موارد مصرف قرص لوزارتان25

خواص دارویی و گیاهی

لوزارتانلوزارتان از پرمصرف ترین داروهای قلبی در ایران می باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می باشد.
آنژیوتانسین دو ،ماده ای شیمیایی می باشد که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی می باشد.همچنین این ماده با تاثیر بر روی ماده ی شیمیایی دیگر به آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مايعات جذب شده)خون می باشد ، جریان خون را افزایش می دهد. در نتیجه این داروها که در حقیقت اثرمهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون موثر می باشند.همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه ها دارد.
لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالابا کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود.
این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای بهبود عملکرد قلبی و عروق شما تجویز می شود.حتی محصولات دارویی ترکیبی از لوزارتان همراه با یک یا دو داروی دیگر تولید شده اند که اثر مناسب تر همراه با استفاده ی راحت تری داشته باشند مانند داروی Cozaar که ترکیبی از لوزارتان و یک داروی ادرار آور به هیدروکلروتیازید می باشد که برای کاهش فشار خون تجویز می شود.پیش از مصرف لوزارتان_در صورت سابقه ی هرگونه مشکل کلیوی(خصوصا مشکلات مربوط به انسداد عروق کلیوی)،مشکلات مربوط به دریچه های قلب یا عضلات قلبی و مشکلات کبدی پزشک خودرا مطلع کنید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
_ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا بدن شما بتدریجپبه اثرات دارو عادت پیدا کند.
_زمان مشخص در روز را برای مصرف این دارو تعیین کنید و برای اثر مناسب آن را منظم مصرف نمایید.برای بسیاری از بیماران مصرف این دارو صبح ها راحت تر می باشد.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
_به دلیل اینکه فشار خون بالا معمولا یک بیماری مزمن می باشد مصرف این دارو عموما به مدت طولانی توسط پزشک تجویز می شود لذا به مصرف دارو حتی در صورتی که احساس بهبودی می کنید ادامه دهید و دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید و عموما معاینات و آزمایشات (مانند پیگیری وضع پتاسیم خون ) دوره ای توسط پزشک خودرا ادامه دهید.
_مصرف برخی از ضد دردها و ضد التهاب ها (مانند آسپرین و ایپوبروفن)ممکم است باعث افزایش احتمال بروز عوارض دارویی لوزارتان شوند لذا لیست کلیه داروهای جدید خودرا پیش از شروع مصرف در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید .
_ جهت کنترل فشار خون و اثر مناسب تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می شود پیروی کنید.
-مصرف این دارو در مدت درمان با این دارو احتمال بروز عوارضی همچون سرگیجه و از حال رفتن را تشدید میکند.
_از مصرف نمک های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.عوارض شایع لوزارتان-احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه ی شایعی میباشد.بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید و در صورتی که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.
لوزارتان می تواند منجر به تغییر میزان پتاسیم خون شود به همین خاطر انجام آزمایشات خون دوره ای برای پیگیری سطح پتاسیم خون توصیه می شود.

خرید مولتی ویتامین مناسب برای بیماران قلبی – عروقی از داروخانه اینترنتی دارویاب

Reference1: https://www.drugs.com/losartan.html
Reference2: https://reference.medscape.com/drug/cozaar-losartan-342323

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

داروی لورازتان برای مشکلاتی مانند فشار خون بالا با کنترل فشار خون، در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود.

لوزارتان ( Losartan ) ، آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین دو، دارویی برای پایین آوردن فشارخون است.

اسامی تجاری این دارو:cozzar- Lozaten- Lozar- Pozarex

اشکال داروئی و بسته بندی :

قرص های 25 و 5 میلی گرمی .

لوزارتان از پرمصرف ترین داروهای قلبی در ایران می باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می باشد.

آنژیوتانسین دو ،ماده ای شیمیایی می باشد که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی می باشد.همچنین این ماده با تاثیر بر روی ماده ی شیمیایی دیگر به آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مایعات جذب شده)خون می باشد ، جریان خون را افزایش می دهد. در نتیجه این داروها که در حقیقت اثرمهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون موثر می باشند.همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه ها دارد.

لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالابا کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود.

این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای بهبود عملکرد قلبی و عروق شما تجویز می شود.حتی محصولات دارویی ترکیبی از لوزارتان همراه با یک یا دو داروی دیگر تولید شده اند که اثر مناسب تر همراه با استفاده ی راحت تری داشته باشند مانند داروی Cozaar که ترکیبی از لوزارتان و یک داروی ادرار آور به هیدروکلروتیازید می باشد که برای کاهش فشار خون تجویز می شود.

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، ولی مقدار مصرف معمول این دارو در بیماری های مختلف به قرار ذیل است:

1- ضد پر فشاری خون

دوز اولیه :مقدار مصرف معمول این دارو در شروع درمان 5 میلی گرم در روز می باشد.

دوز نگهدارنده :25 تا 1 میلی گرم در روز. دوز مصرفی ممکن است یک بار در روز یا به صورت دو دوز مساوی باشد.

2- فشار خون ناشی از بزرگ شدن بطن چپ

دوز اولیه :5 میلی گرم یک بار در روز و مقدار5/12 میلی گرم هیدروکلروتیازید یک بار در روز باید اضافه شود.

مقدار دوز لوزارتان تا 1 میلی گرم یک بار در روز و هیدروکلروتیازید تا 25 میلی گرم یک بار در روز باید افزوده شود.

3-هایپرتروفی دیابتی

دوز اولیه :5 میلی گرم یک بار در روز. مقدار دوز باید بر اساس واکنش کاهش فشار خون تا 1 میلی گرم یک بار در روز افزایش یابد.

4- ضد پر فشاری خون کودکان

کودکان 6 سال و بزرگتر:دوز اولیه 7/ میلی گرم در روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن که تا 5 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

سلامت مصرف این دارو در کودکان زیر شش سال اثبات نشده است.

مکانیسم اثر:

اثر ضدفشارخون:این دارو آنتاگونیست گیرندة آنژیوتنسینII بوده و اثرات این ماده را بر روی بافتهای مختلف از جمله عضلات صاف جدار عروق، مهار می نماید.

نیمه عمر:2-5/1 ساعت (نیمه عمر متابولیت ها 9-6 ساعت).

این دارو به طور عمده از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود. راهنمائی های عمومی جهت مصرف صحیح دارو:

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است ، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید.

قبل از مصرف این دارو در موارد ذیل با پزشک خود مشورت نمایید:

– وجود هر نوع حساسیت به این دارو یا دیگر مشتقات آن

– وجود هر نوع حساسیت به غذاها، مواد محافظ و رنگ ها

– در صورت ابتلا به بیماری هایی نظیر نقص عملکرد کبد و کلیه، انقباض عروق کلیوی یا کاهش میزان سدیم و یا حجم خون

– در صورت مصرف سایر داروها نظیر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به خصوص ایندومتاسین، سیکلوسپورین، داروهای مدر، داروهای حاوی پتاسیم، مکمل های پتاسیم، جایگزین های نمک، فلوکونازول، داروهای فشارخون و داروهای سمپاتومیمتیک

– در صورت بارداری و شیردهی

– در صورت مصرف در سالمندان و کودکان

هرگونه حساسیت به این دسته دارویی.

هنگام مصرف این دارو از مصرف همزمان فرآورده های حاوی پتاسیم یا مکملهای غذایی پتاسیم دار اجتناب گردد. ممکن است سبب کاهش هموگلوبین و هماتوکریت شود.

مصرف همزمان داروهایی مانند کتوکونازول، سولفانازول و ترولئاندومایسین با لوزارتان بواسطه مهار سیتوکروم آنزیم P45 مانع از متابولیسم لوزارتان میگردد

مصرف در بارداری و شیر دهی :

این دارو طبق نظر سازمان غذا و دارو (FDA ) در سه ماهه اول بارداری جزء گروه Cقرار دارد و در سه ماهه دوم و سوم جزء گروه D قرار دارد. مصرف این دارو به علت اثر مستقیم بر روی سیستم

رنین – آنژیوتانسین موجب آسیب و یا حتی مرگ جنین در حال رشد می گردد. ترشح این دارو در شیر مادر مشخص نمی باشد، لذا مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مجاز نمی باشد.

مصرف در کودکان: بی ضرری و اثربخشی مصرف دارو در کودکان زیر 6 سال ثابت نشده است.

تداخل دارویی :‏

داروهای مهارکننده ‏COX-2‎، داروهای ‏NSAID‏ و ریفامپین ممکن است اثرات ضد فشار خون لوزارتان را کاهش دهند. فلوکونازول ممکن است سطح سرمی و اثرات لوزارتان را افزایش دهد.

لورازتان ممکن است ترشح کلیوی لیتیم را کاهش دهد. سطح لیتیم را پایش کنید. دیورتیک های نگهدارنده پتاسیم و مکمل های پتاسیم ممکن است در مصرف همزمان با لوزارتان باعث هایپرکالمی شوند.

عوارض جانبی :‏

اعصاب مرکزی:سرگیجه ، بی خوابی، ضعف، خستگی، سردرد.

دستگاه گوارش:اسهال، سوءهاضمه، تهوع، درد شکم.

عضلانی – اسکلتی:کرامپ و درد عضلانی، درد پشت یا ساق پا.

تنفسی:سرفه، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، برونشیت، سینوزیت.

قلبی- عروقی:درد سینه، ادم.

پوستی:سلولیت.

ادراری- تناسلی:عفونت ادراری.

خونی:آنمی.

سایر عوارض:آنژیوادم.

مسمومیت و درمان :‏

تظاهرات بالینی:افت فشار خون ، تاکیکاردی، برادیکاردی (ناشی از تحریک پاراسمپاتیک).

درمان:حمایتی است؛ لوزارتان و متابولیت فعال آن از طریق همودیالیز از بدن خارج نمی شوند. ‏

توصیه ها

جهت دستیابی به اثرات بهینه، دارو را در فواصل زمانی منظم میل نموده و دوره درمان را کامل کنید. هنگام استفاده از این دارو ممکن است کنترل وزن یا رژیم غذایی نیاز باشد.

این دارو را می توانید، همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید. هنگام استفاده از این دارو در صورت مشکوک شدن به بارداری فورا به پزشک اطلاع دهید.

جهت آگاهی از روند بهبود بیماری مرتبا به پزشک مراجعه نمایید.

مصرف این دارو سبب گیجی می شود، لذا از رانندگی و کار با وسایلی که نیازبه هوشیاری کامل دارند به خصوص بعد از مصرف دوز اولیه، در بیمارانی که از داروهای مدر استفاده می کنند، خودداری نمایید.

جهت جلوگیری از فشارخون پایین و از دست دادن آب بدن و در صورت تهوع، استفراغ و اسهال شدید و مداوم به پزشک مراجعه نمایید.

از مصرف الکل جهت جلوگیری از دست دادن آب بدن و فشار خون پایین ناشی از کم شدن حجم آب بدن خودداری نمایید.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

از مصرف سایر داروها مگر با اطلاع پزشک خودداری نمایید.

بیمار ممکن است بعد از مدتی علائم ناشی از پر فشاری خون را نداشته باشد، ولی حتی در صورت بهتر شدن نیز می بایست مصرف دارو ادامه یابد.

نگهداری دارو

دارو را در دمای کمتر از 3 درجه سانتیگراد، دور از نور و درون جعبه نگهداری نمایید.

دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.




لوزارتان دارویی است که برای درمان فشار خون بالا hypertension یا محافظت از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از دیابت، به کار می رود. همچنین از داروی لوزارتان برای کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون و بیماری های عضلات قلبی نیز استفاده می شود. لوزارتان متعلق به دسته ای از داروهای مسدود کننده گیرنده های آنژیوتانسین است. لوزارتان با بلاک کردن این گیرنده ها باعث کاهش انقباض های عروقی می شود و آن ها را شل می کند تا خون بتواند در رگ ها به راحتی جریان یابد.  تجاری رایج دارو: Cozaar و عمومی دارو: Losartan در ادامه با اطلاعات کاربردی و کاملی از داروی لوزارتان با نت نوشت همراه باشید.

لوزارتان دارویی است که برای درمان فشار خون بالا hypertension یا محافظت از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از دیابت، به کار می رود. همچنین از داروی لوزارتان برای کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون و بیماری های عضلات قلبی نیز استفاده می شود. لوزارتان متعلق به دسته ای از داروهای مسدود کننده گیرنده های آنژیوتانسین است. لوزارتان با بلاک کردن این گیرنده ها باعث کاهش انقباض های عروقی می شود و آن ها را شل می کند تا خون بتواند در رگ ها به راحتی جریان یابد.  تجاری رایج دارو: Cozaar و عمومی دارو: Losartan در ادامه با اطلاعات کاربردی و کاملی از داروی لوزارتان با نت نوشت همراه باشید.

قبل از شروع به مصرف این دارو، بروشور آن حتماً به طور کامل باید خوانده شود و اطلاعات پزشکی بیمار از جمله سابقه مصرف داروهای ضدافسردگی توسط پزشک معالج بیمار چک شود. در صورتی که سوالی درباره طریقه مصرف دارو داشتید، حتماً با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

داروی لوزارتان باید طبق دستور پزشک به صورت خوراکی، معمولاً یک یا دو بار در روز، قبل یا بعد از غذا مصرف شود. دوز مصرفی دارو را پزشک، با توجه به اطلاعات پزشکی بیمار و روش درمان او تعیین می کند. بخوانید: داروی رانیتیدین Ranitidine چیست؟ موارد استفاده، عوارض جانبی رانیتیدین

اگر از شکل مایع و شربت این دارو استفاده می کنید، قبل از هر بار مصرف حتماً آن را تکان دهید و مقدار دوز دقیق تجویز شده را با قاشق های مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق های دیگر مانند قاشق های غذاخوری استفاده نکنید.

دقت داشته باشید برای اینکه داروی لوزارتان اثر مطلوب را داشته باشد، باید آن را سر وقت و به طور مرتب تا پایان دوره درمان استفاده کنید. حتی اگر احساس بهبودی کردید هم نباید مصرف دارو را تا پایان دوره قطع کنید.

اگر این لوزارتان برای شما فایده ای نداشته و حتی وضعیت شما را بدتر از قبل کرده است، مثلاً فشار خونتان را بالاتر برده، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سرگیجه و بی حالی از عوارض جانبی مصرف داروی لوزارتان به شمار می آیند. این دو اثر به بدن هر فرد بستگی دارد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر و شود، به سرعت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

برای کاهش سرگیجه بعد از مصرف دارو می توانید به آرامی، بلند شوید و بنشینید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که پزشک شما با سنجیدن سود و ضرر دارو، آن را برای بیمار تجویز می کند. به طوری که منافع آن از عوارض جانبی آن باشد. بسیاری از افراد که داروی لوزارتان استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی نشان نمی دهند.

از دیگر عوارض جانبی این دارو می توان به خستگی، ضعف عضلانی و کاهش ضربان قلب که ناشی از بالا رفتن سطح پتاسیم بدن است، اشاره کرد. بخوانید: حمله قلبی در زنان جوان (SCAD) یا خودکشی عروق کرونری قلب چیست؟

با وجود اینکه داروی لوزارتان برای پیشگیری یا درمان بیماری های کلیوی به کار می رود، می تواند در بعضی موارد هم باعث بروز مشکلات کلیوی یا حتی بدتر شدن وضع آن ها شود. در صورت مصرف لوزارتان، پزشک باید عملکرد کلیه ها را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که نشانه هایی از مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک شدید از جمله خارش، تورم در گلو و زبان، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارضی جانبی که گفته شد، کامل نیستند و هر فرد ممکن است با توجه به سیستم بدن خودش عوارض خاص دیگری را از خود نشان دهد.

 

دقت داشته باشید قبل از مصرف لوزارتان، اگر به آن حساسیت یا آلرژی دارید، به پزشک خود بگویید. این دارو ممکن است دارای مواد غیر فعالی باشد که بتواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند.

داروی لوزارتان ممکن است باعث سرگیجه شما شود. بعد از خوردن آن رانندگی نکنید و در کل از انجام دادن تمام حرکاتی که به هوشیاری نیاز دارند، بپرهیزید تا زمانی که سرگیجه شما بر طرف شود.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد در نتیجه قبل از مصرف مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمکی که حاوی پتاسیم هستند، با پزشک خود مشورت کنید. قبل از انجام هر عمل جراحی نیز نباید از این دارو استفاده کرد.

داروی لوزارتان برای استفاده در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا می تواند به جنین آسیب برساند. همچنین در دوران شیردهی هم بهتر است از این دارو استفاده نکنید زیرا دارو وارد شیر مادر می شود و بعد به بدن نوزاد انتقال می یابد. بخوانید: علائم عفونت کرم روده یا عفونت کرمی و ۴ درمان طبیعی

 

تداخل های دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی تری شود. البته این نکته درباره تمام تداخل های دارو صدق نمی کند. قبل از تجویز دارو از طرف پزشک باید لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید در اختیار او قرار دهید. برخی از داروهایی که ممکن است با لوزارتان تداخل داشته باشند، شامل: aliskiren, lithium و داروهای افزایش دهنده سطح پتاسیم خون مانند banazepril, Lisinopril و قرص های ضد بارداری حاوی drospirenone می باشند.

برخی از محصولات دارویی دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی های قلبی را تشدید کنند. به پزشک خود بگویید از چه داروهایی استفاده می کنید. داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن از این دسته هستند. بخوانید: کایروپراکتیک , معجزه درمان بر پایه علم یا ایمان

 

اگر شخصی بیش از حد از این دارو استفاده کرده باشد و نشانه هایی از قبیل مشکلات تنفسی را از خود نشان دهد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد یا خود را به نزدیک ترین درمانگاه ممکن برساند و ماجرا را برای پزشک شرح دهد.

 

لوزارتان را به هیچ عنوان به شخص دیگری پیشنهاد ندهید. زیرا شیوه زندگی افراد با یکدیگر فرق دارد. مثلاً ممکن است استرس، ورزش کردن و تغییرات غذایی، اثر بخشی این دارو را افزایش دهد. در طول دوره مصرف این دارو، آزمایش هایی را که نیاز است حتماً انجام دهید و فشار خون خود را مرتب بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. بخوانید: استفاده صحیح از یخچال , روش های مصرف کمتر برق، نگهداری بهتر غذا و طول عمر یخچال

 

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید و نزدیک دوز مصرفی بعدی بودید، دور قبلی را دیگر نیازی نیست مصرف کنید و همان دوز جدید کافی است.

 

قرص ها را در دمای اتاق، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود و دور از نور خورشید و رطوبت نگه دارید. اگر می خواهید قرص را در یخچال نگهداری کنید، دما را به ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد برسانید. بعد از ۴ هفته اگر داروی باز شده را مصرف نکنید، باید آن را دور بریزید؛ زیرا دیگر قابل استفاده نمی باشد.

 

نویسنده: فائزه قربانی

منبع: www.webmd.com

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای من داده شد مرا از طریق با خبر کن

Current ye@r *

Leave this field empty

© 218 – Netnevesht

کاربری

رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

ثبت | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

کاربری

یک رمز عبور به شما فرستاده خواهد شد.

ورود | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

کاربری یا :

ورود| ثبت

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *