چه قرصی برای شادابی پوست

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

پوست وسیع‌ترین و گسترده‌ترین ارگان بدن است که باید در برابر تابش اشعه‌‌‌‌‌های فرابنفش خورشید محافظت شود. نخستین توصیه‌ی متخصصان پوست این است که از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. علاوه‌بر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، ویتامین‌ها نیز در حفظ سلامت پوست و نیز حفظ جوانی پوست نقش بسزایی دارند. بهترین ویتامین ها برای پوست عبارت‌اند از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K که هم در مکمل های غذایی و هم در محصولات مراقب از پوست یافت می‌شوند. در ادامه قصد داریم به معرفی این ویتامین‌های ضروری و اهمیت‌شان برای پوست بپردازیم.چه قرصی برای شادابی پوست

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست است. این ویتامین بیش از هر روش دیگری بر اثر جذب پوستیِ نور آفتاب در بدن ساخته می‌شود. طی این فرایند، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می‌شود. ویتامین D سپس توسط کبد و کلیه‌ها جذب می‌شود و جهت کمک به ساخت سلول‌های سالم به نقاط مختلف بدن انتقال می‌یابد. رنگ پوست ازجمله عوامل متأثر از ویتامین D است. همچنین ویتامین D به درمان پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) کمک می‌کند.

کَلسیتریول نسخه‌ی مصنوعی نوعی ویتامین D است که به‌طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود. این کرم موضعی در درمان مبتلایان به پسوریازیس مؤثر واقع شده است. درنتیجه‌ی پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، پژوهشگران دریافتند که مصرف موضعی کلسیتریول موجب کاهش التهاب و تحریک پوستی در مبتلایان به پسوریازیس شد و عوارض جانبی خیلی کمی برجای گذاشت.

طبق توصیه‌ی مؤسسه‌ی لینوس پاولینگ واقع در دانشگاه ایالتی اورِگان، مقدار مجاز دریافت ویتامین D در روز ۶۰۰ IU (واحد بین‌المللی) است. این مقدار در زنان باردار یا افراد بالای ۷۰ سال می‌تواند باشد. راهکارهای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن عبارت‌اند از:

ویتامین C به‌فراوانی در اِپیدِرم (لایه‌ی بیرونی پوست) و دِرم (لایه‌ی داخلی پوست) یافت می‌شود. ویتامین C به‌دلیل برخورداری از خواص آنتی اکسیدانی و درنتیجه ضدسرطانی‌بودن و نیز نقشی که در تولید کلاژن ایفا می‌کند، در حفظ سلامت پوست مؤثر است. از همین‌روست که ویتامین C ازجمله محتویات اصلی محصولات ضدپیری به‌شمار می‌رود.

مصرف ویتامین C به‌شکل خوراکی موجب افزایش تأثیر کرم ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر تابش اشعه‌های فرابنفش خورشید می‌شود، چراکه ویتامین C از تخریب سلولی می‌کاهد و نیز در فرایند التیام زخم و جراحات مؤثر است. همچنین ویتامین C به‌دلیل نقشی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن ایفا می‌کند، در به‌تأخیر انداختن علائم پیری مؤثر است. التیام پوست‌های آسیب‌دیده و حتی در مواردی کاهش ظاهر چین و چروک ها از دیگر فواید ویتامین ‌C به‌شمار می‌رود. مصرف کافی ویتامین C در ترمیم و پیشگیری از خشکی پوست نیز کارساز است.

ازآنجایی‌که این ماده در بسیاری از مواد غذایی و مکمل‌ها وجود دارد، کمبود ویتامین C به‌ندرت اتفاق می‌افتد. طبق توصیه‌ی رایج، روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C باید مصرف کرد. اگر احساس می‌کنید که ویتامین C کافی به بدن‌تان نمی‌رسد، به راهکارهای زیر توجه داشته باشید:

ویتامین E مانند ویتامین C از آنتی‌اکسیدان‌هاست و در محافظت از پوست در برابر اثرات زیانبار نور آفتاب نقش بسزایی دارد به همین دلیل یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست به شمار می‌آید. ویتامین E از خاصیت فوتوپروتِکشِن برخوردار است. فوتوپروتکشن به قابلیت بدن در کاهش صدمات ناشی از تابش اشعه‌های فرابنفش خورشید گفته می‌شود. این قابلیت به پیشگیری از بروز چین‌ و چروک و لکه‌های تیره نیز کمک می‌کند.

ویتامین E در بدن معمولا از طریق ماده‌ای چرب موسوم به «سِبوم» که از منافذ پوست انتشار می‌یابد، تولید می‌شود. این ماده درصورتی‌که به‌مقدار متعادل در بدن وجود داشته باشد، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. به‌ویژه اگر پوست‌تان خشک است، ویتامین E احتمالا می‌تواند اثرات کمبود سبوم را خنثی کند. ویتامین E همچنین در درمان التهابات پوستی مؤثر است.

ویتامین E در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد، اما مشکل اینجاست که هرگونه تأثیر ویتامین E می‌تواند بر اثر مواجهه با نور آفتاب کاهش پیدا کند. بدن اغلب بزرگسالان به روزی حدود ۱۵ میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارد. راهکارهای دریافت ویتامین E عبارت‌اند از:

ویتامین K یکی دیگر از بهترین ویتامین ها برای پوست و ازجمله ویتامین‌های ضروری جهت تسهیل فرایند انعقاد خون است و به‌همین‌دلیل در التیام زخم‌ و کوفتگی و نیز بهبود نواحی جراحی‌شده نقش مؤثری ایفا می‌کند. ویتامین K همچنین به بهبود علائم کشیدگی پوست، رگ‌‌های تارعنکبوتی، زخم‌ها، لکه‌های تیره و نیز بهبود حلقه زیر چشم کمک می‌کند.

ویتامین K در بسیاری از کرم‌های موضعی پوست یافت می‌شود و در درمان انواع مختلفی از مشکلات پوستی کاربرد دارد. معمولا به بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، کرم‌های حاوی ویتامین K تجویز می‌شود، چراکه ویتامین K به کاهش کبودی و ورم و نیز التیام سریع‌تر پوست کمک می‌کند.

اثر ویتامین K روی پوست هنوز به‌اندازه‌ی ویتامین‌ C و E بررسی جامع نشده است. بدن بزرگسالان به روزی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K نیاز دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین K عبارت‌اند از:

ویتامین‌ها در حفظ سلامت پوست ضروری‌اند. از این‌رو، کمبود هریک از ویتامین‌های ‌برده می‌تواند روی سلامت پوست اثر سوء برجای بگذارد. ویتامین C و E هردو در محافظت از پوست در برابر نور آفتاب مؤثرند و کمبود هرکدام‌شان موجب تخریب پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

این روزها مکمل‌های ویتامین به‌راحتی در دسترس‌اند، اما مصرف خودسرانه‌ی هیچ مکملی توصیه نمی‌شود، بلکه مکمل‌های ویتامین باید متناسب با نیاز بدن و بنابر تشخیص پزشک مصرف شوند. تشخیص کمبود ویتامین به‌طور قطعی نیز معمولا نیازمند انجام آزمایش خون است. خلاصه اینکه جهت پیشگیری از اُوِردُز ویتامینی از مصرف خودسرانه‌ی داروهای مکمل اکیدا خودداری کنید. درمورد محصولات مراقبت از پوست نیز توصیه می‌شود از محصولاتی استفاده کنید که غنی‌شده با ویتامین‌های ضروری باشند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

به کمک یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

179تومان

15تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مترجم گروه دانش و سلامت روزه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

مد و زیبایی

لیفت مژه چیست؛ شیوه انجام، روش‌های جایگزین و عوارض لیفت مژه

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی
چه قرصی برای شادابی پوست

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۳ نوع ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی و زیبایی پوست

از بین بردن خط اخم ابرو با راهکارهای طبیعی و خانگی

چطور با کمک تکنیک ABC، خوش بینی را جایگزین افکار منفی کنیم؟

پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت

یادداشت برداری؛ مزایا و روش تهیه یادداشت‌های مفید و کارآمد

کمبود ویتامین b1 (تیامین) و منابع آن

کاشت مژه؛ همه‌چیز درمورد رو‌ش‌های کاشت مژه و عوارض آن

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

آرشیو موضوعی

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

چه قرصی برای شادابی پوست

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

مواد مغذی قوی که خواص ضد پیری دارند٬ دقیقا همان چیزی هستند که شما برای زیبایی پوست خود به آنها نیاز دارید. به پوست خود برسید !

اگر شما از کسانی هستید که در خوردن میوه ها، سبزیجات و مولتی ویتامین ها کوتاهی نمیکنید باید بدانید که مراقبت روزانه از پوست شما هنوز هم به ویتامین های زیادی نیاز دارد. تحقیقات نشان میدهد که مواد غذایی خاص برای پیشگیری و معکوس کردن روند بسیاری از نشانه های پیری پوست ضروری می باشند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل مهم است، البته خوردن انواع غذاهای سالم کمک میکند تا پوست شما نرم و درخشان باقی بماند. اما به گفته ماری لوپو، پزشک و استاد بالینی بیماری های پوستی در دانشکده پزشکی دانشگاه تولان، واقعیت این است که: “بدن تنها یک درصد خاصی از ویتامین ها را به پوست شما میرساند و مهم نیست که شما چقدر مصرف کنید. به علاوه، هیچ راهی برای ارسال مستقیم آنها به چین و چروک ها و یا لکه های قهوه ای پوست شما وجود ندارد.

راه حل: استفاده از ویتامین ها به صورت موضعی ! برای رساندن حداکثر خواص ضد پیری به پوست ٬ این دستورالعمل را دنبال کنید تا به زودی به پوستی بهتر و درخشان تر از همیشه دست یابید.

بهترین مبارز برای پیری پوست

موجود در: لوسیون های OTC، کرم های شبانه (مشتقات ویتامین A به عنوان رتینوئیدها شناخته میشوند)

اثبات شده برای: کاهش چین و چروک، محو کردن لکه های قهوه ای، و نرم کردن زبری های پوست. به گفته دوریس دی، پزشک و استادیار بالینی بیماری های پوستی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک: “بیش از ۷۰۰ مطالعه منتشر شده در مورد رتینوئیدها وجود دارند و ازعان میکنند که رتینوئیدها اجزای سازنده امتحان شده و واقعی هستند. هر کسی که میخواهد پوستش جوانتر به نظر برسد، باید از آن استفاده کند.

نحوه استفاده: رتنوئیدها را در هنگام شب استفاده کنید، زیرا که نور خورشید بسیاری از فرم های ویتامین A را غیر فعال میکند. رتنوئیدهای تجویزی سریعتر عمل میکنند، ظرف چهار تا هشت هفته.

عوارض جانبی: آنها تحریک کننده هستند، باعث قرمزی، خشک شدن، و پوسته پوسته شدن پوست میشود که میتواند به مدت چند هفته یا ادامه داشته باشد. محصولات OTC برای کسانی که درمان را تازه شروع میکنند بهترین محصول میباشد. شما عوارض جانبی پوستی کمتری را تجربه خواهید کرد، چون رتینول موجود در آنها به آرامی به رتینوئیک اسید، ماده فعال در کرم های تجویزی، تبدیل میشود. برای اجتناب از تحریک، OTC یا رتینوئید تجویزی را هر دو شب یا هر سه شب یکبار استفاده کنید، حداقل برای دو هفته اول، و سپس میتوانید هر شب از آن استفاده کنید. از مقدار کم محصول استفاده کنید؛ مقداری به اندازه یک نخود برای پوشش دادن کل صورت شما کافی میباشد.

بالا بردن رطوبت برای کاهش قرمزی پوست

موجود در: لوسیون ها، کرم ها، سرم ها. این ویتامین اغلب بر روی برچسب ها با نیاسیید شناخته میشود.

اثبات شده برای: افزایش تولید سرامیدها و اسیدهای چرب، دو جزء اصلی سد محافظ بیرونی پوست شما. به گفته لسلی باومن، پزشک و مدیر دانشگاه لوازم آرایشی دارویی میامی و موسسه تحقیقاتی دانشگاه: “وقتی که خواص محافظت کنندگی تقویت میشود، پوست توانایی بیشتری برای حفظ رطوبت در داخل پوست و خارج کردن محرک ها پیدا میکند- که اگر پوست صورت شما خشک یا حساس باشد، ویتامین B3 تبدیل به یک جزء مهم برای پوست شما میشود.

در یک مطالعه، یک مرطوب کننده با نیاسیید، گرگرفتگی و سرخی حاصل از روزاسه را اصلاح کرده است، روزاسه یک بیماری شایع است که میتواند با افزایش سن بدتر شود. یکی دیگر از مزایای B3 برای مراقبت از پوست این است که: این ویتامین مانع از انتقال رنگدانه به سلول های پوست میشود، که باعث به حداقل رساندن لکه های تیره میشود.

نحوه استفاده: برای نتیجه گیری بهتر، ویتامین B را در هنگام صبح و عصر استفاده کنید. برای کاهش سوزش رتینوئید خود، این ویتامین را در ترکیب با نیاسیید استفاده کنید. به گفته باومن: “قبل از استفاده آنها را در کف دست خود با یکدیگر مخلوط کنید- این دو ماده یکدیگر را غیر فعال نمیکنند. علاوه بر کاهش عوارض جانبی، ماده مخلوط مزایای ضدپیری بهتری را ایجاد میکند.

یک ماده ضدپیری کامل

موجود در: بسته بندی مرطوب کننده ها برای پایدار نگهداشتن ویتامین C فورموله شده اند (ظروف مات و هوابندی شده ایده آل هستند). برای اینکه مطمئن شوید غلظت ۵ درصد یا از ویتامین را C که برای محافظت از پوست نیاز میباشد، استفاده کرده اید، کرم را از نزدیکی وسط ظرف کرم بردارید، این توصیه ای است از طرف همت ساندارام، پزشک و متخصص بیماری های پوست در واشنگتن دی سی.

اثبات شده برای: پاک کردن رادیکال های آزاد که باعث چین و چروک، افتادگی، و دیگر تغییرات در اثر پیری میشوند. ویتامین C به داشتن پوستی صاف و سفت و عاری از لکه های قهوه ای کمک میکند. در یک مطالعه، زنانی با پوست آفتاب سوخته را با یک کرم ویتامین C به مدت شش ماه تحت درمان قرار دادند و بهبود قابل توجهی در خطوط ریز و رنگرفتگی مشاهده کردند. هر چند مزایای رتینوئیدها (ویتامین A را ببینید) و ویتامین C مشابه به نظر میرسند، اما استفاده از هر دوی آن ها پوست صورت را به طور کامل اصلاح میکند. دکتر لوپو: “پیری پوست به شیوه های مختلفی رخ میدهد، بنابراین شما نیاز به فرم های متعددی از دفاع و ترمیم می باشید.

نحوه استفاده: ویتامین C را در هنگام صبح قبل از کرم های ضد آفتاب، برای محافظت از پوست خود در برابر رادیکال های آزادی که توسط برخورد اشعه UV به کرم ضد آفتاب ایجاد میشوند، استفاده کنید.

کاهش خشکی و تقویت پوست در برابر UV

موجود در: کرم های ضدآفتاب و محصولات پس از آفتاب. بهترین محصولات ضدپیری حاوی حداقل ۱ درصد ویتامین E می باشند، به طوری که آن در وسط ظرف کرم یافت میشود.چه قرصی برای شادابی پوست

اثبات شده برای: کم کردن خشکی پوست بوسیله کمک به حفظ رطوبت طبیعی آن. همچنین، توانایی بالای ویتامین E برای خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان، “محافظ را به آن داده است. گروهی از مطالعات مربوط به مراقبت از پوست، سوپراستار بودن این ویتامین را به اثبات رسانده اند. در یک مطالعه، ویتامین E به طور قابل توجهی تعدادی از این مولکول های ناپایدار ایجاد شده پس از قرار گرفتن در معرض دود سیگار را کاهش داده است. مطالعات دیگر نشان میدهد که هنگامی که از این ویتامین قبل از مواجهه با اشعه ماوراء بنفش، استفاده میشود، پوست کمتر قرمز، متورم، و خشک میشود.

نحوه استفاده: قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید استفاده کنید. یک جریان قوی از اشعه UV میتواند نیمی از ویتامین E طبیعی موجود در پوست را از بین ببرد، بنابراین تقویت محافظت توسط پخش کردن مقداری از ویتامین E و C بر روی کرم های ضدآفتاب قبل از قرار گرفتن در زیر نور خورشید برای مطمئن شدن از تاثیر ضد آفتاب کمک میکند. به گفته، ینس تیله، پزشک، پروفوسور و متخصص بیماری های پوستی و کارشناس ویتامین E: استفاده از ویتامین E پس از آفتاب میتواند خیلی مفید باشد. برخی از مطالعات نشان میدهد که اثر ضدالتهابی این ویتامین باعث کاهش آسیب های بوجود آمده از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، میشود.

برای داشتن چشم های جوان تر و روشن تر

موجود در: کرمهای دور چشم که همچنین شامل رتینول می باشند.

اثبات شده برای: احتمالا به روشن کردن گودی های زیر چشم کمک میکند. مویرگ های شکننده که اجازه میدهند خون به داخل پوست وارد شوند به عنوان یکی از دلایل گودی چشم در نظر گرفته میشود، و ویتامین K با مستعار فیتونادیون ممکن است با کنترل لخته شدن خون از ورود خون به پوست جلوگیری میکند. در یک مطالعه نشان داده شده است که استفاده روزانه از یک کرم ویتامین K به طور قابل توجهی گودی ها را پس از ۴ ماه از بین می برد، اما به این دلیل که کرم حاوی رتینول نیز بود، محققان مطمئن نیستید که کدام جزء تشکیل دهنده مسئول این اصلاح می باشند-رتینول به تنهایی ضخامت پوست شفاف زیر چشم را افزایش میدهد (و پوست را طوری سخت میکند که باعث دیده شدن عروق خونی تیره زیرین میشود) و ملانین را نازکتر میکند که باعث میشود گودی برجسته تر شود. با این حال، هنوز نمیتوان تلاش برای ساخت کرم های حاوی ویتامین K و رتینول را زیر سوال برد؛ به گفته دکتر باومن٬ رتینول ممکن است توانایی ویتامین K را برای نفوذ به پوست و از بین بردن سیاهی دور چشم، افزایش دهد.

نحوه استفاده: به هنگام شب استفاده کنید. نخست اجازه میدهد که پوست با رتینول سازگار شود- به صورت یک یا دو بار در هفته اول استفاده کنید، و سپس هر هفته یک شب به آن اضافه کنید.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع تصاویر thetimes , prevention

سلامت جنسی

اطلاعات پزشکی

پوست و مو

سلامت عمومی

تغذیه و سلامتی

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

پوست و مو

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *