پیشگیری گرفتگی عضله

پیشگیری گرفتگی عضله
پیشگیری گرفتگی عضله

یک متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه به انقباض شدید یک عضله اسپاسم گفته‌ می‌شود، عنوان کرد: موز، کیوی و آجیل‌ها از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کنند.

دکتر ذبیح الله حسن زاده در گفت‌وگو با طبنا درباره آسیب‌های ورزشی اظهار کرد: آسیب‌های مزمن در ورزشکاران معمولا شامل تحریک و آسیب به تاندوم‌ها است که بیشتر در آرنج به شکل بیماری آرنج تنیس‌بازان خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: استفاده از یخ، بریس محافظ آرنج و پرهیز ۲ تا ۳ هفته‌ای از ورزش یا حتی نرمش کردن به کاهش آسیب کمک شایان توجهی می‌کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه به انقباض شدید و غیرارادی یک عضله اسپاسم گفته‌ می‌شود، عنوان کرد: عضلات پشت و جلوی ران جزو بیشترین نقاطی هستند که دچار اسپاسم عضله می‌شود با توجه به اینکه اسپاسم در نواحی دیگر بدن همچون بازو، شکم، کف دست و کف پا نیز ایجاد می‌شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: افرادی که دچار اسپاسم  و کرامپ ناگهانی می‌شوند علاوه بر مصرف کافی مایعات، مصرف روزانه مواد غذایی همچون موز، کیوی، آجیل‌ها از گرفتگی عضلات پیشگیری و به درمان آنها کمک می‌کند همچنین افرادی که مبتلا به اسپاسم ناگهانی می‌شوند، می‌توانند از کمپرس آب سرد استفاده کنند.پیشگیری گرفتگی عضله

حسن زاده یادآور شد: ورزشکارانی که در زمین دچار آسیب‌های کوچک شده‌اند  بعد از ۷۲ ساعت و پس از تایید پزشک خود با رعایت کردن اصول مناسب گرم کردن، ماساژعضله و سرد کردن آن می‌توانند به میدان بازی برگردنند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

گرفتگی عضله که گاهی به آن کرمپ Muscle cramp هم می گویند در واقع انقباض شدید و غیر ارادی یک عضله است. این گرفتگی همراه با درد شدیدی است که در محل عضله احساس می شود.انقباض دردناک عضله ممکن است چند ثانیه طول کشیده و مرتفع شود و یا ممکن است حتی 15 دقیقه هم طول بکشد. انقباض و حرکات غیر ارادی عضله در بسیاری اوقات در زیر پوست قابل مشاهده هستند. گرفتگی در هر عضله ای بخصوص عضلاتی که در طول مسیرشان از روی دو مفصل عبور می کنند می تواند اتفاق بیفتد.

می تواند در قسمتی از یک عضله، در همه عضله یا در دسته ای از عضلات ایجاد شود. بیشترین محل های گرفتگی یا اسپاسم عضله در عضلات پشت ساق، عضلات پشت ران و عضلات جلوی ران است. اسپاسم عضله در کف پا، کف دست، بازو، شکم و حتی جدار قفسه سینه هم دیده می شود.


چه کسانی دچار گرفتگی عضله می شوند؟

تقریباٌ هر کسی در طول عمرش دچار گرفتگی عضله میشود. در هنگام تنیس یا شنا یا بسیاری ورزش های دیگر ممکن است است عضله شما دچار اسپاسم شود. این وضعیت در بعضی افراد بخصوص در حین ورزش بیشتر دیده می شود.


علت گرفتگی عضله

پیشگیری گرفتگی عضله

علت عمده گرفتگی و اسپاسم عضله خستگی آن است. وقتی کاری که از یک عضله کشیده میشود بیش از توانایی آن باشد بر اثر فعال شدن رفلکس های غیر ارادی که از نخاع سرچشمه میگیرند عضله بی اختیار منقبض می شود. اگر نرمش های کششی را قبل از شروع ورزش به اندازه کافی انجام نداده باشیم احتمال گرفتگی عضله در حین یا بعد از انجام ورزش بیشتر می شود.

ورزش در هوای بسیار گرم، تعریق فراوان و در نتیجه از دست دادن املاح بدن هم می توانند زمینه ساز گرفتگی عضله باشند. اسپاسم و گرفتگی عضله گرچه اکثرا” خودبخود خوب میشوند ولی اگر شدید باشند یا بطور مکرر ایجاد شوند ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشند. بیماری های زیادی مانند بیماری های نخاع، تحریک ریشه های عصبی در کمر، تصلب شرائین، تنگی کانال نخاعی، بیماری های تیروئید، عفونت های مزمن و یا بیماری های کبدی میتوانند زمینه ساز گرفتگی عضله باشند. پس هر گاه اسپاسم، شدید شد یا بطور مکرر اتفاق افتاد باید حتماٌ به پزشک مراجعه کنید.


درمان گرفتگی عضله

فعالیت بدنی که موجب اسپاسم شده را قطع کرده و اندام را در وضعیتی قرار دهید که عضله کشیده شود و این وضعیت را آنقدر نگه دارید تا انقباض عضله رفع شود. سرمای موضعی برای رفع درد کمک کننده است.


چگونه از گرفتگی عضله پیشگیری کنیم

بهترین روش پیشگیری از گرفتگی و اسپاسم عضله اینست که نرمش های کششی را قبل و بعد از ورزش بیشتر و بهتر انجام دهیم. برای پیشگیری از اسپاسم هر عضله باید نرمش های کششی آن عضله را یاد گرفته و انجام دهیم. ابتدا مدتی در جا راه میرویم تا بدنمان گرم شود و سپس نرمش ها را انجام میدهیم. روش کشش سه دسته عضلاتی که بیشتر دچار اسپاسم میشوند در زیر توضیح داده میشود. این نرمش های کششی را باید قبل از شروع ورزش انجام دهیم.

 کشش عضلات پشت ساق : به طرف یک دیوار بایستید. پاهایتان را کمی عقب برده و کف هر دو دستتان را به دیوار بزنید. زانوی راست را به آرامی خم کنید تا تنه شما پایین بیاید. در همین حال سعی کنید کف پای چپ را روی زمین نگه داشته و زانوی چپ را در حالت مستقیم حفظ کنید. این حالت را 30-15 ثانیه نگه دارید. در حین انجام این نرمش احساس میکنید عضلات پشت ساق شما کشیده میشود. دقت کنید که در تمام مدتی که این نرمش را انجام میدهید باید کف هر دو پایتان کاملاٌ روی سطح زمین باشد. این کار ار برای طرف مقابل هم انجام دهید.

 کشش عضلات پشت ران : روی زمین بنشینید و هر دو پایتان را کاملاٌ به جلو کشیده و جفت کنید. زانوهایتان باید کاملاٌ صاف و کشیده باشند. کف هر دو دستتان را در دو طرف روی زمین قرار داده و به آرامی آنها را به طرف مچ پایتان برید. با این کار تنه شما به جلو خم میشود. در خین انجام این نرمش احساس کشیدگی در عضلات پشت ران میکنید. این حالت را 30-15 ثانیه حفظ کنید.

کشش عضله چهارسر ران : در پشت یک صندلی قرار گرفته و با هر دو دست پشتی صندلی را بگیرید تا تعادل شما برقرار شود. سپس زانوی راست را خم کنید تا پاشنه شما به باسن برسد. با دست راست مچ پا را گرفته و آنرا بالاتر بکشید. این حالت را 30-15 ثانیه حفظ کنید. در حین انجام این نرمش پاهایتان را نزدیک به هم نگه دارید. در حین انجام نرمش مستقیم بایستید و کمرتان را خم نکنید. این کار ار برای طرف مقابل هم انجام دهید.

دقت کنید که در حین انجام این نرمش ها نباید آنقدر کشش بدهید که درد ایجاد شود.

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

بیشتر اوقات فشار بی مورد زیادی در فعالیت روزانه از بلند کردن ناگهانی وزن سنگین در ورزش گرفته یا حتی یک ضربه ساده به توپ، به عضلات وارد می‌شود. این فشار می‌تواند منجر به کشیدگی عضله شود. کشیدگی عضله را می‌توان یکی از آسیب‌های شایع ورزشی دانست مانند کشیدگی…

مچ پا به دلیل عملکرد بالا و همچنین تحمل وزن بدن در فعالیت‌های ورزشی بسیار آسیب پذیر است به نوعی که آسیب‌های مچ پا جزو شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی محسوب می‌گردد. ۸۵% از صدمات مچ پا را پیچ خوردگی مچ پا تشکیل می‌دهد و 85% این پیچ خوردگی ها را…

روی زمین چهار زانو نشسته اید و ناگهان می بینید نمی توانید بلند شوید! یا در حال ورزش ناگهان زانویتان را نمی توانید خم کنید. انگار گیره ای پایتان را نگاه داشته و نمی گذارد آن را حرکت بدهید. در وضعیت عادی زانو مانند یک لولای در عمل می…

امروزه قهرمانان ورزشی را می‌بینید که بر بدن‌های خود چسب‌هایی با رنگ‌های مختلف چسبانده‌اند شاید برای شما هم سوال‌های زیادی را مبنی بر نقش و کارکرد آن‌ها ایجاد کرده باشد. در ابتدا بهتر است بدانید که این نوع از نوار بندی کنزیوتیپ نامیده می‌شود. اما ممکن است ذهتتان درگیر…

آمادگی بدنی نه تنها برای هدفی شناخته شده بلکه برای هدفی نامشخص، بله این شعار کراس فیت است. شاید تا به حال بارها اسم کراس فیت و تمرینات سخت آن به گوش شما رسیده باشد. در این مطلب مجله علم ورزش یک تعریف کلی از این ورزش به شما…

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین اختلالات در میان افراد میانسال و سنین بالاتر است. فشار خون بالا، ریسک بسیاری از بیماریها را افزایش می‌دهد، مانند سکته مغزی، بیماریهای قلبی و عروقی و بیماری کلیوی. خوشبختانه این بیماری معمولا به راحتی قابل کنترل است و بیشتر اوقات ایجاد تغییراتی…

یکی از سوالاتی که برخی از ورزشکاران و حتی اشخاص عادی به دنبال پاسخ آن هستند، بهترین مکمل افزایش وزن است. مجله علم ورزش نیز بنا به درخواست کاربران، این مطلب را تهیه و تدارک دیده است. در این مطلب بهترین مکمل افزایش وزن و حجم در سال 2018…

بسیاری از ورزشکاران فعالیت‌هایی مانند دویدن را انجام می‌دهند و بدنسازی و تمرینات مقاومتی را به عنوان فعالیتی واحد و جدا از سایر فعالیت‌ها انجام می‌دهند یا بلعکس. شما یکی از دو نوع تمرین مذکور را انجام می‌دهید، نه تنها برای‌تان بسیار دور از ذهن است که تمرین نوع…

حرکت شنا سوئدی یکی از حرکات بدنسازی بدون وزنه‌ی مفید و محبوب است. اما خیلی‌ها علیرغم علاقه‌ای که به این حرکت دارند در انجام دادن آن ناتوان هستند، مجله علم ورزش در این مطلب به صورت مرحله به مرحله در چند حالت شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید در…

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

پیشگیری گرفتگی عضله
پیشگیری گرفتگی عضله
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *