کمبود بر در گیاهان

کمبود بر در گیاهان
کمبود بر در گیاهان

چنانچه در زمینه کشاورزی نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. 

شماره های تماس: 02156538412

02156538413 – 02156538414

مدیر فروش: 09127696306

کمبود بر در گیاهان

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات شرکت آرکا کود پردیس میتوانید کاتالوگ محصولات این شرکت را دانلود کنید.

+

+

+

+

+

+

+

+

+

روی (Zn)

روی به صورت کاتیون دو ظرفیتی توسط گیاهان جذب می شود. روی در گیاهان حداقل در ساختمان چهار آنزیم به کار رفته است و در بسیاری از سیستم های آنزیمی گیاه نقش کاتالیزوری فعال کننده و یا ساختمانی دارد و در گیاه در ساخته شدن و تخریب پروتئین ها دخیل است. مقدار هورمون های گیاهی نیز تحت تاثیر مقدار روی در گیاه هستند. همچنین مشخص شده است که روی در تنظیم آب گیاه نیز دخالت دارد. مقدار روی در خاک های آهکی بسیار اندک است. مقدار روی قابل استفاده در خاک های ایران به طور معمول کمتر از 8/0 میلی گرم در کیلوگرم خاک اندازه گیری شده در حالیکه در شرایط کاملاً مطلوب ، مقدار آن بایستی بیش از یک میلی گرم در کیلوگرم خاک باشد.

اگر غنی سازی محصولات کشاورزی نیز مطرح باشد صد در صد خاکهای زراعی کشور نیاز به روی خواهند داشت، بنابراین غلظت روی در محصولات کشاورزی کشور پایین بوده و علائم کمبود روی در اکثر محصولات زراعی و باغی به وضوح در سراسر کشور مشاهده میشود. جذب روی در مراحل مختلف رشد گیاه متفاوت است به طوری که بیشترین جذب در اولایل رشد صورت گرفته و به مرور زمان مقدار آن کاهش می یابد. در خاک های دارای واکنش قلیایی روی به صورت +Zn(OH) نیز میتواند جذب گیاه گردد.

علائم کمبود روی شامل: بروز لکه های بی شکل بر روی برگها است که به صورت پراکنده روی برگ قرار میگیرند. کمبود روی همچنین باعث ریز شدن برگهای تازه روییده شده و نیز باعث کاسته شدن فاصله بین گره ها می گردد.

روی و فسفر دو عنصر مهم در ساختار گیاهان هستند با این وجود بر اساس قوانین شیمی و آنچه در خاک مزرعه دیده می شود، این دو عنصر اثر رقابتی با یکدیگر دارند و وجود یکی ، جذب دیگری را محدود میکند. این مشکل همواره دست به گریبان بهره برداران بوده است و تنظیم تغذیه ای را در گیاهان برای گشاورزان گاهاً مشکل می نماید. زینک تیپ پلاس با تکنیکی خاص این دو عنصر را در کنار یکدیگر و در یک فرمولاسیون گرد آورده است و باعث شده نه تنها اثر رقابتی در این ترکیب وجود نداشته باشد  بلکه میزان جذب از حالت عادی هم بالاتر برود. محلولپاشی غلات در زمان ساقه دهی کمک شایانی به افزایش عملکرد خواهد نمود که به دلایل افزایش  کلروفیل گیاه و آنزیم های فعال در فرآیند غذا سازی گیاه صورت می پذیرد.

همچنین استفاده از روی قبل از تغییر رنگ میوه ، در درختان مثمر ، محصولات جالیزی و گلخانه ای ، علاوه بر خوشرنگی و بازارپسندی بسیار عالی میوه ، باعث بهبود کیفیت و طعم میوه نیز خواهد شد.

 

برچسب ها: بهبود کیفیت و طعم میوه

آرکا کود پردیس ، واردکننده و تولید کننده انواع کودهای ارگانیک و شیمیایی کشاورزی در ایران

میزبان صدای گرم شما هستیم.

شماره های تماس: 

02156538412 / 02156538413

02156538414 / 02156538415

مدیر فروش:

09127696306

تلفکس: 

02156538391

ایمیل:

pardisarka@gmail.com

info@arka-fertilizer.com

عضویت در خبرنامه:

عضویت

کمبود بر در گیاهان
کمبود بر در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *