جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی

جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی
جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی

پاسخ:

الف) از ترکیب(سه واحد عسل +یک واحد سیاه دانه نیم کوب) روزی یک قاشق مرباخوری صبح و شام میل شود.(۴۰ روز)

ب)کاهش جدی سردیها

ج)ارده با شیره انگور هفته ای ۴ وعده صبحانه

د) بادکش زیر شکم و کمر یک شب در میان

جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی

چ)روغن سیاه دانه را روی سینه ها هر شب بمالید.

                                                                                                                   چاقی پایین تنه عامل ابتلا به كیست تخمدان

ابتلا به كیست تخمدان یكی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان است كه علت به‌وجود آمدن آن در بدن از دیدگاه طب سنتی تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردی مزاج این اندام درونی است. علاوه بر این عوامل مختلفی از قبیل تجمع چربی در اطراف لگن یا خوردن غذاهایی با طبع سرد نیز ممكن است موجب بروز كیست در تخمدان‌ها شود و گاهی ظاهری پر از كیست برای تخمدان‌ها ایجاد می‌كند. كیست تخمدان انواع مختلفی دارد كه یكی از آن‌ها كیست فیزیولوژیك است. این نوع از كیست به‌دلیل بروز اختلال در فیزیولوژی تخمدان در این عضو به‌وجود می‌آید. كیست‌های دیگری نیز وجود دارند كه كیست‌های پاتولوژی نامیده می‌شوند. این كیست‌ها به‌دلیل خونریزی داخلی تخمدان یا زواید درون تخمدان ایجاد می‌شود. در برخی موارد نیز كیست‌ها ساده هستند و محتویات آب میان بافتی تخمدان موجب تشكیل آن‌ها شده است.

ارتباط كیست تخمدان با قاعدگی نامنظم

كیست‌های تخمدان عموما در سایزهای مختلفی دیده می‌شوند. برخی از این كیست‌ها به حدی بزرگ می‌شوند كه بزرگی آن‌ها به اندازه یك هندوانه می‌رسد و گاهی دیده شده كه اندازه آن‌ها به 20 تا 30 كیلوگرم نیز رسیده است. وجود این كیست‌ها در تخمدان اختلال‌های زیادی ممكن است برای فرد به‌وجود آورد. یكی از مهم‌ترین این اختلالات از بین رفتن تعادل و هماهنگی هورمون‌های بدن است. این اختلال ممكن است با افزایش میزان موهای زائد بدن و اختلال در زمان قاعدگی همراه باشد به‌گونه‌ای كه فرد را دچار قاعدگی‌های نامنظم و دردناك كند یا موجب قطع شدن قاعدگی در افراد مبتلا شود. خوشبختانه در طب سنتی ایران برای درمان بسیاری از این كیست‌ها درمان‌هایی وجود دارد كه بیمار را بی‌نیاز از مصرف داروهای شیمیایی یا جراحی می‌كند.

 پرهیز غذایی بیماران مبتلا به كیست تخمدان

اولین قدم درمانگران طب سنتی ایران برای درمان كیست‌های تخمدان اصلاح تغذیه و رژیم غذایی بیماران است و پس از آن تجویز داروها و گیاهان دارویی است كه موجب تخلیه كیست‌ها از محتویات‌شان می‌شود. اگر چه تجویز گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای بیماران باید به وسیله متخصص و درمانگر طب سنتی انجام شود اما راهكارهایی طبیعی در طب سنتی ایران وجود دارد كه از سوی حكمای طب سنتی برای درمان برخی از كیست‌های تخمدان به آن‌ها اشاره شده است.

به‌عنوان مثال در بخش تغذیه این دستورها اشاره شده كه افراد مبتلا به كیست تخمدان بهتر است از مصرف انواع قارچ‌ها، گوجه، خیار، بال و گردن مرغ، شكلات، كاكائو و ماست پرهیز كنند و مصرف این مواد را به حداقل برسانند یا آن‌ها را از سبدغذایی خود در مدت درمان حذف كنند. علاوه بر این، پیاده روی روزانه به‌منظور گرم نگه داشتن ناحیه لگن بسیار موثر است. از طرفی این پیاده‌روی و ورزش روزانه برای افراد چاقی كه دچار كیست تخمدان هستند موثر است زیرا چاقی یكی از عوامل بروز این بیماری در برخی زنان است .استفاده از جوشانده 21 قسمتی که در برطرف کردن بیماری های رحمی –تنظیم قاعدگی و رفع عفونت ها بسیار موثر است

گل گاو زبان –انسیون شیرین –انسیون تلخ –سداب –نیلوفر-زیره سیاه –سیاه دانه –بومادران –تخم کرفس –تخم جعفری –ناخنک –کاکنج-تخم شوید –تخم کاهو از هرکدام 25 گرم.

داروها را کاملا یکدست با هم مخلوط کرده و به 21 قسمت مساوی تقسیم کنید و روزی سه بار هر بار یک قسمت را با 4 لیوان آب بجوشانید به نحوی که 3 لیوان باقی بماند سپس یک لیوان قبل قبل از هرسه وعده از غذا و دولیوان بعد از آن (جمعا 9 لیوان درروز)میل شود .طبق این دستور همه 21 قسمت جوشانده طی یک هفته تمام خواهد شد.بعد ازانجام این درمان، با مراجعه به پزشک و معاینه دقیق اثری ازکیست مشاهده نخواهد شد.

یکی دیگر از روش های درمان کیست تخمدانقرص کیست تخمدان،که به روش زیر تهیه و استفاده می گردد.

حنظل-هلیله سیاه-سنا-گل سرخ –تخم کرفس –زنیان –رب ریوند –کبابه چینی –مقل ارزق.

داروها را کوبیده و از الک رد کنید ،مقل را با مقداری آب جوشانده و داروها را درآن خمیرو با عسل به صورت قرص های نخودی شکل درآورید و روزانه 3 تا 9 عدد از آن را میل نمایید .افرادی که از خوردن آن عاجزند می توانندقرص را همراه داروی حقنه (ورود از طریق مقعد مانند شیاف)استفاده وکیست تخمدان ایجاد شده را برطرف نمایند .

دو روش دیگراز حقنه های گیاهی درمان کیست تخمدان

1-حنظل-هلیله سیاه –گل سرخ –سماق –پوست انار –نعناع –تخم گشنیز-این داروها را مخلوط و آسیاب کنید هر بار یک قاشق غذا خوری از آن را در 2 لیوان آب برروی شعله ملایم جوشانده تا یک لیوان باقی بماند مواد را صاف و با نصف استکان سرکه انگورخانگی و سه قاشق روغن زیتون یا کنجد مخلوط و حقنه نمایید.

2-حقنه برگ سرو –برگ بید –برگ جودن کاج ،داروها را مانند روش بالا آماده کرده و همراه با سرکه و روغن زیتون یا کنجد استعمال نمایید.

به تناسب مزاج،مصرف روزانه 3 مرتبه جوشانده و 3 مرتبه قرص کیست تخمدان و حقنه تاثیر قوی تری در درمان کیست دارد.

گفتنی است تمام داروهای گیاهی یاد شده در عطاری های مجازسطح شهر موجود است .

 کیست تخمدان صد در صد نمیتواند باعث نازایی شود بسیار ی از خانمها علی رغم وجود کیستهای متعدد باردار شدند اما از آنجایی که رشد کیست در تخمدان نشانه سردی و تنبلی تخمدان است میتواند باعث رشد تخمک های ضعیف و تشکیل جنین و در نتیجه تولد نوزادان ضعیف و کم رشد شود بهتر است قبل از اقدام به بارداری زیر نظر پزشک طب سنتی مدتی از داروهای تقویت کنده و گرم کننده تخمدانها استفاده نمایید

ازدیگر داروهای موثر در درمان کیست تخمدان میتوان به موارد زیر اشاره نمود(دوز مصرفی و مدت درمان به مزاج شخص و نظر پزشک بستگی دارد):

رازیانه-مریم گلی-بومادران-سیاهدانه

بادکش گرم تخمدانها

روغنمالی ناحیه تخمدانها

ترک اغذیه سرد و و استحمام در ایام پریود

نکته قابل توجه طی درمان کیست تخمدان این است که در مراحل اولیه مصرف دارو اگر سونوگرافی مجدد چک شود ممکن است افزایش سایز کیست گزارش شود با پیشرفت درمان کیست منفرد بزرگتر و نرم تر شده و ممکن است به چند کیست کوچکتر تبدیل شود پس در صورت مشاهده افزایش سایز یا تعداد کیستها طی درمان نگران نشوید این از علائم تاثیر دارو میباشد با ادامه درمان کم کم کیست ها محو خواهند شد

جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی
جلوگیری از کیست تخمدان در طب سنتی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *