پیشگیری گرفتگی ماهیچه

پیشگیری گرفتگی ماهیچه
پیشگیری گرفتگی ماهیچه

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، اگر به علت درد و گرفتگی عضلات گردن نتوانید سرتان را بچرخانید چه می‌کنید؟ تا به‌ حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کارهای عادی روزانه، به‌ طور ناگهانی دچار درد شدیدی در قسمتی از بدنتان ‌شوید، مثلا وقتی خم شده‌اید تا شئی را از روی زمین بردارید یا هنگامی که سرتان را موقع خروج از پارکینگ برای احتیاط و نگاه‌ کردن به عقب بر‌گردانده‌ اید؟ حتی ممکن است تنها بعد از کش ‌دادن بدنتان پس از یک سفر هوایی طولانی، دچار این نوع دردهای ناگهانی شدید شوید. مقاله چگونگی برطرف کردن گرفتگی عضلات ران به شما در مورد گرفتگی عضله ران پا کمک خواهد کرد.

۱- گرم کنید

عضلات زمانی که بیش از دچار تنش میشوند دچار کشیدگی خواهند شد.مثلا زمانی که بدون گرم کردن تمرین میکنید.قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی ابتدا حرکات کششی انجام دهید و بدنتان را گرم کنید.

۲- تمرینات قدرتی انجام دهید

پیشگیری گرفتگی ماهیچه

وزنه برداری یا تمرینات قدرتی را، به تمرین های روتین خود اضافه کنید این کار سبب جلوگیری از کشش عضلاتتان خواهد شد. از وزنه های آزاد در منزل یا باشگاه استفاده کنید تا عضلاتتان را محکم و قوی نگه دارد و از شل شدن  آنها جلوگیری کند.

۳- بدانید که چه زمانی باید توقف کنید

اگر عضله ای دچار کشیدگی شود وشما به آن استراحت ندهید و به تمرین خود ادامه دهید نه تنها اوضاع بهتر نخواهد شد بلکه سبب بدتر شدن وضعیت میگردد. استراحت و کنار کشیدن از یک بازی بهتر از این است که کل فصل را خانه نشین شوید. جلوگیری از پارگی های عمیق عضلات با ورزش نکردن و استراحت میسر خواهد شد.

۱- آگاهی از درد

استراحت دادن ماهیچه یا بسته های یخ سبب مراقبت شما طی چند روز از ماهیچه ی آسیب دیده تان خواهد شد. اگر درد شما بهبود پیدا نکرد ممکن است عضلاتتان دچار صدمات جدی شده باشد که نیازمند مراقبت های پزشکی است.

۲- اگر علائم مرتبطی را ملاحظه کردید با پزشکتان ملاقات کنید

گاهی اوقات درد، عضلات به دلیل چیزی بیش از کشیدگی عضلات است. شما ممکن است فکر کنید طی تمرین عضلاتتان کشیده شده، اما اگرشما درد و دیگر علائم را همزمان تجربه کردید زمانی را برای ملاقات با پزشکتان اختصاص دهید.

۳- اگر علائمتان بدتر شد به دنبال معالجه ی پزشکی باشید

اگر جراحت عضلاتتان شامل هرکدام از این علائم است به اورژانس بروید تا بدانید چه اتفاقی برایتان افتاده:

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

یک متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه به انقباض شدید یک عضله اسپاسم گفته‌ می‌شود، عنوان کرد: موز، کیوی و آجیل‌ها از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کنند.

دکتر ذبیح الله حسن زاده در گفت‌وگو با طبنا درباره آسیب‌های ورزشی اظهار کرد: آسیب‌های مزمن در ورزشکاران معمولا شامل تحریک و آسیب به تاندوم‌ها است که بیشتر در آرنج به شکل بیماری آرنج تنیس‌بازان خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: استفاده از یخ، بریس محافظ آرنج و پرهیز ۲ تا ۳ هفته‌ای از ورزش یا حتی نرمش کردن به کاهش آسیب کمک شایان توجهی می‌کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه به انقباض شدید و غیرارادی یک عضله اسپاسم گفته‌ می‌شود، عنوان کرد: عضلات پشت و جلوی ران جزو بیشترین نقاطی هستند که دچار اسپاسم عضله می‌شود با توجه به اینکه اسپاسم در نواحی دیگر بدن همچون بازو، شکم، کف دست و کف پا نیز ایجاد می‌شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: افرادی که دچار اسپاسم  و کرامپ ناگهانی می‌شوند علاوه بر مصرف کافی مایعات، مصرف روزانه مواد غذایی همچون موز، کیوی، آجیل‌ها از گرفتگی عضلات پیشگیری و به درمان آنها کمک می‌کند همچنین افرادی که مبتلا به اسپاسم ناگهانی می‌شوند، می‌توانند از کمپرس آب سرد استفاده کنند.پیشگیری گرفتگی ماهیچه

حسن زاده یادآور شد: ورزشکارانی که در زمین دچار آسیب‌های کوچک شده‌اند  بعد از ۷۲ ساعت و پس از تایید پزشک خود با رعایت کردن اصول مناسب گرم کردن، ماساژعضله و سرد کردن آن می‌توانند به میدان بازی برگردنند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

پیشگیری گرفتگی ماهیچه
پیشگیری گرفتگی ماهیچه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *