واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی
واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند زنانی که واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل تناسلی یا اچ پی وی) تزریق کرده‌اند به فقط سه بار پاپ اسمیر در عمرشان نیاز دارند.

ویروس اچ پی وی عامل ۹۹ درصد موارد سرطان گردن رحم است. برای جلوگیری از این بیماری، بیماریابی سرطان گردن رحم انجام می شود که به پاپ اسمیر معروف است. در این تست که معمولا بدون درد و خونریزی است (بسیارشبیه معاینه اعضای تناسلی خانم‌ها است) اما ممکن است ناخوشایند باشد نمونه‌ای از سلول‌های گردن رحم برداشته می‌شود. بعد این نمونه در آزمایشگاه بررسی می‌شود که آیا تغیرات سرطانی در سلول‌ها دیده می‌شود و آیا ویروس اچ‌پی‌وی در دهانه رحم فرد وجود دارد یا نه.

بر اساس توصیه فعلی در بریتانیا زنان باید در طول عمر خود دوازده بار پاپ اسمیر انجام دهند.

در این کشور از سال ۲۰۰۸ واکسن اچ پی وی به تمام دختران ۱۱ تا ۱۳ توصیه و تزریق می شود و از آن زمان تا کنون موارد اچ پی وی به میزان زیادی کاهش یافته است.

پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن می گویند دختران جوانی که واکسن را تزریق کرده اند ، فقط سه بار، سی، چهل، و ۵۵ سالگی نیاز به پاپ اسمیر دارند.

پروفسور پیتر ساسینی که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید زنانی که واکسن اچ پی وی زده اند بسیار کمتر احتمال دارد به سرطان گردن رحم مبتلا شوند و به همین دلیل نیاز به این همه پاپ اسمیر ندارند.

در بریتانیا قرار است در سال ۲۰۱۹ واکسن جدید اچ پی وی به بازار وارد شود که در ۹۰ درصد موارد از آلودگی به این ویروس جلوگیری می‌کند در حالی که در واکسن فعلی این میزان هفتاد درصد است.

اچ‌پی‌وی پسران را هم می تواند مبتلا کند اما عوارض آن کمتر از دختران است. در بریتانیا بحث اینکه به پسران هم واکسن تزریق شود مطرح شد اما تابستان امسال کارشناسان آن را قابل توجیه ندانستند چرا که معتقد بودند با کاهش موارد ابتلا در دختران، شانس ابتلای پسران هم کاهش پیدا می کنند هر چند که منتقدان از این تصمیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ایران واکسن اچ‌پی‌وی در دسترس است اما جزء بره واکسیناسیون سراسری نیست اما دختران نوجوان می‌توانند از پزشک بخواهند که برای آنها این واکسن را تجویز کند و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران می‌گوید اچ‌پی‌وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است.

ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ‌پی‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، به ویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.

دکتر محرز به تندرست‌نیوز گفت: “این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل ها خودبخود از بین می‌رود اما مسئله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود می‌کند و منتقل هم می‌شود.”

دکتر محرز گفت واکسن ضد این ویروس (گارداسیل) تا چندی پیش یک میلیون تومان قیمت داشته اما مشخص نیست که با افزایش قیمت ارز اکنون چقدر قیمت دارد.

پس از فراخوان سازمان بهداشت جهانی در سال ٢٠٠٦ برای مبارزه با این ویروس، در دوازده سال گذشته واکسیناسیون ضد اچ‌پی‌وی در هشتاد کشور دنیا انجام می‌شود.

ماه پیش دکتر تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، دوباره از جامعه جهانی خواست برای مبارزه با این ویروس اقدام به واکسیناسیون کنند:

وی تاکید کرد که “اگر الان دست به کار نشویم تا سال ٢٠٣٠ مرگ به علت سرطان دهانه رحم پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.”

دکتر محرز در باره واکسن اچ‌پی‌وی گفت: “این واکسن کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان ۳۵ تا۴۰ سال حتما باید تزریق شود.”

در ایران توصیه شده این واکسن از دوازده سالگی برای دختران تزریق شود. در بریتانیا این واکسن به رایگان به تمام دختران ١٢ تا ١٨ ساله تزریق می‌شود و نوبت دوم تزریق شش تا دوازده ماه بعد انجام می‌شود. در برخی کشورها مثل آمریکا توصیه می‌شود تمام خانم‌های زیر ٢٦ سال واکسن اچ‌پی‌وی بزنند.

به گفته دکتر محرز، “این واکسن به هیچ عنوان عوارض ندارد، فقط فرد باید بعد از تزریق نیم ساعت در محلی که تزریق صورت گرفته است بنشینند و بعد آنجا را ترک کند.”

متوسط شیوع جهانی این ویروس بین ۹ تا ۱۳ درصد است اما در ایران آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد. به گفته دکتر محرز “چندی پیش مطالعه‌ای در باره کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند.”

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه و پروستات –

واکسن پاپیلوماویروس انسانی (HPV) یا واکسن گاردازیل(GARDASIL) برای پیشگیری ازعفونت توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی کاربرد دارد.
واکسن ، حاوی ویروس ضعیف شده ، فاقد خاصیت بیماری زایی و در واقع جهت تقویت و تحریک ساختن پادتن ( آنتی بادی ) ، جهت محافظت از ابتلا به بیماری میباشد.
از ٤٠ گونه بیماری زای HPV نزد انسان ، مجموعا ١٥ گونه میتوانند سرطان‌زا باشند.
واکسن‌های در دسترس محافظت در برابر دو ، چهار یا نه نوع HPV را به عهده دارند. گرچه گاردازیل ٩ هنوز در بازار ایران موجود نیست.
واکسن گاردازیل ۴ ، توانایی محافظت در برابر HPV6 و HPV11 ( شایعترین نوع زگیل تناسلی )و انواع ۱۶ و ۱۸ ( عامل ابتلا٧٠٪ از سرطان‌های دهانه رحم در دنیا ) را دارد.
نشان داده شده است که این واکسن در برابر ویروس‌های با گونه‌های مربوط به خود اثرات ١٠٠٪ پیشگیری کننده دارد ولی در مواردی عکس العمل‌های پیشگیری کننده در برابر ویروس‌های غیر از گونه‌های ویژه خود نیز نشان داده است.
تخمین زده شده است که واکسنها ممکن است از ۷۰٪ از سرطان دهانه رحم ، ۸۰٪ سرطان مقعد ، ۶۰ درصد از سرطان واژن ، ۴۰ درصد ازسرطان مهبل و سرطان دهان پیشگیری کند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند واکسن HPV به عنوان بخشی از روال واکسن در کشور بکار برود. این واکسن بسته به سن فرد نیاز به دو یا سه دوز تزريق دارد.
در واقع شیوه معمول تزریق واكسن گاردازیل ٤ در مدت ٦ ماه و به شرح زیر میباشد :
١-نوبت اول نیم سی سی
٢-نوبت دوم،یك یا دو ماه بعد از نوبت اول و به میزان نیم سی سی
٣-نوبت سوم شش ماه پس از نوبت اول و به میزان نیم سی سی
واکسینه کردن دختران در سنین نه تا سیزده سال به طور معمول توصیه میشود. این واکسن برای حداقل هشت سال حفاظت فراهم می‌کند. غربالگری سرطان گردن رحم باز هم پس از واکسیناسیون لازم است.در اقایان نیز تزریق این واكسن تا قبل از ۲۶ سالگی توصیه می شود.
توجه شود كه اعداد فوق مختص بره واكسیناسیون همگانی كشورهای امریكا و كانادا بوده كه با هزینه دولت انجام میشود و افراد در سنین بالاتر نیز میتوانند با هزینه شخصی این واكسن را تهیه كنند.
نوع دیگر واكسن HPV ، واكسن Cervarix است كه تنها ضد گونه‌های بدخیم سرطان زای ١٨ و ١٦ بوده و در مورد گونه‌های١١ و ٦ ( زگیل زا ) اثری ندارد.
پژوهشگران آمریكایی با افزودن ٥ گونه دیگر HPV های ٣١، ٣٣ ، ٣٥ ، ٥٢ و ۵۸ تهیه واكسن گاردازیل ٩ را با اجازه FDA امریكا در سال ۲۰۱۴ اعلام نمودند كه با گاردازیل ٩ از ٩٠٪ زگیلها و ٩٠٪ سرطان‌های گردن رحم و دیگر مخاطهای وابسته به آن و نیز از سرطان‌های دستگاه تنفسی مربوط به HPV جلوگیری میشود.

تحقیقات نشان داده است كه با تزریق واكسن ٤ گانه گاردازیل سلولهایی كه در مرحله اولیه ناهنجاری به علت این گونه های ویروسی بوده اند به حالت طبیعی برگشته اند و در واقع تزریق واكسن در مراحل اولیه سرطان نیز موثر است به همین علت توصیه میشود حتی بانوان مبتلاء به زگیل تناسلی نیز واكسن را تزریق نمایند.واکسن HPV واکسنی بسیار امن بوده كه معمولا تزریق ان بی عارضه است.شایعترین عارضه، تزریق درد در محل تزریق بوده كه گذرا است و در بین حدود ۸۰ درصد از افراد ممکن است مشاهده شود. قرمزی و تورم در محل و تب نیز ممکن است رخ دهد.موضوع مهم عارضه نادر اما خطرناك غش كردن است كه گزارش ها حدود ١ مورد در یك میلیون بوده است و چون این عارضه در عرض ربع ساعت پدید می اید،لازم است بیمار پس از تزریق به مدت ربع ساعت بی حركت و در محلی زیر نظر تیم پزشكی باشد.تزریق این واكسن در دوران بارداری همراه با عوارض جانبی نبوده است‌‌‌‌ اما به دلیل كافی نبودن مطالعات بهتر است تزریق ان تا پس از بارداری به تعویق بیافتد.در پایان یاد آور میشویم با انجام واكسیناسیون بانوان محترم هیچوقت نباید از پاپ اسمیر سالانه صرفنظر كنند چراكه با انجام واكسیناسیون از پیدایش ٧٠٪ سرطانهای مربوطه جلوگیری كرده ایم اما تا تهیه واكسن ٣٠٪ بقیه گونه های دیگر این ویروسها،باید پاپ اسمیر و مراقبتهای ویژه مورد توجه باشد.

هدف از ایجاد این وب سایت ارائه اطلاعات صحیح و تخصصی در زمینه اورولوژی با زبانی ساده برای هموطنان ایرانی می باشد. در این وب سایت تلاش می شود تا به تدریج موضوعاتی شامل نشانه ها، تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری مردان و زنان و همچنین دستگاه باروری مردان به اشتراک گذاشته شود.

مطلب قبلی

روش های درمانی بزرگی خوش خیم پروستات

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

مطلب بعدی

علائم بیماری های ارولوژی

مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران

کرایوتراپی زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟ [+ عوارض]

علت بروز پریاپیسم (نعوظ بی اختیار ) چیست؟ [+ درمان]

علت ترشحات چرکی در مردان و زنان (+ التهاب مجاری ادرار )

مطالب پربازدید

اندازه طبیعی پروستات در مردان چند سی سی است؟


اگر ختنه نکنیم چه می شود؟


درمان قطعی پروستات با گیاهان دارویی

کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست و به چه علتی به وجود می آید؟

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی (Genital herpes) بیماری است که از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

1

کیلوگرم از کورکومین میزان اضطراب را در موش ها نسبت به آنهایی که دوز کمتری استفاده کرده بودند کاهش داد. کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی قوی است که از آسیب به سلول های مغز جلوگیری می کند. این اثرات تا حدی به دلیل توانایی کورکومین برای کاهش نشانگرهای التهابی مانند سیتوکین هاست، که اغلب با توسعه اضطراب مرتبطند. مصرف کورکومین باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان که در بدن افرادی که دارای اضطراب بیشتری

یا سه بار از طرف جفت به سمت نوزاد می دوشند (تا تمامی محتویات داخل بندناف به درون بدن نوزاد تخلیه شود). پژوهش های جدید به این نتیجه رسیده اند که با این کار سلول های قرمز خونی ِ بیشتری به نوزاد منتقل شده و مستقیما پس از زایمان، فشار خون نوزاد را بهبود می بخشد. زایمان نیلوفر آبی lotus birth، روشی است که در آن بندناف بطور کامل بریده نمی شود و در حالت متصل به جفت رها می شود. در این روش

معاینه رکتوواژینال سالانه واجب است. در این معاینه، پزشک به طور همزمان انگشتان دست را در واژن و مقعد (راست روده) وارد می کند تا هرگونه تورم غیرطبیعی و تندرنس (احساس درد در بدن به دنبال فشار دادن همان نقطه) مشخص شود. سونوگرافی ترانس واژینال: این سونوگرافی با استفاده از یک ابزار کوچک در واژن انجام می شود و به ویژه برای بانوانی مناسب است که در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند و یا معاینه

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، بیماری ایدز یک بیماری واگیر عفونی است که از طریق عامل بیماری ویروسی به HIV ایجاد می شود . این ویروس در بدن انسان و تنها درون گلبول های سفید خون زندگی می کند و در خارج از بدن و بدون دسترس به خون و مواد بیولوژیک قادر به ادامه حیات نیست، همچنین این ویروس به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده و حرارت از بین می رود و عمر ویروس عامل ایدز در محیط خشک

مختلف تحمل کنند بسیار مفید هستند. تحقیقات نشان داد مصرف این مکمل ها در مقایسه با دیگر داروها، کاهش قابل توجهی در علایم سرماخوردگی در طول 8 ماه مطالعه داشته اند. این میزان جالب به نظر می رسد و امید است شاهد تحقیقات بیشتری در این زمینه باشیم. اگر می خواهید بدانید : 7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید اگر می خواهید بدانید : درمان سریع سرماخوردگی با 8 قدم اگر می خواهید بدانید : درمان سرماخوردگی یا زکام با استفاده از طب سنتی تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ www.seemorgh.com/health اختصاصی سیمرغ

و عروق رابطه مستقیم دارد. با این حال اگرچه مصرف برخی اقلام غذایی خطر ابتلا به چاقی شکمی را به همراه دارد، گزینه های دیگری هم هستند که با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن و در نهایت جلوگیری از ابتلا به چاقی شکمی کمک می کنند: ماهی: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی منجر به تنظیم هورمون خواب یعنی ملاتونین شده، و چرخه و خواب و بیداری را بهبود می بخشد. همین روند بهبود سوخت و ساز

> ویروس این بیماری به سلول های قسمت بالایی دستگاه تنفس حمله می کند و از طریق سیستم لنفوئید در سراسر بدن پخش می شود. انتشار عمومی عفونت می تواند بر بسیاری از ارگان ها ازجمله جفت تاثیر بگذارد. این ویروس سلول ها را تخریب می کند و منجر به صدمه جنینی و عوارض بعدی می شود. سرخجه می تواند از طریق تماس با قطرات پخش شده در هوا، از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. این بیماری از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از ظاهر

سرطان کولون و رکتوم را افزایش دهد. آب و مایعات آب علاوه بر رفع تشنگی از طریق تنظیم تعادل اسمزی و PH بدن می تواند بدن را در برابر برخی سرطانها از جمله سرطان مثانه محافظت کند. به طور کلی، نوشیدن مایعات باعث می شود تا ادرار بیشتری تولید شود و تخلیه مثانه از مواد زاید زودتر انجام شود. خواص محافظتی ادویه ها کرکومین جزء اصلی در ادویه زردچوبه و محافظت کننده قوی بدن در

گوید که از آنجا که دمای تغییر وضعیت هیدروژل به دمای چشم انسان بسیار نزدیک است باید ویژگی های آن را تعدیل می کردیم تا مطمئن شویم به محض استفاده در چشم توسط یک سرباز یا پزشک، یک پانسمان جامد را شکل خواهد داد. این ژل با ایجاد یک پانسمان جامد تغییرپذیر، نویدبخش آینده ای درخشان برای نسل بعدی چسب های بافتی است. هنگامی که چشم پزشک آماده درمان چشم باشد، می تواند ژل آبی را با استفاده از آب سرد خارج کند و آن

بنیادی آمنیوتیک به همراه پلاسمای سرشار از پلاکت می تواند برای بازسازی مفاصل یا تاندون های بهبودناپذیر در شانه، آرنج، مچ دست، کمر، لگن، زانو، مچ پا، تاندون آشیل، زانو، یا تاندون پاتلار استفاده شود. درمان با سلول های بنیادی برای مقابله با پیری دو آزمایش بالینی کوچک نشان داده اند که درمان با سلول های بنیادی در معکوس کردن علائم ضعف مرتبط با افزایش سن بی خطر و کاملا موثر است.

علمی چشمگیری در درمان ایدز حاصل شده و قوانینی برای محافظت از بیماران وضع شده است؛ همچنین بشر درک بهتری از این شرایط دارد. وی، با ابراز تاسف نسبت به اینکه هنوز برخی از افراد اطلاعات درستی از نحوه محافظت خود و دیگران از این بیماری ندارد افزود: رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سوزن و سرنگ آلوده، انتقال از مادر به کودک در بارداری ، زایمان و شیردهی

پاپیلوما و حتی سایر ویروس های منتقل شونده از راه تماس جنسی مثل HIV، هرپس و هپاتیت های نوع B و C وجود دارد. دکتر به فرهودی، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با مهرخانه درباره چگونگی بروز زگیل تناسلی تصریح کرد: بیش از 1 تیپ زگیل تناسلی داریم که تعدادی از آن ها مرتبط با برخی سرطان های دستگاه تناسلی، مقعد و دهان می شوند. مکانیسم انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی است. یعنی اکثریت مطلق

، منیزیم، و روی برای موهای سالم، قوی و براق دارید. قبل از این که نگاهی داشته باشیم به بهترین مکمل ها و ویتامین های رشد مو اجازه دهید به دلایل این که چرا در وهله اول یک فرد شروع به از دست دادن مو می کند، نگاهی بکنیم. ویتامین A تمام سلول ها برای رشد نیاز به ویتامین A دارند. این شامل مو، بافتی که سریع ترین رشد را در بدن انسان دارد. ویتامین A نیز به غدد برای ساخت یک ماده روغنی

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا ، دردهای مفصلی بخصوص در ناحیه دست و شانه و گردن، درد مهره های کمری، آلرژی، آرتروز، میگرن، بی خوابیها و برخی اختلالات روحی و روانی به خوبی با طب سوزنی پاسخ می گیرند . درمان چاقی با طب سوزنی روش مؤثری برای کاهش وزن است که امروزه توسط بسیاری از متخصصان دنیا مورد استفاده قرار می گیرد . بیماری چاقی احتمال ابتلا به فشار خون را تا هفت برابر، ابتلا

های ایدز و HIV و اثرات آن ها بر روی بدن و سیستم ایمنی با اینفوسلامت همراه باشید. هنگامی که ویروس نقص ایمنی بدن (HIV) وارد بدن شما می شود، حمله مستقیم به سیستم ایمنی بدن شما را آغاز می کند. سرعت پیشرفت ویروس ها بسته به سن شما، سلامت کلی و سرعت تشخیص شما متفاوت خواهد بود. زمان پروسه درمانی شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. هدف HIV آن نوع سلول هایی است که به طور معمول با مهاجمی

> 1 . لوبیا های سحرآمیز !: لوبیاها خیلی برای بدن مفید هستند، یکی از همین فایده ها خاصیت ضد سرطانی آنهاست. آنها حاوی فیتوکمیکال های قوی می باشند که می توانند از آسیب هایی که منجر به سرطان می شود جلوگیری کنند. در تحقیقات آزمایشگاهی دیده شده است که این مواد رشد تومور را کند می کنند و از تولید موادی توسط تومور، که باعث آسیب به سلول های اطراف می شود، جلوگیری می کنند . 11 . خانوادۀ

، هرپس سیمپلکس یا تبخال تناسلی جایگزین بیماری ای مانند سوزاک شده است. تبخال تناسلی و زگیل تناسلی درمان ندارند. زگیل تناسلی باعث سرطان در مردان و زنان می شود و از سرطان های مهمی که زنان به آن مبتلا می شوند سرطان دهانه رحم است. هر دو ویروس از طریق مقاربت به جنس مخالف انتقال پیدا می کنند. ویروس زگیل تناسلی واکسن دارد و باید بره واکسیناسیون در بره های بهداشتی کشور گنجانده شود. ویروس خطرناک دیگری که مردان و زنان به آن مبتلا می شوند ویروس اچ آی وی است. البته این ویروس از سه طریق جنسی، سرنگ آلوده در معتادان و از طریق مادر به جنین وارد بدن می شود.

“),t.close()},t.write(‘

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

فهرست موضوعات

گارداسیل یک واکسن چهارظرفیتی همانندسازی شده است که با تشدید تشکیل پادتن­ های خنثی­ کننده­ ی اختصاصی این آنتی­ ژن­ها، در برابر عفونت با HPV نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ از بدن محافظت می نماید. در مجموع، واکسن گارداسیل در برابر آن گونه هایی از ویروس که مسئول ایجاد ۷۰% سرطان­های دهانه ­ی رحم، ۸۰% سرطان های مقعد، ۴۰% سرطان­ های ناحیه خارجی تناسلی زنان و ۹۰% زگیل­ های تناسلی هستند، تولید ایمنی می­ نماید. هم­چنین، نشان داده شده است که واکسن گارداسیل از رشد ضایعات دیسپلاستیک پیش بدخیمی دهانه ­ی رحم، مانند CIN درجه III/II/I، همانند زگیل­های تحریک ­کننده­ ی سرطان در مقعد، ناحیه خارجی تناسلی زنان ، مهبل و آلت پیش­گیری می­کند.

گارداسیل به طور استاندارد در ۳ دوز جداگانه پایه، و ماه های ۲ و ۶ ماه تزریق می­شود. واکسیناسیون بیش­ترین تأثیر را بر افرادی که قبلاً در معرض HPV نبوده ­اند دارد و بنابراین، در ابتدا برای زنان جوان ۹ تا ۲۵ ساله که هنوز در معرض HPV قرار نگرفته­ اند، پیشنهاد شد. گمان بر این است که این واکسن تا ۹۹% در پیش­گیری از تشکیل زگیل­ های تناسلی در این گروه مؤثر است. هم­چنین، مدارک موجود نشان می­دهد که گارداسیل برای زنان تا سن ۴۵ سالگی نیز می­ تواند سودمند باشد، به شرط آن که تا آن سن دچار دست­ کم به یکی از گونه­ های HPV مورد هدف واکسن (یعنی تیپ های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV) مبتلا نشده باشند. به نظر می­رسد که این به دلیل توانایی گارداسیل در کاهش میزان عود مجدد عفونت های راجعه HPV یا ماندگار باشد، که با افزایش خطر پیش­رفت بدخیمی همراه است.واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی

بنابراین ثابت شده است که گارداسیل در ایجاد دفاع در برابر ضایعات درجه ­ی پایین و بالای مربوط به HPV گونه­ های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸، همانند تسریع در کاهش شدید عوارض مرتبط با HPV و ابعاد بیماری، بسیار مؤثر است. آثار محافظتی گارداسیل تا ۵ سال پس از واکسیناسیون باقی می ماند و طی این مدت سطح ایمنی بدن نسب به بیماری کاهش نمی یابد.

عوارض جانبی تجویز HPV4 خفیف و شامل بی­حالی، تورم در موضع تزریق، سردرد، تهوع و تب است.

اخیراً FDA استفاده ­ی درمانی از HPV4 را گسترش داده و شامل پسران و مردان جوان ۹ تا ۲۵ ساله نموده است. نشان داده شده که واکسن در مردان و زنان دارای اثر یکسان در پیش­گیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ایجاد واکنش درازمدت ایمنی است. هم­چنین، مشخص شده که واکسن در کاهش پیدایش زگیل­ های محرک سرطان­های مقعد که مانند CIN با عفونت HPV همراه هستند، مؤثر است.

افزودن مردان به استفاده­ کنندگان از واکسن گارداسیل دارای این فایده­ ی جانبی نیز هست که پیدایش عفونت در زنان را با پیش­گیری از انتقال ویروس و هدف­ گیری مستقیم منبع آن، کاهش می­دهد. کاهش بار HPV از طریق حذف بالقوه ­ی مخزن لازم برای رشد و تکثیر ویروس، گام مهمی در حذف نهایی آن است. به علاوه، گزارش ­های جمعیت­ محور مهمی از کاهش زگیل تناسلی در جوامع واقعی، به خاطر پوشش فراگیر واکسیناسیون HPV، از استرالیا رسیده است که نه تنها کاهش در تناوب زگیل تناسلی در زنان با سن مناسب برای واکسیناسیون را نشان می­دهد، بلکه ایجاد آثار محافظتی به وسیله ­ی ایمنی گروهی را در مردان دگرجنس ­گرا تأیید می­کند. با گذشت ۴ سال از آغاز بره­ ی واکسیناسیون، اخیراً ناپدید شدن زگیل­ های تناسلی در زنان و مردان زیر ۲۱ سال این جمعیت گزارش شده است.

در پاییز ۲۰۰۹، FDA استفاده از واکسن همانندساز HPV دیگری (HPV2) را در زنان ۱۰ تا ۲۵ ساله تأیید کرد. مشخص شده که زنان واکسینه شده، پس از درمان زگیل تناسلی بسیار کم­تر دچار بیماری­ های متعاقب و مرتبط با HPV شده­ اند. با وجودی که سرواریکس یک واکسن دوظرفیتی است که فقط روی گونه ­های پرخطر ۱۶ و ۱۸ HPV هدف­ گیری شده، از لحاظ دوزاژ و بره ­ی تجویز شبیه HPV4 است. این دو گونه­ ی سرطان­زا غالباً با سرطان دهانه­ ی رحم، CIN درجه III/II/I و آدنوکارسینوما in situ همراهند. سرواریکس بر ضد گونه­ هایی که معمولاً با زگیل­های تناسلی همراهند، ایجاد ایمنی نمی­کند.

زگیل­ های تناسلی خارجی در نتیجه­ ی عفونت زمینه­ ای HPV ایجاد می­شوند و جزو شایع­ترین بیماری­های هستند که از طریق جنسی منتقل می­گردند و اجتماعات را درگیر می­کنند. فقط در آمریکا سالانه ۳ تا ۶ میلیون نفر به عفونت­ های دارای علائم دچار می­شوند که تقریباً برابر با ۱% جمعیت فعال جنسی است. با وجودی که تقریباً ۱۲۰ گونه ­ی متفاوت HPV وجود دارد،

تقریباً ۹۰% آسیب­ های زگیلی توسط عفونت با ویروس­های نوع ۶ و ۱۱ ایجاد می­شوند. این­ها به دلیل پتانسیل بدخیمی محدود و پیش­رفت نادرشان به سمت بدخیمی، در گروه گونه­ های کم­ خطر در نظر گرفته می­شوند. در مقابل، زگیل­ های مرتبط با گونه­ های پرخطر ۱۶ و ۱۸ ممکن است به اشکال سرطان­زا تغییر شکل دهند. به علاوه، عفونت با این گونه­ ها با پیش­رفت انواعی از آسیب­ های سرطانی و پیش ­سرطانی پیوند دارد.

روش­های متفاوت درمانی وجود دارند، از درمان­های موضعی گرفته تا جراحی و مداخله و تغییر وضعیت ایمنی، و این­ ها می­توانند با توجه به هزینه، مدت درمان، بره­ ی دوزاژ و اثرات طلوبشان متفاوت باشند. تا امروز با توجه به اثرگذاری کلی و قدرت نابودسازی زگیل در کوتاه ­مدت و درازمدت، روش درمانی منحصر به فردی که برتر از روش­های دیگر باشد شناخته نشده است. انتخاب روش درمانی اغلب وابسته به نظر و تمایلات بیمار و همچنین ابعاد و گستردگی بیماری است.

زگیل تناسلی و عفونت­های HPV، با شیوع بالا و فقدان درمان مناسب، هم­چنان یکی از نگرانی­ های مهم بهداشت عمومی هستند. این حقایق بر اهمیت واکسیناسیون روتین HPV با HPV4 یا HPV2 تأکید دارد، که با پیش­گیری از عفونت ویروسی و انتقال آن می­تواند نقش مهمی در کاهش بار بیماری داشته باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و متخصص زگیل تناسلی در تهران

منبع:

Current Update on the Treatment of Genital Warts

Valerie R Yanofsky, Rita V Linkner, David Pompei, Gary Goldenberg Disclosures

Expert Rev Dermatol. ۲۰۱۳;۸(۳):۳۲۱-۳۳۲٫

سوال پزشکی دارید ؟!؟

سلام

پماد کالندولا بزن و شبی یک عدد قرص ستریزین استفاده کنید

واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی
واکسن پیشگیری از تبخال تناسلی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *