پیشگیری از عفونت گوش

پیشگیری از عفونت گوش
پیشگیری از عفونت گوش

لیست مطالب :

یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن انسان گوش است که اگر دچار عفونت یا چرک شود،مشکلی به نام عفونت گوش به وجود می‌آورد. این مشکل که به دلیل التهاب گوش میانی و اجتماع مایعات چرکی در گوش میانی اتفاق می‌افتد، بسیار دردناک است و ممکن است مشکلاتی را برای مبتلایان به دنبال داشته باشد.در ادامه با دکتر نیم همراه باشید.

عفونت گوش می‌تواند به دو صورت حاد یا مزمن ظاهر شود. نوع حاد این بیماری در کوتاه‌مدت به‌صورت دردناک ظاهر می‌شود و نوع مزمن آن، آسیب‌های خود را در بلندمدت به گوش وارد می‌کند. عفونت گوش، کودکان تازه متولدشده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنا بر آمارهای جهانی، کودکانی که از سنین ۶ تا ۱۲ سالگی شیر مادر را تغذیه می‌کنند، کمتراز کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بنا بر موارد اعلام‌شده، چرک گوش می‌تواند از کودک تا سالمند را تحت تأثیر خود قرار داده و مشکلات جدی ایجاد کند. در این مقاله از دکتر نیم به شما کمک خواهیم کرد تا از خطرات احتمالی چرک گوش در امان باشید.

همان‌طور که گفته شد، کلی‌ترین علت عفونت گوش یک ویروس یا باکتری در گوش میانی است. همان‌طور که در شکل می‌بینید این ویروس‌هاو باکتری‌ها می‌توانند سبب تجمع مایع در گوش میانی بشوند و شیپور استاش گوش رامسدود کنند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، تهویه هوا مختل شده و مکان مناسبی برایرشد عفونت به وجود می‌آید. عفونت گوش در کودکان معمولاً در اثر یک ویروس مثل سرماخوردگیو آنفولانزا ایجاد می‌شود.

پیشگیری از عفونت گوش

یکی از عمده‌ترین
نگرانی مبتلایان به این بیماری، عوارض جانبی آن است. عوارض عفونت گوش عبارت‌اند از:

کم شنوایی یا اختلال در شنیدن یکی از عمده‌ترین و شایع‌ترین عوارض عفونت گوش است که معمولاً بعد از بهبود این بیماری از بین می‌رود و فقط در موارد حاد، با آسیب به گوش میانی باقی می‌ماند.

عفونت گوش در نوزادانی که دچار اختلال شنوایی شده‌اند باعث تأخیر در آموختن مهارت‌های اجتماعی و سخنوری آن‌هامی‌شود. این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای زبان و تکلم نوزادان به وجود بیاورد.

اگر این بیماری به‌خوبی درمان نشود، چرک گوش می‌تواندعلاوه بر گوش‌درد به سایر اندام‌ها گسترش یابد و آن‌ها را نیز درگیر سازد. همچنینامکان گسترش عفونت به جمجمه، مغز و بافت‌های مننژیت مغز در این حالت وجود دارد.

علی‌الخصوص در
کودکان هنگام عفونت، به علت تجمع مایع پشت پرده‌ی گوش و ایجاد فشار، امکان پارگی پرده‌ی
گوش وجود دارد.

این بیماری می‌تواند تمام سنین را درگیر خود کند، به همین علت، علائمی که در افراد مختلف ایجاد می‌کند نیز متفاوت خواهد بود. به‌طور مثال علائمی که افراد بزرگ‌سال دارند با علائم نوزادان متفاوت خواهد بود.

به تمام این
علائم، مشکلات اندام‌های تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، سوزش بینی، سرفه‌های
مکرر و… را نیز اضافه کنید.

در ابتلا به اینبیماری تمام افراد شانس یکسانی ندارند و بعضی از شرایط شانس ابتلا به عفونت گوش درافراد مختلف را افزایش می‌دهد. در این بخش از مقاله به ذکر عوامل افزایش‌دهنده خطرمی‌پردازیم:

کودکان بین ۶ تا ۱۲ ماه بیشتر از سایرین، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. احتمالاً علتش سیستم ایمنی ضعیف کودکان باشد.

معمولاً کودکانی که از نعمت شیر مادر محروم بوده‌اند بیشتر از کودکانی که شیر مادر خورده‌اند دچار بیماری‌های مختلف ازجمله عفونت گوش می‌شوند.

معمولاً در فصول پاییز و زمستان، شانس ابتلا به این بیماری بیشتر است.

معمولاً افرادی که در معرض دود سیگار یا هوای آلوده هستند بیشتر از افرادی که در هوای پاک زندگی می‌کنند به عفونت گوش دچار می‌شوند.

همواره می‌شنویم که پیشگیری بهتر از درمان است. درواقع روش‌های پیشگیری و دوری از این بیماری کمترین هزینه رادارند و  از عقلانی‌ترین راه‌ها به‌حساب می‌آیند. این روش‌ها عبارت‌اند از

سرماخوردگی مبدأ بخش زیادی از عفونت‌هاست. درواقع اگر از سرماخوردگی پیشگیری کنید، عفونت گوش را ازخود و بدن خود دور ساخته‌اید.

مهم نیست که
سیگار یا قلیان نمی‌کشید! حتی قرار گرفتن در مجاورت دود سیگار یا قلیان نزدیکان
خود باعث عفونت‌های فراوان در بدن می‌شود. بنابراین تا آنجا که می‌توانید از دود
دخانیات دوری‌کنید.

مصطفی فتاحی هستم با ارائه مطالب خوب و تخصصی در وبسایت دکترنیم ، قصد بالا بردن اطلاعات کاربران در زمینه پزشکی را دارم. مطالبی که لازم است هر شخصی بداند. به امید اینکه هیچکس در جهان بیمار نباشد. سلامتی نیمی از زندگی است و دکترنیم ، این قسمت از زندگی را به شما میدهد. فقط کافی است دقت کنید و دکترنیم را به ذهن خود بسپارید.

نظر

وبسایت

سلام من گوش چپم مدتی است که در میکنه واحساس میکنم در انتهای گوشم چیزی چسبیده که این درد به گلو و حلقم هم میزند کمی گوش چپم خارش دارد ولی گوش راستم این مشکلات را ندارد ولی یکی دو بار صدای زنگ در گوش راستم احساس کردم آیا استفاده از هندزفیری باعث این مشکل شده است؟ و آیا پردی گوشم مشکل پیدا کرده است؟؟

پیشگیری از عفونت گوش
پیشگیری از عفونت گوش
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *