پیشگیری از جرم ضرب و جرح

پیشگیری از جرم ضرب و جرح
پیشگیری از جرم ضرب و جرح

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

کرمان – مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در شش ماهه ابتدای سال 97 کاهش 11 درصدی ضرب و جرح عمدی در شهرستان عنبرآباد را شاهد بوده ایم. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایت های دیگر

پیشگیری از جرم ضرب و جرح

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

0

سایر خبرها

این شهرستان گمانه زنیهای بسیاری صورت گیرد. پس از این ماجرا، مهرداد فیاض هنرمند نام آشنا و معاونت آموزش و پرورش ماسال نیز از عدم حضور فرماندار در مراسمات انتقاد کرد، مهرداد فیاضی که تنها کمتر از چند ماه پیش از آن از عامر به عنوان برادری یاد کرده بود که در جلوی آن خواهد ایستاد تا گزندی به او وارد نشود. کسی نمی داند، ریشه اختلافات در این بین چه چیزی بوده است، اما هر آنچه بود، این موضوع …

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”کاظم دهقانی ” در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی در حوزه استحفاظی شهرستان موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت. وی اظهار داشت :یک سارق سابقه دار که اقدام به سرقت از اماکن خصوصی از جمله خانه باغ ها می کرد دستگیر و در تحقیقات به عمل آمده به 28 فقره سرقت اعتراف و در این زمینه 2 مالخر نیز دستگیر شدند . …

بانوان در پست های مدیریتی مطرح شد که رئیس جمهوری دستور پیگیری و ارائه گزارش سازمان ها در این را زمینه داد و بنیاد شهید نیز مدیرکل امور مجلس و لوایح و همچنین تعدادی از روسای بنیاد در شهرستان ها را از میان بانوان شاهد و ایثارگر منصوب کرده است و تلاش می شود در آینده تعداد بیشتری از بانوان شاهد و ایثارگر به عنوان رئیس بنیاد در شهرستان ها و مدیران کل در استان ها منصوب شوند. شهیدی همچنین کاهش ساعت کار …

فجایع پیش آمده دست روی دست نگذارند. جامعه نباید به نحوی مدیریت شود که روز به روز شاهد افزایش چنین فجایعی باشیم. می توان زمینه های ارتکاب به جرایم و فجایع را از بین برد دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی تاکید کرد: این مشکلات ریشه کن نمی شود، اما می توان زمینه های اقدام به چنین جرم ها و فجایع را از بین برد. البته بخشی از این هم برمی گردد به وظایفی که در قانون اساسی برای …

سرهنگ رضا همتی زاده از آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همه مسیرهای ارتباطی به مرز مهران باز است و تردد در آنها جریان دارد. وی افزود: محورهای مواصلاتی استان متفاوت تر از روزهای گذشته شاهد ترافیک بسیار زیاد بود، با توجه به این که شب گذشته بارندگی در سطح کل محورهای مواصلاتی استان داشتیم و با توجه به توقفی که زائرین در شهرستان های منتهی به …

ادامه افزود: طی این چند سال دولت درخصوص آبخیزداری کارهای بسیار خوبی را انجام داده است و ما نیز در این استان شاهد انجام چندین پروژه در این زمینه بوده ایم و به انجام و ادامه پروژه ها مشتاق هستیم. کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که به عنوان منابع و سفره های گسترده زیرزمینی ما محسوب می شود چشمه های روستای توریستی و گردشگری ده چشمه و چشمه های معروف پیرغار است که این چشمه ها هم در بحث شرب …

به گزارش نافع ، فعالیت شبانه روزی خادمین مردم در ناجا شامل موارد زیر در سطح استان همدان می باشد. کشف 32 فقره سرقت در شهرستان بهار فرمانده انتظامی شهرستان “بهار”، از کشف 32 فقره سرقت در مهر ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد . سرهنگ “بزرگعلی نوری”، در تشریح این خبر گفت: کارکنان انتظامی و پلیس آگاهی شهرستان با اشراف اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی خود از ابتدای مهرماه …

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی ، سید داود دانشمند گفت: ابتدا جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان جاجرم در فرمانداری جاجرم و بعد از آن جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان گرمه در فرمانداری گرمه تشکیل شد. دانشمند افزود: در این دو نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان به همراه دو معاونت خود در حوزه شهرسازی و معماری و املاک و حقوقی …

…. در دیلم به علت آبگرفتگی معابر مدارس در نوبت صبح تعطیل شدند. در بوشهر هم تا کنون 10.5، بندرریگ در شهرستان گناوه 18.6 و برازجان 4.2 میلیمتر باران باریده است. مدیر گروه پیش بین اداره کل هواشناسی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر گفت: در این مدت سرعت وزش باد در گناوه به 97، بوشهر 65 و خارگ 76 کیلومتر در ساعت …

اخلال گران در نظام اقتصادی کشور بر تعقیب قضائی مدیر یا مدیران، بازرسین و به طور کلی مسئول و یا مسئولین که به سبب سهل انگاری در حوزه بانکی و عدم توجه به تکالیف مقرر در این تبصره اقدام فوری و موثر در جهت جلوگیری از وقوع جرم انجام نداده اند؛ به اتهام معاونت در جرم مذکور تأکید شده است./ مهر

بسیار زشت و نازیبایی در حاشیه اتوبان ایجاد کرده بود که نیازمند عزم جدی در استان برای حل این معضل بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: طی جلسه شورای اداری که در اواخر شهریور ماه سال جاری با حضور معاونان و رؤسای ستادی و شهرستان ها در محل اداره کل برگزار شد بر پاکسازی حاشیه اتوبان تأکید و مصوب شد ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانها با عزم جدی نسبت به انجام این مهم با همکاری ادارات و …

…، مسئولان دستگاه های مختلف عضو ستاد بحران استان و شهرستان ها، رسانه ها خصوصاً صدا و سیما و فعالان فضای مجازی و تمام دست اندرکاران نقش آفرین در این موضوع که دل سوزانه و متعهدانه پای کار بودند و این وضعیت سخت و دشورا را به یک فرصت برای همدلی و همبستگی در جهت کمک و یاری رساندن به زائران مبدل ساختند، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم. پرواضح است که درخت تنومند همدلی و همبستگی با وجود این مردمان …

به گزارش تابناک ایلام؛ کریم همتی اظهار داشت: غروب دیروز در شهرستان مهران شاهد گرد و خاک و متعاقب آن باران شدیدی شروع شد با توجه به شرایط خاصی که مهران داشت لحظاتی بعد بحث طوفان شد. وی افزود: بر اثر وقوع این طوفان به بخشی از امکانات بهداشتی درمانی که برای خدمت رسانی در مرز مستقر بود آسیب دید، در این بین با توجه به آمادگی های واحدهای بهداشتی و درمانی، اورژانس و هلال احمر که داشت بلافاصله …

اقدامات آنان شایسته تقدیر است. فرماندار اصفهان با بیان اینکه شهرستان اصفهان به عنوان یکی از بزرگتری شهرستان های کشور محسوب می شود، عنوان کرد: ارائه خدمات و برنامه ها در این شهرستان، بسیار دشوار است و حتی در بعضی نقاط کلانشهر اصفهان شاهد مسائل و مشکلات خاصی هستیم که باید با درایت و برنامه ریزی بهتری در جهت رفع این مشکلات گام های مؤثری برداشته شود. رضوانی با تأکید بر اینکه هدف …

پول نیوز – خسارت 20 میلیارد تومانی شرکت چاپ تبریز پاک آذربایجان واقع در استان آذربایجان شرقی از سوی بیمه ایران پرداخت شد. به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز ، در پی وقوع حادثه آتش سوزی در اواخر سال گذشته در این واحد تولیدی و اعلام خسارت آن از طرف بیمه گذار به بیمه ایران استان آذربایجان شرقی، کارشناسان شرکت به منظور ارزیابی خسارت وارده طی چندین نوبت به محل وقوع حادثه اعزام شدند. …

این سازمان تأثیرگذار باشد و چنین مجموعه ای را با حاشیه های مختلف روبه رو کند. چندی پیش ثبت سفارش غیرقانونی خودرو پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی دولت، خبرساز شده بود. مجتبی خسروتاج در گفت وگو با شرق ، با تشریح شرایطی که می تواند زمینه این تخلف در بحث ثبت سفارش به ویژه در کالایی مانند خودرو را فراهم کند، وقوع تخلف در نظام تجاری کشور را تلویحا کنترل ناپذیر توصیف کرد. به اعتقاد او، اگر نظام تجاری …

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، صبح امروز سرپرست اداره فرهنگ وارشاداسلامی شاهرود درنشست با رئیس وکتابداران اداره کتابخانه های شاهرود گفت:کتاب بربهبود روابط فردی، اجتماعی و همچنین رشد جامعه نقش بسزایی دارد که با گسترش کتاب خوانی و همگانی شدن این فرهنگ میتوان شاهد کاهش اثرات منفی اجتماعی در جامعه بود. رضا مهدیان ضمن قدردانی از حضور رئیس وکتابداران اداره کتابخانه …

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، میزبان اولین گروه سوگواره تعزیه استان در دامغان بود که با حضور گروه تعزیه از شهرستان میامی برگزار شد . این برنامه به همت معاونت هنری و سینمایی استان سمنان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان و کانون تعزیه دامغان برگزار شد بر اساس برنامه روز پنج شنبه 26 مهر ساعت 16 تعزیه حر با هنر نمایی گروه قاسم بن حسن میامی برگزار شد . روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان 30 مهر 1397 11: …

به گزارش ایرنا، سرهنگ جوشن سهرابی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: با متلاشی شدن این شمار باند 92 فقره سرقت در استان بوشهر کشف شد. وی بیان کرد: عمده سرقت های صورت گرفته شامل سیم برق و قطعات خودرو T، ساختمان های نیمه کاره و منزل است. سهرابی تاکید کرد: یکی از اولویت های ماموریتی پلیس آگاهی مقابله با آسیب های اجتماعی و بویژه سرقت هاست. وی گفت: برای جلوگیری از وقوع جرم …

شهرداری برتر استان(از بین تعداد 107 شهرداری اصفهان ) در زمینه تعامل و همکاری فیمابین مدیریت شهری با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد .بحمداله شهرداران شهرستان مبارکه همکاری خوبی با اداره میراث دارند و امروز شاهد تجلیل از زحمات مهندس هاشمی شهردار محترم شهر مبارکه و مهندس اطیابی شهردار محترم شهر طالخونچه هستیمو امیدواریم این همکاری ها مستمر باشد. ولی اله رهبری افزود: ارائه خدمات گردشگری، مرمت آثار تاریخی، برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی و حضور فعال در نمایشگاه شهرهای گردشگری کشور که شهریور ماه 97 در تهران برگزار شد از دلایل این انتخاب بود. …

مراسم تودیع و معارفۀ مدیرعامل فولاد مبارکه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، نمایندۀ شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، رئیس خانۀ صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، نمایندگان استاندار و جمعی از مسئولان استان اصفهان، امام جمعه، فرماندار و جمعی از اعضای شورای تأمین شهرستان مبارکه، فرماندار و جمعی از …

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای هر چیزی باید توجیهی باشد و بخش خصوصی باید در مسئله کارآفرینی روی کار بیاید، گفت: ما با پژوهش دولتی نمی توانیم به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار برسیم؛ مگر اینکه شرکت های خصوصی برای مسئله پژوهش سرمایه گذاری کنند. سورنا ستاری در آیین افتتاح اولین مرکز رشد دانشگاهی غرب استان در گلپایگان افزود: گلپایگان اکوسیستمی است که در آن باید کارآفرینی اصل …

به گزارش ایثار واحد قزوین ، در راستای برگزاری کنگره ملی 3 هزار شهید استان قزوین هفتمین یادواره شهیدان رجایی و باهنر و 63 شهید کارمند استان قزوین با حضور خانواده شاهد و ایثارگر، حسن اصلی تبریزی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان قزوین، مسئولان استانی و مردم شهیدپرور در دانشگاه بین المللی امام خمینی(س) برگزارشد. در این مراسم عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین با بیان اینکه تلاش می کنیم با …

درصد از مناطق استان قم استعداد این سیل خیزی رادارند. سجادی تأکید کرد: یکی از شاخص های برنامه ریزی برای توزیع اعتبارات عمرانی، تعداد شهرستان های استان است که این معیار غلط بوده و استان قم به دلیل وجود یک شهرستان در آن و علی رغم جمعیت بالاتر نسبت به برخی از استان ها از اعتبار کمتری بهره مند می شود. انتهای پیام/ …

تبلور و هماهنگی خوب بین مردم و خدمتگزاران آنها است که این موضوع می تواند در خیلی از کارهای ملی و فراملی مورد توجه قرار گیرد. استاندار مرکزی تصریح کرد: آن چه را که امروز در رابطه با ستاد اربعین استان شاهد هستیم و گزارش هایی که ارائه شده همه حاکی از این است که مراسم امسال حداقل در حوزه استان مرکزی بسیار بهتر و با کیفیت تر از سال های گذشته برگزار می شود که البته همه آن به برکت حضور و …

شهر فراغی استان گلستان سال 91 ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود که 12 روستای بخش پیشکمر شهرستان کلاله این استان با سیلاب های بزرگی که در دهه 80 در منطقه رخ داد و خسارت های مالی و جانی بی شماری بر جای گذاشت، درفهرست روستاهای در معرض خطر قرار گرفتند. به همین دلیل با تدوین طرحی با عنوان کوچ، اهالی روستا به شهر جدید فراغی که در نزدیکی روستاهایشان ایجاد شده بود، کوچ کردند. شهر فراغی طبق آمار …

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: احتمال آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیرها و رودخانه ها وجود دارد. به گزارش ایسنا، احد وظیفه اظهار کرد: امروز (30 مهر) در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام و کردستان شاهد بارندگی و احتمال وقوع سیلاب خواهیم بود. …

برداشت سازمان هواپیمایی کشوری، هیچ یک از آنها ادعای نویسنده گزارش نیست و همه آنها به صورت مستند در قرار نهایی دادسرا ذکر شده است. تیتر گزارش نیز برگرفته از نتیجه نهایی قرار دادسراست که در آن نوشته شده: درخصوص اتهام متهمان دایر بر مشارکت در 40فقره قتل شبه عمدی به نحو تسبیب و 8فقره ضرب و جرح شبه عمدی، با توجه به گواهی های پزشکی قانونی، نظریه کمیسیون سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به شرح مندرج در پرونده و نظریه کارشناسی 7نفره و سایر قرائن و امارات، بزهکاری نامبردگان مستند به مواد 289، 291، 714، 533 و تبصره آن و 717 قانون مجازات اسلامی محرز است. …

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ علیرضا محمدی خرم دشتی رئیس اداره ورزش شهرستان مهریز گفت: در شهرستان مهریز پتانسیل و نیروی ورزشی خوبی وجود دارد امیدواریم با همکاری دیگر ادارات به هدف کلی خود که ارتقا سطح ورزشی شهرستان و نشان دادن سیمای جدید ورزشی این شهرستان است برسیم. محمدی افزود: در شهرستان مهریز هزار و 150 نفر ورزشکار سازمان یافته دارد که از این تعداد …

محمد دادرس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود جریانات جنوبی به استان گیلان، اظهار کرد: براساس الگوی نقشه های هواشناسی از امروز تا چهارشنبه وزش باد گرم در ارتفاعات و دامنه ها برای استان گیلان پیش بینی شده است. دادرس افزود: براساس الگوهای حاکم بر نقشه های هواشناسی از شب چهارشنبه تا ظهر جمعه نیز با تقویت جریانات جنوبی شاهد وزش باد گرم در همه مناطق جلگه ای گیلان خواهیم بود. …

“),t.close()},t.write(‘

پیشگیری از جرم ضرب و جرح

حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی روز دوشنبه در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موضوع ‘بررسی علل و عوامل ارتکاب جرایم ایراد ضرب و جرح عمدی و ارایه راهکارهای موثر پیشگیری از وقوع آن’ ، افزود: ایراد ضرب و جرح عمدی از روی قصد و با اختیار و اراده صورت می گیرد که برای کاهش این معضل چه در سطح جامعه و چه در نیروهای مسلح، باید راهکارهای پیشگیرانه جدی تری اتخاذ شود.
وی، اقدامات پیشگیرانه را در کاهش میزان جرایم و آسیب ها لازم و ضروری دانست و با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم موضوعی مقدس و ارزشمند است، اظهار کرد: ‘سلامت جسم و روح’ در جامعه بشری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و آن اندازه که به موضوع سلامت جسم توجه شده آنگونه که باید و شاید به سلامت روح توجه زیادی نشده است.
حجت الاسلام بهرامی با تاکید براینکه پیشگیری آسان تر، کم هزینه تر و مفیدتر از درمان است و باید اهمیت بیشتری به این موضوع مهم قایل شد افزود: ارتکاب جرم آثار زیانباری برای جامعه، افراد و خانواده ها دارد و اعمال مجازات گرچه یک مساله ضروری و لازم است اما آثار منفی نیز در پی دارد و نمی تواند تمام مسایل و مشکلات را حل و فصل کند.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته اقدمات بسیار خوب و مناسبی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام شده است، تصریح کرد: فرماندهان و مسوولان ذیربط اهتمام و توجه خاصی به این موضوع مهم و اثربخش دارند چراکه ایراد ضرب و جرح عمدی علاوه بر جامعه در نیروهای مسلح نیز وجود دارد.
حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه میزان ایراد ضرب و جرح در نیروهای مسلح کشور در سطح پایینی است اما با این وجود باید مدام به فکر و برنامه ریزی بود، گفت: نباید اندک جرایم نیز در نیروهای مسلح اتفاق بیفتند و این پذیرفتنی نیست.
وی با تاکید براینکه ضرب و جرح از نظر شرع نیز ظلم بارزی برای جامعه و انسان ها محسوب می شود و خداوند سبحان نیز قوم ظالمین را هدایت نکرده و انسان های ظالم را دوست ندارد، وظیفه بخش های فرهنگی را در آگاهی بخشی از عواقب ظلم و کاهش مظالم بسیار مهم خواند و افزود: ظلم یکی از مهمترین آفات قدرت و حکومت ها می باشد و حکومت ها ممکن است با کفر باقی بمانند ولی با ظلم جاودان نخواهند بود.
وی ، ایراد ضرب و جرح را از مصادیق ظلم خواند و اظهار داشت: حکومت ها باید سنت ها را پابرجا و دین را اقامه کنند و انسان های بی گناه نه فقط باید از سوی بانیان و اعضا حکومت ها در امان باشند بلکه باید رفع مظالم نیز ولو اندک داشته باشند.
حجت الاسلام بهرامی یادآور شد: در بین نیروهای مسلح ، نیروی انتظامی تماس دائم با جامعه و مردم دارد و در برخوردها باید بیشتر مراقب باشند چراکه تاثیرات آن بطور مستقیم به ذهنیت مردم بر می گردد.
وی با اشاره به اینکه خشم و غضب یکی از عوامل موثر در فحاشی، ایراد ضرب و جرح و قتل است افزود: خشم اگر تحت کنترل قرار نگیرد ممکن است به عواقب تلخ و ناگواری چون قتل، ضرب و جرح، فحاشی، تهمت و افترا و غیره شود و بهتر است افراد خشم خود را فرو خورده و یا اینکه از آن به موقع، بجا و به اندازه استفاده کنند تا پشیمانی به بار نیاید.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: خشم و غضب ، جنونی آنی و ناگهانی و در واقع کلید هر شری است و برای علاج آن 14 فقره راهکار ارایه شده است تا این غریزه تحت کنترل فرد قرار گرفته و منجربه ناهنجاری و آسیب های اجتماعی نشود.
حجت الاسلام بهرامی افزود: ‘خودبینی ، فخرفروشی، تکبر ، لجاجت و لجبازی ، تمسخر، شوخی های بی مورد و عیب جویی’ ازجمله علل و اسباب غضب می باشد و افراد باید به این مهم توجه دقیق و جدی تری داشته باشند تا مشکل آفرین نشود.
597/596

اجتماعی

داخلی

پیشگری از وقوع جرم

نیروهای مسلح

پیشگیری از جرم ضرب و جرح

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

مقدمه؛

بیش از یک قرن است که از تأسیس سازمان پلیس نوین در ایران می‌گذرد. در این مدت به موازات پیشرفت علم و فناوری، روز‌به‌روز به وسعت امکانات و تجهیزات و گسترش سازمان پلیس افزوده شده است. در سال‌های اخیر گرایش و توجه به اعمال روش‌های علمی در مقابله و پیشگیری از جرایم در حال پیگیری و اجرایی شدن است. رویکرد پلیس در فرآیند دادرسی و حل مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی، مبتنی بر منع استفاده از خشونت است. بعضی اوقات مشاهده می‌شود عده‌ای از مأموران ناجا در برخورد با متهمان مرتکب اعمال خشونت می‌شوند. خشونت به معنی تندی، شدت، سخت‌گیری و ضد نرمی و لطافت معنا شده است و در علوم اجتماعی به رفتاری اطلاق می‌شود که هدف آن صدمه زدن به خود و دیگران است. خشونت انواع مختلفی دارد که در این تحقیق به خشونت فیزیکی و کلامی پرداخته‌ایم. در قوانین موضوعه اعم از قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی و اسناد بین‌المللی، خشونت امری مذموم، غیرقانونی و خلاف حقوق شهروندی تلقی می‌شود و مرتکبان طبق مقررات و قوانین مستحق تعقیب و مجازات هستند؛ بنابراین به همان اندازه که پلیس به لحاظ حفاظت از جان و مال و ناموس مردم و تلاش برای حفظ نظم و امنیت و آرامش نزد جامعه، افکار عمومی و حاکمیت قدر و منزلت دارد، در صورت اعمال خشونت قدر و منزلت خود را از دست می‌دهد و می‌تواند موجب احساس ناامنی و ایجاد ترس در جامعه شود. در واقع اعمال خشونت پلیس در بردارنده‌ی تبعات منفی برای مردم، جامعه، سازمان پلیس و کارکنان آن است؛ بنابراین شناسایی عوامل خشونت و راه‌های پیشگیری از آن مهم و از دغدغه‌های مسئولان نظام اسلامی است. عوامل خشونت در سازمان پلیس را می‌توان به سه دسته عوامل: فردی، درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم‌بندی کرد که هدف این تحقیق احصای عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی و مشخص کردن میزان تأثیر هر یک و راهکارهای پیشگیری از آن‌ها است تا ساحت کارکنان شریف و خدمتگزار ناجا از این رفتار غیرقانونی پاک و پیراسته شود؛ بنابراین مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که «عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی کدم‌اند و راهکارهای پیشگیری از آن چیست؟»

مطهری زاده (1387) در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان: «بررسی روش‌های پیشگیری از ضرب و شتم متهمان در آگاهی فاتب[1]» مهم‌ترین یافته‌ها برای پیشگیری از ضرب‌و‌جرح متهمان را: استفاده از کارکنان با تجربه و دارای ضریب هوشی بالا در امر بازجویی و تحقیق، متعادل نمودن انتظارات مراجع قضایی از مأموران پلیس آگاهی با برگزاری جلسات مشترک و نظارت بر عملکرد بازجویان توسط مدیران باتجربه، دانسته است.

                فوکس و همکاران (2001) به بررسی بروز رفتارهای نامناسب کارکنان در محیط‌های کاری در اثر استرس‌های شغلی و بی‌عدالتی ساختاری پرداختند. این تحقیق بر روی طیف گسترده‌ای از افراد با مشاغل گوناگون انجام شد و نتایج آن با نظریه‌های چارچوب استرس در محیط کار مطابقت داشت که ریشه‌های اصلی رفتارهای نامناسب در محیط کار را دربی عدالتی در محیط کار، استرس، محدودیت‌های سازمانی و فشارهای شغلی جستجو می‌کند. نتایج تحقیق نشان داد استرس و بی‌عدالتی مهم‌ترین نقش را در ایجاد خشونت‌ها و شکست‌های شغلی ایفا می‌کنند.

آلی سون و الکس از دانشگاه کمبل در سال 2004 تحقیقی با عنوان: «سوء رفتارهای پلیس» انجام داده‌اند آن‌ها در این تحقیق رفتار سوء پلیس را متأثر از نظریات یادگیری اجتماعی می‌دانند. این دو پژوهشگر، خدمت پلیس در بین ناهنجاری‌های جامعه و برخورد مستمر با این ناهنجاری‌ها را، موجب رفتار سوء افراد پلیس برشمرده‌اند. به عبارتی از دید آن‌ها رفتار سوء افراد پلیس نتیجه‌ی تجربیات تلخ خدمتی آن‌ها است.پیشگیری از جرم ضرب و جرح

گرندی و دیکتر (2004) به بررسی دیدگاه متفاوتی در پرخاشگری پرداختند و رفتارها و درخواست‌های غیرمعقول ارباب‌رجوع (در اثر زیاده‌خواهی یا عدم آگاهی از حقوق) در بروز پرخاشگری مؤثر دانستند. در این تحقیق نمونه‌های متشکل از 108 نفر از کارکنان مراکز پاسخگویی تلفن پلیس، بیمارستان و آتش‌نشانی مورد تحلیل قرار گرفت. به‌طور متوسط هر کارمند 10 مرتبه در روز مورد پرخاشگری زبانی مراجعان قرار می‌گرفت. تحقیق نشان داد افزایش قرار گرفتن در معرض پرخاشگری ارباب‌رجوع سبب افزایش سرخوردگی شغلی و عاطفی کارکنان می‌شود و آنان را وادار می‌کند تا خواسته یا ناخواسته روش‌های خشن‌تر و بی‌ملاحظه‌تری در قبال مراجعان اتخاذ کند.

هوف و همکارانش (2005) به بررسی آثار روانی قرار گرفتن در معرض محیط‌های خشن کاری در درازمدت بر روی سلامت روان و میزان پرخاشگری کارکنان پرداختند. این تحقیق بین سال‌های 1995 تا 2000 بر روی 4647 نفر از کارمندان خدمات اجتماعی و پلیس دانمارک انجام شد. نتایج نشان داد با افزایش مدت‌زمان قرار گرفتن فرد در معرض محیط‌های نامطلوب کاری میزان افسردگی و میل به بروز رفتارهای بی‌ملاحظه و ستیزه‌جویانه در وی به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و در نتیجه بایست زمان و هزینه بیشتری صرف بهبود شرایط شود.

اینک برای هم نظری و همراهی مخاطب با پژوهشگر به تشریح تعدادی از مفاهیم مورد استفاده در مقاله اشاره می‌شود:

ضرب: به هر صدمه‌ای که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بدن انسان وارد شود، حتی اگر هیچ اثر زخم یا کوفتگی از خود باقی نگذارد. ضرب گفته می‌شود (پاد، 1381: 92).

جرح: جرح به مواردی گفته می‌شود که بافت‌های بدن گسیخته می‌شود و اغلب با خونریزی همراه هستند، مانند خراشیدگی، بریدگی، شکستگی و … (گودرزی، 1377: 726).

متهم: متهم کسی است که هنوز انتساب جرم به او محرز نشده است و در مقابل مجرم استعمال می‌شود (گل محمدخامنه، 1382).

عوامل برون‌سازمانی: عواملی هستند که از طریق سازمان‌ها و نهادهای بیرونی از قبیل قوه قضاییه، رسانه‌های جمعی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی بر محیط داخلی نیروی انتظامی در فرآیند دادرسی تأثیرگذار هستند.

در این تحقیق عوامل برون‌سازمانی که 9 عامل هستند، با استفاده از مطالعه دیدگاه اندیشمندان حوزه مرتبط با پژوهش، مصاحبه کتبی با صاحب‌نظران سازمانی، استفاده از پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی و بررسی 35 پرونده مستندسازی شده در بازرسی کل ناجا استخراج شده است.

نهادهای فرهنگی و اجتماعی: نهادهایی هستند که عهده‌دار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌باشند؛ مانند شهرداری‌ها، ستادهای اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر.

پیشگیری: در مفهوم متداول پیشگیری به معنی پیش‌دستی کردن، پیشی گرفتن و آگاه کردن و هشدار دادن است. در جرم‌شناسی کاربرد فنون مختلف به‌منظور جلوگیری از وقوع بزهکاری را پیشگیری می‌گویند (محمد نسل،1393: 20).

فرآیند دادرسی: منظور از فرآیند دادرسی هنگامی است که متهم به‌منظور انجام تحقیقات در اختیار پلیس است و شامل مراحلی از قبیل دستگیری، بازجویی، نگهداری و بدرقه متهم می‌شود.

خشونت: این واژه از چنان گستره معنایی برخوردار است که هنوز امکان ارائه‌ی تعریفی جامع و مانع از آن وجود ندارد. در فرهنگ‌های فارسی و عربی، «خشونت» از نظر لغوی، ادبی، اجتماعی و حقوقی کاربردهای گوناگونی دارد. در زبان فارسی خشونت مصدر است و معانی گوناگونی دارد، از جمله درشتی و زبری، ضد لینت و نرمی، خلاف نعومت، غلظت، سختی و تندی و تیزی، سخت رویی، خشم، غضب، خشکی، خشونت‌کردن، درشتی کردن و تندی کردن است. (دهخدا، 1337: 593) این لغت در فرهنگ کامل فارسی با مفاهیمی همچون: درشتی، هنگارد، تندخویی و وحشیگری معنی شده است (انصاف پور، 1374: 379). در فرهنگ فارسی امروز نیز این واژه به معنای: زبری، زمختی، تندی، پرخاش و سختگیری که از خفیف‌ترین مصادیق خشونت به معنای رایج امروزی است، به کار رفته است (صدری افشار و همکاران، 1373: 488). خشونت[2] که گاهی اوقات “Vil” هم تلفظ می‌شود یک واژه اسمی مفرد است که در انگلیسی وسطی و فرانسه باستان و لاتین “Violentia” بوده است. واژه مزبور در فرانسه “Violentus” خوانده می‌شد (کاتبی، 1363: 351). ابن منظور در لسان العرب خشونت را به معنی شدت، تندی، سخت‌گیری، ضد‌نرمی، لطافت آورده است (ابن منظور، بی‌تا: 140). از نظر اصطلاحی خشونت عبارت است از به کار بردن زور یا قدرت بر دیگری به‌نحوی‌که بر اراده او در انجام عمل اثر بگذارد (کرم، 1987: 355-354) و شامل خشونت‌های فیزیکی و کلامی می‌شود. منظور از خشونت فیزیکی، هرگونه زدن و ایراد ضرب‌و‌جرح و منظور از خشونت کلامی هرگونه تحقیر، توهین، فحاشی و ناسزاگویی است. از سویی باید توجه داشت که اصول 22، 38 و 39 قانون اساسی و مواد 578 و 608 قانون مجازات اسلامی هرگونه اهانت، آزار و اذیت بدنی، شکنجه برای گرفتن اقرار را ممنوع می‌داند و مرتکبان چنین اعمالی را مجرم و مستحق مجازات به‌حساب می‌آورد. ضمناً از منظر اسناد بین‌المللی مانند اعلامیه رفع خشونت علیه زنان مصوب 15 دسامبر 1955، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 10 دسامبر 1984، ماده 15 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 20 اعلامیه اسلامی حقوق بشر (سند قاهره) هرگونه رفتار خشونت‌آمیز، اهانت، شکنجه، آزار و اذیت و تحقیر را ممنوع است و مرتکبان آن مستحق مجازات هستند.

روش

این تحقیق از نظر نوع کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری آن به تعداد هزار نفر از دو گروه کارکنان (شامل: کارکنان آگاهی، مواد مخدر و پلیس پیشگیری فاتب) و فرهیختگان (شامل: مسئولان رده‌های ستادی سازمان نیروی انتظامی، مسئولان سازمان قضایی نیروهای مسلح و اساتید دانشگاه) انتخاب شدند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 277 نفر و انتخاب نمونه با شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب از هر دو گروه انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. قبل از توزیع پرسشنامه، اعتبار آن با استفاده از دیدگاه کارشناسان حوزه تحقیق از طریق اعتبار محتوی و پایایی آن در پایان تحقیق از طریق محاسبه آلفای کرونباخ در سطح 94/0 مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت.

این نتیجه مشخص می‌کند که تحقیق حاضر از اعتبار بالایی برخوردار است. بنا به برای تجزیه تحلیل داده‌ها از شیوه‌های آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد فراوانی و آمار استنباطی مانند آزمون تحلیل واریانس و آزمون فریدمن استفاده شده است. متغیر مستقل یا تأثیرگذار تحقیق عوامل برون‌سازمانی و متغیر وابسته یا تأثیرپذیر تحقیق بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی است. نکته قابل توجه در مورد آمارهای جداول پیش رو که گاه کمتر از 277 نفر اعلام شده به خاطر آن است که تعدادی از پاسخگویان به سؤال مورد نظر پاسخ نداده‌اند.

یافته‌ها

هدف این مقاله احصای عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر بروز خشونت پلیس و راهکارهای پیشگیری از آن است و سؤال اصلی در این تحقیق «عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس و راهکارهای پیشگیری از آن چیست؟» می‌باشد که در این راستا با مراجعه به منابع گوناگون مطالبی به شرح ذیل برای پاسخگویی به این سؤال در قالب یافته‌های تحقیق گردآوری شده است. بدین منظور در این بخش، داده‌های به‌دست‌آمده از گویه‌های مورد پرسش از دو گروه کارکنان و فرهیختگان درباره عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی به‌صورت جداول جداگانه مورد تحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفته‌اند. در قسمت تحلیل توصیفی تحقیق، تلاش شد تا با استفاده از جداول توصیفی ـ مقایسه‌ای دیدگاه‌های دو گروه کارکنان و فرهیختگان مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد و توزیع درصدی آن ارائه گردد. سپس این دیدگاه‌ها پس از جمع‌بندی در قالب یک جدول ترکیبی نهایی شده‌اند. در قسمت تحلیل استنباطی ابتدا با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تفاوت دیدگاه‌های دو گروه کارکنان و فرهیختگان و معنادار بودن آن از طریق آزمون F با بیش از 99 درصد به دست آمد، سپس با استفاده از آزمون فریدمن رتبه‌بندی و تعیین اولویت اول تا سوم عوامل مؤثر بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی مشخص گردید که در ادامه مقاله جداول پیش‌گفته آمده است.

1. تحلیل توصیفی عوامل برون‌سازمانی خشونت پلیس؛

1-1. انتظار بزه‌دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم؛

مردم و به‌ویژه بزه‌دیدگان از جرایم، انتظارشان از پلیس این است که به‌محض وقوع جرم، در خصوص شناسایی و کشف آن اقدام شود و در اسرع وقت مجرمان دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل شوند. گر چه این خواسته حق مردم است اما در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی بعضی جرایم، کشف و شناسایی و دستگیری سریع مجرمان امکان‌پذیر نیست و همین انتظارات خصوصاً اگر با فشار از سوی مقامات قضایی و نهادهای اجتماعی و فرهنگی نیز همراه باشد پلیس را به سمت استفاده از خشونت برای کشف سریع جرایم سوق می‌دهد. در 6 پرونده واکاوی شده این عوامل کاملاً مشهود بود. تحقیقات انجام‌شده توسط فوکس و همکاران (2001) نیز نشان می‌دهند که فشارهای شغلی در ایجاد خشونت مؤثر هستند. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 1 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 1- تأثیر انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

4

9

35

68

68

پیشگیری از جرم ضرب و جرح

184

درصد

2.2%

4.9%

19.0%

37.0%

37.0%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

1

1

31

30

22

85

درصد

1.2%

1.2%

36.5%

35.3%

25.9%

100.0%

جمع

فراوانی

5

10

66

98

90

269

درصد

1.9%

3.7%

24.5%

36.4%

33.5%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 1 می‌توان گفت:

بیش از 74 درصد از گروه کارکنان و بیش از 60 درصد از گروه فرهیختگان انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 69 درصد انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-2. انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم؛

مقامات قضایی انتظارشان از پلیس این است که به‌محض وقوع جرم، مجرمان شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شوند. گر چه این خواسته حق مقامات قضایی است اما در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی بعضی جرایم، کشف و شناسایی و دستگیری سریع مجرمان امکان‌پذیر نیست و همین انتظارات خصوصاً اگر با فشار از سوی مقامات قضایی نیز همراه باشد پلیس را به سمت استفاده از خشونت برای کشف سریع جرایم سوق می‌دهد. در 6 پرونده واکاوی شده این عوامل کاملاً مشهود بود. تحقیقات انجام‌شده توسط فوکس و همکاران (2001) نشان می‌دهند که نیز فشارهای شغلی در ایجاد خشونت مؤثر هستند. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 2 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 2- تأثیر انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

1

9

33

64

76

183

درصد

0.5%

4.9%

18.0%

35.0%

41.5%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

0

3

19

43

21

86

درصد

0.0%

3.5%

22.1%

50.0%

24.4%

100.0%

جمع

فراوانی

1

12

52

107

97

269

درصد

0.4%

4.5%

19.3%

39.8%

36.1%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 2 می‌توان گفت:

بیش از 76 درصد از گروه کارکنان و بیش از 74 درصد از گروه فرهیختگان انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 75 درصد انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-3. انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم؛

نهادهای اجتماعی و فرهنگی انتظارشان از پلیس این است که به‌محض وقوع جرم، در خصوص شناسایی و کشف آن اقدام شود و در اسرع وقت مجرمان دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل شوند. گر چه این خواسته حق نهادهای مذکور است اما در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله پیچیدگی بعضی جرایم، کشف و شناسایی و دستگیری سریع مجرمان امکان‌پذیر نیست و همین انتظارات خصوصاً اگر با فشار از سوی نهادهای اجتماعی و فرهنگی نیز همراه باشد پلیس را به سمت استفاده از خشونت برای کشف سریع جرایم سوق می‌دهد. در 6 پرونده واکاوی شده این عوامل کاملاً مشهود بود. تحقیقات انجام‌شده توسط فوکس و همکاران (2001) نشان می‌دهند که نیز فشارهای شغلی در ایجاد خشونت مؤثر هستند. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 3 نشان داده می‌شود:

 

 

 

 

جدول شماره 3- تأثیر انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

2

10

37

66

69

184

درصد

1.1%

5.4%

20.1%

35.9%

37.5%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

1

4

26

31

23

85

درصد

1.2%

4.7%

30.6%

36.5%

27.1%

100.0%

جمع

فراوانی

3

14

63

97

92

269

درصد

1.1%

5.2%

23.4%

36.1%

34.2%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 3 می‌توان گفت:

بیش از 72 درصد از گروه کارکنان و بیش از 63 درصد از گروه فرهیختگان انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 70 درصد انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-4. انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم؛

انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم چنانچه رسانه‌ای شود فضای جامعه را بیشتر ملتهب می‌کند و حساسیت پلیس را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که پلیس با شدت و حدّت بیشتری موضوع کشف جرم و دستگیری مجرمان را پیگیری نماید. همین امر امکان بروز خشونت را افزایش می‌دهد. مسئله انتظار رسانه‌ها در 9 پرونده واکاوی شده مشاهده شد. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 4 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 4- تأثیر انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

5

9

31

57

80

182

درصد

2.7%

4.9%

17.0%

31.3%

44.0%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

1

5

26

27

27

86

درصد

1.2%

5.8%

30.2%

31.4%

31.4%

100.0%

جمع

فراوانی

6

14

57

84

107

268

درصد

2.2%

5.2%

21.3%

31.3%

39.9%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 4 می‌توان گفت:

بیش از 75 درصد از گروه کارکنان و بیش از 62 درصد از گروه فرهیختگان انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 71 درصد انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-5. بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی؛

در بعضی اوقات مشاهده می‌شود که رفتار اهانت‌آمیز برخی متهمان به مأموران پلیس حین انجام‌وظیفه سبب تحریک مأموران و عکس‌العمل خشونت‌آمیز آنان می‌شود. در واکاوی به‌عمل‌آمده از 5 پرونده این امر به‌وضوح مشاهده شد. تحقیقات انجام‌شده توسط گرندی و دیکتر (2004) نشان می‌دهد که رفتارهای غیرمعقول ارباب‌رجوع و قرار گرفتن در معرض پرخاشگری ارباب‌رجوع سبب بروز رفتارهای خشن و بی‌ملاحظه پلیس می‌شود. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 5 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 5- تأثیر بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

5

11

30

56

82

184

درصد

2.7%

6.0%

16.3%

30.4%

44.6%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

2

5

22

36

21

86

درصد

2.3%

5.8%

25.6%

41.9%

24.4%

100.0%

جمع

فراوانی

7

16

52

92

103

270

درصد

2.6%

5.9%

19.3%

34.1%

38.1%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 5 می‌توان گفت:

بیش از 74 درصد از گروه کارکنان و بیش از 65 درصد از گروه فرهیختگان بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 82 درصد بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-6. ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس؛

متهمانی که قربانیان ضرب‌وجرح و خشونت پلیس هستند به علل مختلف ازجمله ترس ممکن است از اعلام شکایت علیه پلیس خودداری نمایند و یا چنانچه شکایتی هم نموده باشند آن را پی گیری نکنند. در واکاوی به‌عمل‌آمده از 3 پرونده این موضوع مشاهده گردید. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 6 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 6- تأثیر ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

31

34

45

36

37

183

درصد

16.9%

18.6%

24.6%

19.7%

20.2%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

1

8

33

34

8

84

درصد

1.2%

9.5%

39.3%

40.5%

9.5%

100.0%

جمع

فراوانی

32

42

78

70

45

267

درصد

12.0%

15.7%

29.2%

26.2%

16.9%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 6 می‌توان گفت:

بیش از 39 درصد از گروه کارکنان و بیش از 49 درصد از گروه فرهیختگان ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 42 درصد ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-7. تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان؛

در برخی از پرونده‌ها مأموران پلیس از سوی خانواده یا دوستان و آشنایان متهمان مورد تهدید واقع می‌شوند. همین امر سبب می‌شود که پلیس نه‌تنها تسلیم این تهدیدات نشود بلکه شدت عمل بیشتری در خصوص این‌گونه متهمان از خود نشان دهد و رفتاری خشونت‌آمیز بروز نماید. تحقیقات انجام‌شده توسط آلی سون و الکس در دانشگاه کمبل (2004) نشان می‌دهد که برخورد با ناهنجاری‌های جامعه موجب رفتار سوء افراد پلیس می‌شود. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 7 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 7- تأثیر تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

24

22

53

38

47

184

درصد

13.0%

12.0%

28.8%

20.7%

25.5%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

7

16

37

15

11

86

درصد

8.1%

18.6%

43.0%

17.4%

12.8%

100.0%

جمع

فراوانی

31

38

90

53

58

270

درصد

11.5%

14.1%

33.3%

19.6%

21.5%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 7 می‌توان گفت:

بیش از 45 درصد از گروه کارکنان و بیش از 29 درصد از گروه فرهیختگان تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 40 درصد تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-8. تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان؛

بعضی از کارکنان بر اساس خرده‌فرهنگ بجا مانده از گذشته معتقدند که در برخورد با متهمان فقط زبان زور کارساز است و مؤثرترین شیوه برخورد منحصر به همین روش است. آن‌ها برای تسریع در نتیجه‌گیری، ضرب‌وجرح و رفتار خشونت‌آمیز را ضروری می‌دانند. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 8 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 8- تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

8

18

52

54

52

184

درصد

4.3%

9.8%

28.3%

29.3%

28.3%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

1

6

24

38

17

86

درصد

1.2%

7.0%

27.9%

44.2%

19.8%

100.0%

جمع

فراوانی

9

24

76

92

69

270

درصد

3.3%

8.9%

28.1%

34.1%

25.6%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 8 می‌توان گفت:

بیش از 57 درصد از گروه کارکنان و بیش از 63 درصد از گروه فرهیختگان تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 59 درصد تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-9. موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه؛

از قدیم‌الایام در محاکم قضایی اقرار به‌عنوان ملکه دلایل شناخته می‌شود و این امر در قانون مجازات اسلامی نیز موضوعیت دارد. در سازمان‌های پلیسی نیز اخذ اقرار همچنان شیوه مقبول و شناخته‌شده است و همین امر منجر به‌احتمال بروز رفتار خشونت‌آمیز و ضرب‌وجرح متهمان در بعضی از پرونده‌ها می‌شود. نتیجه تحقیق میدانی به‌عمل‌آمده نیز به شرح ذیل در جدول شماره 9 نشان داده می‌شود:

جدول شماره 9- تأثیر موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

9

14

58

58

41

180

درصد

5.0%

7.8%

32.2%

32.2%

22.8%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

0

5

27

34

18

84

درصد

0.0%

6.0%

32.1%

40.5%

21.4%

100.0%

جمع

فراوانی

9

19

85

92

59

264

درصد

3.4%

7.2%

32.2%

34.8%

22.3%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 9 می‌توان گفت:

بیش از 54 درصد از گروه کارکنان و بیش از 61 درصد از گروه فرهیختگان موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

در مجموع هر دو گروه بیش از 56 درصد موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه را در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر می‌دانند.

1-10. تأثیر مجموع عوامل برون‌سازمانی بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی؛

جدول شماره 10- تأثیر عوامل برون‌سازمانی بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

 

 

پاسخگویان

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

جمع

کارکنان

فراوانی

1

16

52

86

22

177

درصد

0.6%

9.0%

29.4%

48.6%

12.4%

100.0%

فرهیختگان

فراوانی

7

30

37

6

80

درصد

8.8%

37.5%

46.3%

7.5%

100.0%

جمع

فراوانی

1

23

82

123

28

257

درصد

0.4%

8.9%

31.9%

47.9%

10.9%

100.0%

بر پایه داده‌های جدول شماره 10 می‌توان گفت:

در نهایت عوامل برون‌سازمانی از دیدگاه کارکنان به میزان 61 درصد، از دیدگاه فرهیختگان به میزان 80/53 درصد و در مجموع به میزان 80/58 درصد در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی مؤثر دانسته شده است.

2. تحلیل استنباطی عوامل برون‌سازمانی خشونت پلیس؛

2-1. آزمون تحلیل واریانس تفاوت دیدگاه‌های دو گروه کارکنان و فرهیختگان در خصوص تأثیر عوامل برون‌سازمانی بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی به شرح جداول ذیل است:

جدول شماره 11- توصیف آماری تحلیل واریانس عوامل برون‌سازمانی

عوامل برون‌سازمانی

گروه‌ها

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کارکنان

177

3.7960

.68146

فرهیختگان

80

3.7319

.56950

جدول شماره 12- آزمون تحلیل واریانس تفاوت دیدگاه‌های دو گروه در خصوص تأثیر عوامل برون‌سازمانی بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

عوامل برون‌سازمانی

آزمونF

میزان خطا

ضریب تیt

درجه آزادی

2.303

.130

.733

255

با توجه به نتایج آزمون تحلیل واریانس دیدگاه‌های دو گروه کارکنان و فرهیختگان در خصوص تأثیر عامل برون‌سازمانی بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی، می‌توان گفت که آزمون F با بیش از 99 درصد معنی‌دار است؛ بنابراین بر پایه داده‌های جداول 11 و 12 تفاوت معنی‌داری بین میانگین نظری یا استاندارد تحقیق که مساوی با عدد 3 است و میانگین تجربی یا مشاهده‌شده دو گروه که بیشتر از عدد 3 به‌دست‌آمده است، وجود دارد. به‌نوعی که میانگین دیدگاه‌های کارکنان که 79/3 به‌دست‌آمده از میانگین نظر فرهیختگان که 73/3 به‌دست‌آمده بیشتر است. با این حساب می‌توان گفت که گروه کارکنان تأثیر عوامل برون‌سازمانی بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی را بیش از گروه فرهیختگان می‌دانند.

2-2. آزمون فریدمن در خصوص رتبه‌بندی یا تعیین اولویت مؤلفه‌های عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی:

جدول شماره 13- رتبه‌بندی یا تعیین اولویت مؤلفه‌های برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی از دیدگاه کارکنان

ردیف

مؤلفه

جایگاه اولویتی

رتبه یا اولویت

1

انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم

5.55

4

2

انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.71

2

3

انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.40

5

4

انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.68

3

5

بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی

5.82

1

6

ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس

3.65

9

7

تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان

4.04

8

8

تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان

4.71

6

9

موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه

4.45

7

ضریب آزمون معنی‌داری خی2 =   1/177                               سطح معنی‌داری= P<0.01

بر پایه آزمون فریدمن در خصوص رتبه‌بندی یا سنجش اولویت تأثیر مؤلفه‌های برون‌سازمانی مهم بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی می‌توان گفت که از نظر کارکنان  به ترتیب بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی در رتبه اول، انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه دوم و انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه سوم قرار دارند.

جدول شماره 14- رتبه‌بندی یا تعیین اولویت مؤلفه‌های برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی از دیدگاه فرهیختگان

ردیف

مؤلفه

جایگاه اولویتی

رتبه یا اولویت

1

انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم

5.26

4

2

انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.69

1

3

انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.36

3

4

انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.50

2

5

بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی

5.23

5

6

ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس

4.33

8

7

تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان

3.40

9

8

تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان

5.17

6

9

موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه

5.06

7

ضریب آزمون معنی‌داری خی2 =   0/60                               سطح معنی‌داری= P<0.01

بر پایه آزمون فریدمن در خصوص رتبه‌بندی یا سنجش اولویت تأثیر مؤلفه‌های برون‌سازمانی مهم بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی می‌توان گفت که از نظر فرهیختگان به ترتیب انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه اول، انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه دوم و انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

جدول شماره 15- رتبه‌بندی یا تعیین اولویت مؤلفه‌های برون‌سازمانی مؤثر بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی از دیدگاه کل جمعیت نمونه

ردیف

مؤلفه

جایگاه اولویتی

رتبه یا اولویت

1

انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم

5.46

4

2

انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.70

1

3

انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.39

5

4

انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم

5.62

3

5

بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی

5.64

2

6

ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس

3.86

8

7

تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان

3.84

9

8

تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان

4.85

6

9

موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه

4.64

7

ضریب آزمون معنی‌داری خی2 =   8/216                               سطح معنی‌داری= P<0.01

بر پایه آزمون فریدمن در خصوص رتبه‌بندی یا سنجش اولویت تأثیر مؤلفه‌های برون‌سازمانی مهم بر خشونت پلیس در فرآیند دادرسی می‌توان گفت که نظر کل جمعیت، انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه اول، بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی در رتبه دوم و انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم در رتبه سوم قرار دارند. با توجه به موارد ذکرشده، مدل مفهومی تحقیق به شکل زیر ترسیم و ارائه می‌گردد: 

 

برآمد؛

از انواع خشونت در این مقاله به خشونت فیزیکی و کلامی اشاره شد. در قوانین موضوعه اعم از قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی و اسناد بین‌المللی خشونت امری مذموم، غیرقانونی و خلاف حقوق شهروندی تلقی می‌شود و مرتکبان آن طبق مقررات و قوانین مستحق تعقیب و مجازات هستند. ریشه‌های خشونت پلیس را می‌توان در عوامل مختلفی از قبیل عوامل فردی، درون‌سازمانی و برون‌سازمانی جستجو کرد در این مقاله نه مؤلفه مربوط به عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر احتمال بروز خشونت در فرآیند دادرسی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که عوامل برون‌سازمانی در مجموع بیش از 58 درصد در احتمال بروز خشونت پلیس تأثیر داشته‌اند نتایج به‌دست‌آمده از گویه‌هایی چون انتظار بزه‌دیدگان از پلیس برای کشف جرم به میزان 69 درصد، انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم به میزان 75 درصد، انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم به میزان 70 درصد و انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم به میزان 71 درصد در احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی مؤثر دانسته شده‌اند، با نتیجه تحقیقات انجام‌شده توسط فوکس و همکاران که فشارهای شغلی را در ایجاد خشونت مؤثر می‌دانند مطابقت دارد.

نتیجه 72 درصدی تأثیر بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی با نتیجه تحقیقات انجام‌شده توسط گرندی و دیکتر که رفتارهای غیرمعقول ارباب‌رجوع را سبب بروز رفتارهای خشن پلیس دانسته‌اند، همخوانی دارد.

نتیجه 40 درصدی تهدید پلیس از سوی خانواده دوستان و آشنایان متهم، با تحقیقات انجام‌شده توسط آلی سون و الکس در دانشگاه کمبل که برخورد با ناهنجاری‌های جامعه را موجب رفتار سوء پلیس دانسته‌اند مطابقت دارد.

حال که همخوانی نتیجه این تحقیق با نتایج پژوهش‌های ذکرشده مشخص گردید به راهکارهای مقابله با این عوامل در جدول شماره 16 اشاره می‌شود تا مسئولان نیروی انتظامی با بکار بستن آن‌ها موجبات کاهش بروز خشونت پلیس و پیشگیری از آن را فراهم آورند.

جدول شماره 16- راهکارهای پیشنهادی پیشگیری از عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر احتمال بروز خشونت پلیس در فرآیند دادرسی

ردیف

عامل

راهکارهای پیشنهادی

1

انتظار بزه دیدگان از پلیس برای کشف سریع جرم

– متعادل نمودن انتظار شاکیان و بزه دیدگان

– اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص زمان‌بر بودن کشف جرم

2

انتظار مقامات قضایی از پلیس برای کشف سریع جرم

– اطلاع‌رسانی به‌موقع وضعیت پرونده‌ها به مقامات قضایی

– اولویت‌بندی پرونده‌ها برای رسیدگی

– برگزاری جلسات مشترک با مقامات قضایی

3

انتظار نهادهای اجتماعی و فرهنگی از پلیس برای کشف سریع جرم

– اطلاع‌رسانی به نهادهای فرهنگی اجتماعی در خصوص مراحل کشف جرم و زمان‌بر بودن آن

– تعامل سازنده با نهادهای اجتماعی فرهنگی و اطلاع‌رسانی سریع و شفاف به آن‌ها

4

انتظار رسانه‌های جمعی از پلیس برای کشف سریع جرم

– تعامل مستمر با رسانه‌ها و برگزاری جلسات مشترک توجیهی

– هماهنگی با رسانه‌ها در خصوص درج اخبار مربوط به پلیس

– رصد عملکرد رسانه‌ها و شکایت از رسانه‌های مختلف

5

بی‌احترامی و اهانت برخی متهمان به پلیس هنگام دستگیری و بازجویی

– بالا بردن آستانه تحمل کارکنان

– تعیین فرد ناظر بر بازجویی

– به‌کارگیری و استفاده از کارکنان مجرب در امر دستگیری و بازجویی

6

ترس متهمان از اعلام شکایت علیه پلیس

– تدوین منشور حقوق شهروندی و نصب ان در واحدهای انتظامی – اتاق‌های بازجویی و بازداشتگاه‌ها

– اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص آشنایی با حقوق شهروندی و اختیارات پلیس

– تقویت سیستم ارتباط مردم با پلیس جهت اعلام شکایت

7

تهدید پلیس از سوی خانواده، دوستان و آشنایان متهمان

– حمایت از پلیس توسط مقامات قضایی و انتظامی هنگام مواجهه با تهدید

– برخورد مناسب مقامات قضایی با تهدیدکنندگان پلیس

– خویشتن‌داری پلیس هنگام تهدید و عدم خروج از چارچوب ضوابط

8

تأثیر زبان زور برای اغلب متهمان

– آموزش مستمر کارکنان در خصوص خلاف شرع و قانون بودن ضرب‌وجرح

– آموزش شیوه‌های علمی کشف جرایم به کارکنان

– برخورد با کارکنان متخلف

9

موضوعیت داشتن اقرار در قوانین موضوعه

– اصلاح بند موضوعیت داشتن اقرار در قانون مجازات اسلامی

– طریقیت داشتن اقرار در محاکم

 

 

 

1: منظور از فاتب: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است.

[2]. Violence

منابع:

– ابن منظور. جمال‌الدین؛ محمدبن مکرم. بی‌تا. لسان‌العرب. جلد 10. بیروت: دارصادر.

– انصاف پور، غلام‌رضا. (1374). فرهنگ کامل فارسی. تهران: انتشارات زوّار.

– الی سون و الکس. (2004). سوءرفتارها و فساد پلیس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کمپل آمریکا.

– انصاف پور، غلام‌رضا (1374). فرهنگ کامل فارسی. تهران: انتشارات زوّار.

– پاد، ابراهیم (1381). حقوق کیفری اختصاصی. تهران: رهام.

– دهخدا، علی اکبر (1377). لغت‌نامه. تهران.

–  سیف، علی اکبر (1378). تغییر رفتار و رفتار درمانی. نظریه‌ها و روش‌ها. تهران: دوران.

– صدری افشار، غلامحسین و همکاران (1373). فرهنگ فارسی امروز. چاپ اوّل. تهران: مؤسسه نشر کلمه.

– کاتبی، حسینقلی (1363). فرهنگ حقوق(فرانسه-فارسی). تهران: انتشارات گنج دانش.

– کرم، عبدالواحد (1987م). معجم المصطلحات القانونیه. التبهه الاولی. بیروت: مکتب النهضته العربیه.

– گودرزی، فرامرز (1377). پزشکی قانونی. جلد1. تهران: دانشگاه امیرکبیر.

– محمد نسل، غلامرضا (1393). کلیات پیشگیری از جرم. تهران: نشر میزان.

– مطهری زاده، ابوالفضل (1387). بررسی روش‌های پیشگیری از ضرب و شتم متهمان در آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ. دانشگاه علوم انتظامی امین. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد. رشته مدیریت انتظامی.

پیشگیری از جرم ضرب و جرح
پیشگیری از جرم ضرب و جرح
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *