‌ی آشنا به اصول فنی در بحث روغن موتور را بگیرد. پس رانندگان جوان نیز باید اطلاعات خود را در زمینه‌ی شناخت این ماده‌ی مهم افزایش دهند.

کمبود روغن موتور

تصور یک موتور بدون سیستم روان‌کننده غیر ممکن به نظر می‌رسد. حتی در موتورهای کوچک هم از گریس یا انواع روغن برای کاهش اصطکاک قطعات استفاده می‌شود. قطعات مکانیکی به این ماده نیازمندند تا به هنگام حرکت و سایش با یکدیگر، دچار فرسایش نشوند و حرارت ناشی از اصطکاک، کاهش یابد. علاوه بر این، ذرات معلق و رسوبات محیط نیز می‌تواند جذب روان‌کننده‌ها شود و از آسیب به سیستم‌های مختلف خودرو، جلوگیری کند. با این اوصاف مسلما ساختمان شیمیایی انواع روغن‌ موتور، با توجه به وظایف مهمی که در یک خودرو ایفا می‌کند، پیچیده و دانش‌بنیان است و ساخت آن به سادگی ممکن نیست؛ اما شناخت روغن خودرو و استفاده‌ی صحیح از آن با رعایت چند نکته‌ی ساده امکان‌پذیر خواهد بود.

فرقی نمی‌کند خودروی شما مدرن یا قدیمی باشد. این‌روزها برای هر نوع خودرو می‌توان روغن مناسب ماینرال (ارگانیک)، سینتیک یا نیمه سینتیک خریداری کرد. روغن‌های ماینرال که به آن‌ها روغن طبیعی نیز گفته‌ می‌شود، مستقیما از نفت یا گاز طبیعی در پالایشگاه استخراج می‌شوند. از زمانی که خودروهای بنزینی تولید می‌شوند، این روغن‌ها نیز وجود دارند. مهم‌ترین مشخصه‌ی روغن‌های ماینرال، طول عمر کم در مقایسه با نوع سینتیک و البته قیمت پایین‌تر است.

فرایند ساخت روغن‌های سینتیک، کاملا شیمیایی و مهندسی‌شده است. این فناوری در مقایسه با روغن‌های ماینرال، هزینه‌ی بیشتری در بر دارد که منجر به گران‌تر شدن روغن‌های سینتیک می‌شود. در عوض طول عمر روغن‌های سینتیک بیش‌تر از نوع ارگانیک است و در شرایط حرارتی نامتعارف، مثل آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم یا در پیشرانه‌هایی که تحت فشار با دورهای بالا کار می‌کنند (مثل خودروهای اسپرت)، عملکرد بهتری دارند. به بیان ساده، روغن‌های سینتیک ساختار مولکولی یکنواخت‌تری دارند که این ساختار، به مولکول‌های کروی آن‌ها اجازه می‌دهد به سادگی روی هم حرکت کنند. درصورتی‌ که مولکول‌های روغن‌ ماینرال را می‌توان به مکعب‌هایی تشبیه کرد که برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند.

فراموش نکنیم که ممکن است در روغن‌های سینتیک هم از مواد طبیعی و حاصل از نفت استفاده شود که در این‌صورت با رسیدن به نسبت خاصی، روغن نیمه سینتیک نامیده می‌شود. این نوع روغن‌ها از نظر قیمت و عملکرد، بین روغن‌های سینتیک و ماینرال قرار می‌گیرند و معمولا برای خودروهای سنگین، مثل وانت‌بارها و شاسی‌بلندها توصیه می‌شوند.

در قسمتی از موتور خودرو که درپوش مخزن روغن قرار دارد، حتما عددی به صورت xW-y مثل 20W-50 دیده می‌شود که میزان ویسکوزیته‌ی روغن مناسب برای خودروی شما را نشان می‌دهد.

عددی که به عنوان ویسکوزیته یا گرانروی یک سیال بیان می‌شود، بیانگر میزان مقامت آن در برابر جاری شدن است. ما برای درک ویسکوزیته‌ی روغن موتور، از اعدادی که روی بسته‌بندی آن دیده می‌شود، استفاده می‌کنیم. هرچه عدد ویسکوزیته بالاتر باشد، مقاومت سیال دربرابر جاری شدن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، ویسکوزیته‌ی عسل بالاتر از ویسکوزیته‌ی آب است. در قدیم به این عدد، وزن روغن هم گفته می‌شد که البته تعریف درستی نیست.

بنیاد SAE مخفف عبارت Society for Automobile Engineers (بنیاد مهندسین خودرو)، ویسکوزیته‌ی تمام انواع روغن‌ موتور را در دمای ۹۸.۹ درجه‌ی سانتیگراد آزمایش می‌کند. این درجه حرارت به عنوان یک استاندارد قراردادی (معادل ۲۱۰ درجه‌ی فارنهایت) برای پیشرانه‌های خودرو در حین کار، مورد قبول واقع شده است.

روغن‌های چهار فصل به واسطه‌ی استفاده از پلیمر‌های خاص می‌توانند ویسکوزیته‌ی متفاوتی در دماهای مختلف داشته باشند. حرف W در توضیح ویسکوزیته‌ی این روغن‌ها، از واژه‌ی Winter به معنی زمستان گرفته شده است. به عنوان مثال روغنی که عبارت 20W-50 روی آن دیده می‌شود، ویسکوزیته‌ای بین ۲۰ تا ۵۰ دارد. یعنی زمانی که موتور خودروی شما گرم باشد (حدود ۱۰ دقیقه پس از استارت، به دمای ۱۰۰ درجه‌ی سانتیگراد رسیده باشد) روغن دارای ویسکوزیته‌ی ۵۰ است؛ اما در لحظه‌ی استارت ویسکوزیته‌ی ۲۰ دارد، یعنی با این‌که هنوز گرم نشده (به واسطه‌ی استفاده از پلیمر‌ها)، روان‌تر است.

حال برای روشن‌تر شدن ماجرا، روغن‌های 20W-50 و 15W-50 را مقایسه می‌کنیم. اگر در هوای بسیار سرد زمستان، مثلا منفی ۲۰ درجه به سراغ خودرو برویم، روغن 15W-50 کاملا بهتر از روغن 20W-50 در موتور جاری خواهد شد. به همین دلیل، خودروهای داخلی در اکثر مناطق ایران با ویسکوزیته‌ی 20W-50 به خوبی کار می‌کنند و تا دمای منفی ۱۰ درجه مشکل خاصی ندارند؛ اما مردم مناطق سردسیر کشور، مثل استان‌های آذربایجان از روغن‌هایی 10W-40 یا 5W-30 استفاده می‌کنند. فراموش نکنیم روغن‌های 20W-50، معمولا ماینرال و نمونه‌هایی مثل 5W-30 از نوع سینتیک هستند.

در گذشته، رسم جالبی میان رانندگان وجود داشت که هر ۵ هزار کیلومتر روغن خودرو را عوض می‌کردند. این سنت عجیب نه‌ به‌واسطه‌ی کیفیت روغن‌، بلکه به دلیل آسان‌ بودن شرایط فهم آن فراگیر شد؛ چرا‌که رانندگان با رسیدن کیلومترشمار خودرو به اعدادی با ضریب ۵، مثل ۸۰ هزار یا ۸۵ هزار، اقدام به تعویض روغن می‌کردند. ضمن اینکه باتوجه به ماینرال بودن روغن‌ها و احتمال اتمام طول عمر آن‌ها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، سالی ۲ بار به تعویض روغن مراجعه می‌کردند، هرچند که بعضی افراد نیز در انتهای هر فصل (هر سه ماه) به سراغ روغنی با ویسکوزیته‌ی مخصوص آن فصل می‌رفتند.

امروزه نه‌تنها فناوری ساخت روغن موتور پیشرفت زیادی داشته است، بلکه پیشرانه‌ها نیز بسیار کمتر از گذشته باعث استهلاک روغن می‌شوند. بعضی خودروهای مدرن، زمانی که روغن از استاندارد خود خارج شود، راننده را مطلع می‌کنند؛ اما تا حدود زیادی می‌توان به عددی که روی بسته‌بندی روغن نوشته شده است، اعتماد کرد.

خودروهای برون‌شهری که معمولا پیشرانه‌ی آن‌ها در یک دور موتور ثابت کار می‌کند، دیرتر به تعویض روغن احتیاج خواهند داشت؛ اما بهتر است کسانی که در شهر، با ایست و حرکت‌های متوالی مواجه هستند، پیش از رسیدن به کیلومتر انقضای روغن، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

این حرکت از زمان اختراع خودروها تاکنون، در میان رانندگان ثابت بوده است و با وجود رشد فناوری، همچنان انجام می‌شود. شاید با حضور سنسورهای متعدد در خودروهای مدرن امروزی، چک کردن روغن موتور کاری بیهوده به‌ نظر برسد؛ اما دست کم باعث بالا رفتن کاپوت ماشین می‎شود تا وضعیت ظاهری پیشرانه و متعلقات آن، مثل رادیاتور، وایرها و… مشاهده شود.

هرچند پیشرانه‌ی خودروهای امروزی، زیر پوشش مخصوصی مخفی شده؛ اما همچنان محل چک کردن روغن در دسترس است. فراموش نکنید، فقط و فقط در زمانی که خودرو کاملا سرد شده باشد (یک ساعت پس از خاموش کردن پیشرانه) اقدام به باز کردن پیچ مخصوص و بیرون آوردن گیج روغن (میله‌ی فلزی باریک درجه‌بندی شده) کنید. برای فهم دقیق مقدار روغنی که در موتور وجود دارد، بهتر است یک‌بار، این گیج را با دستمالی که پرز ندهد، تمیز کنید و مجددا و به آرامی به داخل مخزن بازگردانید. بیرون کشیدن آرام گیج در مرتبه دوم، مقدار روغن داخل موتور را به شما نشان می‌دهد که باید بین خط مینیموم و ماکزیمم باشد.

اگر از میزان روغن در پیشرانه اطمینان حاصل کردید، مجددا پس از تمیز کردن گیج با پارچه‌ی مناسب، آن‌ را به جای خود بازگردانید. هرگز از دست بدون دست‌کش برای تمیز کردن گیج استفاده نکنید و در صورت لمس روغن، از آب و صابون برای شست و شوی دست‌ها استفاده کنید.

فرض‌ کنیم گیج روغن را چک کرده و متوجه کمبود روغن در خودرو شده‌اید. در این حالت می‌توانید با دانستن ویسکوزیته‌ی روغنی که در خودروی شما وجود دارد، اقدام به خرید روغن و اضافه کردن آن به مخزن مربوطه کنید. مهم‌ترین نکته در این حالت نیز اطمینان از سرد بودن پیشرانه، استفاده از قیف مناسب و دست‌کش است.

عمل اضافه‌ کردن روغن را به آرامی انجام دهید و در صورت پر شدن قیف، یک یا دو دقیقه صبر کنید، سپس گیج را بررسی کنید تا درصورت رسیدن سطح روغن به میزان استاندارد (بین خط مینیموم و ماکزیمم)، روغن بیشتری اضافه نشود.

چنانچه کم‌ شدن روغن موتور، به طور مداوم برای خودروی شما اتفاق می‌افتد، دو سناریو وجود دارد. حالت اول، احتمال روغن‌ریزی از موتور و خصوصا از قسمت پیچ زیر منبع روغن (کارتر) است که با گذاشتن یک مقوای بزرگ در زیر موتور قابل بررسی خواهد بود. اگر پس از انجام این آزمایش و گذشت چند روز، لکه‌ی روغن روی مقوای مذکور دیده نشد، این احتمال وجود دارد که خودروی شما دچار روغن‌سوزی و ایراد در قسمت واشر سرسیلندر باشد. در این حالت، باید هرچه زودتر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهده‌ی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاح‌دید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.

در صورت مشاهده‌ی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آن‌ها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.

کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید

زومیت توسط سرورهای آسیاتک میزبانی و پشتیبانی می‌شود تولید و توسعه نرم‌افزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

روغن موتور پس از سوخت (بنزین و گازوئیل) دومین ماده پرمصرفی خودرو می باشد. روغن موتور همانند خون در بدن برای خودرو حیاتی می باشد. اما عرضه روغن موتورهای تقلبی به خاطر حاشیه سود بسیار زیادی که برای متقلبان دارد، یکی از معضلات صنعت روغن موتور می باشد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر تعداد روغن‌های تقلبی موتور در بازار بسیار زیاد شده که گاهی حتی صاحبان فن را هم در تشخیص نمونه اصل و فرع آن به اشتباه می‌اندازد. اخبار متعددی در سالیان گذشته که از کشف و پلمب کارگاه های تولید روغن موتور های تقلبی در رسانه ها منتشر گردیده است.

به گزارش مگ پترونول به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روغن  موتور خودرو از نمونه اقلام ضروری برای خودرو به شمار می‌رود که در فقدان یا خلاء آن و یا انتخاب روغن بی کیفیت و یا کم توجهی به زمان تعویض آن، احتمال ظهور و بروز و تحمیل خساراتی جدی به موتور خودرو، دور از انتظار نخواهد بود.

با چنین اوصافی، خرید و تهیه روغن موتور برای مالکان اتومبیل یک امر اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود و با توجه به الزامی بودن این مولفه، به تبع همواره تقاضای نسبی برای خرید چنین محصولاتی وجود دارد.

اگرچه بررسی‌ها و گزارشات میدانی واصله از مراکز تعویض روغنی از کاهش نسبی تعداد مراجعه کنندگان خبر می‌دهد، اما طرح این موضوع به معنای افت شدید خرید چنین محصولاتی نبوده و نیست، زیرا هر خودرویی که در خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال حرکت است نیازمند روغن خواهد بود و غفلت از این نیاز و حتی به تأخیر انداختن زمان تعویضِ آن، می‌تواند با خسارات مادی فزاینده‌ای همراه شود.کمبود روغن موتور

در این میان و با توجه به نوسانات قیمت بسیاری از کالا‌ها و محصولات، روغن موتور نیز از این عارضه مصون نمانده و اطلاعات دریافتی حاکی از افزایش قابل توجه نرخ روغن موتور در طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر است.

طبیعتا در شرایطی که قدرت خرید عمومی کاهش می‌یابد، اقبال و میل به خرید محصولات و کالا‌هایی با کیفیت پایین تر، دو چندان می‌شود و این پدیده‌ای است که در حال حاضر در ارتباط با بازار مذکور (روغن موتور) جاری و ساری است.

صمد محبی، یکی از فعالان این عرصه (تعویض روغنی) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم دقت نظر مالکان خودرو در انتخاب روغن اتومبیل، اظهار کرد: ما به عنوان فروشنده و توزیع کننده خُردِ روغن، قادر به تحمیل فلان برند یا مارک روغن موتور به مالکان و متقاضیان تعویض نیستیم و صرفا در حد یک پیشنهاد دهنده (آن هم در صورت تمایل مشتریان) به افراد و گروه‌های مراجعه کننده مشورت می‌دهیم.

وی افزود: در این میان آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، ضریب روغن موتور‌های تقلبی در بازار با افزایش بیشتری همراه شده است.

محبی گفت: در حال حاضر، روغن موتور‌های داخلی از کیفیت به مراتب مطلوب تری برخوردار هستند، زیرا در خصوص سلامت و استاندارد روغن موتور‌هایی که تحت عنوان برند‌های خارجی عرضه می‌شوند، هیچگونه تضمینی وجود ندارد و اساسا عمده روغن‌های تقلبی مشمول همین اقلام می‌شود.

وی افزود: در طول سالیان اخیر، تکنولوژی تولید روغن موتور در کشور پیشرفت کرده و به اعتقاد بنده در چنین شرایطی، ضرورتی برای خرید و تهیه اقلام و برند‌های به اصطلاح خارجی احساس نمی‌شود و در شرایطی که شعار اصلی کشور در حوزه اقتصادی در قالب حمایت از تولید داخلی تبیین و تعریف شده، انتظار می‌رود نسبت به خرید محصولات ایرانی توجه فزاینده تری لحاظ شود.

چندی پیش، علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تشریح فرآیند تولید روغن‌های تقلبی گفت: بعضا روغن‌های توزیع شده باعث ایجاد خسارت به خودرو می‌شوند و در این خصوص، اتحادیه مربوطه، نامه نگاری‌های متعددی را با مراجع ذی ربط به انجام رسانده است.

وی افزود: در برخی موارد، متخلفین چسب و گازوئیل را با یکدیگر مخلوط و تحت عنوان روغن در سطح بازار به فروش می‌رسانند و متاسفانه استفاده از چنین روغن‌هایی باعث تخریب دسترنج و وِجهِ و اعتبار تعمیرکاران متخصص می‌شود.

امین شاهرودی، یکی دیگر از فعالان عرصه تعویض روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کیفیت بالای روغن موتور‌های تولید داخل کشور گفت: بنابر اطلاعات موجود، در حال حاضر، قریب به ۶ واحد و کارخانه بزرگ تولید کننده روغن در کشور فعال است که با توجه به فضای رقابتی موجود میان این مراکز تولیدی، عموما روغن‌های تولید شده این واحد‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و حتی بسیاری از محصولات این شرکت‌ها به آن سوی مرز‌ها صادر می‌شود که این خود دلیل و مصداقی بر کیفیت بالای این محصولات است.

وی افزود: البته پایین بودن قیمت روغن‌های تقلبی از عوامل اصلی گرایش و اقبال برخی متقاضیان به چنین محصولاتی است و با افزایش قیمت روغن در طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر این اقبال بیشتر شده، اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که برخی صرفه جویی‌های غیر معقول در هزینه کرد‌ها، باعث بروز و ایجادخسارت و هزینه‌های فزاینده تری می‌شود، قاعده‌ای که در ارتباط با خرید روغن موتور خودرو به صورت ملموسی تجربه شده و باید رسانه‌ها با اطلاع رسانی به عموم مردم به آگاه سازی آنها در این خصوص مبادرت ورزند.

این فعال در حوزه فروش و تعویض روغن خودرو در ادامه با اشاره به بسته بندی‌های بسیار حرفه‌ای و شکیل برخی از روغن‌های تقلبی گفت: بعضا قوطی‌ها و بسته بندی این روغن‌ها (منظور نظر روغن موتور‌های تقلبی است) با چنان ظرافتی انجام شده که ما را نیز به شک می‌اندازد، اما تجارب حاصل شده در ماه‌ها و سنوات گذشته باعث شده همواره به مشتریان روغن موتور‌های ایرانی و داخلی را توصیه کنیم، زیرا تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها (روغن موتور‌های ایرانی) با تکیه بر استاندارد‌های روز دنیا تولید شده اند.

شاهرودی تصریح کرد: اگرچه روغن‌های داخلی با افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت روبه‌رو شده اند، اما دور اندیشی، منطق و خسارت تجربه شده به خودرو‌هایی که پیش از این به خرید روغن‌های تقلبی مبادرت ورزیده اند، ایجاب می‌کند در رویکرد و خرید روغن‌های خودرو از سوی مالکان اتومبیل تجدید نظری اساسی لحاظ شود و متقاضیان به انتخاب و تهیه تولیدات ایرانی مبادرت ورزند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با علت عرضه برخی از روغن‌های خارجی در واحدی که در آن مشغول به فعالیت است، گفت: ما به عنوان عرضه کننده باید در راستای تکمیل اجناس و محصولاتی که عرضه می‌کنیم و تعدد و تکثر متقاضیان و سلایق گوناگونی که در این خصوص وجود دارد و تنوع مارک‌ها و برندها، نسبت به تامین محصولات موجود در بازار در واحد‌ها و مراکِزِ فعالیتی خویش مبادرت ورزیم، اما ایده آل ما به عنوان عرضه کننده خُرد بر این مبنا استوار است که متقاضیان به خرید و تهیه تولیدات داخلی مبادرت ورزند و قطعا با حصول این امر، ما نیز به فروش صرف و مطلق محصولات ایرانی اقدام خواهیم کرد و تمایلی به خرید و عرضه دیگر برند‌ها نخواهیم داشت.

شاهرودی افزود: فارغ از موضوع کارکرد ناصحیح روغن موتور‌های تقلبی و لزوم امتناع از خرید چنین محصولاتی، انتظار می‌رود در راستای استراتژی اقتصادی کشور و تامین منویات مقام معظم رهبری مبنی برخرید و تهیه کالا‌های ایرانی، مالکان خودرو، حتی المقدور به خرید الزامات خودرو و تجهیزات و ادوات تولید شده داخل کشور اقدام نمایند که البته لازمه حصول حداکثری این امر، ارتقای هر چه بیشتر کیفی محصولات و قطعات مرتبط با خودرو است که خوشبختانه در ارتباط با روغن موتور این شرط و الزام، تامین شده است.

وی در ادامه گفت: با همه این اوصاف، تشدید نظارت بر بازار روغن موتور، با هدف کنترل و ممانعت از عرضه روغن‌های تقلبی از ضروریاتی است که قطعا هر آنچه این امر تشدید شود، به همان میزان روغن‌های موجود در بازار از وجود محصولات تقلبی پاک خواهد شد و به تبع متقاضیان نیز با اطمینان خاطر و آرامش هر چه بیشتری به خرید روغن موتور اقدام می‌کنند.

احمد سرخوش، رئیس اتحادیه تعویض و فروش روغن و آپاراتی‌های فعال در کرج در گفت‌وگو با رسانه‌ها، در ارتباط با فضای حاکم بر بازار روغن موتورِ خودرو در بازار گفت:روغن موتور‌های خارجی به تبع نوساناتِ قیمتی ماه‌های گذشته، با افزایش ۸۰ درصدی قیمت همراه شده اند و از دیگر سو در ارتباط با روغن موتور‌های تولید داخل نیز، شاهد کمبود شدید هستیم.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ روغن موتور افزود: عوامل متعددی همچون افزایش نرخ حمل و نقل، بالا رفتن قیمت مواد اولیه پایه پالایشگاه‌ها (برای تولید این محصول) در افزایش نرخ روغن موتور دخیل هستند.

سرخوش در پایان تصریح کرد: امید آن می‌رود با افزایش توزیع و عرضه روغن موتور، تعادل هر چه بیشتری در بازار حاصل شود تا توزیع کنندگان خُرد و فعالان این صنف (مراکز تعویض روغنی) و مالکان خودرو‌ها به عنوان متقاضیان و مشتریان روغن موتور‌های ایرانی، با مشکل و نارسایی مواجه نشوند.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

کمبود روغن موتور
کمبود روغن موتور
8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *