نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری
نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

ویتامین ب6 یک ماده مغذی مهم است، زیرا به ما کمک می کند موادمغذی و انرژی غذا را کسب و ذخیره کنیم. همچنین باعث رشد گلبول های قرمز می شود. یک رژیم سالم و متعادل، ویتامین ب6 را به اندازه کافی و مطابق نیازهای روزانه، بدون نیاز به مکمل جداگانه تامین می کند. منابع کلی و خوب ویتامین ب6 عبارتند از:

آجیل، گوشت بدون چربی و ماهی منبع خوبی از ویتامین ب6 هستند. نان غنی شده و غلات نیز می توانند منبع خوبی باشند.  بعضی از مواد غذایی خوب غنی از ویتامین ب6 عبارتند از:

التهاب زبان، زخم دهان، افسردگی و کم خونی ممکن است کمبود این ویتامین را نشان دهد. کمبود های خفیف غیر معمول نیست، اما کمبود های شدید نادر است.

برای بعضی از زنان مصرف مکمل های ویتامین ب 6 باعث بهبود بیماری صبحگاهی می شود. با این حال، کارشناسان مطمئن نیستند که چقدر ویتامین ب6 در  بارداری ایمن است، بنابراین به طور معمول به عنوان یک درمان توصیه نمی شود. مصرف بیش از 50 میلی گرم ویتامین ب6 در روز با عوارض جانبی مانند از دست دادن احساسات در دست و پا (نوروپاتی محیطی) همراه است.نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

ما نمی دانیم چگونه ویتامین ب6 ممکن است به کاهش بیماری کمک کند. ویتامین ب6 (پیریدوکسین) به بدن ما کمک می کند تا برخی از آمینو اسیدها (پروتئین ها) را پردازش کند، که ممکن است به نوعی تهوع را کاهش دهد.
برخی مطالعات نشان می دهد خانم هایی که بیماری صبحگاهی شدید دارند دارای سطح پایینی از ویتامین ب6 در خون خود می باشند. به همین دلیل مادرهایی که در بارداری به شدت بیمار هستند، در اثر مصرف مکمل ب6 بهبود می یابند. با این حال، این مکمل همیشه به جلوگیری از استفراغ کمک نمی کند.

ویتامین ب6 ، پیریدوکسین، برای مغز و سیستم عصبی جنین شما حیاتی است. ویتامین ب6 همچنین به کودک کمک می کند که پروتئین و کربوهیدرات را متابولیزه کند. تحقیقات نشان می دهد ویتامین ب6 دربرخی از زنان در دوران بارداری به کاهش تهوع یا استفراغ کمک می کند (حالت تهوع بارداری کی تموم میشه)، اما دلیل آن دقیقا مشخص نیست. ویتامین ب6 همچنین به بدن کمک می کند که پروتئین و کربوهیدرات را متابولیزه کند و به سلول های قرمز خون جدید، آنتی بادی ها و انتقال دهنده های عصبی کمک می کند.

مصرف ویتامین ب6 3 تا 4  بار در روز به میزان 10 تا 25 میلی گرم مجاز و علائم تهوع خفیف را کاهش می دهد ولی استفراغ را به طور چشمگیر کاهش نمی دهد. البته توصیه میشه با روزی یک یا دوعدد ویتامین شروع کنید و در صورت شدت حالت تهوع هر 8 ساعت هم میشه مصرف کرد. اگر در نظر دارید از مکمل در دوران بارداری استفاده کنید، ابتدا با پزشک یا ماما صحبت کنید. اکثر مولتی ویتامین های بارداری حاوی 10 میلی گرم ویتامین ب هستند که به صورت روزانه توصیه می شود. بنابراین اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید، نباید از مکمل ویتامین ب 6 به صورت جداگانه مصرف کنید.

توجه کنید: اگر حالت تهوع شدید است و بیش از سه بار در روز استفراغ می کنید به پزشک مراجعه تا سرم بهمراه آمپول ب6 تزریق شود. در این حالت باید مصرف آب و دوغ و آبمیوه زیاد شود.

بهتر است تمام مواد غذایی را از رژیم خود دریافت کنید. بیشتر ویتامین های دوره بارداری نیز حاوی حداقل 100 درصد از میزان توصیه شده هستند. اگر از بیماری صبحگاهی رنج می برید، قبل از مصرف مکمل های ب 6 با متخصص خود مشورت کنید. او می تواند به شما بگوید چه دوزی از مکمل را باید مصرف کنید.  برخی از مولتی ویتامین های با قدرت بالا دارای مقادیر زیادی ویتامین ب 6 هستند. اما حتی بدون مصرف مکمل، می توانید مقدار زیادی ویتامین از غذاهای غنی شده دریافت کنید. برچسب های نوشیدنی ها و مواد انرژی زا را بخوانید – گاهی اوقات ویتامین ب 6 موجود در این مواد چند برابر مقدار توصیه شده می باشد. مقدار بیش از حد ویتامین ب6 می تواند باعث بیحسی و آسیب عصبی شود.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.babycenter.com و americanpregnancy.org

سلام، ممنون از توجه و لطف شما




اگرچه در برخی بارداری‌ها که جنین و جفت رشد مناسبی ندارند و سطح هورمون‌های بارداری پایین است خانم‌ها دچار تهوع و استفراغ نمی‌شوند اما بسیاری از آن‌ها هم بدون ابتلا به تهوع و استفراغ، دوران بارداری را پشت سر می‌گذارند و صاحب فرزندی سالم می‌شوند. متخصصان می‌گویند هنوز درمانی قطعی برای بیماری صبحگاهی (تهوع و استفراغ 3 ماهه اول بارداری) کشف نشده و راه‌حل‌های موجود در برخی خانم‌ها موثر و در بعضی دیگر بی‌نتیجه‌اند اما به طور کلی این ناراحتی برای جنین خطری ندارد و خانم‌ها بعد از پایان 3 ماهه اول می‌توانند از تمام لحظه های خاطره‌انگیز بارداری لذت ببرند. گفت‌وگوی زیر با دکتر شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش‌های مقابله با این بیماری صبحگاهی است.

 

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های باردار این است که تهوع و استفراغ مانع دریافت مواد غذایی به وسیله جنین شود. این نگرانی تا چه اندازه صحت دارد؟

این نگرانی بی مورد است. برخی خانم‌های باردار مدام خود را وزن می‌کنند و از اینکه باردارند اما افزایش وزن نداشته‌اند، نگران می‌شوند اما در 3 ماهه اول، جنین کوچک است و قرار نیست وزن خانم باردار بیشتر از 1 کیلوگرم زیاد شود اما اگر خانمی مشکل تهوع و استفراغ داشته باشد، باید مراقب وزنش باشد و اگر ناگهان چند کیلوگرم وزن کم کرد، حتماً به متخصص زنان مراجعه کند تا با تجویز مکمل و سرم آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدنش جبران شود.

 

حالا اگر خانمی با بیشتر مواد غذایی مشکل داشته باشد چه کند؟

حتماً باید به متخصص زنان مراجعه کند تا مکمل‌های غذایی لازم برایش تجویز شود. غذاهای بی‌بو و بی‌مزه بخورد حتی می‌تواند هنگام غذا خوردن چشم‌هایش را ببندد.

 

به غیر از مهم‌ترین علت تهوع که همان هورمون‌های بارداری است چه عوامل دیگری می‌توانند این واکنش را تحریک کنند؟

گرما، خفقان‌آور بودن محیط، کوچکی یا به‌هم‌ریختگی اتاق، بوی تند و سنگین عطر، تکان‌های شدید در خودرو و نورهای زننده و چشمک‌زن می‌توانند باعث تحریک تهوع و استفراغ خانم باردار شوند.


تهوع در حالت خستگی، شدیدتر می‌شود بنابراین اگر خسته‌اید، استراحت کنید. می‌توانید یک فیلم خوشایند و انرژی دهنده تماشا کنید البته بهتر است فیلم در مورد غذا، رستوران یا چیزی که به آن حساسیت دارید، نباشد.


 

این روزها هوای تهران به شدت آلوده است. آیا این آلودگی می‌تواند باعث تشدید بیماری صبحگاهی خانم‌های باردار شود؟

تحقیق یا سندی علمی درباره تأثیر آلودگی هوا بر شدت بیماری صبحگاهی وجود ندارد اما مسلماً کاهش غلظت اکسیژن و میزان بالای آلاینده‌ها در هوای شهرهای صنعتی ایجاب می‌کند زنان باردار کمتر از منزل خارج شوند نه فقط برای کاهش تهوع بلکه این وضعیت هوا اصلاً برای سلامت زن باردار و جنینش مناسب نیست.

 

گاهی در فضای پر ازدحامی مثل مترو یا به طور کلی فضاهایی که غلظت اکسیژن آن پایین است، یک فرد عادی هم احساس ناخوشایندی پیدا می‌کند، آیا درست است که در این موارد خانم باردار برای پیشگیری از تهوع از اسپری‌های اکسیژن که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، استفاده کند؟

نه. هیچ نیازی به استفاده از این اسپری‌ها نیست. خانم باردار بهتر است در محل‌هایی که هوای مناسبی ندارد رفت و آمد نداشته باشد. اگر هم هوای محیط‌های پرازدحام مثل مترو، بانک یا… برای او سنگین است، سعی کند در ساعت‌های خلوت روز به آن مکان‌ها برود. این محیط‌ها می‌تواند باعث تشدید تهوع خانم باردار شود نه کمبود اکسیژن.

 

درمان طبی تهوع و استفراغ زنان باردار چیست؟

معمولاً ویتامین 6‌B باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. البته این ویتامین و دیگر داروها نباید خودسرانه مصرف شوند زیرا مقادیر بیش از حد آن‌ها در دوران بارداری باعث کرختی و آسیب‌رسانی به بافت‌های عصبی بدن و جنین در حال رشد می‌شود.

 

درمان‌های گیاهی برای رفع تهوع و استفراغ بارداری وجود دارد؟

بله. مصرف زنجبیل در رفع حالت تهوع بسیار موثر است و می‌توان از انواع صنعتی، خشک یا تازه زنجبیل استفاده کرد. البته دمنوش زنجبیل تازه اثر بهتری دارد. این اثر زنجبیل در تمام منابع علمی درج شده اما در مورد تأثیر گیاهان دیگر چون اسطوخودوس، آویشن و رازیانه چیزی در منابع علمی ذکر نشده است.

مصرف زنجبیل در رفع حالت تهوع بسیار موثر است و می‌توان از انواع صنعتی،

خشک یا تازه زنجبیل استفاده کرد. البته دمنوش زنجبیل تازه اثر بهتری دارد


حالا اگر خانمی با هیچ‌یک از این درمان‌ها بهبود نیافت چه کند؟


تهوع و استفراغ درصد کمی از خانم‌های باردار آنقدر شدید است که مهار آن با روش‌های موجود به راحتی مقدور نیست. در این موارد متخصص زنان برای سنجش سطح الکترولیت‌های بدن خانم باردار از او آزمایش می‌گیرد و ممکن است در بیمارستان بستری‌اش کند.

 

آیا نکته‌های تغذیه‌ای می‌تواند این مشکل را تسکین دهد؟

بله، مثلاً با مصرف وعده‌های غذایی سبک و متعدد در طول روز به طوری که معده اصلاً خالی نماند، مصرف کربوهیدرات یا مواد غذایی پروتئینی، داشتن بیسکویت ساده کنار تخت و خوردن تکه‌ای از آن هنگام تهوع شبانه یا به محض بیداری صبحگاه و قبل از بلند شدن، اجتناب از مصرف خوراکی‌های بودار و محرک حالت تهوع، پرهیز از خوردن غذاهای چرب زیرا هضم آن‌ها طول می‌کشد، مصرف کافی مایعات (روزی 5/1 لیتر مایعات) و در صورت شدید بودن استفراغ، مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت (قند، نمک و پتاسیم) تا تعادل آب و الکترولیت‌های بدن برقرار شود اما خانم باردار نباید آنقدر آب بخورد که معده‌اش پر شود و حتی میل به غذا خوردن را هم از دست بدهد. مصرف مکمل‌ها همراه غذا نیز از تهوع پیشگیری می‌کند. مصرف مرکبات تازه با غذا و اجتناب از مصرف مکمل آهن در 3 ماهه اول نیز که باعث یبوست، تهوع و استفراغ می‌شود، تأثیر بسیاری دارد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – مهتاب کرلو

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

 

تهوع دوران بارداری: مفید یا مضر؟

پیکا یا تمایلات نامعمول غذایی در بارداری

بهترین برخورد با ویار بارداری

3 خوراکی برای سه ماه اول بارداری

16 ماده ضد تهوع

بیماری صبحگاهی یا ویار – Morning Sickness

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

8 توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری

9 سۆالی که زنان باردار می‌پرسند…

ضد تهوع‌های طبیعی را بشناسیم

راه های کاهش تهوع بیماری صبحگاهی

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من ۲۷ ساله هستم. قدم ۱۶۰ سانتیمتر است و وزن پیش از بارداری ام ۷۰ کیلوگرم بوده و اکنون ۷۰ کیلوگرم هستم. اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ ۲.۱۹ بوده. اکنون در هفته ۸ بارداری هستم. داروهای مصرفی من عبارتند از لوبل ۵۰۰ روزی ۲ عدد، قرصb۶ و قرص آهن. بارداری های قبلی و نوع زایمان و سقط های قبلی: بارداری اولمه. سوال من این است که من روزی یک عدد قرص b6 قبل از بارداری هم میخوردم و ۳ روز پیش از استفراغ زیاد صبح که از خواب بیدار شدم یه قرص b6 خوردم و استفراغ نداشتم و حالت تهوعم بهتر شد و ۲ روزه که دارم روزی ۲ تا قرص b6 میخورم و میشه روزی ۸۰ میلی گرم میخوام ببینم مشکلی نداره؟

با سلام. خیر، مصرف دو بار ب ۶ مشکلی ندارد حتی در صورت تهوع زیاد میتوانید هر ۸ ساعت هم مصرف کنید و اینکه باید قرص اسیدفولیک هم روزانه یک عدد میل کنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«علایم و مشکلات»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.
نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

ویتامین B6 یکی از ویتامین های گروه B است. مصرف این ویتامین در برطرف شدن تهوع در «زنان باردار» نقش دارد. در این مقاله بیشتر درباره ی مصرف این ویتامین در «دوران بارداری» صحبت کرده ایم و همچنین خوراکی های دارای این ویتامین را معرفی کرده ایم.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین B6 (پیریدوکسین) به برطرف کردن تهوع در زنان باردار کمک می‌کند، گرچه هنوز مشخص نشده است که این فرآیند چطور اتفاق افتاده است. زنان باردار، روزانه نیاز به ۱٫۹ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ دارند تا کمک به آنتی بادی، سلول‌های قرمز خون و انتقال دهنده‌های عصبی لازم برای رشد جنین کند.

ویتامین ب ۶ در طیف گسترده‌ای از غذاها یافت می‌شود؛ بنابراین ممکن است شما با داشتن یک رژیم غذایی متنوع و مغذی نیاز خود را تامین کنید.

خوراکی های دارای ویتامین B6

آجیل،

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

گوشت بدون چربی،

لوبیا سبز،

هویج،

موز،

گل کلم،

سیب زمینی،

ماهی.

البته مکمل‌های ویژه دوران بارداری نیز دارای این ویتامین هستند.

رژیم غذایی بارداری

با پزشک خود مشورت کنید، او می تواند به شما بگوید که چگونه و چقدر نیاز به این ویتامین دارید زیرا مقدار این ویتامین در مکمل‌های مختلف بارداری، متفاوت است. در نظر داشته باشید استفاده بیش از اندازه از این ویتامین می‌تواند سبب کرختی و آسیب به سیستم عصبی شما شود و همین‌طور برای جنین‌تان نیز می‌تواند مضر باشد.

برای بهبود تهوع و استفراغ، پزشک ممکن است پیشنهاد کند تا شما سه بار در روز، در هر وعده ۲۵ میلی گرم ویتامین ب ۶ مصرف کنید. حتی تا ۲۰۰ میلی گرم ویتامین ب ۶ در روز، می‌تواند در درمان مشکلات و بیماری‌های صبحگاهی توصیه شود.

 

برچسب ها: بارداری, بارداری و تغذیه, تغذیه دوران بارداری

در اپ موبایل بارداری پرگ زمان بارداری شما از شما یکبار سوال شده و بر اساس روز بارداری، هفته ی بارداری و ماه بارداری کلیه ی اطلاعات روزانه به شما اطلاع داده میشود این اطلاعات شامل : تغذیه در دوران بارداری، وزن در دوران بارداری ، بارداری هفته به هفته و …

بارداری هفته به هفته

 

در شبکه‌های اجتماعی

بخش دیگری از نرم افراز موبایل بارداری پرگ است که با دریافت وزن مادر در دوره های زمانی خاص نموداری از رشد وزن و یا کاهش وزن فرد باردار رسم کرده و وزن فرد باردار را بررسی میکند

ویتامین B6  یا پیریدوکسین در غذاهای مشخصی مانند غلات، حبوبات، سبزیجات، جگر، گوشت و تخم مرغ یافت می‌شود. این ویتامین در آزمایشگاه قابل ساخت است.

پیریدوکسین برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B6 و کم خونی به کار می‌رود. این ویتامین برای درمان بیماری‌های قلبی؛ کلسترول بالا؛ کاهش سطح هوموسیستئین در خون، ماده‌ای که می‌تواند به بیماری‌های قلبی مرتبط باشد؛ و کمک باز شدگی انسداد شریان‌ها پس از عمل بالون زدن برای باز کردن آن‌ها (آنژیوپلاستی) نیز به کار می‌رود.

زنان از ویتامین B6 برای سندرم پیش قاعدگی (PMS) و سایر مشکلات مربوط به قاعدگی، تهوع صبحگاهی(تهوع و استفراغ) در اوایل بارداری، توقف جریان شیر پس از زایمان، افسردگی مربوط به بارداری یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری و علائم یائسگی استفاده می‌کنند.

ویتامین B6 برای بیماری آلزایمر، اختلال کم‌توجهی – بیش فعالی (ADHD)، سندرم داون، اوتیسم، دیابت و دردهای عصبی مربوطه، کم خونی سلول داسی، سردردهای میگرنی، آسم، سندرم مجرای مچ دستی، گرفتگی شبانه پاها، گرفتگی عضلات، التهاب مفاصل، آلرژی‌ها، آکنه و انواع مشکلات پوستی و ناباروری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

ویتامین B6 همچنین برای درمان سرگیجه، سرگیجه هنگام حرکت، جلوگیری از بیماری تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت (AMD)، صرع، تشنج ناشی از تب و اختلالات حرکتی (حرکت پریشی دیررس، پرجنبی، داءالرقص) و نیز افزایش میل جنسی و کمک به افراد برای به خاطر سپردن خواب ها استفاده می‌شود.

برخی افراد برای تقویت سیستم ایمنی، عفونت‌های چشمی، عفونت مثانه و پیشگیری از سرطان و سنگ کلیه از این ویتامین استفاده می‌کنند.ویتامین B6 برای غلبه بر اثرات جانبی زیان بار مخصوص درمان‌های تابشی و درمان با تجویز دارو مانند میتومایسین، پروکاربازین، سیکلوسرین، فلوروراسیل، هیدرازین، ایزونیازید، پنیسیلامین و وینکریستین نیز به کار می‌رود.

ویتامین B6 برای عملکرد مناسب قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن لازم است.ویتامین B6 یا پیریدوکسین برای رشد و نمو مناسب مغز، اعصاب، پوست و بسیاری از اعضای دیگر بدن نیز ضروری است.ویتامین B6 یا پیریدوکسین به طور مکرر در ترکیب با سایر ویتامین‌های B در محصولات مجموعه B (ب کمپلکس) استفاده می‌شود.

 

شما ممکن است یک داروی تجویزی با نام بندکتین را به خاطر داشته باشید که برای تهوع صبحگاهی در بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بندکتین حاوی ویتامین B6 و یک خواب آور آنتی هیستامین به نام دوکسیلامین است. سازندگان بندکتین در سال 1983 به علت افزایش هزینه‌های سنگین قانونی در دفاع از محصولشان، فروش محصولشان را متوقف ساختند. مخالفان آن را به نقش در نقص مادرزادی متهم کردند.

با این حال، یک محصول با عنوان دیکلکتین که مشابه با بندکتین بود، در کانادا موجود ماند و تحقیقات نشان داد که نه ویتامین B6 و نه بندکتین تأثیری در نقایص مادرزادی در حیوانات ندارند.

پس از این که بندکتین از بازار جمع آوری شد، تعداد نوزادان دارای نقص مادرزادی کاهش نیافت، اما نرخ بستری برای تهوع و استفراغ بارداری دو برابر شد.

هشدار: خانم های باردار تمام دارو ها و مکمل ها را باید زیر نظر پزشک مصرف کنند.

 

تمام ویتامین های B1 -B12ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺩﺭآب هستند پس با غذا و میوه و سبزیجات میل شوند.

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین برای گروه های سنی مختلف که از طریق مواد غذایی وارد بدن شود.  

سن

RDA (میلی گرم)

بدو تولد تا 6 ماهگی *

0.1mg

7-12 ماهگی

0.3mg

1-3 سالگی

0.5mg

4-8 سالگی

0.6mg

9-13 سالگی

1mg

14-18 سالگی

زنان

مردان

 

1.2mg

1.3mg

19-50 سالگی

1.3mg

بالای 51 سال

زنان

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

مردان

 

1.5mg

1.7mg

ویتامین B6 یا پیریدوکسین در نظر گرفته شده به شکل دارو آمپول ویتامین B6 یا قرص ویتامین B6 

سن

Upper Intake levels (ULs)

بدو تولد تا 1 سالگی*

تعیین آن امکان پذیر نیست

1-3 سالگی

30‌ میلی گرم

4-8 سالگی

40 میلی گرم

9-13 سالگی

60 میلی گرم

14-18 سالگی

80 میلی گرم

بالای 19 سال

100 میلی گرم

ویتامین B6 در دوران بارداری و شیردهی

با فرد عادی تفاوتی ندارد

کمبود خفیف ویتامین B6 معمولا به صورت ترک در لب ها و اطراف دهان ،التهاب در مخاط دهان، زبان، تحریک پذیری، گیجی، افسردگی و به ندرت نوروپاتی محیطی .

کمبودهای شدیدویتامین B6  با آنمی میکروسیتیک ، درماتیت سبورئیک و تشنج همراه می باشد.

 

 مصرف زیاد مکمل های  ویتامین B6باعث آسیب عصبی و علائم درماتوز، حساسیت به نور، سوزش سر دل، سرگیجه و تهوع می باشد. امامصرف زیاد این ویتامین از طریق مواد غذایی عوارض ندارد.

فکر می کنی با هوشی ؟ تست ساده

بازی

جلوگیری از ریزش مو به روش طبیعی

پوست، مو و ناخن

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

سلکوکسیب یک دارو ی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است

ملیجنت، لیناگلیپتین یک داروی دیابت نوع 2 است

بسیاری از افراد با استفاده از امپرازول عوارض جانبی جدی ندارند.

متادون، یک ضد درد قوی و یکی از این مواد است.

دوز کاپتوپریل براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

همچنین به بخش هشدار در زمان مصرف ترامادول مراجعه کنید

محصولات حاوی آهن مانند هماتینیک یک عامل مهم مسمومیت مرگبار در کودکان زیر 6 سال

کنترل مناسب دیابت، ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد

قرص آتورواستاتین بدون توجه به غذا 1 بار در روز مصرف می شود.

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک متعلق به گروه تتراسایکلین است.

وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن استفاده می شود.

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز کار می کند.

ویتامین ای (E) ویتامینی است که در چربی حل می‌شود.

یکی از خواص عناب ضد سرطان بودن آن است. ناب باعث ازدیاد ویتامین k در خون می‌شود

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد مکمل های غذایی و ویتامین ها وجود دارد.

ویتامین N یا اکسیر جوانی در جهان با نام های بسیاری شناخته شده است.

ویتامین B1 یک ترکیب محلول در آب است که به سرعت در محیط قلیایی و در

سبز یا بنفش؟  تفاوت ریحان در رنگ های مختلف چیست

فرنی گندم سیاه یکی از محبوب ترین غذاها در بین ورزشکاران است.

علاوه بر این ، ویتامین E مسئول وضعیت پوست است.

آیا بیماری اسکولیوز همیشه از وضعیت نشستن غلط ناشی می شود؟

به هر حال، ناخن می تواند در مورد نقض جدی در بدن بگوید.

با میومای رحم چه کار باید کرد و چه عوامل افزایش احتمال بیماری

پیشرفت و تشکیل سنگ کلیه توسط عوامل مختلف، از جمله تغذیه و حتی منطقه ای که

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

این ویتامین سخت کوش فعالیت های زیادی در بدن انجام می دهد. ویتامین B6 بر روی خلق و خو، اشتها، خواب و افکار شما تاثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقاا اکسیژن در خون به تمام بخش های بدن به این ویتامین احتیاج دارد. کمبود ویتامین B6 در بدن به ندرت اتفاق می افتد اما به هرحال در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله برطرف شود. کاهش سطح انرژی  اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی کاهش پیدا کند، ممکن است دچار آنمی یا کم خونی شود، به این معنا که سلول های قرمز خون کم می شوند. این امر باعث خستگی و ضعف می شود. به علاوه کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.  بثورات یا جوش های پوستی نشانه های کمبود ویتامین B6 می تواند روی پوست ظاهر شود. در بدن تغییر مواد شیمیایی اتفاق می افتد. اغلب کمبود ویتامین B6 باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش می شود که معمولا روی صورت بروز می کند و درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis نامیده می شود. این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند. اگر دچار کمبود ویتامین B6 باشید، بروز علائم چند ماه یا چند سال طول می کشد.  خشکی یا ترک خوردن لب ها  دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. لب ها ممکن است پوسته پوسته شود و گوشه لب ها ترک بخورد. به علاوه زبان ملتهب می شود.  سیستم ایمنی ضعیف  کمبود ویتامین B6 ممکن است توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش دهد. این مسئله می تواند یک چرخه باطل ایجاد کند. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به این نوع بیماری ها هستید، برای جبران ویتامین B6 نیاز به مقدار بیشتری از آن دارید. با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران کنید.  بی حس شدن دست ها و پاها  آیا انگشت های دست و پاهایتان سوزن سوزن می شوند؟ علت این مشکل اختلالات عصبی است که نوروپاتی محیطی نامیده می شود. کمبود ویتامین B6 باعث بروز نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.  بدخلق شدن نوزاد  نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 را به شما اعلام کند. اگر نوزاد را در بیشتر از 6 ماه با چیز دیگری به جز شیر خودتان تغذیه نکنید، کودک دچار کمبود ویتامین B6 می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی ممکن است منجر به بروز تشنج شود. به علاوه کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را ببش از حد حساس می کند و در نتیجه هر سر و صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.  حالت تهوع صبحگاهی  مادران بیشتر از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارد. اگر احساس تهوع و استفراغ می کنید (و این احساس فقط به صبح خلاصه نمی شود) نیاز به مکمل ویتامین B6 دارید. اما لازم است این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید.  مغز مه آلود  ویتامین B6 به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند. اگر متوجه بروز احساسات آشفته یا مایوس کننده شدید، به ویژه اگر سن بالایی دارید، کمبود ویتامین B6 می تواند علت بروز آن باشد. کمبود ویتامین B6 احتمال بروز افسردگی بعد از سکته مغزی، شکستن لگن یا سایر بیماری های مهم را افزایش می دهد. B6 گاهی با سایر ویتامین های گروه B همکاری می کند. اگر دچار کمبود این ویتامین شوید، ممکن است توانایی های ذهنی شما نیز کاهش پیدا کند.  سرطان  کمبود ویتامین B6 احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. محققان علت ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و سرطان را نمی دانند، اما بررسی ها نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و بروز سرطان های معده و مری را نشان داده اند. به علاوه کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان را در صورت مصرف هورمون های استروئیدی افزایش می دهد، سرطان هایی مانند سرطان پستان و پروستات.  میزان مصرف روزانه از ویتامین B6 چقدر است؟  میزان نیاز بدن به ویتامین B6 در روز ارتباط مستقیم با سن و سال شما دارد. نوزادهای 7 تا 12 ماه به میزان 0.3 میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. با بالا رفتن سن میزان نیاز شما به ویتامین B6 افزایش پیدا می کند. اگر بیشتر از 50 سال سن دارید، تقریبا به 5 برابر از این ویتامین احتیاج دارید: 1.7 میلی گرم در روز برای مردان و 1.5 میلی گرم در روز برای زنان. خانم های باردار بیش از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارند، یعنی 1.9 میلی گرم در روز.  منابع ویتامین B6 : پروتئین ها  دریافت تمام ویتامین B6 مورد نیاز از غذا آسان است. گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی از دم دست ترین منابع این ویتامین هستند. تنها 90 گرم از ماهی تن حاوی تقریبا نیمی از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B6 است. همان مقدار از ماهی سالمون 30 درصد و همان مقدار گوشت مرغ 25 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.  منابع ویتامین B6: سبزی ها و میوه ها  اگر سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت دوست دارید بهتر است بدانید یکی از منابع دریافت ویتامین B6 هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپفروت). یک فنجان نخود فرنگی و لوبیا چیتی نصف نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.  علت کمبود ویتامین B6  کمبود ویتامین B6 به شکل جدی به ندرت رخ می دهد. اما در برخی سالمندان به خاطر غذا نخوردن کافی یا عدم جذب مواد مغذی توسط بدن ممکن است دچار کمبود ویتامین B6 شونئ. بیماری های کلیوی و سایر شرایطی که باعث می شوند مواد مغذی توسط روده کوچک به خوبی جذب نشوند، از مهم ترین علل بروز کمبود ویتامین B6 هستند. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز یک عامل دیگر است.  مکمل های ویتامین B6  اگر قادر به دریافت ویتامین B6 کافی از غذاها نیستید، مکمل ها می توانند این کمبود را جبران کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین B6 هستند یا اینکه می توانید ویتامین B6 را به طور مجزا مصرف کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید یا مکمل دیگری مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه در مصرف ان محتاط باشید. مصرف زیاد ویتامین B6 به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود. حداکثر میزان مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

ویتامین B6، ویتامین محلول در آب است که در بیش از ۱۰۰ فرایند ضروری در بدن شما نقش دارد. این ویتامین برای تولید اسیدهای آمینه و سوخت و ساز درشت مغذی هایی مثل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی مورد استفاده قرار می گیرد. برای همین ویتامین B6 برای تقریبا همه عملکردهای بدن و سلامت آن، از تولید سلول های خون گرفته تا عملکرد مغز یک ویتامین حیاتی محسوب می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با نقش، بهترین منابع، مصرف مکمل و علائم کمبود ویتامین B6 در بارداری آشنا کنیم.

بدن شما همچنین می تواند نیاسین (ویتامین B3) را از اسید آمینه تریپتوفان با استفاده از ویتامین B6 تولید کند. نه تنها ویتامین B6 بلکه کل گروه ویتامین های B کمپلکس که شامل ۸ ویتامین است در بارداری نقش مهمی دارند. بنابراین با حصول اطمینان از دریافت کافی ویتامین های گروه B از طریق یک رژیم غذایی متعادل، می توانید بارداری سالمی داشته و از سلامت جنینتان اطمینان حاصل کنید.

ویتامین B6 برای عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی بسیار مهم است. به این ترتیب نقش مهمی در رشد جنین شما ایفا می کند. به طور خاص، این ویتامین برای تولید میزان سالم و کافی سروتونین و نوراپی نفرین، انتقال دهنده های عصبی حیاتی، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بسیاری از زنان، اولین درمانی که برای کاهش تهوع و استفراغ توصیه می شود، مصرف مکمل B6 در اوایل بارداری است. B6 تا حد زیادی می تواند به کاهش این مسئله کمک کند.

اغلب زنان بزرگسال زیر ۵۰ سال باید ۱٫۳ میلی گرم از ویتامین B6 را در روز مصرف کنند. خانم های باردار باید روزانه حدود ۱٫۹ میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنند. این در حالی است که زنان شیر ده باید کمی بیشتر، یعنی حدود ۲ میلی گرم ویتامین B6 در روز بخورند.نحوه مصرف قرص b6 در بارداری

زنان باردار باید هشدارها و خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین B6 را جدی بگیرند. این ویتامین در اکثر مولتی ویتامین ها و غذاهای مختلف غنی شده یافت می شود. پس مصرف بیش از حد آن امکان پذیر است. استفاده از این ویتامین کمی بیشتر از میزان توصیه شده، بی ضرر است. اما مصرف افراطی ویتامین B6 می تواند به آسیب عصبی، بی حسی، و بیماری های دیگر منجر شود.

بسیاری از غذاهای مختلف ویتامین B6 را به صورت طبیعی به ما ارائه می دهند. گندم سبوس دار و غلات دیگر، آجیل و دانه ها، میوه هایی مانند موز و یا پاپایا، ماهی و گوشت بدون چربی تماما منابع طبیعی ویتامین B6 هستند.

بسیاری از دانه ها و حبوبات به ویژه عدس، لوبیا، سویا غنی شده، و نخود از منابع طبیعی اصلی این ویتامین محسوب می شوند. به همین خاطر غذاهایی مانند عدسی یا خوراک لوبیا غنی از ویتامین B6 هستند.

حتی یک وعده از هر یک از این مواد غذایی بالا می تواند تا حد زیادی،  تجربه کمبود ویتامین B6 را کاهش دهد. غذاهای غنی شده مختلف، مانند نان یا غلات صبحانه، نیز می توانند مقدار قابل توجهی از ویتامین B6 را فراهم کنند.

چند میان وعده نیز وجود دارند که غنی از ویتامین B6 هستند. این میان وعده ها عبارتند از:

اکثر افراد می توانند ویتامین B6 مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی مصرفی تامین کنند. اما فراتر از آن، تقریبا در هر مولتی ویتامینی که برای دوران بارداری توصیه می شود، می توان ویتامین B6 را به همان اندازه که مورد نیاز است یافت.

همان طور که گفتیم این ویتامین برای کاهش حالت تهوع در اوایل بارداری بسیار مناسب است. اما هرگز از آن برای کاهش تهوع بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. ممکن است منبع حالت تهوع شما چیز دیگری باشد. در این صورت مصرف ویتامین B6 تنها کار بدن شما را برای دفع بیشتر می کند.

معمولا پزشکان مصرف بین ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم، سه بار در روز از این ویتامین را برای کاهش تهوع شدید توصیه می کنند. B6 در کل برای زنان باردار بی خطر است. اما با این وجود، باز هم باید طبق دستورالعمل های توصیه شده از این ماده استفاده کنید. به یاد داشته باشید، مصرف بیش از حد از B6 یا هر ویتامین دیگری می تواند عواقب وخیمی برای شما یا جنینتان در بر داشته باشد.

همان طور که گفتیم در کل مصرف ویتامین B6 در بارداری بی خطر و امن است. اما همیشه سعی کنید از مصرف مکمل های غیر ضروری پرهیز کنید و با یک رژیم غذایی متعادل، این ویتامین را به حد مورد نیاز بدنتان به دست آورید. مصرف یک رژیم غذایی سالم و یک ویتامین در دوران بارداری، می تواند نیاز روزانه شما را ۱۰۰ درصد تامین کند. به همین خاطر توصیه می شود که از خوردن زیاد غذاها و غلات صبحانه غنی شده مانند گندم اجتناب کنید.

کمبود ویتامین B6 و یا مصرف ناکافی از این ماده می تواند به طرق مختلفی رو بدن تاثیر گذاشته و علائم متفاوتی داشته باشد. ضمن این که وجود این علائم در بدن می تواند دلایل دیگری از جمله مصرف بیش از حد الکل، مصرف غذاهای حاوی قند زیاد، و غذاهای مختلف پردازش شده داشته باشد. بیماری های خاص نیز می توانند به کمبود ویتامین B6 کمک کنند.

کمبود خفیف این ویتامین حتی در افرادی که سالم هستند، تقریبا شایع است. این کمبود خفیف به خصوص در بارداری که نیاز بدن به این ویتامین بیشتر می شود شایع تر است. اما کمبود شدید آن تقریبا نادر است. یکی از اساسی ترین علائم کمبود ویتامین B6، افسردگی و ایجاد بیماری های مختلف در دهان مانند التهاب زبان و زخم می باشد.

همانطور که کمبود شدید تر می شود، کم خونی نیز رخ می دهد. در نتیجه با توجه به اختلال در تولید سلول های خون، خستگی بر بدن غلبه کرده، و ممکن است علائم عصبی نیز تجربه شود.

علائم کمبود ویتامین B6 عبارتند از:

اگر هر کدام از علائم کمبود ویتامین B6 در بارداری را دارید بهتر است با متخص زنان و زایمان مشورت کنید. هر چه زودتر بتوانید این کمبود را جبران کنید، تاثیر آن بر روی سلامت بدن خودتان و جنینتان کمتر می شود.  باردار شدن یک نعمت حقیقی است و مراقبت از سلامت مادر و نوزاد مهم ترین هدف در این دوران است.

نشانه ها، علل، تشخیص و درمان نوروفیبروماتوز نوع یک

ردیابی زمان تخمک گذاری در قاعدگی های نامنظم

هوس خوردن شیرینی‌جات هوس بسیار رایجس است، به خصوص در میان زنان. در واقع، تا ۹۷٪ زنان و ۶۸٪ مردان در یک بازه زمانی خاص در طول ماه هوس شیرینی می کنند. افرادی که افت قندخون را تجربه می کنند، تمایل زیادی برای خوردن شیرینی‌جات…

راهنمای سالم زیستن

وبسایت پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.
در این مدت ما کوشیده ایم با ارائه مطلب مفید و کاربردی و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

ثبت نام بسته شده است.

نحوه مصرف قرص b6 در بارداری
نحوه مصرف قرص b6 در بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *