پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

پیشگیری از ایدز بعد از رابطه
پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

دکتر سارا ناصرزاده

پژوهشگر و روان‌درمانگر جنسی

در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر بر اساس آمارهای رسمی در ایران مبتلا به اچ آی وی و نوع پیشرفته آن ایدز هستند. با این حال، به نظر می‌رسد آمارهای واقعی بسیار از این باشد. بعضی از کارشناسان می‌گویند ممکن است بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایران به این ویروس مبتلا باشند. اهمیت این موضوع در این است که موارد شناسایی نشده در سطح جامعه می‌توانند به پخش این بیماری دامن بزنند.

این ویروس از ۴ طریق زیر از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود:

-دریافت فراورده‌های خونی آلوده

-استفاده از سوزن آلوده مشترک (بخصوص در معتادان تزریقی)

-ارتباطات پرخطر جنسی (از هر نوع و بین هر جنسی)

-از مادر به فرزند (هنگام زایمان طبیعی و یا شیر دادن).

الگوی گسترش ایدز در ایران در سال‌های اول محدود به معتادان تزریقی بود اما در سال‌های اخیر مبتلایان از طریق ارتباطات جنسی پرخطر به این عفونت مبتلا می‌شوند. منظور از ارتباط جنسی پرخطر هر گونه رابطه جنسی همراه با دخول است (واژنی، مقعدی و دهانی) که در آن از کاندوم استفاده نشده باشد چه در بین زوج‌ها و چه در روابط موقت. از این روست که در این مقاله به طور مفصل راجع به انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی خواهیم پرداخت و نحوه پیشگیری از آن را مرور خواهیم کرد. در ضمن به سوالات رایج در این زمینه پاسخ داده خواهد شد.

انتقال از طریق مایعات بدن

نکته اول این است که این ویروس فقط از طریق مایعات خاصی از بدن فرد مبتلا به فرد سالم می تواند منتقل شود. به طور خاص این مایعات عبارتند از: خون، منی، پیش منی (ترشحات آلت مردانه قبل از انزال)، ترشحات مقعد (چه مرد چه زن)، ترشحات واژن و شیر مادر. برای انتقال لازم است که این مایعات در تماس مستقیم با مخاط فرد سالم قرار گیرد، به زخمی از بدن فرد سالم بخورد یا مستقیما وارد جریان خون فرد سالم شود (مثل تزریق یا فرو رفتن سر سوزن آلوده) . مخاطی که به آن اشاره شد در مقعد، واژن، داخل آلت مردانه و دهان فرد گیرنده وجود دارد.

پرخطرترین نحوه انتقال ویروس ایدز (اچ آی وی) به ترتیب زیر است:

۱-از فاعل (فردی که دخول را انجام میدهد) مبتلا به مفعول مقعدی (چه مرد و چه زن) درصورتی که از کاندوم استفاده نشود.

۲-رابطه جنسی واژینال بدون کاندوم در رتبه دوم قرار دارد و شانس ابتلا در مرد و زن برابر است.

۳- انتقال ویروس از مفعول مقعدی مبتلا، به فاعل در رتبه سوم قرار دارد.

۴- احتمال انتقال ویروس از سوزن و ابزار آلات مرتبط با اعتیاد تزریقی تا ۶ هفته (یک ماه و نیم) پس از آلودگی وجود دارد. همین امر نشان می‌دهد که تا چه اندازه این گروه از معتادان در معرض خطر هستند.

۵-این امکان وجود دارد که اچ آی وی از مادر به فرزند در طی دوران حاملگی، زایمان و شیردادن منتقل شود. هر چند تشخیص و شروع درمان می تواند این احتمال را بسیار کم کند.

۶-کارکنان سیستم‌های بهداشتی از جمله پزشکان و پرستاران نیز در معرض خطر ابتلا از طریق فرو رفتن سر سوزن آلوده به بدنشان هستند.

انتقال اچ آی وی در موارد بسیار نادر از طرق زیر نیز امکان دارد:

-سکس دهانی: دخول آلت مردانه به دهان شریک جنسی، به علاوه لیسیدن واژن یا مقعد.

-دریافت خون، فرآورده های خونی، و پیوند اعضا: این مورد در سالهای اول ظهور ایدز بود ولی این احتمال به دلیل تستهای بسیار دقیق عملا به صفر رسیده است.

-ریختن خون یا مایعات حاوی ویروس اچ آی وی روی زخم باز یا مخاط آسیب دیده فرد سالم.

-بوسه فرانسوی (بوسه ای که زبان ممکن است وارد دهان طرف مقابل شود) فقط در صورتی که هر دو نفر آفت، خونریزی لثه یا زخم دهانی داشته باشند. توجه کنید که اچ آی وی از طریق بزاق منتقل نمی‌شود.

برای برخی این سوال پیش می آید که آیا اچ آی وی می تواند از طریق تماسهای روزمره، در مکانهای عمومی و یا از طریق نیش پشه منتقل شود؟ پاسخ تمام این سوالها منفی است. این ویروس از طریق بغل کردن، دست دادن، توالت فرنگی، لیوان، ظروف غذا و بوسیدن عادی منتقل نمی‌شود. همچنین این ویروس از طریق بزاق، اشک و عرق در صورتی که با خون مخلوط نشده باشد منتقل نمی‌شود. پشه، کک و کنه هم در انتقال این ویروس نقشی ندارند. در نهایت هم کسی نمی تواند از طریق عطسه و سرفه باعث انتقال این عفونت شود.

نقش مهم کاندوم

استفاده درست از کاندوم مردانه نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد. برای این منظور توجه به ۷ مورد زیر بسیار حیاتی و مهم است:

-بدون استثا هر دفعه که ارتباط جنسی همراه با دخول دارید از کاندوم استفاده کنید. بدون استثنا!

-کاندوم را قبل از دخول بپوشید و نه در میانه کار.

-روی بسته را بخوانید و مطمئن شوید تاریخ انقضای کاندوم نگذشته باشد.پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

-دقت کنید کاندوم پارگی و ترک نداشته باشد، هم قبل از استفاده و هم پس از استفاده.

-کاندوم را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

-فقط از کاندومهای لاتکس (پلاستیکی) و پلی اورتان استفاده کنید.

-و در نهایت فقط از ژل‌های لغزنده کننده محلول در آب و یا سیلیکونی استفاده کنید که برای استفاده با کاندوم مناسب هستند.

توصیه های سازمان بهداشت آمریکا

علاوه بر موارد بالا، برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از طریق رابطه جنسی، سازمان بهداشت آمریکا توصیه های زیر را برای دو گروه از افراد مطرح می کند:

-کسانی که اچ آی وی منفی هستند می‌توانند از داروهای پیشگیرانه پیش و یا پس از رابطه پرخطر استفاده کنند. در ضمن پرهیز کلی از روابط جنسی، کم کردن تعداد شرکای جنسی، انتخاب رفتارهای جنسی کم خطرتر، استفاده مرتب و مستمر از کاندوم و انجام تست برای تشخیص سایر بیماری‌های مقاربتی توصیه شده است.

-برای کسانی که اچ آی وی مثبت هستند مهمترین کار این است که رژیم دارویی خود را مرتب و مستمر رعایت کنند. این امر باعث می شود سلامت این افراد برای سال‌های سال حفظ شود و در عین حال شانس انتقال ویروس به شرکای جنسی شان به طرز قابل توجهی کمتر شود. در ضمن توصیه‌های کلی که برای افراد اچ آی وی منفی شد برای این گروه هم صدق می‌کند.

این مبحث را با این نکته به پایان می‌رسانم که آموزش و فرهنگ‌سازی در محدود کردن گسترش اچ آی وی و ایدز بسیار موثر است و هر شهروند مطلعی می‌تواند در ایفای آن نقش داشته باشد.

پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

هفته گذشته خبری به نقل از سازمان بهزیستی ایران منتشر شد که بر اساس آن ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده که از آن به عنوان موج سوم یاد می‌شود بیش از دیگر موارد سبب افزایش بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز در ایران شده است.

این خبر همچنین بر این تأکید داشت که بسیاری از زنان ایران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز، “در دوران ازدواج بیمار شده‌اند.”

این موضوع سوال‌هایی را درباره اچ‌آی‌وی/ایدز برای مخاطبان ما به وجود آورده است که در اینجا به برخی از این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

افرادی که اچ‌آی‌وی مثبت می‌شوند، دو تا شش هفته پس از گرفتن ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند. تقریبا ۸۰ درصد افراد اچ‌آی‌وی مثبت، به مدت چند هفته این علائم را تجربه می‌کنند:

علائم دیگری هم وجود دارد که ممکن است چندان شایع نباشد و در همه افراد بروز نکند:

با توجه به اینکه چنین علائمی ممکن است بر اثر بیماری‌های دیگر نیز بروز کنند، اگر فردی این علائم را تجربه کند، لزوما به معنای آلوده شدن به ویروس اچ‌آی‌وی نیست، مگر آنکه در فاصله کوتاهی پیش از آن رفتار پرخطر انجام داده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را دارید و فکر می‌کنید که در چند هفته گذشته در خطر آلودگی به اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اید، حتما باید در اولین فرصت آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید.

این علائم نشانه مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس هستند، اما پس از یک دوره کوتاه چند هفته‌ای اچ‌آی‌وی دیگر تا سال‌ها هیچ علائمی برای بیمار ندارد. این مرحله از بیماری دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی یده می‌شود که می‌تواند تا ده سال ادامه داشته باشد.

پس از پایان دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن بیمار شدیدا تخریب می‌شود که با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

تشخیص زودهنگام اچ‌آی‌وی در جلوگیری از بروز این علائم اهمیت حیاتی دارد و می‌تواند به کنترل و درمان بیماری کمک کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که اگر فردی اعمال پرخطری مانند آمیزش جنسی محافظت نشده انجام داده است که فکر می‌کند خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای او وجود دارد، باید بلافاصله برای انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه کند.

هرچه زودتر فرد در مورد بیماری‌اش بداند بهتر است. این بیماری تا به حال درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با درمان‌های موجود تعداد ویروس را کنترل کرد و کاری کرد که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مانند سایر افراد جامعه باشد.

اگر فردی متوجه شد که مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز است باید چه کند؟

اگر جواب آزمایش اچ‌آی‌وی فردی مثبت باشد، باید پس از آن به طور مرتب آزمایش خون بدهد تا پیش از شروع درمان میزان پیشرفت آلودگی به اچ‌آی‌وی بررسی شود. این آزمایش‌ها شامل بررسی مقدار ویروس در خون بیمار و همچنین تاثیر ویروس اچ‌آی‌وی بر سیستم ایمنی بدن است.

پس از انجام این آزمایش‌ها مراحل درمان شروع می‌شود که هدف آن کاهش میزان ویروس در خون بیمار است تا به سیستم ایمنی بدن فرصت ترمیم بدهد و از بروز بیماری‌های دیگر مرتبط با اچ‌آی‌وی نیز پیشگیری کند.

اگر بیمار تحت درمان قرار بگیرد، معمولا میزان ویروس در خون او به اندازه‌ای پایین می‌آید که دیگر احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس را به دیگران انتقال دهد.

تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای بیماران می‌تواند به قدری ناراحت‌کننده باشد که دچار اضطراب یا افسردگی شوند. کلینیک‌های درمان اچ‌آی‌وی/ایدز، معمولا به بیماران مشاوره می‌دهند تا بتوانند با مشکلات روانی مرتبط با ابتلا به این بیماری مقابله کنند.

اگر بیمار به روانشناس یا مشاور دسترسی نداشته باشد، معمولا توصیه می‌شود که سعی کند با دیگر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز در ارتباط باشد و از تجربه‌های آنها استفاده کند.

فردی که با اچ‌آی‌وی مثبت زندگی می‌کند، به پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه نیاز دارد، هر کدام از این گروه‌ها می‌توانند به این بیماران کمک کنند تا این افراد مانند سایر افراد در جامعه زندگی کنند.

بخوانید:

بهترین مکانی که بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز می‌توانند مورد مراقبت قرار بگیرند، در خانه خود و در میان افرادی است که آنها را دوست دارند. در سراسر دنیا افراد زیادی با این بیماری زندگی می‌کنند و می‌توانند برای مدت طولانی یک زندگی فعال و پربار داشته باشند.

اگر به عنوان شریک زندگی، خانواده یا دوست با فرد مبتلا به اچ‌ای‌وی/ایدز زندگی می‌کنید، نکات زیر را در خاطر داشته باشید:

مهمترین رکن اساسی مرتبط با اچ‌آی‌وی، پذیرش جامعه و خانواده است. این بیماری فقط از راه تماس جنسی، ترزیق و مادر به نوزاد منتقل می‌شود. فرد مبتلا باید به درمان و بازگشت به جامعه تشویق شود. بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز نیاز به ترحم ندارند، نیاز به برخورد یکسان دارند و همه افراد جامعه می‌توانند در کنترل این بیماری موثر باشند.

این مطلب برای پاسخ به سوال‌های شماری از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی که از طریق صفحه #ازمابپرس فرستاده‌اند، تهیه شده است.

شما هم می‌توانید سوال‌های خود را از طریق این صفحه یا فرم‌هایی در مطالب دیگر برای ما بفرستید، تا سوال‌های شما به مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی تبدیل شوند.

اینجا درباره #ازمابپرس بخوانید.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

آمار جدید منتشره از مبتلایان به ایدز نشان می‌دهد كه ابتلا از طریق رابطه جنسی، نسبت به سال‌های اولیه شیوع بیماری رشد نگران‌كننده‌یی داشته است. در همین خصوص کارشناسان سیمرغ به سوالات شما کاربران در این خصوص پاسخ داده اند

 

1. علی 

پاسخ کارشناس:

بعد از 3 ماه اگر شما مبتلا شده بودین تا الان علایم مشخص شده بود و آزمایشها نشون می دادن. اما چون کل توضیحات شما رو متوجه نشدم ، باز هم یکبار به روش *الایزا بررسی کنید و جواب نهایی رو می فهمید.پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

*Enzyme-linked immunosorbent assay: معروف به EIA یک تکنیک بیوشیمایی است يكی از قدرتمند ترين روش های آزمايشگاهی برای پی بردن به اختلالات سيستم ايمنی است. 

 

2. Kot

نگرانی داره يا نه؟؟ مرسی از لطف تون اگه سريع پاسخ بديد

پاسخ کارشناس:

در هر رابطه مشکوکی، بهترین روش، یکبار آزمایش HIV ab در آزمایشگاه است و اگر منفی بود، به طور مطمئن می فهمید که فرد پارتنر شما سالم است.

 

3. حسین

حدود 2 سال پیش تو دعوایی که اصلا دخالتی نداشتم و رد می شدم، خونی ریخت روی زخمم. پسر جوونی بود. من از استرس 3 روز بعد آزمایش پی 24 دادم و منفی بود. بعد یک ماه بازم منفی بود. استرسم آنقدر بود که خواب نداشتم. بعد 4 روز بیماری *لوکوپلاکی زبان گرفتم که یک طرف زبانم اونطوری بود رفتم پیش متخصص داخلی گفت مال ایدز نیست. 2 ماه بعد به اسرار خودم آزمایش دادم، منفی بود. 3 ماه بعد، منفی بود. 4 ماه بعد، بازم منفی بود. الان دو سال هست که کنار زبانم همش یکم سفید است. بدون درد. آیا دوباره آزمایش بدم؟

*لوکوپلاکی یا سفیدکژنه:ضایعات کلفت‌ شدۀ سفید بر روی غشاهای مخاطی، مانند آستر دهان هستند که به علت رویش بیش‌ از اندازۀ لایۀ شاخی به‌ وجود می‌آیند.

پاسخ کارشناس:

خیر، اگر 6 ماه بعد آزمایش شما منفی بود دیگر نیازی به بررسی نیست.

 

4. ناشناس

تو رو خدا کمکم کنید. 

پاسخ کارشناس:

به مراكز مشاوره، مراقبت و درمان بیماریهای رفتاری در شهر خودتون مراجعه کنید که می توانید برای پیدا کردن آدرس، به دانشگاه علوم پزشکی استان خود مراجعه کنید و اونها هم آزمایش می گیرند و هم در صورت لزوم درمان پیشگیرانه رو به طور رایگان شروع می کنند. 

 

5. علیرضا

پاسخ کارشناس:

ابتلا به ایدز با دخول یا با ورود خون یا مایعات بدن فرد مقابل به پوست زخمی شما ایجاد میشه. نگران نباشید اما اگر به ایدز طرف مقابل مشکوک هستید تا 6 ماه بعد احتمال بروز بیماری وجود داره و اگر آزمایش ایدز بدین و در شش ماه پس از تماس منفی باشه ، نگرانی در کار نیست. 

اگر می خواهید بدانید : 1 علامت شایع ایدز را بشناسید

6. رامین

پاسخ کارشناس:

اگر آسیب پوستی یا زخمی بر روی قسمت نپوشیده نباشه، احتمال انتقال وجود نداره و نگران نباشید. اگر مشکوک هستید به مراکز مشاوره رفتاری در شهرتون مراجعه کنید یا یکبار آزمایش ایدز بدین و بر اساس فاصله زمانی از ارتباط، آزمایشگاه میتونه نوع کیت آزمایش رو تشخیص بده و بعد از 6 ماه از رابطه اگر آزمایشتون منفی باشه دیگه جای هیچگونه نگرانی نیست.

7. محمد

پاسخ کارشناس:

در صورتی که پوست بدن شما آسیب یا زخم داشته باشه، احتمال انتقال بیماری وجود دارد و بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز، با افراد مشکوک ارتباط به این شکل نداشته باشید.

8. علی

خواهش می کنم جواب منو بدید خواهش می کنم دارم عذاب می کشم.

پاسخ کارشناس:

اگر زخمی در دهان خود داشتید و سیگار هم آلوده به بزاق دهان فرد مقابل باشه، احتمال کمی برای ابتلا وجود داره و باید برای بررسی به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنید.

9. پرهام

پاسخ کارشناس:

اگر آسیب پوستی یا زخم داشته باشید، احتمال انتقال وجود داره و باید به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهرتون مراجعه کنید.پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

1.Ali

پاسخ کارشناس:

این علایمی که ذکر شد ارتباطی با ایدز نداره اما در صورت مشکوک بودن فرد مقابل می توانید آزمایش دهید.

اگر می خواهید بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟

11. الناز

پاسخ کارشناس:

ارتباطی به ایدز نداره و برای بررسی بیماری زنانه به یک متخصص زنان مراجعه کنید، احتمالا در وهله اول برای شما با پروژسترون شروع می کند.

12. نوید 554

پاسخ کارشناس:

علامت تب شما ارتباطی با ایدز نداره چون حداقل دو هفته تا دو ماه بعد شاید تب گذرا بده. اما اینکه ماشین گردن شما رو زخمی کرده و خونریزی هم کرده، بهتره است برای بررسی بیماری ایدز به آزمایشگاه مراجعه کنید و در موارد بعدی به آرایشگاهی که وسایل رو استریل می کند، مراجعه کنید.

13. علیرضا کاظم نژاد

پاسخ کارشناس:

خیر، علایم شما ارتباطی با ایدز نداره. ایدز علایم شایعتری داره که در شما مشاهده نمی شود.

14. کیوان

حدود یک ماه و یک هفته پیش با یه فرد مبتلا به ایدز، سکس از پشت داشتم و آزمایش دادم منفی بود.آزمایشم یک ماه بعد از رابطه جنسی ام با اون فرد بود. آیا امکان دارد من مبتلا شوم؟ و چند درصد؟

پاسخ کارشناس:

امکان انتقال ایدز وجود داره و میزانش یک نفر در هر 161 نفر یعنی کمتر از یک درصد است (دقیقا .62 درصد است ) . آزمایش تا 6 ماه بعد از ارتباط باید ادامه پیدا کنه و اگر مطمئن هستید که فرد مقابل ایدز داره، حتما برای درمانهای پیشگیرانه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهرتون مراجعه کنید.

اگر می خواهید بدانید : آدرس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر من کجاست؟

15. محمد

من سال 93 پاییز بود ک با یک زن رابطه داشتم. البته با کاندوم که پاره شد و عوضش کردم. من علامت و علائم گفته شده رو نداشتم ولی الان احساس ناتوانی و بی حالی دارم. روی زبونم سفید شده کل سطح زبونم سفیده ولی کنارش و زیر زبونم صورتیه.چقدر امکان ابتلا هست؟

پاسخ کارشناس:

حتما آزمایش ایدز بدهید. البته این علایم در بیماریهای عفونی دیگر هم مشاهده می شود ولی بهتر است ایدز را بررسی کنید.16.R

پاسخ کارشناس:

اگر ترشحات بدن فرد مقابل به پوست آسیب دیده آلت شما یا منفذ آلت شما وارد شده باشه، احتمال ابتلا وجود داره، البته احتمالش کمتر از یک درصد است اما اگر از بیماری ایدز طرف مقابل مطمئن هستید برای درمان پیشگیرانه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرتون مراجعه کنید.

17. Zahra

من هر دفعه در دوره قاعدگی دچار تب و لرز و سرماخوردگی می شوم. پیش پزشک رفتم و آزمایش خون دادم. گفته عفونت داری که باعث این بیماری شده است. آیا این همان عفونت اچ آی وی یا ایدز است؟

پاسخ کارشناس:

خیر

18. عرفان

پاسخ کارشناس:

اگر با فرد مبتلا به ایدز ارتباطی نداشتین، احتمال ابتلا به ایدز وجود ندارد. 

19. Ali

پاسخ کارشناس:

کار شما بسیار عاقلانه بوده که دقت کردید و باید همون لحظه به اطلاع پرستار محترم می رسوندید چون ایشون کار اشتباهی انجام داده است و می بایست از وسیله استریل و بدون آلودگی خونی استفاده می کرده، اما برای اطمینان بعد از 6 هفته از رویداد، یه آزمایش ایدز بدید. بعد از 6 ماه از رویداد هم تکرار کنید، ولی گلودرد شما ارتباطی با ایدز نداره و به این سرعت علایم نشون نمیده و انجام آزمایش فقط پیشنهاد می شود.

2.علی ستایش

پاسخ کارشناس:

خیر، نیازی به پیگیری نیست. در ضمن برای موارد ارتباط مشکوک بهتره برای اهدای خون به انتقال خون نروید و اگر به آنها هم می گفتید از شما خون گرفته نمی شد و بهتر است به آزمایشگاه های سطح شهر مراجعه کنید. اگر بعد از 6 ماه آزمایش منفی باشد، احتمال ابتلا به ایدز، صفر است.

21. Judge

پاسخ کارشناس:

انتقال ایدز توسط مایعات بدن فرد مقابل به شما می باشد نه از طریق مایعات بدن شما. پس اگر مشکوک هستید، حتما به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه کنید و آزمایش ایدز دهید.

22. امیر

من فقط یک بار تماس جنسی با یک نفر(مرد بود)داشتم که اونم بار اولش بود. تماس بدنی من با اون خیلی کم بود طوری بود که مایع منی اون هم به من نرسیده. آیا من الان ایدز دارم؟ یا باید آزمایش بدم؟ ازتون خواهش میکنم جواب من رو همینجا بدین.

پاسخ کارشناس:

انتقال از طریق مایعات بدن فرد مقابل به سطح پوست یا به داخل بدن شما می باشد. اگر چنین اتفاقی نیفتاده، جای هیچ نگرانی نیست.

23. رامین

پاسخ کارشناس:

بله، اگر فرد مقابل مبتلا به ایدز باشد، احتمالش وجود دارد. برای بررسی به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرتون مراجعه کنید.

24. ناشناس 2

فقط یه بار اشتباه کردم و الان توبه کردم اما نگرانیم از ایدز گرفتن است، زندگیمو به هم زده چون اگه بدونم گرفتم حتما خودمو می کشم. با شرمندگی از خدا خواستم کمکم کنه. اما هنوزم نگرانم و شب و روزم یکی شده چون خیلی نگران بودم. ببخشید که سوالم را می پرسم چون واقعا خجالت می کشم. اگه میشه راهنمایی هایی در رابطه با این موضوع به م بفرستید.

پاسخ کارشناس:

شش ماه بعد، یعنی همون پایان بهمن یا ابتدای اسفند، آزمایش بدهید و اگر آزمایش منفی باشد، جای هیچ نگرانی نیست. علایمی که ذکر کردین با ایدز ارتباطی ندارد.

25. علیرضا 

پاسخ کارشناس:

اگر دخولی نداشتین و مایعات بدن فرد مقابل هم به پوست آسیب دیده شما تماس نداشته، جای نگرانی نیست. اگر به این موارد مشکوک هستید یک آزمایش ایدز بدهید و اگر منفی بود، شما کاملا سالم هستین.

26. مریم

پاسخ کارشناس:

آزمایش ایدز بعد از 6 ماه از رویداد پیشنهاد می شود، اگر منفی بود، شما سالم هستین.

27. شهروز

پاسخ کارشناس:

شیشه پایپ یا وسایل شخصی مثل قاشق فرد مبتلا به ایدز، باعث انتقال ویروس ایدز به شما نمی شود.

28. آزی

میترسم که ایدز گرفته باشم. میخوام برم آزمایش بدم ولی میترسم از نگاه بقیه. خیلی نگران هستم. خیلی ناراحتم.دوست ندارم هیچ کس از خانوادم بفهمند.اگر ایدز داشته باشم حتی نميتونم بگم که ایدز دارم باید منتظر مرگ باشم.

پاسخ کارشناس:

حتما یک آزمایش ایدز در یک آزمایشگاه بدید. علایم شما ارتباطی با ایدز ندارد اما ایدز تا 5 سال می تواند نهفته بماند و لذا پیشنهاد به انجام آزمایش ایدز می شود. به آزمایشگاهی با فاصله دور از منزل بروید و یا به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید و رایگان آزمایش ایدز بدهید. این مراکز فقط به خود شما نتیجه را  می دهند.

بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟

بدانید : پیشگیری اورژانسی از اچ آی وی ( ایدز )

بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بدانید : ایدز چیست؟

بدانید : زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط

بدانید : 1 علامت شایع ایدز را بشناسید

بدانید : علایم دهانی ایدز را بشناسید

تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر محمد مهدی زمانیseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

یکی از عوامل اصلی بزرگ شدن شکم وجود نفخ و گاز احتباس شده در شکم است که باید با اصلاح تغذیه آن را از بین ببرید

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

پیشگیری بعد از مواجه عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه شده با ویروس اچ آی وی HIV انجام می دهد تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد و آن عبارت از مصرف یک عده داروهائی است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می کند

پیشگیری بعد از مواجه عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه شده با ویروس اچ آی وی HIV انجام می دهد تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد و آن عبارت از مصرف یک عده داروهائی است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می کند.

در افرادی است که بنا به ماهیت کارشان (مثل پرسنل بهداشتی درمانی) ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی قرار گیرند مثل فرو رفتن سوزن آلوده به دست یا بریده شدن دست جراح و کمک جراح توسط چاقو.

در افرادی است که خارج از محل کار در معرض این ویروس قرار می گیرند مثل رابطه جنسی، تجاوز جنسی توسط فرد آلوده، استفاده از سرنگهای مشترک جهت تزریق و غیره.برای اینکه پیشگیری بعد از مواجه موثر واقع شود باید حتما ظرف 72 ساعت پس از مواجه باشد، چون در این مدت ویروس به اندازه کافی نمی تواند تکثیر یاد.پیشگیری بعد از مواجه شامل مصرف 3-2 داروی ضد ویروس اچ آی وی است که باید به مدت 28 روز مصرف شوند. این پزشک است که مشخص می کند که چه نوع درمانی برای شما شروع شود و آن بر اساس تاریخچه مواجه می باشد. تجویز دارو بدون خطر است ولی ممکن است در بعضی ها سبب ایجاد عوارضی مثل تهوع نماید. تاثیر پیشگیری بعد از مواجه 1 درصد نیست و تضمین نمی کند که فرد دچار بیماری اچ آی وی نخواهد شد.

پیشگیری بعد از مواجه در هر فردی که فقط یک بار مواجه با این ویروس شده است توصیه می شود. اگر اتفاقات زیر در پرسنل بهداشتی درمانی اتفاق بیفتند، پیشگیری بعد از مواجه توصیه می شود:پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

 باید بخاطر داشته باشیم که پیشگیری بعد از مواجه برای موارد ناخواسته و غیر مترقبه است، یعنی فرد نمی تواند بدون کاندوم رابطه جنسی داشته باشد به امید اینکه از پیشگیری بعد از مواجه استفاده خواهد کرد. چون پیشگیری بعد از مواجه 1 درصد موثر نیست، بنابراین فرد در مدت زمانیکه تحت درمان است باید تمام احتیاطات لازم جهت جلوگیری از ابتلا و مبتلا کردن دیگران به ویروس اچ آی وی را انجام دهد.

برای موثر بودن پیشگیری، باید هرچه زودتر و حتما ظرف 72 ساعت پس از مواجه شروع شود. وقتی شما در معرض احتمالی ویروس قرار گرفتید لازم است 6 هفته، 3 و 6 ماه پس از مواجه، از نظر وجود ویروس اچ آی وی در بدن چک شوید.

کلا داروهائیکه برای درمان ویروس اچ آی وی بکار می روند داروهای ضد رتروویروس یا Antiretroviral یده می شوند. شش گروه داروی ضد رتروویروس مورد تائید قرار گرفته و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند این شش گروه عبارتند از:

برای انجام پیشگیری بعد از مواجه باید یکی از داروهای زیر

همراه با یکی از داروهای زیر

تجویز شوند.

هر یک از رژیمهای فوق باید 28 روز ادامه یابند و بیمار از نظر عوارض داروها تحت نظر باشد.

مصرف داروی Nevirapine (Viramune; NVP) برای پیشگیری بعد از مواجه ممنوع است.

در  اینجا هم خطر ابتلا مادر مطرح است و هم خطر ابتلا جنین، بویژه اینکه انتقال ویروس به جنین در مرحله عفونت حاد بالاست. برای خانمهای حامله نیز داروهای موثر وجود دارند که باید توسط پزشک متخصص در این زمینه تجویز شوند.

بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟

بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بدانید : آمار واقعی مبتلایان به ایدز در ایران چقدر است؟

بدانید : پاسخ به سوالات در مورد بیماری ایدز و روابط جنسی

بدانید : علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بدانید : 1 علامت شایع ایدز را بشناسید

بدانید : مبتلایان به این 4 مشکل پوستی، آزمایش ایدز بدهند

بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: drsafarinejad.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

یکی از عوامل اصلی بزرگ شدن شکم وجود نفخ و گاز احتباس شده در شکم است که باید با اصلاح تغذیه آن را از بین ببرید

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

درمان پزشکی وجود دارد که می‌تواند قرار گرفتن در معرض ویروس را به طور چشمگیری کاهش دهد، مشروط بر اینکه مستقیماً پس از نفوذ ویروس HIV در داخل بدن انجام گیرد.

PEP چیست؟

پیشگیری پس از مواجهه (PEP) یک درمان یک ماهه با داروهای ضد رتروویروسی است که می‌تواند جلوی آلوده شدن با ویروس HIV را بگیرد؛ برای اینکه تاثیرگذار باشد، باید هر چه زودتر – و در هر صورت، در عرض سه روز – بعد از احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس انجام گیرد.

چگونه یک فرد می‌تواند PEP دریافت کند؟

طبق مقررات اجرایی مربوطه، تمام بیمارستان‌ها موظف هستند برای این موارد یک انبار از داروهای ضد رتروویروسی داشته باشند. با این وجود، اگر شما به بیمارستانی دسترسی دارید که واحد بیماری‌های عفونی دارد، توصیه می‌شود به آنجا مراجعه کرده و درباره مورد خود با یک پزشک صحبت کنید. اگر پزشک معتقد باشد که بنا به دلیلی باید درمان پیشگیرانه دریافت کنید، بیمارستان به طور رایگان درمان دارویی را ارائه خواهد داد.پیشگیری از ایدز بعد از رابطه

آیا من باید آزمایش HIV انجام دهم؟

بلی، برای دریافت PEP، شما باید آزمایش HIV نیز انجام دهید، تا مشخص شود که در حال حاضر به این ویروس مبتلا نیستید. همچنین باید پس از پایان درمان آزمایش شوید تا پزشک تایید کند که درمان موفقیت‌آمیز بوده است.

آیا PEP عوارض جانبی دارد؟

در برخی موارد، ممکن است درمان عوارض جانبی داشته باشد که شما باید آنها را به پزشک خود گزارش دهید. این عوارض جانبی معمولاً پس از چند روز اول فروکش می‌کنند و بعد از پایان درمان از بین خواهند رفت.

پیشگیری از ایدز بعد از رابطه
پیشگیری از ایدز بعد از رابطه
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *