پیشگیری از جوشهای هورمونی

پیشگیری از جوشهای هورمونی
پیشگیری از جوشهای هورمونی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

جوش هورمونی دقیقا همان چیزی است که از ش برمی‌آید؛ جوشی که با نوسانات هورمون‌ها در ارتباط است. اما اگر می‌خواهید بدانید جوش هورمونی چه شکلی است، علت به وجود آمدن جوش هورمونی چیست و برای از بین بردن جوش هورمونی چه کارهایی باید انجام داد، این مقاله را تا انتها بخوانید.پیشگیری از جوشهای هورمونی

اگرچه جوش هورمونی معمولا با نوسانات هورمونی دوران بلوغ در ارتباط است، ممکن است بزرگسالان در هر سن و سالی هم دچار آن شوند. این جوش در میان خانم‌ها شایع‌تر است. قاعدگی و یائسگی از عواملی هستند که ممکن است باعث به‌وجودآمدن جوش هورمونی شوند.

تخمین زده شده که ۵۰ درصد از خانم‌ها بین ۲۰ تا ۲۹ سالگی مبتلا به جوش هستند. در خانم‌های ۴۰ تا ۴۹ سال این عدد به ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان درباره‌ی جوش هورمونی دیدگاه‌های مختلفی دارند. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند عموما هورمون‌ها در جوش دوران بزرگسالی تأثیری ندارند، ولی عدم تعادل هورمونی ممکن است روی جوش در بزرگسالانی که در شرایط خاص پزشکی هستند هم تأثیرگذار باشد. در سایر موارد، بزرگسالانی که جوش دارند ممکن است دچار مشکلات هورمونیِ قابل‌سنجش نباشند. این امر می‌تواند روند تشخیص و درمان را با سختی روبه‌رو کند.

در دوران بلوغ، جوش هورمونی اغلب در ناحیه‌ی تی (T-zone) ظاهر می‌شود. این ناحیه شامل پیشانی، بینی و چانه است.

جوش هورمونی بزرگسالان معمولا در بخش پایینیِ صورت به‌وجود می‌آید. این بخش شامل پایین گونه‌ها و دور فک است.

جوش هورمونی در افراد مختلف به شکل‌ جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش‌های ریزی که سر باز می‌کنند یا به‌صورت کیست ظاهر می‌شود.

کیست‌ها، زیر پوست تشکیل می‌شوند و روی سطح پوست سر باز نمی‌کنند. این برآمدگی‌ها اغلب به لمس حساس هستند.

جوش هورمونی ممکن است ناشی از هجوم هورمونی به واسطه‌ی این موارد باشد:

نوسانات هورمونی ممکن است با افزایش این موارد، وضعیت جوش را بدتر هم بکنند:

خیلی از خانم‌ها در دهه‌های پنجم و ششم عمرشان یائسگی را تجربه می‌کنند. این امر باعث کاهش طبیعی هورمون‌های تولیدمثل می‌شود که منجر به پایان قاعدگی خواهد شد.

بعضی خانم‌ها «جوش زدن» را در دوران یائسگی تجربه می‌کنند. این امر احتمالا به‌علت کاهش سطح استروژن یا افزایش هورمون‌های آندروژن همچون تستوسترون است.

خانم‌ها حتی اگر از روش‌های درمانی جایگزینی هورمون (HRT) برای کم کردن علائم یائسگی استفاده کنند، شاید باز هم جوش یائسگی را داشته باشند، زیرا برخی روش‌های درمانیِ جایگزینیِ هورمون، برای جایگزینیِ استروژن و پروژسترونی که بدن از دست می‌دهد، از پروژستین هورمونی استفاده می‌کنند. انطباق سیستم بدن با این هورمون می‌تواند موجب جوش زدن پوست شود.

در موارد، داروهای تجویزی می‌توانند جوش یائسگی را از بین ببرند. شاید بعضی خانم‌ها با استفاده از روش‌های درمان طبیعی هم موفق به این کار بشوند. برای یافتن بهترین گزینه با توجه به شرایط خودتان، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

داروهای بدون نسخه (OTC) معمولا تأثیر چندانی ندارند؛ مگر اینکه جوش هورمونی خفیفی داشته باشید.

این مسئله به این خاطر است که جوش هورمونی معمولا شکل برآمدگی‌های کیستی را به خود می‌گیرند. این برآمدگی‌ها زیر پوست تشکیل می‌شوند و خارج از دسترس داروهای موضعی هستند.

داروهای خوراکی می‌توانند برای ایجاد تعادل در هورمون‌ها و پاک کردن پوست از داخل بدن عمل کنند. گزینه‌های رایج عبارت‌اند از: داروهای ضدبارداری و ضداندروژن.

داروهای ضدبارداری که به‌طور ویژه برای درمان جوش استفاده می‌شوند، حاوی اتینیل استرادیول همراه با یکی از این موارد هستند:

اتینیل استرادیول در کنار یکی از این مواد، هورمون‌هایی را هدف قرار می‌دهند که می‌توانند در ایجاد جوش مؤثر باشند؛ و به‌طور خاص طی دوران اوج هورمون، همچون زمان تخمک‌گذاری، مفید واقع شوند.

برای خانم‌هایی که سابقه‌ی لختگی خون، فشار خون بالا یا سرطان سینه دارند، داروهای ضدبارداری انتخاب مناسبی نیست. خانم‌هایی که سیگار می‌کشند هم نباید از این داروها استفاده کنند.

داروی ضدآندروژن با کاهش آندروژن هورمون مردانه عمل می‌کنند. هم مردان و هم زنان به مقدار طبیعی این هورمون را دارند، اما آندروژنِ بیش‌ازاندازه ممکن است با تداخل در فولیکول‌های مو که سلول‌های پوست را تنظیم می‌کنند و همین‌طور افزایش چربی، به جوش زدن کمک کند.

اگرچه اسپیرونولاکتون (آلدکتون) عمدتا برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود، اما تأثیرات ضدآندروژنی هم دارد. به‌عبارت‌دیگر، می‌تواند از ایجاد آندروژن در بدن‌تان جلوگیری و سطح هورمون‌هایتان را ثابت کند.

اگر جوش هورمونی خفیفی دارید، شاید بتوانید از رتینوئیدهای موضعی هم استفاده کنید. رتینوئیدها از ویتامین A به‌دست می‌آیند.

می‌توانید بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های رتینوئید را بدون نسخه تهیه کنید، اما بهتر است درباره‌ی یک ترکیب دارویی قوی‌تر با پزشک متخصص مشورت کنید. مؤثرترین روش برای پاکسازی پوست، محصولات تجویزی هستند.

اگر رتینوئید موضعی را به رژیم خود اضافه می‌کنید، باید هر روز از کرم های ضدآفتاب مناسب هم استفاده کنید. رتینوئیدها ممکن است آفتاب سوختگی پوست را افزایش دهند.

در برخی موارد درمان‌های گیاهی می‌توانند برای پاک کردن جوش هورمونی خفیف استفاده شوند.

درمان‌های طبیعی معمولا عوارض جانبی درمان‌های تجویزی را ندارند، اما ممکن است به اثرگذاری آنها هم نباشند. تحقیقات کمی روی درمان‌های طبیعی انجام شده و درحال‌حاضر هیچ درمان مؤثری، اثبات‌ نشده‌ است. درباره‌ی خطرات احتمالی چنین درمان‌هایی با پزشک متخصص مشورت کنید و اطمینان یابید که درمان موردنظر با داروهایی که احتمالا مصرف می‌کنید تداخلی ندارد.

روغن درخت چای با تأثیر کاهش التهابی ممکن است باعث جوش شود. نتیجه‌ی مطالعه‌ای نشان می‌دهد که روغن درخت چای با غلظت پنج درصد و با استفاده‌ی موضعی، در افراد با جوش‌های خفیف تا متوسط، نشانه‌ها را کاهش داده است.

روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست همچون تمیزکننده‌ها و تونرها وجود دارد. شما می‌توانید از روغن خالص درخت چای هم به‌عنوان درمان موضعی استفاده کنید.

باید همیشه روغن خالص درخت چای را پیش از مصرف با روغن حاملی رقیق کنید. روغن‌های حامل پرطرفدار عبارت‌اند از روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن زیتون. قانون کلی، اضافه کردنِ حدود ۱۲ قطره روغن حامل به هر یک یا دو قطره روغن خالص است.

پیش از استفاده از روغن خالص درخت چای رقیق‌شده، باید آزمایش حساسیت پوستی انجام دهید. برای انجام این کار، روغن رقیق‌شده را روی سمت داخلی ساعد خود بمالید. اگر طی ۲۴ ساعت پس از این آزمایش هیچ تحریک یا التهابی پوستی نداشتید، استفاده‌ی آن در جاهای دیگر ایرادی ندارد.

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) اسیدهایی گیاهی هستند که عمدتا از مرکبات گرفته می‌شوند. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند برای ازبین بردنِ سلول‌های مرده‌ی پوستی اضافی که منافذ را مسدود می‌کنند مفید باشند. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند در بهبود ظاهر زخم‌های جوشی هم کمک کنند.پیشگیری از جوشهای هورمونی

آلفا هیدروکسی اسیدها در بسیاری از ماسک‌های و کرم‌های بدون نسخه وجود دارد. آلفا هیدروکسی اسیدها هم مانند رتینوئیدها ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست به خورشید شوند. موقع استفاده از محصولاتی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند، باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

چای سبز به‌خاطر کاهش التهاب در بدن معروف است. برای رویکرد جامع‌تر در استفاده از این محصول، در کنار رعایت رژیم مراقبت پوست موضعی خود، روزی چند فنجان چای سبز هم بنوشید. لوسیون‌ها و ژل‌های حاوی حداقل ۲ درصد عصاره‌ی چای سبز می‌توانند مفید واقع شوند.

رابطه‌ی دقیق بین رژیم و جوش هورمونی به‌طور کامل مشخص نیست. بعضی غذاها به‌ویژه غذاهای ضدالتهابی می‌توانند در جلوگیری از جوش کمک کنند.

غذاهای گیاهی که آنتی‌اکسیدان زیادی دارند، می‌توانند در کاهش التهاب و افزایش شفافیت پوست مؤثر باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ هم می‌توانند التهاب پوست را کاهش دهند.

برخلاف باور عمومی، خوردن هله‌هوله و تنقلات به‌تنهایی باعث جوش‌زدن نمی‌شود، اما مصرف بیش‌ازحد بعضی از آنها ممکن است منجر به افزایش التهاب شود.

باید مصرف این مواد را محدود کنید:

برای ازبین بردن جوش هورمونی و جلوگیری از آن، باید بره‌ی منظمی برای مراقبت از پوست ترتیب بدهید. مثلا:

درنهایت اینکه، اگرچه دوره و زمانِ ابتلا به جوش هورمونی از هر شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما برخورد فعالانه می‌تواند در پیشگیری از شیوع کمک کند. اثرگذاری کامل یک بره‌ی درمانیِ جوش هورمونی معمولا ۸ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد.

اگر جوش‌های موردنظر در این مدت ازبین نرفتند، با پزشک یا متخصص پوست در مورد یک بره‌ی درمانی بلندمدت مشورت کنید. آنها می‌توانند رژیم کنونی شما را بازبینی کنند و برای نتیجه‌بخشی زودتر، درمان‌های مختلف را در کنار هم به‌کار بگیرند.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

به کمک یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

179تومان

15تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

وبلاگ‌نویس و مدرس زبان انگلیسی، نویسنده و مترجم چند جلد کتاب، علاقه‌مند به فناوری فکر، ایده‌پردازی، کارآفرینی و صدالبته زبان انگلیسی 🙂

واقعا اطلاعاتتون عالی بود خیلی بدردم خورد ممنونم

درود بر شما، خوشحالم که این مقاله براتون مفید بود.

مد و زیبایی

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

لیفت مژه چیست؛ شیوه انجام، روش‌های جایگزین و عوارض لیفت مژه

۳ نوع ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی و زیبایی پوست

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی

از بین بردن خط اخم ابرو با راهکارهای طبیعی و خانگی

آخرین مطالب

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

ترین های جهان

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

همه‌ی ما خانمها، هر ماه درجات متفاوتی از دل درد، حالات عصبی و میل به خوردن شیرینی را تجربه می‌کنیم، اما بعضی از ما هم با صورتی پر از جوش از خواب بیدار می‌شویم!

جوش هورمونی، می‌تواند ناراحت کننده و خجالت‌آور باشد، و قطعا احساس خوبی به شما نمی‌دهد. ما با متخصص پوست و رئیس بخش پوست و جراحی زیبایی، در مرکز سلامتی و طول عمر کالیفرنیا، «رون موی» صحبت کردیم، تا بفهمیم چه چیزی واقعا سبب جوش هورمونی می‌شود، و برای جلوگیری از آن چه می‌توان کرد.

دکتر موی می‌گوید: «تصور اینکه هورمونها عامل اصلی جوش‌اند، سوء تفاهمی بیش نیست! هورمونها، سومین علت مهم جوش صورت هستند، اما دوره‌ی ماهیانه می‌تواند اثراتی بر بروز جوشهای صورت داشته باشد.

استرس زیاد، مصرف شیرینی و بی تحرکی، مهمتر از هورمونها هستند و درمانشان هم با دارو ممکن نیست! اطلاع از وجود این علائم مشترک در دوره‌ی ماهیانه و تنظیم شرایط، می‌تواند درکاهش جوشها موثر باشد.

کاهش مصرف مواد شیرینی، افزایش فعالیت بدنی و قطع استرس، جوشهای دوره‌ی ماهیانه را کم می‌کند.پیشگیری از جوشهای هورمونی

پس علل اصلی آکنه کدامند و برای کاهش آن چه می‌توان کرد؟

دکتر موی می‌گوید: «منافذ مسدود شده و باکتریهای عمیق پوستی، علت اصلی آکنه هستند و باید از آنها در کل طول ماه مراقبت شود نه فقط در دوره‌ی عادت ماهیانه. اگر که در این زمان جوش‌های بیشتری می‌بینید و درست در همین زمان است که شروع می‌شوند (یا افزایش می‌یابند)، زیاد فرقی ندارد.

شما باید هر روز صورتتان را با اسید سالیسیلیک یا کرم حاوی بنزوئیل پروکساید به منظور بهبودی بشویید. یادتان باشد که تغییرات به طور تدریجی و تقریباً طب ۱۰ هفته بوجود می‌آیند.» اگر همه‌ی این کارها را انجام دادید و جوشها بهتر نشدند، ممکن است به جوش کیستیک مبتلا باشید، در این صورت، برای بررسی شرایط هورمونی‌تان باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر موی می‌گوید: «اگر جوشتان خیلی بد است و هیچ چیز اثری بر آن ندارد، آنگاه به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر عامل آن هورمونی باشد، دکتر می‌تواند قرصهای کنترل باروری یا داروهای قویتری تجویز کند.»

پس خانمهای زیبا، صورتتان را صبح و شب بشویید، مطمئن شوید که آرایشتان را خوب پاک کرده اید، بالش و حوله‌ی صورتتان را عاری از باکتری و پاکیزه نگاه دارید، مصرف غذاهای حاوی قند را قطع کنید و هر روز ورزش کنید.

جوش صورت از شایع ترین مشکلات در صورت است که البته جوش ها می توانند بر روی گردن، قفسه سینه، پشت و شانه ها نیز قرار گیرند. علت جوش صورت هنوز به طور کامل کشف نشده است. اگر چه استرس می تواند جوش را تشدید کند، اما به وضوح آن را ایجاد نمی کند.

تغییرات هورمونی یکی از عوامل مهم ایجاد جوش صورت بر روی پوست می باشند. برای آشنایی با دلایل جوش صورت هورمونی و راه های ساده درمان آن با اینفوسلامت همراه باشید.

جوش هورمونی دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد. جوش هایی که به نوسانات هورمون شما وابسته است.

اگرچه  این جوش ها معمولا با نوسانات هورمون در بلوغ ارتباط دارد، جوش هورمونی می تواند بزرگسالان هر سن را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع آکنه در زنان رایج است. تعدادی از عوامل ممکن است  به ایجاد جوش صورت هورمونی کمک کنند، از جمله قاعدگی و یائسگی.پیشگیری از جوشهای هورمونی

تخمین زده شده است که 5 درصد زنان 2 تا 29 ساله مبتلا به جوش صورت هستند. این حدود 25 درصد از زنان 4 تا 49 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد.

در دوران بلوغ، جوش صورت هورمونی اغلب در ناحیه T ظاهر می شود. این ناحیه شامل پیشانی، بینی و چانه شماست .جوش صورت هورمونی در بزرگسالان معمولا در قسمت پایین چهره  شکل می گیرد که شامل پایین گونه های شماست.

برای برخی از افراد، این نوع جوش صورت، به صورت جوش سر سیاه، سفید و سر سفید، جوش کوچک و یا کیست است. کیست ها در عمق زیر پوست تشکیل می شوند و به سطح پوست نمی رسند.

جوش صورت هورمونی ممکن است ناشی از هجوم هورمون ها به صورت های زیر  باشد:

به طور خاص، این نوسانات هورمون ممکن است باعث افزایش جوش صورت به کمک موارد زیر شوند:

بسیاری از زنان در بین 4 و 5 سالگی شروع به تجربه یائسگی می کنند. این باعث کاهش طبیعی هورمونهای تولید مثل شما می شود که منجر به پایان قاعدگی می شود.

بعضی از زنان در معرض جوش صورت هستند. این به احتمال زیاد به دلیل کاهش سطح استروژن و یا افزایش هورمون های آندروژن مانند تستسترون است.

شما حتی ممکن است در صورت استفاده از داروهای جایگزین هورمون (HRT) برای بهبود علائم یائسگی خود، جوش صورت یائسگی را تجربه کنید. معرفی این هورمون به سیستم شما می تواند برای پوست شما مشکل آفرین باشد.

در اکثر موارد، داروهای تجویزی می توانند جوش های صورت یائسگی را درمان کنند. برخی از زنان ممکن است با استفاده از روش های طبیعی موفق به درمان شوند. با پزشک خود در مورد گزینه هایی که ممکن است برای شما مناسب باشد صحبت کنید.

داروهای بدون نسخه موضعی برای درمان جوش های صورت خیلی خفیف معمولا موفق نیستند.

این به این علت است که جوش های صورت  هورمونی معمولا به صورت کیست هستند. کیست های زیر پوست، خارج از دسترس از بسیاری از داروهای موضعی است.

داروهای خوراکی می توانند از داخل بدن کار کنند تا هورمون ها را متعادل کنند و پوست را پاکسازی کنند. گزینه های رایج عبارتند از داروهای ضد بارداری دهان و داروهای ضد آندروژن.

در برخی از موارد، می توان برای از بین بردن جوش صورت ملایم از درمان مبتنی بر گیاه استفاده کرد.

درمان های طبیعی معمولا عوارض جانبی گزینه های تجویزی را ندارند. اما ممکن است آنقدر موثر نباشند. تحقیقات در مورد گزینه های طبیعی هنوز بسیار کم هستند،. با پزشک خود درباره خطرات احتمالی صحبت کنید و مطمئن شوید که درمان جوش صورت با داروی گیاهی با داروهایی که شما مصرف می کنید تداخلی ندارد.

چای سبز برای کاهش التهاب در بدن شناخته شده است. لوسیون ها و ژل ها حاوی حداقل 2 درصد عصاره چای سبز می تواند مفید باشد. همچنین نوشیدن روزانه چند فنجان چای سبز می تواند به  محافظت از پوست و درمان جوش صورت شما کمک کند.

 لیمو ترش برای از بین بردن جوش های صورت بسیار مفید است. لیموی تازه را روی صورت تان بمالید تا همه جای صورت تان کاملا به لیمو آغشته شود. این کار را به مدت 2 الی 3 هفته مداوم انجام دهید تا نتیجه را مشاهده کنید.

سیر می تواند به شما کمک کند تا دیگر جوش های صورتتان را نبینید. سیر دارای خاصیت آنتی باکتریال و سولفور  است که تأثیر شگفت انگیزی در از بین بردن جوش های صورت دارد. سیرها را له کنید و روی قسمت های دارای جوش پوستتان بگذارید و پس از چند دقیقه آنها را بشویید .

یکی از خواص بسیار مهم عسل، آنتی باکتریال بودن این ماده است. عسل ضمن از بین بردن آکنه های پوستی از بروز عفونت هم جلوگیری می کند. عسل را به کل صورتتان بمالید و بگذارید تا ۱۰ الی 15 دقیقه روی پوست شما بماند. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

روغن درخت چای با کاهش التهاب می تواند به درمان جوش صورت کمک کند. یک مطالعه نشان داد 5٪ روغن درخت چای موضعی علائم جوش را در افراد با جوش صورت خفیف تا متوسط کاهش می دهد. روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند تمیزکننده ها و تونرها موجود است. شما همچنین می توانید اسانس روغن چای را به عنوان درمان جوش صورت فوری استفاده کنید.

همچنین قبل از استفاده از اسانس روغن چای رقیق شده، آزمایش پوستی نیز مهم است. برای انجام این کار، روغن رقیق را به داخل ساعد خود اعمال کنید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ تحریک یا التهاب نداشته باشید، می توانید روی پوست صورتتان استفاده کنید.

 نعناع یکی از بهترین ماسک های صورت برای جوش صورت است. همچنین می توانید کمی نعناع را بصورت چای دم کنید و سپس آن را با تکه ای پنبه روی صورت خود بزنید. صبر کنید تا ۱۰ الی 12  دقیقه روی پوست تان بماند. سپس صورت تان را بشویید.

نقش دقیق میان رژیم غذایی و جوش صورت هورمونی در حال حاضر کاملا مشخص نیست. برخی مواد غذایی  به خصوص غذاهای ضدالتهاب می توانند از بروز جوش بر روی صورت جلوگیری کنید.

غذاهای گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها بالا می تواند باعث کاهش التهاب و افزایش پوستی شفاف شود. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین ممکن است باعث التهاب پوست شود.

بر خلاف باور عمومی، غذای حاضری و فست فود به تنهایی باعث جوش صورت نمی شود. اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند باعث التهاب می شود.

بهتر است شما مصرف موارد زیر را برای بهبود و جلوگیری از جوش صورت محدود کنید:

صورت خود را صبح و عصر شستشو دهید.

مقدار بیش از اندازه از هر نوع محصول ضد جوش را اعمال نکنید. اعمال بیش از حد می تواند پوست شما را خشک و باعث تحریک شود.

هر روز کرم ضدآفتاب بزنید.

در صورتی که پوست چرب  دارید و مستعد جوش زدن هسید، توصیه می شود از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید.پیشگیری از جوشهای هورمونی

بعدی

قبلی

بعضی از خانم‌ها در چرخه قاعدگی خود جوش‌های هورمونی را تجربه می‌کنند . جوش‌های هورمونی می‌توانند شدید باشند و اغلب نیاز به درمان به‌وسیله متخصص پوست را دارند . متخصص پوست می‌تواند با تجویز دارو نسبت به وضعیت جوش‌های شما ، بهترین نوع درمان را پیش بگیرد .

با تغییر نوع شستشوی روزانه پوست ، استفاده از بخور ، درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی نیز می‌توان به درمان جوش‌های هورمونی کمک کرد که همه موارد را بررسی خواهیم کرد . با ما همراه باشید !!!

بلوغ مهم‌ترین عامل جوش است که علت آن‌هم افزایش هورمون آندروژن است . ثابت‌شده است که هورمون آندروژن یا همان هورمون مردانه ، باعث تولید چربی و افزایش روند شاخی شدن پوست می‌شود که هردوی آن‌ها عامل ایجاد جوش هستند .

علت‌های ایجاد جوش هورمونی :

علت‌های عجیب جوش در بزرگ‌سالی :

پیشگیری از جوشهای هورمونی

۱ – به متخصص پوست مراجعه کنید . بهترین راه برای درمان جوش هورمونی و کاهش زخم ، مراجعه به متخصص پوست است . پزشک می‌تواند با تجویز دارو و استفاده از دیگر درمان‌ها به پاک‌سازی جوش هورمونی کمک کند . درصورتی‌که جوش‌های شما متوسط تا شدید است یا بعد از درمان‌های خانگی از بین نرفتند ، باید به پزشک مراجعه کنید .

۲ – درخواست کرم یا ژل موضعی رتینوئید کنید . اگر جوش هورمونی شما خفیف تا متوسط باشد ، ممکن است برای درمان آن نیاز به کرم موضعی رتینوئید داشته باشید . این کرم و ژل‌ها باعث از بین بردن چربی و کثیفی داخل منافذ پوست می‌شوند و از شیوع جوش در آینده نیز جلوگیری می‌کنند .

پزشک بعضی‌اوقات به همراه کرم رتینوئید ، آنتی‌بیوتیک نیز تجویز می‌کند تا با باکتری‌هایی که با جوش ارتباط دارند ، مقابله کند . متخصص پوست ممکن است محصولاتی مانند ژل داپسون یا محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید را نیز برای شما تجویز کند .

۳ – در مورد داروهای ضدبارداری با پزشک صحبت کنید . داروهای ضدبارداری خوراکی می‌توانند در درمان جوش‌های هورمونی مؤثر باشند ، اما معمولاً نیاز به زمانی بین ۳ تا ۶ ماه دارند ، تا نتایج خود را نشان دهند .

بعضی از داروهای ضدبارداری دارای تأییدیه FDA برای درمان جوش‌های هورمونی هستند ، اما بعضی از آن‌ها تائید نشده میباشند . داروهای ضدبارداری دارای عوارض جانبی و ریسک‌هایی نیز هستند که باید به آن‌ها توجه کنید .

عوارض و ریسک‌ها :

۴ – در مورد اسپیرونولاکتون با پزشک خود صحبت کنید . خانم‌هایی که نمی‌خواهند از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند ، می‌توانند به‌جای آن اسپیرونولاکتون مصرف کنند .

این دارو هورمون‌ها را تغییر می‌دهد ، اما عوارض جانبی زیادی مانند قرص‌های ضدبارداری ندارد . این دارو با تنظیم کردن هورمون تولیدکننده چربی می‌تواند در درمان جوش‌های هورمونی مؤثر باشد .

به یاد داشته باشید که اسپیرونولاکتون یک ادرارآور بوده که ممکن است باعث ادرار مکرر شود ، همچنین ممکن است باعث کاهش فشارخون نیز بشود .

۵ – مصرف ایزوترتینون ( راکوتان ) را در نظر داشته باشید . راکوتان یک انتخاب خوب برای کسانی است که به درمان‌های دیگر جواب نداده‌اند .

این دارو در زنان باردار نباید استفاده شود و در کل  عوارض زیادی دارد .

عوارض راکوتان :

۶ – درمان با لیزر و نوردرمانی را پیش بگیرید . اگر نگران عوارض داروها هستید ، درمان با لیزر و نوردرمانی می‌توانند برای شما گزینه‌های خوبی باشند .

فوتوداییک تراپی ( photodynamic therapy ) : پزشک روی پوست نوعی دارو میزند ، سپس به‌وسیله لیزر آن را فعال می‌کند .

نوع دیگری از نوردرمانی : به‌وسیله یک مکنده کوچک ، اقدام به خالی کردن منافذ پوست از چربی و کثیفی می‌کنند .

اسموس بیم لیزر (Smoothbeam laser ) : این نوع لیزر نیازی به استفاده از دارو نداشته و به درمان‌ جوش کمک می‌کند .

۷ – اگر پیشرفتی در درمان جوش هورمونی حاصل نشد ، به متخصص پوست مراجعه کنید . اگر بعد از ۲ الی ۳ ماه پیشرفتی در درمان جوش‌های هورمونی دیده نشد ، به متخصص پوست مراجعه کنید .

حواستان باشد که درمان نکردن یا شدید شدن جوش‌های هورمونی می‌تواند باعث ایجاد جای زخم دائم روی پوست شود .

۱ – حداقل روزی ۲ بار صورت خود را بشورید . برای خلاص شدن از شر جوش‌های هورمونی باید حداقل روزی ۲ بار صورت را شستشو دهید ، ۱ بار صبح و ۱ بار شب مناسب است .

همچنین باید بعد از تعریق زیاد نیز صورت خود را شستشو دهید .

۲ – از مواد شوینده ضد جوش استفاده کنید . شوینده‌هایی را استفاده کنید که دارای برچسب ضد جوش ( non-comedogenic ) باشند ، ضد جوش بودن یعنی این محصولات باعث ایجاد جوش نمی‌شوند .

حتماً روی شوینده‌ها ( مانند صابون و شامپو ) را نگاه کنید که ضد جوش بودن ، روی آن نوشته‌شده باشد .

۳ – به‌وسیله نوک انگشتان صورت را بشورید . شستشوی ملایم صورت بهترین راه برای تمیز کردن جوش است ، بنابراین نوک انگشتان بهترین وسیله موجود است .

از لیف یا اسفنج ( ابر ) برای تمیز کردن صورت استفاده نکنید ، زیرا می‌تواند باعث تحریک کردن پوست و بدتر شدن مشکلات شود .

به‌وسیله نوک انگشتان و با حرکات چرخشی پوست صورت را شستشو دهید ، سپس با آب ولرم آبکشی نمایید .پیشگیری از جوشهای هورمونی

صورت خود را نسابید !!!! ساییدن ممکن است باعث ایجاد تحریک و در موارد نادر باعث ایجاد زخم شود .

۴ – پوست خود را درست خشک‌کنید . با استفاده از حوله پنبه‌ای صورت را خشک‌کنید . صورت خود را با حوله نمالید ، بلکه با حرکات ضربه‌ای صورت را خشک‌کنید .

مالیدن صورت با حوله می‌تواند باعث تحریک کردن و قرمزی پوست شود .

۵ – به‌صورت خود مرطوب‌کننده ضد جوش بزنید . مرطوب کردن پوست به جلوگیری از آسیب‌های پوستی کمک می‌کند و پوست را نرم و قابل‌انعطاف نگه می‌دارد .

حتماً روی مرطوب‌کننده را بخوانید که نوشته‌شده باشد ضد جوش (non-comedogenic ) . ضد جوش بودن یعنی منافذ پوست را مسدود نمی‌کند .

در صورت تمایل می‌توانید از مرطوب کننده‌های طبیعی استفاده کنید .

بعضی از مرطوب کننده‌های طبیعی مناسب :

۱ – حتماً صورت خود را تمیز کنید . قبل از انجام بخور دادن پوست ، صورت خود را بشورید و آرایش خود را نیز پاک‌کنید . بخور درمانی باعث باز کردن منافذ پوست می‌شود و اگر صورت چرب باشد یا آرایش داشته باشد ، حتی می‌تواند باعث گرفتگی منافذ پوست شود .

۲ – کاسه یا سینک را با آب بسیار داغ پرکنید . راحت‌ترین راه برای بخور دادن صورت پر کردن سینک با آب داغ است . اگر آب گرم شیر به‌اندازه کافی داغ نیست ، مقداری آب را جوش بیاورید و داخل سینک بریزید . همچنین از یک کاسه پر از آب جوش نیز میتوانید استفاده کنید .

۳ – عصاره مناسب را انتخاب کنید . بسیاری از عصاره‌های گیاهی دارای خواص آنتی باکتریال و/یا ضدعفونی‌کنندگی هستند ، یعنی می‌توانند باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها را که باعث عفونت پوست و ایجاد جوش می‌شوند را بکشند .

استفاده از این عصاره‌های گیاهی باعث کمک به جلوگیری از ایجاد جوش جدید می‌شود .

یکی از عصاره‌های زیر را انتخاب کنید :

۴ – قبل از مصرف تست حساسیت بگیرید . بهتر است قبل از استفاده از عصاره‌های گیاهی آن‌ها را روی قسمت کوچکی از پوست بزنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید .

روش تست حساسیت :

یک قطره از عصاره را روی مچ دست بزنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید . اگر پوست تحریک نشد می‌توانید از عصاره گیاهی استفاده کنید ، اما اگر متوجه قرمزی ، تورم یا دیگر مشکلات شدید ، از آن نوع عصاره گیاهی استفاده نکنید .

۵ – ۱ تا ۲ قطره عصاره گیاهی در آب داغ بریزید . بعد از اضافه کردن عصاره در َآب جوش ، سرخود را با حوله بپوشانید و صورت خود را روی کاسه آب بگیرید . حتماً چشمان خود را بسته و ۳۰سانتی‌متر صورت را از آب فاصله دهید .

بخار باعث باز کردن منافذ پوست شده و به جلوگیری از شیوع جوش کمک می‌کند ، اما درصورتی‌که صورت خود را زیاد به بخارآب نزدیک کنید ، ممکن است باعث ایجاد آسیب به پوست شوید .

۶ – به مدت ۱۰ دقیقه صورت را بخور دهید . بعد از ۱۰ دقیقه ، صورت را با آب ولرم آبکشی نمایید و با حوله تمیز پنبه‌ای خشک‌کنید . صورت خود را با حوله نمالید و فقط با حرکات ضربه‌ای آرام ، پوست را خشک‌کنید . بعد از خشک‌کردن ، از مرطوب‌کننده ضد جوش استفاده کنید .

۷ – روزی ۲ بار به مدت ۲ هفته از بخور استفاده کنید . بعد از ۲ هفته شما باید نتایج بخور دادن را شاهد باشید . بعد از ۲ هفته ، روزی ۱ بار از بخور صورت استفاده کنید . اگر در درمان جوش هورمونی پیشرفتی را شاهد نبودید یا دچار تحریک شدن پوست شدید به متخصص پوست مراجعه کنید .

۱ – از ماسک صورت گیاهی استفاده کنید . استفاده از ماسک صورت می‌تواند به تمیزی ، سفت کردن و التیام پوست کمک کند .

مواد موردنیاز :

از عصاره‌های گیاهی مانند : نعناع فلفلی ، نعناع دشتی ، آویشن ، کالندولا یا اسطوخودوس می‌توانید استفاده کنید .

طرز تهیه و استفاده :

همگی مواد گفته‌شده را با یکدیگر مخلوط‌کنید ، ماسک را روی صورت و گردن بزنید ، سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود . بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم آبکشی نموده و صورت را خشک‌کنید . بعد از خشک‌کردن پوست از کرم مرطوب‌کننده ضد جوش استفاده کنید .

۲ – از گیاه پنج‌انگشت ( chasteberry ) کمک بگیرید . مصرف این گیاه می‌تواند به بالانس کردن هورمون‌های زنانه کمک کند . مصرف این دارو در درمان اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و سندروم پیشاقاعدگی مفید بوده و ممکن است به درمان جوش‌های هورمونی نیز کمک کند .

قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

۳ – از جینسینگ پرویی (maca ) کمک بگیرید . این نوع جینسینگ در طب سنتی آفریقای جنوبی استفاده می‌شده است . این گیاه فعالیت فیتواستروژنیک دارد و ممکن است سطح پروژسترون را افزایش دهد .

با توجه به اثرات گفته‌شده ، این گیاه ممکن است به درمان جوش‌های هورمونی کمک کند . قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید .

۴ – جینسینگ زنانه ( dong quai ) مصرف کنید . این دارو در طب سنتی چین مورداستفاده قرار می‌گرفته است که جینسینگ زنانه معروف بوده . جینسینگ زنانه اغلب در دروان یائسگی مصرف می‌شود که می‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد .

جینسینگ زنانه ممکن است باعث بهبود ترشح پروژسترون شده و ترشحات استروژن را مهار کند . با توجه به دلایل گفته‌شده ، استفاده از این داروی گیاهی ممکن است به درمان جوش هورمونی کمک کند .

قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید .

۵ – توت مار ( Black cohosh ) را امتحان کنید . این گیاه یکی دیگر از داروهای گیاهی برای بالانس کردن هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی است که نشان داده‌شده است در کاهش علائم یائسگی مؤثر است .

توت مار دارای اثرات فیتواستروژنیک است و ممکن است زمانی که به پوست زده شود ، در درمان جوش‌های هورمونی مؤثر باشد . قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

۱ – آب بنوشید . نوشیدن آب زیاد برای داشتن پوستی سالم و روشن ضروری است . هرروز ۸ لیوان آب بنوشید تا بدن را پر آب نگه‌دارید . ممکن است نسبت به مقدار تحرک و وضعیت آب و هوایی ، نیاز به مصرف آب بیشتری داشته باشید ، مثلاً ورزش کردن یا گرم بودن هوا .

۲ – رژیم غذایی متعادلی داشته باشید . رژیم غذایی را دنبال کنید که دارای مقدار کمی گلیسمی باشد ، تا شاید به بهبود جوش هورمونی کمک کند .

سعی کنید مقدار زیادی غلات کامل ( سبوس‌دار ) ، میوه ، سبزی و پروتئین کم‌چرب مصرف کنید . مصرف غذاهای دارای مقدار بالای شکر یا مواد غذایی فرآوری شده مانند : نان سفید ، آب‌نبات ، سوسیس و کالباس را به حداقل برسانید .

مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید :

۳ – شبی ۷ الی ۹ ساعت بخوابید . نداشتن خواب کافی ممکن است باعث بدتر شدن جوش‌های هورمونی شود . سعی کنید بره منظمی برای داشتن خواب کافی داشته باشید .

یک ایده خوب برای تنظیم کردن خواب ، خوابیدن و بیدار شدن سر ساعت مشخص است .

درصورتی‌که از بی‌خوابی رنج می‌برید ، مطالعه مقاله درمان بی‌خوابی را پیشنهاد می‌کنیم .

۴ – استرس خود را کاهش دهید . استرس می‌تواند باعث شیوع جوش و بدتر کردن جوش‌ها هورمونی شود . حتماً بره‌ای داشته باشید که به‌صورت روزانه استرس خود را کاهش دهید .

راه‌های کاهش استرس :

نکات مهم

فقط از محصولات بدون الکل استفاده کنید . الکل باعث تحریک کردن و آسیب به پوست می‌شود ، زیرا چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد .

هیچ‌وقت جوش را نترکانید !!!! حتی به آن دست هم نزنید . این کارها باعث ایجاد زخم و طولانی شدن زمان بهبودی می‌شود .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

سرماخوردگی و آلرژی میتواند باعث تولید خلط در سینوس ها و بینی بشود که

متاسفانه واقعیت این است که هیچ راهی برای تشخیص دقیق سن خرگوش وجود ندارد

شما باید بدانید که با خوردن قرص ، دمنوش و دیگر مواد بادشکن و

شما به عنوان نگه دارنده سگ میخواهید که بهترین شرایط و غذای ممکن را

خمیر دندان ها دارای مواد شیمیایی زیادی از جمله شیرین کننده ها ، امولسیفایر

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

پیشگیری از جوشهای هورمونی
پیشگیری از جوشهای هورمونی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *