مصرف قرص اورژانسی و احتمال بارداری



قرص لوونورژسترول باعث نازایی می شود؟!

لوونورژسترول (Levonorgestrel) یک داروی پیشگیری از بارداری بعد از مقاربت جنسی محافظت نشده می باشد.

· مصرف قرص اول در48 ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی 12 ساعت بعد

· مصرف 2 عدد یک جا در اولین فرصت در 48 ساعت اول پس از نزدیکی مشکوکمصرف قرص اورژانسی و احتمال بارداری

هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا 12 ساعت ـ 5 روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا 48 ساعت اول ـ2 روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز12 ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید معمولا خونریزی ظرف 7 روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید. ظرف 3 تا 1 روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید ،این خونریزی به معنی ریزشاستر رحم-اندومتر- است بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد. بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید.در صورت تعویق خونریزی پس از 1 هفته تا 1 روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

 بهتر است قرصها را با شکم خالی نخورید ، اگر تا 2 ساعت پس از مصرف قرصها استفراغ کردید ، مجددا قرص را بخورید.

* به خاطر داشته باشید بیش از یک نوبت در یک سیکل قاعدگی از این روش استفاده نکنید. برخی داروها اثر این قرصها را کاهش می دهد ، مثلا اگر از فنی توئین یا ریفامپین استفاده می کنید ، اثر این روش کم می شود بنابراین در صورت مصرف همزمان این داروها باقرصهای پیشگیری ، تعداد قرصهای پیشگیری را دو برابر کنید.

* به خاطر داشته باشید استفاده از این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود. البته معمولا این تغییرات کم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. اگر تاخیر بیش از 7 روز شود ، باید احتمال بارداری را در نظر داشت. در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ( B-hcG ) ضرورت دارد.

گرچه این روش درصورت استفاده صحیح ، تا 97-99 درصد موثر است. ولی در تمام روشها شانس شکست وجود دارد بنابراین تاکید می کنیم تا زمان قاعدگی بعدی حتما ازیک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در صورت وقوع حاملگی همزمان با این روش ، با توجه به اینکه این روش برای جنین خطری ندارد ، نیازی به سقط و ختم حاملگی نخواهد بود.

استفاده از قرص اورژانسی باعث عدم تعادلی هورمونها، لکه بینی و اختلال در قاعدگی به طور موقت می شود اما باعث نازایی نمی شود.

موارد منع مصرف:
در صورت بارداری،بیماری شدید شریانی،آدنومای کبدی، پروفیری،سرطان پستان و دستگاه تناسلی

هشدار:
در صورت ابتلا به بیماری قلبی، سابقه بارداری نابجا،سندرم های سو جذب، کیست های فعال تخمدانی، بیماری فعال کبدییرقان انسدادی عود کننده و یا سابقه یرقان در دوران بارداری، دارو با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی:
نظم شدن قاعدگی، تهوع، استفراغ، سردرد، احساس ناراحتی در سینه ها، افسردگی، اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن

نکات قابل توصیه:
* در صورت مصرف همزمان این دارو با ریفامپین، حتما باید از یک روش دیگر جلوگیری نیز استفاده کرد.

* طی دوران مصرف باید فشار خون فرد دائما کنترل شود 


عوامل تاثیر گذار در اثر بخشی قرص اورژانسی :


احتمال بارداری بعد از مصرف قرص لوونورژسترول

– زمان مصرف قرص :
اگر در زمان هایی که احتمال باردار شدن بعد از اینترکورس محافظت نشده بیشتراست (مانند 1 روز قبل از تخمک گذاری) استفاده شوند،احتمال شکست و باردار شدن 4 برابر زمان هاییست که احتمال باردار شدن کمتر است (مانند 1 الی دو روز بعد یا 5 روز قبل از تخمک گذاری) از طرف دیگر هر چه زمان مصرف به اینترکورس نزدیک تر باشد احتمال شکست کمتر است. ارتباط خطی بین اثربخشی و زمان مصرف دارو وجود دارد. تا 12 ساعت اثر دارند که البته توصیه سازنده مصرف در 72 ساعت اول است و با گذشت زمان اثر کاهش پیدا میکند به ویژه از 97 تا 12 ساعت.

– وزن :
در خانم های باBMI&gt3 احتمال بارداری بعد از مصرف اورژانسی4 برابر و در خانم هایی با اضافه وزن 2 برابر خانم هایی با وزن طبیعیست.

– تداخلات دارویی و مصرف داروهای القا کننده آنزیمی :
در صورت نزدیکی محافظت نشده استفاده از IUD توصیه میشود و برای خانم هایی که به هر دلیلی تمایلی به استفاده از IUD ندارند مصرف 3 میلی گرم لوونورژسترول پیشنهاد می شود که البته چندان اویدنس بیس نیست.

* برای پیشگیری از تهوع و استفراغ یک ساعت قبل از مصرف می توان از یک ضد تهوع مثل متوکلوپرامید استفاده کرد. در صورت استفراغ تا 2 ساعت بعد از لوونورژسترول و 1 ساعت بعد از coc دوز دارو مجددا باید به همراه یک ضد تهوع تکرار شود.

* خونریزی بعد از مصرف کنتراستیوهای اورژانسی به طور معمول با تفاوت یک هفته نسبت به زمان قابل انتظار برای سیکل بعد اتفاق می افتد. مصرف یه تک دوز از لوونورژسترول در 3 هفته اول سیکل با لکه بینی و زودتر اتفاق افتادن منس بعد همراه است که هر چه قرص در روزهای اولیه خورده شود این اتفاق محتمل تر خواهد بود. در صورت مصرف در اواخر سیکل، منس بعد به تاخیر می افتد. احتمال افزایش میزان خونریزی وجود دارد.

* منع مصرفی برای استفاده مجدد در هر زمانی و با هر فاصله ای نسبت به مصرف قبلی وجود ندارد. اما با توجه به نظم شدن سیکل هورمونی و کاهش اثر بخشی در مصرف مداوم، به عنوان روش روتین پیشگیری توصیه نمیشوند.

* با توجه به مشخص نیودن میزان زمان ماندگاری و اثربخشی دارو و کافی نبون مطالعات در این زمینه، در صورت اینترکورس محافظت نشده با هر فاصله زمانی بعد از مصرف لونژیل، مجددا دارو با دوز مشخص شده مصرف شود یا از روش اورژانسی دیگر استفاده شود.

* دارو به میزان کم در شیر ترشح میشود و غلظت ناچیز در خون نوزاد ایجاد میکند اما با عوارض در نوزاد همراه نبوده است. لذا مصرف با شیردهی سازگار بوده و به عنوان روش پیشگیری اورژانسی در شیردهی قابل استقاده است. 

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید. نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

مصرف قرص اورژانسی و احتمال بارداری

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *