پیشگیری از معلولیت ذهنی

پیشگیری از معلولیت ذهنی
پیشگیری از معلولیت ذهنی

ارسال به تلگرام

ارسال به

ارسال به توئیتر

ارسال به

ارسال به گوگل پلاس

پیشگیری از معلولیت ذهنی

آدرس لینک

مروری بر تاریخ عقب ماندگی ذهنی نشان می دهد در هر دوره ای از تاریخ ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی افرادی وجود داشته اند که از نظر فعالیت اجتماعی پایین تر از حد طبیعی بوده اند و این امر سازگاری آنها را با محیط زندگیشان مشکل ساخته است . تولد کودک معلول و عقب مانده ذهنی به مثابه زنگ خطری برای اجتماع است چرا که این افراد علاوه بر آنکه در پیشرفت جامعه زیاد مؤثر نیستند ، به سبب نقص و معلولیتشان بار اقتصادی سنگینی را بر خانواده و جامعه تحمیل میکنند .

یکی از مهمترین عوامل پیدایش کودکان عقب مانده ذهنی اختلالات و نارسایی های ژنتیکی است و نیز از جمله عوامل متعددی که در ایجاد معلولیت ذهنی کودکان مورد نظر است ازدواج های فامیلی و پیوند های خویشاوندی ( هم خونی ) است . به طور کلی عقب ماندگی ذهنی عبارت است از کم هوشی که سبب بی کفایتی فرد در ایفای وظایف اجتماعی یا باعث ناتوانی او در کسب مهارت هایی شود که مناسب او هستند و برحسب شدت به چهار گروه خفیف ، متوسط ، شدید و عمیق تقسیم میشود .

علت مراجعه بسیاری از افراد به مراکز مشاوره ژنتیک این است که میخواهند بدانند چگونه می توانند از تولد فرزندان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی پیشگیری کنند . این گروه معمولا افرادی هستند که بین بستگان خود یا همسرشان یا بین فرزندانشان موردی از عقب ماندگی ذهنی مشاهده شده است و می خواهند از تکرار آن جلوگیری کنند یا قصد ازدواج فامیلی دارند ، یا خانم های بارداری که به علت ابتلا به بیماری ها یا تماس با برخی مواد و داروها نگرانند که آثار سویی بر جنین بر جای مانده باشد ، یا خانم هایی که در سنین بالا باردار شده اند و زنان بارداری که طی بررسی های دوران بارداری از جمله سونوگرافی ، آمنیوسنتز و تهیه کاریوتایپ یا سایر روش های مایع آمنیوتیک مشخص شده که جنین شان مشکلاتی دارد .

به طور کلی ناتوانی ذهنی متوسط و شدید ( ضریب هوشی زیر ۵۰ ) یک درصد از نوزادان را مبتلا میکند اما در دوران کودکی به ۰٫۳ تا ۰٫۴ درصد می رسد که در ۷۵% موارد قابل تشخیص است و در ۵۰% موارد عقب ماندگی ذهنی شدید ، علت ژنتیکی وجود دارد .

تریزومی ۲۱ یا سندرم داون به تنهایی شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی در سنین مدرسه است . شایع ترین بیماری اتوزومی غالب همراه با عقب ماندگی ذهنی ، سندرم توبروزیس اسکلروزیس است . در حالی که در بین بیماری های وابسته به جنس ، سندرم ایکس شکننده از شایعترین علت ها می باشد.

سایر علل عقب ماندگی ذهنی شامل رشد قبل از تولد و عوامل آسیب زا ، مسمومیت ها ، عفونت های داخل رحمی ، سو تغذیه مادر ، بیماری های اکتسابی و عوامل محیطی و روانی-اجتماعی و میشود که هریک از این عوامل در دوره خاصی از زندگی اثر خود را اعمال میکنند.

مطلب تکمیلی در مورد این سندرم ها

» سندرم های تاثیرگذار بر اطفال و عوامل ایجاد عقب ماندگی ذهنی

» ارتباط سندرم داون و ابتلا به سرطان

شناسایی عقب ماندگی ذهنی و عوامل دخیل در آن ، تعیین نوع و علت آن در فرد ، محاسبه ریسک تکرار برحسب علت و در نهایت انجام مشاوره و ارائه راهکارها و توصیه های مفید ، گام های اصلی در مشاوره ژنتیک و عقب ماندگی ذهنی است . تا کنون بیش از ۴۵۰ نوع عقب ماندگی ذهنی تک ژنی با وراثت مندلی شناخته شده است و علاوه بر آن سندرم های گوناگونی  شامل عقب ماندگی ذهنی با علت ناشناخته وجود دارد .

احتمال تکرار عقب ماندگی ذهنی ، ارتباط تنگاتنگی با علت آن در فرد مبتلا دارد . برای مثال فرزند فردی که مبتلا به عقب ماندگی ذهنی از نوع اتوزومال غالب است با احتمال ۵۰% دچار مشکل مشابه خواهد شد ولی اگر علت ، مننژیت باکتریال بوده باشد ، خطر تکرار در بستگان در حد کل جامعه است .

بنابراین اولین قدم و مهمترین بخش مشاوره ژنتیک ، تشخیص نوع و علت عقب ماندگی ذهنی و در موارد ارثی تعیین نحوه وراثت با توجه به شجره ه است . به طور کلی میتوان گفت علت عقب ماندگی ذهنی در یکی از چهار گروه جهش های عمده ژنی ، آسیب دیدگی و نقص کروموزومی ، علل محیطی و اختلالات چند عاملی میگنجد . با استفاده از شرح حال ، معاینه و رسم شجره ه و بررسی های غربالگری کروموزومی و پاراکلینیکی ، سعی میکنیم علت را در یکی از سه گروه اول جای دهیم و بر حسب تشخیص ، مشاوره را انجام دهیم . اگر با وجود بررسی های فوق نتوان علت را در یکی از سه گروه جای داد ، از راه برهان خلف علت اختلالات چندعاملی مطرح است که در این حالت ، هوش کودک به طور متوسط ، چیزی بین هوش پدر و مادر خواهد بود و خطر ابتلای فرزند به عقب ماندگی ذهنی بر اساس یافته های تجربی تخمین زده میشود .

 

دکتر سید حسین علی صابری – پزشک و مشاور ژنتیک بالینی

دکتر روشنک جزایری – پزشک و دستیار تخصصی ژنتیک پزشکی

به نقل از :  http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=1815837839

مطالب بیشتر در همین رابطه

فقط گزینه‌ی وسط را تیک بزنید. »مشاهده قوانین

محصولات و کتابهای آموزشی عصرعلم را در این بخش مشاهده کنید.

ورود به فروشگاه

با دوره‌های آموزشی کاربردی عصرعلم مهارت کسب کنید و برای خودتان کار و درآمدزایی ایجاد کنید!

لیست دوره ها

راهنمای لغو عضویت

© ۱۳۹۸-۱۳۸۸ تمامی حقوق مادی و معنوی بر اساس موارد ذکر شده در مرام‌ه‌ی عصرعلم محفوظ می‌باشد.

فدای خنده ات که شاد میکند آسمانها را
ای عزیز

نیازهای روزانه فروردین 98: برنج، گوشت، روغن، مرغ، تخم مرغ، شکر، حبوبات، خرما، ادویه، حلوا، چای، مربا، کره، پنیر، بلوز، پتو، پوشینه ایزیلایف، مواد شوینده، شامپو

آخرین فعالیت های آسایشگاه

پیشگیری از معلولیت ذهنی



عکس های قدیمی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در این بخش عکس های قدیمی

حرکات ورزشی مفید و مناسب برای سالمندان

بره های اسلام در زناشویی

” قربانی کردن ” نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها

بررسي آداب و سنن زمينه ساز تربيت در آغاز تولد نوزاد

پروژه ها توسعه کمی و کیفی آسایشگاه را اینجا ببینید

آغاز ماه ذیقعده پایان یک انتظار عمیق و استثنایی است

من غلامی ز غلامان توام یا زهرا مستمندی به سر خان توام یا

پیدا شدن خانواده سالار سالار، از توانخواهان قدیمی و خوش روی آسایشگاه خیریه قم و

1- شناسایی 2- اندازه گیری 3- ارزشیابی ( تفسیر نتایج و تعیین خطر ) 4-

  اقتصاد هر جامعه وابسته به نیروی کار آنست ، لذا  جامعه ای سالم است

1- شناسایی 2- اندازه گیری 3- ارزشیابی ( تفسیر نتایج و تعیین خطر ) 4-

بهداشت حرفه ای چیست ؟ بهداشت حرفه ای یا سلامت کار ، شاخه ای از

با بالا رفتن سن نیازهای تغذیه‌ ای فرد تغییر می‌کند و به همین دلیل برای

کد USSD آسایشگاه خیریه بقیةالله قم 4141#   * 3   *  741  *     در


جهت مشاهده نیازهای فوری آسایشگاه کلیک نمائید

جهت مشاهده نیازهای ماهانه آسایشگاه کلیک نمائید

جهت مشاهده نیازهای عمرانی آسایشگاه کلیک نمائید

پیشرفت پروژه های آسایشگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

سالمندی و سالخوردگی یک ارزش است و خداوند سالمندان را دوست دارد.دعای پیرمردان و پیرزنان به اجابت مقرون است وسالمندان یک آزمون وامتحان برای فرزندان می باشند سالروز سالمندان را از صمیم قلب تبریک می گویمو عاجزانه و از روی اخلاص و با تمام ارادت دستان پر مهر مهرورزان پرستاران و کارکنان شریف خدوم و پر اتگیزهای که در این مجموعه مشغول فعالیتمی باشند را می بوسم و التماس دعا دارم خداوند به احسن وجه از شما بهترینها بپذیرد

کوچک شما محمد مهدی انصاری معاونت سیاسی امنیتی استاندار قم 1 7 91

هوالحی

امروز مصداق کامل سالخوردگی را در این مکان که سعی بسیار شده بود تا کسی احساس دلتنگی نکند را فهمیدم . متوجه شدم که با تمام تلاش و دلسوزی دیگران کسی جای فرزند و خانواده را نمی گیرد.

.

.

پیشگیری از معلولیت ذهنی

و من الله توفیق

دیدار با سالمندان این مرکز بی تردید برای ما یک تجربه منحصر به فرد در زندگی بوده و خواهد بود. امیدوارم کمی بیشتر از دنیا فاصله گرفته و به ارزشهای انسانی و ماندگاری نیکی ها و خیرها بیشتر بیاندیشیم در روز میلاد پیامیر اسلام (ص)و سبط عزیزش امام صادق (ع)برای همه عزیزان و کارکنان این مرکز آرزوی موفقیت میکنم و سعادت می کنم.

.

.مهدوی موسسه فرهنگی اقالیم احساس

بسم الله الرحمن الرحیم

در حدیث شریف آمده که تلاش در جهت خدمت به مسلمانان پاداشی دارد همانند پاداش کسی که نه هزار سال مشغول عبادت خداوند بوده که تمام شبهایش را در حال قیام و نماز و روزهایش را روزه دار باشد خوشا بحال شما خدمت گزاران به انسانهای درمانده

ملتمس دعا

محمد حسن حبیبیان2 8 89

یارب

هوالمستعان

سالمندان زن و مرد که پدران و مادران پر مهر و محبت بوده وهستند نماد محبت ، اخلاص ، صفا ، صمیمیت و صداقت میباشند نگاهشان نشاط آور است دعایشان سرمایه و پشتوانه برای شما فرزندان خالص و مخلص این مرکز که مهرورزانه عوض فرزندان نسبی مشغول صادقانه ترین خدمت میباشید اعم از خواهران و برادران تبریک می گویم و برایتان آرزوی سلامت دارم محمد مهدی انصاری 9 7 9


این موسسه خیریه وظیفه اداره آسایشگاه شبانه روزی نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی مرد بالای 14 سال و سالمندان مرد بالای 6 سال در میدان شهید محلاتی قم را به عهده دارد، هیچ مرکز و جمعیت دیگری را پوشش نمیدهد و کلیه کمکها صرفا به عزیزان مقیم این آسایشگاه میرسد.

آدرس: قم – انتهای بلوار پانرده خرداد- میدان شهید محلاتی – مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان و معلولین شهید فیاض بخش

۰۲۵۳۷۲۲۸۸۴۰-42

: asayeshgahqom@yahoo.com

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

پیشگیری از معلولیت ذهنی
پیشگیری از معلولیت ذهنی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *