کمبود دارو در ایران

کمبود دارو در ایران
کمبود دارو در ایران

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

وزیر بهداشت از مجلس ایران خواست، به فکر مشکلات صنعت دارو باشد. یک نماینده مجلس هم با تأکید بر کمبود دارو در ایران گفت: «گرانی داروهای آزاد با اقتصاد بیماران همخوانی ندارد.» نسبت به خرید دارو از ناصرخسرو هم هشدار داده شد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه پنجم آذر (۲۶ نوامبر) با اشاره به افزایش چندین برابری بهای مواد اولیه صنعت دارو به خاطر “تکانه‌های قیمت ارز”، از مجلس شورای اسلامی خواست تا به فکر مشکلات این صنعت باشند.

کمبود دارو در ایران

نوسانات شدید ماه‌های گذشته در بازار ارز در ایران، افزایش سرسام‌آور قیمت دلار و سقوط ارزش پول ملی، بر خرید و فروش همه کالاها از جمله دارو تأثیر گذاشته و باعث گرانی قیمت آن و باز شدن پای دلالان به این بازار شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

حسن قاضی‌زاده هاشمی که در مراسم افتتاح خط تولید داروهای ضد سرطان در شرکت “اکتوور” سخن می‌گفت، با اشاره به حضور چند تن از نمایندگان مجلس ایران در این مراسم گفت‌: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که اکنون که در آستانه تدوین بودجه هستیم، حتما به مشکلات صنعت دارو فکر کنند.»

وزیر بهداشت ایران افزود: «اگر عرق ملی و مذهبی افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نباشد، کارشان را در صنعت دارو ادامه نمی‌دادند؛ چرا که در حال‌حاضر ۱۲ ماه است که پول‌شان را دریافت نکرده‌اند و این یک مشکل نقدینگی جدی محسوب می‌شود.»

افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه

به گزارش شفقنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت که «تکانه‌های قیمت ارز باعث شده تهیه برخی مواد در صنعت دارو چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد».

حسن قاضی‌زاده هاشمی از افزایش چندین برابری بهای مواد اولیه صنعت دارو به خاطر “تکانه‌های قیمت ارز” خبر داد

وزیر بهداشت تأکید کرد که «اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود. در این زمینه باید هزینه تمام‌شده را در این حوزه درست ببینیم وگرنه دچار کم‌فروشی می‌شویم. یعنی در ماده اولیه و یا در محصول نهایی تقلب صورت می‌گیرد».

به گفته وزیر بهداشت ایران «اشکال در حوزه دارو این است که چون خریدار اصلی دولت است، دولت فکر می‌کند هر چه ارزان‌تر خریداری کند بهتر است و بنابراین قیمت را واقعی نمی‌بیند. بنابراین کلاف سردرگمی می‌شود که در همه ادوار تکرار شده است».

حسن قاضی‌زاده هاشمی در مورد قیمت‌گذاری دارو گفت: «باید قیمت تمام‌شده را با یک پول معقول در نظر بگیریم. حال اگر اعتبار داریم، همه چیز را رایگان کنیم، اما اگر نداریم بر عهده خود مردم بگذاریم تا خودشان پرداخت کنند. مردم در وهله اول بهترین دارو، بهترین خدمت و بهترین پزشک را می‌خواهند و در مرحله دوم قیمتش را نگاه می‌کنند. حال اگر دولت در قیمت کمک کند، عالی است.»

وزیر بهداشت ایران در نهایت ضمن تاکید بر لزوم گسترش رقابت در حوزه دارو، شرط این کار را وجود “رقابت‌ها در سطح بازار” دانست وتصریح کرد: «یکی از بدبختی‌های ما این است که به جای رقابت در بازار در بالاها رقابت می‌کنیم و دست و پای یکدیگر را می‌گیریم و رانت ایجاد می‌شود.»

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به اینکه “گره کار ما اقتصاد است”، گفت: «اقتصاد دارو را درست کنید و بانک‌ها هم به میدان بیایند. البته باید در سیاست خارجی هم نگاه‌های بلندتری داشته باشیم تا این فرصت‌ها ایجاد شود.»

“علت کمبود دارو واکاوی شود”

هم‌زمان با تأکید وزیر بهداشت بر اینکه مردم “در مرحله دوم” به قیمت دارو نگاه می‌کنند، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران گفت که «گرانی داروهای آزاد با اقتصاد بیماران همخوانی ندارد».

به گزارش خبرگزاری ملت، بشیر خالقی همچنین با اشاره به مشکل کمبود دارو در ایران، تأکید کرد: «کسری دارو با تخصیص ارز دولتی معنایی ندارد، بنابراین بیماران نباید با معضل کسری دارو روبرو باشند.»

کمبود و گرانی دارو به‌خصوص پس از التهابات ارزی ماه‌های گذشته در ایران برجسته‌تر شد تا جایی که بیماران و بستگان آنها برای دسترسی به داروهای کمیاب یا نایاب در شبکه‌های اجتماعی از دیگران کمک می‌خواستند.

بانک پارسیان که مهم‌ترین نهاد مالی ایران برای خرید دارو به شمار می‌رود، در بین چهار بانکی قرار دارد که مشمول تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند.

به گفته سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، ۹۶ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل است، اما نیمی از مواد اولیه برای ساخت این داروها باید از خارج وارد شوند.

داروهای تولید داخل ارزان‌ترند، اما به باور عمومی، به اندازه داروهای خارجی تاثیرگذار نیستند. کمبود شدید دارو در ایران، دلالی و قاچاق در این عرصه را نیز دامن زده است. گزارش رسانه‌های ایران حاکی از آن هستند که مبتلایان به سرطان بیش از دیگر بیماران در تنگنای تامین دارو قرار دارند.

بشیر خالقی در سخنان امروز خود یادآور شد که «کسری دارو در کشور با توجه به اینکه نرخ ارز دولتی برای تامین دارو اختصاص یافته است منطقی نیست، زیرا تمهیداتی از چند ماه گذشته در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر کسری دارو در بازار وجود دارد باید علت آن واکاوی شود».

این نماینده مجلس ضمن تأکید بر لزوم قرار گرفتن تامین و تهیه  دارو به عنوان “اولویت  اساسی دولت”، گفت: «وزارت بهداشت و درمان می‌بایست  تهمیداتی نیز اتخاذ کند، که گرانی داروهای آزاد نیز بر دوش بیماران نباشد و به نوعی با تعامل با بیمه این معضلات را برطرف کند.»

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس، چنانچه گرانی داروهای آزاد با “تمهیدات اقتصادی” متوقف نشود، این گرانی “مسیر سوءاستفاده”  در بازار داروی ایران را “باز” خواهد کرد.

هشدار نسبت به خرید دارو از ناصرخسرو

هم‌زمان با این اظهارات، رهبر مژدهی‌آذر، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، نسبت به خرید دارو از بازار ناصرخسروی تهران، به مردم هشدار داد و گفت: «سوداگران ناصرخسرو بی‌شرمی را به حدی رسانده‌اند که تاریخ مصرف داروها را به صورت کاملا آشکار تغییر می‌دهند و در مواجهه با اعتراض بیماران، توجیه می‌کنند که تاریخ مصرف داروها تا یک سال قابل تمدید است.»

مژدهی‌آذر همچنین با اشاره رونق بازار داروی ناصرخسرو به خاطر “بحث تحریم‌ها و برخی کمبودهای دارویی”، از نگرانی شدید جامعه داروسازی ایران نسبت به این موضوع خبر داد. به گفته عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، در حال حاضر «علاوه بر داروهای خارجی، داروهای ایرانی هم در ناصرخسرو عرضه می‌شود».

وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران، یعنی متولیان اصلی حوزه سلامت، بارها پدیده کمبود دارو در کشور را رد کرده و گفته‌اند، آنچه به عنوان کمبود احساس می‌شود، تنها کمبود “۳۰ تا ۵۰ قلم” دارویی است که به گفته آنها در کل بازار جهانی دارو وجود دارد.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیز بر کمبود و گرانی داروی آزاد بی‌تأثیر نیست. گرچه مقام‌های آمریکایی بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌ها شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شوند، مقام‌های ایران می‌گویند، تحریم‌های بانکی، بیمه‌ و کشتیرانی تأثیر مستقیمی بر تامین دارو و واردات آن دارند. علی نوبخت حقیقی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، ۲۰ آبان‌ماه گذشته با اشاره به نبود دارو در بازار گفته بود، بحث مستثنی بودن دارو از تحریم‌ها “عوام‌فریبی” است.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پیامدهای کمبود دارو هشدار می‌دهد. او با اشاره به لزوم تصویب لایحه سی‌اف‌تی می‌گوید نباید گذاشت عده‌ای تندرو در داخل کاری کنند که بقیه کشورها هم به جان ایران بیفتند. (11.11.2018)
 

بازگشت تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران را به دارو و تجهیزات پزشکی سخت‌ می‌کند. وزارت بهداشت می‌خواهد با اقتصاد مقاومتی تمام داروها را در داخل کشور تولید کند. بیماران می‌گویند مشابه داخلی داروهای خارجی تأثیرگذار نیست.  (07.11.2018)
 

تحریم‌های ایران بیش از پیش بخش دارویی و بیماران خاص را نشانه رفته است. بیماران خاص از دشواری نبرد در دو جبهه رنج و درد بیماری و از طرف دیگر جنگ تهیه دارو می‌گویند. شرکت‌های خارجی قراردادهای خود با ایران را لغو کرد‌ه‌اند. (04.10.2018)
 

مسئولان دولتی کمبود دارو را رد می‌کنند. اما رئیس مرکز تحقیقات ایدز در بزرگترین بیمارستان ایران از کمبود تجهیزات و دارو خبر می‌دهد. او “کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی” برای بیماری‌های عفونی را “خطرناک” خوانده است. (16.09.2018)
 

از “احساس” تکرار بحران دارویی در ایران خبر می‌رسد. تلاطم ارزی باعث قاچاق دارو به کشورهای همسایه شده است. دلالان وارد شده‌اند. داروهای تاریخ مصرف گذشته در بازار سیاه فروخته می‌شود. اعتماد لازم به داروهای داخلی وجود ندارد. (12.09.2018)
 

“کمپین حقوق بشر در ایران” از جامعه بین‌المللی خواسته است در شرایط تحریم ادامه خرید دارو و مایحتاج اولیه را برای ایران را فراهم کند. این کمپین از دولت ایران خواسته دسترسی اقشار آسیب‌پذیر به این اقلام را تضمین کند. 

از “احساس” تکرار بحران دارویی در ایران خبر می‌رسد. تلاطم ارزی باعث قاچاق دارو به کشورهای همسایه شده است. دلالان وارد شده‌اند. داروهای تاریخ مصرف گذشته در بازار سیاه فروخته می‌شود. اعتماد لازم به داروهای داخلی وجود ندارد.

مسئولان دولتی کمبود دارو را رد می‌کنند. اما رئیس مرکز تحقیقات ایدز در بزرگترین بیمارستان ایران از کمبود تجهیزات و دارو خبر می‌دهد. او “کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی” برای بیماری‌های عفونی را “خطرناک” خوانده است.

کمبود دارو در ایران

بنا به گزارش برخی رسانه‌ها دولت مصر از عبور محموله‌های نفتی ایران از کانال سوئز به سمت سوریه جلوگیری کرده است.
 

سیل در ایران تا کنون مطابق آمار رسمی جان ۷۰ نفر را گرفته است. سازمان هواشناسی این کشور می‌گوید سامانه بارشی جدیدی از شنبه فعال خواهد شد. تصاویر منتشرشده در منابع رسمی و شبکه‌های احتماعی عمق فاجعه را نشان می‌دهند.
 

انتخابات سراسری هند برای گزینش نمایندگان مجلس از روز یازده آوریل تا ۱۹ مه برگزار می‌شود. در این انتخابات ۹۰۰ میلیون نفر حق رای دارند که ۸۴ میلیون نفر برای نخستین بار رأی می‌دهند. ۱۵ میلیون نفر از “رأی‌اولی‌ها” بین ۱۸ تا ۱۹ ساله هستند. در کشوری پرجمعیت که تنش‌های مذهبی در آن زنگ‌های خطر را به صدا درآورده‌اند، جوانان در مورد انتخابات چه فکر می‌کنند؟ خبرنگار دویچه‌وله به میان رأی‌اولی‌ها رفته است.
 

© 2019 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

کمبود دارو در ایران

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

همانطور که شنیدید دارو هرگز رسما تحریم نبوده اما نقل و انتقال مالی یکی از مشکلات عمده برای واردات این کالا بوده و هست. از سوی دیگر بالا رفتن قیمت داروها هم داد بسیاری را درآورده بطوریکه بعضی از بیماران می‌گویند برای تهیه دارو ماهانه باید میلیون‌ها تومان هزینه کنند.

مریم افشنگ گزارش می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمدرضا شانه ساز در هفدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران که در سالن همایش های رازی برگزارشد، افزود: کمبود داروی کنونی در کشور به تحریم ها ارتباطی ندارد چون هنوز تحریم ها آغاز نشده و این مشکل به دلیل سیاست های غلط در حوزه دارو است.وی افزود: اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای تامین دارو سم مهلک و تجربه شکست خورده ای محسوب می‌شود. چون در حد شعار باقی می ماند و محقق نمی شود.شانه ساز خطاب به مسئولان و سیاستگذاران حوزه سلامت گفت: تا دیر نشده باید نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا کمبود دارو می تواند حادثه ساز شود. وی ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی کردند که با کمبود دارو مواجه شویم و این در حالی است که اولویت های فعلی آنها بر مسائلی همچون اصلاح آیین نامه های داروخانه ها قرار گرفته است.وی با اشاره به یک محاسبه آماری که در سال های گذشته درباره تامین ارز مورد نیاز برای دارو صورت گرفته است، گفت: بررسی ها نشان داده است برای تامین داروی کشور 1.8 میلیارد دلار ارز نیاز داریم، این در حالی است که کمتر از یک میلیارد دلار آن برای 97 درصد داروی مورد نیاز کشور که در داخل تولید می شود، اختصاص می یابد و بقیه آن برای آن سه درصد داروی وارداتی تخصیص می یابد.شانه ساز افزود: موفقیتی که داروسازان ایرانی پس وقوع انقلاب اسلامی کسب کردند بی نظیر است و بر اساس تخمینی که می توان زد از ارز بری 14 میلیارد دلار سالانه از کشور جلوگیری کرده است.وی با اشاره به توانمندی داروسازان ایرانی افزود: داروسازان ایرانی می توانند هر دارویی که در جهان تولید می شود، ظرف دو سال با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت در کشور تولید کنند و اگر دارو خاصی تولید نمی شود به لحاظ صرفه جویی است چون می توان آن دارو را با هزینه کمتر از خارج وارد کرد.اضافه کرد: دانش و توان داروسازان ایرانی جزو 10 کشور دنیا است.وی افزود: اوضاع اقتصادی داروخانه ها به دلیل تسهیلات و تخفیف شرکت های دارویی اداره می شد، اما اکنون به علت شرایط نامناسب اقتصادی دوره این تسهیلات نیز تمام شده و وضعیت کنونی نامناسب داروخانه ها نتیجه این شرایط است.هفدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران یکم تا سوم شهریور با حضور بیش از 1500 مخاطب و 40 سخنران در مرکز همایش‌های بین المللی رازی در حال برگزاری است.سید حمید خوئی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران نیز در این همایش گفت: داروسازان می‌دانند که شرایط صنفی و حرفه‌ای امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است به طوری که هیچ‌وقت اوضاع مثل امروز بد نبوده و داروسازی مورد جفا و بی‌مهری قرار نگرفته بود.وی با انتقاد از رفتارهایی که نسبت به داروسازان صورت می‌گیرد، تأکید کرد: به نظر می‌رسد که این قبیل رفتارها با داروسازان عادی شده است و بی‌مهری‌های معنوی نسبت به داروسازان یک طرف و تنش‌های مادی و اقتصادی که همه ارکان داروسازی را دربر گرفته، از سوی دیگر باعث شده تا صنعت داروسازی از داروخانه تا بیمارستان در وضعیت نابسامان قرار بگیرد.خوئی افزود: در چنین شرایطی که در صنعت داروسازی حاکم است، امیدوارم وارد مرحله بحران دارویی نشویم و تعادل اقتصاد و دارو به هم نخورد تا مردم از دسترسی به داروهای مورد نیازشان محروم نشوند.اجتمام * 3377 * 3063

اجتماعی

دارو

تحریم

شانه ساز

کمبود دارو در ایران

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

کمبود دارو در ایران
کمبود دارو در ایران
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *