موارد مصرف قرص ریتالین

خواص دارویی و گیاهی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

داروهای بسیاری برای درمان بیماری های مغز و اعصاب وجود دارد. قرص ریتالین یکی از این داروها می باشد. تجویز و مصرف این دارو باید با دقت زیادی صورت گیرد چرا که دارای عوارض جانبی جدی هستند.

ریتالین یکی از داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی است که روی مواد شیمیایی موجود در مغز و اعصاب تاثیر می گذارد و به درمان بیش فعالی و کنترل تکانه کمک می کند. در این مطلب به موارد مصرف قرص ریتالین و مهمترین و شایع ترین عوارضی که باید آن را جدی گرفت, می پردازیم.

ریتالین تجاری یکی از داروهای شناخته شده به متیل فنیدات می باشد. این دارو که از مشتقات گروه مفتامین‌ها به شمار می رود, روی مغز و اعصاب تاثیر می گذارد و در درمان برخی از بیماری های مرتبط با این دو عضو تجویز می شود. ریتالین برای درمان اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی, اختلالات تمرکزی, اختلالات خواب مانند خواب‌ تازش و در برخی موارد برای درمان افسردگی استفاده می شود. موارد مصرف قرص ریتالین

در صورت ابتلا به گلوکوم، تیک یا سندرم تورت و اضطراب شدید، عصبانیت همراه با بی قراری, فشار خون بالا و تیک های حرکتی نباید از این دارو استفاده نمود. همچنین در صورت مصرف هر گونه مهار کننده MAO مانند ایزوکاربوکسازید, لینزولید, متیلن بلو تزریقی, فنلزین, سلجیلین, ترانیل سیپرومین و در 14 روز قبل, نباید قرص ریتالین مصرف شود. این دارو اعتیاد آور است, بنابراین از مصرف بیش از حد آن و یا بدون نظر پزشک اجتناب کنید. مصرف نادرست این دارو ممکن است سبب مرگ و یا عوارض جانبی جدی قلبی شود. همچنین این دارو رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل والدین باید قبل از مصرف این دارو برای کودک, از سلامت رشد او اطمینان حاصل کنند.

کهیر، اشکال در تنفس. تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو از جمله علایم حساسیت به این دارو می باشند که بیمار در صورت مشاهده هر یک از این علایم باید به پزشک مراجعه کند. همچنین در صورتی که بیمار پس از یک ماه مصرف قرص ریتالین بهتر نشد باید مصرف این دارو قطع و سریعا به پزشک مراجعه شود.

قرص ریتالین اغلب براي بهبود كارآيی، كاهش خواب و ايجاد سرخوشی مورد استفاده قرار مي گيرند. به همين دليل متاسفانه  اين ماده به عنوان تقويت کننده حافظه و تسهيل کننده يادگيري توسط دانشجويان و جوانان در موقع امتحانات که خواهان بيداري و توجه طولاني مدت هستند مورد سوء مصرف قرار مي گيرد.  محمد رضا عظیمی مشاوره و روانشناس خانواده با اشاره به این مطلب که دانشجویان از قرص‌های روانگردان مانند گرامادون، ریتالین و شیشه استفاده می‌کنند می‌گوید:‌ یکی از دلایل استفاده از این قرص‌ها الگو برداری و نقش پذیری از گروه هدف است.
وی ادامه می‌دهد: تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از علل گرایش دانشجویان به قرص ریتالین است.
این روانشناس با اشاره به این که فرد بعد از مدتی که قرص را به طور موقتی و برای موقعیت‌های خاصی استفاده می کند به مرور به این ماده اعتیاد پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: زرد شدن رنگ پوست، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، اضطراب، بی‌قراری، پرخاشگری، رفتار عصبی از عوارض روحی و جسمی شایع در این افراد است و بعد از مدتی فرد را از پا در می آورد.

از آنجا که ريتالين دارويي است که توسط پزشکان تجويز مي شود، مصرف کنندگان تصور مي کنند اين قرص ها بي خطرند و آن «بدي» مواد مخدر را ندارند. در حالي که عوارض مصرف خودسرانه اين قرص ها مي تواند در حد مواد ديگر نظير کوکايين و آمفتامين باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام مي كنند ترك كردن داروهاي محرك آمفتاميني نظير ريتالين و اكستازي، بسيار سخت تر و پيچيده تر از كراك، هروئين و ساير مواد مخدر است. استفاده محدود و كنترل شده ريتالين باعث عادت كردن بدن مصرف كننده به دوزهاي پايين و در نتيجه ايجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهاي بالاتر و حتي مصرف داروهاي سنگين تر و خطرناك تر مي شود. اين دارو به سرعت از راه دهان جذب شده و در عرض يک ساعت علايم آنها شروع مي شود. آثار مصرف ۱ تا ۲ روز طول مي کشد. اين آثار عبارتند از:

1. ايجاد تحمل و وابستگي شديد
2. مشکلات رفتاري مانند پرخاشگر ي و بي خوابي
3. حالت تهوع و استفراغ
4. احساس سرگيجه و سردرد
5. تغييرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزايش است ولي در مواردي نيز به شکل کاهش ديده مي شود.)
6. خارش و جوش هاي پوست
7. دردهاي شکمي، کاهش وزن و مشکلات معده
8. بروز حالت هاي روان پريشي (جنون) و علائم شبه اسكيزوفرنيا
9. بروز افسردگي پس از قطع مصرف

با توجه به مطالب بیان شده قرص ریتالین یکی از داروهای درمانی برای بیماری های مغز و اعصاب است که باید با دقت زیاد مصرف شود. عوارض جانبی جدی و خطرناک این دارو باعث شده این دارو بدون تجویز پزشک در دسترس قرار نگیرد.

منبع : آرگا



چطوری پوست من را نرم می کنی؟ (لطیف سازی پوست)








نشانی شما منتشر نخواهد شد.





ریتالین Methylphenidate متیل فنیدیت یک محرک سیستم عصبی مرکزی است. داروی ریتالین بر مواد شیمایی در مغز که در بیش فعالی نقش دارد و بر کنترل انگیزشی و تکانه ای نیز کمک می کند و تاثیر می گذارد. داروی ریتالین اختلال کمبود توجه، اختلال نقص توجه و بیش فعالی و حمله خواب را درمان یا کنترل می کند.

داروی ریتالین ممکن است برای اهدافی عیر از مواردی که در این راهنمای دارو اشاره کردیم، مورد استفاده قرار بگیرند.  اگر به گلوکوم، تیک یا سندروم تورت، اضطراب شدید، تنش و یا تحریک مبتلا هستید بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

اگر شما از یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز در دو هفته گذشته، مانند ایزوکاربوکسازید، متیلن بلوی تزریقی، فنلزین، rasagiline، سلجیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید نباید از ریتالین استفاده کنید.

این دارو شاید باعث عادت و اعتیار به آن شود. این داروی را به هیچ کسی ندهید به خصوص به کسانی که یک بار مواد مخدر را ترک کرده اند و یا اعتیاد دارند.موارد مصرف قرص ریتالین

استفاده نادرست از ریتالین میتواند باعث مرگ و عوارض جانبی جدی برای قلب شود.

اگر شما از یک مهار کننده های مونوآمین اکسیداز در ۱۴ روز گذشته، مانند ایزوکاربوکسازید، متیلن بلوی تزریقی ، فنلزین، rasagiline، سلجیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، نباید از این دارو استفاده کنید چون یک تداخل دارویی خطرناک می تواند رخ دهد.

گلوکوم

سابقه شخصی یا خانوادگی تیک (انقباض عضلانی) یا سندرم تورت

اضطراب شدید، تنش، و یا تحریک (داروی محرک می تواند این علائم را بدتر کند)

مشکلات قلبی یا نقص مادرزادی در قلب

فشار خون بالا

یک سابقه خانوادگی از بیماری های قلبی یا مرگ ناگهانی در خانواده

افسردگی، بیماری های روانی، اختلال دو قطبی، جنون، یا افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی

تیک های حرکتی (انقباض عضلانی) یا سندرم تورت

مشکلات گردش خون در دست و یا پا

تشنج یا صرع

مشکلات مری، معده، روده ها

آزمون موج غیر طبیعی مغز (EEG)

سابقه استعمال مواد مخدر یا  اعتیاد به الکل

معلوم نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه . اگر شما حامله هستید یا قصد باردار شدن را دارید، به پزشک خود بگویید.

معلوم نیست که آیا این دارو از  شیر مادر عبور می کند و یا می تواند یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه . اگر در حال شیردادن یک نوزاد هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو برای استفاده در افراد زیر ۶ سال مورد تایید نیست. هرگز  این دارو را  به یک کودک  با سن زیر ۶ سال ندهید.

این دارو را باید دقیقا همانطوری که توسط پزشک تجویز شده است مصرف نمایید. استفاده اشتباه از ریتالین حتی می تواند باعث مرگ شود و عوارض جدی بر روی قلب داشته باشد.

تمام راهنمای دارو و برگه های آموزشی اراده شده در این مورد را باید بخوانید، اگر سوالی در مورد این دارو دارید باید از دکتر داروساز یا پزشک بپرسید.

راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. دکتر شما برای اطمینان از حصول بهترین نتایج ممکن است دوز مصرفی دارو را تغییر دهد.  این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید.

برای جلوگیری از مشکلات خواب، این دارو در صبح استفاده کنید.

قرص ریتالین  با رهش طبیعی باید حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا مصرف شود.  کپسول طولانی رهش ریتالین LA و یا قرص SR ریتالین را می توان با یا بدون غذا مصرف. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن پیگیری های خود را انجام دهید.

هرگز این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید. شکستن قرص ممکن است دارو را  بیش از حد مجاز در زمان  مصرف در خون منتشر کند.

به بلع ساده تر، شما به دقت  کپسول ریتالین LA و دانه های آن را  بیش از یک قاشق مربا خوری از سیب باز کنید. سیب نباید گرم باشد چون می تواند  بر خواص ویژگی دارو تاثیر بگذارد. سیب و مخلوط دارو  را بدون جویدن ببلعید. مخلوط را برای استفاده های بعدی ذخیره نکنید. بعد از آن  یک لیوان آب یا مایع دیگر را بنوشید. هرگز کپسول و یا دانه های  دارویی در داخل کپسول را نجوید و خرد نکنید.

در حین  استفاده از این دارو، شما نیاز به بررسی پیشرفت درمان خود در ویزیت هایی که  به طور منظم توسط پزشک شما انجام شود، دارید. ضربان قلب ، فشار خون، قد و وزن شما نیز  اغلب ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

اگر شما نیاز به عمل جراحی دارید ،  به پزشک جراح خود زمان  استفاده از ریتالین را بگویید. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از این  دارو برای یک زمان کوتاه داشته باشید.

این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

پیگیر مقدار استفاده  از دارو در هر بطری جدید مورد استفاده باشید . متیل فنیدیت یک دارو است که ممکن است مورد  سوء استفاده قرار گیرد  و شما اگر بدون نسخه یا به طور نادرست از داروی شما استفاده می کند، آگاه باشید.

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری تماس بگیرید. مصرف بیش از حد متیل فنیدات می تواند کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل، به خصوص اگر شما کپسول ریتالین LA را مصرف می کنید. الکل ممکن است باعث شود  که متیل فنیدیت در  جریان خون بیش از حد سریع، منتشر شود.

متیل فنیدیت ممکن است تفکر یا پاسخ دهی در  شما را مختل کنند. اگر شما  در حال رانندگی و یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیار بودن شما دارید، مراقب باشید.

اگر شما هر یک از این نشانه های از یک واکنش آلرژیک به رانیتیدین شامل : کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید، مصرف این دارو  را متوقف کرده  و از  اورژانس پزشکی کمک بگیرید.موارد مصرف قرص ریتالین

متیل فنیدیت می توانید  بر رشد کودکان تاثیربگذارد. اگر کودک شما  در حین استفاده از این دارو به میزان طبیعی رشد ندارد، به دکتر خود اطلاع هید.

درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، احساسی مثل اینکه  شما ممکن است بیهوش شوید

توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)، مشکلات رفتاری جدید، پرخاشگری، خصومت، پارانویا

تشنج (صرع)

بی حسی، درد، احساس سرما، زخم های غیر قابل توضیح و بدون دلیل ، یا تغییر رنگ پوست (رنگ پریده، قرمز و ظاهر آبی ) در انگشتان دست و پا شما

پرش عضلات (تیک)

تغییرات در بینایی شما

نعوظ  دردناک آلت تناسلی مرد و یا اینکه این نعوز ۴ ساعت طول بکشد و یا (به ندرت اتفاق می افتد)

درد عضلانی  با علت ناشناخته ، حساسیت به لمس، یا ضعف (به خصوص اگر شما تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره رنگ دارید)

مشکلات خواب(بی خوابی)؛ حالت  عصبی و یا تحریک پذیر

از دست دادن اشتها

تهوع، درد معده

سردرد

داروهای تجویزی  برای درمان افسردگی و یا یک اختلال روانی.

داروی  فشار خون

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین،جونتوون)؛

داروهای اعتیاد آور

داروهای مورد استفاده برای درمان سرماخوردگی  یا آلرژی که شامل یک ضد احتقان مانند پزودوافدرین یا فنیل افرین است

داروهای تشنج

منبع : REDMAG.IR

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

 ریتالین دارویی است که برای درمان بیش فعالی و افزایش توجه و تمرکز افراد تجویز می شود، اما گاهی افراد بدون نسخه پزشک این دارو را مصرف می کنند. در این مقاله به طور کامل قرص ریتالین معرفی می شود.

داروی ریتالین Ritalin یا متیل فنیدیت Methylphenidate برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه یا ADHA استفاده می شود و مصرف آن بدون نسخه پزشک ممنوع می باشد. این دارو از طریق تغییر مقدار برخی مواد طبیعی در مغز کار می کند. ریتالین در گروه داروهای محرک قرار می گیرد. این دارو به افزایش توانایی شما برای توجه کردن، تمرکز بر روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری کمک می کند. همچنین می تواند به سازماندهی وظایف و بهبود مهارت های گوش دادن کمک می کند. ریتالین همچنین برای درمان برخی اختلالات خواب، از جمله نارکولپسی یا حمله خواب Narcolpsy، استفاده می شود.

اگر می خواهید بدانید : حمله خواب چیست؟ عوامل، علائم و درمان

قبل از شروع مصرف قرص ریتالین بهتر است راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید. اگر درباره نحوه مصرف دارو سوالی دارید، با پزشک مطرح کنید. قرص ریتالین خوراکی است و باید درست طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا 2 یا 3 بار در روز. بهترین زمان مصرف قرص ریتالین 3 تا 45 دقیقه قبل از وعده غذایی است. به هرحال اگر دچار ناراحتی معده هستید، می توانید آن را همراه با غذا یا میان وعده یا بعد از آن مصرف کنید.مصرف دیر هنگام قرص ریتالین در روز ممکن است باعث بی خوابی شود.قرص ریتالین را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین مزیت را از آن بگیرید. برای اینکه زمان مصرف را به خاطر داشته باشید، همیشه در یک زمان خاص در روز قرص ریتالین را مصرف کنید. میزان مصرف قرص ریتالین بر اساس شرایط بیماری و نوع واکنش بدن به دارو تعیین می شود. در زمان مصرف قرص ریتالین پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد که میزان مصرف را افزایش یا کاهش دهید. به علاوه اگر برای مدت زیادی است که قرص ریتالین مصرف می کنید، مصرف دارو را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.قطع ناگهانی مصرف قرص ریتالین ممکن است باعث بروز نشانه های ترک دارو شود، به ویژه اگر برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف می شده است.نشانه های ترک دارو عبارتند از افسردگی، فکر به خودکشی یا دیگر مشکلات و تغییرات روحی. برای پیشگیری از بروز نشانه های ترک پزشک مصرف دارو را به تدریج کاهش می دهد. برای جزئیات با پزشک خود مشورت کنید و در صورت بروز هر گونه نشانه به پزشک مراجعه کنید. زمانی که قرص ریتالین برای مدت زیادی مصرف می شود، اثربخشی خوبی مانند قبل نخواهد داشت، بنابراین اگر اثربخشی دارو تغییر کرد به پزشک خود اطلاع دهید. گرچه قرص ریتالین به خیلی ها کمک می کند، اما گاهی اعتیاد آور است. اگر مبتلا به نوعی اختلال سوء مصرف مواد مخدر باشید، احتمال اعتیاد به قرص ریتالین نیز خواهد بود. داروی ریتالین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید تا احتمال بروز هر گونه خطر و اعتیاد را کاهش دهید. در زمان مصرف قرص ریتالین اگر شرایط بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

موارد مصرف قرص ریتالین

رایج ترین عوارض ریتالین عبارتند از:

اگر هر یک از این نشانه ها ادامه داشته یا بدتر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.به یاد داشته باشید که پزشک با در نظر گرفتن عوارض دارو، ریتالین را تجویز کرده و تشخیص داده است که مزیت های دارو برای شما از عوارض آن است.ریتالین ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید، و در صورت بالا بودن نتیجه حتما به پزشک اطلاع دهید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، برخی عوارض جانبی جدی عبارتند از:- بروز علائم مشکل در گردش خون در انگشت های دست و پا (مانند سردی، بی حسی، درد یا تغییر در رنگ پوست)- زخم های غیرعادی بر روی انگشت های دست و پا- ضربان قلب سریع یا نظم- تغییر در روحیات، خلق و خو و رفتار (از قبیل تحریک پذیری، خشونت، نوسانات خلقی، بروز افکار غیر طبیعی و فکر به خودکشی)، حرکات غیرقابل کنترل عضلات، بیان ناگهانی و غیر قابل کنترل لغات و صداها، تغییرات بینایی (مانند تاری چشم).به ندرت رخ می دهد که ریتالین در پسران نوجوان باعث بروز نعوظ دردناک و طولانی مدت شود، نعوظی که از 4 ساعت طول می کشد. والدین باید مراقب بروز این عارضه جانبی جدی در پسرها باشند. در صورت نعوظ طولانی مدت یا دردناک مصرف ریتالین قطع شده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. بروز واکنش های حساسیتی به ریتالین به ندرت بروز می کند، اما در صورت مشاهده هرگونه نشانه حساسیتی، مانند بثورات پوستی، خارش، التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید. موارد اشاره شده لیست کامل عوارض ریتالین نبودند. اگر عوارض دیگری را مشاهده کردید که در این لیست به آنها اشاره نشده به پزشک مراجعه کنید.

قبل از شروع مصرف ریتالین اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. قرص ریتالین ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعال باشد که می توانند باعث بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر شوند. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. قبل از مصرف ریتالین سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از این مشکلات هستید: فشار خون بالا، مشکل در گردش خون (مانند بیماری رینود*  Raynaud’s disease)، گلوکوم  glaucoma یا آب سیاه، مشکلات قلبی (مانند ضربان نظم قلب، نارسایی قلبی، سابقه ابتلا به حمله قلبی، مشکل در ساختار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی، مانند مرگ ناگهانی به خاطر بیماری قلبی، ضربان نظم قلب)، شرایط روحی و روانی (مانند اختلال دو قطبی، افسردگی، روان پریشی و فکر به خودکشی)، سابقه خانوادگی یا شخصی ابتلا به حرکات غیرقابل کنترل عضلات (تیک های حرکتی و سندروم تورت یا توره* Tourette’s syndrome)، پرکاری تیروئید و اختلال تشنج.

* بیماری رینودRaynaud’s disease : بیماری رینود شرایطی است که طی آن قسمت‌هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و گوش‌ها بی‌حس و سرد می‌شوند. در رینود عروق خونی انگشتان دست و پا، بینی و گوش درگیر می‌شوند. استرس و سرما از جمله عوامل مستعد کننده بیماری هستند.

*سندروم تورت یا تورهTourette’s syndrome : سندروم توره یا سندروم تورت مشکلی مربوط به سیستم عصبی است که باعث می شود فرد حرکات یا صداهای ناگهانی تولید کند که تیک یده می شوند و قابل کنترل نیستند.

ریتالین ممکن است باعث سرگیجه شود، بنابراین در زمان مصرف این دارو رانندگی نکنید یا از ماشین هایی که نیاز به دقت بالایی دارند استفاده نکنید و از انجام فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند اجتناب کنید. قبل از انجام هرگونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید که در حال مصرف داروی ریتالین یا داروهای با نسخه و بدون نسخه دیگر، مکمل ها و داروهای گیاهی هستید. مصرف طولانی مدت ریتالین بر روی میزان رشد و وزن کودک و قد نهایی وی در بزرگسالی تاثیر می گذارد. برای کاهش این تاثیر پزشک ممکن است برای کودک مصرف دارو را هر از گاهی متوقف کند. اگر کودک شما در حال مصرف ریتالین است، قد و وزن وی را به طور منظم بررسی کنید و برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. بزرگسالان نسبت به عوارض ریتالین آسیب پذیرتر هستند، به ویژه بروز اختلال خواب، کاهش وزن و درد قفسه سینه.

ریتالین در بارداری تنها در صورتی استفاده می شود که مصرف آن کاملا ضروری باشد. در مورد خطرات مصرف ریتالین و مزیت های آن در بارداری با پزشک مشورت کنید.

داروی ریتالین وارد شیر مادر می شود. بنابراین در مورد مصرف ریتالین در شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ممکن است بر روی اثربخشی دارو تاثیر بگذارد و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید، تهیه کنید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی) و این لیست را به پزشک خود ارائه دهید. مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف نکنید و میزان مصرف آن را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. به علاوه مصرف ریتالین بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مصرف داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز Monoamine oxidase inhibitor یا MAO با ریتالین باعث بروز تداخل دارویی جدی و کشنده می شود. در دوران مصرف ریتالین از مصرف داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز (از جمله ایزوکربوکسازید isocarboxazid، لینزولید linezolid، متیلن آبی methylene blue، موکلوبامید moclobemide، فنلزین phenelzine، پروکاربازین procarbazine، رازاگلین rasagiline، سافیید safinamide، سلگیلین selegiline، ترانیلسیپرومین tranylcypromine) جدا اجتناب کنید.به علاوه بسیاری از داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز دو هفته قبل از شروع مصرف ریتالین باید کنار گذاشته شوند. در مورد شروع و قطع مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید. ریتالین بر روی نتایج برخی آزمایش ها تاثیر می گذارد، از جمله اسکن مغز برای بیماری پارکینسون و در نتیجه نتایج آزمایش اشتباه خواهد بود. بنابراین قبل از اجام هر گونه آزمایش اطمینان حاصل کنید که پزشک و پرسنل آزمایشگاه در جریان مصرف ریتالین هستند.

اگر کسی ریتالین را بیش از حد مصرف کرد یا به اصطلاح اوردوز کرد، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. نشانه های اوردوز ریتالین عبارتند از: استفراغ، آشفتگی، سردرگمی، عرق کردن، گرگرفتگی یا فلاشینگ، تکان های عضلانی، توهم، تشنج و از دست دادن هوشیاری.داروی ریتالین را با دیگران به اشتراک نگذارید. در زمان مصرف ریتالین برخی آزمایش ها، مانند فشار خون، تعیین تعداد سلول های خون و کنترل قد و وزن کودک، به صورت مرتب انجام می شود تا اثربخشی دارو و عوارض مربوط به آن بررسی شوند.

اگر می خواهید بدانید : عوارض ریتالین بر قلب، قابل توجه متبلایان به ADHD، اختلال کم توجهی – بیش فعالی

اگر می خواهید بدانید : ریتالین را چقدر می شناسید؟

اگر می خواهید بدانید : ریتالین معجزه شب امتحان نیست

اگر می خواهید بدانید : داروهایی که معتادمان می کنند!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *