طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

خواص دارویی و گیاهی

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین
طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که ممکن است در هر سنی رخ دهد اما معمولا در دوران بلوغ شایع تر است.

با توجه به اینکه بلوغ و قاعدگی، روی تشدید آکنه موثر هستند، ممکن است گاهی اوقات متخصصین پوست از قرص های ضد بارداری به منظور تعدیل هورمون ها به عنوان مکمل درمان آکنه در خانم ها کمک بگیرند.

یاسمین یکی از معروف ترین قرص های ضد بارداری است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم. اگر شما هم به منظور پیشگیری از بارداری و یا درمان آکنه از این دارو استفاده می کنید خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

لازم به یاد آوریست که موارد بررسی شده در این مقاله صرفا جهت بالا بردن اطلاعات علمی افراد است. لذا به هیچ عنوان در صورت ابتلا به نشانه های درج شده اقدام به مصرف خودسرانه این دارو نفرمایید. شما فقط با تجویز پزشک مجاز به مصرف این دارو هستید. 

فراموش نکنید هر بیماری نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارد. نشانه های درج شده در این مقاله و یا هر منبع دیگری جهت تشخیص بیماری کافی نیست.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

اویرو هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف خودسرانه دارو نداشته و تهیه دارو صرفا از طریق مراجعه به داروخانه و همراه داشتن نسخه پزشک معالج، امکان پذیر است.

 

 

قرص یاسمین ترکیبی از ۲ هورمون است: استروژن (اتینیل استرادیول) و پروژسترون (دروسپیرنون)

این محصول برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود. این عملکرد عمدتا با جلوگیری از تخمک گذاری در سیکل قاعدگی انجام می گیرد.

همچنین یاسمین با افزایش غلظت مایع واژینال، مانع رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح و باروری) و یا چسبیدن تخمک به بافت سطحی رحم می شود. (اگر تخمک موفق به چسبیدن به دیواره ی رحم نشود از بدن خارج می شود.)

علاوه بر پیشگیری از بارداری، اینگونه قرص ها قادر به تنظیم سیکل قاعدگی، کاهش میزان و درد خونریزی در دوران قاعدگی و کاهش ریسک ابتلا به کیست های تخمدان نیز می باشند.

استفاده از این دارو، مانع ابتلا مصرف کننده و شریک جنسی وی به بیماری های مقاربتی (مثل HIV، سوزاک و کلامدیا) نمی شود.

پیش از شروع مصرف این دارو بروشور اطلاعات محصول را با دقت مطالعه کنید. بروشور، حاوی اطلاعات مهمی در خصوص طول دوره مصرف دارو است.

روزانه یک عدد از قرص را همراه با غذا (و یا با معده خالی) میل کنید. (و یا طبق دستور پزشک عمل کنید.)

بهتر است دارو را هر روز سر ساعت معینی میل کنید.

مصرف دارو بعد از شام و یا پیش از خواب احتمال معده درد و حالت تهوع را کاهش می دهد.

دارو را طبق دستورالعمل درج شده مصرف کنید، میزان مصرف دارو را کاهش ندهید و نوبت مصرف دارو را فراموش نکنید.

دیر شروع کردن بسته جدید دارو، مصرف دارو در زمان های مختلف روز، فراموش کردن یک یا چند نوبت از مصرف دارو از جمله مهمترین عواملی هستند که ریسک عدم تاثیرگذاری محصول را افزایش می دهند.

 

 

هر بسته دارو، شامل ۲۱ عدد قرص است. پس از اتمام ۲۱ قرص، به مدت ۷ روز مصرف قرص را متوقف کنید و پس از آن چه قاعدگی اتفاق افتاده باشد، چه اتفاق نیفتاده باشد، می بایست بسته جدید دارو را شروع کنید.

معمولا در طول ۷ روز عدم مصرف قرص، قاعدگی آغاز می شود. اگر قاعدگی رخ نداد با پزشک مشورت کنید.

بهتر است در نخستین دوره شروع مصرف دارو، در ۷ روز اول مصرف قرص، از یک روش غیر دارویی دیگر (مثلا کاندوم یا اسپرم کش) برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. (البته اگر مصرف دارو را با شروع قاعدگی آغاز کرده اید نیاز به استفاده از روش کمکی در ۷ روز اول نیست)

اگر برای کنترل بارداری داروی دیگری استفاده می کنید و تمایل دارید یاسمین را جایگزین داروی خود کنید در خصوص روش صحیح جایگزینی با پزشک خود مشورت کنید.

 

با مصرف یاسمین ممکن است عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساسیت پستان ها، تورم مچ پا یا پاها (احتباس مایعات)، تغییرات وزن رخ دهد.

در برخی افراد لکه بینی بین دوره های قاعدگی و یا قاعدگی نامنظم نیز ممکن است دیده شود؛ بخصوص در طول چندین ماه نخست شروع مصرف دارو

اگر هر یک از این علائم تشدید شد و یا ادامه داشت پزشک خود را مطلع کنید.

اگر در طول یک هفته، ۲ بار مصرف قرص را فراموش کردید و یا دارو را بنابر دستور ذکر شده به درستی مصرف نکردید، بهتر است برای اطمینان از عدم بارداری آزمایش دهید.

به خاطر داشته باشید پزشک فواید این دارو را برای شما بیشتر از عوارض احتمالی آن تشخیص داده است. بخصوص که برخی از مصرف کنندگان این قرص در طول مصرف دارو متوجه هیچگونه عوارضی نمی شوند.

این دارو ممکن است سبب افزایش فشار خون شود. بنابراین بهتر است در طول مصرف دارو فشار خون خود را مرتبا کنترل کنید و در صورت بالا بودن فشار خون پزشک را مطلع کنید.

نشانه های زیر از عوارض جانبی نادر اما جدی این دارو هستند. لذا در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها فورا پزشک را مطلع کنید:

* تغییرات غیرمعمول خونریزی های واژینال (مثلا پریود پیوسته، خونریزی ناگهانی و شدید، پریود نشدن)

* علائم بالا رفتن پتاسیم خون (مثلا ضعف عضلانی، آهسته شدن و یا نامنظم شدن ضربان قلب)

این دارو ممکن است به ندرت سبب مشکلات جدی لختگی خون شود که گاه مرگبار هستند؛ در صورت مشاهده علائم زیر فورا با اورژانس تماس بگیرید:

* ترومبوز وریدهای عمقی

* آمبولی ریه

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

* حمله قلبی

احتمال ایجاد واکنش آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه نشانه های زیر که رایج ترین نشانه های واکنش های آلرژیک جدی هستند شدید با اورژانس تماس بگیرید:

* خارش و تورم پوست بخصوص در نواحی صورت، زبان و گلو

* سرگیجه شدید

* مشکلات تنفسی

لیست بالا، شامل تمام عوارض رایج مصرف این دارو نیستند. اگر متوجه هر نشانه ی غیر عادی دیگری شدید که در این لیست عنوان نشده با پزشک تماس بگیرید. همچنین جهت اطمینان پیش از شروع مصرف دارو در خصوص ریسک ابتلا به عوارض جانبی و فواید مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

 

در صورت سابقه واکنش های آلرژیک و حساسیت بخصوص حساسیت به ترکیبات اتینیل استرادیول و دروسپیرون (و یا هر گونه ترکیب استروژن و پروژسترون دیگر) پزشک را مطلع کنید.

پیش از شروع مصرف دارو، پزشک را در جریان سابقه ی پرونده ی پزشکی خود قرار دهید؛ به خصوص اگر خود و یا یکی از اعضای خانواده تان سابقه ی ابتلا به یکی از بیماری های زیر را دارید:

* مشکلات غده ی آدرنال

* سکته مغزی

* لخته شدن خون (مثلا در پاها، چشم ها، ریه ها)

* فشار خون بالا

* نتایج غیر طبیعی در معاینه پستان

* سرطان (بویژه سرطان سینه یا سرطان رحم)

* اختلالات لختگی خون (مانند کمبود پروتئین C یا پروتئین S)

* دیابت که موجب ایجاد بیماری های کلیوی، چشمی، عصبی یا گرفتگی رگ های خونی شود.

* سابقه ی سردردهای شدید و میگرنی

* تاریخچه ی خانوادگی یا شخصی اختلالات تورم پوست مثلا ابتلا به آنژیو ادم. جهت اطلاعات بیشتر به مقاله ی بررسی انواع کهیر و علل آن  مراجعه کنید. (جهت مطالعه مقاله کلیک کنید.)

* مشکلات قلبی (مثلا بیماری های دریچه ی قلب، ضربان قلب نامنظم، سابقه حمله قلبی)

* مشکلات کبدی (مثلا تومور کبدی، بیماری های فعال کبدی)

* مشکلات کلیوی

* سابقه زردی چشم ها یا پوست در طول دوران بارداری و یا زمان مصرف قرص های ضد بارداری

* خونریزی بی دلیل واژینال

* کلسترول یا تری گلیسیرید بالا (چربی خون)

* افسردگی

* تورم (ادم)

* مشکلات کیسه صفرا

* چاقی

اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است روی میزان قند خون شما تاثیر بگذارد. مرتبا قند خون خود را چک کنید و نتایج را به پزشک اطلاع دهید.

اگر نشانه های قند خون بالا دارید، مثلا تشدید ادرار و تشنگی، پزشک را در جریان بگذارید تا در صورت لزوم، داروهای دیابت استفاده کنید و یا با رعایت رژیم و ورزش قند خون خود را کنترل کنید.

اگر سابقه ی جراحی دارید و یا قصد انجام جراحی خاصی دارید، و یا مجبور هستید به مدت طولانی بدون حرکت جایی بنشینید یا دراز بکشید (مثلا یک پرواز طولانی مدت پیش رو دارید.) پزشک خود را مطلع کنید. چراکه این شرایط خطر ابتلا به لختگی خون را افزایش می دهند. بخصوص اگر داروهای ضد بارداری هورمونی مصرف می کنید؛ ممکن است نیاز باشد برای مدت کوتاهی به منظور احتیاط نیاز به قطع مصرف دارو باشد.

بطور کلی توصیه می شود پیش از انجام هرگونه جراحی و اعمال دندانپزشکی، پزشک را در خصوص تمام داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و گیاهی که مصرف می کنید مطلع کنید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل های حاوی پتاسیم یا جایگزین های نمکی که حاوی پتاسیم هستند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است بخش هایی از پوست را تیره و کدر کند (ملاسما)، نور خورشید ممکن است این اثر را تشدید کند. در طول مصرف دارو، تا حد ممکن زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید و از آفتاب گرفتن و سولاریوم پرهیز کنید. همچنین هنگام خروج از منزل از لباس های پوشش دار و ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه می شود جهت آشنایی بیشتر با ملاسما به مقاله ی بررسی ملاسما به عنوان یکی از مشکلات رنگدانه ای پوست مراجعه کنید. (جهت مطالعه مقاله کلیک کنید.)

اگر دید شما نزدیک بین است و یا از لنز های تماسی استفاده می کنید، ممکن است متوجه افزایش اختلالات بینایی یا مواجهه با مشکل در هنگام گذاشتن لنز شوید. اگر این مسائل اتفاق افتاد، در خصوص آن با چشم پزشک خود مشورت کنید.

اگر مدت زیادی پس از متوقف کردن مصرف قرص، باردار نشدید، حتما پزشک را مطلع کنید.

این دارو نمی بایست در طول دوران بارداری استفاده شود، اگر باردار هستید (و یا احتمال بارداری می دهید) فورا پزشک را در جریان بگذارید.

این دارو ممکن است وارد شیر مادر شود، که ممکن است کیفیت شیر مادر را تحت تاثیر قرار داده و به نوزاد آسیب برساند. در خصوص مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

 

لازم به یاد آوریست که موارد بررسی شده در این مقاله صرفا جهت بالا بردن اطلاعات علمی افراد است. لذا به هیچ عنوان در صورت ابتلا به نشانه های درج شده اقدام به مصرف خودسرانه این دارو نفرمایید. شما فقط با تجویز پزشک مجاز به مصرف این دارو هستید. 

فراموش نکنید هر بیماری نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارد. نشانه های درج شده در این مقاله و یا هر منبع دیگری جهت تشخیص بیماری کافی نیست.

اویرو هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف خودسرانه دارو نداشته و تهیه دارو صرفا از طریق مراجعه به داروخانه و همراه داشتن نسخه پزشک معالج، امکان پذیر است.

 

۰۹ مرداد ۱۳۹۸

۰۹ مرداد ۱۳۹۸

۰۶ مرداد ۱۳۹۸

سایت اویـرو در ابتدای سال 1387، با گردآوری گروهی از مشاوران مجرب اقدام به ارائه خدماتي نوين در زمينه مشاوره و فروش اینترنتی محصولات آرايشی و زيبايی آغاز به کار نمود. اعتبار ما بیش از 40 سال سـابقه و خدمت به شما عزیزان در قالب داروخـانه (عدالت) می باشد که خود تجربه ایست بسیار در زمینه فروش محصولات زیبایی و آرایشی.

پیشگیری از پیری زودرس با سرم سی ویت سسدرما

درمان ریزش مو با قرص اسپیرونولاکتون

معرفی کپسول سلبرکس (سلکوکسیب)

اهمیت مصرف ویتامین D3 و قرص ویتامین D3 هلث اید

ترکیبات این چهار قرص (یاسمین – روکین – کنتراسمین – دروسپیل) ، مثل هم بوده و شامل : 3 میلی گرم دروسپیرنون و 0.03 میلی گرم اتینیل استرادیول می باشد.

بسته بندی قرص یاسمین: قرص 28 تایی شامل 28 قرص فعال + 7 قرص بی اثر می باشد . هم چنین بسته بندی 21 عددی نیز دارد.

بسته بندی قرص روکین و کنتراسمین و دورسپیل: شامل بسته ی 21 عددی فعال می باشد.

كنتراسپتیو تركیبی با اثر مهار گونادوتروپین ها مهار تخمك گذاری و كاهش موكوس سرویكال و اندومترطریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

دروسپیرنون یك آنالوگ اسپیرونولاكتون است كه فعالیت آنتی مینرالوكورتیكوئیدی داردو اما اثرات آندرو‍‍ژ‍نیك، استروژنیك، آنتی گلوكوكورتیكوئیدی و گلوكوكورتیكوئیدی را ندارد.دارو مقداری اثرات آنتی آندروژنیك دارد.

نقص كلیوی، كبدی، آدرنال، بیماری های ترومبو آمبولی وترومبوفلبیت ،بیماری های قلبی و عروقی، دیابت با در گیری عروقی ،سردرد با علائم نورولوژیك ،كارسینوم سینه و آندومتر، نئو پلازی وابسته به استروژن ،خونریزی غیر عادی رحمی، زردی و یرقان، تومور كبدی ،حاملگی یا شك به حاملگی ،افراد سیگاری بالای 35 سال

یاسمین: روزی یك عدد شروع از روز اول تا 21 روز 7 قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودكه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك میكند.

کنتراسمین و روکین و دروسپیل : از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا 21 شب . سپس 7 روز فاصله تا شروع بسته جدید .

یاز : از روز اول سیکل  ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه  ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید  ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند . 

عوارض قلبی عروقی، بیماری های سنگ مثانه ،ترومبوز، عوارض گوارشی، ادم، تغییر درسیكل قاعدگی ،ناباروری موقت بعد از قطع مصرف، ملاسما، تغییر در وزن، كاهش ترشح شیر در هفته های اول بعد از زایمان، میگرن، راش، عوارض قلبی ،كاندیدیاز،عدم تحمل لنز های تماسی

 

زیفامپین، ضد صرع ها، آنتی بیوتیك، آتروواستاتین، اسید اسكوربیك، استامینوفن

در حاملگی گروه X

در شیردهی: سبب كاهش ترشح شیر می شود. 

 


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

بهداشت و سلامت Yasmin, دارو, عوارض قرص یاسمین, قرص ضد بارداری, قرص یاسمین

یاسمین به انگلیسی Yasmin ترکیبی از (دروسپرینون و اتینیل استرادیول) است که مانع از تخمک گذاری (آزاد شدن یک تخمک از یک تخمدان) میشود و همچنین با تغییر در پوشش دهانه رحم راه را برای رسیدن اسپرم به رحم سخت تر و دشوار تر میکند .

یاسمین به عنوان دارویی برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود٬ همچنین از آن نیز برای درمان آکنه متوسط ​​در زنانی که حداقل ۱۴ سال سن دارند با دوره های قاعدگی استفاده می شود .

این دارو همچنین در درمان علائم اختلالات پیش از قاعدگی ( PMDD ) مانند اضطراب، افسردگی ، تحریک پذیری ، مشکلات تمرکز ، کمبود انرژی ، خواب ٬ تغییرات اشتها ، حساسیت پستان ، درد مفاصل و عضلات ، سردرد و افزایش وزن استفاده می شود. این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

یاسمین می تواند باعث نقایص در هنگام تولد شود. اگر شما باردار هستید و یا اگر شما دو دوره قاعدگی پشت سر هم را از دست داده اید به دکتر خود اطلاع دهید ، همچنین اگر شما به تازگی صاحب فرزندی شده اید، حداقل ۴ هفته قبل از مصرف یاسمین صبر کنید .

اگر شما هر یک از بیماری ها و یا اختلالات زیر را دارید نباید از این دارو استفاده کنید٬ در مورد سابقه ها و حساسیت های زیر حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید :

مطمئن شوید که میتوانید با خیال راحت یاسمین را مصرف کنید، اگر شما هر یک از این شرایط یا سوابق زیر را دارید به دکتر اطلاع دهید :

فراموشی یک عدد از قرص های ضد بارداری می تواند خطر ابتلا به باردار شدن را افزایش می دهد٬ اگر شما فراموش کرده اید در وقت مناسب قرص یاسمین را مصرف کنید با دقت دستورالعمل دوز از دست رفته در کاتولیک دارو را دنبال کنید

مصرف برخی از داروها به همراه یاسمین پیشگیری از حاملگی را کاهش میدهد از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای هپاتیت C، داروهای HIV / AIDS، داروهای تشنج، آرام بخش ها و یا نمک اسید باربیتوریک . به این منظور در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما باردار هستید نباید از این دارو استفاده نمایید زیر دروسپرینون و اتینیل استرادیول میتواند به جنین شما آسیب برسانند و یا حتی ممکن است باعث نقض در هنگام تولد شود.

اگر شما در حین مصرف دارو٬ باردار شدید٬ هرگز به صورت سرخود مصرف این دارو را قطع نکنید و درباره قطع مصرف دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

هورمون های موجود در یاسمین می تواند به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. این دارو همچنین ممکن است باعث کاهش تولید شیر مادر شود.

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید٬ مصرف این دارو را متوقف نموده و سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید.

داروهای دیگر ممکن است توسط یاسمین تحت تاثیر قرار گیرند٬ قبل از استفاده از این دارو، با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید بگویید. این شامل ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و داروهای تجویز شده توسط پزشکان دیگر و … است .

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است:

* شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید.

* قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود.

* در هر نوع پس از اتمام 21 قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز 8، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

* بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند.

* اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.

قرص های LD و HD:

– اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.

– چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.

– چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

قرص های تری فازیک:

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص، اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی به خاطر آوردید، بلافاصله مصرف کنید (گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص، اثر پیشگیری از بارداری را کاهش نمی دهد).

اگر پس از 12 ساعت به خاطر آوردید، باید به محض به یاد آوردن، مصرف بقیه ی قرص ها را ادامه دهید و قرص های فراموش شده را مصرف نکنید. در این گونه موارد حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم، تا شروع بسته ی بعدی استفاده شود.

1- به دنبال سقط های کمتر از 12 هفته، بلافاصله قرص را مصرف کنید.

2- به دنبال سقط های 12 تا 20 هفته، 10-7 روز بعد از سقط مصرف کنید.

3- به دنبال زایمان، 3 هفته پس از زایمان مصرف کنید.

مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:

1- مهار تخمک گذاری

2- جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس

3- ایجاد محیط نامناسب برای لانه گزینی

نکاتی که در هنگام استفاده از این قرص ها باید رعایت شود:

1- سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.

2- اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.

3- در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

4- در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و… سریعاً  به پزشک مراجعه کنید.

5- در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید.

زهره محمودی- کارشناس ارشد مامایی

انواع قرص های ضد بارداری

عوامل تهدید کننده سلامت قلب در زنان

توصیه های ورزشی در خانم های باردار

تغذیه دوران بارداری (قسمت اول) و (قسمت دوم) 

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری 

3 روز قبل

4 روز قبل

6 روز قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

4 هفته قبل

4 هفته قبل

4 هفته قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل


نام کاربری و یا ایمیل:


رمز عبور:

من را به خاطر بسپار


کاربر جدید هستم!

0

موضوعات داغ

یاسمین (drospirenone و اتینیل استرادیول)  دارویی است که مانع از تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) و همچنین باعث تغییر در پوشش دهانه رحم و رحم شما شده ، و مانع از رسیدن  اسپرم به رحم و یا  تخمک بارور به رحم و در نتیجه پیشگیری از بارداری  می شود .

یاسمین در زنان به عنوان یک پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری می باشد.  همچنین این دارو  ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که  در این راهنمای دارویی ذکر شده است،  استفاده  شود.

اگر شما حامله هستید و یا اگر شما به تازگی صاحب  یک کودک شده‌اید، از یاسمین استفاده نکنید و قبل از مصرف حداقل ۴ هفته صبر کنید.

اگر شما هر یک از شرایط زیر را دارید نباید یاسمین را مصرف کنید: فشار خون کنترل نشده، بیماری قلبی، اختلال لخته شدن خون، مشکلات گردش خون، مشکلات دیابتی و عوارض آن در چشم یا کلیه‌ ها، خونریزی واژینال غیر معمول، بیماری کبد یا سرطان کبد، سردردهای شدید میگرنی، اگر سیگار می‌کشید و  یا بیش از  ۳۵ سال سن دارید، و یا اگر شما تا به حال سرطان  پستان یا رحم داشته‌اید، یرقان ناشی از قرص های ضد بارداری، حمله قلبی، سکته مغزی، و یا  ایجاد یک لخته  در خون.

مصرف یاسمین می‌تواند خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی و … را افزایش ‌دهد، به خصوص اگر شما اضافه وزن و یا شرایط خاص دیگری، دارید.

فشار خون بالا درمان نشده یا کنترل نشده

 بیماری‌های قلبی (بیماری عروق کرونر، اختلال دریچه قلب کنترل نشده ، سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، یا لخته خون)

 یک اختلال یا مشکلات لخته شدن  و یا گردش خون

مشکلات چشم ، کلیه و یا گردش خون ناشی از دیابت

 سابقه سرطان های  مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان یا رحم

خونریزی واژینال غیر معمول که توسط دکتر مورد بررسی قرار نگرفته است.

 بیماری کبد، سرطان کبد، سابقه یرقان ناشی از بارداری و یا قرص جلوگیری از  بارداری

 سردردهای شدید میگرنی ( همراه با تار دیدن، بی حسی، ضعف، یا دیگر تغییرات بینایی)، به خصوص اگر شما بالاتر از  ۳۵ سال سن دارید.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

سیگار کشیدن می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی و … را  افزایش دهد. اگر سیگار می‌کشید و  یا بیش از ۳۵ سال سن دارید، نباید یاسمین را مصرف کنید.

مصرف  یاسمین می‌تواند خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی را به خصوص  اگر شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا هستید، و یا اگر شما اضافه وزن دارید، افزایش دهد. خطر سکته مغزی یا تشکیل لخته در خون در  طول سال اول مصرف  قرص‌های ضد بارداری بیشتر است. زمانی که شما شروع به استفاده مجدد از یاسمین پس از ۴ هفته یا بیشتر می‌کنید، این خطر بالا است.

فشار خون بالا، رگهای واریسی

کلسترول و تری گلیسیرید بالا، و یا اگر شما اضافه وزن دارید

عدم تعادل الکترولیت (مانند سطوح بالای پتاسیم در خون شما)

سابقه افسردگی

دیابت، کم کاری غده تیروئید، بیماری‌های کیسه صفرا

تشنج یا صرع

بیماری سل

سابقه بیماری فیبروکیستیک پستان، توده، ندول، و یا یک ماموگرافی غیر طبیعی

هورمون‌ها در یاسمین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. یاسمین همچنین تولید شیر مادر را کند  می‌کند.  اگر شما کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، از قرص یاسمین استفاده نکنید.

یاسمین را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید. شما اولین قرص خود را در روز اول از دوره و یا در اولین یکشنبه را بعد از دوره خود آغاز کنید. شما ممکن است نیاز به استفاده از روش پیش گیری از بارداری پیشتیبان  مانند کاندوم یا یک اسپرم کش در  هنگامی که شما برای اولین بار شروع به استفاده از یاسمین می کنید، داشته باشید. دستورالعمل های پزشک خود  را دنبال کنید.

راه درست مصرف قرص، مصرف  یک قرص در  هر روز و در همان زمان که روی بسته نوشته شده، است. ترجیحاً، قرص را بعد از شام یا در زمان خواب،  و یا همراه با مواد  مایع مصرف کنید البته  یاسمین را می‌توان بدون صرف غذا مصرف نمود.

وقتی که یک بسته قرص تمام شد  روز بعد یک بسته جدید را شروع کنید. اگر شما قرص روزانه را مصرف نمی‌کنید، شما ممکن است باردار شوید. قبل از مصرف کامل بسته قبلی جهت اطمینان بسته جدید را تهیه کنید.

بسته یاسمین حاوی ۲۱ قرص زرد (با هورمون) و هفت قرص سفید “یادآوری” است. قرص یادآوری شما به یک استراحت از قرص هورمون می دهد  و شما را در چرخه منظم باقی نگه می دارد. دوره قاعدگی شما  معمولا در هنگام استفاده  شما از قرص یادآوری سفید، آغاز خواهد شد.

شما ممکن است در هنگام مصرف این دارو به خصوص در ۳ ماه اول ، خونریزی داشته باشید. اگر این خونریزی ادامه داشت یا با شدت زیاد بود، به دکتر خود بگویید.

اگر شما مبتلا به  استفراغ شدید یا اسهال شدید از یک روش بارداری پشتیبان استفاده کنید.

اگر شما نیاز به عمل جراحی و یا آزمایش های پزشکی دارید  و یا اگر شما در رختخواب استراحت می کنید، شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از یاسمین برای یک زمان کوتاه داشته باشید. هر دکتر و یا جراح که شما روش استفاده  شما از قرص های ضد بارداری، را بداند.

در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری، شما نیاز دارید که به طور منظم، به دکتر خود مراجعه کنید.

این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرماو رطوبت  نگهداری شود.


دستورالعمل ارائه شده به بیمار را دنبال کنید. اگر شما این دستورالعمل را درک نمی کنید، در این مورد دکتر یا داروساز خود بپرسید . فراموشی مصرف  یک قرص یاسمین، خطر ابتلا به باردار شدن را افزایش می دهد.

اگر شما یک قرص فعال  را از دست دادید ، دو قرص  را در هنگام به  یاد آوردن مصرف کنید . سپس به مصرف  یک قرص در هر روز برای بقیه بسته ادامه دهید.

اگر شما دو قرص فعال  را در یک ردیف در هفته ۱ یا ۲ فراموش کردید، به مصرف  دو قرص در روز به مدت دو روز از  یک ردیف ادامه دهید . سپس به مصرف  یک قرص در هر روز برای بقیه بسته ادامه دهید. همچنین از یک روش پیشگیری از بارداری پشتیبان،  برای حداقل ۷ روز پس از قرص فراموش شده استفاده کنید.

اگر شما دو  یا سه قرص فعال در یک ردیف در هفته۱ ،۲ و یا ۳ را فراموش کردید، بقیه بسته را دور انداخته و در همان روز یک بسته جدید را شروع کنید. اگر شما دو یا چند قرص را فراموش کردید ، شما ممکن است در طول ماه قاعدگی نداشته باشید پس با  دکتر خود تماس بگیرید زیرا شما ممکن است باردار باشید.

اگر شما یک قرص را فراموش کردید ، آن یک قرص  را دور بیاندازید و در حفظ و مصرف قرص های  یادآوری باقیمانده تا پایان بسته کوشا باشید. اگر شما یک قرص یادآوری را فراموش کردید نیازی به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری پشتیبان نیست.

با  مراقبت‌های پزشکی اورژانس، تماس بگیرید.

اجتناب از مصرف سیگار به خصوص اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید.

یاسمین شما را از بیماری های مقاربتی از جمله اچ آی وی و ایدز محافظت نمی کند. استفاده از کاندوم تنها راه برای محافظت از خود در مقابل ابتلای به  این بیماری ها است.

عوارض جانبی این دارو

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به زوکور  مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، سریعاً  با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

نشانه های سکته مغزی مانند:  بی حسی ناگهانی و یا ضعف (به خصوص در یک طرف بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، لکنت زبان، مشکلات بینایی و یا  عدم تعادل

نشانه هایی از یک لخته خون مانند:  درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، خس خس، سرفه خونی، تورم یا گرمی در یک یا هر دو پا

حمله قلبی علائم ، درد قفسه سینه یا فشار، درد گسترش به فک شما یا شانه، تهوع، تعریق

مشکلات کبدی ،درد شدید معده، تب، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)

یک تغییر در الگو یا شدت سردردهای میگرنی

تورم در دست، پا و یا مچ پا

وجود  توده ای در پستان

علائم افسردگی مانند: مشکلات خواب، ضعف، احساس خستگی، تغییرات خلق و خوی

تهوع، استفراغ

حساسیت به لمس پستان

 سردرد، تغییرات خلق و خوی، احساس خستگی و یا تحریک پذیر

افزایش وزن

تغییر در عادت ماهانه شما و یا  کاهش میل جنسی

بسیاری از داروها می تواند با قرص های ضد بارداری تداخل داشته باشید  و اثر آن را کاهش دهند، که ممکن است منجر به بارداری شود . اتینیل استرادیول همچنین می توابد بر روی  داروهای خاص دیگر تاثیر بگذارد،  اثر آنها را کمتر کند یا باعث در  افزایش عوارض جانبی این داروها شود . این موارد شامل داروهای تجویزی  ، ویتامین، و محصولات گیاهی است.

منبع: drugs.com

این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفاً نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

کپی شد

تازه‌های دنیای مد

داغ ترین بحث ها

تازه‌های سلامت

مقالات زیبایی

مقالات سلامت

مقالات آشپزی

مقالات تغذیه

سلامت

۱۲ مرداد ۱۳۹۸

۴ مرداد ۱۳۹۸

۲۷ تیر ۱۳۹۸

دنیای مد

۲۹ تیر ۱۳۹۸

۲۰ خرداد ۱۳۹۸

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

داغ ترین بحث ها

بیشتر دیده شده

398,018

288,115

269,361

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

وب‌سایت اوما:  داروهای ضد بارداری خوراکی داروهایی هستند که از حاملگی جلوگیری می کنند. آنها یک روش کنترل بارداری هستند. داروهای کنترل بارداری خوراکی داروهای هورمونی هستند که ممکن است ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین یا پروژسترون را داشته باشند.

ترکیبی از استروژن و پروژستین با مهار هورمون های لووتینیزه (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) از بارداری جلوگیری می کند. LH و FSH نقش مهمی در رشد تخمک و آماده شدن پوشش رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژستین همچنین باعث ایجاد مخاطی رحمی می شود که نفوذ اسپرم به تخمک را دشوار می کند. در برخی از زنان پروژستین مانع از تخمک گذاری می شود.

انواع مختلف قرص های کنترل بارداری که حاوی استروژن و پروژستین هستند و به عنوان “تک فازی”، “دو فازی” یا “سه فازی” نامیده می شوند وجود دارد:

قرص ضد بارداری تک فازی

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

قرص های ضد بارداری تک فازی مقدار استروژن و پروژسترون مساوی را به صورت روزانه تامین می کنند.

قرص های ضد بارداری دو فازی

هر روز به مدت ۲۱ روز از چرخه، مقدار مساوی استروژن تامین می کنند. در نیمه اول چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن پایین تر است، به این ترتیب پوشش رحم (اندومتریوم) در طول چرخه قاعدگی ضخیم می شود. در طول نیمه دوم چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن بالاتر است، به طوری که تخلیه نرمال پوشش رحم رخ می دهد.

قرصهای ضد بارداری سه فازی

دارای غلظت های ثابت یا تغییر دهنده استروژن و غلظت پروژسترون در طول دوره است. هیچ شواهدی وجود ندارد که قرص های ضد بارداری خوراکی دو فازی یا سه فازی، ایمن تر از داروهای ضد بارداری خوراکی تک فازی هستند، یا برعکس.

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری

شایعترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری شامل:

این عوارض جانبی اغلب پس از چند ماه استفاده رخ میدهد. ممکن است دوره های قاعدگی ناگهانی یا خونریزی هایی رخ دهد اما اغلب موقت هستند و هیچ اثر جانبی جدی نیست. زنان با سابقه میگرن ممکن است افزایش فرکانس میگرن را متوجه شوند. از سوی دیگر، زنان که میگرن های ناشی از نوسانات در سطح هورمون خود دارند، ممکن است بهبود میگرن را با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی مشاهده کنند؛ زیرا سطح هورمون ها در طول مصرف قرص های ضد بارداری یکنواخت می شود.

غالبا، پیشگیری از بارداری ممکن است به افزایش فشار خون، لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته منجر شود. زنانی که سیگار می کشند، مخصوصا کسانی که بیش از 3۵ سال دارند و زنان دارای بیماری های خاص مانند سابقه لخته شدن خون یا سرطان سینه یا اندومتر، باید از مصرف قرصهای کنترل بارداری اجتناب کنند، زیرا این بیماری ها می تواند خطرات نامطلوب قرص های خوراکی کنترل بارداری را افزایش دهد.

۱۲ قرص ضد بارداری موجود در ایران+نحوه مصرف آنها

بطور کلی سه دسته قرص ضدبارداری موجود است که شامل:

گروه اول قرص های ضد بارداری:

این دو قرص از نظر ترکیبات یکی هستند و تنها از نظر دوز بکار رفته متفاوت هستند، قرص اچ دی دوزش دوبرابر قرص ال دی است.

۱- قرص ال دی (LD)

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی ۲۱ قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. ۲۱ عدد را مصرف کرده و ۷ روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

۲- قرص اچ دی ( HD)

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی ۲۱ قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. ۲۱ عدد را مصرف کرده و ۷ روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

نکات مورد توجه در مورد این قرص ها:

گروه دوم قرص ضد بارداری: یاز، یاسمین، روکین، کنتراسمین، دروسپیل

ترکیبات این داروها هم مشابه است و شامل دروسپیرنون و اتینیل استرادیول است.

3- قرص یاسمین

قرص یاسمین بصورت قرص ۲۸ تایی شامل ۲۸ قرص فعال + ۷ قرص بی اثر می باشد و هم چنین بسته بندی ۲۱ عددی نیز دارد.

نحوه مصرف: روزی یك عدد شروع از روز اول تا ۲۱ روز ۷ قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودكه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك میكند.

۴- یاز

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول سیکل ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند .

۵- روکین

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا ۲۱ شب . سپس ۷ روز فاصله تا شروع بسته جدید .

۶- کنتراسمین

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

۷- دروسپیل

بسته ۲۱ عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

نکات قابل توجه در مصرف این قرص ها

گروه سوم قرص های ضدبارداری: مارولون یا دزوسپتیو یا دایسینل

۸- مارولون

دزوسپتیو با نام تجاری مارولون موجود است، بسته ۲۱ عددی موجود است و روزی یک قرص جلوگیری از بارداری مارولون از روز ۵ قاعدگی تا ۲۱ روز بسته بعدی ۷ روز بعد اتمام بسته قبل مصرف میشود. اگر زمان شروع بعد از روز پنجم بود تا مدت ۱۰ روز از یک روش جلوگیری دیگر مثل کاندوم استفاده نمائید.

نکات قابل توجه در مصرف قرص

گروه چهارم قرصهای ضد بارداری : بلارا (belara) یا چاریوا (chariva)

این دو قرص مشتق شده از پروژسترون طبیعی هستند و ترکیبات مشابه دارند.

۹- بلارا

هر بسته بلارا حاوی ۲۱ قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف قرص جلوگیری از بارداری بلارا را آغاز کنید.

۱۰- چاریوا

نحوه مصرف مشابه قرص بلارا است.

نکات قابل توجه در مصرف این قرص ها

گروه پنجم قرص های ضد بارداری:

۱۱- قرص تری فازیک

قرص بصورت بسته ۲۱ عددی است. روز اول قاعدگی شروع به مصرف می کنید، سپس ۷ روز توقف و بعد شروع مجدد در روز هشتم است. تاثیرات جلوگیری یک هفته بعد از مصرف بروز میکنه ، این یک هفته از روش دیگری استفاده کنید.

گروه ششم قرص های ضد بارداری:

این داروها ترکیب مشابه دارند و حاوی استروژن و پروژستین هستند و در واقع ضد آندروژن و ضد بارداری هستند. مصرف این قرص ها در بارداری در رده X قرار دارد.

۱۲- دیان یا سیپروترون کامپاند

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت ۲۱ روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.

** قرص های کلایرت ، اتیسترون و دافنه در این گروه قرار دارند و نحوه مصرف مشابه قرص دیان است.

۱۹ سوال رایج شما درباره قرص ضدبارداری

۱- آیا مصرف قرصهای کنترل بارداری در حین شیردهی مجاز است؟

استفاده از قرصهای کنترل بارداری هنگام شیردهی با کاهش تولید شیر، کاهش وزن نوزاد و کاهش میزان نیتروژن و پروتئین شیر همراه است. استفاده از یک محصول پروژسترون در طول شیردهی توصیه می شود. کالج آمریکایی زنان و زایمان تاخیر مصرف داروهای ضد بارداری استروژن و پروژستین را تا ۶ ماه پس از بارداری توصیه می کند.

۲- قرص های ضدبارداری چگونه بسته بندی می شوند؟

قرص های ضدبارداری منظم ۲۱ یا ۲۸ روزه است. قرص بیست و یک روز حاوی ۲۱ قرص فعال است. قرص های ۲۸ روزه حاوی ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیر فعال (پلاسبو) است. بسته های قرص با روزهای هفته مشخص می شود تا هر روز یک قرص مصرف کنید. هفت قرص غیرفعال در بسته قرص ۲۸ روزه اضافه شده است که به شما یادآوری می شود که یک بسته قرص جدید پس از ۲۸ روز شروع کنید.

برخی قرص های جدیدتر فقط ۲ قرص غیر فعال دارند.

بسته بندی فصلی طولانی مدت حاوی ۸۴ قرص صورتی فعال و هفت قرص بی ضرر سفید است.

3- چگونه قرصهای ضد بارداری را شروع کنم؟

وقتی قرصهای کنترل قاعدگی را آغاز می کنید از پزشک خود سوال کنید. دوره بعدي شما حدود ۲۵ روز پس از شروع بسته قرص شروع خواهد شد. بهتر است قرص ها را در یک زمان در روز مصرف کنید. می توانید قرص ها را هر زمانی در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن قبل از صبحانه و یا در زمان خواب باعث می شود آن را راحت تر به یاد آورید.

۴- چه زمانی یک قرص دیگر ضد بارداری را شروع کنم؟

هر یک از بسته های قرص جدید را در همان روز هفته که قرص را آغاز کردید، شروع کنید. اگر بسته قرص ۲۱ روزه دارید، بسته قرص جدید را هفت روز پس از به پایان رساندن بسته قرص قدیمی شروع کنید. اگر بسته قرص ۲۸ روزه دارید، پس از مصرف قرص آخر بسته قدیمی، بسته جدید را آغاز کنید.

۵- چگونه قرص های ضد بارداری عمل می کند؟

قرص های ضد بارداری معمولا ماه اول عمل می کنند. برای حفظ ایمنی، پزشکان در طی ماه اول استفاده از فرم دیگری از قرص بارداری، مانند کاندوم را توصیه می کنند. پس از ماه اول، فقط می توانید بر روی قرص ضد بارداری تکیه کنید.

۶- آیا قرص های ضد بارداری را می توان در هوای گرم و یا سرد نگهداری کرد؟

همه قرصهای ضد بارداری خوراکی را باید بین ۱۵ و 3۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

۷- آیا برای قرصهای ضد بارداری نیاز به نسخه دارم؟

بله. برای قرص های کنترل بارداری خوراکی نیاز به تجویز پزشک دارید.

۸- آیا می توانید مصرف قرص را در هر زمان ماه شروع کنید؟

می توانید قرصها را در هر زمان در طول چرخه شروع کنید. هنگامی که یک قرص ترکیبی را – استروژن و پروژستین – ظرف پنج روز پس از شروع دوره قاعدگی مصرف می کنید، بلافاصله از بارداری محافظت می شود.

۹- آیا می توانید قرص های ضد بارداری را قبل از شروع پریودی شروع کنید؟

اول، به نوع قرص توجه کنید. … اگر اولین قرص خود را در عرض پنج روز اول از پریودی مصرف می کنید، بلافاصله بدن محافظت می شود. با این حال، اگر می خواهید زودتر شروع کنید و پریودی شما تا چند هفته دیگر شروع نمی شود، هنوز هم می توانید مصرف قرص ها را آغاز کنید، اما بلافاصله بدن محافظت نمی شود.

۱۰- آیا در حین مصرف قرص ضد بارداری امکان بارداری وجود دارد؟

قرص های ضدبارداری بیش از ۹۹٪ به جلوگیری از بارداری می پردازند. این بدان معنی است که کمتر از یک زن در ۱۰۰ نفر که قرص ضدبارداری مصرف می کند، در یک سال باردار می شود.

۱۱- آیا قرص ضدبارداری می تواند سینه های شما را بزرگتر کند؟

هورمون های قرص های ضدبارداری تغییراتی در سینه شما ایجاد می کند. … در بیشتر موارد، هر گونه تغییر در اندازه سینه، نتیجه ریزش مایع یا افزایش موقت وزن ناشی از افزایش هورمون است. بعضی از زنان ممکن است تغییر اندازه در سایز سینه را در هنگام مصرف قرص های فعال تجربه کنند.

۱۲- آیا می توانید یک دوره پریودی را با مصرف قرص حذف کنید؟

مصرف قرص های ضد بارداری یک راه موثر برای جلوگیری از بارداری و درمان بسیاری از مشکلات است. از آنجا که قرص با معرفی هورمون های مختلف به سیستم شما کار می کند، می تواند چرخه قاعدگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از زنان ممکن است خونریزی کندتر داشته باشند، و برخی دیگر ممکن است پریود نشوند.

۱3- آیا در حین مصرف قرص ضدبارداری پریود می شوید؟

در حین استفاده از قرصهای کنترل بارداری، پریودی شما قطع می شود. این مسئله طبیعی است. اگر یک دوره را از دست بدهید و هیچ قرصی را فراموش نکنید، همه چیز خوب است. فقط بسته جدید قرص را در زمان معمول شروع کنید.

۱۴- آیا در صورت فراموش کردن یک روز قرص ضدبارداری امکان بارداری وجود دارد؟

اگر یک قرص را فراموش کنید یا یک روز در شروع بسته جدید تاخیر داشته باشید، هنوز در برابر بارداری محافظت می شوید. شما نیازی به استفاده از دیگر روش های پیشگیری از بارداری اضافی ندارید. … قرصی را که فراموش نکردید بلافاصله بخورید (حتی اگر این بدین معنی باشد که دو قرص را در یک روز مصرف کنید)، بقیه بسته را طبق معمول ادامه دهید.

۱۵- آیا در صورتی که ۷ روز قرص مصرف نکنید باردار می شوید؟

در این زمان خانم هنوز از بارداری محافظت می شود.

۱۶- پس از شروع مصرف قرص چه مدت طول می کشد تا قرص تاثیر بگذارد؟

بستگی به زمان شروع به مصرف دارد. شما می توانید قرص را هر زمانی شروع کنید، اما باید ۷ روز اول از یک روش کنترل دیگر (مثل کاندوم) نیز استفاده کنید. اگر قرصهای ترکیبی را ظرف ۵ روز پس از شروع پریودی شروع کنید، از بارداری محافظت خواهید شد.

۱۷- آیا قرص های ضدبارداری مانع از تشکیل آکنه می شوند؟

مقدار زیاد آندروژن سبب تشکیل آکنه می شود. مصرف قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون باعث کاهش میزان اندروژن ها در بدن شما می شود. این مسئله باعث کم شدن چربی و آکنه می شود.

۱۸- کدام قرص ضدبارداری پریودی شما را متوقف می کند؟

Lybrel یک قرص ضد بارداری بدون پریودی است. این اولین قرص ضد بارداری با دوز پایین است که به مدت 3۶۵ روز مصرف می شود. Seasonale داراي ۱۲ هفته قرص استروژن / پروژستين و به دنبال آن ۷ روز قرص هاي بدون هورمون است كه به معني ۴ دوره پریودی در سال است.

۱۹- آیا باید قرص را در زمان مشابه در روز مصرف کنید؟

مصرف قرص های ترکیبی ضد بارداری در زمان یکسان مهم نیست. اما مصرف آن ها در یک زمان ثابت باعث می شود به عادت تبدیل شود و قرص را فراموش نکنند. اما تا زمانی که قرص به صورت روزانه مصرف شود، از بارداری جلوگیری می کند.

قرص های ضد بارداری به هورمون ها کمک می کنند تا به چند طریق مختلف از بارداری جلوگیری کنند و این بستگی به قرص دارد. ترکیب قرص های ضد بارداری از آزاد شدن تخمک از تخمدان های شما جلوگیری می کند، موجب افزایش موکوس شده تا مانع نفوذ پذیری اسپرم شود و باعث نازک شدن اندومتر می شود که این کار مانع از بارور کردن تخمک توسط اسپرم می شود. قرص مینی پیل (قرص های شیردهی) که باعث افزایش غلظت موکوس و نازک شدن اندومتر رحم می شود و ممکن است که مانع تخمک گذاری هم بشود. در حالی که قرص های مینی پیل در میان عموم مردم به عبارت “همان قرص” معروف است، اما در واقع قرص های ضد بارداری انواع مختلفی دارند. اما اگر تا به حال از قرص های ضدبارداری استفاده نکرده اید و می خواهید مطمئن باشید که آنها را برای اثربخشی بیشتر درست مصرف می کنید، مطمئن باشید که درباره قرص ها تحقیق می کنید و گزینه هایی که دارید را با پزشکتان مطرح می کنید.

۱- راه های موثر و ایمن زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارند

قرص های ضد بارداری عموما در دسترس و ارزان هستند که باعث می شوند پیشنهاد جذابی به نظر برسند. به هر حال بسته به نیاز های شما، سلامتیتان و پیشینه قبلی پزشکیتان نیاز است که درباره چگونگی پیشگیری از بارداریتان با یک پزشک صحبت کنید.

۲- حواستان به سلامتی تان باشد

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

قرص های ترکیبی عمدتا تجویزی هستند، اما همیشه درست نیستند. شما و پزشکتان تصمیم گیرنده اصلی هستید. اگر هیچ کدام از این قرص ها با بدن شما سازگار نباشند، دکتر به شما خواهد گفت که از این قرص های ترکیبی استفاده نکنید:

۳- مزایای قرص های ترکیبی را بشناسید

قرص های ترکیبی فایده های زیادی دارند که آن ها را برای زنان به انتخاب جذابی تبدیل می کنند. اما ممکن است که عوارض هایی هم به همراه داشته باشند. وقتی که تصمیم گرفتید چه نوع قرصی برای شما مناسب است، شما ممکن است تصمیم بگیرید که قرص را مصرف کنید. مزایای قرص های ترکیبی شامل این ها هستند:

۴- مراقب عوارض قرص های ترکیبی باشید

در حالی که قرص های ترکیبی مزایای زیادی دارند، ممکن است عوارض زیادی داشته باشند که باید با پزشکتان در مورد آنها صحبت کنید. بیشتر این ریسک ها نادر هستند، اما می توانند جدی باشند. اگر شما شرایط خاصی دارید، یا سیگار می کشید این ریسک ها افزایش پیدا خواهند کرد.ریسک های استفاده از قرص های ترکیبی شامل:

۵- مزایای مینی پیل را در نظر بگیرید

مینی پیل یا قرص هایی که در آنها فقط پروژسترون دارند، مزایای کمتری نسبت به قرص های ترکیبی دارند. همچنین ریسک های کمتری هم دارند. باید با پزشکتان درباره اینکه آیا مینی پیل انتخاب خوبی است یا نه صحبت کنید .
مزایای مینی پیل شامل:

۶- عوارض مینی پیل را بشناسید

در حالی که قرص های مینی پیل ریسک کمتری به نسبت قرص های ترکیبی دارند، ممکن است که اثرات جانبی نادر و جدی را تجربه کنید. با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید آیا مزایا بر ریسک ها فائق می آیند یا نه ریسک های استفاده کردن از مینی پیل شامل:

۷- درباره اولویت پریودتان فکر کنید

اگر شما برای مصرف کردن قرص های ضد بارداری به حد کافی سالم هستید، که بیشتر زنان همینطورند شما می توانید اگر دلتان می خواهد پریودتان را کوتاه تر کنید.

۸- بدانید که یک سری از داروها ممکن است با قرص هایتان تداخل پیدا کنند

پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تشخیص بدهید آیا داروهایی که می خورید با داروهای ضد بارداریتان اختلال ایجاد می کنند یا نه.
داروهایی که با قرص های ضد بارداری تداخل دارند شامل این دارو ها هستند:

۹- به پزشکتان درباره داروهایی که مصرف می کنید بگویید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید قرص ضد بارداری مصرف کنید به پزشکتان درباره ی مکمل ها و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید بگویید، بعضی از داروها با قرص های ضد بارداری تداخل دارند و ممکن است که عوارض جانبی بدی در پی داشته باشند. مطمئن باشید که با پزشکتان درباره داروهایی که در زیر ذکر شده اند صحبت خواهید کرد:

۱- دستورالعمل های پزشکتان را دنبال کنید

شما باید راهکارهایی که به شما توسط پزشکتان ارائه می شود، رعایت کنید. قرص های مختلف به راهکارهای مختلف نیاز دارند. بعضی از آنها نیاز دارند که از زمان مشخصی شروع شوند و بعضی از آنها نیاز دارند که در زمان مشخصی خورده شوند.
با خواندن دستورالعمل ها شروع کنید و سپس قدم های بعدی را بردارید.

۲- سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث این می شود که خوردن این قرص بی نهایت برای سلامتی شما مضر باشد، این دو در کنار همدیگر شما را در ریسک بالای لخته شدن خون قرار می دهند. که این به آسانی می تواند شما را بکشد. زن هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند، نباید از هیچ نوع از قرص های ضد بارداری ترکیبی استفاده کنند، اگر شما سیگار می کشید متوقفش کنید حتی اگر مناسبتی سیگار می کشید هم می تواند خطرناک باشد. اگر سیگار نمی کشید شروع نکنید.

۳- خوردن قرص را شروع کنید

براساس نوع قرصی که برای شما تجویز شده، ممکن است نیاز داشته باشید که قرص را در زمان معینی شروع کنید حتما از پزشکتان بپرسید که چگونه باید خوردن قرصتان را شروع کنید. به طور معمول شما چند گزینه دارید

۴- بدانید که احتمال حامله شدن وجود دارد

اگر شما قرص های پیشگیری را در همان روزی که پریودتان شروع می شود، مصرف کنید برای جلوگیری از بارداری کاملا مناسب است. اما اگر شما خوردن قرصتان را در یک روز دیگر شروع کردید احتمال بیشتری برای باردار شدن وجود دارد، اگر رابطه جنسی غیر محافظت شده داشته اید.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

۱- مصرف قرص ضد بارداری

شما می توانید قرص هایتان را صبح یا شب بخورید، اما بیشتر زن ها در شب هنگام راحت تر یادشان می ماند چون کارهای شب از کارهای روز راحت تر است. اگر فراموش کردید که قرص را سر وقت هر روزه بخورید احتمال این هست که خوب پیشگیری نکند.

۲- از نوع قرصی که می خورید آگاهی داشته باشید

قرص های ترکیبی در فازهای مختلفی تولید می شوند. در بعضی از آن ها میزان هورمون در طول ماه تغییر می کند اگر شما هر قرصی را غیر از قرص های تک فاز مصرف می کنید، ممکن است که دستورالعمل های اضافی را برای اینکه اگر قرصی را فراموش کردید بخورید داشته باشند و این وابسته به نوع قرصی که شما مصرف می کنید هستند.

۳- قرص های ترکیبی را با توجه به رژیم انتخابیتان مصرف کنید

قرص های ترکیبی می تواند دوز ادامه دار داشته باشد، بستگی به قرص ترکیبی دارد که شما مصرف می کنید، ممکن است قرص های مختلفی را در طول ماه با توجه به دستورالعمل های مصرف قرصتان، مصرف کنید .

۴- به بدنتان اجازه بدهید به هورمون ها عادت کند

شما ممکن است در ماه اول علائم حاملگی را تجربه کنید، تا بدن شما به هورمون ها عادت کند ( سینه های ورم کرده، نوک سینه های حساس، حالت تهوع ) بعضی از قرص های ضد بارداری ممکن است که جلوی پریود شدن شما را بگیرند، پس مطمئن شوید که شما و دکترتان درباره قرصی که مصرف می کنید نقطه نظر مشترکی دارید.

۵- مراقب لکه بینی باشید

حواستان به لکه بینی باشد ( خونریزی بین پریود ها) اگر از قرص هایی استفاده می کنید که شما را از پریود شدن باز می دارد یا حتی قرص هایی که به شما اجازه نمی دهند هر ماه پریود شوید می تواند منجر به لکه بینی شوند، این نرمال است. برای بدن شما یک مدت طول می کشد که به برنامه جدید عادت کنید و لکه بینی در طول سه ماه از بین می رود. اما ممکن است که تا ۶ ماه به طول بیانجامد.

۶- مطمئن باشید قرص اضافی دارید

شما نمی خواهید قرص هایتان تمام شود، پس مطمئن باشید قبل از اینکه قرص هایتان تمام شوند با پزشکتان یک ملاقات دارید، عموما وقتی که شما تنها دو بسته قرص باقی مانده دارید باید با پزشکتان ملاقات کنید.

۷- انواع مختلف قرص های ضد بارداری را امتحان کنید اگر نوع اولی با شما سازگار نیست

از امتحان کردن برند های مختلف یا روش های مختلف پیشگیری نترسید. اگر دچار علائم پیش از قاعدگی دردناک شده اید یا حتی عوارض جانبی قرص هایی که دارید استفاده می کنید شما را اذیت می کنند راه های پیشگیری از حاملگی زیادی وجود دارند که با بعضی از آنها راحت تر می شود کنار آمد.

۸- مراقب واکنش های بد داروها باشید

اگر زردی، درد شکمی، درد قفسه سینه، درد پا، سردرد های شدید با مشکلات چشمی تجربه می کنید، به خصوص اگر سیگار می کشید بهتر است که وقتی داروهای ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن را ترک کنید. مصرف کردن همزمان هر دوی آنها شانس پیدا کردن مشکلات سلامتی همچون لخته های خون را بالا می برد.

۹- بدانید چه زمانی باید یک پزشک را ببینید

قرص های بارداری یک سری از عوارض را افزایش می دهند، اگر هر کدام از این ها را تجربه می کنید، با پزشکتان هر چه سریعتر تماس بگیرید:

۱- سعی کنید هیچوقت فراموش نکنید که این قرص ها را بخورید، اما اگر این اتفاق پیش آمد جبران کنید

وقتی قرصی را فراموش می کنید، به محض به یادآوردن یک قرص را مصرف کنید، و قرص بعدی را سر وقت تعیین شده مصرف کنید. قرص های ترکیبی مشخص، مخصوصا قرص های چند فازه، ممکن است که دستورالعمل های اضافی داشته باشند که شما باید آن ها را دنبال کنید.

۲- با دکترتان در تماس باشید

اگر شما نمی دانید باید چه کار کنید وقتی خوردن یک قرص را فراموش کردید، یا می خواهید بدانید که آیا نیاز است از روش پیشگیری اورژانسی استفاده کنید ، با دکترتان تماس بگیرید. به او بگویید که دقیقا چه اتفاقی افتاده ( چند قرص فراموش کرده اید، چند روز قرصی نخورده اید و …)

۳- از گزینه های دیگر استفاده کنید وقتی مریض هستید

از یک روش دیگر پیشگیری استفاده کنید اگر مریض هستید و اسهال و استفراغ دارید، چون که ممکن است قرص در سیستم گوارش شما برای مدت کافی نماند تا اثر گذار باشد.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

نیاز به داشتن یک رابطه جنسی بخشی از طبیعت انسان هاست و یک امر کاملا طبیعی است. اما این نیاز…

همسر خوب بودن، بسیار آسان است حتی اگر شریکتان بی نقص باشد. برای اینکه همسر خوبی باشید، باید یاد بگیرید…

بعضی از زنان مشکلات حین بارداری را تجربه می کنند. این عوارض می تواند سلامت مادر، سلامت جنین یا هر…

تمایلات جنسی بانوان به طور طبیعی در طول سال­ ها در تغییر است. افت و خیز این تمایلات معمولا با…

یكی از روشهای مطمئن در پیشگیری از بارداری ، مصرف قرص‌های خوراكی تركیبی است، كه به دو شكل ال .دی، و اچ.دی در بسته های ۲۱  عددی در دسترس عموم می باشد. مقدار هورمونهای استروژن و پروژسترون قرص های اچ .دی بیشتر از قرص های ال .دی است.

 

مزایای مصرف  قرص های پیشگیری از بارداری «ال .دی» و «اچ . دی » -كاهش میزان بیماریهای التهابی لگن -كاهش میزان كیست خوش خیم و سرطان تخمدان -كاهش میزان غدد خوش خیم پستان -كاهش میزان خونریزی قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از كم‌خونی و رفع قاعدگی دردناك -پیشگیری از حاملگی خارج از رحم

 

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

نحوه مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و مسائل مرتبط با آن روز آغاز خونریزی قاعدگی روز اول محسوب می شود و روز پنچم چه خونریزی تمام شده و یا هنوز ادامه داشته باشد اولین قرص را بخورید. پس از آن، هر شب در ساعت معینی که ترجیجا پس از شام و قبل از خواب است، یک قرص مصرف کنید تا ۲۱ قرص هورمون دار موجود در بسته تمام شود. پس از پایان ۲۱ قرص حاوی هورمون، هفت روز کامل هیچ قرصی نخورید (در بسته بندی ۲۱ روزه) و یا تنها قرص های تقویتی فاقد هورمون مصرف کنید (در بسته بندی ۱۸ روزه) توجه: در طی این هفت روز که هورمون به بدن نمی رسد بایستی قاعدگی اتفاق بیفتد. در غیر اینصورت باید مصرف قرص را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

پس از گذشت ۷ روز کامل، مصرف قرص های بسته بعدی را آغاز کنید. برای مصرف قرص پس از این ۷ روز، تنها شرط اتفاق افتادن قاعدگی است. زمان خونریزی و اینکه آیا هنوز خونریزی ادامه دارد یا خیر تأثیری در زمان شروع مصرف دوره بعدی قرص ندارد.

نکته مهم در مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری آن است که قرص های ضد بارداری باید هر روز در ساعت معینی بدون توجه به اینکه آیا فرد رابطه جنسی دارد یا خیر مصرف شوند تا بهترین کارآیی را داشته باشند هرگز نباید از قرص های شخص دیگری  استفاده کنید زیرا بسته بندی ها به نحوی آماده شده اند که مطابق برنامه مشخصی به صورت روزانه مقدار مناسبی هورمون را به بدن برسانند و بنابراین قرصهای مربوط به یک روز با قرص روز بعد ممکن است ترکیب مختلفی داشته باشد. پس همیشه قرص هر روز را در همان روز مصرف کنید.اگر خانمی فراموش کرد که یک قرص را مصرف نماید ممکن است خطر حاملگی وجود داشته باشد.

 

در مورد فراموشی قرصهای LD یا HD :

در صورت فراموش شدن قرص یک شب، بایستی تا نوبت بعدی هر موقع به یاد آمد، قرص فراموش شده را بخورید. چنانچه تا شب بعد به یاد نیامد، شب بعد دو قرص با هم مصرف کنید.در صورتی که خوردن قرص دو شب فراموش شود، تا دو شب متوالی هر شب دو قرص بخورید و تا آخر بسته، همزمان از روش جلوگیری دیگری مانند کاندوم هم استفاده کنید در صورت فراموشی قرص ۹ شب متوالی یا بیشتر، از خوردن بقیه قرصها خودداری کنید و تا شروع خونریزی و آغاز دوره قاعدگی جدید از روش جلوگیری دیگری استفاده کنید.

از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را شروع کنید.

در مورد فراموشی قرصهای چند مرحله ای: در صورتیکه در فاصله ۱۲ ساعت پس از زمان همیشگی مصرف به خاطر آمد، قرص فراموش شده را مصرف کنید. اگر پس از ۱۲ ساعت بخاطر آمد، نیازی به مصرف قرص فراموش شده نیست. ولی باید تا پایان بسته، بقیه قرصها را همراه با استفاده از یک روش دیگر مانند کاندوم مصرف کنید.

قرص نباید به صورت ناپیوسته، مثلا یک ماه درمیان و یا دوماه درمیان و یا چند روز در میان مصرف شود.

وجود لکه بینی همزمان با مصرف مرتب قرص برای ۱ تا ۹ ماه اهمیتی ندارد. در صورت تداوم بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد.علائمی مانند تهوع، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص به تدریج پس از ۱ تا ۹ ماه برطرف می شود. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است قرصها را پس از شام و قبل از خواب مصرف کنید. کم شدن حجم خونریزی قاعدگی پس از قطع قرص در مقایسه با حالت قبل از مصرف قرص طبیعی است.

اما در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک روز درمیان و یا قطع کامل باید به پزشک مراجعه نمود.برای مصرف قرص LD محدودیت سنی وجود ندارد و می توان آن را تا سن ۱۵ سالگی و حتی بیشتر تحت نظارت پزشک مصرف کرد. لیکن در مواردی نظیر فشارخون کنترل نشده و مصرف سیگار توصیه می شود که مصرف قرص به سن کمتر از ۹۵ سال محدود گردد.

زنان شیرده بهتر است از قرصهای پروژسترونی که ترشح شیر را کم نمی کند، استفاده کنند. بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای عروقی مغز، بیماریهای حاد کبد، سرطان پستان و سرطان رحم، خونریزی رحمی با علت ناشناخته، احتمال حاملگی یا حاملگی ثابت شده موارد منع مصرف قرصهای ضد بارداری است که پزشک پیش از تجویز این قرصها آنها را مد نظر دارد قرص پیشگیری از بارداری از بیماریهای مقاربتی پیشگیری” نمی کند”. کسانی که رابطه جنسی دارند حتما باید از کاندوم در کنار استفاده از قرص برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مقاربتی استفاده نمایند.

 

عوارض جانبی احتمالی قرص پیشگیری از بارداری * خونریزی قاعدگی غیر طبیعی *  تهوع *   افزایش وزن *   سردرد، سرگیجه * درد پستان *  تغییر در خلق و خو

 

نكات مهم : -اثر قرص پیشگیری از بارداری یك هفته پس از شروع اولین بسته قرص ظاهر می شود.  در صورت انجام نزدیكی در این فاصله، باید علاوه بر مصرف قرص از روش دیگری، مثل كاندوم، استفاده كرد. – قرص ها ی ضد بارداری را بصورت نا پیوسته، مثلاً یكماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نكنید .

  در موارد زیر همزمان با مصرف قرص احتمال حاملگی وجود دارد : -ابتلا به اسهال و استفراغ شدید. -مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج. -مصرف آنتی بیوتیكهایی،‌مثل آمپی سیلین و تتراساسكلین. در هر یك از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یك روش پیشگیری دیگر، مثل كاندوم، استفاده كرد.

  قرص های پیشگیری از بارداری برای چه افرادی مناسب تر است ؟ -خانم هایی كه خواهان یك روش مطمئن قابل برگشت پیشگیری از بارداری هستند . -خانم هایی كه قاعدگی منظم و دردناك دارند . -خانم هایی كه در سال های اول ازدواج به سر می برند .   موارد منع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری * حاملگی یا احتمال آن * سرطان پستان * خونریزی های نا شناخته رحمی * بیماریهای قلبی – عروقی * اختلالات خونی * افزایش چربیهای خون * بیماری های كبدی و كیسه صفرا * فشار خون * سردرد های میگرنی * بیماریهای قند * صرع * افسردگی شدید * خانم های سیگاری چاق بالای۳۵ سال سن كه بیش از پنج نخ سیگار در روز مصرف می كنند، بهتر است از روش دیگری استفاده كنند.

نکات مهم در مصرف قرص ضد بارداری: وجود لکه بینی همزمان با مصرف مرتب قرص، به مدت ۲ تا ۳ ماه اهمیتی ندارد. در صورت تداوم بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد. علائمی مانند تهوع، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص به تدریج پس از ۲ تا ۳ ماه برطرف می شود. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است قرصها را پس از شام و قبل ازخواب مصرف کرد.( در صورت تداوم علائم تهوع و استفراغ می توان همراه با قرصهای پیشگیری، از قرصهای  ویتامین ( ب – B6 ) به مدت محدود استفاده کرد.) در مدتی که قرص مصرف می شود، حجم خون قاعدگی به نسبت قبل از مصرف، کاهش می یابد که در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک در میان و یا قطع کامل، باید به پزشک مراجعه کرد. برای مصرف قرص  LD محدودیت سنی وجود ندارد و می توان آن را تا سن ۴۵ سالگی و حتی بیشتر تحت نظارت و کنترل ادامه داد. لیکن در مواردی نظیر فشار خون کنترل نشده و مصرف سیگار و غیره توصیه می شود که مصرف قرص به سن کمتر از ۳۵ سال محدود گردد و در سنین بالاتر افراد باید پس از مشاوره از روشهای دیگری استفاده کنند.

  قرص های ضد بارداری تری فازیك (سه مرحله ای ) یكی از روشهای موثر و قابل برگشت پیشگیری از بارداری، مصرف قرص های خوراكی تری‌فازیك می باشد. این قرص ها به دلیل داشتن مقادیر متفاوتی هورمون دارای سه رنگ متفاوت می باشند و بایستی از نقطه شروع به طور مرتب مصرف گردند.

  مزایای قرص های تری فازیك : -جلوگیری از حاملگی خارج از رحم -كاهش كیست خوش خیم تخمدان -كاهش میزان سرطان تخم دان -كاهش میزان غدد خوش خیم پستان -كاهش خونریزی قاعدگی -جلوگیری از كم خونی – رفع قاعدگی درد ناك -كاهش میزان بیماریهای التهابی لگن

  طریقه مصرف قرص های تری فازیك: بسته های قرص تری فازیك دارای ۲۱ عدد قرص می باشد. باید مصرف این قرص ها را تحت نظر ماما یا پزشك شروع نمود و از مصرف خود سرانهء آنها پرهیز نمود. اولین قرص را از اولین روز قاعدگی آغاز كنید و روزانه یك قرص تا ۲۱ روز میل نمایید. پس از پایان بسته قرص، هفت روز كامل قرص نخورید. در روز هشتم، بسته بعدی قرص را بدون توجه به روز شروع قاعدگی آغاز نمایید و چنانچه تا هفت روز خونریزی قاعدگی رخ نداد، به مركز بهداشتی یا پزشك مراجعه نمایید.

  در صورت فراموش كردن مصرف قرص ضد بارداری: چنانچه پیش از۱۲ ساعت از زمان همیشگی، خوردن قرص را به یاد آورید، بلافاصله یك قرص مصرف كنید. چنانچه بعد از ‍۱۲ساعت به یاد آوردید كه یك قرص ضد بارداری یا بیشتر را فراموش كرده اید، مصرف بقیه قرص ها را ادامه داده و قرص های فراموش شده رامصرف نكنید . در عوض به منظور پیشگری از بارداری نا خواسته حتماً به طور همزمان با مصرف بقیه قرص ها از روش دیگری، مثل كاندوم، استفاده كنید.

  نكات مهم : -اثر این قرص ها در پیشگیری از حاملگی یك هفته پس از شروع اولین بسته قرص ظاهر می شود و چنانچه در این فاصله نزدیكی صورت گیرد، علاوه بر مصرف قرص از یك روش پیش گیری دیگر، مثل كاندوم، استفاده كنید.

– قرص ها ی ضد بارداری را به صورت نا پیوسته – مثلاً، یك ماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نکنید.

 

  توجه كنید كه در موارد زیر احتمال حاملگی همزمان با مصرف قرص ها افزایش می یابد و بایستی از روش دیگری همزمان با مصرف قرص ها استفاده كرد : -مصرف نا مرتب قرص ها -ابتلا به اسهال و استفراغ شدید -مصرف آنتی بیو تیك ها – مثل آمپی سلین، تتراسایكلین -مصرف داروهای ضد سل و ضد تشنج

  قرص های تک هورمونی ( دوران شیر دهی ) یكی از روشهای مناسب جهت پیشگیری از بارداری در مادران شیرده قرص های لاینسترنول می باشد، كه ترجیحاً بهتر است در شش ماه اول پس از زایمان مصرف شوند، به این شرط كه شیر خوار به جز شیر مادر از هیچ نوع نوشیدنی یا غذای دیگری (حتی آب ) استفاده نكند. باید دانست كه مصرف قرص شیردهی (لاینسترنول ) ترشح شیر را كاهش نمی دهد.   طریقه مصرف : هر بسته قرص شیر دهی حاوی ۲۸ عدد قرص می باشد كه شروع آن از 45 روز پس از زایمان یا نخستین روز قاعدگی است. چنانچه بیش از ۴۲  روز از زایمان گذشته، ولی قاعدگی شروع نشده باشد، باید از حامله نبودن مادر اطمینان حاصل كرد. روزانه در ساعت معین (مثلاً، ساعت ۱۰ صبح ) یك قرص میل نمایید. پس از پایان یك بسته، بلافاصله در روز بعد مصرف اولین قرص از بسته جدید را آغاز كنید. در طول مدت مصرف قرص ها ممكن است قاعدگی قطع شده یا لكه بینی وجود داشته باشد، كه بایستی بدون توجه به این حالت، قرص ها را همچنان در ساعتی معین میل نمود. در صورت شروع خونریزی قاعدگی نیز باید مصرف قرص ها را ادامه داد.   در صورت فراموش كردن مصرف قرص: چنانچه كمتر از سه ساعت از زمان همیشگی مصرف قرص گذشته باشد، در همان لحظه به خاطر آوردن، قرص فراموش شده را مصرف كرده و سپس قرص های بعدی را در همان زمان همیشگی میل نمایید. چنانچه بیش از سه ساعت از زمان همیشگی مصرف قرص گذشته باشد، در همان لحظه به خاطر آوردن، قرص فراموش شده را مصرف كرده و سپس قرص های بعدی را در همان زمان همیشگی میل نمایید. به علاوه، دو روز نزدیكی نداشته باشید و یا جهت اطمینان در این دو روز از كاندوم استفاده كنید.

 

نكات مهم: در موارد زیر همزمان با مصرف قرص شیردهی احتمال حاملگی وجود دارد : -ابتلا به اسهال و استفراغ -مصرف آنتی بیوتیكها -مصرف داروهای ضد تشنج -مصرف مسكن ها در هر یك از موارد فوق،هممزمان با مصرف قرص های شیردهی باید از یك روش پیشگیری دیگر، مثل كاندوم، استفاده كرد .   موارد منع مصرف قرص های دوران شیردهی : – حاملگی -بیماری شدید کبدی یا سابقه بیماری کبدی ( در صورتی که نتایج آزمایشات کبدی به وضعیت طبیعی برنگشته باشد . ) -سرطان پستان و کلیه سرطانهای وابسته به هورمون -خونریزی رحمی با علت ناشناخته -سابقه حاملگی خارج از رحم

 

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

به در خواست مکرر دوستان و همراهان مینت، در این مقاله به بررسی انواع مختلف قرص ضد بارداری ، نحوه مصرف قرص ضد بارداری و تاثیر گذاری آنها میپردازیم.

کشف اولین قرص های جلوگیری از بارداری، جزو مهمترین اختراعات قرن ۲۰ بوده است. اولین قرص های جلوگیری از بارداری، توسط دکتر پینکوس کشف شد و در سال ۱۹۵۷ فروخته شد. و اولین بار تحت عنوان قرص های تنظیم کننده سیکل قاعدگی وارد بازار شدند، در این زمان مسئله جلوگیری از بارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی این قرص ها شناخته شد.

پزشکان متوجه شدند که سیکل های نامنظم در آن زمان اپیدمیک شده و طی دوسال بیش از نیم میلیون نفر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را به دلیل عارضه ی جانبی آن یعنی جلوگیری از بارداری آغاز کردند.

 

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

 

در اواسط قرن ۲۰، قرص ضد بارداری بعنوان قرص جلوگیری تولید شد. و در طی ۵ دهه ی گذشته، انقلابی را در سلامت بانوان ایجاد کرد. امروزه، خانم ها در سراسر جهان از  انواع مختلف قرص ضد بارداری استفاده می کنند. این قرص ها اگر به درستی استفاده شوند ۹۹.۹٪ تاثیری گذاری دارند.هم اکنون طیف وسیعی از داروهای جلوگیری از بارداری در دسترس وجود دارد و به خانم ها این اجازه را میدهد که متناسب با شیوه ی زندگی و بودجه ی خود بهترین نوع را انتخاب کنند.

اگر تازگی با قرص آشنا شدید و میخواهید استفاده کنید، هر آنچه که لازمه ی مصرف قرص ضد بارداری است را در این مقاله ارئه میدهیم، پس همراه ما باشید.

نحوه عملکرد

قرص های ضد بارداری بارداری محتوی، استروژن سنتز شده و هورمون های پروژستینی هستند.

این هورمون ها، هورمون های طبیعی سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که از بارداری جلوگیری میکند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون ها هستند که از تخمک گذاری بدن جلوگیری می کنند. علاوه براین، این هورمون ها باعث غلیظ شدن ترشحات رحمی شده و بدین وسیله ورود اسپرم ها را به داخل رحم مشکل می کند و مانع از باروری تخمک می شود.

قرص ضد بارداری، همچنین میتواند بر دیواره ی رحمی تاثیر گذاشته و از لانه گزینی رویان جلوگیری میکند.

اکثر خانم ها هنگامی که میخواهند نوعی از قرص های ضد بارداری را بعنوان روش کنترل حاملگی انتخاب کنند، یا قرصهای ترکیبی یا همان قرصی که دوست یا آشناهایشان استفاده کرده اند را انتخاب می کنند که این تصور غلط یکی از بزرگترین و خطرناک ترین مسائلی است که باعث آسیب به شخص می شود.

با توجه به سن و سابقه پزشکی شخص، پزشک مناسب ترین دوز قرص های جلوگیری از بارداری را متناسب با شرایط فرد، تجویز می کند.

داروهای تجویز شده برای یک دختر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله کاملا با هم متفاوت است. هورمون های مختلف تشکیل دهنده ی قرص های جلوگیری از بارداری، در بهبود آکنه های دوران بلوغ، رفع اسپاسم و دل درد های دوران قاعدگی و همچنین در خانم های با سنین بالاتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته ی اصلی اینجاست که تنها یک نوع قرص را نمیتوان برای تمامی اشخاص تجویز کرد. حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید که بهترین نوع قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری را برایتان انتخاب کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

موارد استفاده از قرص ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری بارداری همچنین باعث:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به سه روش مختلف امکان پذیر است ؛

هرچند که میتوانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهتر است قبل از صبحانه یا موقع خواب مصرف کنید، از این جهت که مصرف آن را فراموش نکنید.

انواع قرص ضد بارداری

رایح ترین قرص های جلوگیری از بارداری، قرص های ترکیبی هستند که ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند.

اکثر قرص های ترکیبی، بسته های ۲۸ روزه، ۲۱ روزه و ۹۱ روزه هستند.

بیشتر قرص های داخل بسته محتوی دارو و فعال هستند، به این معنی که محتوی هورمون هستند. ممکن است قرص های غیرفعال در بسته بندی وجود داشته باشد به این معنی که فاقد هورمون هستند. این قرص های فاقد محتوای هورمونی، دارونما نامیده میشوند.

در حین مصرف قرص های دارونما دچار خونریزی م یشوید.(دقیقا مانند خونریزی پریودی )

این قرص ها بسیار رایج هستند و شامل ۲۱ قرص فعال و ۷قرص دارونما است. برای اینکه مصرف قرص را فراموش نکنید، پشت قرص ها با روزهای هفته مشخص شده اند. بعضی از قرص های دارونما، محتوی ویتامین ها و مینرال ها هستند و از این جهت قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در این نوع، ۲۱ عدد قرص محتوی هورمون وجود دارد که میبایست ۲۱ روز، روزی یک قرص را در ساعت مشخصی مصرف کنید و پس از اتمام ۲۱ عدد قرص، ۷ روز استراحت بدهید، که در این بازه ی ۷ روزه قاعدگی اتفاق می افتد.

پس از اتمام ۷ روز، بسته جدید قرص را مجدد شروع کنید.

نحوه مصرف قرص های 91 روزه

این مدل از قرص های ترکیبی جهت استفاده ی تقریبا ۳ ماه است که ۱۳ هفته به طور مستمر و بدون استراحت باید روزی یک قرص را در زمان مشخص مصرف کرد. که ابتدا ۱۲ هفته، قرص های محتوی هورمون را مصرف کرده و سپس یک هفته  پایانی قرص های دارونما (حاوی مقادیر اندک استروژن) را مصرف کنید و تبع آن، در این یک هفته آخر، پریود اتفاق می افتد. در طی ۱۲ هفته ی ابتدایی، خونریزی قاعدگی اتفاق نمی افتد.خانم هایی که این مدل قرص ها را استفاده میکنند، در طول سال ۳ یا ۴ بار پریود می شوند.

قرص های Mini_Pill متداول ترین داروهایی هستند که فقط از یک نوع هورمون تشکیل شده اند یعنی فقط جزء پروژستینی دارند.این قرص ها فاقد جزء استروژنی هستند و اغلب در مواقعی تجویز میشوند که :

درست مثل قرص های ترکیبی، لازم است که این قرص ها در یک زمان مشخص و هر روز مصرف شوند. این قرص ها ۲۸ عددی هستند و فاقد دارونما یا قرص های غیرفعال هستند.اگر بطور اتفاقی Mini_Pill، بیش از سه ساعت با فاصله، از زمان معمول هر روز مصرف شود، به اندازه ی کافی کارایی جلوگیری از بارداری را ندارد. اگر این مشکل پیش آمد، از کاندوم استفاده کنید یا به مدت ۲ روز رابطه نداشته باشید.

در حین استفاده از قرص های ترکیبی، اندکی انعطاف زمانی بیشتری برای مصرف کننده وجود دارد. از این جهت که میبایست روزانه یک عدد قرص در ساعت مشخصی مصرف شود، اگر فراموش کردید که یک قرص محتوی دارو را بخورید، در اسرع وقت  قرص  فراموش شده را مصرف کنید، یا اگر دو عدد قرص را طی دو روز فراموش کردید، دو روز متوالی دو عدد قرص مصرف کنید و از یک روش جلوگیری دیگر تا یک هفته استفاده کنید. اگر بیش از دو روز از فراموشی مصرف قرص گذشته باشد، به طور کلی بسته را کنار گذاشته و تا زمان قاعدگی از یک روش جلوگیری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف قرص

اگرمصرف قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی را فراموش کردید، میبایست در اسرع وقت که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، حتی اگر مجبور شدید دو عدد قرص را همزمان مصرف کنید و مابقی قرص ها را طبق روال قبل ادامه دهید.

در اکثر موارد، فراموش کردن مصرف یک قرص خیلی جای نگرانی ندارد و مشکل ساز نیست و غلظت دارو در بدن تغییر نمی کند و شانس بارداری همچنان ناچیز خواهد بود. با این حال اگر این اتفاق در ماه اول مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برایتان رخ داد، بهتر است که بمدت 7 روز از یک روش جلوگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در رابطه با مینی پیل ها، اگر بیش تر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذشته باشد، قرص فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید و قرص های بعدی را طبق روال همیشگی در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر تاخیر در مصرف مینی پیل ها بیش تراز 3 ساعت شد، سریعا قرص فراموش شده را مصرف کنید اما به مدت یک هفته از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

بانوان در طول روز مشغله های فراوانی دارند و اغلب در این فکر هستند که درگیر روش های جلوگیری از بارداری نباشند و به مدت چندین سال حتی 10 سال دغدغه ی جلوگیری از بارداری را نداشته باشند. روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت شامل آی یو دی های هورمونی و مسی هستند و همچنین روش کاشتنی در بافت نیز در دسته طولانی روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت قرار میگیرد. این روش ها به مدت 4 سال از بارداری های ناخواسته جلوگیری می کنند.

آی یو دی ها میبایست هر 3 تا 6 سال، با توجه به توصیه ی کارخانه ی سازنده آن تعویض شوند. آی یو دی های مسی اثر طولانی تری دارند وبسته به نوع و مدلشان می توانند به مدت 5 تا 10 سال، فرد را از بارداری های ناخواسته محافظت کنند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

وقتی که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کنید، مدتی زمات میبرد تا بدنتان به حالت نرمال اولیه بازگردد.

در اکثر خانم ها چندین هفته پس از قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری مجدد اتفاق می افتد. در بعضی از خانم ها چندین ماه طول می کشد تا به تخمک گذاری و سیکل عادیشان بازگردند.

اگر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کردید، و همچنان برای بارداری آماده نشدید،احتمالا میبایست، از روش های دیگر برای بارداری اقدام کنید.

امروزه طیف وسیعی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارند که قبل از آن که یک روش را انتخاب کنید، بهترین راه این است که با پزشکتان در این باره مشورت کنید. و هر سوالی که در این باره در ذهنتان است را بطرف کنید:

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص های ضد بارداری، مهم ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را مصرف نمی کنند.

اولین قرص های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص های امروزی) بود، به همین دلیل می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش های متعدد، دوز هورمون های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر سایز سینه

استفاده از قرص های  ضد بارداری، یکی از روش های رایج جلوگیری از بارداری در زنان است، چرا که نه تنها این قرص ها باعث پیشگیری از بارداری می شوند، بلکه تعادل هورمونی بدن را نیز حفظ می کند که در نهایت باعث می شود علائم قاعدگی، دل درد های شدید پریودی، سندروم پیش از قاعدگی و جوش پریودی کاهش پیدا کند.

این روزها که در حال نوشتن مطالب آموزشی در سایت هستیم، سوالات متعددی در رابطه با مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها به چشممان می خورد و تقریبا می توان گفت که خیلی ها این قرص ها را تنها برای افزایش سایز سینه ها مصرف می کنند. اما واقعا این کار درستی است؟ در این قسمت، سعی می کنیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

سینه های یک زن از دوران بلوغ شروع به رشد میکند و این رشد از ۸ تا ۱۴ سالگی است. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی بخصوص استروژن و هورمون رشد است. هنگامی که در زمان بلوغ، استروژن به وسیله تخمدان ها تولید می شود؛ باعث می شود که  بافت های چربی در اطراف سینه جمع شوند که در نهایت موجب بزرگتر شدن سینه ها میشود. در همین زمان مجاری سینه نیز شروع به بزرگ شدن میکنند.

پس از اولین پریود و هنگامی که دختر شروع به تخمک گذاری میکند برخی از غدد شروع به رشد میکند. افزایش سایز و رشد سینه ها تا چندین سال طول می کشد و تقریباً این رشد تا پایان سنین نوجوانی طول می کشد.

هنگامی که سن بلوغ تمام شد بازهم سایز سینه ها به دلیل برخی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند سیکل قاعدگی، بارداری یا شیردهی می تواند تغییر کند.

مسئله اینجاست که برخی از زنان از شکل و سایز سینه هایشان راضی نیستند. برخی سینه های بزرگی دارند و می خواهند که آنها کوچکتر شوند و برخی دیگر نیز سینه های کوچکی دارند که همیشه در پی بزرگ کردن آنها هستند. کسانی که در گروه دوم هستند، یکی از راه‌حل‌های شان مصرف قرص های ضد بارداری برای بزرگ کردن سینه ها است.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها با توزیع چربی های بدن، در شکل دهی باسن و سینه زنان، نقش اساسی دارند.

برخی از شواهد وجود دارند که نشان می دهند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سینه ها را بزرگ تر کند این شواهد عبارتند از:

برخی از زنان هنگامی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش وزن خواهند داشت. هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد دلیل افزایش وزن، مصرف اینگونه قرص ها است. اما بافت های چربی بدن زنان ( شامل باسن، ران ها و سینه ها) تعداد زیادی دریافت کننده استروژن دارند که باعث می شود غلظت چربی در این نواحی بیشتر شود.

مطالعات نشان داده است که زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تراکم عضله کمتری نسبت به کسانی دارند که این قرص ها را مصرف نمی کنند و اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم هر چقدر تراکم عضله کمتری داشته باشید به جای آن چربی بیشتری هم خواهید داشت، اما این نکته صرفا به این معنی نیست که این چربی حتما در نواحی سینه جمع خواهد شد.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری بر روی متابولیسم آب بدن زنان نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث می شود که بدن آب بیشتری را نگه دارد. این امکان وجود دارد که این تورم ناشی از نگهداری آب در بدن بر روی سایز سینه ها تاثیر بگذارد.

مصرف قرص ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها

 ممکن است اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

ممکن است افزایش سایز کوچکی را پس از ۲۱ روز مصرف این قرص ها تجربه کنید اما هیچ کدام از تاثیرات آن دائمی نیست. حتی اگر قرص نیز مصرف نکنید ممکن است تغییراتی را در سایز سینه هایتان بسته به شرایط سیکل قاعدگی مشاهده کنید. هنگامی که تخمک گذاری میکنید ممکن است افزایش سایز داشته باشید یا سینه هایتان سفت شود و یا حتی درد بگیرد که این نیز به دلیل نگهداری آب در آنها است.

اگرچه قرص های ضد بارداری به عنوان روش های سالم و تاثیرگذار در جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می شود، اما بدون خطر نیستند. برخی از زنان ممکن است هر کدام از عوارض زیر را تجربه کنند:

 به دلیل اینکه سینه های بزرگتر، همیشه از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیستند، بنابراین خیلی منطقی نیست که تنها برای بزرگ کردن سینه هایتان از این قرص‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بازهم به این دلیل قرص مصرف کنید، ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید سایز سینه هایتان را افزایش دهید:

اما مطمئن شوید که از این سوتین ها در رختخواب استفاده نمی کنید. خوابیدن با این سوتین ها، جریان بافتهای سینه را کاهش می دهد که می تواند سبب ناراحتی های پوستی و حتی عفونت قارچی شود.

 طبیعی ترین حالتی که سینه ها در افراد بزرگسال افزایش سایز میدهند، در زمان بارداری و شیردهی است. افزایش سایز سینه ها ممکن است در سه ماهه اول بارداری و در هفته‌های ششم تا هشتم شروع شود. چرا که با این افزایش سایز، بافت های چربی می توانند از غدد شیری محافظت کنند. هنگامی که وضع حمل کردید، سینه ها شیر تولید میکنند و به همین دلیل بزرگتر می شوند.

از آن جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص های ضد بارداری را ادمه می دهند و علاوه بر مسئله ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش های جلوگیری از بارداری حتی قرص ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی کنند. با این حال اگر قرص ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می کنند. اما اگر قرص ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می کنند.

روش های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامد ترین روش هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

هنگامیکه سطح هورمون های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی ها و چسب های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش های جلوگیری عبارتند از:

تاثیر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بر تخمک گذاری

خیر، کسانیکه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، تخمک گذاری انجام نمی دهند. قرص های ضد بارداری برای توقف تخمک گذاری ساخته شده اند. این قرص ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک گذاری به فرایندی گفته می شود که در آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. قرص های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و در نتیجه در نبود تخمک گذاری هیچ باروری اتفاق نمی افتد.

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می کند. فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. هرچقدر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می شود.

در اولین سیکلی که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، ممکن است تخمک گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک گذاری در کمتر از یک هفته شروع می شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می کشد. برخی از خانم ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده اند هنگام توقف مصرف قرص های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می توانید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. می توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می کشد که این قرص ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص های ترکیبی استفاده می کنند. ( قرص هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص های ترکیبی، اگر مصرف این قرص ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می شود.

قرص های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون های استروژن را مختل می کند که در نهایت موجب توقف تخمک گذاری می شود. می توان گفت که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون های اسنروژن را بالا می برد که از عوارض آن می توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

سلام، من یک سوال دارم، در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری ۲۸ تایی، موعود پریود زودتر از اتمام ۲۸ قرص بیاید، باید قرص ها را ادامه دهم یا از قرص های جدید استفاده کنم ؟

سلام عاقله جان، شما بدون توجه به شروع پریودی قرص ها را تا آخر استفاده کنید. و بسته جدید رو بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین
طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *