پیشگیری حوادث ناشی از کار

پیشگیری حوادث ناشی از کار
پیشگیری حوادث ناشی از کار

۷۷۶۰۵۰۶۰ (۲۱) ۹۸+

پیشگیری و كنترل حوادث ناشی از كار

مقدمه

1- بررسی همه جانبه محیط كار

1-1 – تشخیص و شناسایی خطرات

پیشگیری حوادث ناشی از کار

2-1 ارزیابی خطرات

2- تجزیه و تحلیل حوادث به وقوع پیوسته

1-2 – مدلهای ارائه شده در بررسی علل وقوع حوادث

2-2 – مدل TMEPM

3-2 – مدل دامنه هاینریش

3- تشكیلات كنترل و نظارت

1-3 – بازرسی كار

2-3 – كمیته های حفاظت فنی

3-3 – مدیریت سیستم های ایمنی و بهداشتی

4- اقدامات آموزشی

1-4 – آموزش و دستورالعمل های ایمنی

2 -4 – انجام مطالعات و تحقیقات

3-4 – برگزاری سمینارها و همایش ها

مقدمه

بر اساس تعریف، «حادثه» رویداد پیش بینی نشده و ناخوشایندی است كه فعالیتهای كاری را دچار وقفه كرده و ممكن است با جراحت یا خسارت مالی نیز همراه باشد. برخی از حوادث، موجب بروز خسارات و آسیبهای انسانی، اجتماعی و صنعتی جدی می شوند كه این امر از طریق كاهش راندمان كاری، تأثیر معنی داری بر بهره وری و تولید خواهد داشت و نكته مهمتر، اثرات سوء اجتماعی و به تبع آن اثرات روانی حاصله بر روی نیروی كار می باشد.

در هر صورت تكنیكهای ایمنی نشان داده كه ما می توانیم حوادث را كنترل نموده و از وقوع آنها پیشگیری كنیم. پیشگیری موفق حادثه، حداقل نیاز به چهار اقدام اساسی دارد:

1- مطالعه و بررسی همه جانبه محیط كار

2- تجزیه و تحلیل حوادث به وقوع پیوسته

3- تشكیلات كنترل و نظارت

4- اقدامات آموزشی

در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری در هر مورد می پردازیم.

1- بررسی همه جانبه محیط كار

مطالعه و بررسی از كلیه نواحی كاری و عملیات و پروسه تولید جهت شناسایی عوامل ایجاد كننده خطرات، مهمترین اقدام پیشگیرانه، جهت كاهش حوادث ناشی از كار به شمار می آید. پس از مطالعه و بررسی و شناخت كامل این خطرات، اقدامات بعدی شامل ارزیابی و تجزیه و تحلیل مخاطرات شغلی می باشد كه این تجزیه و تحلیل ها، بعنوان روشی برای افزایش دانش پیشگیری از حوادث بكار می روند.

1- 1– تشخیص و شناسایی خطرات

مرحله ابتدایی در پیشگیری از وقوع حادثه، شناسایی خطرات موجود در محیط كار می باشد. بطور كلی دو نوع خطر در هر محیط كاری موجود است.

الف- خطرات آنی كه آثار آن بلافاصله قابل مشاهده و ملموس بوده و منجر به بروز حوادث ناشی از كار می گردد.

ب- خطرات آتی كه آثار آن بلافاصله قابل مشاهده نبوده و در نهایت منجر به بروز بیماری های شغلی می گردد.

ما خطرات دسته اول را تحت عنوان خطرات ایمنی و خطرات دسته دوم را با عنوان خطرات بهداشتی می شناسیم. همچنین عوامل ایجاد كننده خطرات نیز شامل موارد ذیل می باشد:

عوامل فیزیكی، شیمیایی ، مكانیكی ، فیزیولوژیكی و بیولوژیكی ، ارگونومیكی و عوامل روانی، كه در هر مورد اگر میزان عامل تولید كننده خطر بیش از حدود مجاز و استاندارد باشد، مشكلات عمده ای در محیط كار بوجود می آید.

در بحث پیشگیری از وقوع حادثه، شناسایی خطرات ایمنی مد نظر می باشد. در این مورد می توان با مطالعه و بررسی از كلیه نواحی كاری، مراجعه به گزارشات مربوط به حوادث و یا صدمات ناشی از كار، بررسی عملیات و پروسه تولید و مرور گزارشات مربوط به عملكرد ماشین آلات ، مشورت با كارگران، كارفرمایان و اعضای كمیته های بهداشت و ایمنی با محدوده و حوزه خطراتی كه افراد در معرض آنها قرار دارند، آشنا شده و در پیشگیری از وقوع آنها اقدام نمود.

همچنین شناسایی خطرات بالقوه محیط كار از اهمیت بسیاری برخوردار است كه این امر مبتنی بر بررسی ها و مراقبت های شغلی و تجزیه و تحلیل دقیق خطرات می باشد.

نكته قابل توجه آنست كه در حین شناسایی، بهتر است از موارد جزئی صرفنظر كرده و توجه خود را بر روی خطراتی كه ممكن است منجر به آسیبهای جدی شوند، متمركز نماییم.

2-1 – ارزیابی خطرات

منظور از ارزیابی خطرات شغلی،‌برآورد ویژگی های كمی و كیفی خطر در محیط كار بوده و هدف از این كار، كاهش حوادث و بیماریهای شغلی می باشد.پس از شناسایی خطرات موجود در محیط كار، ارزیابی ریسك آغاز می شود كه شامل مراحل زیر می باشد:پیشگیری حوادث ناشی از کار

1-2-1- شناسایی افراد در معرض خطر:

بعضی از كارگران، در معرض خطرات بیشتری قرار دارند كه بترتیب شامل:

الف – كارگران جوان ، كارگران جدید الاستخدام و كارآموزان

ب – كارگران نظافتچی ، ارباب رجوع، پیمانكاران، كارگران بخش تعمیرات و بطور كلی افرادی كه به طور دائمی در محیط كار حاضر نیستند ، بدلیل شناخت كمترشان از محیط كار و خطرات آن، در معرض حوادث بیشتری قرار دارند.

2-2-1- ارزیابی اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه موجود:

در این مرحله، باید در نظر بگیریم كه چگونه هر خطری ممكن است سبب آسیب دیدگی افراد شود. به این ترتیب برای ما مشخص خواهد شد كه آیا برای كاهش ریسك به انجام اقدامات اساسی تری نیاز است یا خیر. همچنین باید تعیین كنیم كه ریسكهای موجود بعد از انجام اعمال احتیاطی ، تا چه حد باقی می مانند.

3-2-1- ثبت یافته ها:

یافته های مهم حاصل از ارزیابی باید ثبت گردند كه این یافته ها شامل خطرات عمده و همچنین خطرات مهمی كه افراد بیشتری در معرض آنها قرار دارند و نیز نتایج ارزیابی های صورت گرفته بر روی آنها می باشد.

4-2-1- حذف خطرات

آخرین مرحله در ارزیابی و تجزیه و تحلیل خطرات، تعیین روشهایی جهت حذف و یا كنترل مخاطرات شناسایی شده می باشد. جهت حذف خطرات می توان تكنیكهای زیر را بكار برد:

الف – انتخاب یك مرحله مجزا و جدید به جای مراحل خطرناك

ب- اصلاح مراحل موجود.

ج – جایگزینی مواد خطرناك و سمی با مواد كم خطر

د – اصلاح و یا تغییر ابزار و تجهیزات مصرفی خطرناك

در این مرحله ، هدف حذف كامل خطرات موجود می باشد؛ اما در مواردی كه چنین امری غیر ممكن به نظر می رسد، باید سعی در كنترل خطرات و به حداقل رساندن احتمال آسیب دیدگی افراد شود. در این مورد می توان از روشهایی نظیر گذاشتن حصار در محلهای خطرساز، نصب علایم خطر، حفاظ گذاری ماشین آلات، استفاده از لوازم حفاظت فردی، كاهش زمان تماس و مواجه با عوامل خطر ساز و اشاره نمود.

در ذیل برخی از رایج ترین علل وقوع حوادث شرح داده شده است:

2-تجزیه و تحلیل حوادث به وقوع پیوسته

یكی از اقدامات اساسی جهت پیشگیری از حوادث، تجزیه و تحلیل حوادث به وقوع پیوسته و بررسی علل وقوع آنها برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه می باشد. به طور عمده دو عامل در وقوع حادثه نقش اصلی دارند كه عامل اول را تحت عنوان اعمال نا ایمن و دیگری را با عنوان شرایط ناایمن می شناسیم.

در مورد اول (اعمال ناایمن)، افراد در وقوع حادثه نقش اصلی را ایفا می كنند و در مورد بعدی (شرایط ناایمن) ، محیط و سایر عوامل خارجی بعنوان علت اصلی وقوع حادثه شناخته می شود. بر اساس آمار، 88% حوادث، سهم انسانی داشته و تنها 12% آنها بر اثر عوامل محیطی رخ می دهند.

1- 2– مدلهای ارائه شده در بررسی علل وقوع حوادث:

روشهای مختلفی به منظور تجزیه و تحلیل حوادث در دسترس بازرسان می باشد كه انتخاب یك روش خاص به هدف و جهت بررسی و رسیدگی بستگی دارد، در این زمینه مدلهای گوناگونی نیز در بررسی علل وقوع حوادث مطرح شده است كه شامل مدلهای E3 و M4، TMEPMو Heinrich,s Domino می شود.

– در مدل M4 ، چهار فاكتور: Man (انسان و كلیه فاكتورهای انسانی) ، Machine (ماشین آلات) ، Material (عوامل محیطی و فرایند و مواد كاربردی ) و Management (مدیریت) به عنوان عوامل مؤثر در وقوع حادثه مطرح شده اند.

– در مدل E3 ، عدم توجه به سه فاكتور زیر به عنوان علل اصلی وقوع حادثه به شمار می آیند:

Education (آموزش) ، Emgineering (اقدامات مهندسی)و Enforcement (اعمال قوانین ایمنی و بهداشتی).

– مدل TMEPM نیز عوامل وقوع حادثه را در پنج دسته زیر تقسیم بندی می كند:

Task (وظائف محوله به كاركنان) ، Material (وسایل و تجهیزات و مواد كاربردی) ، Environment (محیط كار)، Personal (مسائل شخصی كاركنان) و Management‌ (مدیریت)

در ادامه به تشریح عوامل مؤثر در وقوع حادثه بر اساس مدل TMEPM و هاینریش می پردازیم:

2-2- مدل TMEPM.

:Task

به عنوان اولین فاكتور در بررسی حوادث، طریقه انجام كار در زمان وقوع حادثه بررسی می شود و بازرس یا اعضای گروه بازرسی و تحقیق پاسخ سؤالاتی نظیر سؤالات زیر را جستجو خواهند كرد:

– آیا از یك دستور كار ایمن استفاده شده است؟

– آیا شرایط ایمن به مرور زمان به شرایط نا ایمن تغییر یافته است؟

– آیا ابزار و وسایل مناسب در دسترس بوده است؟

– آیا از وسایل مناسب استفاده شده است.

– آیا تجهیزات ایمنی سالم بوده اند؟

– آیا در مواقع لزوم از حفاظ های مناسب استفاده می شده است؟

– به دبنال اكثر این سؤالات ، پرسش مهم دیگری كه مطرح می شود این است كه : اگر پاسخ منفی است ، علت چه بوده است؟

وسایل و تجهیزات كار – Material

برای یافتن عوامل مؤثر در وقوع حادثه كه ازتجهیزات و وسایل مورد استفاده ناشی می‌شوند، بازرسان باید پاسخ سؤالات ذیل را جستجو نمایند:

– آیا در كارگاه، تجهیزات و دستگاه های دارای نقص فنی، موجود است؟

– علت خرابی و از كار افتادن دستگاه چه بوده است؟

– آیا در طراحی ماشین آلات دقت لازم بعمل نیامده است؟

– آیا در كارگاه از مواد مضر و خطرناك استفاده شده است؟

– آیا ماهیت خطر ساز بودن این مواد برای كارگران شناخته شده است؟

– آیا ماده جایگزین كه خطر كمتری داشته باشد، موجود می باشد؟

– آیا مواد اولیه مصرفی استاندارد می باشند؟

– آیا كاركنان باید از وسایل حفاظت فردی استفاده كنند؟

– آیا وسایل حفاظت فردی در اختیار كاركنان بوده است؟

اگر در هر مرحله مشخص شود كه شرایط نا ایمن در محیط كار وجود داشته، بازرس باید علت این امر را شناسایی كند.

Environment

محیط فیزیكی و به ویژه تغییرات ناگهانی حادث شده در محیط كار، فاكتورهایی هستند كه نیاز به شناسایی دارند.

چیزی كه مهم است ، شرایط حاكم در زمان وقوع حادثه می باشد، نه شرایطی كه در حالت عادی و معمول همیشگی حاكم بوده است. به عنوان مثال لازم است گروه تحقیق و بازرسی موارد ذیل را مورد بررسی قرار دهد:

– شرایط آب و هوایی (جوی) چگونه بوده است.

– آیا حادثه ناشی از شرایط نابسامان موجود در كارگاه بوده است؟

– آیا محیط خیلی سرد و یا خیلی گرم بوده است؟

– آیا در محیط كار سرو صدای زیادی وجود داشته است؟

– آیا در محل كار نور كافی وجود داشته است؟

– آیا در محیط كار مواد سمی یا گازهای خطرناك، گرد و غبار یا دمه فلزی (Fume) وجود داشته است؟

personal

شرایط فیزیكی و روانی هر یك از افرادی كه مستقیماً درایجاد حادثه دخیل بوده اند باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این تحقیق ، سرزنش اشخاص نیست، اما نكته مهم آن است كه این تحقیق بدون بررسی ویژگی های شخصیتی كاركنان، كامل نخواهد شد.

در ذیل، به نمونه ای از سوالات مطرح شده در این زمینه اشاره شده است:

– آیا كارگران در كاری كه انجام می دادند تجربه داشته اند؟

– آیا آموزش مناسبی دیده اند؟

– وضعیت سلامتی آنها چگونه بوده است؟

– آیا آنها خسته بوده اند؟

– آیا آنها تحت استرس های كاری یا شخصی قرار داشته اند؟

Management

مسئولیت قانونی ایجاد شرایط ایمن در محل كار با مدیریت است و در نتیجه نقش سرپرستان و مدیران رده بالا، همیشه باید در تحقیق حادثه مورد توجه قرار گیرد.

پاسخ به سؤالات مطرح شده قبلی به لحاظ منطقی منجر به پرسش های بیشتری نظیر سؤالات ذیل می شود:

– آیا دستورات ایمنی به كاركنان ابلاغ شده است و همه كاركنان از آنها مطلع هستند؟

– آیا طریقه انجام كار بصورت مدون دردسترس كاركنان می باشد؟

– آیا كارها مطابق دستورالعمل به اجرا در آمده اند؟

– آیا نظارت مناسبی در امر اجرا، اعمال شده است؟

– آیا كارگران برای انجام كار آموزش دیده اند؟

– آیا بره ای جهت رفع مشكلات وجود دارد؟

– آیا شرایط نا ایمن موجود، تصحیح شده است؟

– آیا سرویس های تعمیر و نگهداری بصورت دوره ای و منظم انجام گرفته است؟

– آیا بازرسی های منظم دوره ای انجام شده است؟

3-2- مدل دامنه هاینریش (Heinrich,s Domino)

همانطوریكه مستحضرید علل عمده بروز حوادث مربوط به عملكرد غیر ایمن افراد و شرایط غیر ایمن محیط كار می باشد.

در مدل دامه كه توسط هاینریش ارائه گردیده و یك مدل بالنسبه پذیرفته شده تلقی می گردد، بروز حادثه یك فرآیند محسوب می شود كه 5 عامل در ایجاد آن دخالت دارد.

1- سابقه اجتماعی و محیطی فرد

2- اشتباه فرد

3- عمل غیر ایمن فرد و خطر فیزیكی و مكانیكی موجود در محیط كار (شرایط غیرایمن)

4- حادثه

5- آسیب

حادثه ای ایجاد نمی گردد مگر اینكه كلیه عوامل فرق بر روی هم تأثیر بگذارند.

فردی متأثر ازعوامل اجتماعی یا محیطی چنانچه اشتباهی مرتكب شود كه در نتیجه آن عمل غیر ایمنی انجام دهد یا با خطرات فیزیكی و مكانیكی مواجه شود، در آن صورت دچار حادثه شده و آسیبی به وی وارد می شود. چنانچه در سلسله عوامل فوق عامل سوم یعنی عمل غیر ایمن و شرایط غیر ایمن را حذف كنیم، برغم وقوع عوامل اول و دوم حادثه ای بروز نخواهد كرد و آسیبی هم نتیجتاً حاصل نخواهد شد. بنابراین توجه شود كه اگر نقایصی وجود دارد و حادثه ای اتفاق نمی افتد، دلیل آن چیست!

انجام بازرسی و كشف نقایص عملكرد كاركنان و محیط كار و ابلاغ و پیگیری و اصرار بر رفع نقایص باین دلیل است كه از بوقوع پیوستن فرآیند مزبور جلوگیری بعمل آید.

2- تشكیلات كنترل و نظارت

1-3 – بازرسی:

بازرسی ها كمك بسزایی در پیشگیری از بیماریها و حوادث شغلی می نمایند، زیرا در طی بازرسی ، خطرات محیط كاری،‌ثبت و معرفی می گردد. بازرسی های دوره ای محیط كار ، یكی از قسمتهای مهم بره بهداشت و ایمنی می باشد. از جمله اهداف بازرسی ، كسب اطلاعات بیشتری در زمینه كارها وخطرات ناشی از آنها، شناسایی خطرات موجود (بالفعل) و خطرات بالقوه محیط كار و تعیین و شناسایی عوامل ایجاد كننده خطر می باشد.

در هر بازرسی باید مورد بازرسی ، مكان ،‌زمان و چگونگی و نحوه انجام این كار مشخص شود. همچنین توجه به مواردی كه شرایط غیر ایمن و غیر بهداشتی را گسترش می دهد، از جمله: استرس ها ، پوشش نا مناسب، فشار، سرما یا گرمای بیش از حد، ضایعات شیمیایی حاصل از واكنش های صورت گرفته، استفاده نادرست از مواد شیمیایی و بسیار حائز اهمیت است.

جهت تكمیل گزارشات بازرسی باید به موارد زیر استناد نماییم:

الف – نقشه كامل محل كار ( لیوت layout)

ب- فهرست لوازم و تجهیزات موجود

ج- فهرست مواد شیمیایی مصرفی : در این زمینه باید توجه كنیم كه كلیه مواد شیمیایی خطرناك، حاوی بر چسب و برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی مصرفی (MSDS[1]) باشند.

د- چك لیست ها

هـ- گزارشات بازرسی موجود

2-3 – كمیته های حفاظت فنی

یكی از اهداف تشكیل این كمیته ها و وظائف آنها، پیشگیری از حوادث و بیماریهای ناشی از كار می باشد. كمیته ها می توانند با انعكاس كلیه نواقص حفاظتی و بهداشتی به كارفرما، طرح مسائل و مشكلات ایمنی، ارائه آموزشهای لازم به كارگران،‌تهیه دستورالعمل های لازم و خط مشی ایمنی و بهداشت كار، سهم بسزایی را در كاهش حوادث ایفا كنند.

یكی از مهمترین وظایف این كمیته ها، تهیه و تدوین خط مشی ایمنی و بهداشت كار می باشد، این خط مشی، از طریق بیان اصول و قواعد ایمنی و بهداشتی مربوط به توسعه و گسترش بره ایمنی محیطهای كاری كمك می كند . اجرای قوانین بهداشتی و رعایت اصول ایمنی ذكر شده در خط مشی ، به عنوان یكی از راههای مهم پیشگیری ازوقوع حوادث مطرح می باشد.

3-3- مدیریت سیستم های ایمنی و بهداشتی:

كارفرما مسئول سازماندهی و ایجاد هماهنگی بین كلیه سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای می باشد.

اگر مدیریت نقش خود را در زمینه نظارت بر بخشهای مختلف بره ایمنی، بدرستی ایفا نكند ، كلیه اقدامات صورت گرفته در پیشگیری از حوادث بی اثر خواهد بود. بنابراین اعمال مدیریت صحیح این سیستم ها، یكی از عوامل مهم دیگر در بحث پیشگیری از حوادث می باشد.

4- اقدامات آموزشی

1-4 – آموزش و ارائه دستورالعمل های ایمنی:

جهت ایجاد فرهنگ ایمنی در محیط كار ، برگزاری دوره های آموزشی بعنوان مقدمه ای ضروری مطرح می باشد كه این آموزش ها تأثیر بسزایی در كاهش حوادث ناشی از كار خواهند داشت. معمولاً دو نوع آموزش در محیطهای كاری مطرح می شود كه یكی شامل آموزشهای بدو استخدام برای كارگران تازه كار و دیگری آموزشهای مستمر یا ضمن خدمت می باشد كه بهتر است این دوره های آموزشی بصورت مداوم و در فواصل زمانی معینی برگزار گردد.

كارگران در طی این دوره های آموزشی با مخاطرات شغلی موجود در محیط كار، دستورالعمل ها و مقررات ایمنی مربوط به كارشان و اصول و میزانهای كار (استانداردهای كاری) آشنا می شوند.

2-4- انجام مطالعات وتحقیقات

انجام مطالعات و بررسی ها بر روی عوامل گوناگون موجود در محیط كار و همچنین تحقیقات در زمینه های مختلف فنی، آماری ،‌روانپزشكی و ، در كاهش و یا پیشگیری از حوادث و بیماریهای ناشی از كار و همچنین كاهش فاكتورهای زیان آور در محیط كار بسیار مفید می باشد و می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط كاری و محیطی كارگران داشته باشد. از جمله عوامل مورد بررسی می توان به مطالعه در زمینه موارد ارگونومیكی در ارتباط با كار و یا ماشین آلات، شاخصه های فیزیكی و فیزیولوژیكی در ارتباط با ابزار آلات و كارگران، فاكتورهای اجتماعی – روانی ، شرایط محیطی و .. اشاره نمود.

همچنین انجام مطالعات و بررسی های آماری ، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا با استفاده از تجزیه و تحلیلهای علمی آماری می توان به علل عمده وقوع حوادث پی برده و راهكارهایی جهت كاهش آنها ارائه نمود.

3-4– برگزاری سمینارها و همایش ها

برگزاری سمینارها و همایش هایی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی، باعث ارتقای سطح ایمنی شده ، شرایط همكاری و مساعدت بیشتر میان كاركنان و كارگاه ها و همچنین امكان ایجاد رقابت سالم فی مابین، آنان را در موارد ایمنی و بهداشتی تقویت می نماید.

والسلام

در تیر ماه سال 137 خورشیدی تعدادی از متخصصین و صاحبان تجربه در امور ایمنی و آتش نشانی با سابقه چندین سال کار در شرکت های بزرگ و صاحب تولیدی و صنعتی و بازرگانی در بخش های دولتی و خصوصی تصمیمی مبنی بر راه اندازی و تاسیس مجموعه ای در زمینه ایمنی و آتش نشانی اعم از تولید و واردات مشاوره در امور مهندسی آتش نشانی و همچنین طراحی و نصب سیستم های اعلان و اطفاء حریق و ارائه خدمات گسترده در این زمینه ها اتخاذ نموده اند.

کاتالوگ

خدمات

رزومه

محصولات DOKA

محصولات نارمنفرد

محصولات HNE

بخش  چهارم: حوادث ناشی از کار

          1- حادثه ناشی از کار را تعریف نمائید ؟

حادثه
ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی  که در جریان انجام کار پدید
آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد .

2-از دیدگاه صندوق تأمین اجتماعی حادثه ناشی از کار چیست ؟

مطابق
ماده 6 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین
انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد مقصود از حین انجام
وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان
ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه
کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا
بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه
شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه
درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه
شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد
حادثه ناشی از کار محسوب می شود.پیشگیری حوادث ناشی از کار

3- خطر در گستره علم ایمنی به چه معنا است؟

خطر
در گستره علم ایمنی شرایطی است که پتانسیل صدمه به افراد ، خسارت به
تجهیزات و ساختمانها و از میان بردن مواد را داشته و یا آنکه موجب کاهش
قدرت و کارائی یک عملکرد شود.

4- تعریف ایمنی چیست ؟

ایمنی
عبارتست از فرار از موقعیتهائی که می تواند باعث مرگ ، جراحت ، بیماری های
شغلی ، صدمه و یا خسارت به اموال و تجهیزات گردد. به عبارت دیگر شرایطی
است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می تواند سلامتی آن را به خطر
اندازد مصون می دارد .

5- ضریب تکرار حادثه را توضیح دهید ؟

ضریب تکرار حادثه (frequency rate) عبارتست تعداد آسیبهای ناتوان کننده(منجر به زمان از دست رفته کاری)در یک تعداد معین ساعات کاری کارگران در یک سال.

6- ضریب شدت حادثه را توضیح دهید؟

ضریب شدت حادثه  (severity rate) عبارتست از تعداد روزهای کاری از دست رفته در اثر بروز حادثه در تعداد معین ساعات کاری کارگران در یک سال.

7- مسئولیت کیفری بروز حادثه بر عهده کیست؟

مسئولیت
کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس
رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است. حسب ماده 95 قانون کار
مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین
واحدهای موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم
رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص
کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در
این قانون مسئول است .

 

8- مراحل تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار را بیان نمائید؟

اولین
مرحه در تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار جمع آوری داده های مربوط به
حوادث و تشکیل بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار های تخصصی آماری می
باشد مراحل بعد به ترتیب بررسی و توصیف متغیر ها با استفاده از روشهای
آماری توصیفی ، بررسی عوامل موثر بر آسیب های ناشی از کار با استفاده از
آزمونهای آماری ، تعیین ضرایب و ارائه راهکارهای لازم در خصوص کاهش حوادث
ناشی از کار با توجه به عوامل بررسی شده است.

 9- نحوه درخواست بررسی حوادث ناشی از کار چگونه می باشد؟

1-مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست

2-بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام محترم قضایی و انتظامی.

3-مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی

4-مراجعه
حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا
اداره شهرستان و ارائه ه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و
ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار

5-
تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره
شهرستان به کلانتری، به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس
کار به اصحاب پرونده وصدور رای.

1- در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیست ؟

الف)
به استناد ماده 65 قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار،
کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه
دیده به عمل آورد.

ب)
به استناد تبصره ماده 95 قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده
85 قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن
از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد ثبت و مراتب را سریعاً به
صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند همچنین به
استناد ماده 9 آئین ه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین
اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز
اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه
فرم ویژه حادثه اقدام نماید.

11- از لحاظ قانون تأمین اجتماعی کارگری که در حین کار دچار حادثه شغلی گردیده از چه خدمات درمانی می تواند استفاده نماید؟

حسب
ماده 54 قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی
که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به
بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند خدمات پزشکی که به عهده
صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی ، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.

12-  بیمه مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار چیست؟

بیمه
مسئولیت، بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر متعهد می شود که هر گاه بیمه
گذار در عقد معین به سبب تخلفی از تعهد خود ملزم به پرداخت خسارتی به نفع
متعهد (زیان دیده) آن عقد گردد بیمه گر آن خسارت را بپردازد . در خصوص بیمه
مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار عبارت است از مسئولیتی که کارفرما در صورت
مقصر بودن خودش از یکی از شرکت های بیمه خریداری می نماید یا به عبارت دیگر
مسئولیت خود را در مقابل کارگران به شرکت بیمه واگذار می نماید.

 بررسی
حادثه ناشی از کار که از طریق ادارات کار و امور اجتماعی توسط بازرسان کار
بعنوان ضابطین مراجع قضایی انجام می شود رایگان بوده و تنها در صورت
اعتراض هر یک از طرفین دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام
قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است

14 – گزارش بازرسان کار در تهیه حوادث ناشی از کار در حکم چیست؟

گزارش بازرسان کار در بررسی حوادث ناشی از کار به عنوان گزارش ضابطین قضایی می باشد.

15 – چنانچه افراد کمتر از 15 سال در کارگاه ه دچار حادثه شوند مسئولیت قانونی بعهده چه کسی می باشد؟

مطابق
ماده 79 قانون کار به کارگماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است و
چنانچه حادثه ای رخ دهد بموجب تبصره 3 ماده 295 قانون مجازات اسلامی وارد
کننده خسارت مسئول است.

16- آیا مسئول ایمنی کارگاه هنگام وقوع حادثه می بایست گزارش تهیه نماید ؟

مطابق
مفاد ماده 93 قانون کار مهم ترین وظیفه مسئول ایمنی راهنمایی برای کاربرد
فنون موثر برای پیشگیری از وقوع حادثه یا وقوع مجدد حادثه در کارگاه می
باشد لیکن اعلام گزارش حادثه در زمره وظایف کارفرما یا نماینده قانونی وی
می باشد که این راهکار بعنوان یکی از روشهای پیشگیری از بروز حوادث مشابه
محسوب می گردد.

 

 

پیشگیری حوادث ناشی از کار

17- تعیین میزان دیه در حوادث ناشی از کار بر عهده کیست؟

با توجه به دستور قاضی پرونده تعیین عرش دیه درحوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص و اصدار رأی بر عهده مقام محترم قضایی است.

18- چرا بازرس کار هنگام تهیه گزارش حادثه تقاضای گزارش پزشکی قانونی را می نماید؟

مطابق
ماده 13 آئین ه چگونگی بازرسی کار موضوع تبصره ماده 99 قانون کار در
هنگام بررسی حوادث منجر به فوت و نقص عضو و آسیب دیدگی بازرسان کار موظفند
برای مستدل بودن گزارش حادثه نظریه پزشکی قانونی را اخذ و مورد توجه قرار
دهند.

19- آیا بیماری ناشی از کار توسط بازرس کار بررسی می شود ؟

خیر مطابق تبصره ماده 92 و تبصره ماده 96 قانون کار تشخیص بیماری های ناشی از کار به عهده شورای پزشکی می باشد .

2 – به چه مواردی بیماری ناشی از کار اطلاق می شود و مرجع رسیدگی به آن کجاست ؟

مطابق
ماده 7 قانون تامین اجتماعی بیماری ، وضع غیر عادی جسمی یا روحی است که
انجام خدمات درمانی را ایجاب می کند یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به
کار می شود یا اینکه موجب هر دو در آن واحد می گردد . لذا عوارضی که به
مرور زمان به تاثیر از آلاینده های محیط کار در فرد ایجاد می شود. مرجع
رسیدگی به آن کمیسیون های پزشکی یا  شورای پزشکی می باشد.

21 – سوابق کاری و مهارت کارگر چه تاثیری در تعیین میزان قصور کارگر در حوادث ناشی از کار دارد ؟

کارگران
در شغلی که دارای سابقه کار کافی باشند مهارت و تبحر پیدا می کنند و در
نتیجه این عامل می تواند در تعیین میزان درصد قصور موثر باشد .

22- آیا بررسی حوادث ترافیکی به عهده بازرس کار است ؟

خیر
، بر عهده کارشناسان راهنمایی و رانندگی است .مگر اینکه وقوع حادثه در محل
کار گاه بوده و حسب دستور مقام محترم قضایی بصورت تلفیقی مورد بررسی قرار
گیرد.

23-آیا حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان می باشد؟

با توجه به کیفری بودن نتیجه حوادث ناشی از کار،این موضوع مشمول مرور زمان نمی شود.

24 –  برای ارسال گزارش حادثه به تامین اجتماعی چند روز مهلت وجود دارد ؟

حسب
ماده 9 آئین ه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین
اجتماعی کارفرما باید هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری
به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم
ویژه گزارش حادثه اقدام نماید .

25 – در صورت رضایت محضری کارگر حادثه دیده به کارفرما آیا می توان اقامه دعوی نمود ؟

در
صورتیکه کلیه خسارتهای فرد حادثه دیده پرداخت شده باشد شکایت مسموع نخواهد
بود ولیکن در صورت احراز خیار غبن،کارگر می تواند اقامه دعوی کند.

26- آیا کارفرمایان اجباری به پرداخت هزینه های درمان کارگران حادثه دیده دارند ؟

به
استناد ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار
کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه
دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان
برساند در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده
باشد صندوق  تامین اجتماعی  هزینه های مربوط را عهده دار خواهد بود.

 

27- در صورت ورود افراد متفرقه به کارگاه بدون اجازه کارفرما و بروز حادثه مقصر کیست ؟

مطابق
ماده 1 آئین ه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمان باید به
طور مطمئن و ایمن محصور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن
جلوگیری به عمل آید . همچنین نصب تابلوها و علائم هشداردهنده که در شب و
روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است . در صورت وقوع
چنین اتفاقی کارفرما نیز مقصر خواهد بود و بصورت کلی کارفرما در محدوده
کارگاه دارای مسولیت .

28 – آیا بعد از بازنشستگی می توان در خصوص حوادث ناشی از کار پیش آمده در زمان اشتغال از کارفرمایان اقامه دعوی نمود ؟

بلی، بر اساس استفساریه شورای نگهبان امور مالی مشمول مرور زمان نمی شود و بنابراین در هر زمان می توان اقامه دعوی نمود .

29 – در
صورتی که کارفرما وسایل ایمنی را در اختیار کارگر قرار دهد و بر اثر عدم
استفاده از وسایل ایمنی حادثه ای در کارگاه رخ دهد، مقصر کیست؟

به
موجب تبصره 2 ماده 95 قانون کار چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع
ماده 85 این قانون برای حفاظت فنی و بهداشت کار وسایل و امکانات لازم را در
اختیار کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش های لازم و تذکرات
قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آن ها استفاده ننماید و
همین عامل از علل بروز حادثه باشد کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد
داشت.

3- تعیین تقصیر حادثه به عهده کیست؟

تعیین
تقصیر حادثه به عهده مقام محترم قضایی است ولی در صورت صدور دستور مقام
محترم قضایی مبنی بر تعیین تقصیر ، بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری
می توانند نظر مشورتی در این رابطه به مقام قضایی ارائه نمایند .

31- کارفرمایان چه مسائل ایمنی را باید رعایت کنند تا در زمان وقوع حادثه مقصر شناخته نشوند؟

کارفرمایان
و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده 85 این قانون مکلفند بر اساس مصوبات
شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط
کار ، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی
کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی
و بهداشتی نظارت نمایند . افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از
وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل های مربوط به کارگاه می
باشند، چنانچه موارد فوق توسط کارفرمایان به نحو مثبت و مطلوبی انجام گردد
در صورت وقوع حادثه مقصر نخواهند بود.

32-در صورتی که در کارگاه برای کارگری حادثه اتفاق بیافتد و کارفرما مقصر باشد علاوه بر دیه چه جریمه هایی باید پرداخت کند؟

1-پرداخت خسارت به صندوق تأمین اجتماعی جهت برقراری مستمری و یا غرامت نقص عضو مستند به ماده 66 قانون تأمین اجتماعی

2- مجازات های مقرر در فصل یازدهم قانون کار از جمله مواد 171 و 176  قانون کار

3-  جرائم موضوع جنبه عمومی جرم

33- کارفرمای
شرکتی هستم در کارگاهم حادثه ناشی از کاری رخ داد و بنده مقصر شدم و تمام
دیه وی را پرداخت کردم اما قاضی پرونده هنوز پرونده را مختومه نکرده است
دلایل آن چیست ؟به استناد ماده 171 قانون کار در صورتی که تخلف از
انجام تکالیف قانونی سبب وقوع حادثه ای گردد که منجر به عوارضی مانند نقص
عضو و یا فوت کارگر شود، دادگاه مکلف است علاوه بر مجازات های مندرج در
قانون کار، نسبت به این موارد طبق قانون رسیدگی نماید .

34- چنانچه
کارگری در کارگاهی دچار کاهش توانایی به علل حادثه یا بیماری شده باشد و
طبق نظریه کمیسیون پزشکی می بایست به برده کار سبک ارجاع گردد ولی در
کارگاه کار سبک وجود نداشته باشد، در این خصوص تکلیف قانونی چیست؟

باستنادماده
32 ق.ک اگر خاتمه قرارداد کار در نتیجه کاهش تواناییهای جسمی و فکری ناشی
از کار کارگر باشد (بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان
منطقه با معرفی شورای اسلامی کار و یا نمایندگان قانونی کارگر ) کارفرما
مکلف است به نسبت هر سال سابقه خدمت ، معادل دو ماه آخرین حقوق به وی
پرداخت نماید.

35- چنانچه
در کارگاهی هیچ گونه کار سنگینی وجود نداشته باشد ولی کارگری اظهار درد
شدید در ناحیه کمر نماید ارزیابی وضعیت وی چگونه انجام می پذیرد؟

وفق مقررات قانونی تشخیص موضوع به عهده کمیسیون پزشکی می باشد.

36- در حین رفتن به منزل با سرویس ایاب و ذهاب کارگاه دچار حادثه شده ام آیا حادثه من ناشی از کار محسوب می گردد ؟

بلی،بر اساس ماده چهار قانون کار و ماده شصت قانون تامین اجتماعی حادثه مزبور مشمول قانون کار است .

ماده
6- حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای
کارگر اتفاق می افتد مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه
شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و
یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی
باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و
توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام
وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به
کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات
سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب
می شود .

37- در صورتی که در ماموریت اداری حادثه ای رخ دهد کارگر از چه حمایتهای قانونی  برخوردار است ؟

مطابق
ماده 6 قانون تامین اجتماعی چنانچه کارگر به دستور کارفرما در خارج از
محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد و حادثه ای برای ایشان اتفاق
بیافتد ، حادثه ناشی از کار محسوب می شود و کارگر می تواند از تمامی مزایای
مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی     بهره مند گردد .

38- آیا چنانچه اتباع بیگانه فاقد روادید کار دچار حادثه  منجر به فوت یا نقص عضو کلی شوند به آنها مستمری تعلق می گیرد ؟

مطابق
ماده 12 قانون کار اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول کار شوند مگر
آنکه اولاً دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده ، ثانیاً مطابق قوانین و
آئین ه های مربوطه ، پروانه کار دریافت دارند . لذا اتباع بیگانه فاقد
روادید کار و پروانه کار از شمول قانون کار خارج و مزایای مربوط به تامین
اجتماعی به آن ها تعلق نمی گیرد .

39- آیا
کارگری که بنا به دستور کارفرما جهت انجام امور اداری با وسیله نقلیه
تصادف نماید آیا حادثه فوق جزء حوادث ناشی از کار بوده یا حوادث ترافیکی ؟
به چه دلیل ؟

بر
اساس مفاد ماده 6 قانون کار اصل حادثه، ناشی از کار و نوع حادثه ترافیکی
تلقی می گردد بسته به نوع حادثه و شرایط وقوع و میزان قصور هر یک از طرفین
می بایستی کارشناس مربوطه اعلام نظر نماید .

4- کارگری
در کارگاه دچار حادثه شده که منجر به کاهش توانایی های وی شده است .برای
استفاده از شرایط از کار افتادگی باید به کدام سازمان یا اداره مراجعه
نماید  ؟

مطابق ماده7 قانون  تامین اجتماعی می تواند جهت استفاده از شرایط و مزایای از کار افتادگی به صندوق تامین اجتماعی مراجعه نماید .

41- آیا کارگری که قبلاً از بیمه حوادث کارگاه استفاده نموده است می تواند برای اخذ دی از طریق مراجع قضایی اقدام نماید ؟

به استناد ماده 295 قانون مجازات های اسلامی می تواند برای اخذ دیه از طریق مراجع قضایی اقدام نماید و ملاک رای مراجع قضایی است.

42- چند
سال پیش در کارگاهی دچار حادثه ناشی از کار شدم و طبق وعده و وعیدهای
کارفرما، از ایشان شکایت نکردم اما در حال حاضر قصد شکایت دارم ولی جراحت
های من بهبود یافته تکلیف چیست ؟

به
استناد استفساریه شورای نگهبان و ماده 173 قانون آئین دادرسی کیفری،بررسی
حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان نخواهد شد و می تواند اقامه دعوی نماید و
حسب دستورات و نظر مقام محترم قضایی از طریق مراجع ذیصلاح و مرتبط مورد
رسیدگی قرار می گیرد.

43- در
هنگام آتش سوزی در یک کارگاه ساختمانی چنانچه از کارگران همان واحد  به
منظور نجات و کمک به دیگران دچار حادثه شده باشد، آیا این رویداد حادثه
ناشی از کار تلقی می گردد ؟

بلی، به استناد مفاد ماده 6 قانون تامین اجتماعی حادثه ناشی از کار محسوب می گردد .

 

c,^VQR.)_uXM֎JUPj-WA*U5uǤ|c’n|Kixȃek,G

اين پژوهش يک مطالعه توصيفي- مقطعي است که به منظور نشان دادن اهميت بازرسي ايمني در پيشگيري از حوادث احتمالي و شناسائي کانونهاي خطر در کارخانه آجر ماشيني ساز مايه (واقع در اطراف تهران) از سال 64 لغايت 72 جمعا به مدت نه سال انجام گرديده و طي آن حوادث ناشي از کار در سال 75-74 با استفاده از گزارشات و اسناد و مدارک بايگاني شده در کارخانه مورد بررسي قرار گرفت. براي اين کار ضرايب شدت و تکرار حادثه، ميزان شيوع حادثه و همچنين نسبت حادثه در کارگاههاي مختلف کارخانه محاسبه گرديد. با استفاده از آزمون آماري اختلاف نسبت حوادث سه ساله اول (64 تا 66) با سه ساله دوم (67 تا 69) و سه ساله سوم (7 تا 72) مورد مقايسه قرار گرفتند.

نتايج نشان داد در سالن توليد کارخانه در سال 68 بيشترين ضريب تکرار حادثه 43 مورد و ميزان شيوع حادثه 447 مورد در هزار بود. در سال 72 حداقل ضريب تکرار حادثه 2.5 مورد و ميزان شيوع 27 در هزار بوده است، ضمنا حداقل شدت حادثه 7 (روز کاري تلف شده) و نسبت حادثه 2.6 درصد بود. در سال 68 حداکثر شدت حادثه 364 (روز کاري تلف شده) و نسبت حادثه 45 درصد بود. آزمون آماري اختلاف نسبت حوادث سه ساله اول با سه ساله سوم و سه ساله دوم با سه ساله سوم در کليه کارگاهها از جمله سالن توليد نشان داد که نسبت حوادث سه ساله اول و سوم همچنين سه ساله دوم و سوم با 95% اطمينان اختلاف معني داري وجود دارد. (P=<.5) و نسبت حوادث سه ساله اول و دوم با سه ساله سوم مساوي نبوده و تعداد حوادث سه ساله سوم نسبت به سه ساله اول و دوم کمتر بوده است. نتايج حاصله بيان مي دارد که بره هاي ايمني در اين کارخانه در سه ساله سوم (72-7) نسبتا خوب بوده و اين امر به دليل انجام مستمر بازرسي ايمني در طول سالهاي 72-7 توسط کميته حفاظت فني کارخانه و بالاخره درجه اعتبار و نقش S.A در شناخت خطرات و پيشگيري از حوادث مي باشد.

پیشگیری حوادث ناشی از کار

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

پیشگیری حوادث ناشی از کار
پیشگیری حوادث ناشی از کار
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *