قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

خواص دارویی و گیاهی

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

 اگر شما هم به عنوان یک زن جوان، به­ تازگی صاحب فرزند شده­اید، مطمئنا به دنبال راهی برای جلوگیری از بارداری دوباره هستید. اما بسیاری ازمادران، زمانی که فرزند کوچکی دارند، دوباره حامله می­شوند که امری وحشتناک و استرس­زا است! اگر شما هم در فکر دارید که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید، باید از حاملگی درباره در امان بمانید، زیرا با این اتفاق هم مادر و هم فرزند شیرخواره در معرض خطر بزرگی قرار خواهند گرفت. برای این منظور، مادران جوان باید بدانند که چگونه می­توان از حاملگی دوباره، بعد از تولد نوزاد جدید جلوگیری کرد؟ قرص­های کنترل بارداری که از قدیم مورد استفاده قرار می­گیرد، همیشه موردعلاقه زنان در سراسر جهان بوده است. اما بسیاری از مادران در مورد استفاده از این قرص­ها در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر دچار مشکل می­شوند. آیا می­دانید که این ترس­ها تا چه اندازه معتبر هستند؟ اگر سوالی در مورد مصرف قرص­های کنترل بارداری و استفاده از آن در زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر دارید، حتما مقاله زیر را بخوانید. در ادامه این مقاله، پاسخ همه سوالات موجود در ذهن شما آورده شده است. 

همانطور که می­دانید قرص­های ضدبارداری یکی از موثرترین روش­های کنترل تولد نوزاد در بین زوجین می­باشد. در واقع، هنگامی که این قرص­ها به درستی استفاده شود، تا 99٪ در برابر حاملگی­های تصادفی زنان مقاومت خواهند کرد.

این پرسش معمول­ترین سوالی است که اکثر زنان در دوران شیردهی خود با آن مواجه هستند، زیرا نگران می­شوند که هورمون ترشح­شده در بدن آنه­ا که ناشی از قرص­های ضدبارداری است، از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود. برای یافتن پاسخ این سوال، شما به عنوان یک مادر شیرده نیاز دارید تا همه مطالب پزشکی را در مورد قرص­های کنترل بارداری بدانید. همانطور که می­دانید امروزه دو نوع قرص ضدبارداری هورمونی برای کنترل حاملگی زنان وجود دارد، که عبارتند از: قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

مصرف هر دو نوع قرص ضدبارداری در پیشگیری از باردار شدن زنان بسیار موثر هستند. اما هنگامی که این قرص­ها توسط مادران شیرده مورداستفاده قرار می­گیرد، نوع POC آن گزینه بهتر و بی­خطری محسوب می­شود، زیرا قرص­های ترکیبی ضدبارداری حاوی هورمون پروژسترون و استروژن هستند. هرچند این هورمون­ها به کودک شیرخواره آسیب نمی­رسانند، اما هورمون استروژن موجود در آن حجم شیر مادر را تا 41.9٪ کاهش می­دهد. پس، اگر به عنوان یک زن شیرده قصد دارید تا از قرص ترکیبی ضدبارداری  استفاده کنید، حداقل باید تا شش ماه اول زندگی نوزاد خود باید صبر کنی،. زیرا این دوره زمانی است که کودک شما بیشترین نیاز را به شیر مادر دارد. ولی هنگامی که او شروع به مصرف مواد غذایی جامد بکند، کاهش میزان شیر مادر تاثیر زیادی در روند رشد و تغذیه او نخواهد داشت. پس، آن زمان بهتر است از قرص­های پروستاگلاندین (POC) برای کنترل حاملگی استفاده نمایید.

قرص­های ضدحاملگی پروژستین در زبان عامه “قرص­های ضدبارداری کوچک” نیز نامیده می­شود. این قرص­ها حاوی مقدار کمی هورمون پروژسترون بوده و در دوران شیردهی زنان، در پیشگیری از حاملگی­های تصادفی تقریبا تا 100٪ موثر هستند. اما زنان باید در استفاده از این قرص­ها بسیار مراقب باشند و هر روز فقط یک عدد قرص مصرف کنند تا این روش بتواند در روند جلوگیری از حاملگی آن­ها موثر عمل کند. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تاخیر حتی سه و چهار ساعت در مصرف این قرص­ها می­تواند مشکلات جبران­ناپذیری را در بدن مادران شیرده ایجاد کند.

 خالی از لطف نیست که بدانید مواد طبیعی بسیاری وجود دارند که بدون وارد کردن مواد شیمیایی قرص های ضدبارداری ، می توانند شما را به هدفتان برسانند ، در 24 روش خانگی جلوگیری از بارداری در  مورد  این  مواد غذایی بیشتر  صحبت کردیم.

 پیشگیری از بارداری به کمک قرص­های پروژستین در زنان شیرده، با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم زنان و جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک در داخل رحم امکان­پذیر است. علاوه بر این، برخی از انواع قرص­های POC می­توانند فرایند تخمک­گذاری را در بدن زنان شیرده متوقف کنند.

 اگر قرص­های ضدبارداری به عنوان یک گزینه جهت جلوگیری از باردار شدن زنان شیرده، باعث بروز عوارض ناخواسته در بدن شما می­شود، می­توانید انواع دیگری از داروهای پروژستین را که حاوی مواد ضدافسردگی بالایی هستند، امتحان کنید. برخی از گزینه ­های دیگر که زنان شیرده می­توانند استفاده کنند، عبارتند از:

به عنوان یک زن شیرده یادتان باشد که مصرف قرص­های ضدبارداری در صبح روز بعد از رابطه جنسی، روش پیشگیری مطمئنی برای جلوگیری از باردار شدن شما نیست. این روش فقط باید در موارد اضطراری استفاده شود. بنابراین، مصرف قرص­های ضدبارداری به این روش، هرگز نباید اولین گزینه مادران شیرده برای جلوگیری از باردار شدن باشد. اما اگر ندانسته به این روش  نیاز پیدا کنید، بهتر است در موارد اضطراری فقط از قرص­های حاوی پروژسترون استفاده کنید. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که این قرص­ها، هنگامی که به اندازه و به موقع مصرف شوند، بسیار کارساز خواهند بود، در غیر این صورت روش مناسبی نبوده و می­تواند به کودک شما آسیب برساند.

 بله، عوارض جانبی متعددی وجود دارد که ممکن است در هنگام مصرف قرص­های ضد بارداری توسط مادر شیرده، نوزاد شیرخواره با آن­ها مواجه شود. در ادامه این مقاله از مامانم دات  کام ، نگاهی به عوارض مصرف قرص­های کنترل بارداری توسط زنان شیرده انداخته­ایم که ممکن است میزان شیر و سلامت نوزاد این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض عبارتند از:

 این مورد، مهم­ترین عارضه جانبی است که مصرف قرص­های ضد بارداری هورمونی، زنان شیرده را تهدید می­کند. همانطور که قبلا هم گفته شد، مصرف قرص­های کنترل بارداری ترکیبی می­تواند بر میزان شیر مادر اثر گذاشته و با کاهش دادن آن، سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

 جالب است بدانید که مصرف همه قرص­های ضدبارداری هورمونی توسط زنان شیرده می­تواند منجر به سفت شدن عضلات بدن نوزاد شیرخواره شود. گرچه تا به امروز مطالعات علمی کافی در این زمینه انجام نگرفته است، اما بسیاری از مادران شیرده مواجه شدن با این مشکل را در بدن نوزاد کوچک خود گزارش کرده­اند.

اگر در دوران بارداری، مادر مشکل دیابت حاملگی داشته باشد، با استفاده از قرص­های ضد بارداری POC در دوران بعد از زایمان، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بدن این افراد افزایش می­یابد. بنابراین، به عنوان یک خانم بی­تجربه قبل از شروع مصرف قرص­های کنترل بارداری، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

اگر شما به عنوان یک زن شیرده مصرف قرص­های ضدبارداری را بعد از انجام عمل زایمان شروع کرده­اید، نکات زیر را حتما به خاطر بسپارید:

همه ما می­دانیم که مصرف به موقع قرص­های ضدبارداری معمولی برای مادران شیرده می­تواند بسیار دشوار باشد، زیرا محرومیت آن­ها از خواب و خستگی شدید، ممکن است استفاده به­موقع از قرص ضدبارداری را مختل کند. پس، اگر این افراد می­خواهند به طور کامل از حاملگی خود جلوگیری کنند، به کار بردن گزینه­ های دیگر مانند قرص­های ضد بارداری POC بهترین راهکار خواهد بود. به یاد داشته باشید که قرصهای ضد بارداری هورمونی 100% از حامله شدن همه زنان جلوگیری نمی­کنند. بنابراین، به کار بردن کاندوم به عنوان روش ایده­آل معرفی شده و خطر حامله شدن را در زنان به طور کامل از بین می­برد. اما اگر به عنوان یک زن شیرده همیشه از قرص­های کنترل بارداری استفاده می­کنید، نباید مصرف منظم و به موقع آن را فراموش کرده و متوقف کنید. در حقیقت، مصرف قرص ضدبارداری مناسب راه عالی برای به دست آوردن آرامش ذهنی مادران محسوب شده و آن­ها را مطمئن می­کند.

 گوگل پلاس  |  فیسبوک  |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ |  اینستاگرام  |  الکسا  |  کانال تلگرام

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من در دوران شیردهی هستم و تمایلی به باردار شدن ندارم. ولی دو شب پیش اتفاقی متوجه شدم که کاندوم پاره شده الان میتونم کاری کنم که باردار نشم؟ در حال حاضر هیچ قرصی برای جلوگیری استفاده نمیکنم.

شیردهی منظم و متداوم خود روشی برای جلوگیری از بارداری می باشد. شما می توانید از قرص های اورژانسی استفاده نمایید، بلافاصله بعد نزدیکی غیر مطمئن، ولی تا 120 ساعت هم جواب میده، هر چه فاصله از نزدیکی بیشتر باشه احتمال تاثیر کمتر است، بهتر است دو تا لوونورجسترول با هم بخورید. حتما روش جلوگیری مطمئنی برای خود انتخاب نمایید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من الان پسرم 4 ماهشه دو بار بطوری اتفاقی نشده جلوگیری داشته باشم. میخواستم بدونم میتونم از قرصای اورژانسی استفاده کنم؟ به پسرمم شیر خودمو میدم، فقط گاهی قندآب میدم واسه دل درد. میشه بگین از چه قرصی میشه واسه جلوگیری از بارداری استفاده کرد؟

کلاً در 6 ماهه اول تولد نوزاد می توان از قرص های شیردهی یا مینی پیل که به تعداد 28 عددی می باشد، شبی یک عدد مرتب بدون وقفه استفاده نمود، یک روش پیشگیری از بارداری محسوب می شود و حتماً باید در زمان موعد مقرر خورده شود. مصرف قرص های اورژانسی به هیچ عنوان در دوران شیردهی مخصوصاً 6 ماهه اول نوزاد به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چون این قرص ها به علت دارا بودن هورمون استروژن روی حجم شیر تاثیر زیادی داشته و همین طور منجر به سفت شدن عضلات نوزاد می گردد و حجم شیر مادر را بسیار کاهش می دهد.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

>

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-21685053-1’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);

(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();


پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

قرص شیردهی یک راه پیشگیری از بارداری برای مادران شیرده می باشد این قرص ها را تا پایان شیردهی به شرط انکه مادر شیردهی انحصاری داشته باشد و از روش تغذیه ای دیگری برای نوزاد استفاده نکند می توان استفاده کرد .

این قرص ها دوز استروژن ندارند و هورمونی که در آن بکار رفته لاینسترنول می باشد و اثر بدی بر شیردهی نمی گذارد . هر بسته این قرص ها دارای ۲۸ عدد قرص می باشد .قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

مکانیسم اثر قرص های شیردهی :

. اصلی ترین مکانیسم آن افزایش موکوس و غلظت دهانه رحم است که مانع از نفوذ اسپرم می شود .

. اندومتر به مرور زمان نازک می شود و تغییر در آندومتر مانع از لانه گذینی می شود .

. در %۵۰ موارد مانع از تخمک گذاری می شود اما جزء مکانیسم های اصلی نیست .

میزان اثربخشی این قرص ها چنانچه در زمان شیردهی مصرف شوند حدود %۹۹ است

مزایای استفاده از قرص های شیردهی :

۱٫ تاثیری روی کمیت و کیفیت شیر ندارد .

۲٫ افزایش مدت زمان شیردهی

۳٫ قابل استفاده در مادران با منع مصرف استروژن

۴٫ عدم نیاز به قطع قرص قبل از عمل جراحی

معایب استفاده از قرص های شیردهی :

. هر روز در سر ساعت معینی باید مصرف شود و قطع نمی شود .

. میزان شکست این روش بالاتر از قرص های ترکیبی است بخصوص با برگشت قاعدگی

عوارض قرص های شیردهی

عوارض شایع : خونریزی های نامرتب رحمی و یا لکه بینی

عوارض ناشایع :

کیست های تخمدانی ٬ حاملگی خارج از رحم ٬ خونریزی شدید ٬ سردرد شدید یا طولانی ٬ حساسیت پستانها

موارد منع مصرف قرص های شیردهی

منع مطلق :

خونریزی با منشاء نامشخص        اختلالات مزمن یا حاد کبدی         ابتلا به سرطان پستان

منع نسبی :

. مصرف همزمان با داروهای ضد تشنج و ریفامپین                . سابقه سرطان پستان

. سابقه کلستاز بارداری              . چاقی شدید                 . سابقه حاملگی خارج از رحم

نحوه مصرف قرص های شیردهی :

در صورتی که  از زایمان هنور قاعدگی اتفاق نیفتاده است از ۶ هفته پس از زایمان مصرف قرص آغاز می شود (عدم قاعدگی دلیل برعدم تخمک گذاری نیست) و در صورت وقوع قاعدگی قبل از ۶ هفته مصرف قرص را باید از روز اول خونریزی قاعدگی آغاز نمود .

برای استفاده از این روش باید هر روز در ساعت معین یک عدد قرص میل کنید تا بسته قرص تمام شود و مصرف بسته بعدی بلافاصله و بدون قطع ادامه می یابد .

در صورت تغییر یک روش دیگر مثلا IUD به قرص شیردهی طی ۶ ماه اول بعد از زایمان بلافاصله پس از قطع روش قبلی ، مصرف قرص شروع شود .

توجه داشته باشید مصرف قرص شیردهی فقط زمانی مؤثر است که کودک تنها از شیر مادر تغذیه میکند لذا توصیه می شود این روش به ۶ ماه اول شیردهی محدود شده و بعد از آن یک روش مطمئن تر انتخاب شود .

فراموشی قرص شیردهی :

خوردن قرص های دوران شیردهی در ساعت معین بسیار اهمیت دارد .

در صورتی که مصرف قرص را در مدت کمتر از ۳ ساعت بعد از زمان همیشگی آن فراموش نمودید باید به محض به یاد اوردن قرص فراموش شده را بخورید و قرص بعدی را نیز در همان زمان معین همیشگی میل نمایید .

اگر بیشتر از ۳ ساعت از زمان معمول مصرف قرص بگذرد در همان لحظه که بخاطر آوردید قرص فراموش شده را بخورید و قرص های بعدی را نیز در زمان معین همیشگی خورده و علاوه بر آن به مدت دو روز از نزدیکی خود داری و یا از کاندوم  استفاده کنید .

در صورت فراموشی دو قرص (۲ روز) ، به محض بخاطر آوردن ، قرصهای فراموش شده یکجا خورده و مصرف بقیه قرص ها ادامه یابد و تا ۷ روز هم از روش کمکی مانند کاندوم  استفاده شود . و در صورت داشتن نزدیکی بدون پیشگیری در این ۲ روز با نظر ماما از روش اورژانس پیشگیری استفاده شود .

در صورت فراموشی بیشتر از ۲ قرص و داشتن نزدیکی بدون پیشگیری طی ۷۲ ساعت اخیر  مشاوره با ماما و تغییر روش پیشگیری ضروری می باشد .

آزمایشات و معاینات لازم برای قرص شیردهی :

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

وزن ، قد و تعیین BMI          اندازه گیری فشار خون            پاپ اسمیر

مراجعه ضروری (علائم هشدار) :

. سردرد       . تاری دید            . درد شدید قفسه سینه            . خونریزی شدید و نامرتب

. زردی پوست و چشم (نشانه کلستاز)                . درد شدید شکم و لگن

سلام فرزندمان 40 روز است متولد شده ناخواسته نزدیکی محافظت نشده داشتیم بچه شیر مادر و روزی یک وعده شیر خشک میخورد چه راهکاری پیشنهاد میکنین ممنون میشم از راهنماییت
با تشکر

فراموش کردم بگم شیر دهیم هم انحصاری هست

عالیه این صفحه از شما خیلی خیلی خیلی ممنونم

سلام.من سه ماه و نیم پیش زایمان کردم,بعد ۴۵ روز پریود شدم و بعد از اون به فاصله ۱۰ روز ۱۰ روز دوباره پریود شدم.الان روز چهارم پریودیمه میتونم از قرص لاینسترونل استفاده کنم یا حتما باید از روز اول پریودی باشه,شیردهی انحصاریه و به صورت طبیعی جلوگیری میکنم.

با سلام . بله ، از امروز شروع کنید به مصرف قرص ها و حتما در ساعت معینی باشد و تا 5 روز اول مصرف هم نزدیکی نداشته باشید یا از کاندوم استفاده کنید.

سلام من ۸ ماه است زایمان کرده ام از شیر خودم هم میدهم یک ماه بعد زایمان پریود شدم از ماه ۸ شروع به خوردن این قرص کردم ایا تاثیری دارد برای جلوگیری در غیر اینصورت باید چی کار کنم و از چه قرصی استفاده کنم

با سلام ، قرص تا 6ماهگی که غذای کمکی شیر خوار شروع نشده قابل استفاده می باشد و بعد از ان اثر قرصکم شده احتمال بارداری وجوددارد

سلام فرزندم 5ماهشه هم از شیرخودم تغذیه میکنه هم شیر خشک تاالانم واسه پیشگیری شوهرم کاندوم استفاده کرده حالا خواستم بدونم میشه ازقرص شیردهی استفاده کنم.ممنون

سلام خیر ، به دلیل عدم شیر دهی انحصاری و استفاده از شیر خشک تولید هورمون پرولاکتین در بدن کم شده و احتمال بارداری با مصرف قرص هم وجود خواهد داشت

سلام.زنم قرص اورژانسی بنام لوونرژستل استفاده کند برای جلو گیری از بارداری برای شیر دهی مشکلی یا آسیب میرساند یا نه یا یه قرص معرفی کنید ک هیچی عوارضی برای مادر شیر ده نداشته باشد ممنون!؟

سلام خیر قرص لوونرژسترول تاثیر بدی روی شیردهی ندارد و در مواقع اورژانس استفاده از ان جهت پیشگیری از بارداری ضروریست ، تا 5 روز پس از نزدیکی محافظت نشده قابل مصرف می باشد

سلام من چهارماه زایمان کردم.ماه دوم بعداززایمانم درتاریخ همیشگی قبل از بارداریم پریود شدم.ودرماه سوم هم درهمان تاریخ پریود شدم و ازاولین روزش قرص لاینسترنول استفاده کردم و مرتب ادامه دادم.اما دوسه روز بعدازپایان قاعدگیم دوباره به مدت 4روزخونریزی داشتم.اماحالا که ماه چهارم بعدزایمانمه هنوز پریود نشدم ولی دوروزه لکه بینی به شکل خون کم رنگ و تیره دارم.میخواستم ببینم این خون لانه گزینیه یا عوارض قرصه.چون حدود 10روز پیش دررابطه با همسرم هیچ جلوگیری به جز مصرف قرص نداشتم
ممنونم

سلام ، در صورت مصرف به موقع قرص ( نباید بیش از 3 ساعت از فراموشی مصرف قرص بگذرد ) و شیر دهی انحصاری ( عدم استفاده از غذای کمکی و شیر خشک ) احتمال بارداری بسیار کم است . ممکن است نا منظم بودن قاعده گی به علت شیردهی یا مصرف قرص باشد اما اگر فکر میکنید قرص را درست مصرف نکرده اید یک تست خون ( آزمایش BHCG ) جهت رد بارداری انجام دهید

سلام من یک پسر۱۷ماهه دارم میتونم از این قرص استفاده کنم؟هم شیر خودم رو میخوره هم غذا.بهترین روش پیشگیری برای من چی هست.ممنون

سلام خیر این قرص برای شما مناسب نمیباشد ، شما می توانید از ایودی استفاده کنید که فاقد هورمون می باشد و اثربخشی بالایی دارد

سلام.من فرزند سه ماهه دارم .ندونسته بعد از مقاربت قرص لونورژسترل استفاده کردم.ممکنه برای همین یه بار روی بچه تاثیر بذاره.یا باردار بشم؟

با سلام قرص لونورژسترول روی شیردهی اثر بدی ندارد و تا 5 روز از نزدیکی محافظت نشده قابل استفاده می باشد.

سلام.بعدازاستفاده ازاین قرص بلافاصله نزدیکی درست است؟ یا خیلی دیرتر نزدیکی کنیم؟

با سلام . تا 5 روز اول شروع قرص از کاندوم هم استفاده شود .

سلام و خسته نباشید من 43 روز است که زایمان کردم دکتر به من قرص لاینسترونل داده می خواستم ببینم با وجود مصرف این قرصها آیا احتمال حاملگی وجود دارد چون من خیلی سریع حامله می شوم ممنونم .

سلام. اگر قرص های لاینسترنول درست و سر ساعت مشخص استفاده شود و شما نیز شیردهی انحصاری داشته باشید یعنی به نوزاد هیچ غذا یا شیر دیگری ندهید بسیار مطمئن می باشد و تا 6 ماهگی نوزاد گه غذای کمکی شروع می شود قابل استفاده می باشد البته وزن شما باید جهت استفاده از این قرص زیر 70 کیلوگرم باشد.

باسلام وخسته نباشيد،من بعداز40روزبعداززايمان شروع ب قرص خوردن كردم،وهنوزپريودنشدم،ولي گاهي اوقات دل دردي مانندپريودي دارم ،يادردتخمدان ها..ولي پريودنميشم،ممكنه راهنمايي كنيدك چراپريودنميشم،وتاكي اينطورممكنه باشم،لطفاراهنمايي كنيد،باتشكر

با سلام . اگر شما شیر دهی انحصاری دارید به علت بالا بودن هورمون پرولاکتین که منجر به تولید شیر می شود پریود ممکن است تا 6 ماه شروع نشود اما چون تخمدان ها فعال هستند حتما مصرف قرص را ادامه دهید تا از بارداری جلوگیری شود.

سلام ١١ ماه از زايمان من ميگذرد ولي هنوز قاعدگي رخ نداده ولي من ١ ماه پيش شروع كردم از قرص لاينسترنول استفاده ميكنم آيا فايده اي دارد؟

با سلام . قرص لاینسترنول فقط برای 6 ماه اول پس از زایمان که نوزاد تغذیه ی کمکی را شروع نکرده و فقط از شیر مادر استفاده می کند مناسب می باشد و پس از آن با شروع تغذیه ی تکمیلی و کاهش تعداد دفعات شیردهی اثر قرص بسیار کم می شود و نباید استفاده شود. اما تا زمانی که شما به فرزندتان شیر می دهید به علت بالا بودن هورمون پرولاکتین در بدنتان ممکن است قاعدگی شما شروع نشود که کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد. اما اگر طی 1 ماه اخیر که از قرص شیردهی استفاده می کردید نزدیکی داشتید چون قرص پس از گذشتن 6 ماه از زایمان اثر ندارد حتما یک تست بارداری جهت رد احتمال بارداری بدهید.

سلام،من٤٥روز اززايمانم ميگذره،خونريزيا وپريوديم تازه تموم شده،ولي نميدونم قرصارو چجورى وكى بخورم….
راهنماييم كنيد لطفا ،ممنون

با سلام اگر تا الان نزدیکی نداشتید قرص ها را از همین 45 روزگی شروع کنید و هر روز سر ساعت معین ( بیشتر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذرد) میل کنید و بسته ی بعدی قرص را بدون فاصله استفاده نمایید. در 5 روز اول شروع مصرف برای نزدیکی از کاندوم استفاده کنید زیرا مدتی طول می کشد که غلظت هورمون در بدن شما بالا برود ودر این 5 روز در صورت عدم مصرف کاندوم احتما بارداری وجود دارد. به خاطر داشته باشید که برای اثر بخشی بهتر قرص حتما باید شیر دهی انحصاری داشته باشید و به نوزاد شیر دیگری ندهید.

سلام. من از زمان زایمانم 72 روز میگذره، بعد چهل روز هم پریود شدم وتاحالا طبیعی جلوگیری کردم، الان تازه میخوام ازقرص شیردهی استفاده کنم. میخواستم بدونم باید همینطوری شروع کنم یا بزارم پریود بشم واز روز پنجم قاعدگی شروع کنم؟؟
یه بسته قرص ک تمام شد بلافاصله باید بسته بعدی راشروع کرد؟ یا نخوریم ک پریود بشیم؟

با سلام . اگر پریود شما منظم است بهتر است از روز اول پریود شروع شود و بسته ی بعدی قرص بدون فاصله استفاده شود و حتما باید شیر دهی انحصاری داشته باشید و قرص را حتما سر ساعت معینی مصرف بکنید. اگر پریود نمی شوید ابتدا یک تست بارداری بدهید چون روش طبیعی قابل اطمینان نمی باشدو پس از منفی بودن تست مصرف قرص را شروع کنید و یک هفته ی اول شروع قرص در صورت نزدیکی از کاندوم استفاده کنید تا غلظت هورمون در بدن شما بالا برود.

سلام من حدود 6ماه زایمان کردم وتا الان بصورت طبیعی جلوگیری داشتم حالا میخوام از قرصهای لاینسترول مخصوص شیردهی استفاده کنم و هنوز هم قاعدگیم شروع نشده میخواستم بدونم چطوری باید شروع به خوردن قرص بکنم وآیا تاثیری هم داره ممنون میشم راهنماییم کنید….

با سلام . بعد از 6 ماهگی نوزاد چون غذای کمکی شروع می شود و مقدار شیر دهی کاهش پیدا میکند قرص شیردهی اثر بخشی خود را از دست میدهد و روش مناسبی نمی باشد. بهتر است از روش های دیگری مانند آیودی و یا قرص ال دی و .. . استفاده شود . پریود نشدن شما ممکن است تا زمانی که شیر می دهید ادامه پیدا کند که مشکلی ندارد. اما به دلیل فعال بودن تخمدان ها و احتمال باردار شدن حتما روش جلوگیری مطمئن داشته باشید.

سلام-خانوم من 4 ماه هست زایمان کرده و هیچ قاعدگی(پریودی) نداشتن – و بچه رو مرتبط(روزی بیشتر از 10 بار) شیر میدن آیا احتمال حاملگی دارند ایشون-الان 2 روز هست که گذشته و من کمی نگران هستم-به خاطر بچه گفتن قرص اورژانسی نخورن -ما باید چیکار کنیم که خیالمون راحت باشه؟(لطفا به ایمیل بنده یک رونوشت از جوابیه رو هم ارسال کنین)سپاس

با سلام . تا زمانیکه همسر شما به نوزاد شیر می دهد ممکن است که پریود برنگردد اما تخمدان ها فعال می باشد و احتمال بارداری وجود دارد بنابراین بهتر است روش مطمئن داشته باشید در ضمن قرص اورژانسی لونورژسترول برای نوزاد و شیر دهی مادر هیچ ضرری نداردو تا 5 روز از نزدیکی محافظت نشده قابل استفاده می باشد.

حدود سه ماه است که فرزندم به دنیا امده و تاکنون از قرصی استفاده نکرده ام و به صورت طبیعی جلوگیری بوده , ایا امکان استفاده از این قرص وجود دارد به چه صورت؟ ممنونم

با سلام . اگر شیر دهی انحصاری دارید و به نوزاد شیر خشک نمی دهید تا 6 ماهگی می توانید از این روش استفاده کنید اما چون روش شما تا کنون طبیعی بوده و پریود نمی شوید قبل از استفاده از قرص یک تست بارداری جهت رد احتمال بارداری بدهید و بعد قرص را شروع کنید. و یک هفته ی اول شروع قرص هنگام نزدیکی از کاندوم استفاده کنید.

سلام خسته نباشید
من دختری ۴ ماهه دارم که از شیر خشک به عنوان کمک شیردهی استفاده میکنم. روزی ۳ بار شیر خشک و بقیه شیر خودم را میدهم.
قرص شیردهی برای من موثر است یا روش دیگری را استفاده کنم.

با سلام . به علت اینکه تغذیه ی نوزاد شما انحصاری نمی باشد و از شیر خشک استفاده میکنید این روش برای شما مناسب نمی باشد بهتر است از روش دیگری استفاده کنید.

سلام من از 40روز بعد از زايمان قرص لاينسترول را شروع كردم و بعد از 5روز استفاده از قرص قاعدكي اتفاق افتاد و در حين قاعدكي نيز استفاده ميكردم اين بسته تمام شد و بسته بعدي را بلافاصله استفاده كردم ولي هنوز قاعدكي بعدي اتفاق نيافتاده لطفا مرا راهنمايي كنيد ممنون از شما……

سلام اکثر خانمهایی که شیردهی انحساری دارند (به کودک تنها شیر خود را می دهند) تا 6 ماهگی کودک یا فاعده نمی شوند و یا قاعدگی های نامنظم دارند بنابراین جای نگرانی نیست فقط حتما قرصها را هر روز سر ساعت معین مصرف نمایید

سلام 2ماهه فرزندم بدنیا اومده قرص شیردهی استفاده میکنم.بتازگی تهوع شدید دارم.ممکنه بیحسی دست پا از عوارض استفاده این قرص باشد.

سلام خیر این قرص ها باعث بیحسی دست و پا نمی شوند اما اگر تهوع شما به دلیل قرص است روشتان را بهتر است تغییر دهید و میتوانید از IUD و یا آمپول های سه ماهه استفاده کنید

سلام،من در دوران شیردهی نیستم.تازه ازدواج کردم و با قرص های لاینسترونل هم برای پیشگیری شروع کردم.الان حدوداً5 هفته هست که ازدواج کردم.هر روز هم سر وقت قرص ها را خوردم یه جزءیک روز که یک ساعت فرموش کردم که به محض یادآوری مصرف کردم.شوهرم کم از کاندوم استفاده میکنه.لکه بینی من حدوداً دو هفته است که شروع شده امشب حالت تهوع پیدا کردم و خیلی نگران شدم می ترسم حامله باشم.لطفاً جواب را به ایمیلم ارسال کنید.منتظر جوبتون هستم

سلام این قرص ها فقط در زمان شیردهی موثر می باشد و برای شما روش مناسبی نیست بهتر است ابتدا یک آزمایش خون برای رد حاملگی انجام دهید و در صورت عدم حاملگی از روش های دیگر جلوگیری مانند قرص های ترکیبی استفاده کنید . لکه بینی از عوارض لاینسترنول می باشد ولی در مورد شما حتما باید حاملگی بررسی شود .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مدیکال پی دی اف بوده و هر نوع کپی برداری مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد

Copyright© 2010-2019 MedicalPDF. All rights reserved


احتمال بارداری در دوران شیردهی یکی از مواردی است که فکر زنان را مشغول می‌کند.با روش های جلوگیری اورژانسی از بارداری در دوران شیردهی آشناشوید

احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد. باور عموم بر این است که شیر دادن از باردار شدن جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه شیر دادن معمولا زمان تخمک گذاری را جابجا می‌کند و قاعدگی را به تاخیر می‌اندازد که در اصطلاح به آن فقدان قاعدگی در شیردهی (lactational amenorrhea) گفته می‌شود، اما این مسئله در برخی از خانم‌ها صادق نیست و تخمک گذاری در آنان اتفاق افتاده و مجدد باردار می‌شوند. در واقع به هنگام شیر دادن، هورمون‌های شیرساز (پرولاکتین) از ترشح هورمون‌هایی که باعث بالغ شدن و بارور شدن تخمک‌ها می‌شود جلوگیری می‌کند و پوشش رحم را از تغذیه‌ی تخمک‌های بارور باز می‌دارد. اما این پیشامد ممکن است برای برخی اتفاق نیفتد.

 

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

 

در زنانی که تغذیه با شیر مادر را انتخاب نمی‌کنند معمولا به طور میانگین 10 هفته بعد از زایمان طول می‌کشد تا تخمک گذاری مجدد آغاز شود که به معنای توانایی مجدد برای باردار شدن است. در نظر داشته باشید ممکن است در تمام مدتی که شیر می‌دهید تخمک گذاری نکنید، اما در حدود ده درصد از زنانی که شیر می‌دهند تخمک گذاری، ده هفته پس از زایمان دوباره شروع می‌شود و در حدود پنجاه درصد، از بیست و پنج هفته پس از زایمان (یعنی در حدود شش ماه پس از تولد نوزاد) شروع می‌شود. اگر کمتر از 28 روز شیر دهید تخمک گذاری شما مشابه زمانی خواهد شد که در زنان غیر شیرده صورت می‌گیرد.

 

 

پس از زایمان به هنگام مراجعه به پزشک خود حتما در خصوص راه های پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی با او مشورت نمائید. روش‌های رایج در این رابطه شامل موراد زیر می‌باشد. ولی با این حال مشورت با پزشک خود را مد نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید که از ماه سوم بعد از زایمان، امكان بارداری در هر زمان وجود دارد. شما با روش‌های زیر می‌توانید احتمال بارداری در دوران شیردهی را کاهش دهید:

 

 

نکته: مادر باید حداقل 8 الی 10 بار در شبانه‌روز به كودك خود به طور موثر وكامل شیر بدهد؛ به طوریكه هر نوبت شیر دهی 15-20 دقیقه به طول انجامد. اگر مادر كمتر از این میزان شیردهی داشته باشد یا مدت زمان شیر دهی كوتاه باشد و شیرخوار نتواند مكیدن‌های عمقی وكامل داشته باشد امكان كم شدن تاثیر روش وجود دارد.

 


احتمال بارداری در دوران شیردهی یکی از مواردی است که فکر زنان را مشغول می‌کند.با روش های جلوگیری اورژانسی از بارداری در دوران شیردهی آشناشوید

احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد. باور عموم بر این است که شیر دادن از باردار شدن جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه شیر دادن معمولا زمان تخمک گذاری را جابجا می‌کند و قاعدگی را به تاخیر می‌اندازد که در اصطلاح به آن فقدان قاعدگی در شیردهی (lactational amenorrhea) گفته می‌شود، اما این مسئله در برخی از خانم‌ها صادق نیست و تخمک گذاری در آنان اتفاق افتاده و مجدد باردار می‌شوند. در واقع به هنگام شیر دادن، هورمون‌های شیرساز (پرولاکتین) از ترشح هورمون‌هایی که باعث بالغ شدن و بارور شدن تخمک‌ها می‌شود جلوگیری می‌کند و پوشش رحم را از تغذیه‌ی تخمک‌های بارور باز می‌دارد. اما این پیشامد ممکن است برای برخی اتفاق نیفتد.

 

 

در زنانی که تغذیه با شیر مادر را انتخاب نمی‌کنند معمولا به طور میانگین 10 هفته بعد از زایمان طول می‌کشد تا تخمک گذاری مجدد آغاز شود که به معنای توانایی مجدد برای باردار شدن است. در نظر داشته باشید ممکن است در تمام مدتی که شیر می‌دهید تخمک گذاری نکنید، اما در حدود ده درصد از زنانی که شیر می‌دهند تخمک گذاری، ده هفته پس از زایمان دوباره شروع می‌شود و در حدود پنجاه درصد، از بیست و پنج هفته پس از زایمان (یعنی در حدود شش ماه پس از تولد نوزاد) شروع می‌شود. اگر کمتر از 28 روز شیر دهید تخمک گذاری شما مشابه زمانی خواهد شد که در زنان غیر شیرده صورت می‌گیرد.

 

 

پس از زایمان به هنگام مراجعه به پزشک خود حتما در خصوص راه های پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی با او مشورت نمائید. روش‌های رایج در این رابطه شامل موراد زیر می‌باشد. ولی با این حال مشورت با پزشک خود را مد نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید که از ماه سوم بعد از زایمان، امكان بارداری در هر زمان وجود دارد. شما با روش‌های زیر می‌توانید احتمال بارداری در دوران شیردهی را کاهش دهید:

 

 

نکته: مادر باید حداقل 8 الی 10 بار در شبانه‌روز به كودك خود به طور موثر وكامل شیر بدهد؛ به طوریكه هر نوبت شیر دهی 15-20 دقیقه به طول انجامد. اگر مادر كمتر از این میزان شیردهی داشته باشد یا مدت زمان شیر دهی كوتاه باشد و شیرخوار نتواند مكیدن‌های عمقی وكامل داشته باشد امكان كم شدن تاثیر روش وجود دارد.

 

منبع: ستاره

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori

16


قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قرص لوونورژسترول با نام تجاری لونژیل و یا اووسیز به عنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در شرایط اضطراری مصرف می‌شود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری می‌شود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب بهترین روش اورژانسی برای جلوگیری از بارداری است.

این قرص‌ها باید در سال یک یا دو بار استفاده شود؛ زیرا مصرف بی رویه این قرص‌های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل می‌کند. توجه داشته باشید با مصرف قرص‌های اورژانسی‌ها با دز بالا، میزان هورمون بالایی، وارد بدن می‌شود که ممکن است عوارض بسیار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. بنابراین استفاده از آنها تنها در شرایط اضطراری که چاره دیگری ندارید ممکن است قابل پذیرش باشد.

مصرف قرص اورژانسی در بارداری چگونه است؟
قرص لونورژسترول در بارداری منع مصرف دارد. در بارداری هیچ نیازی به مصرف این دارو نیست ولی در صورتی که در دوران بارداری قرص‌های ضدبارداری مصرف شد، نگران نباشید؛ برای جنین ضرری ندارد زیرا حاوی پروژسترون هستند.

مصرف قرص اورژانسی در شیردهی چگونه است؟
قرص‌های خوراکی ضدبارداری ترکیبی حاوی دو هورمون ساختگی استروژن و پروژسترون است که مشابه هورمون‌های طبیعی عمل کرده و سبب ایجاد سیکل منظم قاعدگی می‌شوند.
قرص‌هایی که از ترکیب دو هورمون تشکیل شده اند، معروف به قرص های ضدبارداری هستند. در حالی که قرص‌های هورمونی دیگری نیز برای جلوگیری از بارداری وجود دارند که مثلا فقط هورمون ساختگی پروژسترون (پروژستین) را دارند و برای پیشگیری از حاملگی به عنوان قرص اورژانسی در شیردهی مصرف می‌شوند.قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد

بعضی از مطالعات نشان داده است که مصرف استروژن موجود در قرص‌های ترکیبی بر مقدار و کیفیت شیر تولید شده در پستان مادر موثر است. بنابراین مصرف این قبیل قرص‌ها به خصوص در شش ماه اول پس از زایمان توصیه نمی‌شود.

به طور کلی مصرف قرص اورژانسی در شیردهی منع شده است. استفاده از قرص‌های اورژانسی در شیردهی باید با نظر پزشک همراه باشد و خودسرانه صورت نگیرد.


در دوران شیردهی برای جلوگیری از بارداری چه قرصی مصرف شود؟
لاینسترونول قرص خوراکی پروژسترونی پیشگیری از بارداری بوده که فقط مادران شیرده تا ۶ ماه پس از زایمان می توانند از آن برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. این قرص باید هر روز در ساعت معینی خورده شود.

این قرصها چگونه از بارداری پیشگیری می کنند؟
دشوار نمودن رسیدن اسپرم به رحم به دلیل افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم
جلوگیری از تخمک گذاری ماهانه (در نیمی از استفاده کنندگان)،
تاثیر در مخاط داخلی رحم (اندومتر)

این قرصها به چه میزان از بارداری پیشگیری می کنند؟
اثر بخشی این قرص همزمان با شیردهی به کودک کمتر از ۶ ماه، حدود ۹۹% است.

مزایای قرصهای شیردهی پیشگیری از بارداری کدامند؟
این قرصها طعم شیر مادر را تغییر نداده و از میزان ترشح آن نمی کاهند.
افزایش مدت زمان شیر دهی
عدم نیاز به قطع روش قبل از عمل جراحی
قابل استفاده در مادران شیرده با فرزند کوچک تر از ۶ ماه
نداشتن فاصله ۷ روزه بین بسته ها و کم شدن احتمال مصرف نادرست
بازگشت باروری بلافاصله پس از قطع قرص

قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی چه معایبی دارند؟
قرصها باید همه روزه راس ساعتی معین خورده شوند. در غیر اینصورت ،بویژه در مادران شیردهی که قاعدگی آنها بازگشته است، احتمال شکست روش افزایش می یابد.بنابراین در مصرف منظم این قرصها دقت کنید.
تاثیر کمتر در پیشگیری از بارداری خارج رحمی در مقایسه با بارداری داخل رحمی
نامنظم شدن قاعدگی ها

عوارض شایع قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی کدامند؟
خونریزی نامرتب رحمی: این عارضه معمولا در ماههای اول مصرف دیده شده و ۳-۲ ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته و یا کاهش می یابد.

برای کاهش این عارضه چه باید کرد؟
در صورت تداوم خونریزی نامرتب و یا نارضایتی از این وضع، برای قطع خونریزی تا ۵ روز، کپسول مفنامیک اسید۲۵۰ میلی گرمی، روزی ۳ بار و در هر بار ۲ کپسول تجویز می گردد.در صورت ادامه این عارضه بیش از ۳ ماه، با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض غیر شایع قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی کدامند؟
کیستهای تخمدانی
در صورت بروز این عارضه به متخصص زنان مراجعه کنید .

عوارض غیر شایع قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی کدامند؟
کیستهای تخمدانی
در صورت بروز این عارضه به متخصص زنان مراجعه کنید.

حاملگی خارج از رحم
در صورت بروزدرد شدید و یکطرفه زیر لگن که با تعویق پریود همراه است. بویژه اگر قرصها را منظم نخورده اید، به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی شدید
در صورت بروز این عارضه به پزشکتان مراجعه کنید شاید شما کاندیدای مناسبی برای دریافت این قرصها نیستید.

سردرد
در صورت بروز این عارضه قرصها را قطع کرده و بلافاصله به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

حساس شدن پستانها
با رعایت توصیه های بهداشتی مانند استفاده از پستان بند های محکم، مسکن های معمولی و کمپرس سرد یا گرم رفع می گردد. در غیر اینصورت به پزشکتان مراجعه کنید.

قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی در برخی موارد ،هرگز نباید مصرف شوند:

خونریزی غیر طبیعی رحمی
اختلالات مزمن یا حاد کبدی
(تومور،هپاتیت و .. )
سابقه و ابتلا به سرطان پستان
ابتلای فعلی به ترومبوز وریدهای عمقی( لخته شدن خون در سیاهرگهای عمقی) ، آمبولی
قرصهای پیشگیری از بارداری در برخی موارد فقط باید با تجویز پزشک و در موارد بسیار ضروری مصرف شوند. در این موارد ، معایب این روش باید در مقابل معایب آن سنجیده شود.
وزن بیش از ۷۰ کیلو گرم
سابقه کلستاز بارداری(خارش همراه با زردی به دلیل افزایش نمکهای صفراوی)
فشارخون بالا (۱۶۰/۱۰۰ میلیمتر جیوه و بالاتر)
مصرف همزمان داروهای ضد تشنج، ریفامپین و احتمالا گریزو فولوین
سابقه حاملگی خارج رحمی

قرصهای پیشگیری از بارداری شیردهی در چه زمانی باید استفاده شوند؟
در صورتی که به فرزندتان شیر می دهید، مصرف این قرصها را باید از روز ۴۰ پس از زایمان شروع کرده و شبی یک عدد از این قرصها را میل کنید. قرصها را سرساعت معینی بخورید تا میزان اثر بخشی انها افزایش یابد.

اگر به کودکتان شیر می دهید و هنوز کودکتان کمتر از شش ماه سن دارد، می توانید از این روش استفاده کنید برای تغییر از سایر روشها می توانید براساس موارد زیر اقدام کنید:

اگر از قبل از قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشید،،می تواند بلافاصله خوردن قرص پروژسترونی را آغاز کنید. در این صورت، نیازی به استفاده از کاندوم نخواهد بود.

اگر قبل ازاین روش، ازآمپولهای سه ماهه پیشگیری از بارداری استفاده می کردید،در زمان تزریق دوز بعدی یا حداکثر یک هفته بعد از آن می توانید خوردن قرص پروژسترونی را شروع کنید.در این صورت دیگر نیازی به استفاده از روش کمکی مانند کاندوم ندارید. به خاطر داشته باشید ،در صورت تاخیر بیشتر از یک هفته از زمان تزریق دوز بعدی آمپول،در هفته اول علاوه بر قرصهای شیردهی باید از کاندوم نیز استفاده کنید.

در صورتی که قبل از این از روشهایی مانند کاندوم و آی یودی استفاده می کردید، باید در ۵ روز اول قاعدگی و ترجیحا روز اول قاعدگی، استفاده از لاینسترول را آغاز کنید،در غیر اینصورت باید بمدت یک هفته از کاندوم نیز همزمان با قرصهای شیردهی استفاده کنید.

در صورتی که به فرزند کوچکتان شیر می دهید و فرزند تان کوچکتر از ۶ ماه است و قرصها را در روز ۴۰ پس از زایمان شروع نکرده اید، برای استفاده از لاینسترونول ابتدا، باید احتمال بارداری را با ازمایش خون بتاHCG چک کنید و در صورت منفی بودن آزمایش بارداری، پس از آن لاینسترونول را استفاده کنید.

روش مصرف قرصهای شیردهی:
هر بسته لاینسترونول ۲۸ قرص دارد که باید هر شب یک عدد از آن راس ساعت معینی خورده شود.
برای پرهیز از فراموش کردن قرص، خوردن قرص را با یک کار مداوم هر روزه مانند مسواک زدن، نماز خواندن، و… هماهنگ نمایید.
شروع مصرف بسته بعدی قرص بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است.
دقت کنید: بین مصرف دو بسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.

در صورت فراموشی قرصهای شیردهی باید چه اقدامی انجام دهیم؟
تا سه ساعت: اگراز زمان فراموشی قرص کمتر از سه ساعت گذشته است،هنوز فرصت دارید آن را جبران کنید. در این صورت قرص فراموش شده را به محض به خاطر آوردن بخورید.
بیش از سه ساعت : اگر بیش از سه ساعت از فراموشی قرص گذشته است به محض به خاطر آوردن، قرص فراموش شده را مصرف کنید. و تا ۲ روز یا آمیزش نداشته باشید و یا از یک روش کمکی مانند کاندوم هم استفاده کنید.
فراموشی دو قرص: باید به محض یادآوردن،قرص های فراموش شده یکجا خورده شده وبقیه قرص ها ادامه یافته و تا ۷ روز از روش کمکی مثل کاندوم استفاده شود.
در صورت داشتن نزدیکی محافظت نشده در این دو روز از روش اورژانس استفاده شود.در صورت پریود نشدن در مدت ۶-۴ هفته پس از فراموشی، بررسی بارداری لازم است. در صورت استفاده از روش اورژانس پس از گذشت ۳ هفته باید بررسی های لازم برای تعیین وضعیت بارداری انجام شود.
اگر از قرصهای شیردهی استفاده می کنید باید معاینات و آزمایشهای زیر را انجام دهید.

      اندازه گیری و ثبت فشار خون
      پاپ اسمیر
      اندازه گیری وزن
      علایم خطرناک

اگر هرکدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، مصرف قرصها را قطع کرده و به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید:

سردرد شدید (میگرن، سردردهای همراه با تاری دید)،
درد شدید قفسه سینه پس از شروع مصرف لاینسترنول،
خونریزی نامرتب رحمی و یا هر خونریزی بدون دلیلی که احتمال بیماری زمینه ای و یا حاملگی را مطرح کند
زردی پوست و چشم
درد شدید شکمی بخصوص در قسمت پایین شکم و لگن (احتمال EP و پارگی کیست تخمدان)
به خاطر داشته باشید که استفاده از این روش حداکثر تا ۶ ماهگی کودک و همزمان با شیردهی مجاز است در این صورت، پیگیری و بررسی های لازم در فاصله های زمانی ۳ ماهه انجام می شود. دراین بررسی ها وزن وفشار خون شما اندازه گیری خواهد شد.
در صورت بروز هرگونه مشکل ،براساس مواردی که در بالا آمده است، به پزشکتان مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که استفاده از قرصهای پروژسترونی خوراکی پیشگیری از بارداری هیچ افزایشی در فشار خون های سیستولیک و دیاستولیک یا بروز بیماری فشار خون ایجاد نمی کند.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید. نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *