نحوه ثبت اختراع داروی گیاهی

خواص دارویی و گیاهی


 

گیاهان دارویی، نقش مهمی را در ارتقای سلامت عمومی جامعه ایفا می نمایند و اکنون، متخصصان این رشته به صورت گسترده در آن فعالیت داشته و در راستای توسعه آن تلاش می نمایند و به این ترتیب درصدد ایجاد کارآفرینی نوین و علمی مبتنی بر اساس این گیاهان هستند، از این رو، توجه به دغدغه های حقوقی ناشی از حقوق مالکیت فکری در این عرصه بسیار جدی تلقی می شود تا دست اندرکاران این رشته با امنیت و فراغ بال در جهت رشد آن گام بردارند.

در این میان، صاحبان این حرفه می توانند از یک یا چند روش ذیل جهت حفاظت از حقوق مالکانه خود بهره برده و مانع بهره برداری سودجویانه دیگران از دست­رنج خود گردند:

1.  به موجب قانون ثبت ارقام گياهي و كنترل و گواهي بذر و نهال مصوب 1382، ارقام گیاهی جدید از این قانون، قابل ثبت در یک مرجع صالح دولتی هستند و ثبت کننده قادر است به صورت انحصاری به بهره‌برداري اقتصادي از آن رقم به مدت حداكثر هجده سال بپردازد و پس از ثبت، هرگونه استفاده تجاري از ارقام ثبت شده منوط به كسب‌مجوز كتبي از اصلاح كننده است.نحوه ثبت اختراع داروی گیاهی

2.  به موجب قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، اگر گیاه دارویی در قالب یک اختراع جدید، ابتکاری و دارای کاربرد صنعتی باشد، قابل ثبت در اداره ثبت اختراع است و ثبت کننده (مخترع) قادر است به صورت انحصاری به مدت حداکثر بیست سال از تاریخ تسلیم اظهاره به اداره ثبت اختراع، به فروش ، ساخت ، صادرات و محصول خود بپردازد و پس از ثبت، هرگونه استفاده تجاري از اختراع ثبت شده منوط به كسب ‌مجوز كتبي از مخترع است.

3.  علاوه بر این ، به موجب قانون اخیر ، اشخاص حقیقی یا حقوقی تولید کننده گیاهان دارویی می­توانند برای حفظ تمییز محصول خود از سایر رقبا به ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علامت تجاری بپردازند و به مدت 1 سال از حق انحصاری ناشی از علامت برخوردار شوند( البته این مدت قابل تمدید است). در این روش ، هیچ کس بدون اجازه صاحب علامت نمی توان ، آن علامت را بر روی گیاه دارویی یکسان یا مشابه با محصول تولیدی خود استعمال نماید.

4.  همچنین، اگر تولید کننده گیاه دارویی، فرایند تولیدی خود را به صورت یک سرمحرمانه نگه داری می نماید و تمایل به ثبت محصول یا فرایند خود نداشته باشد، می تواند به تنظیم قراردادهای حفظ محرمانگی با پرسنل و کارشناسان خود اقدام نماید و از این طریق در جهت حفاظت از سرتجاری خود بکوشد.

در خاتمه باید اشاره داشت که استفاده غیر مجاز دیگران از گیاه دارویی که به صورت رقم گیاهی یا اختراع ثبت شده یا دارای علامت تجاری ثبت شده ای هستند، به مجازات کیفری متجاوز منجر می شود و خسارات وارده نیز قابل مطالبه است. علاوه براین، نقض قرارداد محرمانگی نیز به مسئولیت مدنی ناقض خواهد انجامید.

البته در این میان، مشاوره با متخصصان حقوق مالکیت فکری ماهر و با تجربه به تولید کننده گیاهان دارویی کمک می نماید که بهترین شیوه حمایتی را با توجه به منافع و معایب  انتخاب نمایند، از سوی دیگر، این متخصصان قادر هستند تولیدکنندگان را در انعقاد قراردادهای مربوطه راهنمایی نموده و یاری رسان باشند.


حکیمه محمدی


دانشگاه تهران


مؤسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران


سازمان ثبت اسناد


WIPO


Google Patents


USPTO

219 iranipservices.com. All Rights Reserved. Design By Parnian Website

EN

 

ثبت اختراع 

مؤسسه توسعه فناوري و دارايي هاي فكري رايان به همت تعدادي از متخصصين تكنولوژي و كارشناسان حقوقي در زمينه مالكيت فكري به خصوص كارشناسان ورزيده و صاحب تجربه در حوزه ثبت اختراعات در ايران و جهان و با هدف ارايه خدمات تخصصی و مشاوره ای به مخترعان، نوآوران و بنگاههاي اقتصادي كشورجهت خلق، حمایت و تجاری سازی ايده هاي نو در ابعاد ملی و بین المللی و كمك و ارایه مشاوره به مديران در فرآيند سياستگذاري تاسيس شده است. در این راستا کلیه خدمات مشاوره، ثبت، ارزش گزاری تکنولوژی، تجاری سازی تکنولوژی و شرکت در دادگاه های مختلف در حوزه اختراعات و همچنین ثبت طرحهای صنعتی و علائم تجاری از جمله همکاریهای متعارف این مؤسسه می باشد.

 

نحوه ثبت اختراع داروی گیاهی

مؤسسه رایان تاکنون موفق به ثبت بیش از 17 تکنولوژی در قالب اختراع  و طرح صنعتی شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از مؤسسات پیشتاز در زمینه انجام امور ثبتی و حقوقی در حال خدمت رسانی به دانشمندان و مدیران توانمند کشور می باشند.

 

ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی و به موازات آن علائم تجاری به عنوان ارکان تثبیت بازار و شرایط تجاری شرکتها از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. مؤسسه رایان با برخورداری از اساتید به مالکیت فکری در ایران تا به حال موفق به برگزاری بیش از ۶۰ دوره آموزشی در دانشگاه ها و صنایع کشور گردیده است و از جمله پروژه های تحقیقاتی مرتبط با اختراعات که توسط این مجموعه انجام گرفته است می توان به طرح تاسیس اداره ثبت اختراعات کشورهای اسلامی و همچنین فن بازار گروه D8 اشاره کرد.

 

 

استخدام 

مؤسسه بین المللی رایان از میان واجدین شرایط در پست های سازمانی ذیل با شرایط عالی استخدام می نماید:

 

پست سازمانی

جنسیت(آقا /خانم)

تعداد

حداقل مدرک

حداکثر سن

وضعیت

استخدام

کارشناس بازرگانی

هر دو

2

لیسانس

35

استخدام شد

مترجم زبان انگلیسی

خانم

1

مهارت اولویت دارد

35

نیازمند

بازار یاب حرفه ای

آقا

1

مهارت اولویت دارد

35

استخدام شد

کارمند اداری

هردو

نحوه ثبت اختراع داروی گیاهی

2

لیسانس

35

در حال بررسی رزومه های ارسالی

اپراتور کامپیوتر

هردو

2

لیسانس

35

در حال بررسی رزومه های ارسالی

طراح و گرافیست

هردو

1

مهارت اولویت دارد

35

در حال بررسی رزومه های ارسالی

واجدین شرایط فوق، می توانند رزومه خود را به آدرس این آدرس توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
//&lt!–
.getElementById(&#39cloak29438&#39).innerHTML &#39&#39
prefix &#39ma&#39 + &#39il&#39 + &#39to&#39
path &#39hr&#39 + &#39ef&#39 + &#39&#39
addy29438 &#39info&#39 + &#39@&#39
addy29438 addy29438 + &#39ipiniran&#39 + &#39.&#39 + &#39com&#39
.getElementById(&#39cloak29438&#39).innerHTML + &#39‘ + addy29438+’
//–&gt
ارسال نمایند.

توجه : کلیه مراحل استخدامی تا بررسی اولیه پرونده متقاضیان از طریق وب سایت و صورت می گیرد و درخواست می گردد حتی الامکان با تلفن های مؤسسه تماس نگیرید، قبلاً از توجه شما سپاسگزاریم .

 

با بهره گیری از سیستم ثبت اختراع PCT امکان ثبت و حمایت از اختراع در 152 کشورجهان فراهم میگردد.

ادامه

اداره ثبت مالکیت صنعتی

روزه رسمی کشور

اداره ثبت اسناد و املاک کشور

جستجوی علامت تجاری

برخی از پروژه های انجام شده

ثبت شرکت دانش بنیان

طراحی و توسعه: وب نگاران پارسه


URL: http://ijmedicallaw.ir/article-1-76-fa.html

موضوع حمایت از محصولات دارویی در قالب حق ثبت اختراع، بویژه با پیشرفت های چشمگیر بیوتکنولوژی در طی سالهای اخیر اهمیت مضاعفی یافته است. بطور کلی ضرورت اعطای حق ثبت اختراعات دارویی معطوف به اهمیت و ترغیب تداوم تحقیقات و توسعه در زمینه تولید داروهای نوین با کارایی مؤثرتر می‌باشد. موافقته تریپس سازمان تجارت جهانی، منعقد شده در سال 1994، کلیه کشورهای عضو را متعهد به پیش بینی حداقل ضوابط حمایتی در قالب حقوق مالکیت فکری می نماید. در همین راستا، ماده (1)27 این موافقته نیز تصریح می نماید که حق ثبت برای هر نوع اختراع، محصول یا فرایند، در تمامی عرصه های تکنولوژیکی قابل تحصیل است. معهذا بکارگیری حق ثبت اختراع در عرصه اختراعات دارویی بویژه اختراعات دارویی با منشأ بیولوژیکی، با چالش های متفاوتی روبرو است. عمده این چالش ها مرتبط با نحوه انطباق و نگرش حقوقی مورد نیاز در قالب حق ثبت اختراع و نحوه برقراری توازن میان منافع مخترع با منافع عموم می باشد. با توجه به ابعاد متفاوت مطروحه از موضوع در مقاله حاضر، چنین می توان اذعان داشت که چالش های بالقوه در ثبت برخی اختراعات دارویی لزوماً نمی بایست توجیه گر محدودیت و یا موانعی قطعی نسبت به اساس قابلیت ثبت آن اختراعات در قالب حق ثبت اختراع باشد، بلکه ضرورت و یا حتی نحوه کاربرد این قبیل محدودیت ها نیز نیازمند توجیهی موردی، ماهوی و اساسی تر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصله علمی پژوهشی حقوق پزشکی می باشد.نحوه ثبت اختراع داروی گیاهی

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Law

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *