چه قرصی برای سردرد میگرنی خوبه

طیف متنوعی از داروها به طور ویژه ای برای درمان میگرن ها طراحی شده اند.

به علاوه برخی از داروهای دیگری که عموما برای درمان مشکلات دیگر تجویز می شوند، ممکن است همچنین به تسکین یا پیشگیری از میگرن ها کمک کنند.

داروهای مورد استفاده در درمان میگرن عموما به دو گروه تقسیم می شوند:

1- داروهای تسکین دهنده ی درد

این داروها به عنوان درمان سریع اما بی فایده برای میگرن هستند، در طی حمله های میگرن مصرف می شوند و برای توقف علائمی که از قبل شروع شده اند، طراحی گشته اند.

چه قرصی برای سردرد میگرنی خوبه

 

2- داروهای پیشگیری کننده

این داروها که به صورت منظم مصرف می شوند اغلب به صورت روزانه پایه ریزی شده اند و مصرف آن ها برای کاهش شدت و تکرر میگرن ها توصیه می گردد.

پیدا کردن استراتژی مناسب برای مدیریت میگرن تان به تکرر و شدت سردردتان و این که میگرن تا چه حد باعث ناتوانی و ضعف در شما می شود، بستگی دارد.

اگر باردار یا شیرده باشید مصرف برخی داروها برای شما توصیه نمی شوند و برخی داروها نیز برای کودکان استعمال نمی گردند. پزشک معالج تان می تواند به یافتن داروی مناسب برای شما کمک نماید.

 

داروهای تسکین دهنده ی درد(مسکن ها):

برای دست یابی به بهترین نتیجه می بایست به محض این که نشانه ها و علائم یک میگرن را تجربه نمودید، داروهای مسکن تان را مصرف نمایید. مصرف این داروها ممکن است به استراحت و یا خواب شما در یک اتاق تاریک پس از صرف غذا کمک نمایند.

* داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(Nsaids):

این داروها مانند ایبوپروفن(Advil, Motrin, others) یا آسپیرین ممکن است به تسکین میگرن های ملایم کمک نمایند.

داروهایی که به طور ویژه برای درمان میگرن به بازار عرضه می شوند مانند ترکیبی از استامینوفن، آسپیرین و کافئین نیز ممکن است میگرن های ملایم را تسکین دهند ولی به تنهایی برای تسکین میگرن های شدید کفایت نمی کنند.

اگر این داروها برای مدت زمانی طولانی و یا با تکرر زیاد مصرف شوند مصرف آن ها می تواند منجر به زخم ها، خونریزی معده و روده و سردردهای برگشت پذیر گردد.

* تریپتامین ها: 

برای اغلب افرادی که به حمله های شدید میگرن مبتلا هستند تریپتان ها داروهای انتخابی هستند، آن ها در تسکین درد، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا که با میگرن همراه باشد موثر هستند.

داروهای این گروه عبارت هستند از سوماتریپتان(Imitrex) و ریزاتریپتان(Maxalt) و ناراتریپتان(Amerge) و Zolmitriptan(Zomig)   و almotriptan یا Axert و frovatriptan یا Frova و eletriptan یا Relpax.

اثرات جانبی تریپتان ها شامل تهوع، گیجی و ضعف عضلانی می باشند و مصرف آن ها برای افراد در معرض خطر سکته ها و حمله های قلبی توصیه نمی شود.

یک ترکیب دارویی جدید(تنها به صورت قرص) از داروی sumatriptan و داروی ناپروکسین سدیم (treximet) در سال 28 میلادی در دسترس قرار گرفت. مصرف ترکیب این دو دارو نسبت به مصرف یکی از آن ها به تنهایی، در تسکین علائم میگرن موثرتر است.

* ارگوت ها:

ارگوتامین(Migergot, Cafergot) نسبت به تریپتان ها بسیار ارزان تر است از طرفی کمتر هم موثر می باشد.

همچنین به نظر می رسد که این نوع دارو بیشترین اثربخشی را برای افرادی که دردشان بیش از 48 ساعت به طول می انجامد، دارد.

دهیدرو ارگوتامین(migranal) مشتقی از ارگوت ها می باشند که موثرتر بوده و عوارض جانبی کمتری را نسبت به ارگوتامین ها دارند.

* داروهای ضد تهوع:

از آن جا که حمله های میگرنی اغلب به همراه تهوع( با و یا بدون استفراغ) هستند، مصرف این داروها برای بهبود تهوع مطلوب است و اغلب با مصرف داروهای دیگر ترکیب می شود.

از جمله داروهایی که مکررا تجویز می شوند عبارت هستند از: Metoclopramide(مصرف خوراکی) و یا  Pro chlorpromazine(به صورت خوراکی و یا از طریق شیاف مقعد)

 

* ترکیبات بوتالبیتال(Butalbital):

داروهایی هستند که داروی مسکن Butalbital را با آسپیرین یا استامینوفن ترکیب می نمایند(Butapap, Phrenlin Forte).

این داروها برخی اوقات برای درمان حمله های میگرنی استفاده می گردند.

برخی ترکیبات درمانی نیز شامل کافئین و یا کدئین(Esgic-Plus, Fioricet) می باشند. از آن جا که این داروها خطر ایجاد سردردهای برگشت پذیر و دیگر عوارض جانبی را دارند لذا می بایست به صورت غیر مکرر مصرف شوند.

* اوپیات ها:

شامل داروهایی از جمله داروی های مخدر(narcotic) به ویژه کدئین هستند و برخی اوقات ممکن است برای معالجه ی درد میگرن وقتی افراد نمی توانند تریپتان یا ارگوت مصرف کنند، استفاده شوند. Narcotic ها اعتیاد آور هستند و اغلب، تنها به عنوان آخرین راه حل پیشنهاد می شوند.

 

درمان های شیوه ی زندگی

روش های خوددرمانی می تواند به تسکین و توقف درد میگرن کمک نماید. 

امتحان کردن نرمش هایی برای آرام سازی

چه قرصی برای سردرد میگرنی خوبه

آرام سازی ماهیچه ها مثل مدیتیشن و یوگا به هیچ ابزاری نیاز ندارند. شما می توانید آن ها را در کلاس های آموزشی یا در خانه با استفاده از کتاب ها یا نوارها یاد بگیرید و می توانید هر روز نیم ساعت آن ها را انجام دهید. ممکن است عامل آرامش بخشی را برای خود بیابید برای مثال گوش کردن به موسیقی، باغبانی، دوش داغ گرفتن یا خواندن کتاب.

خواب کافی داشته باشید، اما پُرخوابی نکنید

متوسط  خواب مورد نیاز برای بزرگسالان، 6 تا 8 ساعت در شبانه روز است. همچنین بهتر است که در زمان مشخصی به رختخواب بروید  و در زمان مشخصی بیدار شوید.

استراحت و آرامش

وقتی احساس می کنید که سردردی به سراغ تان می آید اگر برای تان امکان دارد در تاریکی و در اتاقی ساکت، استراحت کنید.

یک تکه یخ پیچیده شده در پارچه را در پشت گردن تان و روی مناطق دردناک در پوست سر با فشار دادن آرام نگه دارید و بمالید.

 

دفتر یادداشت روزانه برای سردردتان داشته باشید

یادداشت های ثبت سردردهای تان را ادامه دهید حتی پس از این که به پزشک مراجعه کرده باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد که یاد بگیرید چه چیزهایی میگرن های شما را تحریک خواهند کرد و چه معالجاتی موثرتر هستند.

 

درمان های جایگزین

اگر سردرد مزمن دارید، ممکن است درمان هایی به شرح زیربرای تان مفید باشند:

* طب سوزنی:

در این معالجه، پزشک تعداد زیادی سوزن یک بار مصرف نازک در داخل چندین منطقه از پوست تان در نقاط مشخص جا گذاری می کند. تعدادی از آزمایشات بالینی دریافته اند که طب سوزنی ممکن است برای سردرد مفید باشد.

* بیوفیدبک:

بیوفیدبک نوعی روش تجسم خلاق و کنترل فکر و فرآیند ذهنی است. معلوم شده است که بیوفیدبک در تسکین دردهای میگرنی موثر می باشد. این روش آرام سازی از ابزار ویژه ای برای آموزش نحوه ی بررسی و مدیریت پاسخ های جسمانی خاص مرتبط با استرس(مثل کشش و انبساط عضلانی) مدد می گیرد.

* ماساژ:

ماساژ ممکن است به کاهش تناوب میگرن کمک کند و می تواند کیفیت خواب تان را بهبود بخشد، لذا این امر می تواند در جهت پیشگیری از میگرن مفید باشد.

* گیاهان، ویتامین ها و مواد معدنی:

بعضی مدارک حاکی از  اثر بخشی گیاه feverfew  و butterbur در پیشگیری از میگرن ها یا کاهش شدت آن ها می باشند.

همچنین مصرف دوز بالایی از ریبوفلاوین(ویتامین ب2) ممکن است به وسیله ی تصحیح کردن کمبودهایی در سلول های مغزی از میگرن ها پیشگیری کند.

مصرف مکمل های کوآنزیم Q1 نیز ممکن است در بعضی از افراد مفید باشند. مکمل های سولفات منیزیم ممکن است تناوب سردردها را در بعضی افراد کاهش دهند اگرچه همه ی مطالعات با این موضوع موافق نیستند.

* به نظر می رسد که مصرف منیزیم درون وریدی در بعضی از افراد مدت زمان یک سردرد شدید را کاهش دهد، مخصوصا افرادی که کمبود منیزیم دارند.

از دکترتان بپرسید که آیا این معالجات مذکور برای شما مناسب هستند و یا خیر؟ اگر باردار هستید از گیاهان برده استفاده نکنید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com  مراجعه نمایید.

 

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه – فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید. 

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

 

* مطالب مرتبط:

پشت پرده ی میگرن

میگرن؛ سردردی طاقت فرسا

بی خوابی و استرس عامل سردردهای میگرنی

درمان میگرن با جراحی پوست

وسیله ای جدید برای بهبود میگرن

دستگاه کاهنده سردردهای میگرنی

میگرن و درمان آن

عوامل مؤثر در بروز سردرد

روش های تشخیص بیماری سردرد

غذاهای مرتبط با سردرد

سردردهای ناشی از تغذیه (1) و (2)

میگرن؛ علائم و درمان

تازه ترین توصیه های پزشكان در مورد میگرن

سردرد، مشکل همیشگی کارمندان

سردرد تشخیص و درمان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

میگرن عارضه‌ای فراتر از یک سردرد معمولی است که اغلب با دردهای شدید، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. این سردرد عجیب و غریب و غیرقابل تحملِ ضربان‌دار روند زندگی فرد را مختل و روز او را تباه می‌کند. اما از آنجا که هر مشکلی راه‌ حلی دارد، نباید دست روی دست بگذارید و منتظر باشید تا این درد طاقت‌فرسا تمام شود. زمانی‌ که بدانید چه باید بکنید، می‌توانید این مشکل را سروسامان بدهید و روند عادی زندگی خود را از سر بگیرید.

چه قرصی برای سردرد میگرنی خوبه

با این مقاله از «چطور» همراه باشید تا دفعه‌ی بعدی که خدایی نکرده این درد به سراغ‌تان آمد، برای درمان میگرن اقدام کنید.

داشتن یک بره‌ی مطمئن پیش از اینکه این سردرد لعنتی آن‌قدر شدید شود که خلع صلاح شوید، شما را برای مقابله با حملات میگرن قدرتمند می‌کند. اگر بره‌ی درستی داشته باشید در برابر حمله‌‌ها مجهز خواهید بود.

در واقع زمانی که حس می‌کنید حملات میگرن در شرف وقوع است باید دارو مصرف کنید یعنی خیلی پیش‌تر از آنکه درد، دور از جان امان‌تان را ببرد. اینکه بدانید دقیقا چه دارویی دوای دردتان است استرس شما را هنگام شروع سردردهای میگرنی کم می‌کند چون درگیر حدس و گمان‌هایی که نمی‌دانید کدامش می‌تواند درد شما را ساکت کند نمی‌شوید.

بره‌ی درمانی شما ممکن است شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی مانند روش‌های سنتی یا ترکیبی از هر دو باشد. در هر صورت باید برای مقابله با حمله‌ی بعدی کاملا آماده باشید. درباره‌ی بره‌ی درمانی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. این کار اضطراب و نگرانی ناشی از فکر کردن به سردردهای بعدی را کم‌تر می‌کند.

زمان، در کاهش درد میگرن یعنی همه چیز! و این فقط تداعی‌گر یک مفهوم است: «داروهای‌تان را سر وقت مصرف کنید.» از آنجا که پیش درآمد حمله‌های میگرنی در واقع هشدار دهنده‌ی دردهای شدید بعدی است، حتما داروهایتان را هنگام آغاز حمله‌‌ی میگرنی مصرف کنید و نه با شدیدتر شدن آن. اگر این توصیه را جدی بگیرید شانس تسکین سریع‌تر سردردتان می‌شود. پس منتظر نمانید تا یک درد شدید تمام عیار را تجربه کنید. شما که به سابقه‌ی سردردهای خود واقف هستید می‌توانید با شروع دردهای خفیف آن‌ را در نطفه نابود کنید.

دوستان عزیزم توجه داشته باشید که در این مرحله وقت‌ شناسی اهمیت خاصی دارد، مهم این است که فرد مبتلا پیش‌ درآمد سردرد میگرنی را به رسمیت بشناسد و در زمان درست اقدام کند. نگران نباشید، هرچند پیش‌ درآمد میگرن در افراد مختلف متفاوت است اما ما مهم‌ترین علائم آن را به شما خواهیم گفت:

اگر جزو کسانی هستید که مدتی است میگرن دارید، می‌توانید به راحتی علائم شروع حملات میگرنی را تشخیص داده و در زمان مناسب اقدام کنید. یادتان باشد داروهای میگرن‌تان را همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید و زمان را از دست ندهید.

چنانچه فردِ مبتلا به سردرد‌های میگرنی عوامل ایجاد سردردهایش را بشناسد، می‌تواند قدم‌های مؤثرتری در جهت درمان بردارد. مثلا باید بدانید چون امروز فرصت نداشتید غذا بخورید و گرسنگی کشیدید دچار حمله‌ی میگرنی شدید؟ بعضی از حملات میگرنی در اثر کمبود مواد غذایی در بدن شروع می‌شوند. پایین آمدن قند خون یا هیپوگلیسمی سردردهای میگرنی را تحریک می‌کند. اگر فکر می‌کنید که گرسنگی عامل بروز سردردهایتان است بهتر است همیشه خوردنی‌های سبکی که معده را اذیت نکند مثل بیسکوییت‌های شورمزه همراه خود داشته باشید. رعایت این نکته همراه با مصرف داروها به آرامش فرد مبتلا کمک می‌کند. انجمن ملی میگرن معتقد است افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در صورتی‌که قبل از شروع حملات میل به خوردن کربوهیدرات‌ دارند بهتر است در طول روز برای خود میان‌وعده در نظر بگیرند.

دوستان عزیزم توجه کنید که کمبود آب بدن و دهیدراته شدن آن، سردردهای میگرنی را در پی خواهد داشت و ممکن است به شدیدتر شدن آن دامن بزند. اگر امروز به اندازه‌ی کافی مایعات مصرف نکرده‌اید و حالا خدایی نکرده دچار سردرد شده‌اید، برای جلوگیری از بروز حالت تهوع یک لیوان آب را جرعه جرعه و به آرامی بنوشید و سپس کمی دراز بکشید. با این کار میگرن راهش را می‌کشد و پی کار خود می‌رود.

حساسیت به نور و صدا یکی از شایع‌ترین علائم شروع حملات میگرنی است. بنابراین اگر فردی که دچار سردرد شده در جای ساکت و تاریکی استراحت کند هم حالش زودتر خوب می‌شود و هم آرامش بیشتری خواهد داشت که این خود کمک کننده است. دراز بکشید، چشم‌هایتان را ببندید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. به آرامی و عمیق از دیافراگم نفس بکشید، با هر دم بالا رفتن و با هر بازدم پایین آمدن شکم‌تان را احساس کنید. انجام این تمرین شما را آرام می‌کند.

تمرینات و ورزش‌های تنفس عمیق و تمدد اعصاب به کوتاه‌تر شدن یا از بین رفتن حملات میگرنی کمک می‌کند. این تمرینات حتی گاهی برای جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی نیز مؤثر است.

یک فنجان قهوه حریف قدرتمندی برای یک حمله‌ی میگرنی است و می‌تواند آن را متوقف کند. وجود کافئین در برخی داروهای مسکن میگرن تأییدی بر این واقعیت است.

همان‌طور که می‌دانید افراط در هیچ‌چیز خوب نیست. پس حواس‌تان باشد به هوای تأثیر مطلوب کافئین بر میگرن، بیش از حد قهوه ننوشید. نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه بدن شما را در برابر کافئین مقاوم می‌کند و دفعه‌ی بعدی که میگرن به سراغ‌تان می‌آید تأثیری روی سردردتان نخواهد داشت. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی که بیش از سه روز در هفته قهوه می‌خورند، به کافئین وابسته می‌شوند و ممکن است سردردهای ناشی از وابستگی به خوردن قهوه هم به مشکلات میگرن‌شان اضافه شود. اعتدال رمز عملکرد درست کافئین در تسکین سردردهای میگرنی است.

اگر جزو افرادی باشید که در صورت آسیب‌دیده‌گی بدن از کیسه‌ی یخ یا هنگام کمر درد از کیسه‌ی آب‌گرم استفاده می‌کنید پس حتما به قدرت دماتراپی یا دمادرمانی واقف هستید. می‌خواهم به شما خبر خوبی بدهم و آن اینکه دمادرمانی دربار‌ه‌ی میگرن هم جواب می‌دهد. البته اینکه جواب بگیرید یا نه مستلزم این است که امتحان کنید کدام نوع دمادرمانی برای شما بهتر است. برخی افراد اگر یک کیسه‌ی یخ روی سرشان بگذارند حس بهتری دارند و آرام می‌شوند و بعضی دیگر هم مثل خود من اگر سرشان را گرم نگه‌ دارند سردردشان زودتر از بین می‌رود و البته در اکثر مواقع گرما و آفتاب برای درمان سردرد مفیدتر است.

معمولا خیلی از افراد هنگام حملات میگرنی برای تسکین سردردشان، روی سرشان کیسه‌ی آب‌گرم می‌گذارند یا دوش آب‌گرم می‌گیرند. دوستان عزیزم این روش درمانی بارها تجربه شده است و می‌تواند مکمل درمانی بسیار مؤثری باشد. پس ارزشش را دارد که در کنار درمان‌های دارویی آن را امتحان کنید.

همان‌طور که گفتیم درمان میگرن فراتر از تسکین یک سردرد ساده است. از آنجا که این نوع سردرد عارضه‌ی پیچیده‌ای است، باید با چندین ابزار مختلف یا ترکیب آنها برای درمان سریع و مؤثر آن تلاش کنید. با به‌کارگیری روش‌هایی که با هم مرور کردیم می‌توانید سردرد خود را مدیریت کنید و بهترین بره‌ی درمانی ممکن را برای آن در نظر بگیرید.

برگرفته از: healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

چه قرصی برای سردرد میگرنی خوبه

سلام مقاله مفيد و جالب بود.

سلام
ممنونم از لطف همیشگی‌تون و خوشحالم که نوشته رو دوست داشتید.
سپاس

مطالبتون اصلا راهکار نمیده یعنی در واقع فقط موضوع رو شرح میدین همین

سلام
ممنونم از حسن توجهتون، فکر می‌کنم اینکه عوامل بروز سردردتون رو پیدا کنید یا در محل آرام و تاریک قرار بگیرید یا اینکه دماتراپی را امتحان کنید وراهکار هستند. فکر نمی‌کنم میگرن یا سردردی که افرادخودشون تجربه می‌کنند، نیاز به تشریح داشته باشه.
سپاس

مطلب جالب و قابل استفاده ای بود . پیشنهاد می کنم در اینچنین توصیه هایی ، روشها را بصورت تیتروار در انتهای مقاله با شماره های ۱ و ۲ و ۳ و به جهت جای گرفتن در ذهن و حافظه طولانی مدت ذکر فرمایید. بسیار متشکر

سلام
ممنونم از پیشنهادتون و خوشحالم که همراه ما هستید و مطالب براتون مفید بوده.
سپاس

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

چطور با کمک تکنیک ABC، خوش بینی را جایگزین افکار منفی کنیم؟

پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت

یادداشت برداری؛ مزایا و روش تهیه یادداشت‌های مفید و کارآمد

کمبود ویتامین b1 (تیامین) و منابع آن

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *