پیشگیری از عقب مانده ذهنی

پیشگیری از عقب مانده ذهنی
پیشگیری از عقب مانده ذهنی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

ارسال به تلگرام

ارسال به

ارسال به توئیتر

ارسال به

ارسال به گوگل پلاس

پیشگیری از عقب مانده ذهنی

آدرس لینک

مروری بر تاریخ عقب ماندگی ذهنی نشان می دهد در هر دوره ای از تاریخ ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی افرادی وجود داشته اند که از نظر فعالیت اجتماعی پایین تر از حد طبیعی بوده اند و این امر سازگاری آنها را با محیط زندگیشان مشکل ساخته است . تولد کودک معلول و عقب مانده ذهنی به مثابه زنگ خطری برای اجتماع است چرا که این افراد علاوه بر آنکه در پیشرفت جامعه زیاد مؤثر نیستند ، به سبب نقص و معلولیتشان بار اقتصادی سنگینی را بر خانواده و جامعه تحمیل میکنند .

یکی از مهمترین عوامل پیدایش کودکان عقب مانده ذهنی اختلالات و نارسایی های ژنتیکی است و نیز از جمله عوامل متعددی که در ایجاد معلولیت ذهنی کودکان مورد نظر است ازدواج های فامیلی و پیوند های خویشاوندی ( هم خونی ) است . به طور کلی عقب ماندگی ذهنی عبارت است از کم هوشی که سبب بی کفایتی فرد در ایفای وظایف اجتماعی یا باعث ناتوانی او در کسب مهارت هایی شود که مناسب او هستند و برحسب شدت به چهار گروه خفیف ، متوسط ، شدید و عمیق تقسیم میشود .

علت مراجعه بسیاری از افراد به مراکز مشاوره ژنتیک این است که میخواهند بدانند چگونه می توانند از تولد فرزندان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی پیشگیری کنند . این گروه معمولا افرادی هستند که بین بستگان خود یا همسرشان یا بین فرزندانشان موردی از عقب ماندگی ذهنی مشاهده شده است و می خواهند از تکرار آن جلوگیری کنند یا قصد ازدواج فامیلی دارند ، یا خانم های بارداری که به علت ابتلا به بیماری ها یا تماس با برخی مواد و داروها نگرانند که آثار سویی بر جنین بر جای مانده باشد ، یا خانم هایی که در سنین بالا باردار شده اند و زنان بارداری که طی بررسی های دوران بارداری از جمله سونوگرافی ، آمنیوسنتز و تهیه کاریوتایپ یا سایر روش های مایع آمنیوتیک مشخص شده که جنین شان مشکلاتی دارد .

به طور کلی ناتوانی ذهنی متوسط و شدید ( ضریب هوشی زیر ۵۰ ) یک درصد از نوزادان را مبتلا میکند اما در دوران کودکی به ۰٫۳ تا ۰٫۴ درصد می رسد که در ۷۵% موارد قابل تشخیص است و در ۵۰% موارد عقب ماندگی ذهنی شدید ، علت ژنتیکی وجود دارد .

تریزومی ۲۱ یا سندرم داون به تنهایی شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی در سنین مدرسه است . شایع ترین بیماری اتوزومی غالب همراه با عقب ماندگی ذهنی ، سندرم توبروزیس اسکلروزیس است . در حالی که در بین بیماری های وابسته به جنس ، سندرم ایکس شکننده از شایعترین علت ها می باشد.

سایر علل عقب ماندگی ذهنی شامل رشد قبل از تولد و عوامل آسیب زا ، مسمومیت ها ، عفونت های داخل رحمی ، سو تغذیه مادر ، بیماری های اکتسابی و عوامل محیطی و روانی-اجتماعی و میشود که هریک از این عوامل در دوره خاصی از زندگی اثر خود را اعمال میکنند.

مطلب تکمیلی در مورد این سندرم ها

» سندرم های تاثیرگذار بر اطفال و عوامل ایجاد عقب ماندگی ذهنی

» ارتباط سندرم داون و ابتلا به سرطان

شناسایی عقب ماندگی ذهنی و عوامل دخیل در آن ، تعیین نوع و علت آن در فرد ، محاسبه ریسک تکرار برحسب علت و در نهایت انجام مشاوره و ارائه راهکارها و توصیه های مفید ، گام های اصلی در مشاوره ژنتیک و عقب ماندگی ذهنی است . تا کنون بیش از ۴۵۰ نوع عقب ماندگی ذهنی تک ژنی با وراثت مندلی شناخته شده است و علاوه بر آن سندرم های گوناگونی  شامل عقب ماندگی ذهنی با علت ناشناخته وجود دارد .

احتمال تکرار عقب ماندگی ذهنی ، ارتباط تنگاتنگی با علت آن در فرد مبتلا دارد . برای مثال فرزند فردی که مبتلا به عقب ماندگی ذهنی از نوع اتوزومال غالب است با احتمال ۵۰% دچار مشکل مشابه خواهد شد ولی اگر علت ، مننژیت باکتریال بوده باشد ، خطر تکرار در بستگان در حد کل جامعه است .

بنابراین اولین قدم و مهمترین بخش مشاوره ژنتیک ، تشخیص نوع و علت عقب ماندگی ذهنی و در موارد ارثی تعیین نحوه وراثت با توجه به شجره ه است . به طور کلی میتوان گفت علت عقب ماندگی ذهنی در یکی از چهار گروه جهش های عمده ژنی ، آسیب دیدگی و نقص کروموزومی ، علل محیطی و اختلالات چند عاملی میگنجد . با استفاده از شرح حال ، معاینه و رسم شجره ه و بررسی های غربالگری کروموزومی و پاراکلینیکی ، سعی میکنیم علت را در یکی از سه گروه اول جای دهیم و بر حسب تشخیص ، مشاوره را انجام دهیم . اگر با وجود بررسی های فوق نتوان علت را در یکی از سه گروه جای داد ، از راه برهان خلف علت اختلالات چندعاملی مطرح است که در این حالت ، هوش کودک به طور متوسط ، چیزی بین هوش پدر و مادر خواهد بود و خطر ابتلای فرزند به عقب ماندگی ذهنی بر اساس یافته های تجربی تخمین زده میشود .

 

دکتر سید حسین علی صابری – پزشک و مشاور ژنتیک بالینی

دکتر روشنک جزایری – پزشک و دستیار تخصصی ژنتیک پزشکی

به نقل از :  http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=1815837839

مطالب بیشتر در همین رابطه

فقط گزینه‌ی وسط را تیک بزنید. »مشاهده قوانین

محصولات و کتابهای آموزشی عصرعلم را در این بخش مشاهده کنید.

ورود به فروشگاه

با دوره‌های آموزشی کاربردی عصرعلم مهارت کسب کنید و برای خودتان کار و درآمدزایی ایجاد کنید!

لیست دوره ها

راهنمای لغو عضویت

© ۱۳۹۸-۱۳۸۸ تمامی حقوق مادی و معنوی بر اساس موارد ذکر شده در مرام‌ه‌ی عصرعلم محفوظ می‌باشد.

فدای خنده ات که شاد میکند آسمانها را
ای عزیز

نیازهای روزانه فروردین 98: برنج، گوشت، روغن، مرغ، تخم مرغ، شکر، حبوبات، خرما، ادویه، حلوا، چای، مربا، کره، پنیر، بلوز، پتو، پوشینه ایزیلایف، مواد شوینده، شامپو

آخرین فعالیت های آسایشگاه

پیشگیری از عقب مانده ذهنی



عکس های قدیمی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در این بخش عکس های قدیمی

حرکات ورزشی مفید و مناسب برای سالمندان

بره های اسلام در زناشویی

” قربانی کردن ” نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها

بررسي آداب و سنن زمينه ساز تربيت در آغاز تولد نوزاد

پروژه ها توسعه کمی و کیفی آسایشگاه را اینجا ببینید

آغاز ماه ذیقعده پایان یک انتظار عمیق و استثنایی است

من غلامی ز غلامان توام یا زهرا مستمندی به سر خان توام یا

پیدا شدن خانواده سالار سالار، از توانخواهان قدیمی و خوش روی آسایشگاه خیریه قم و

1- شناسایی 2- اندازه گیری 3- ارزشیابی ( تفسیر نتایج و تعیین خطر ) 4-

  اقتصاد هر جامعه وابسته به نیروی کار آنست ، لذا  جامعه ای سالم است

1- شناسایی 2- اندازه گیری 3- ارزشیابی ( تفسیر نتایج و تعیین خطر ) 4-

بهداشت حرفه ای چیست ؟ بهداشت حرفه ای یا سلامت کار ، شاخه ای از

با بالا رفتن سن نیازهای تغذیه‌ ای فرد تغییر می‌کند و به همین دلیل برای

کد USSD آسایشگاه خیریه بقیةالله قم 4141#   * 3   *  741  *     در


جهت مشاهده نیازهای فوری آسایشگاه کلیک نمائید

جهت مشاهده نیازهای ماهانه آسایشگاه کلیک نمائید

جهت مشاهده نیازهای عمرانی آسایشگاه کلیک نمائید

پیشرفت پروژه های آسایشگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

سالمندی و سالخوردگی یک ارزش است و خداوند سالمندان را دوست دارد.دعای پیرمردان و پیرزنان به اجابت مقرون است وسالمندان یک آزمون وامتحان برای فرزندان می باشند سالروز سالمندان را از صمیم قلب تبریک می گویمو عاجزانه و از روی اخلاص و با تمام ارادت دستان پر مهر مهرورزان پرستاران و کارکنان شریف خدوم و پر اتگیزهای که در این مجموعه مشغول فعالیتمی باشند را می بوسم و التماس دعا دارم خداوند به احسن وجه از شما بهترینها بپذیرد

کوچک شما محمد مهدی انصاری معاونت سیاسی امنیتی استاندار قم 1 7 91

هوالحی

امروز مصداق کامل سالخوردگی را در این مکان که سعی بسیار شده بود تا کسی احساس دلتنگی نکند را فهمیدم . متوجه شدم که با تمام تلاش و دلسوزی دیگران کسی جای فرزند و خانواده را نمی گیرد.

.

.

پیشگیری از عقب مانده ذهنی

و من الله توفیق

دیدار با سالمندان این مرکز بی تردید برای ما یک تجربه منحصر به فرد در زندگی بوده و خواهد بود. امیدوارم کمی بیشتر از دنیا فاصله گرفته و به ارزشهای انسانی و ماندگاری نیکی ها و خیرها بیشتر بیاندیشیم در روز میلاد پیامیر اسلام (ص)و سبط عزیزش امام صادق (ع)برای همه عزیزان و کارکنان این مرکز آرزوی موفقیت میکنم و سعادت می کنم.

.

.مهدوی موسسه فرهنگی اقالیم احساس

بسم الله الرحمن الرحیم

در حدیث شریف آمده که تلاش در جهت خدمت به مسلمانان پاداشی دارد همانند پاداش کسی که نه هزار سال مشغول عبادت خداوند بوده که تمام شبهایش را در حال قیام و نماز و روزهایش را روزه دار باشد خوشا بحال شما خدمت گزاران به انسانهای درمانده

ملتمس دعا

محمد حسن حبیبیان2 8 89

یارب

هوالمستعان

سالمندان زن و مرد که پدران و مادران پر مهر و محبت بوده وهستند نماد محبت ، اخلاص ، صفا ، صمیمیت و صداقت میباشند نگاهشان نشاط آور است دعایشان سرمایه و پشتوانه برای شما فرزندان خالص و مخلص این مرکز که مهرورزانه عوض فرزندان نسبی مشغول صادقانه ترین خدمت میباشید اعم از خواهران و برادران تبریک می گویم و برایتان آرزوی سلامت دارم محمد مهدی انصاری 9 7 9


این موسسه خیریه وظیفه اداره آسایشگاه شبانه روزی نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی مرد بالای 14 سال و سالمندان مرد بالای 6 سال در میدان شهید محلاتی قم را به عهده دارد، هیچ مرکز و جمعیت دیگری را پوشش نمیدهد و کلیه کمکها صرفا به عزیزان مقیم این آسایشگاه میرسد.

آدرس: قم – انتهای بلوار پانرده خرداد- میدان شهید محلاتی – مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان و معلولین شهید فیاض بخش

۰۲۵۳۷۲۲۸۸۴۰-42

: asayeshgahqom@yahoo.com

 

مقدمه

«کم توانی ذهنی» (به انگلیسی: Intellectual Disability) که به آن «عقب ماندگی ذهنی» (Mental Retardation) هم می گفتند، در ذهن بیشتر افراد با مفهوم آی کیو و هوشبهر گره خورده است و اولین چیزی که با شنیدن عقب ماندگی یا کم توانی ذهنی به فکرمان میرسد، پایین بودن هوش است. درست است که یکی از ویژگی های افراد کم توان ذهنی پایین بودن هوش آنهاست اما این تمام ماجرا نیست! اگر دنبال اطلاعات جامعی درمورد کم توانی ذهنی هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم.

فهرست

پیشگیری از عقب مانده ذهنی

بهتر است بدانیم برای این افراد دیگر عبارت “عقب مانده ی ذهنی استفاده نمی شود. بر طبق استاندارد جهانی، عبارت کم توان ذهنی جایگزین اصطلاح عقب مانده ی ذهنی شده است. برای آسان تر شدن تعریف کم توانی ذهنی، بهتر است ابتدا خصوصیات کلیدی آن را بشناسیم. از نظر علمی، فرد کم توان ذهنی دو ویژگی اصلی زیر را دارد:

الف) “کارکرد ذهنی یا “هوش پایین تر از حد میانگین جامعه

ب) مشکل یا کمبود در “رفتارهای سازشی یا «مهارت های لازم برای زندگی روزمره»

حالا ببینیم منظور از هوش و رفتارهای سازشی چیست:

هوش به قابلیت ذهنی افراد در یادگیری، استدلال کردن، تصمیم گیری، حل مسئله، بره ریزی، تفکر انتزاعی، درک انگاره های پیچیده، قضاوت، درک امور زندگی و قابلیت های دیگر این چنینی گفته می شود.

هرچه هوش فرد پایین تر باشد توانایی او در قابلیت هایی که گفتیم، مثل یادگیری، کمتر خواهد بود. مثلا یک فرد کم توان که بهره هوشی کمتر از عادی دارد، برای یادگیری در مقایسه با افراد دارای هوش معمولی نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارد؛ برای حل مساله نیاز به زمان طولانی تری دارد؛ درک مسایل انتزاعی یا پیچیده برایش دشوارتر است و .

این رفتار ها در واقع مهارت های لازم برای زندگی روزمره هستند. مثلا لباس پوشیدن، آماده کردن یک وعده غذایی، رفتن به مدرسه یا سر کار، تمیز کردن اتاق یا خانه، حرف زدن موثر با دیگران و هر مهارت دیگری که فرد جهت انطباق پیدا کردن با محیط دور و برش یاد میگیرد و انجام می دهد. از آنجایی که این رفتارها در طی رشد فرد و از دوران کودکی تا بزرگسالی به تکامل میرسند، بسته به سن فرد، رفتارهایی را که سنش اقتضا می کند باید از او انتظار داشته باشیم نه بیشتر!

کودک یا فرد کم توان در انجام این رفتار ها به شکل کارآمد مشکل دارد و کفایت مندی لازم را در انجام این رفتارها از خود نشان نمی دهد. همچنین ممکن است این کودکان رفتارهای ناسبی هم مثل خودآزاری و پرخاشگری داشته باشند. یا اینکه کنترلشان روی بعضی رفتارهایشان کم باشد و باعث اذیت دیگران شود.

با این همه توضیح، نهایتا به چه کسی کم توان ذهنی میگوییم؟

با توجه به آن چه مطرح شد، فرد کم توان یا عقب مانده ذهنی کسی است که:

وقتی تشخیص کم توانی ذهنی روی یک فرد گذاشته می شود که این سه مورد در او صدق کند:

برای ارزیابی رفتار انطباقی کودک، روانپزشک یا یک کارشناس متخصص مهارت های روزمره او را مشاهده کرده و با همسالانش مقایسه می‌کند یا از طریق مصاحبه با مراقبین و اطرافیان فرد و ارزیابی های بالینی دیگر به اطلاعات مناسب دست می یابد.

بیشتر کودکان کم توان ذهنی از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سایر کودکان ندارند. البته عده ای از کودکان کم توان ذهنی که دارای سندرم های خاص هستند (مانند سندرم داون، میکروسفالی، هیدروسفالی و )، به لحاظ ظاهری هم علایم بالینی دارند.

این کودکان از نظر رشدی در بیشتر موارد تاخیر دارند. مثلا نسبت به کودکان عادی نشستن، سینه خیز رفتن و پاگرفتن را دیرتر کسب می کنند یا به لحاظ گفتاری دیرتر به حرف زدن می رسند. و به طور کلی آهسته تر از کودکان عادی مهارت های مختلف را کسب می کنند.

کودکان کم توان از نظر کارکردی معمولا موفق نمی شوند مهارت هایی را که پایه ی یادگیری می شوند به خوبی کسب کنند. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

هر حسی که بدنمان از محیط دریافت می کند، برای اینکه قابل استفاده شود، باید در مغز به خوبی پردازش شود و سازماندهی و تفسیر گردد. و به این صورت ذهنمان به آنها معنی دهد تا بتوانیم از آن حس ها اطلاعات کسب کنیم و آنها را بفهمیم.

در کودکان با کم توانی ذهنی، اغلب این پردازش و ادراک به خوبی انجام نمی گیرد. به عنوان مثال کودکی که در پردازش حسی دچار اختلال است ممکن است به برخی حس ها کمتر یا بیشتر از حد معمول واکنش نشان دهد. مثلا با شنیدن صدای یک ماشین گوش خود را بگیرد یا جیغ بزند.

همچنین کودکی که در ادراک بینایی مشکل دارد ممکن است با وجود داشتن چشم های سالم، نتواند لباسش را از داخل یک قفسه شلوغ پیدا کند چون به لحاظ ذهنی نمی تواند به خوبی اشیا را از پس زمینه شان تشخیص دهد و جدا کند.

منظور از هماهنگی حرکات درشت توانایی انجام درست، روان و ظریف حرکات بزرگ و درشت نظیر دویدن، نشستن، برخاستن، حمل کردن و جابجایی اشیا و می باشد که می تواند در کودکان کم توان دچار ایراد باشد.

این کودکان ممکن است نتوانند به خوبی حرکات بدنشان را سازماندهی کنند. مثلا اینکه به سختی بنشینند و برخیزند یا این که ممکن است حین حرکت به دیگران برخورد کنند همچنین در انجام بازی هایی مانند لی لی، پرش جفت پا، گرفتن و انداختن توپ ممکن است مهارت کافی نداشته باشند.

کودک دارای کم توانی ذهنی در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دوطرف بدن دارد دچار مشکل است؛ مانند پدال زدن، بازکردن در قوطی، ریختن آب در لیوان درحالی که با یک دست پارچ آب را گرفته و با دست دیگر لیوان را نگه داشته است.

کودک کم توان معمولا در حفظ یک وضعیت حرکتی مشکل دارد؛ مثلا این که مدتی بنشیند و به حرفهای آموزگار گوش دهد یا مدتی پای تخته سیاه بایستد و روی آن بنویسد برایش دشوار است.

کنترل حرکتی ظریف قابلیتی برای اجرای حرکات ریز به صورت دقیق و روان با دست و انگشتان می باشد.

بریدن با قیچی، گرفتن مداد، نقاشی کشیدن، نوشتن، نخ کردن دانه های تسبیح، ورق زدن کتاب، استفاده از قاشق و چنگال و همگی نمونه هایی از حرکات ظریف می باشند که در کم توانان ذهنی با مشکل مواجهند.

تکامل زبان برای یادگیری و تعامل موثر بسیار کلیدی است. یکی دیگر از حوزه هایی که در کودکان کم توان دچار مشکل است گفتار و زبان آنهاست. خصوصیاتی که در این رابطه ممکن است در کودکان کم توان مشاهده کنیم میتواند شامل موارد زیر باشد:

یک کودک یا نوجوان عادی به تدریج در طی رشد با پشت سر نهادن چالش ها به طور موفقیت آمیز و دریافت تشویق دیگران احساس عزت نفس و خود ارزشمندی را به دست می آورد. ولی این دسته از کودکان به علت ناکامی های مکرر از دریافت این گونه احساس ها محروم می مانند.

کودکان کم توان ذهنی به خاطر مشکلاتی که دارند، به راحتی در جمع همسالان خود پذیرفته نمی شوند. گاها آشکارا طرد می شوند چرا که فاقد مهارت های اجتماعی پایه ای هستند که آنها را قادر می کند با دیگران دوست شوند و معاشرت کنند.

کودکان کم توان علاوه بر مشکل در مهارت های پایه ی یادگیری ویژگی های دیگری مانند توجه و تمرکز پایین، حافظه ضعیف، محدودیت در تفکر انتزاعی و استدلال، دشواری در انجام فعالیت های روزانه و دارند.

همان طور که گفتیم کودکان کم توان ذهنی اغلب از نمای ظاهری تفاوت چندانی با دیگر کودکان ندارند. اما بعضی سندرم ها و اختلالات هم هستند که باعث کم توانی ذهنی می شوند و علایم ظاهری هم دارند. سخن درباره ی هرکدام از این اختلالات بسیار است و توضیح هر کدام به تنهایی مقاله ای می طلبد بنابراین در ادامه تنها به بررسی مختصر بعضی از این اختلالات می پردازیم.

علت ایجاد سندروم داون اختلالی ژنتیکی و کروموزومی است. این افراد در سلولهایشان یک کروموزوم اضافه دارند و آمار نشان می دهد که درصد زیادی از کودکان کم توان ذهنی را تشکیل می دهند.

کودکان با تشخیص سندروم داون مراحل رشد ذهنی و جسمی را نسبت به کودکان عادی دیرتر و با تاخیر سپری می کنند.

پیشگیری از عقب مانده ذهنی

افراد مبتلا به سندروم داون انحراف چشم، زبان بزرگ، قد کوتاه، موهای لخت، اغلب عضلاتی شل و تعادلی ضعیف دارند. علاوه بر موارد ذکر شده بیماری های قلبی و ریوی در بین افراد با این تشخیص شایع است و ابتلا به بیماری های عفونی و تنفسی نسبت به افراد عادی سریعتر اتفاق می افتد. در این افراد درجات مختلفی از کم توانی ذهنی دیده می شود.

میکروسفالی یک بیماری مغزی نادر است. در افراد مبتلا به میکروسفالی، دور سر به دلایلی از حد طبیعی کمتر است و طبعا مغزشان هم کوچکتر است. این اختلال ممکن است در بدو تولد خود را نشان دهد یا اینکه تا چند سال اول زندگی تشخیص داده نشود. البته در بسیاری از موارد، در سه ماهه سوم بارداری با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.

بسته به این که چه قسمتی از مغز خوب تشکیل نشده، علایم می تواند متفاوت باشد. این افراد دور سر کم و پیشانی کوچک و شیب دار رو به عقب دارند که با نمودار استاندارد رشدی دور سر مطابق نیست.

علاوه بر علامت دور سر این افراد معمولا علایمی مثل گریه های با صدای بلند، عضلات اسپاستیک (سفت)، تشنج و فعالیت بیش از حد دارند. در اغلب موارد فرد دچار میکروسفالی، کم توان ذهنی است ولی با این وجود ۱۵ درصد افراد مبتلا هوش طبیعی دارند.

اختلال هیدروسفالی که آن را تحت عنوان آب آوردگی مغز هم می شناسند، اختلالی است ناشی از افزایش حجم مایع مغزی نخاعی انباشته شده در بطن ها و سایر حفره های مغز.

در حالت عادی مایعی به مایع مغزی نخاعی در اطراف سراسر مغز و نخاع در جریان است. این مایع وظایفی از جمله تغذیه و حفاظت از سیستم عصبی مرکزی را برعهده دارد. حالا اگر به دلایلی مثل انسداد مسیر این مایع یا تولید بیش از اندازه آن توسط مغز، حجمش افزایش یابد، باعث تورم مغز و آسیب به قسمت هایی از مغز می شود.

اگر شروع بیماری در سنین پایین کودکی اتفاق بیافتد چون درزهای جمجمه هنوز باز است، منجر به افزایش غیر طبیعی اندازه دور سر می شود. ممکن است باعث علایمی مانند اختلالات حسی حرکتی، تعادلی و ذهنی در آنها شود.

شروع این بیماری گاها حتی ممکن است در سنین بالاتر و پس از بسته شدن درز های جمجمه باشد که بیشتر تعادل و حافظه را درگیر می کند.

درصورتی که این بیماری در نوزادی تشخیص داده شود و آب اضافه ی مغز با روش های درمانی خاص خودش تخلیه گردد، عوارض کمی به جا خواهد گذاشت و حتی ممکن است کودک بعدها از نظر ذهنی تقریبا طبیعی باشد و تفاوت چندانی با هم سالانش نداشته باشد.

در این دسته از اختلالات، بدن کودک نمی تواند بعضی از مواد مثل پروتئین ها، قند و یا چربی را به درستی استفاده کند. در نتیجه با سوخت و ساز ناسب مواد زایدی در بدن تولید می شود که صدمات قابل توجهی را به مغز می رساند و تمام جنبه های رشد ذهنی، جسمی و حرکتی و کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

ولی اگر در روزهای اول پس از تولد تشخیص داده شود و رژیم غذایی مناسب برای کودک تجویز گردد، می توان تا حد زیادی از عوارض آن جلوگیری کرد.

هنوز علت مشخصی برای ایجاد این عارضه شناخته نشده است لذا والدین باید از همان دوران نوزادی به عکس العمل های کودک توجه کنند و در صورت مشاهده ی علایمی مانند بی قراری زیاد، گریه های مداوم، دل درد شدید و یا خواب آلودگی بیش از حد، برای بررسی بیشتر نوزاد به پزشک مراجعه کنند.

درصد قابل توجهی از این کودکان مشکل ذهنی ندارند ولی چون تعداد زیادی از مراجعینی که تشخیص اوتیسم دارند، ممکن است کم توانی ذهنی هم داشته باشند، توضیح مختصری هم در رابطه با این نوع اختلال می دهیم.

این اختلالات تحت عنوان اختلالات نافذ رشدی هم خوانده می شوند زیرا جنبه های مختلف رشد را تحت تاثیر قرار می دهند. ولی شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی این افراد تاخیر یا انحراف در رشد مهارتهای اجتماعی، شناختی و ارتباط کلامی و غیرکلامی است.

در واقع عدم برقراری صحیح ارتباط با محیط و اطرافیان است که باعث شده است کودکان درخود فرومانده (اوتیسم) را برای آنها انتخاب کنند.

از دیگر علایم مهم این دسته از کودکان انجام یکسری حرکات تکراری و رفتارهای کلیشه ای نظیر چرخیدن به دور خود، بال بال زدن، تکرار کردن یکسری صداهای خاص و می باشد.

نشانه های این اختلال در سنین مختلف متفاوت است ولی معمولا این نشانه ها از زمان تولد تا ۳۶ ماهگی کودک ظاهر می شوند.

اختلالات موجود در این طیف از جمله مواردی هستند که به محض تشخیص باید درمان و بره توانبخشی برای آنها شروع شود.

هر چیزی که با رشد طبیعی و نرمال مغز تداخل ایجاد کند می تواند از جمله علل ایجاد کم توانی ذهنی باشد. ولی علت در بیشتر موارد شخص است و تنها در یک سوم موارد می توانیم علت کم توانی را به یکی از موارد زیر نسبت دهیم:

در پایان لازم به ذکر است که کم توانی ذهنی ممکن است به هر دلیلی رخ دهد!

سطوح کم توانی ذهنی را با اصطلاحات خفیف، متوسط، شدید و عمیق دسته بندی می کنند:

این افراد در کسب مراحل رشدی نسبت به بقیه کندترند و مهارت های اجتماعی و مهارت های روزمره زندگی را دیرتر کسب می کنند. می توانند مهارت های عملی زندگی را یاد بگیرند که به آنها کمک کند بتوانند یک زندگی عادی را با حداقل کمک از طرف دیگران بگذرانند و کارهایشان را خودشان انجام بدهند و حتی تحت تحصیلات ویژه در مدرسه آموزش ببینند.

افراد با کم توانی متوسط نسبت به گروه قبلی به کمک و نظارت بیشتری نیاز دارند. اما با آموزش و تمرین طی جلسات درمانی می توان آنها را قادر کرد تا از خود مراقبت کنند، مستقلا به مکان های آشنا سفر کنند و نیز مهارت های پایه ای برای حفظ سلامت و امنیت خودشان را بیاموزند.

کم توانی شدید خودش را در تاخیر های شدید رشدی نشان می دهد. این افراد اغلب می توانند حرف دیگران را بفهمند ولی خودشان مهارت ارتباطی قوی ندارند و نمی توانند خوب حرف بزنند.

علی رغم مسایلی که مطرح کردیم معمولا با تکرار و تمرین زیاد می توان روتین های ساده زندگی را به آنها آموزش داد ولی برای زندگی در اجتماع باید تحت نظارت شدید باشند.

اغلب افرادی که در این سطح از کم توانی هستند مبتلا به سندرم های مادرزادی هستند. این افراد زندگی کاملا وابسته ای دارند و نمی توانند مستقل زندگی کنند و در ساده ترین کارهای شخصی خودشان به کمک و نظارت مستقیم نیاز دارند. همچنین توانایی خیلی محدودی در برقراری ارتباط دارند و اغلب مشکلات جسمانی هم دارند.

همانطور که گفتیم اصطلاح عقب ماندگی ذهنی برای این کودکان دیگر استفاده نمی شود. در واقع در رابطه با درمان کم توانی ذهنی باید گفت که درمان دارویی خاصی برای این موضوع وجود ندارد. ولی این موضوع نباید ما را از توانمند سازی آنها و کمک رساندن به آنها غافل سازد.

به طور کلی خدمات درمانی را که برای کم توانان ذهنی ارائه می شود، می توانیم به سه محور تقسیم کنیم:

اعضای اصلی تیم درمان، توانبخشی و آموزش کودکان کم توان ذهنی عبارتند از:

بسته به مشکل خاص کودک ممکن است به بینایی سنج، فیزیوتراپیست، مددکار اجتماعی و متخصصین دیگر نیز ارجاع داده شود.

آیا شما نیز در اطرافیان و نزدیکان خود فردی با اختلال کم توانی یا عقب ماندگی ذهنی دارید؟ نظرات و سوالات خود را در بخش زیر ارسال کنید. همچنین می توانید از “مشاوره آنلاین رایگان با متخصصین و تیم توان درمان بهره مند شوید.

{“@context”: “http://schema.org/”, “@type”: “VideoObject”, “name”: “کم توانی (عقب ماندگی) ذهنی چیست؟”, “contentUrl”: “https://hw13.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/4398c34387f8dd51f2554e6af83b513621-48p__5689.mp4”, “duration”: “PT3M”, “thumbnailUrl”: “https://tavandarman.com/wp-content/uploads/218/12/what-is-intellectual-disability.jpg”, “uploadDate”: “218-12-17T18:1:5+3:3”, “isFamilyFriendly”: “True”, “description”: “عقب ماندگی یا کم توانی ذهنی در فکر بیشتر افراد پایین بودن هوش را بیاد می آورد. اما کم توانی ذهنی چیست؟ چه انواعی دارد؟ عقب ماندگی چطور ایجاد شده و چگونه تشخیص داده می شود؟ راه های درمان آن”, “productionCompany”:{“name”: “tavandarman”, “url”: “https://Tavandarman.com”}, “publisher”:{“@type”: “Organization”, “name”:”توان درمان”, “url”:”https://tavandarman.com/inellectual-disability/”, “logo”:{“@type”:”ImageObject”, “url”:”https://tavandarman.com/wp-content/uploads/218/3/logo-1-1.png”}}}

توان درمان به مدیریت محمدجواد راشدی در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به توان درمان می باشد. 1396 -1397 All Rights Reserved © 217 – 219 Tavandarman.com

خانم هستم آقا هستم

پیشگیری از عقب مانده ذهنی
پیشگیری از عقب مانده ذهنی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *