پیشگیری از گل مژه زدن

پیشگیری از گل مژه زدن
پیشگیری از گل مژه زدن

گل مژه (به انگلیسی Sty) توده جوش مانند قرمز و دردناکی در کنار پلک است. گاهی فولیکول مژه یا غده چربی پلک عفونی می شود. این ورم قرمز رنگ و اغلب دردناک بعد از یک هفته یا بیشتر خود به خود ناپدید می شود. گل مژه معمولا بی خطر بوده اما با درد و سوزش همراه است.  راهکارهای زیادی برای کاهش درد و تورم ناشی از گل مژه و همچنین پیشگیری از پدید آمدن مجدد آن وجود دارد.

 

گل مژه ها به طور کلی تصادفی ایجاد می شوند اما گاهی قرار گرفتن چشم در معرض ماده خارجی (مانند خاک یا لوازم آرایش) می تواند علت اصلی آن باشد. گل مژه خود عفونت باکتریایی کوچکی محسوب می شود. اگر گل مژه زدید، اولین اقدامی که باید انجام دهید شستشوی آن ناحیه است. دست های خود را به طور کامل بشویید، سپس با استفاده از پنبه یا دستان تمیز گل مژه را به آرامی با آب گرم تمیز کنید.

مطمئن شوید پنبه یا دستان شما حتما تمیز باشد چرا که در غیر اینصورت کثیفی و آلودگی بیشتری را به آن ناحیه منتقل خواهید کرد.

پیشگیری از گل مژه زدن

گل مژه در اغلب موارد توسط باکتری به نام استافیلوکوک که در فولیکول مو یا غده گوشه چشم رشد می کند و اغلب از طریق دست زدن به چشم با دست های آلوده ایجاد می شود. البته سایر عفونت ها نیز می توانند منجر به ایجاد گل مژه شوند.

زمانی که کمپرس خنک شد دوباره آن را وارد آب گرم کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه حرکت بالا را تکرار کنید.

3 تا 4 بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. ابن کار را تا جایی ادامه دهید که گل مژه ناپدید شود.

از کیسه چای مرطوب و گرم (نه داغ) نیز می توانید برای کمپرس گرم استفاده کنید. (کیسه چای بابونه نیز گزینه مناسبی است چرا که خاصیت آرام بخشی دارد).

گرمای کمپرس ممکن است باعث آزاد شدن چرک داخل گل مژه شود. اگر این اتفاق افتاد، مایع را به آرامی بشویید و به هیچ عنوان گل مژه را فشار ندهید.

زمانی که چرک از گل مژه خارج می شود، علائم به آرامی ناپدید می شوند.

بیرون آوردن چرک از گل مژه ممکن است کار وسوسه کننده ای باشد، اما باید مقاومت کنید. فشردن یا ترکاندن گل مژه ممکن است اوضاع را خراب تر کند و باعث پخش شدن یا عمیق تر شدن عفونت شود. گاهی منجر به ایجاد زخم نیز می شود.

مواد طبیعی خاصی می توانند به درمان گل مژه و کاهش درد و تورم ناشی از آن کمک کنند. از وارد کردن این مواد به چشم خودداری کنید و اگر در زمان استفاده از این روش ها احساس سوزش و ناراحتی کردید، ادامه ندهید.

در ادامه با برخی روش های خانگی درمان گل مژه آشنا می شویم:

دانه های گشنیز را به مدت یک ساعت در آب خیس کنید و از آب آن برای شست و شوی گل مژه استفاده کنید. دانه های گشنیز خاصیتی دارند که ورم گل مژه را کاهش می دهند.

گیاه آلوئه ورا به کاهش ورم و قرمزی کمک می کند. یک برگ آلوئه ورا طولی برش بزنید و ماده داخل آن را در ناحیه ای که گل مژه قرار دارد اعمال کنید. همچنین می توانیدبه همراه آلوئه ورا از چای بابونه نیز استفاده کنید.

یک درمان خانگی رایج برای کاهش درد و ورم گل مژه کمپرس گواوا به شمار می رود. برگ های گواوا را در آب گرم خیس کرده و آن را به مدت 10 دقیقه روی چشم قرار دهید.

اگر مرتب گل مژه روی پلک هایتان ایجاد می شود، احتمالا پلک های شما به عفونت باکتریایی حساس است. از حوله تمیز و شامپوی ملایمی از جمله شامپو بچه یا شامپوهای مخصوص برای شستن آرام پلک ها استفاده کنید. سعی کنید پلک ها را با آب گرم بشویید.

اگر زیاد دچار گل مژه می شوید، بهتر است هر روز این شست و شو را انجام دهید.

یکی از رایج ترین راه ها برای به وجود آمدن گل مژه انتقال باکتری از دست به چشم است. به همین دلیل از مالیدن یا دست زدن به چشم ها خودداری کنید.

حوله خود را مرتب بشویید و هرگز حوله یا لیف خود را با فرد مبتلا به گل مژه به اشتراک نگذارید.

بعدی

قبلی

«گل مژه» نوعی ورم چرکی است که روی چشمها ظاهر می شود که با درد نسبتاً شدید همراه بوده و شکل نازیبایی به صورت می دهد.

پیشگیری از گل مژه زدن
پیشگیری از گل مژه زدن
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *